Samsungs nya lcd-serier, F96 & F86 (EU)
1466 svar till detta ämne
Postad 19 December 2007 - 22:19
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Som jag förstått det så funkar bara 100hz på 50hz signaler. Och det TV:n gör är att skapa en egen bild mellan bildrutorna. Skapandet av bilden kräver massa beräknigar och jox som är jobbigt för tv:n och därmed kan skapa problem i bilden. Är det så eller kan den ta emot en ren 100hz signal och visa i 100hz?
Nope...inga native 100hz på marknaden än. Alla sk 100 hz:are interpolerar bilder, dvs kalkulerar fram bilder baserade på redan befintliga bilder och lägger sedan in dem mellan två befintliga bilder, vilket dubblerar uppdateringshastigheten, vilket ska minska judder och motion blur.
Redigerat av majstang, 19 December 2007 - 22:28.
Postad 19 December 2007 - 22:28
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Sonys motsvarighet verkar ju grym (Sony KDL-40X3500), men en 40" för 25000:- är lite väl blodigt...Iofs har den inbyggd HDbox för comhem som jag har nyttan av men känns ändå lite väl blodigt för en 40" Så lutar mer åt en M87 46" då isf. Men jag väntar nog till slutet av januari så får man se då hur priserna sjunkit osv. Men skulle 100Hz kunna förbättras med firmware eller är det ett rent tekniskt problem tror ni?
Nog har Sonyn sin beskärda del av problem oxå. Läser man Sonytrådarna på AVS och AV forum så är de fulla av Issues. Tyvärr är det svårt att hitta felfria LCD apprater idag utan man får välja den som passar plånboken bäst. Det kanske är smartast att köpa en billig en och kallt räkna med att man inte kommer ha den i mer än ett par år. Bättre att förlora lite pengar än mycket sen när det är dax att sälja som du skulle göra om du köper en dyr en nu (värdeminskningen är ju pinsamt stor på bara två år inte riktigt lika mycket då kanske på en billig en). Snart kommer veritabla monster med LED belysning, IMLED, HDR osv och allt som finns idag kommer blekna i jämförelse. F96 var ett JÄTTEKLIV teknologiskt sett framåt, men den TV:n har tyvärr några brister som gör att den möjligen inte är riktigt värd de pengar de vill ha för den just nu. Ser ut som om första monstret kan komma hösten 2008...läs här: http://www.avsforum....mp;postcount=39
Redigerat av majstang, 20 December 2007 - 01:09.
Postad 20 December 2007 - 11:32
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Det förväntas helt klart en ökning för LED i plattskärmar i och med att fabrikerna i Asien investerar i ny produktions kapacitet. http://www.sdk.co.jp...nw_07_0736.html http://www.sdk.co.jp...nw_07_0794.html
""While GaN-based blue LEDs are currently used in mobile phones and displays, demand for the product is expected to grow at the annual rate of nearly 20% in the coming five years, due mainly to the development of such new applications as LCD backlighting.""
""AlGaInP ultrabright LED chips are now used mainly in outdoor displays. However, new applications are being developed, including automotive parts (rear lights, interior lighting) and LCD backlighting for flat-panel TVs and PCs. Thus, demand for AlGaInP ultrabright LED chips is expected to grow 30% or more a year""
Och till övriga hårdvaran: LED drivers with optimal support for latest local dimming LCD backlight technology http://www.austriami.../pr20071207.htm ""Markus Luidolt, Marketing Manager Backlighting at austriamicrosystems, stated: “Our innovative AS3693/94 LED drivers are gaining acceptance among major LCD panel and LCD TV manufacturers with very positive feedback from OEMs after initial tests""
Tråd om vad Samsung visar på CES 2008 https://www.minhembi...howtopic=178513 källa: http://www.techpower...index.php?46389
""HDTV innovations, such as Motion Picture Frame Interpolation and Local Dimming LED technology (which Samsung says will offer contrast ratios 20k to 50k that of high-end CCFL panels lit by bulbs)""
Hittade nu att det är LG och Philips som tagit fram kretsar för styrning av LED backlight i samarbete med austriamicrosystems, källa: http://www.tmcnet.co.../14/3165450.htmTveksamt om vi får se några produkter från dessa märken som implementerar detta förrän tidigast i höst - eller?... Jag tänker köpa den LCD som är först till kvarn i storleken 40"-46" att använda LED local dimming, antagligen Samsung - och recensionerna hittills av F91/F96/81-serien är mer positiv än F8-serien.
Postad 20 December 2007 - 13:48
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Hittade nu att det är LG och Philips som tagit fram kretsar för styrning av LED backlight i samarbete med austriamicrosystems, källa: http://www.tmcnet.co.../14/3165450.htm
Tveksamt om vi får se några produkter från dessa märken som implementerar detta förrän tidigast i höst - eller?... Jag tänker köpa den LCD som är först till kvarn i storleken 40"-46" att använda LED local dimming, antagligen Samsung - och recensionerna hittills av F91/F96/81-serien är mer positiv än F8-serien.
Men det låter ju bara som ännu en "billig" version eller mindre bra kopia på Brightside precis som Samsungs Local Dimming verkar vara. Jag skulle vilja se något med Dolby Vision tekniken dvs. full IMLED och HDR + RGB LEDS med 120% color gamut. Eftersom Dolby Vision bygger helt på Brightside konceptet så borde de ju redan ha en LED-driver som är fullständigt anpassad till IMLED. Problemet verkar väl vara att det skulle bli snordyrt att ta fram en sån skärm eftersom LEDs är för dyra för tillfället och riktig IMLED kräver lika många lysdioder som det finns LCD-pixlar, dvs.1920x1080= 2 073 600 st lysdioder. Då får man plötsligt en bättre uppfattning om hur lite varje diod måste kosta för att få en rimlig ekonomi/tillverkningskostnad i det. Samsung har idag mellan 64-192 dimming-zoner på sina 81F/F96/F91 antalet lysdioder blir därför försvinnande litet för att hålla tillverkningskostnaden nere + att de valt vita dioder (vilka kostar mindre och ger sämre color gamut) istället för RGB-dioder. Om jag inte missminner mig så tror jag tillverkarna för RGB lysdioderna tar ca 50 öre/st vilket är lite i väl saftigaste laget om man är ut efter en skärm med 1 diod/pixel som ju IMLED innebär. Kommer inköpspriset på RGB-dioder ner till 1 öre stycket så kommer över två miljoner dioder gå på ca 20 000 kr. Hmm...med det i åtanke så kanske det aldrig kommer några IMLED skärmar inom snar framtid, i alla fall inte till vettiga priser. Det blir väl som Samsung 70" F96 strax runt 320 000 eller i krokarna 500 000 kr. Nästan bättre att satsa på en BMW dårrå  Så vi kanske får stå ut med de, om vi ska vara ärliga, förvånande få bristerna som Samsungs första LED tv försök uppvisar, med tanke på hur mycket deras ekonomilösning särskiljer sig ifrån Brightside konceptet. Konkurrenternas försök sedan kanske inte blir så mycket bättre eftersom det inte går att få ner tillverkningskostnaderna tillräckligt snabbt. Jag tänker i alla fall satsa på en 52" F96 sedan och hoppas på att det inte kommer någon värsting tv till ett bra pris alltför snabbt, så man får slippa känna det där behovet av att behöva uppgradera på flera år...pryltok som man är
Redigerat av majstang, 20 December 2007 - 15:31.
