Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 mars 2007 - 08:26

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Vad har folk för chipminnesversion?

Själv har jag version 11, i manualen finns en bild från produktinfomenyn, där är minnet av version 9 tror jag.

Vet inte vad minnet har för betydelse, men min box har varit felfri sedan jag bytte ut måndagsex till ny.

<{POST_SNAPBACK}>

Det här tycker jag är lite spännande. Petereker har chippminnesversion 11, i manualen står 9 och vi har chipminnesversion 10 på vår box. Förutom färgen tycks chipversion vara den enda konkreta skillnaden som hittats mellan boxarna. Kan det förklara att somliga boxar krånglar väldigt mycket och andra inte (förutom de vanliga mjukvarubuggarna)? Vår box har t.ex. hittills inte hängt sig en enda gång (peppar, peppar...)?

Jag kan inte så mycket om insidan på prylarna. Någon som kan berätta om vad chipminne är?

Postad 11 mars 2007 - 08:43

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hej, angående den nya programvaran som vi alla väntar på vill jag anföra följande:

ComHem följer forumet med sina medarbetare. Varför deklarerar inte ComHem vilka fel som den ny versionen kommer att rätta till? De borde ge en mer ungefärlig tidpunkt på leverans av versionen. Detta riktar sig främts till HARLIN som borde vara ComHems förlängda arm in i Forumet. ComHem har i alla fall en medarbetare som ansvarar för TV-frågor som heter Daniel Harlin.

Vill inte ComHem att vi alla skall bli mera nöjda kunder? Det borde hjälpa med rätt information. De är tvingade att testa den nya versionen (noga) hoppas jag.

Vad tycker ni andra?

<{POST_SNAPBACK}>

Med tanke på hur ilskna och upprörda somliga användare ibland är kan jag förstå varför comhem-personalen ogärna ger sig tillkänna. (Missförstå mig inte, de som råkat ut för usla boxar har all anledning att vara upprörda.) Och förmodligen har inte heller comhemfolket svar på alla frågor.

Men onekligen skulle kommunikationen mellan kund och Comhem underlättas om en lista över kända buggar ställs upp och en likadan över åtgärder i ny programvara. Comhem skulle kunna göra detta på sin egen hemsida.

Likaså borde de upprätta en lista över kända eller misstänkta hårdvarufel. Det pipljud vi drabbades av försvann när vi fick byta box. När vi bytte boxen sas att det var fler som bytt av samma skäl.

Kunderna är självklart värda denna omtanke från Comhems sida. Och man får väl säga att boxen är det också. I grunden är det ju en guldbox (med hdmi hade den varit en glimrande diamant). Och som sådan är den väl värd en hel del omtanke och lite ompysslande uppdateringar.

Postad 11 mars 2007 - 08:45

scooby_doo
  • scooby_doo
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
bifogar en bild över displayen som ngn anna här i forumet i denna tråden lagt ut tidigare.
~Henrik

Visste inte att det ska vara en stapel där. Hittar inget i instruktionsboken om detta. Däremot har det tidigare i detta forum skrivits om konstiga prickar och tecken på boxens teckenfönster. Du menar väl teckenfönstret  på boxens framsida?

På boxens display finns längst till vänster något som man kan tolka som en stapel. Vi borde ha minst 120GB kvar på hårddisken. Stapeln har tre streck.

<{POST_SNAPBACK}>

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  index.JPG   22,84K   175 Antal nerladdningar

Redigerat av scooby_doo, 11 mars 2007 - 08:47.

Postad 11 mars 2007 - 08:59

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

bifogar en bild över displayen som ngn anna här i forumet i denna tråden lagt ut tidigare.
~Henrik

Visste inte att det ska vara en stapel där. Hittar inget i instruktionsboken om detta. Däremot har det tidigare i detta forum skrivits om konstiga prickar och tecken på boxens teckenfönster. Du menar väl teckenfönstret  på boxens framsida?

På boxens display finns längst till vänster något som man kan tolka som en stapel. Vi borde ha minst 120GB kvar på hårddisken. Stapeln har tre streck.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för bilden! Just stapeln "Upptaget hårddiskutrymme" syns tydligt på vår display. Från början var den bara en lite prick, tror jag. Nu har vi spelat in en massa och tydligen fyllt upp till tre streck.

Alltså, vi tycks ha en fungerande stapel.

Postad 11 mars 2007 - 20:07

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Fungerar stapeln nere i vänstra hörnet av teckenfönstret för någon? För mig så är det bara ett segment plus punkterna som lyser. Att indikera hur mycket utrymme som är upptaget på hårddisken är ju den mest rimliga (och enda vettiga) funktionen den stapeln kan ha.

Just nu har jag 21GB upptaget utrymme och 123GB ledigt. Det borde ju vara tillräckligt för att tända minst två av de tretton segmenten i stapeln, men icke. ^_^

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har 7 streck tända på min stapel. 5 lite grå-blå och 2 vita högst upp. Har använt 84Gb och 61 Gb ledigt.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 11 mars 2007 - 20:09.

