men det är ju jag det....vilket fall som helst så är dom snygga...
ja det är ju bra att dom har lite billigare syrror oxå...ska bli intressant att lyssna på dessa...
mvh.founder
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
92 relaterade trådar
Postad 30 October 2007 - 13:17
en sak som jag reagerar över hur dessa palladium ser ut....jag får väldiga vibbar på hur design är lika vissa andra högtalare....jag tycker det ser lite Canton över det....framför allt hur konan ser ut...
men det är ju jag det....vilket fall som helst så är dom snygga... ja det är ju bra att dom har lite billigare syrror oxå...ska bli intressant att lyssna på dessa... mvh.founder Postad 31 October 2007 - 01:04
Hej kamrater! =)
Var hos ljudmakarn på drottninggatan i sthlm förra fredagen för att testa rf62orna. Förstärkaren var en Marantz PM 4001 men försäljaren rekommenderade storebrorsan PM 7001. Jag frågade om man inte kunde få lyssna på en Harman Kardon, 970 eller 3480 tex. Men då sa killen att de inte sålde HK pga. att de inte spelade bra, tom att de lätt skrikiga? Helt galet, är det någon annan som delar hans åsikt? Kan tänka mig att Marantzen är en mer finlirare. Är det någon som testat både HK och marantz som kanske kan utala sig om det? Vad ska få äran att driva mina blivande rf62or Postad 31 October 2007 - 01:27
Tja den säljaren var inte helt fel ute heller...och inte helt rätt...först , JA jag delar hans åsikt att HK inte låter bra , och det gör jag av erfarenhet som jag har ... men det är mer en smakfråga än vad som kan vara korrekt..dvs det är dina öron som avgör..och inte säljarens Sant av han att en Marantz gör Klipsch mer rättvisa...klipsch är väldigt detaljerade högtalare...och behöver en reciver för att göa dettta rättvisa....det gör inte HK tycker jag , men igen detta är oxå en smaksak så...det blir till att test lyssna och höra själv först.....sen avgöra vad du tycker.. mvh.Founder Postad 01 November 2007 - 18:49
Tjenares alla klipsch vänner!
Tänkte skriva att jag har uppdatterat mina kablar lite! Har bytt ut mina Audioquest CV-4 till Tara Labs Helix 8... Dom nya Tara Labs kablarna fungerar utmärkt Mvh Andreas Postad 04 November 2007 - 12:49
Ja det gjorde jag! Tara kablarna funkar riktigt bra till min anläggning Postad 06 November 2007 - 10:53
Är det någon här som kör sina Klipsch med EKK ? tänkte precis köpa nya kablar till mina bakhögtalare men funderar på vilka det ska bli, då jag helst ej lägger mer än 100kr/m Kör i dagsläget supra ply 3.4/s till frontarna samt centern.
Postad 09 November 2007 - 18:10
Jag har en fråga om RC-62-an. Det står att det är justerbara fötter på den. Skulle man kunna gänga in öglor eller dyl. i de urtagen?
Jag är väldigt sugen på en RC-62:a men skulle isf behöva ha den hängandes i från taket på något stabilt sätt, den är aldeles för stor för min nuvarande hylla och jag kommer bhöva vinkla den en del. Surrounderna har väldigt praktiska fästen för den typen av montage som jag klurar på, men centern är en annan fråga. /rikard Redigerat av _rikard_, 09 November 2007 - 18:12. Postad 09 November 2007 - 18:16
Tja! Det går någ å gänga i några fästen, men tror dock inte att det går att hänga den i "kedjor" för att jag tror att det "bara" finns 2 justerbara fötter, men det går kanske å göra en platta som du kan skruva fast centern på som du gör 4a fästen på. Hoppas du fattar va jag menar..... Mvh Andreas Postad 15 November 2007 - 14:02
Hallå igen
Någon som har erf. av Klipsch+Onkyo? hur låter t.ex. Onkyos nya HD-receivers tillsammans med Klipsch högtalare? Postad 18 November 2007 - 15:44
Onkyo stärkare är väldigt starka grejer.....och driver väldigt bra...hur vida ljud och sånt är , det är svårt att säga...man måste nästan testa i varje enkilt rum för att få svar på det, men detta är fina grejer....och passar klipsch bra... mvh .Founder Postad 29 November 2007 - 22:19
Hej på er!