Postad 20 December 2007 - 14:35
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Lutar kanske mer åt philips 100Hz. ska kolla runt på lite tester. Dom är ju ungefär i samma prisklass som samsungen.
Postad 20 December 2007 - 15:40
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3103 inlägg
Om den kunde dyka upp i butik här i luleå nångång så man får´sig en titt.
Postad 20 December 2007 - 16:37
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Lutar kanske mer åt philips 100Hz. ska kolla runt på lite tester. Dom är ju ungefär i samma prisklass som samsungen.
Om den kunde dyka upp i butik här i luleå nångång så man får´sig en titt.
Tror ni att Philips 100 hz kommer se annorlunda ut jämfört med Sammyns, bortsett från TBE (Triple Ball Effect) kanske då? Är det inte troligt att Såpa-känslan som själva interpoleringstekniken ger är något man helt enkelt får leva med så länge man väljer en TV med den metoden att ta bort eftersläppningar och rörelsesudd...eller? Det är väl de två största sakerna folk ogillar med Sammyns 100hz väl eller finns det fler fel med AMP? Är inte 100 hz egentligen ett marknadsföringstrick och som egentligen inte behövs (kanske bara för att hålla priserna uppe på LCD med CCFL). Folk som har F86 klagar väl inte på eftersläpningar när AMP är off, det tyder väl på att TV:n funkar riktigt bra utan mumbo-jumbo-teknik vad gäller motion artifacts i alla fall?
Redigerat av majstang, 20 December 2007 - 16:49.
Postad 20 December 2007 - 18:42
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Nej det är helt klart en topptv i övrigt. Iaf för det priset om man jämför med tex Sony's. Ska va bra bild både med vanlig tv. (vilket jag kollar mest på) och HD. Men enligt tester man sett på philips och sony's har 100Hz (i vissa bildkällor) sett bättre ut.
Dom flesta bildförbättringsteknikerna ska väl vara avstängda när man har en bra bildkälla (tex blu-ray) Men behövs mer på dom sämre källorna som standard tv om jag har fattat det rätt. Som jag ser det är det en teknik som jag vill kunna ha och prova i olika källor om det kan förbättra bilden när jag ändå köper en ny tv.. Men 100Hz verkar vara väldigt "beta" än så länge på platt-tv.
Fan jag vet inte vad jag vill ha längre.. :/ alla har sina fördelar och nackdelar.. suck.
En fråga jag skulle vilja ha svar på från ngt teknik-freak är om Samungens 100Hz kan förbättras genom firmwares eller om ni tror att det bara är tekniken som felar? Det hade ju gjort saken lite lättare och välja.. hmm
Många tidigare modeller från samsung och andra märken har ju haft störningar osv som lösts med ny uppgradering?
Redigerat av Megaman1, 20 December 2007 - 18:44.
Postad 20 December 2007 - 19:36
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Nej det är helt klart en topptv i övrigt. Iaf för det priset om man jämför med tex Sony's. Ska va bra bild både med vanlig tv. (vilket jag kollar mest på) och HD. Men enligt tester man sett på philips och sony's har 100Hz (i vissa bildkällor) sett bättre ut.
Dom flesta bildförbättringsteknikerna ska väl vara avstängda när man har en bra bildkälla (tex blu-ray) Men behövs mer på dom sämre källorna som standard tv om jag har fattat det rätt. Som jag ser det är det en teknik som jag vill kunna ha och prova i olika källor om det kan förbättra bilden när jag ändå köper en ny tv.. Men 100Hz verkar vara väldigt "beta" än så länge på platt-tv. Fan jag vet inte vad jag vill ha längre.. :/ alla har sina fördelar och nackdelar.. suck.
En fråga jag skulle vilja ha svar på från ngt teknik-freak är om Samungens 100Hz kan förbättras genom firmwares eller om ni tror att det bara är tekniken som felar? Det hade ju gjort saken lite lättare och välja.. hmm Många tidigare modeller från samsung och andra märken har ju haft störningar osv som lösts med ny uppgradering?
De mest positiva jag hört om implementering av 100 Hz tekniken är från Sonys D3000 serie, vissa sportfreaks har fått nya aha-upplevelser tydligen. En förbättring av Sammys 100 Hz AutoMotionPlus genom mjukvaruuppdatering skulle kunna gå eftersom tekniken reliseras i stora delar av algoritmer implementerade i microprocessorer och/eller programmerbara kretsar (FGPA eller CPLDer?) Dock så måste hårdvaran vara vald rätt ifrån början för att ha den snabbhet + minne som krävs för att utföra sådana signalbehandlingar och beräkningar - om man har detta i F8 vet jag inte. Isåfall kommer man använda i stort sett samma hårdvara för kommande modeller och istället satsa på att förfina mjukvaran + designen + inbyggd hårddisk + kombotuner + etc...
Postad 20 December 2007 - 21:06
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Får vänta en månad och se.. lutar åt en 46" F86 eller en bättre 40" Får se hur priserna ändras efter jul och reor...
Se om netsuperstore kan få in lite tv's så kanske man vågar beställa därifrån.
Redigerat av Megaman1, 20 December 2007 - 21:07.
Postad 20 December 2007 - 23:17
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Får vänta en månad och se.. lutar åt en 46" F86 eller en bättre 40" Får se hur priserna ändras efter jul och reor... 
Om man planerar en F96 får man nog göra det varken man vill eller inte - följande budskap finns hos några tyska näthandlare: ""Achtung: Aufgrund der großen Nachfrage ist dieses Gerät erst Februar 2008 lieferbar""
Postad 21 December 2007 - 00:00
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Om man planerar en F96 får man nog göra det varken man vill eller inte - följande budskap finns hos några tyska näthandlare: ""Achtung: Aufgrund der großen Nachfrage ist dieses Gerät erst Februar 2008 lieferbar""
Hmm...intressant formulering! Tror nog inte på att det är så stor efterfrågan eftersom jag knappast kan tänka mig att andra än inbitna techfanboys handlar en tv för nära 40 rykare. Snarare är det så att Europa står med Svarte Petter. Tilldelningen av apparater gick inte vår väg...andra delar av världen hade högre prio...så enkelt är det...hepp
Postad 21 December 2007 - 00:01
Maikel
-
Maikel
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Majstang om du planerar att köpa F96 kan jag bara säga att du absolut inte kommer bli missnöjd har haft den i ca en vecka nu och efter att testat igenom de flesta inställningarna som folk använde på AVforums och lite tweakande så kan jag säga att det här den bästa TVn jag sett när det gäller svärta som jag sett och då menar jag även jämfört med crt-tvs.