Postad 11 mars 2007 - 20:19

Unregistered8d58f4e2
  • Unregistered8d58f4e2
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Är ny Comhem-kund, hade tidigare UPC. Blir så arg på mig själv att jag inte sökte runt lite på internet innan jag bestämde mig för denna box. Den låter jättemycket. När vår dotter sover och vi försöker hålla ned volymen på tv:n kan man knappt höra vad som på TV:n, på grund av att boxen överröstar ljudet. ^_^

Igår försökte jag med timeshift under melodifestivalen. När jag försökte kolla på det inspelade materialet var bilden bra men ljudet gick liksom i dubbla tempot man kunde inte höra vad som sades eller sjöngs. Com-hems kundtjänst är ett skämt. Ängnade tre minuter idag åt att diktera mitt telefonnummer för en nochalant tjej som hade närminne som en akvariefisk.

Vill ända tacka alla som bidragit till tråden har lärt mig ett och annan genom att följa den.

Postad 11 mars 2007 - 22:52

aegero
  • aegero
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Igår försökte jag med timeshift under melodifestivalen. När jag försökte kolla på det inspelade materialet var bilden bra men ljudet gick liksom i dubbla tempot man kunde inte höra vad som sades eller sjöngs.

<{POST_SNAPBACK}>

Testade du att trycka på Alt-knappen och välja det alternativa ljud-formatet? Man kan trycka OK-knappen direkt efter Alt-knappen, eftersom det format man kan byta till alltid ligger överst. Alltså i förhållande till den grundinställning du gjort i setupen. Där bör du ha Dolby digital PÅ.
/anders

Postad 11 mars 2007 - 23:09

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0
Nu har jag gått över 22GiB använt utrymme och ett till segment på stapeln har tänts, så det verkar som den fungerar som den ska.

Med tretton segment och 145GiB tillgängligt utrymme som standard motsvarar ju vart och ett drygt 11GiB, men trots att den första är tänd redan när hårddisken är tom, så tänds de andra först när man har gått över gränsen för varje ytterligare 11GiB. Lite förvirrande, men då är i alla fall stapelmysteriet löst. ^_^

Då har jag bara rycken i bilden, meddelandet "Inget ljud eller video", samt det att förhandsvisningen i biblioteket slutar fungera att känna ångest över. Det som grämer mig är att jag inte vet om de enbart är rena mjukvarufel.

Meddelandet "Inget ljud eller video" luktar lite som att boxen "glömmer bort" att kanalerna är kodade, så frågan är i så fall om det kan härledas till något fel på programkortet eller att jag bor i ett före detta UPC-hus. Eftersom Com Hem bytte ut så många boxar här levererade de öppna programkort, för att sedan börja låsa dem via nätet under de kommande veckorna. I så fall hoppas jag att problemet löser sig så fort kortet programmerats om.

Postad 11 mars 2007 - 23:15

aegero
  • aegero
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Med tretton segment och 145GiB tillgängligt utrymme som standard motsvarar ju vart och ett drygt 11GiB, men trots att den första är tänd redan när hårddisken är tom, så tänds de andra först när man har gått över gränsen för varje ytterligare 11GiB. Lite förvirrande, men då är i alla fall stapelmysteriet löst. ^_^

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väldigt tydligt att titta på hur mycket hårddisk man har kvar under Inställningar under Meny.
/anders

Postad 12 mars 2007 - 00:21

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väldigt tydligt att titta på hur mycket hårddisk man har kvar under Inställningar under Meny.
/anders

<{POST_SNAPBACK}>

Den funktionen är mycket bra, men det är inte lika bekvämt att göra sådär i förbifarten. Fördelen med stapeln på framsidan är ju att man omedelbart kan se om det blivit hög tid att börja rensa bland inspelningarna. En utmärkt finess för oss lata. ^_^

Postad 12 mars 2007 - 09:22

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Här kommer en dum fråga: I menyn kan man välja att mata ut RGB eller komposit. Innebär det att det inte finns någon S-videosignal i scarten? Eller funkar en konverter (scart till S-video) på något magiskt sätt? Fått för mig att det finns S-video på några stift i scarten som de här adaptrarna plockar ut. Behöver koppla in boxen till datorn för att spara det man spelat in och har hittat ett kapture-kort på Teknikmagasinet för 695:-. Men jag vet inte om man skall bemöda sig att spara någon film om det enda man kan spara är komposit, gissar att den bilden inte är bra nog att spara. Eller är det lika bra att koppla in den analoga loop-through till ett TV-kort (kommer det ut video på den, uppmodulerad på RF)? Tror att data på hårddisken är krypterat, så det går väl inte att lyfta över den till datorn heller.

Postad 12 mars 2007 - 09:34

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Här kommer en dum fråga: I menyn kan man välja att mata ut RGB eller komposit. Innebär det att det inte finns någon S-videosignal i scarten?

<{POST_SNAPBACK}>

Med största sannolikhet, ja. Men, har inte Boxer-varianten s-vhs?

Postad 12 mars 2007 - 10:30

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Jo, boxer varianten har S-video och komponent-utgångar. Det har inte Dumhem-versionen.

Postad 12 mars 2007 - 11:09

EboY809
  • EboY809
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Eftersom det inte finns några dumma frågor så ska jag nu ställa mina kloka frågor :-)

1. Hur ska man ställa in ljudet i boxen om man har kopplat in sin reciver (för hemmabio) via en optisk kabel?

Ska man ställa in följande på boxen:
Dolby Digital - På
SRS - På

2. Vilken signalstyrka har ni?
Jag ligger på i snitt 43/89 är det bra eller dåligt?

Bilden är densamma som på min gamla Motorola DVI3000 box så jag märker ingen bildförsämring men inte heller någon förbättring.