ville bara meddela att jag åxå hoppar in i denna finfina klubb! får hem mitt Klipsch thx ultra 2 paket nästa vecka Subbarna hoppade jag över,äger redan En Svs PB12 Ultra/2 (import) sen innan,å den är jag extremt nöjd med! (ska dock uppgradera framåt vintern) jag har idag Canton Rca som front men bestämde mig för att ta steget fullt ut å ge biosalongen (bilder kommer) högtalarna dom förtjänar Ha de! mvh micke Postad 30 November 2007 - 00:25
jobbar på att göra om presentationen i början.....till något nytt , fräcka upp framsidan så att säga.....försöker göra en start sida som reprensenterar KLIPSCH klubben på ett bättre sätt kanske ......så era ideer och tips , funderingar är mycket välkommna ....vad tycker ni att man kan göra bättre eller är vi nöjda så här?.....
jag tycker att klubb länken på trådsidan i detta forum hade kunnat vara en bild länk med loggan av klipsch..hade sett riktigt trevligt ut .....men detta får jag isf ta med kodnings folket först då det faller på programerings delen men som sagt det hade varit coolt.. Founder Redigerat av Unregistered1113, 30 November 2007 - 00:49. Postad 08 December 2007 - 12:25
Hejsan!
Är ny här så jag kan ju börja med att berätta om vilka klipsch grejer jag kör med!=) Center: RC- 62 (svart) Frontar: RF-82 (svart) Bak: RS-52 (Svart) Alla är ju medlem i Reference serien såklart Sub: -----(hjälp tack) Reciever: Yamaha RX-V1700 Allt sitter ihop med Supra kablar men med skräp bananer förtillfället=/ Ska nu i dagarna inhandla en sub så alla förslag och hjälp uppskattas, pris? 10-15k hade jag väl tänkte mig hålla inom. Är ju inget måste att subben är en Klipsch men de skadar ju inte. Rummet är ca 23 kvadrat men vill ha en ordentlig sub om större ställe införskaffas MVh/Anders Postad 08 December 2007 - 14:23
Tjenares! Fin uppställning du har! Ny sub... Jag kan verkligen rekomendera klipsch rsw10d(eftersom jag har den själv å är grymt nöjd med den) annars så finns ju Klipsch RT10d men dock lite dyr kanske 16900 men om du inte vill ha klipsch så kolla in velodyne spl1000r, den ska tydligen vara riktigt bra! Mvh Andreas
Tja igen! Å kablar till frontarna, testa dessa: TARA LABS Helix 8!!!! Mvh Andreas Postad 08 December 2007 - 14:34
antiman: Tycker också du bör ta och lyssna på en Velodyne, jag köpte min DD-15 olyssnad men det är en pryl jag inte ångrar en sekund att jag köpte.
Postad 10 December 2007 - 03:17
tja allihopa!!!