Du kommer att få lite huvudvärk av all finkalibrering som kan behövas men det kommer vara värt det har sett ett antal blu-ray filmer nu det blir en Wow känsla varje gång efter jul kommer jag köpa fler Blu-rays och ta fler bilder till galleriet.
För er andra intresserade av den här guldklimpen så är det bara o fråga på.
Redigerat av Maikel, 21 December 2007 - 00:03.
Postad 21 December 2007 - 15:53
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag måste bara varna för inköp av F86 tills de fixat problemen med de rullande linjerna! Jag är nu inne på mitt tredje exemplar och alla har haft exakt samma fel. Det är ju flera här på forumet som drabbats men idag sa Samsung att jag var endast den andra personen som rapporterade detta felet. Har ni andra inte ringt?! Gör det i såna fall snälla!
Samsung Australien har ju en firmware-fix på gång men Samsung Sverige visste absolut ingenting om något liknande för vår marknad.
Jag återkommer när Samsungs Prestige-service har varit på besök och förhoppningsvis erkänt felet!
Postad 21 December 2007 - 16:28
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Majstang om du planerar att köpa F96 kan jag bara säga att du absolut inte kommer bli missnöjd har haft den i ca en vecka nu och efter att testat igenom de flesta inställningarna som folk använde på AVforums och lite tweakande så kan jag säga att det här den bästa TVn jag sett när det gäller svärta som jag sett och då menar jag även jämfört med crt-tvs.
Du kommer att få lite huvudvärk av all finkalibrering som kan behövas men det kommer vara värt det har sett ett antal blu-ray filmer nu det blir en Wow känsla varje gång efter jul kommer jag köpa fler Blu-rays och ta fler bilder till galleriet.
För er andra intresserade av den här guldklimpen så är det bara o fråga på.
Oh, ja visst blir det en F96 och jag längtar verkligen eftersom jag kollar mestadels film i totalmörker och har irriterat mig på min LG LP1 i över 2 år nu eftersom just svärtan suger och då var ändå LP1:an ganska så mycket bättre på det området än det mesta andra som fanns i LCD väg när det begav sig. Måste ha en LCD eftersom jag använder skärmen till datorn och spel. Planerar att ta kailbreringen ett steg längre än dig då jag verkligen vill ha den där grymma 3D-känslan som David Schenck talar om förutom svärtan då. Har en One Eye Display 2 (colorimeter) på önskelistan och den kommer behövas om jag ska få till en riktigt bra gammakurva som är hemligheten bakom 3D-feeling i bilderna. Bilderna du tagit av TV:n i totalmörker är verkligen imponerande och jag ser verkligen fram emot fler bilder från dig, med Blu-ray innehåll. Sedan undrar jag hur SDTV ser ut för dig? Det har på senare tid börjat dyka upp ägare som klagar på dåliga färger på just TV utsändningar i SD. Visst är det så att det handlar mestadels om dåligt komprimerade TV-signaler från kabelTVbolag och annat, men det vore ändå intressant med din syn på saken. F96 har ju liksom sin kusin 81F en ganska dålig scaler i sig som kanske kan ha med saken att göra, men det är svårt att dra några slusatser utifrån den information de här ägarna med problem ger. Majstang
Redigerat av majstang, 21 December 2007 - 16:32.
Postad 21 December 2007 - 21:17
Unregistered42518
-
Unregistered42518
-
Lärjunge
-
-
441 inlägg
Det finns många andra butiker som har prisgaranti, ex siba,expert,onoff vilka ofta tillämpar 30 dagars öppet köp vilket är att föredra på tv.
F86an är grym när det gäller att ta bort dålig bild. Signalbehandlingen är bland det bättre på marknaden. M87an kommer inte i närheten, har dom uppställda bredvid varandra i butik. Men som sagt det är olika priser.
Postad 21 December 2007 - 23:29
Ebbot
-
Ebbot
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag måste bara varna för inköp av F86 tills de fixat problemen med de rullande linjerna! Jag är nu inne på mitt tredje exemplar och alla har haft exakt samma fel. Det är ju flera här på forumet som drabbats men idag sa Samsung att jag var endast den andra personen som rapporterade detta felet. Har ni andra inte ringt?! Gör det i såna fall snälla!
Samsung Australien har ju en firmware-fix på gång men Samsung Sverige visste absolut ingenting om något liknande för vår marknad.
Jag återkommer när Samsungs Prestige-service har varit på besök och förhoppningsvis erkänt felet!
Haha...Samsung sa precis samma sak till mig när jag ringde för andra gången ang. rullande linjer. - "Det har vi inte hört någonting om tidigare, det är nog fel på din källa eller en kabel" Jomäntjena, visst.
Postad 21 December 2007 - 23:42
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Haha...Samsung sa precis samma sak till mig när jag ringde för andra gången ang. rullande linjer.
- "Det har vi inte hört någonting om tidigare, det är nog fel på din källa eller en kabel"
Jomäntjena, visst. 
Helt Barockt asså! Å såna funderar man att handla av
Postad 22 December 2007 - 08:53
Unregistered44286749
-
Unregistered44286749
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Haha...Samsung sa precis samma sak till mig när jag ringde för andra gången ang. rullande linjer.
- "Det har vi inte hört någonting om tidigare, det är nog fel på din källa eller en kabel"
Jomäntjena, visst. 
[/quote]
Lika för mig.
- Tv´n är så ny så det är ingen som ringt och felanmält än, säger dem.
Min är i alla fall felanmäld!
Postad 22 December 2007 - 09:57
acke77
-
acke77
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hahaha... räkna in mig bland de som ringt och fått samma svar (båda gånger jag ringt)...
- "Rullande linjer??? Nejdå, det har vi aldrig hört talas om..."
Har dock inte felanmält än utan hoppas att firmware uppdateringen som sägs vara på gång ska lösa problemet.
Postad 22 December 2007 - 10:51
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Hur funkar dessa firmwares? Måste man ringa supporten då o be dom skicka en kabel och en cd skiva genom datorn eller finns dom och ladda ner någonstans, och hur får man då över dom till tvn? :-) Har kollat runt lite och det verkar själklart för alla hur man uppdaterar så jag har inte sett någon som beskrivit hur det går till ;-)
Ska man köpa F86 vill man ju att allt ska funka..
Tråkig utveckling att man ska behöva uppdatera sin tv för att få den bild som man borde fått från början. Hur många vet om sånt här liksom? Dom flesta sitter antagligen helt ovetandes med sina linjer och fel på en tv för 20000:- och tror att det är som det ska vara.. Sjukt
Postad 22 December 2007 - 11:11
acke77
-
acke77
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Du har en USB kontakt på tv:n.
Ryktet säger att samsung i Australien ska skicka ut usb minnen med firmwareuppdateringen på.
Redigerat av acke77, 22 December 2007 - 11:11.
Postad 22 December 2007 - 11:30
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Hur funkar dessa firmwares? Måste man ringa supporten då o be dom skicka en kabel och en cd skiva genom datorn eller finns dom och ladda ner någonstans, och hur får man då över dom till tvn? :-) Har kollat runt lite och det verkar själklart för alla hur man uppdaterar så jag har inte sett någon som beskrivit hur det går till ;-) Ska man köpa F86 vill man ju att allt ska funka.. Tråkig utveckling att man ska behöva uppdatera sin tv för att få den bild som man borde fått från början. Hur många vet om sånt här liksom? Dom flesta sitter antagligen helt ovetandes med sina linjer och fel på en tv för 20000:- och tror att det är som det ska vara.. Sjukt
Samsung levererar sina firmwares på USB-minnen. Jag returnerade min F86:a endast för att TV:n inte är färdig. Jag struntar i om problemet löser sig med en firmwareuppdatering, jag skall inte behöva göra något sånt när jag lagt ner över 20 000 på en ny TV. Så nu letar jag efter en annan apparat...
Postad 22 December 2007 - 11:40
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Jomäntjena, visst.  Helt Barockt asså! Å såna funderar man att handla av 
Vet inte hur det är med Samsung's support - men den är garanterat varken sämre eller bättre än någon annans. De som arbetar på supporten kan vanligtvis inga detaljer om produkterna eller ännu mindre om tekniken (en del personer kan det, men definitivt inte alla). Däremot är det deras uppgift att enagera sig i "våra" problem och ta reda på rätt fakta och så, men det verkar tydligen lite så och så med detta Ibland kan det även vara så att supporttjänster/kundtjänst köps in utifrån utomstående företag, vet inte hur Samsung har gjort... Isåfall blir det ju en ännu tjockare mur mellan "stället på Samsung där man vet något" och oss. Servicestället har ju dock tillgång till inloggning på Samsung B2B och bör kunna hämta hem rätt firmware, under förutsättning att någon har lagt in en serviceorder med begäran om uppdatering. Tänk på att det dröjde ett antal månader innan man började ge ut uppdateringar till M8/R8/S8, skillnaden nu är vad jag har förtått att man skall själv kunna ladda hem uppdateringar på Samsung webben till F8 och F9, men ännu verkar inga oficiella finnas varken i Amerika eller Europa. Däremot läste jag att vissa i USA fått inloggningsuppgifter till en speciell sidan på Samsung B2B för att ladda hem uppdateringar själva.
Postad 22 December 2007 - 11:47
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Hur funkar dessa firmwares? Måste man ringa supporten då o be dom skicka en kabel och en cd skiva genom datorn eller finns dom och ladda ner någonstans, och hur får man då över dom till tvn? :-) Har kollat runt lite och det verkar själklart för alla hur man uppdaterar så jag har inte sett någon som beskrivit hur det går till ;-) Ska man köpa F86 vill man ju att allt ska funka.. Tråkig utveckling att man ska behöva uppdatera sin tv för att få den bild som man borde fått från början. Hur många vet om sånt här liksom? Dom flesta sitter antagligen helt ovetandes med sina linjer och fel på en tv för 20000:- och tror att det är som det ska vara.. Sjukt Samsung levererar sina firmwares på USB-minnen.
Jag returnerade min F86:a endast för att TV:n inte är färdig. Jag struntar i om problemet löser sig med en firmwareuppdatering, jag skall inte behöva göra något sånt när jag lagt ner över 20 000 på en ny TV. Så nu letar jag efter en annan apparat...
Okej - en fråga: Hade du använt TVn och bestämde dig efter ett tag för att ångra köpet och lämna tillbaka den? I vilken affär går det att göra så utan problem - där vill jag köpa min kommande TV, men hoppas att jag slipper att återlämna den då... Tyvärr (eller inte tyvärr?) är "time to market" väldigt kort för kosumentprodukter för att kunna få ut nya produkter snabbt på marknaden före konkurrenterna. Vilket b.l.a. leder till sådana här brister, men verkar finnas allra tydligast hos Samsung, och kanske minst hos Sony och Philips? Annars är kvalitetsproblem för mjukvara knappast något unikt för platt-TVs eller konsumentelektronik överhuvudtaget. problemet finns ju i bilar, mobiltelefoner osv... men inget som medel-Svensson märker av eller bryr sig om. Just nu önskar jag att "time to market" för mindre LED modeller är väldigt kort
Redigerat av snowstorm, 22 December 2007 - 11:49.
Postad 22 December 2007 - 12:28
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Ifall man får vita ränder över hela rutan på 1080p borde även medelsvensson se att det ser skit ut.  Men medelsvensson har väl antagligen inte bluray spelare än. Vilket fall är det skitkasst och slänga ut beta prylar för 20000:- :/ Ska fixa en M87 40" till farsan i mellandagarna. Hört ett rykte att Onoff har den för 13990:- då. Ifall det stämmer låter det inte alls dumt! Kanske blir en sån till mig med :-)
Postad 22 December 2007 - 12:58
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Hur funkar dessa firmwares? Måste man ringa supporten då o be dom skicka en kabel och en cd skiva genom datorn eller finns dom och ladda ner någonstans, och hur får man då över dom till tvn? :-) Har kollat runt lite och det verkar själklart för alla hur man uppdaterar så jag har inte sett någon som beskrivit hur det går till ;-) Ska man köpa F86 vill man ju att allt ska funka.. Tråkig utveckling att man ska behöva uppdatera sin tv för att få den bild som man borde fått från början. Hur många vet om sånt här liksom? Dom flesta sitter antagligen helt ovetandes med sina linjer och fel på en tv för 20000:- och tror att det är som det ska vara.. Sjukt Samsung levererar sina firmwares på USB-minnen.
Jag returnerade min F86:a endast för att TV:n inte är färdig. Jag struntar i om problemet löser sig med en firmwareuppdatering, jag skall inte behöva göra något sånt när jag lagt ner över 20 000 på en ny TV. Så nu letar jag efter en annan apparat...
Okej - en fråga: Hade du använt TVn och bestämde dig efter ett tag för att ångra köpet och lämna tillbaka den? I vilken affär går det att göra så utan problem - där vill jag köpa min kommande TV, men hoppas att jag slipper att återlämna den då...