3. Måste man göra ev uppgraderingar till boxen manuellt, trycker inte ComHem ut dom automatiskt?

Postad 12 mars 2007 - 11:27

manose
  • manose
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Provade att byta fläkten till en Papst 612N/2GML. Tyvärr levde den om mer än originalfläkten. Justerade ner hastigheten till ungefär samma luftflöde so original men Papsten lät fortfarande mer. Tror jag kan ha fått ett dåligt exemplar som är obalanserat. Tyvärr behövde jag skära bort lite på den nya fläkten för få plats med den så jag kan nog inte byta ut den. Det slutade med att jag satte tillbaka originalfäkten. ^_^

/manose

Postad 12 mars 2007 - 12:57

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Om nu någon annan funderar på det samma.... Det finns S-video att få tag på i scarten på Comhemboxen, MEN! Endast som svartvit. Inte så skoj det. Dessutom är det Comhem som specat hur de vill att boxen skall vara bestyckad. Perosnligen ångrar jag mitt köp av denna PVR djupt just nu. Den är himla smidig och funktionen som sådan är helt i min smak. Enda problemet är alltså ComHem och jag tänker avsluta mitt digitalabonnemang hos dem så fort det tillåts. Alltså om ett år.... ruskigt besviken på detta företag. USCH och FY på dem!

Om man tar den analoga uppmodulerade signalen in i datorn via normalt TV-kort, blir det lika "bra" bild som via RCA-kontakten med komposit då? Verkar som om det enda alternativet till att flytta över filmer till DVD med vettig kvalitet är att köpa en DVD-inspelare också. Inte så ###### smidigt, tack för det comhem! USCH igen!

Edit: Vad innebär Kopieringsskydd Macrovision 7.1? Går det inte att kopiera via RGB heller då, eller bara att den kan avkoda kopiersingskyddad inkommande video?

Redigerat av Unregistered8f861f5e, 12 mars 2007 - 13:13.

Postad 12 mars 2007 - 13:20

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0
Kabelboxen är bestyckad med bara SCART och kompositutgång i andra länder också, så det verkar vara Samsung som har bestämt det. För att vara mer exakt verkar det som att det snarare är markboxen som de bestämt ska bestyckas lite extra. Möjligtvis beror det på att konkurrensen för markboxarna är hårdare och Samsung accepterar en något högre tillverkningskostnad.

Problemet är dock i grunden att processorn i boxen bara har fyra video-DAC:ar, så den kan inte mata ut RGB och S-video samtidigt. I markboxen har man löst det genom att tvinga användaren välja önskad utsignal och bara använda en anslutning åt gången. Även med den går det alltså inte att få ut RGB eller YPbPr till TV:n samtidigt som S-video till videon.

Via SCART skickas S-video ut på de existerande stiften för komposit och RGB. Luminanssignalen går ut på kompositstiftet och krominanssignalen på stiftet för rött. Med en S-videoadapter i ett uttag som inte skickar ut S-video får man alltså ut kompositsignalen, vilken antingen blir svartvit och knottrig eller identifieras som komposit av TV:n och kodas av som vanligt.

Till boxens försvar kan dock sägas att den matar ut en kompositsignal av ganska bra kvalitet, så har videon eller DVD-inspelaren ett dugligt kamfilter så kan resultatet ändå bli acceptabelt. Dessutom har ju ett flertal av Com Hem:s kanaler redan varit nere i kompositvideo på vägen genom deras playout... så på de kanalerna finns ju inte mycket kvalitet kvar i bilden att mjölka ut.

Tillägg: Angående Macrovision så är det standard i alla digitalboxar. Det används i praktiken bara på PPV-kanaler, så att kopiera över vanliga inspelningar till annat format ska funka. B)

Redigerat av Zacabeb, 12 mars 2007 - 13:22.

Postad 12 mars 2007 - 13:56

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Vad gäller datorn, så har jag accepterat att det endast blir analog-kanalerna och komposit-utgången som gäller(för stunden). Dock är jag redan i planeringsstadiet för detta, eftersom det redan finns, och snart finns ännu fler DVB-C-mottagare för den. Det finns en sanning, som nästan alltid stämmer. Det kostar om man vill ha det "bästa". Jag tror att du har haft lite väl stora krav/förväntningar på boxen. Dr. Nope. ;)

Det här med mottagning av digitalkanalerna i datorn är tyvärr något som man måste vänta på, för oss gamla UPC-kunder. Det finns nämligen inte ännu något tvillingabonnemang för oss. Det skulle komma i vår någon gång...

Dessutom är det så att jag väntar tills det finns drivisar för Vista 64-bit... :D

De mottagare som jag kikar mest på är FireDTV(går att söka på i detta forum) och ett nytt kort som Haupauge snart skall releasa(någon gång i vår - även detta). Det verkar iaf lite intressant.

Nu har jag inte hållit mig mycket till ämnet i denna tråd - men jag har faktiskt ett problem med boxen, och det är att den inte vill kännas vid min USB-disk. Jag provade också med ett USB-minne(det skall väl också gå?). Men, nehej då. Det dycker inte upp en USB-symbol på dispalyen. Inte heller en ny ikon i "biblioteket". Jag måste kanske kontakta ComHem om detta. Det kanske är något fel där. Varför skulle det inte vara något fel på min box, när det är det på nästan alla andras, kan man cyniskt undra...