blir mäkta imponerad av att sånt stort intresse och engagemang finns för dessa underbara klipsch! all kredd och all ära till er som gör denna tråd så grymt inspirerande och intressant! att klockan är drygt 3 borde vara ett tillräckligt med bevis för detta då jag ska jobba imorgon/idag efter att ha läst igenom samtligas inlägg så har jag fått en del feedback (jag lovar att ge sen men står inför lite i-lands dilemma. till saken.... för mig är det verkligen 50/50 film/musik och undrar vilka som är bäst lämpade mellan Rf82/c62/s52 och synergy F3/c3/s3? då jag är ett reggae och rap-fan så jag ställer höga krav på bas, även vid lite lägre volymer med tanke på att jag inte tokpartajar varje helg men när jag väl gör det hehe så vill jag inte känna som en tidigare i tråden "var fan är basen". jag vill helst inte köra med sub när jag spelar musik och helst inte överhuvudtaget då jag bor i lägenhet, känns lite overkill redan med dessa högtalare Leve klipsch och dö sparkonton! Postad 12 December 2007 - 07:36
Så där jag.. äntligen.. Köpte mig 2st svarta RS52:or i måndags för att komplettera mina härliga Klipschögtalare (2st RF-82 + RC62).. Vilka bamsehögtalare det var
Redigerat av Motin, 12 December 2007 - 07:36. Postad 12 December 2007 - 18:23
Välkommen New-b till klubben ......känn dej som hemma...
mvh Founder Välkommen Antiman till klubben mvh Founder Postad 12 December 2007 - 18:31
Hej och välkommen... roligt att du gillar klipsch så mycket.. Pioneer är egentligen ingen höjdare då diskanten blir väldigt vass....som bekant så är ju Pioneer väldigt ljusa i karaktären....och med horn diskanten så blir det ännu mer...... så jag skulle nog ta en rejäll funderare på något annat...T.ex Yamaha är betydligt bättre på denna front....men eftersom du villha mycket bas så blir nog valet mer på onkyo eller Denon som verkligen sitter fint med Klipsch ... F3 är basigare än Högtalare i RF serien....men ljudkvallitet är betyligt bättre i Rf serien än F serien ....så det beror mer på vad du ska priorettera efter hur du vill att det ska låta... en Denon med Rf-82 är absolut inte fel alls.... //Founder Postad 12 December 2007 - 21:16
tack o tacos CG
jag ska ta en funderare. det lutar då mer åt onkyos tx-sr805 eller marantz 7002. hittar inget om denon i den prisklassen. bara en fråga.... har du hört pioneer lx-70 eller refererar du till tidigare pioneer modeller ang karaktären? generaliserar du med andra ord? Postad 12 December 2007 - 22:42
Nej just den modellen har jag inte hört på...men jag lyssnade nyligen på en av dom stora pioneer recivrarna som just har kommit ut ......modell namn kommer jag inte ihåg men den är fortfarande vass i diskanten än idag även om det faktiskt var mindre ...denna var ju betydligt dyrare ifs...men den skulle bli jobbig i mina RF-63 iaf...ifs är Rf-82 med 8" basar men det är en horndiskant på dom och det blir ett vassare diskant ljud....förövrigt gillar jag pioneer i bioljudet väldigt mycket....men för MIG är den iaf för vass , så visst du kan fortfarnde tycka att det inte är så...det är ändå så att vi lyssnar på olika sätt ....och därmed har vi olika tycken....det enda som kan ge dej ett svar är att testa..vilket jag rekomenderar att du gör för det hjälper dej onekligen hur du villha saker... Lycka till // Founder Postad 16 December 2007 - 18:12
Håller med. Denon är ett bra val till klipsch RF82. Rf serien är betydligt bättre än F serien.