Tyvärr (eller inte tyvärr?) är "time to market" väldigt kort för kosumentprodukter för att kunna få ut nya produkter snabbt på marknaden före konkurrenterna. Vilket b.l.a. leder till sådana här brister, men verkar finnas allra tydligast hos Samsung, och kanske minst hos Sony och Philips?
Annars är kvalitetsproblem för mjukvara knappast något unikt för platt-TVs eller konsumentelektronik överhuvudtaget. problemet finns ju i bilar, mobiltelefoner osv... men inget som medel-Svensson märker av eller bryr sig om.
Just nu önskar jag att "time to market" för mindre LED modeller är väldigt kort
Jag använde TV:n intensivt i fyra-fem dagar, testade den rejält, och kom fram till att jag inte var nöjd. Så länge man köper produkten på nätet kan man alltid returnera en produkt inom 14 dagar, sålänge man har kvar emballage, manual, kablar, fjärr, osv, samt håller TV:n i toppskick. Jag skulle dock säga att det märks ganska mycket hos Sony också, inte så mycket hos Philips vad jag sett. Panasonic och Pioneer är nog allra bäst.
Postad 22 December 2007 - 13:08
Maikel
-
Maikel
-
Amatör
-
-
68 inlägg
För er andra intresserade av den här guldklimpen så är det bara o fråga på. Oh, ja visst blir det en F96 och jag längtar verkligen eftersom jag kollar mestadels film i totalmörker och har irriterat mig på min LG LP1 i över 2 år nu eftersom just svärtan suger och då var ändå LP1:an ganska så mycket bättre på det området än det mesta andra som fanns i LCD väg när det begav sig. Måste ha en LCD eftersom jag använder skärmen till datorn och spel. Planerar att ta kailbreringen ett steg längre än dig då jag verkligen vill ha den där grymma 3D-känslan som David Schenck talar om förutom svärtan då. Har en One Eye Display 2 (colorimeter) på önskelistan och den kommer behövas om jag ska få till en riktigt bra gammakurva som är hemligheten bakom 3D-feeling i bilderna.
Bilderna du tagit av TV:n i totalmörker är verkligen imponerande och jag ser verkligen fram emot fler bilder från dig, med Blu-ray innehåll.
Sedan undrar jag hur SDTV ser ut för dig? Det har på senare tid börjat dyka upp ägare som klagar på dåliga färger på just TV utsändningar i SD. Visst är det så att det handlar mestadels om dåligt komprimerade TV-signaler från kabelTVbolag och annat, men det vore ändå intressant med din syn på saken. F96 har ju liksom sin kusin 81F en ganska dålig scaler i sig som kanske kan ha med saken att göra, men det är svårt att dra några slusatser utifrån den information de här ägarna med problem ger.
Majstang
Hej när det gäller vanliga TV-sändningar så skiftar kvalitén så mycket på själva sändningarna attt jag inte vill säga att det ser dåligt ut med alla kanaler. tex så ser ju kanaler som TV4 SVT Disney channel (tecknat ser alltid bra ut på LCD får jag en känsla av) jävligt bra ut sen finns det ju riktiga lågvattenmärnken som National geographic channel, travel channel såna lite mindre kanaler här i sverige i alla fall. Och sen så har vi trots allt ett par HDkanaler tex DiscoveryHD ser oftast mycket bra ut. TV4HD när de väl sänder HD-material typ Nyheterna så är det tillsammans med SVThd mycket bra där med. Och sen när det gäller SD sändningar som jag laddar ner och kollar via datorn laddade senast ner uppdrag granskning då blir bilden nåt helt annat för då scalar mitt grafikkort(8800GTX) upp bilden till 1080P och då får jag en MYCKET bättre bild än vanliga SDsändningar via com hem. I tex K-lite codec pack finns FFDshow och hali media splitter där kan man göra inställningar som tex gör att datorn ställer om sig till 24/25Hz(för film) sen finns även funktioner som gör att du kan dedikera mer Processorstyrka/GPUstyrka till att få en bättre scalning. Även i Nvidias drivrutiner finns det funktioner som förbättrar SDmaterial och HDmaterial(även om det sällan behövs) tex finns en funktion som gör SDMaterialet ännu bättre "invert Telecine" det gör att det används ytterligare resurser från grafikkortet till att få SD materialet Progressivt. kan ju nämna att min box är Humax första HD-box för com hem och massa fel syns i bilden tack vare den ComHem har snackat om en FW-update i snart ett år som ska rätta till problemen men finns inget hittils så jag sitter bara o väntar på att det ska komma någon bättre box med en bättre scaler än TVn. Jag åker till Tyskland imorn för att fira Jul och Nyår kommer hem precis efter förresten vet ni om de har mellandagsreor i Tyskland tänkte plocka med mig några Blu-Ray filmer när jag ändå e där kanske även nåt annat kul. Kommer upp med nya bilder då tänkte lägga upp Mer från Bluray och även spel från PS3an kan tänka mig att några av er vill se hur den presterar i spel vilket är grymt eftersläpningar existerar tex inte i den här TVn. Jag har funderat på att ta hem ett proffs som kalibrerar TVn åt mig har för mig att det finns på HBB vad tycker du skulle det vara värt 2000kr?
Redigerat av Maikel, 22 December 2007 - 13:23.
Postad 22 December 2007 - 14:04
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Har hört att flera här rekommenderar att låta grafikkortet sköta uppskalning på datorn.
Har försökt ändra det i nvidia kontrollpanelen,men den ställer då tillbaka sig så att scalningen görs av tv:n?!
Vad göra?Har förövrigt ett 8800gt med senaste firmware (20 dec) och kör vista 64-bit OS.
Vilken upplösning kör ni via pc:n?tycker själv det blir svårt att se texten på webbsidor när man kör i tvns native upplösning.
Tacksam för svar/Mvh Vigge75
Postad 22 December 2007 - 14:24
snowstorm
-
snowstorm
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Ifall man får vita ränder över hela rutan på 1080p borde även medelsvensson se att det ser skit ut. Men medelsvensson har väl antagligen inte bluray spelare än. Vilket fall är det skitkasst och slänga ut beta prylar för 20000:- :/ Ska fixa en M87 40" till farsan i mellandagarna. Hört ett rykte att Onoff har den för 13990:- då. Ifall det stämmer låter det inte alls dumt! Kanske blir en sån till mig med :-)
Det stämmer, OnOff (m.a.o XEE) säljer 40M87 för 14 lappar på juldagen. Fick redan mellandagsreas tidningar från Siba, OnOff och Elgiganten idag lördag förmiddag. Det skall börjas i tid... Ingen syn av M8 i de andras, men kan nämna att Siba har haft slut på M8 (i.a.f 40") ett par månader nu, men nu verkar nya kommit in. 40" finns på nätet för 14 lappar och i ett fåtal butiker för 14.5 lappar utan rea, kan antagligen sjunka lite då för att konkurrera. http://www.siba.se/p...ntifier=SE94553Men har inbillat mig att jag väntar tills eventuellla nya modeller (och defekter/problem - hehe) avslöjas, antingen på CES om knappt en månad, eller på CeBit i mars. Jag använde TV:n intensivt i fyra-fem dagar, testade den rejält, och kom fram till att jag inte var nöjd. Så länge man köper produkten på nätet kan man alltid returnera en produkt inom 14 dagar, sålänge man har kvar emballage, manual, kablar, fjärr, osv, samt håller TV:n i toppskick.