Nu är det inte så intressant med USB-funktionen i boxen - eftersom det som GÅR att göra(mp3/bilder) - är enklare att göra via datorn->TV'n/datorn-> Receivern. Men finns det en funktion på boxen - SÅ SKALL DEN FUNGERA! B) ;) :P

Redigerat av Tompa123, 12 mars 2007 - 14:02.

Postad 12 mars 2007 - 14:32

Unregistered8f861f5e
  • Unregistered8f861f5e
  • Lärjunge

• 272 inlägg
  • 0
Tompa: Det är mest det att jag (har för mig) att jag sett TV-kort med komponentingång till datorn, och definitivt med S-video. Hade det varit en boxer-box hade det mao inte varit några bekymmer att koppla in det hela till datorn. Nu verkar den enda lösningen vara att gå via komposit, endast pga Comhem. Läste tyvärr fel spec på boxen när jag köpte den. Tog först den vanliga gratisboxen, men åkte tillbaka och bytte ut den eftersom jag tyckte det var bra med komponentutgången..... som senare visade sig bara finnas på boxerboxen......
Jaja, det får väl vara som det är när det inte blev som det skulle som farsan brukar säga ;-)

Postad 12 mars 2007 - 14:48

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0
USB fungerar lite udda på boxen. Man måste först välja någon av typerna innehåll som den kan läsa via USB, sedan trycka på A (röd) för att växla över till USB. Dock ska USB-ikonen mycket riktigt synas i teckenfönstret så fort enheten är ansluten om den blivit igenkänd.

Att titta på bilder på boxen är dock total katastrof; de blir fullkomligt manglade. Det syns olika mycket från bild till bild, men vackert är det inte. Dels kapas de ned till 16-bitars färg vilket orsakar bandning, dels blir de taggiga på grund av totalt defekt skalning. Boxen skalar bilderna två gånger, först ned genom filterering och sedan upp igen till boxens interna upplösning genom pixelrepetition.

Titta på den bifogade bilden för ett exempel från en testbild av samma typ som SVT använder. Den är i upplösningen 1024x576, visar man den på boxen så blir resultatet likadant som jag har simulerat här. Jag skämtar inte.

Det enda sättet att få bilder visas korrekt är att i ett grafikprogram kapa ned dem till önskad bildkvot (4:3 eller 16:9), skala om dem till 702x576 och sedan öka bildytan med svart till 720x576. Då kringgår man skalningen i boxen plus får korrekta proportioner på skärmen. Färgbandningen får man dock leva med.

Bifogad fil(er)

Postad 12 mars 2007 - 15:15

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

USB fungerar lite udda på boxen. Man måste först välja någon av typerna innehåll som den kan läsa via USB, sedan trycka på A (röd) för att växla över till USB. Dock ska USB-ikonen mycket riktigt synas i teckenfönstret så fort enheten är ansluten om den blivit igenkänd.

Att titta på bilder på boxen är dock total katastrof; de blir fullkomligt manglade. Det syns olika mycket från bild till bild, men vackert är det inte. Dels kapas de ned till 16-bitars färg vilket orsakar bandning, dels blir de taggiga på grund av totalt defekt skalning. Boxen skalar bilderna två gånger, först ned genom filterering och sedan upp igen till boxens interna upplösning genom pixelrepetition.

Titta på den bifogade bilden för ett exempel från en testbild av samma typ som SVT använder. Den är i upplösningen 1024x576, visar man den på boxen så blir resultatet likadant som jag har simulerat här. Jag skämtar inte.

Det enda sättet att få bilder visas korrekt är att i ett grafikprogram kapa ned dem till önskad bildkvot (4:3 eller 16:9), skala om dem till 702x576 och sedan öka bildytan med svart till 720x576. Då kringgår man skalningen i boxen plus får korrekta proportioner på skärmen. Färgbandningen får man dock leva med.

<{POST_SNAPBACK}>

Med ett sånt dåligt bildresultat är det ännu mindre anledning att bråka om det. Blir ju mycket bättre via datorn. Varför lade de till en USB-ingång - när den närmast är oanvändbar/ointessant(="retorisk" fråga)???

Redigerat av Tompa123, 12 mars 2007 - 15:36.

Postad 12 mars 2007 - 17:00

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Kabelboxen är bestyckad med bara SCART och kompositutgång i andra länder också, så det verkar vara Samsung som har bestämt det. För att vara mer exakt verkar det som att det snarare är markboxen som de bestämt ska bestyckas lite extra. Möjligtvis beror det på att konkurrensen för markboxarna är hårdare och Samsung accepterar en något högre tillverkningskostnad.

Problemet är dock i grunden att processorn i boxen bara har fyra video-DAC:ar, så den kan inte mata ut RGB och S-video samtidigt. I markboxen har man löst det genom att tvinga användaren välja önskad utsignal och bara använda en anslutning åt gången. Även med den går det alltså inte att få ut RGB eller YPbPr till TV:n samtidigt som S-video till videon.

Via SCART skickas S-video ut på de existerande stiften för komposit och RGB. Luminanssignalen går ut på kompositstiftet och krominanssignalen på stiftet för rött. Med en S-videoadapter i ett uttag som inte skickar ut S-video får man alltså ut kompositsignalen, vilken antingen blir svartvit och knottrig eller identifieras som komposit av TV:n och kodas av som vanligt.