Vad det gäller att du upplevde klipscharna som vassa efter 20timmar så kan jag säga att de mjuknar upp en del efter de blivit lite mer inspelade. Basen blir också mycket häftigare ju mer inspelade de blir. Men oavsett förstärkare val är klipsch RF serien alltid lite hårda i diskant och även vissa partier i mellanregistret. Jag håller också med om Pioneer är ett dåligt val till klipsch. Yamaha är också för ljusa och basfattiga i 2kanal även om de är grymma i 5.1. Hk är får dåligt på toppen för att klara RF serien om man jämnför med tex Denon. Hk har däremot en bra botten och är ganska basstarka. Postad 17 December 2007 - 00:19
ja det är onekligen en bra summering .....lika som med Pioneer så blir även Yamahan mjukare allt eftersom man använder den...men man måste jobba med yamaha´s inställningar ordentligt , gör man det så blir man överaskad hur bra dom är egentligen ...men då ska man absolut använda tekniken i den till fullo annars är det ingen mening att skaffa en Yamaha...det är många som höjer på ögonbryna när dom sitter och lyssnar på min annläggning idag...utryck som VA??! haksläpp är inte ovanligt heller.... ja jag håller med dej att HK är absolut ingen bioreciver...det är och förblir en 2 kanaler med mycket pondus..tveklöst bra till F serien som du säger men till den fina Rf serien är den avslöjad som en dålig maskin som låter som en gräsklippare mer eller mindre.....Rf högtalarna avslöjar lätt en dålig reciver .. men till F3 är den helt enklet otroligt bra, beror det på att dom är sämre? nej men dom är byggda på ett annat sätt kan man väl säga vilket avgör det . så ja en Denon , Marantz el en Yamaha gör dessa Rf högtalare mer rättvisa ...jag skulle vilja testa den nya Denon 4308 på mina Rf-63 , undrar hur det hade blivigt ? sedan så är ju en Rörstärkare helt enklet Otroligt bra till Klipsch..... i vilken serie som helst , men helst till RF serien , eller den nya Palladium högtalaren, framför allt den till Hi-end segmentet.... // Founder Postad 18 December 2007 - 14:42
Måtte jag bara få min RW10D innan jul för nu har jag en Supra y-kabel som ligger och väntar samt en Harmony 1000 som vill kunna styra subben :)l
Postad 18 December 2007 - 18:18
Jag har en pioneer VSAAX10 Ai 7x170 W vilka Rf högtalare passar till min förstärkare?
Postad 18 December 2007 - 23:31
Ja RF-82 passar utmärkt isf men se upp det kan bli vasst i början innan högtalaren är inspelad...för det är en horn diskant...så en tesrt innan är nog på plats...sen är väl både rf-63 och Rf-83 väldigt passande , men då ska rummet vara större än ett litet vardags rum för dom blir för stora helt enklet....så Rf-82 är lagom eller ett steg ner till kanske ? som sagt prova och test lyssna om möjligheten finns för då får du en klar bild av hur du ska göra.. //Founder Postad 19 December 2007 - 01:31
Hur stort rum behöver man ha för att F3 ska kunna spela ordentligt? Har ett rum som är 360 brett och 330 djupt sen en öppning på ena kortväggen mot hall som är ca 120 bred. Räcker det? Eller skulle det låta bättre med ett par mindre?
Postad 19 December 2007 - 08:51
utan att ha sett ditt rum så kan jag säga att du förmodligen inte behöver ha högtalare som spelar under 50 Hz, för det ljudet kommer ändå inte återges helt korrekt i ditt rum. Gissningsvis får du mest för pengarna om du har ett par lite mindre högtalare som rullar av lite snyggt runt 60-70Hz, rummet kommer lyfta basen ner under 50Hz, om inte rummet är helt igenkorkat med möbler. =) Postad 19 December 2007 - 17:12
beror ju hekt på hur högtalaren är konstruerad, tex transmissionline, har pmc gb1 i 9m2 rum, de spelar djupt och otroligt rent här.
Postad 19 December 2007 - 17:18
Var nog lite trött när jag satt o kikade runt inatt/imorse
Kanske blir så att jag ger Hifihuset en andra chans och beställer ett RF52 paket, såg att de hade nån kampanj nu. Har precis köpt en Marantz SR5001, vad grova kablar går åt om man ska biampa frontarna? Redigerat av bananplanta, 19 December 2007 - 20:46. Postad 22 December 2007 - 16:20
måste bara häda...JEEEZZUS! vilket ljud jag har i mitt vardagsrum!!!!