Ok - bra att veta, trodde det aldrig funka i praktiken eftersom jag trodde allting var plomberat och att de inte skulle återbetala när de ansåg att plomberingen var bruten. Var det Dustin eller Komplett typ eller?
Redigerat av snowstorm, 22 December 2007 - 14:25.
Postad 22 December 2007 - 15:06
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Har hört att flera här rekommenderar att låta grafikkortet sköta uppskalning på datorn. Har försökt ändra det i nvidia kontrollpanelen,men den ställer då tillbaka sig så att scalningen görs av tv:n?! Vad göra?Har förövrigt ett 8800gt med senaste firmware (20 dec) och kör vista 64-bit OS. Vilken upplösning kör ni via pc:n?tycker själv det blir svårt att se texten på webbsidor när man kör i tvns native upplösning. Tacksam för svar/Mvh Vigge75
Kör du TV med Just Scan? Med Just Scan så inaktiverar du TV:ns egna processing/upscaling. Sen vet jag inte mycket om Nvida settings men finkamma ALLA settings särskilt när det gäller scaling och testa dem fram och tillbaks om du fortfarande har problem.
Postad 22 December 2007 - 15:21
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Efter jag uppdatera gfx kortet så kan jag endast välja 16:9 och 4:3 scalning på tv:n ,körde med "just scan"tidigare vet jag.Hursomhelst gick det inte att ställa om scalningen i kontrollpanelen då heller.
När jag körde med justscan så återgick den automatiskt till 16:9 efter man lirat ett spel med 1280*780 upplösning vilket gjorde att en del av bilden försvann utanför ramen ngt irriterande.
Nu verkar den dock vara centrerad i 16:9.
mkt med det tekniska  tack för svaret iaf.
Postad 22 December 2007 - 15:27
Unregistered814f3eb6
-
Unregistered814f3eb6
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Har hört att flera här rekommenderar att låta grafikkortet sköta uppskalning på datorn. Har försökt ändra det i nvidia kontrollpanelen,men den ställer då tillbaka sig så att scalningen görs av tv:n?! Vad göra?Har förövrigt ett 8800gt med senaste firmware (20 dec) och kör vista 64-bit OS. Vilken upplösning kör ni via pc:n?tycker själv det blir svårt att se texten på webbsidor när man kör i tvns native upplösning. Tacksam för svar/Mvh Vigge75
Det är tyvärr lite buggigt. Ett problem nVidia har haft med senare drivers för Geforce 8 serien. Vad jag läst på forumen verkar flatpanel scaling vara extra buggigt just med Vista. För mig har det fungerat bra (i XP) sedan jag installerade en drivrutin för F86:an (se mitt tidigare inlägg i en annan tråd).
Postad 22 December 2007 - 15:29
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Hej när det gäller vanliga TV-sändningar så skiftar kvalitén så mycket på själva sändningarna attt jag inte vill säga att det ser dåligt ut med alla kanaler. tex så ser ju kanaler som TV4 SVT Disney channel (tecknat ser alltid bra ut på LCD får jag en känsla av) jävligt bra ut sen finns det ju riktiga lågvattenmärnken som National geographic channel, travel channel såna lite mindre kanaler här i sverige i alla fall. Och sen så har vi trots allt ett par HDkanaler tex DiscoveryHD ser oftast mycket bra ut. TV4HD när de väl sänder HD-material typ Nyheterna så är det tillsammans med SVThd mycket bra där med.
Och sen när det gäller SD sändningar som jag laddar ner och kollar via datorn laddade senast ner uppdrag granskning då blir bilden nåt helt annat för då scalar mitt grafikkort(8800GTX) upp bilden till 1080P och då får jag en MYCKET bättre bild än vanliga SDsändningar via com hem. I tex K-lite codec pack finns FFDshow och hali media splitter där kan man göra inställningar som tex gör att datorn ställer om sig till 24/25Hz(för film) sen finns även funktioner som gör att du kan dedikera mer Processorstyrka/GPUstyrka till att få en bättre scalning. Även i Nvidias drivrutiner finns det funktioner som förbättrar SDmaterial och HDmaterial(även om det sällan behövs) tex finns en funktion som gör SDMaterialet ännu bättre "invert Telecine" det gör att det används ytterligare resurser från grafikkortet till att få SD materialet Progressivt.
kan ju nämna att min box är Humax första HD-box för com hem och massa fel syns i bilden tack vare den ComHem har snackat om en FW-update i snart ett år som ska rätta till problemen men finns inget hittils så jag sitter bara o väntar på att det ska komma någon bättre box med en bättre scaler än TVn.
Jag åker till Tyskland imorn för att fira Jul och Nyår kommer hem precis efter förresten vet ni om de har mellandagsreor i Tyskland tänkte plocka med mig några Blu-Ray filmer när jag ändå e där kanske även nåt annat kul. Kommer upp med nya bilder då tänkte lägga upp Mer från Bluray och även spel från PS3an kan tänka mig att några av er vill se hur den presterar i spel vilket är grymt eftersläpningar existerar tex inte i den här TVn.
Jag har funderat på att ta hem ett proffs som kalibrerar TVn åt mig har för mig att det finns på HBB vad tycker du skulle det vara värt 2000kr?
Tack för detta Maikel! Detta är kanoninformation och mumma för mig ska du veta. Detta bekräftar mina teorier om hur jag ska få till bästa möjliga SDTV scaling, dvs köra det helt genom min nya HTPC som jag ska bygga ihop. Tänkte köra med ett ATI kort istället då eftersom jag gärna vill köra ut både ljud och bild via HDMI ifrån datorn och jag hittar inga bra Nvida kort som fixar den uppgiften. Hur tycker du att PS3:an klarar av upscaling av SD-DVD rullar förresten? Några problem där eller änvänder du Sammyns egna scaling då? Tänkte själv lösa detta med en Onkyo 905 (om skiten behagar dyka upp hos handlarna snart vill säga) då jag inte är imponerad av vad som erbjuds varken Sammyns egna upscaling eller det som finns i diverse BD spelare heller. Angående dina planer att köpa in kalibrering för 2000 kr är det jättesvårt att säga om det är värt det. Det beror ju lite på vem som gör det och hur renommerad han är...det är ju inte så lätt att få till denna best till TV och kräver många timmars pillrande som du själv har märkt...och hur en kalibrerare ska få till din apparat på väldigt kort tid (nån timme eller ett par som de nog räknar med att det ska ta för det priset) är svårt att föreställa sig om han inte är en av världens bästa kalibrerare då förstås. Det är lite därför som jag tänkte ta den krångligare vägen att helt enkelt göra det själv. De 2000 kronorna lägger jag på en colorimeter + programvara och går det åt pipan så har jag ingen annan att skylla på än mig själv. God Jul Majstang
Postad 22 December 2007 - 17:28
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har testat lite mer idag och det finns faktiskt en lösning på linjeproblemen om man ser till att använda HDMI2 och namnger källan som PC. Vet ännu inte om man förlorar på detta läge på något annat sätt men helt klart går TV:n in i något läge som inte finns på de andra källorna och linjerna försvinner! Ett stort plus i mitt fall då jag kör alla filmer etc. via datorn, men spel via PS3 och vanlig TV via antenn fortsätter att ha linjer... Har inte testat men jag kan nästan garantera att om man t.ex. kör PS3 via HDMI2 och återigen anger PC blir även den felfri. Men det är bara HDMI2 som ger resultat, inte om man namnger HDMI1 t.ex.
Någon annan som testat detta också? I mina ögon är detta ett bevis på att detta kanske faktiskt går att åtgärda via mjukvara. PC-läget gör något som de andra inte gör etc...
Redigerat av andreas.h, 22 December 2007 - 17:29.
Postad 22 December 2007 - 17:32
Maikel
-
Maikel
-
Amatör
-
-
68 inlägg
När det gäller PS3 måste jag säga att jag är mycket imponerad av hur bra uppskalning den har du kommer bli förvånad den utklassar allt i sin prisklass och säkert ett par prisklasser upp dessutom så är den tackvare Sonys uppdateringar framtidssäker som blu-ray spelare nu senast fick man stöd för blu-ray profile 1.1 tror jag det hette. Men du kanske har högre krav än mig men jag rekkomenderar starkt att du testar en PS3 innan du köper någon stationär BR spelare jag har svårt att tänka mig att du blir missnöjd. Sammyns egna upscalare är tyvärr inget att få så mycket du kan uppscalat via HTPCn och din receiver sen kan du testa vilken du tycker scalar bäst för DVD PS3an eller Onykon. Att välja ATI framför Nvidia i dagens läge kan jag inte rekkomendera då ATI/AMD har mycket sämre grafikkort än Nvidia för tillfället skulle vart bättre om du har ett separat ljudkort också så får du nästan garanterat bättre ljud än du får ut via ett integrerat i Graffen. Vad hade du tänkt dig för prisklass på graffen o ljudet? http://www.komplett....aspx?sku=340322 den här är billig och borde gå att spela med på lite lägre inställningar det ska även gå att få ut ljudet vi HDMIn om du kopplar internt mellan ljudet o graffet https://www.datorbut...roduct=XPLOSION och det här ljud kortet är mycket bra kortet har DTS/Dolbydigital Live det betyder att den skickar ut 5.1 ljud vilket inget av creaitives kort klarar men det är lite sämre i spel men det är värt det för få ut äkta DTS ljud
Redigerat av Maikel, 22 December 2007 - 17:35.
Postad 22 December 2007 - 18:01
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
Det stämmer, OnOff (m.a.o XEE) säljer 40M87 för 14 lappar på juldagen. Fick redan mellandagsreas tidningar från Siba, OnOff och Elgiganten idag lördag förmiddag. Det skall börjas i tid...
Ingen syn av M8 i de andras, men kan nämna att Siba har haft slut på M8 (i.a.f 40") ett par månader nu, men nu verkar nya kommit in. 40" finns på nätet för 14 lappar och i ett fåtal butiker för 14.5 lappar utan rea, kan antagligen sjunka lite då för att konkurrera. http://www.siba.se/p...ntifier=SE94553
Vad betyder XEE, har för mig det hade med att göra med vad dom importerar in dom ifrån eller ngt.. Skillnader?
Postad 22 December 2007 - 18:48
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Det stämmer, OnOff (m.a.o XEE) säljer 40M87 för 14 lappar på juldagen. Fick redan mellandagsreas tidningar från Siba, OnOff och Elgiganten idag lördag förmiddag. Det skall börjas i tid...
Ingen syn av M8 i de andras, men kan nämna att Siba har haft slut på M8 (i.a.f 40") ett par månader nu, men nu verkar nya kommit in. 40" finns på nätet för 14 lappar och i ett fåtal butiker för 14.5 lappar utan rea, kan antagligen sjunka lite då för att konkurrera. http://www.siba.se/p...ntifier=SE94553
Vad betyder XEE, har för mig det hade med att göra med vad dom importerar in dom ifrån eller ngt.. Skillnader? 
XEE betyder att det är apparater från Samsung Nordic.
Postad 22 December 2007 - 18:54
andreas.h
-
andreas.h
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Vet inte exakt vad det står för men det är i alla fall benämningen på den svenska/nordiska modellen. Innebär att du får full support från Samsung Sverige och att den t.ex. omfattas av deras 100% pixelgaranti. Detta gäller ej TV:s från exempelvis Dustin/Komplett/inWarehouse. De importerar sina apparater och saknar XEE-tillägget.
Postad 22 December 2007 - 19:06
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Ok - bra att veta, trodde det aldrig funka i praktiken eftersom jag trodde allting var plomberat och att de inte skulle återbetala när de ansåg att plomberingen var bruten. Var det Dustin eller Komplett typ eller?
Om man "förstör" saker som följer med, så kan man bli tvungen att täcka kostnaderna för försäljaren att skaffa fram nya tillbehör, t ex om du tappar bort manualen, osv. Men du får alltid returnera den inom 14 dagar om själva produkten är i samma skick som den var när du fick den. Självklart tog jag 2 miljoner foton på den innan den skickades iväg, så jag har bevis på att den var hel Ja, det var Dustin jag köpte den hos, och jag skulle aldrig göra misstaget att handla hos en mindre kedja bara för att få bättre priser - de allra flesta är inte lika OK med att man vill returnera sin vara. Dustin sa bara "okej" när jag ringde dem och sa att jag ville byta för att jag var missnöjd. De försökte aldrig ens få mig att ändra mig. Så lätt hade det INTE gått om jag hade handlat hos en mindre butik. Jag hade haft lagen på min sida, självklart, men de hade nog krånglat lite mer. Erbjudit "reparation", "utbyte till likvärdig TV av annat märke", osv..
Postad 22 December 2007 - 19:09
Megaman1
-
Megaman1
-
Beroende
-
-
1193 inlägg
OK nice. Har för mig det var ngt sånt. Har för mig det var tvärtom! Det var ju ingen nackdel  Kanske skulle köpa en sån jag med. Tackar!
Var på EG och Onoff idag och såg M86 46" båda ställerna tog 25000:- Sjukt dyrt.
Kollade lite på F86an som dom har på onoff kopplad till Bluray med hemmabio. Synd dom har gone in 60 sec.. Tycker bilden på den är skruttig.. Grynig på ngt sätt. Kunde inte hlr leka lite med tvn eftersom fjärren var låst förutom ljud och source typ  Och 2 dagar före jul går man inte och frågar om man får leka lite med den heller.. Shit va folk där var.
Btw, kollade lite på fotbollen dom hade på. Såg philipsens 100Hz och jämförde med Sonys tror det var W3000 eller ngt sånt, iaf utan 100Hz.. På philipsen såg man eftersläpningarna tydligt. Medans Sonyn var aningen bättre. Borde det inte vara tvärtom?  Kanske inte hade 100Hz på. Hopppas Samsungen visar fotboll bättre, för till 80% är det just det jag kollar på tvn.
Postad 22 December 2007 - 19:43
Unregistered814f3eb6
-
Unregistered814f3eb6
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Har testat lite mer idag och det finns faktiskt en lösning på linjeproblemen om man ser till att använda HDMI2 och namnger källan som PC. Vet ännu inte om man förlorar på detta läge på något annat sätt men helt klart går TV:n in i något läge som inte finns på de andra källorna och linjerna försvinner! Ett stort plus i mitt fall då jag kör alla filmer etc. via datorn, men spel via PS3 och vanlig TV via antenn fortsätter att ha linjer... Har inte testat men jag kan nästan garantera att om man t.ex. kör PS3 via HDMI2 och återigen anger PC blir även den felfri. Men det är bara HDMI2 som ger resultat, inte om man namnger HDMI1 t.ex.
Någon annan som testat detta också? I mina ögon är detta ett bevis på att detta kanske faktiskt går att åtgärda via mjukvara. PC-läget gör något som de andra inte gör etc...
Japp exakt samma för mig. Jag ställde samma fråga på det UK forumet för en vecka sen och det var en som svarade att han också blev av med de scrollande linjerna på det viset. Turligt nog kör jag allt via min PC
Postad 23 December 2007 - 14:20
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Japp,kan bekräfta detta med."linjerna"försvinner med PC läget på hdmi2 mmm nästan säker på att detta inte var fallet för två veckor sedan Undra om samsung kan göra uppdateringar genom tv-sändingen?!
Postad 23 December 2007 - 17:03
Zerox_no1
-
Zerox_no1
-
Mästare
-
-
3103 inlägg
Att välja ATI framför Nvidia i dagens läge kan jag inte rekkomendera då ATI/AMD har mycket sämre grafikkort än Nvidia för tillfället skulle vart bättre om du har ett separat ljudkort också så får du nästan garanterat bättre ljud än du får ut via ett integrerat i Graffen. Vad hade du tänkt dig för prisklass på graffen o ljudet?
http://www.komplett....aspx?sku=340322 den här är billig och borde gå att spela med på lite lägre inställningar det ska även gå att få ut ljudet vi HDMIn om du kopplar internt mellan ljudet o graffet
Kollar man pris/prestanda så är ATIs HD3850 det bättre valet idag.
Postad 23 December 2007 - 17:25
majstang
-
majstang
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Att välja ATI framför Nvidia i dagens läge kan jag inte rekkomendera då ATI/AMD har mycket sämre grafikkort än Nvidia för tillfället skulle vart bättre om du har ett separat ljudkort också så får du nästan garanterat bättre ljud än du får ut via ett integrerat i Graffen. Vad hade du tänkt dig för prisklass på graffen o ljudet?
http://www.komplett....aspx?sku=340322 den här är billig och borde gå att spela med på lite lägre inställningar det ska även gå att få ut ljudet vi HDMIn om du kopplar internt mellan ljudet o graffet
Kollar man pris/prestanda så är ATIs HD3850 det bättre valet idag.
Stämmer och sen får du hårdvaruacceralation (UDV), som inte Nvidia fixar alls på samma sätt. Så att sitter man med en äldre processor som har problem med H.264 och VC-1 material så är det ett måste val. Nivdia har dessutom problem med VC-1 tror jag. Hur som helst detta är rätt så off topic så man kanske inte ska gå in mycket djupare i ämnet.
Postad 23 December 2007 - 17:43
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hej haft en F86 46" ett par månader nu. Är det någon som upplever att när man startar tv , kall, så liksom flimrar det runt alla objekt linjer mm , syns även på textningen. Efter tag ca 10 min så försvinner detta och bilden är helt perfekt. Annars mycket nöjd med tv´n somn är inköpt på Expert
God JUL på er
Postad 24 December 2007 - 10:39
wrongturn
-
wrongturn
-
Användare
-
-
123 inlägg
Samsung Australien har börjat skicka ut minnespinnar med ny firmware och första rapporterna är att det har blivit bättre. Läs mer http://www.dtvforum....p...7696&st=680
Postad 24 December 2007 - 10:46
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Hej haft en F86 46" ett par månader nu. Är det någon som upplever att när man startar tv , kall, så liksom flimrar det runt alla objekt linjer mm , syns även på textningen. Efter tag ca 10 min så försvinner detta och bilden är helt perfekt. Annars mycket nöjd med tv´n somn är inköpt på Expert God JUL på er 
Har du 100 Hz aktiverat?
Postad 24 December 2007 - 11:25
Mr.Hammer
-
Mr.Hammer
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hej haft en F86 46" ett par månader nu. Är det någon som upplever att när man startar tv , kall, så liksom flimrar det runt alla objekt linjer mm , syns även på textningen. Efter tag ca 10 min så försvinner detta och bilden är helt perfekt. Annars mycket nöjd med tv´n somn är inköpt på Expert God JUL på er  Har du 100 Hz aktiverat?
Den har jag inte aktiverat, tycker den försämrar
Postad 24 December 2007 - 14:12
Vigge75
-
Vigge75
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Tycker mig inte se någon skillnad när tv:n är kall/varm,möjligtvis att det tar någon halvminut innan den är fullt ljusstark.Upplever dock bilden bättre för var dag har väl med inkörningsperioden att göra?Heller så har man bara vant ögat vid lcd bilden..har haft plasma tidigare.Där behövdes det dock en 10min innan pixlarna blivit uppvärmda.
/God jul på er alla!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|