Till boxens försvar kan dock sägas att den matar ut en kompositsignal av ganska bra kvalitet, så har videon eller DVD-inspelaren ett dugligt kamfilter så kan resultatet ändå bli acceptabelt. Dessutom har ju ett flertal av Com Hem:s kanaler redan varit nere i kompositvideo på vägen genom deras playout... så på de kanalerna finns ju inte mycket kvalitet kvar i bilden att mjölka ut.

Tillägg: Angående Macrovision så är det standard i alla digitalboxar. Det används i praktiken bara på PPV-kanaler, så att kopiera över vanliga inspelningar till annat format ska funka. B)

<{POST_SNAPBACK}>

Angående vilka signal-typer som finns på dekodern kan jag berätta hur jag har använt utgångarna på min box:

TV-scarten: kopplad till en scart -> componentomvandlare -> componentsplitter -> Plasma
-> Projektor

Video-scarten: composit signal till sovrummets 26" LCD-TV, 15 m kabel = mycket bra bild

Compositutgång via RCA: kopplad till RF-modulator till ytterligare 3 TV, inte fullt så bra bild men bättre än inget, kommer nog att att köpa en enkel composit-splitter och dra kabel istället.

Dessa 3 utgångar fungerar samtidigt så det borde ju betyda att det finns 5 video-DAC:ar ?

/Anders

Postad 12 mars 2007 - 17:16

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

Dessa 3 utgångar fungerar samtidigt så det borde ju betyda att det finns 5 video-DAC:ar ?

/Anders

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det kräver bara fyra, tre till RGB och en till komposit. Samma kompositsignal skickas ut till båda SCARTarna och RCA-jacket. (Dock via separata buffrar skulle jag förmoda, eller i snikfallet via separata serietermineringar)

Postad 12 mars 2007 - 19:15

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0
Jag har experimenterat med fotovisaren för att visa testbilder. Nu kan man ju förvisso spela in testbilden från SVT2 och få bättre resultat än med fotovisaren, men eftersom jag ändå hade testbilder färdiga tänkte jag att jag kunde lägga upp dem för skojs skull.

Testbilderna innehåller en så kallad WSS-signal för att slå över till rätt bildkvot (syns som grå streck längst uppe i bild), vilket på vissa TV-apparater har prioritet över bildkvotssignalen över SCART. Alltså kan TV:n slå om till rätt bildkvot automatiskt. Boxen skickar nämligen inte ut någon egen WSS-signal, av okänd anledning.

Skulle bilden inte slå tillbaks till rätt bildkvot efteråt kan man antingen byta till den andra testbilden, eller slå över själva TV:n till en annan kanal och sedan tillbaks till digitalboxens ingång.

Tillägg: Efter den senaste mjukvaruuppdateringen sänder boxen ut egen WSS-signal, vilket innebär att den i mina testbilder inte har någon inverkan.

Testbild i 4:3-format (120kB JPEG)
Testbild i 16:9-format (170kB JPEG)

Redigerat av Zacabeb, 13 mars 2007 - 17:02.

Postad 12 mars 2007 - 21:34

bjsbjs
  • bjsbjs
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Fint att du berättade hur det gick, tråkigt att det inte blev bättre med Papsten. Jag läste några omdömen om Papst-fläkten på komplett.se och det verkar som den är bullrig. Ditt ex är nog inte trasigt utan ganska normalt.

Själv roade jag mig med att fästa originalfläkten med såna där vibrationsdämpande gummiploppar i stället för metallskruvarna, men det gav ingen märkbar skillnad i ljudnivån. Det enda raka är nog att fixa nån sorts reglerbart motstånd och dra ned hastigheten på originalfläkten den vägen. Nån som vet hur man gör? Köra helt utan fläkt verkar djärvt.

Jag gissar att apparaten skulle klara sig med halv hastighet på fläkten, den verkar minst sagt övereffektiv. Under drift är chassit ju helt iskallt. I standby är det ljummet.

Om det skulle gå att få ned volymen på fläkten så tror jag att HD:en skulle börja bli irriterande i stället. Fast ett problem i taget. B)

Provade att byta fläkten till en Papst 612N/2GML. Tyvärr levde den om mer än originalfläkten. Justerade ner hastigheten till ungefär samma luftflöde so original men Papsten lät fortfarande mer. Tror jag kan ha fått ett dåligt exemplar som är obalanserat. Tyvärr behövde jag skära bort lite på den nya fläkten för få plats med den så jag kan nog inte byta ut den. Det slutade med att jag satte tillbaka originalfäkten.  ;)

/manose

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 13 mars 2007 - 15:44

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Låt mig vara den första som säger

HALLELUJA!

:P

Postad 13 mars 2007 - 15:47

ufot
  • ufot
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

HALLELUJA!

<{POST_SNAPBACK}>

Blivit religiös eller finns det någon orsak till utbrottet?

Postad 13 mars 2007 - 15:48

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

HALLELUJA!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nya programvaran kom just... :P

Postad 13 mars 2007 - 15:57

ufot
  • ufot
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

HALLELUJA!

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nya programvaran kom just... :P

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är ju bara om det är befogat att säga Hallelujah eller om uppdateringen inte avhjälpte ett enda fel. :P

Postad 13 mars 2007 - 16:00

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Frågan är ju bara om det är befogat att säga Hallelujah eller om uppdateringen inte avhjälpte ett enda fel.  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Därav :P -smileyn...

Ha det så kul allihop.

Postad 13 mars 2007 - 16:27

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0
Nu får vi se vad som händer... vi får hålla tummarna! :P

Efter uppgradering återställs alla inställningar och favoritlistorna, och man måste göra en ny kanalsökning.

Vi har nu fått:

* Dolby Digital-, språk-, textnings- och Text-TV-ikoner i inforutan - inte lika snyggt som i den holländska mjukvaran och ingen tidsstapel, men ändå en förbättring.
* Val av primärt respektive sekundärt språk för ljud och textning
* Ett menyval kallat "Current Recordings" - ej översatt till svenska - inte frågan om chase play dock. :P
* Tidsskaleval i EPG:n (120 minuter, 60 minuter, 30 minuter)
* Tidslinje i EPG:n
* Text-TV via VBI sänds nu ut automatiskt
* Textremsor kan nu avaktiveras i textningslistan, samt väljas tillbaks till automatiskt val
* Boxen ställer nu om bildkvoten automatiskt mellan 4:3 och 16:9 när bredd/höjd-förhållandet är valt till "Full" och sänder nu även ut WSS-signallering! :P
* Textinmatning kan nu växlas mellan tangentbord på skärmen och "SMS"-inmatning via sifferknapparna

Det kommer förmodligen dyka upp en justering av den här mjukvaran eftersom texten för vissa nya funktioner inte översatts till svenska. Man får hoppas att en del buggar försvunnit nu också.

Redigerat av Zacabeb, 13 mars 2007 - 19:22.

Postad 13 mars 2007 - 17:14

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
En okunnig undrar. :P
Vad är "text-tv via VBI"?
Vad är "WSS-signalering"?

Postad 13 mars 2007 - 17:43

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

En okunnig undrar. :P
Vad är "text-tv via VBI"?
Vad är "WSS-signalering"?

<{POST_SNAPBACK}>

Text-TV via VBI (Vertical Blanking Interval) är den vanliga text-TV:n som skickas ut i pausen mellan varje bildruta och du kan ta emot via TV:n. Tidigare var man tvungen att aktivera den varje gång man bytte kanal (genom att trycka på text-knappen och välja språk). Nu matas den ut hela tiden, så man slipper hålla på och joxa.

WSS (Wide Screen Signalling) i sin tur är en serie pulser i bildens överkant som talar om bildkvot och annan information för TV:n. Om du tittar på testbilderna i mitt tidigare inlägg ett par steg upp kan du se WSS-signalen som små grå streck överst i bilden.

Tidigare skickade inte boxen ut WSS, utan bara en statussignal på stift 8 i SCART-kontakten för att tala om bildkvoten för TV:n. Om man då använde kompositvideoutgången eller kopplade in boxen på ett SCART-uttag som inte kände av signalen på stift 8, så kunde inte bildkvoten ändras automatiskt.

Dessutom innehåller vissa kanaler egen WSS i sändningen, exempelvis Kanal 9. Även vissa kanaler som inte sänder ut WSS själva kan ibland råka sända ut WSS som redan ligger inlagd på banden de spelar upp. Eftersom boxen inte täckte över den signalen med en egen WSS-signal, kunde det ställa till att TV:n oväntat bytte bildkvot.

Ovanpå det ändrade inte boxen signalen för bildkvot via SCART stift 8 beroende på sändningen, utan ställde in den permanent på den bildkvot du valt att din TV har. Nu ändrar den bildkvot enligt den på sändningen, tack vare WSS-signalen och genom att ställa om signalen på SCART stift 8. :P

Postad 13 mars 2007 - 17:51

Unregistered8d93716d
  • Unregistered8d93716d
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jaha, vi som har äldre boxar kan inte uppgradera till verson 23 ! Vi kommer få brev och skicka i väg boxen och 14 dagars avdrag!!!!!!!!!!!!!på betalning

Postad 13 mars 2007 - 18:05

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Jaha, vi som har äldre boxar kan inte uppgradera till verson 23 ! Vi kommer få brev och skicka i väg boxen och 14 dagars avdrag!!!!!!!!!!!!!på betalning

<{POST_SNAPBACK}>

Fan va sunkigt, glad att jag hör till dem som slipper. Har ni en tidigare chipminnesversion i boxen än 10?

Jag tycker att Com Hem och Samsung tillsammans borde se till att låna ut en box under tiden när det ska vara sånt strul, och det rör sig ju om fixar på annat ganska uppseendeväckande strul som folk har haft med boxen. De som har en P850 har ju antingen låst sig ett bra tag eller själva betalat fullt pris för boxen, det är ju en ganska färsk produkt och inte heller precis den billigaste på marknaden. :P

14 dagars avdrag känns lite mjäkigt från Com Hem:s sida. Det är inte mycket till ersättning för bök kring en problemtyngd produkt och några av deras mest lojala kunder.

Postad 13 mars 2007 - 18:07

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tack Zacabeb!
Nu är man lite klokare. :P
(Anar vad som betalar räkningarna hemma hos er.)

Tillägg:
Vart lite konstigt, menar tack för teknikupplysningarna.

Redigerat av Mange36, 13 mars 2007 - 18:10.

Postad 13 mars 2007 - 18:30

bjsbjs
  • bjsbjs
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Knepigt det där med bildkvoten. Nu med nya mjukvaruversionen verkar min TV (Panasonic PV60) ha fått för sig att visa 4:3-sändningarna som fullskärm (dvs 16:9). Det gör ingen skillnad vad jag ställer in för TV-format/aspekt i boxen (eller TV:n för den delen).

Med gamla mjukvaran visades wide-sändningarna som 16:9 och de vanliga i 4:3 om jag valde en sån inställning i boxen. För min del funkar det alltså sämre nu efter uppgradering. :P

Postad 13 mars 2007 - 19:25

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0

Knepigt det där med bildkvoten. Nu med nya mjukvaruversionen verkar min TV (Panasonic PV60) ha fått för sig att visa 4:3-sändningarna som fullskärm (dvs 16:9). Det gör ingen skillnad vad jag ställer in för TV-format/aspekt i boxen (eller TV:n för den delen).

Med gamla mjukvaran visades wide-sändningarna som 16:9 och de vanliga i 4:3 om jag valde en sån inställning i boxen. För min del funkar det alltså sämre nu efter uppgradering.  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Haha, samma här!

Postad 13 mars 2007 - 19:26

MrXsthlm
  • MrXsthlm
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej Alla kunniga personer!!!!

Lite Offtopic :P

Jag har ett Panasonic SA-HT850 hemmabiosystem och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med en sak??? Hur gör man om man vill koppla en Digitalbox av märket Samsung P850 med en hdd på 160gig till hemmabion och få 5:1 ljud?? Digitalboxen har en optisk utgång men hemmabion har ingen optisk ingång finns det något sätt att koppla via en adapter eller något liknande och hur isåfall kopplar man.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
:P :P

Postad 13 mars 2007 - 19:38

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Boxen är härmed UPPDATERAD!!! :P :P :D

Edit: Typiskt mig. Läser: "HALLELUJA"! Inser snabbt att det handlar om UPPDATERINGEN!!! Kastar mig handlöst fram till fjärrkontrollen. Hittar snabbt uppdateringen och installerar den. Glömmer i all hast bort att man borde tacka för en mycket trevlig upplysning. Här kommer den när hjärnan börjar fungera normalt igen: TACK FÖR UPPLYSNINGEN, Kullre!!! :P

Redigerat av Tompa123, 13 mars 2007 - 20:43.

Postad 13 mars 2007 - 19:45

IL_Caesar
  • IL_Caesar
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
har precis försökt uppgradera min box, men får felmeddelandet "Flash erasing problem. Call your service." någon mer som fått det?
har iofs redan felanmält min box till Samsung pga att den inte får nån signal på en av frekvenserna (detta efter att Com Hem hänvisade mig dit innan dom ville skicka ut en tekniker). skulle inte förvåna mig om det är mer fel på boxen :/
hoppas det blir bättre när jag väl får en ny från Samsung.

Postad 13 mars 2007 - 19:48

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Med gamla mjukvaran visades wide-sändningarna som 16:9 och de vanliga i 4:3 om jag valde en sån inställning i boxen. För min del funkar det alltså sämre nu efter uppgradering.  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag märkte det du nämner, alternativen för "Bredd/höjd-förhållande" har inte längre någon funktion alls vid 16:9, utan bara vid 4:3. De borde ha skapat relevanta alternativ och gett dem relevanta namn istället.

Varför din TV trilskas är jag inte hundra procent säker på, men det kommer säkert vara fler som får samma problem med andra apparater. Möjligtvis prioriterar din TV statussignalen via SCART stift 8 över WSS-signalen, och Samsung kan nu när de har lagt till WSS ha kvaddat signalen på SCART stift 8 så att den inte slår om korrekt.

Det kan också vara fel spänning ut på stift 8. Vid 4:3 ska den enligt uppgift ligga runt 12V (+0 -2,5) och vid 16:9 runt 6V (+1 -1,5). Om den inte ligger inom de intervallen kan TV:n få frispel.

Jag skulle testa med en billig SCART-kabel och kapa sladden till stift 8 i den, för att se om TV:n blir gladare när den bara får WSS-signalen att gå efter.

När boxen är inställd på 4:3 så skickar den faktiskt till min stora förvåning ut korrekt WSS-signal vid samtliga inställningar. Ganska intressant med tanke på att de flesta TV-apparater i 4:3-formatet av förklarliga skäl inte har någon nytta av WSS och skiter i den signalen. Det är typiskt ett stort företag att fixa en sak med beröm men samtidigt i onödan kvadda en annan. :P

Postad 13 mars 2007 - 19:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 478 inlägg
  • 0

Jag har ett Panasonic SA-HT850 hemmabiosystem och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med en sak??? Hur gör man om man vill koppla en Digitalbox av märket Samsung P850 med en hdd på 160gig till hemmabion och få 5:1 ljud?? Digitalboxen har en optisk utgång men hemmabion har ingen optisk ingång finns det något sätt att koppla via en adapter eller något liknande  och hur isåfall kopplar man. 

:P  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr har jag inte hittat någon hyfsad information om det systemet, så jag vet inte vad det har för anslutningsmöjligheter.

Om den har en koaxial digitalingång så kan du skaffa en adapter av den här typen.

Om den inte har någon digitalingång alls, så måste du använda de vanliga analoga ljudanslutningarna på boxen. Du kan då fortfarande få simulerat surroundljud genom att aktivera Dolby Pro Logic II.

Redigerat av Zacabeb, 13 mars 2007 - 19:59.

Postad 13 mars 2007 - 20:00

thepalm
  • thepalm
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt.. Detta gäller alltså förmodligen mig också för min box har stått och sökt efter uppdateringen hela dagen - utan att lyckas. Var ju en av de första att hämta ut en sådan här box så det är väl kört då..
Behöver jag i sammanhanget nämna att jag är en fanatisk Timråsupporter och att match nummer 5 av 7 spelas i Övik imorgon?
Snacka om sinnesjukt dålig tajming!

AJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJ!

Postad 13 mars 2007 - 20:00

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Fan va sunkigt, glad att jag hör till dem som slipper. Har ni en tidigare chipminnesversion i boxen än 10?

Jag tycker att Com Hem och Samsung tillsammans borde se till att låna ut en box under tiden när det ska vara sånt strul, och det rör sig ju om fixar på annat ganska uppseendeväckande strul som folk har haft med boxen. De som har en P850 har ju antingen låst sig ett bra tag eller själva betalat fullt pris för boxen, det är ju en ganska färsk produkt och inte heller precis den billigaste på marknaden. :P

14 dagars avdrag känns lite mjäkigt från Com Hem:s sida. Det är inte mycket till ersättning för bök kring en problemtyngd produkt och några av deras mest lojala kunder.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med till 100%

Jag har för mig att Samsung har ett löfte om utbytesprodukt vid reparation. Detta borde rimligen även gälla i detta speciella fall. I garantin för min Samsung TV finns det iaf lånegaranti - tror/hoppas/kräver jag, om jag skulle behöva lämna in den för reparation...

D709117: Jag skulle ALDRIG gå med på att skicka iväg boxen i 14 dagar, utan att få någon lånebox under tiden. Stå på dig!!!

Redigerat av Tompa123, 13 mars 2007 - 20:03.

Postad 13 mars 2007 - 20:07

MrXsthlm
  • MrXsthlm
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag har ett Panasonic SA-HT850 hemmabiosystem och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med en sak??? Hur gör man om man vill koppla en Digitalbox av märket Samsung P850 med en hdd på 160gig till hemmabion och få 5:1 ljud?? Digitalboxen har en optisk utgång men hemmabion har ingen optisk ingång finns det något sätt att koppla via en adapter eller något liknande  och hur isåfall kopplar man. 

:P  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr har jag inte hittat någon hyfsad information om det systemet, så jag vet inte vad det har för anslutningsmöjligheter.

Om den har en koaxial digitalingång så kan du skaffa en adapter av den här typen.

Om den inte har någon digitalingång alls, så måste du använda de vanliga analoga ljudanslutningarna på boxen. Du kan då fortfarande få simulerat surroundljud genom att aktivera Dolby Pro Logic II.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok så hur vet jag om den har koaxial digitalingång hur ser jag det????

Postad 13 mars 2007 - 20:36

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jaa :P

Två av de mest irriterande grejerna är åtgärdat:

Bildkvoten: funkar perfekt mot min Pioneer PDP-427XA. TV:n växlar själv mellan "Bred" för 4:3 och "Helskärm" för 16:9. ("Bred" är faktiskt en riktigt hyfsad kompromiss för att visa 4:3 på 16:9-skärm)

Status-skylten: Nu slipper man trycka på exit-knappen efter man spolat förbi ett reklaminslag, skylten försvinner av sig självt efter någon sekund.

Någon som har vet om ljudsynksproblemet har ordnat sig? Textsynken när boxen sköter texten, nån som kollat?

Om boxen blivit pålitligare vad gäller ignorerade inspelningar, hängningar, etc, det får väl tiden utvisa...

Postad 13 mars 2007 - 20:46

Trille
  • Trille
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

har precis försökt uppgradera min box, men får felmeddelandet "Flash erasing problem. Call your service." någon mer som fått det?
har iofs redan felanmält min box till Samsung pga att den inte får nån signal på en av frekvenserna (detta efter att Com Hem hänvisade mig dit innan dom ville skicka ut en tekniker). skulle inte förvåna mig om det är mer fel på boxen :/
hoppas det blir bättre när jag väl får en ny från Samsung.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma problem !!!!!

Postad 13 mars 2007 - 20:48

petereker
  • petereker
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jaa :P

Två av de mest irriterande grejerna är åtgärdat:

Bildkvoten: funkar perfekt mot min Pioneer PDP-427XA. TV:n växlar själv mellan "Bred" för 4:3 och "Helskärm" för 16:9. ("Bred" är faktiskt en riktigt hyfsad kompromiss för att visa 4:3 på 16:9-skärm)

Status-skylten: Nu slipper man trycka på exit-knappen efter man spolat förbi ett reklaminslag, skylten försvinner av sig självt efter någon sekund.

Någon som har vet om ljudsynksproblemet har ordnat sig? Textsynken när boxen sköter texten, nån som kollat?

Om boxen blivit pålitligare vad gäller ignorerade inspelningar, hängningar, etc, det får väl tiden utvisa...

<{POST_SNAPBACK}>

Textsynken fungerar ypperligt för mig nu! Även på osynkade filmer på hdd fungerar nu textningen!

Postad 13 mars 2007 - 20:53

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
HAHAHAHAHAHHA :P :P :P :D :lol: B)

Och hur fick man reda på det? Man ringer comhem och medans man väntar i luren säger de är du digitalboxägare till samsung har det släppts en ny uppdatering....va inte orolig alla dina filer på hårddisken är kvar efteråt....

My god vilken trip...har haft denna sedan september....phew

Redigerat av Unregistered76636631, 13 mars 2007 - 20:56.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.