tack för tipsen CG o foxy men jag kunde inte motstå den snabba affären...och blev sinnessjukt nöjd med min pioneer LX-70!! innan affären gick i lås, bad jag dem spela en techno skiva på en helt ok spelare inkopplad till rf82 med en LX-70 och det lät rent utsagt skit! vart fan e basen? (haha kul uttryck fortfarande kommer hem och kopplar in.... låter förtäskigt.. byter skiva efter skiva...fortfarande förtäskigt.... sen trycker jag på "the" knappen... ooooo nu smälte jag... har ett 25 kvm V.rum skall tilläggas... kunde inte blivit mer nöjd!! jag kör helt vanlig högtalarkabel för tillfället men det låter ändå sjukt bra vid musik... det är vid film det tappar lite, jag ska försöka inte uttala mig proffsigt (för jag är inte nåt) men jag är så gott som säker att det är pga distorsionen med dessa kablar. 25m 200spänn säger sig självt... nu kan inte jag tala för alla pioneer modeller men just denna har så sjukt mycket funktioner beroende på hur man vill att det ska låta när det är fest eller bio..såsom de flesta förstärkare... denna är lite ljus men endast vid lägre volymer (beroende vilket mode man har) detta gäller musik.... vad det gäller film så är det klockrent... kan inte uttrycka det mer koncist eller mer hjärndött men det är klockrent! slog på transformers på ps3:an och blev överlycklig när jag övertygades att jag inte behövde nån sub, genom hela filmen! att pioneer skulle vara helt fel val är jag verkligen inte med på. nu talar jag då för lx-70. grymt bra stärkare med mycket valfrihet efter ens behov och humör. jag har lyssnat i några dar nu allt från västerås sinfonietta till bob marley och det låter bara bättre o bättre. så rent och kontrollerat men ändå så tokfylligt ljud! ska inte skriva allt för långt vilket jag redan gjort men jag lovar att återkomma med mer erfarenhet, försköning tjarrå o god jul på er allihop! Postad 22 December 2007 - 16:25
Tjenares! Kul att du är nöjd! Tänkte fråga dig hur länge du har haft högtalarna? God Jul & Gott Nytt År Postad 22 December 2007 - 17:22
Har lånat hem ett par RF52 från Hifihuset över jul. Blev lite förvånad när jag kom hem, hade kopplat in allt och började lyssna. 'F*n, har jag glömt ta bort täcket(som jag hade runt högtalarna när jag körde hem dem)?'. Det lät så lamt och dämpat. Kollade så jag satt i kablarna ordentligt, jo de satt allt i. Sen kom jag på, 'Kanske har nåt med den där Speaker A+B knappen på fjärren o göra'. Och mycket riktigt, ett tryck på knappen så jag fick igång båda utgångarna på varje hågtalare på recievern så lät det mycket bättre
Blev positivt överraskad, då jag trodde att det skulle bli basfattigt i mitt lilla(12-13kvm) rum, men det lät riktigt bra och djupbasen var mycket tydligare än jag hade väntat mig. Resten lät också riktigt bra, men det visste jag ju redan innan att det skulle göra Nu blir det nog trots detta inga 52or, satsar antagligen på ett par 62or istället Postad 23 December 2007 - 12:52
Menar du alltså att du enbart körde basarna och mellanreg. först? Och trodde att du glömt ta av täcket ?
Du gör rätt i att satsa på 62:orna. MVH Flingan Postad 23 December 2007 - 13:31
Hej, jag köppte mig ett par klipsch f2 i början av september och först dagen jag hadde dom så tyckte jag att dem lätt bra och hadde en grym bas. Nu till saken, redan efter andra dagen så tyckte jag att de lätt sämre och då tänkte jag att de säkert hadde med inspelningstid att göra, men efter att jag haft dem i 2 veckor så hadde det inte blivit ett dugg bättre, då bestämde jag mig för en ny förstärkare och belv en Harman/kardon HK 3380 och visst blev det bättre tyckte jag då men sen fick jag en känsla av att det blev sämre igen. Sen för några veckor sedan så köpte jag nytt ljudkort till datorn ESI Juli@ och det sägs vara ett grymt kort och skilnad blev det igen men tycker fortfarande att det låter kasst. har även provat att koppla förstärkaren till min sony cd-spelare men inte lätt det bättre. faktum är att min lillasyster stero låter bätre!! har både testa bi wiring och singel.
Någon som har förslag på vad det kan vara för fel ? är det högtalarna eller övrig kringutrustning ? Postad 23 December 2007 - 14:04
Precis Postad 24 December 2007 - 21:25
Tja!
Till er som är sugna på RF82 så har hifihuset.se kampanj på dessa....: 8,990.00Kr Finns även andra erbjudande på Klipsch! God Jul Andreas Postad 25 December 2007 - 12:48
Kan det vara bättre att satsa på dem än RF62 nu när de kostar i stort sett lika mycket/lite? Ska in på torsdag och lämna tillbaka 52orna, måste veta vilka jag ska beställa då
Kom på att 82orna kan nog bli lite för stora för min lilla Marantz SR5001 Redigerat av bananplanta, 25 December 2007 - 12:50. Postad 26 December 2007 - 10:57
För stora är dom knappast. RF82 kan man ju driva nästan med en klockradio. Så din stärkare passar utmärkt till RF82.
Postad 26 December 2007 - 12:05
Menar du för stora rent storleksmässigt eller lastmässigt?
RF-82 kräver dock en hel del för att komma till sin rätt. Att de kan drivas med en klockradio kanske stämmer, men jag gissar att man då nätt o jämt kan höra att det kommer ljud från dem. Faktum är att RF-82 (även de mindre RF också, men inte i samma grad) har ganska knepiga induktiva och kapacitiva laster, vilket kräver en del ström från förstärkaren. Man ska alltså inte enbart stirra sig blind på känsligheten. MVH Flingan Postad 26 December 2007 - 13:56
Det jag menade var att det går säkert att få igång dem, driva dem o få ljud ur dem, men frågan är hur det skulle låta, misstänker att 5001 är alldeles för liten för att utnyttja 82orna fullt ut. Är inte aktuellt att köpa nåt slutsteg eller nåt sånt heller. Nä, satsar på RF62 och kanske en Velodyne SPL800i subb istället
Postad 26 December 2007 - 14:13
Jag tycker att det låter som ett vettigare alternativ ja! Även om det klart är lite lockande när RF-82 för tillfället säljs så billigt.
MVH Flingan Postad 26 December 2007 - 15:52
Jo jag vet. Var bara lite ironisk. Postad 26 December 2007 - 15:55
Det är kanske bara jag men jag gillar inte riktigt att BRL säljer Klipsch högtalare. Tycker nästan att Klipsch(som märke) har tappat lite pondus känns det som.
Postad 26 December 2007 - 19:45
Jag tycker väl inte heller att BRL är rätt företag att sälja högtalare på den här nivån, å andra sidan tycker jag det är bra att Klipsch kommer ut bland fler återförsäljare så fler människor får upp ögonen för dessa underbara högtalare
Postad 27 December 2007 - 12:00
BRL i barkarby var väldigt serviceinriktade när jag var där och lyssnade senast. Det märkliga är väl snarast att BRL inte lyckats böra något åt priset på många modeller. Med tanke på hur otroligt liten skillnade det är i pris mellan olika butiker så får det åtminstone mig att ana ugglor i mossen. Om klipsch eller någon av distributörerna sitter och dikterar priserna i butik så blir åtminstone jag avogt inställd.
För att byta till ett roligare ämne: är det någon som har sett några mätningar på de elektriska (eller akustiska) egenskaperna hos RF-serien. Det vore väldigt mycket lättare att välja steg om man hade ett fasdiagram att titta på. =) Postad 27 December 2007 - 20:51
Beställde ett par RF62 i körsbär idag, hade jag tur kunde de komma redan nästa fredag. Mums
Postad 28 December 2007 - 14:01
Hur menar Ni? 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |