Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 25 February 2008 - 17:24

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan ladda ner Firmware v1.1.21 den som var i tvixen när man köpte den
vet någon vad det är för skildnad på 1.1.32 och 1.1.41 ?

Postad 25 February 2008 - 18:02

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Ingen här som kan spela upp 24p-material, 1080p/24p? Alltså som har en bildvisare som stödjer och visar (en Full HD-tv med andra ord) det? När jag matar min bildvisare med 24p-material i varesig 720p som 1080p så får jag en svart remsa på vänstra kanten. Måste vara fler än jag som har stött på det?

Det funkar på min Samsung 40" M87, typ vanliga mkv rellar i 720p, då kommer det upp Auto 24Hz i hörnet när man startar, och bilden är inte ryckig. Startar jag däremot TS filmer i 1080p (VC1, eller H264) så får jag inte upp nåt "Auto 24Hz", och bilden är "mikroryckig". Jätteirriterande.

Tvixen är inställd på video: "1080p", alltså inte "Auto EDID".

Någon ryckighet har jag inte problem med, dock har jag inte kört några TS-klipp utan 1080p i mkv kodat med H264. Jag gissar dock, att du har det problemet ändå som jag har beskrivit. Jag tror att M87 overscannar bilden med några få % som alla tv-apparater gör om man inte ställer in att de ska pixelmappa 1:1 (vilket bara ett fåtal apparater kan). Jag har det inställt på "Pixelmappat 1:1" nu nämligen. Byter jag till "Normal" så blir det några få procents overscan vilket gör att man tappar ytterst lite (men ack så viktigt) på kanterna. Och då försvann min svarta remsa som jag har till höger.. Men så vill jag inte ha det. Min svarta remsa från upp till ner som jag har vid pixelmappning vid 24p är ca 1.5-2 cm på min 46X3500.
En anledning till att du inte får upp "Auto 24Hz" när du spelar 1080p är att det helt enkelt inte stöds på M87:an, vilket det inte gör från grunden, utan är implementerat med en firmware later on så att säga.

Hoppas på flera synpunkter ang 24p pixelmappat till bildvisaren från Tvixen!

Postad 25 February 2008 - 18:06

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Någon som vet var man kan ladda ner Firmware v1.1.21 den som var i tvixen när man köpte den
vet någon vad det är för skildnad på 1.1.32 och 1.1.41 ?

http://dvdnews.free.fr/TViX/M-6500/

Postad 25 February 2008 - 18:45

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jag har nu lagt in 1.1.41 firmware på min samt netshare 1.10 på min server och delat ut mapparna där. Men jag kan fortafarande inte få den att visa film. Har provat alla möjliga. Den säger bara "loading" Blir galen på det snart. Måste man se till och skaffa en hårddisk till Tvixen. Hade hoppats sluppit sitta och föra över filer hela tiden

Hade ditt problem med netshare 1.x men så fort jag la in 2.01 så fungerade det problemfritt

Okej ja nu funkade. Letade efter en update på deras hemsida, men hittade den inte. Googlade då på "Tvix netshare 2.01" så hittade jag den. Såg att man kunde lägga upp flera (4) mapplänkar där. Har provat det, men får bara den första och fungera.Nån annan som har lyckats med detta?

Postad 25 February 2008 - 18:47

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0

Jag har nu lagt in 1.1.41 firmware på min samt netshare 1.10 på min server och delat ut mapparna där. Men jag kan fortafarande inte få den att visa film. Har provat alla möjliga. Den säger bara "loading" Blir galen på det snart. Måste man se till och skaffa en hårddisk till Tvixen. Hade hoppats sluppit sitta och föra över filer hela tiden

Hade ditt problem med netshare 1.x men så fort jag la in 2.01 så fungerade det problemfritt

Okej ja nu funkade. Letade efter en update på deras hemsida, men hittade den inte. Googlade då på "Tvix netshare 2.01" så hittade jag den. Såg att man kunde lägga upp flera (4) mapplänkar där. Har provat det, men får bara den första och fungera.Nån annan som har lyckats med detta?

Har du följt den här till punkt och pricka?
ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/TViX%20NetShare_eng.pdf
/J

Postad 25 February 2008 - 19:23

Ume-Anders
  • Ume-Anders
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Det är det problemet jag har, kan bara läsa första mappen, använder samba nu också för övriga mappar

Postad 25 February 2008 - 19:30

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
En fråga angående Netshare. Jag får min tvix imorgon så jag kan inte testa själv ännu.
Visst måste man väl kunna dela ut vilka mappar man vill och inte som jag läste i någon manual
där det stod att man måste dela ut mappar som heter tvixhd1, tvixhd2 osv ?

Jag vill ju kunna dela ut mina befintliga mappar som jag använder till Xboxens XBMC som t ex
F:\Film
F:\MP3
E:\Bilder
F:\Musikvideos

Känns ju inte bra att måsta göra om hela strukturen med mappar som heter tvixhd.

Postad 25 February 2008 - 19:35

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Har du följt den här till punkt och pricka?
ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/TViX%20NetShare_eng.pdf
/J

Aha nu funkade det efter jag tryckt på key "7". Fiffigt!

Postad 25 February 2008 - 19:52

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

En fråga angående Netshare. Jag får min tvix imorgon så jag kan inte testa själv ännu.
Visst måste man väl kunna dela ut vilka mappar man vill och inte som jag läste i någon manual

Jag vill ju kunna dela ut mina befintliga mappar som jag använder till Xboxens XBMC som t ex

Känns ju inte bra att måsta göra om hela strukturen med mappar som heter tvixhd.

Tyvärr har jag inte fått det och funka så. Inte med desa versioner jag kör med Netshare 2.01 samt F/W 1.1.41
utan du måste döpa dem till
F:\tvixhd1
E:\tvixhd2

Körde också XMBC förut och har nu fått ändra detta

Postad 25 February 2008 - 20:10

kau
  • kau
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
neeevermind

Redigerat av kau, 25 February 2008 - 20:19.

Postad 25 February 2008 - 21:02

Nicama
  • Nicama
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Då starta jag om den igen och då kom den inte längre än att det står BOOT på displayen och det händer ingenting.. Vad ska jag göra? Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag antar att det bara är att trycka på "Tv-out"-knappen några gånger så kommer bilden och du kan gå in i settings och ställa in den rätt igen.

Om inte det funkar kanske denna länken är till hjälp. http://www.tvix.co.k...r...=3&SCATID=2

/Christian

Det funkade utmärkt det!! Tack för hjälpen nu vet jag var man kan vända sig för att få hjälp! Tack

Postad 25 February 2008 - 21:10

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Tyvärr har jag inte fått det och funka så. Inte med desa versioner jag kör med Netshare 2.01 samt F/W 1.1.41
utan du måste döpa dem till
F:\tvixhd1
E:\tvixhd2

Körde också XMBC förut och har nu fått ändra detta

Det var ju synd. Då får jag nog tänka om helt hur jag ska lägga upp alla filer.
Eller så får jag köra med intern disk istället i Tvixen och köra vidare med XBOXEN som förut.
Om man nu ska behöva ha kvar Xboxen.
Beror ju lite på hur bra Tvixen funkar med musik och bilder.

Postad 25 February 2008 - 21:18

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Men samtidigt är det ju lite konstigt att de använder olika mappar i den här bilden från manualen.

Postad bild

Postad 25 February 2008 - 21:47

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Får min tvix M-6500 imorron, och håller på att förbereda hårddisken som jag tänker sätta in
måste man döpa disken till nåt speciellt ? kan man bara lägga in mappar redan med material ex mapp med musik dvd, dvd filmer, mp3 etc

Postad 25 February 2008 - 22:11

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Har min Tvix i ett skåp och det blir otroligt varmt, Är det någon som vet vilket temperaturområde Tvix:en är specad till?

Postad 25 February 2008 - 22:30

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Får min tvix M-6500 imorron, och håller på att förbereda hårddisken som jag tänker sätta in
måste man döpa disken till nåt speciellt ? kan man bara lägga in mappar redan med material ex mapp med musik dvd, dvd filmer, mp3 etc

Disken behöver inte heta något speciellt. När du lägger in film, musik, foton osv så är det soft att döpa mapparna till VIDEO, AUDIO, PHOTO och lägga materialet där iom att då kan du med ett enkelt knapptryck på fjärren komma till de mapparna på direkten.

Postad 25 February 2008 - 22:35

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Men samtidigt är det ju lite konstigt att de använder olika mappar i den här bilden från manualen.

Det är väl sharet som ska heta tvixhd1, tvixhd2 osv för att det ska fungera.
Jag har gjort så och 2.01 fungerar för mig där h:\ är utdelat som tvixhd3.

Postad 25 February 2008 - 22:52

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Jag kan rekommendera att använda Microsoft Windows Services for UNIX istället för TvixNetShare, först och främst för att det körs som en tjänst, men jag tycker även att det kans piggare när man bäddrar blan mapparna i tvixen. Det funkar även att döpa utdelningarna till vad man vill, behöver inte heta tvixhd1 osv...

Här är en länk som jag tror redan finns postad här på forumet.
http://www.pixelmagi...read.php?t=1784

Dock har jag inte fått det att fungera med brandväggen igång, men tvixen änvänder väl kanske andra portar än medaspelarna som tråden handlar om.

Postad 25 February 2008 - 23:30

SubSonic86
  • SubSonic86
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Ingen här som kan spela upp 24p-material, 1080p/24p? Alltså som har en bildvisare som stödjer och visar (en Full HD-tv med andra ord) det? När jag matar min bildvisare med 24p-material i varesig 720p som 1080p så får jag en svart remsa på vänstra kanten. Måste vara fler än jag som har stött på det?

Jag hade samma problem när jag körde min tvix på jobbet i helgen. Ställde insträllningarna på 24p & körde en 1080-film. Jag fick också en svart kant på vänsterkanten - detta försvann dock när jag ställde om inställningarna till PAL/NTSC igen. Detta var då på en Sony 46W3000 - som vad jag vet supportar 24p.
Jag kör på orginal-firmwaren så detta är kanske ett problem som blivit avhjälpt i det nya FW?

Postad 25 February 2008 - 23:31

Tjofräs
  • Tjofräs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Meningen med netshare är ju att man inte ska behöva använda namn som tvixhd1 osv för att det ska funka. Jag har bara delat ut precis som dom heter. Kolla så du har bytt nätverksdiskarna till NFS i tvixen så dom inte står i sk Samba Mode. Sen får man ju även ändra ip på dom om det inte stämmer. Fick jag göra iaf som kör med fast ip iom jag har dubbla nätverkskort i en dator.

Postad 26 February 2008 - 00:11

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Meningen med netshare är ju att man inte ska behöva använda namn som tvixhd1 osv för att det ska funka. Jag har bara delat ut precis som dom heter. Kolla så du har bytt nätverksdiskarna till NFS i tvixen så dom inte står i sk Samba Mode. Sen får man ju även ändra ip på dom om det inte stämmer. Fick jag göra iaf som kör med fast ip iom jag har dubbla nätverkskort i en dator.

Jag har inte fått min Tvix än så jag har inte testat nåt än.
Jag reagerade bara på nån mening i en manual där det stod att man var tvungen att döpa mapparna till tvixhd.
Låter ju heldumt om det vore så.
Om det bara är sharen som måste heta tvixhd så gör det ju ingenting då kan jag ju ha flera sharenamn på samma kataloger och då köra vidare med Xboxen och XBMC som vanligt.
Men som sagt så borde det ju fungera med även vilka sharenamn man vill.
Ska bli skitkul när jag får Tvixen imorgon.

Postad 26 February 2008 - 00:18

Unregisteredf8219770
  • Unregisteredf8219770
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Jag kan rekommendera att använda Microsoft Windows Services for UNIX istället för TvixNetShare, först och främst för att det körs som en tjänst, men jag tycker även att det kans piggare när man bäddrar blan mapparna i tvixen. Det funkar även att döpa utdelningarna till vad man vill, behöver inte heta tvixhd1 osv...

Här är en länk som jag tror redan finns postad här på forumet.
http://www.pixelmagi...read.php?t=1784

Dock har jag inte fått det att fungera med brandväggen igång, men tvixen änvänder väl kanske andra portar än medaspelarna som tråden handlar om.

Rätt ok guide men va fan tycker netshare gör jobbet bra varför krångla :)...

Jag reagerade bara på nån mening i en manual där det stod att man var tvungen att döpa mapparna till tvixhd.
Om det bara är sharen som måste heta tvixhd så gör det ju ingenting då kan jag ju ha flera sharenamn på samma kataloger och då köra vidare med Xboxen och XBMC som vanligt.

Jag kör genom routern och delar ut mina mappar som vanligt och allt funkar bara fint behöver inte döpa om nått alls...

Postad 26 February 2008 - 00:23

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

På 4100 behöver varken mappar eller share ha något speciellt namn sedan flera FW-versioner tillbaka, kan knappast tänka mig att de gått flera steg tillbaka med 6500... Man måste ange i TViXens nätverksinställningar samma namn och IP som sharen har, upp till 4 stycken.

Postad 26 February 2008 - 00:35

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Det låter bra det.
Man vill ju inte gärna göra om den filstruktur som man redan har.

Postad 26 February 2008 - 01:34

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Tydligen är det inte TViXen utan Netshare (använder inte Netshare) som är begränsningen, man kan inte ange sharenamnen i Netshare utan de blir automatiskt tvixhd1 osv. Men mappnamnen kan vara vad som helst.

Postad 26 February 2008 - 08:13

Unregisterede583a29a
  • Unregisterede583a29a
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Tidigare i tråden sa någon att Tvixen har SAMBA - server, hur är det med den saken egentligen? Har bara läst om folk som kommit åt tvixen via FTP senare i tråden.

Postad 26 February 2008 - 08:57

Mike T
  • Mike T
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Japp det är bara sharen som måste heta tvixhd1 etc. Så det du ser i menyn på din Tv/projector är ju de mappar som ligger under tvixhd1. Så det enda jag gjort var att flytta video, musik, bilder etc att ligga under mappen Tvixhd1

Postad 26 February 2008 - 09:17

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Inga specialnamn (som tvixhd1) behöver användes på mappar som ska delas ut! Punkt!
Öppna settings och peka på 4 st valfria mappnamn som Tvixen ska hitta.
Glöm inte att i Tvixens setup att välja NFS och peka till rätt IP-nummer.
That's it!

Postad 26 February 2008 - 09:44

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Inga specialnamn (som tvixhd1) behöver användes på mappar som ska delas ut! Punkt!
Öppna settings och peka på 4 st valfria mappnamn som Tvixen ska hitta.
Glöm inte att i Tvixens setup att välja NFS och peka till rätt IP-nummer.
That's it!

Var någonstans i TvixNetShare ställer du in vad de fyra utdelningarna heter då?

Vad jag förstår så kan man inte namnge utdelningarna själv, utan de heter: tvixhd1, tvixhd2, tvixhd3 och tvixhd4.
Rätta mig om jag har fel.

Däremot om man kör med Microsoft Windows Services for UNIX istället så kan man kalla utdelningarna för vad man vill.

Postad 26 February 2008 - 11:41

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Var någonstans i TvixNetShare ställer du in vad de fyra utdelningarna heter då?

Vad jag förstår så kan man inte namnge utdelningarna själv, utan de heter: tvixhd1, tvixhd2, tvixhd3 och tvixhd4.
Rätta mig om jag har fel.

Däremot om man kör med Microsoft Windows Services for UNIX istället så kan man kalla utdelningarna för vad man vill.

Du högerklickar på Netshareikonen i statusfältet sidan om klockan och väljer "settings".
Där har du möjlighet att leta upp valfri mapp från dina hårddiskar.

Om man sen är tvungen att namnge utdelningarna i Tvixens networksettings är jag osäker på, men har hela tiden utgått från det. Det har ju ändå ingen betydelse...

EDIT: Jag var troligtvis inte riktigt vaken när jag skrev det ovanstående, men givetvis är man tvungen att namnge utdelningarna och framför allt får de inte ha samma namn. Om man måste ha exakt namnet tvixhd* har jag inte ens testat och man kan undra varför de inte är färdigskrivna med olika namn i setting. Alla heter likadant från början i alla shares... /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 26 February 2008 - 13:01.

Postad 26 February 2008 - 12:16

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Jag hade samma problem när jag körde min tvix på jobbet i helgen. Ställde insträllningarna på 24p & körde en 1080-film. Jag fick också en svart kant på vänsterkanten - detta försvann dock när jag ställde om inställningarna till PAL/NTSC igen. Detta var då på en Sony 46W3000 - som vad jag vet supportar 24p.
Jag kör på orginal-firmwaren så detta är kanske ett problem som blivit avhjälpt i det nya FW?

Härligt!! Tack för svar! Kan man konstatera att det är en bugg iaf. Japp, ställde om till PAL/NTSC nu och då försvinner den svarta kanten och bilden pixelmappar. Lite synd dock bara att man inte får upp 1080p/24p nu i hörnet så det är ju inte så optimalt som det kan bli.. Men det får Dvico fixa. Flyter på bra ändå ;)

EDIT: Glömde tillägga att jag kör senaste FW som finns ute nu och det är inte fixat där.

Redigerat av rustylefty, 26 February 2008 - 12:53.

Postad 26 February 2008 - 12:40

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
TViX M-7000A incoming
Press Release:

http://www.tvix.co.k...e...mid=414&pg=

Postad 26 February 2008 - 13:36

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Är det någon som vet något om den mottagare/Tuner man kan köpa till Tvix:en? Finns den för "svenskt" bruk? Skulle vilja ha möjlighet att spela in direkt på Tvixen?? (I första hand analogt)

Postad 26 February 2008 - 13:52

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Är det någon som vet något om den mottagare/Tuner man kan köpa till Tvix:en? Finns den för "svenskt" bruk? Skulle vilja ha möjlighet att spela in direkt på Tvixen?? (I första hand analogt)

Går bara digitalt, och det är enbart fria kanaler (vilket inte är så lite) som du kan spela in på. Du hittar all information du behöver om tunerdelen här:

http://canman.se/pro...-T/default.aspx

Postad 26 February 2008 - 14:01

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Tycker ni man ska uppdatera firmware med en gång eller när man stöter på problem ?

Postad 26 February 2008 - 14:02

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hur får man över mapparna/filerna till tvixen? Har ett litet nätverk hemma med 2st datorer, en trådlös och en med kabel, Kan man koppla den till nätverket och flytta filer så? på samma sätt som jag nu brukar flytta filer mellan mina 2 datorer? Får den en egen ip som dom 2 datorerna får eller hur hittar man den?

En konstig fråga men en sak som jag sitter och funderar på är varför man ska ha en sån här mediaspelare, nu kollar jag på film (divx, h.264, .mkv ) från datorn och lyssnar på musik från datorn kopplad till tv och stereo, tycker det funkar ganska bra, jobbigt att hålla på att koppla datorn till tv:n varje gång man ska kolla film bara, är det för att slippa sånna saker med en dator när man ska kolla på film som man ska skaffe en sån här spelare? som jag förstår det måste man ju flytta alla filmer/musik till disken i tvixen från datorn och om man har några hundra gigg med film så tar det ju en stund att flytta över dom?

Förstår att det måste vara smidigare att bara slå på mediaspelaren och sen kolla på filmen, men om man fått en ny film på 4-5 gigg till datorn tar det ju en stund att flytta över den innan man kan kolla.

Kan nån förklara fördelarna med att ha en sån här mediaspelare istället för att spela från datorn till tv:n?

Är sugen på att köpa en men vill veta fördelarna med att ha en istället för att spela från datorn.

Postad 26 February 2008 - 14:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Analoga sändningar finns väl inte i Sverige längre?
Om du menar att spela in analog signal från kabel-TV så går det inte eftersom det saknas ingång till Tvixarna.

Postad 26 February 2008 - 14:23

ers
  • ers
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Jag har mina filmer direkt i roten på mina diskar dvs D: och E:

Kommer det att fungera eller måste jag flytta allt till en undermapp ??

Följdfråga: Någon som kör Vista x64 och får det att fungera med SAMBA eller är det NFS som gäller med Netshare ??

Mvh Anders

Postad 26 February 2008 - 14:38

Unregisterede583a29a
  • Unregisterede583a29a
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Har tvixen SAMBA - server?
Snälla ni som äger en kan väl svara. I tråden finns det motstridiga fakta.

Postad 26 February 2008 - 14:48

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hur får man över mapparna/filerna till tvixen? Har ett litet nätverk hemma med 2st datorer, en trådlös och en med kabel, Kan man koppla den till nätverket och flytta filer så? på samma sätt som jag nu brukar flytta filer mellan mina 2 datorer? Får den en egen ip som dom 2 datorerna får eller hur hittar man den?

En konstig fråga men en sak som jag sitter och funderar på är varför man ska ha en sån här mediaspelare, nu kollar jag på film (divx, h.264, .mkv ) från datorn och lyssnar på musik från datorn kopplad till tv och stereo, tycker det funkar ganska bra, jobbigt att hålla på att koppla datorn till tv:n varje gång man ska kolla film bara, är det för att slippa sånna saker med en dator när man ska kolla på film som man ska skaffe en sån här spelare? som jag förstår det måste man ju flytta alla filmer/musik till disken i tvixen från datorn och om man har några hundra gigg med film så tar det ju en stund att flytta över dom?

Förstår att det måste vara smidigare att bara slå på mediaspelaren och sen kolla på filmen, men om man fått en ny film på 4-5 gigg till datorn tar det ju en stund att flytta över den innan man kan kolla.

Kan nån förklara fördelarna med att ha en sån här mediaspelare istället för att spela från datorn till tv:n?

Är sugen på att köpa en men vill veta fördelarna med att ha en istället för att spela från datorn.

Kort svar: du har koll på att du kan koppla TViX:en till ett nätverk också va? Alltså, ansluta den till datorn, eller mot fyra nätverksdiskar om du nu skulle vilja streama? Eller ansluta två externa hårddiskar via de två USB-portarna på baksidan av TViX:en? :)

Du är inte tvungen att ansluta TViX:en till din dator för att föra över filmer eller vad du nu vill titta eller lyssna på, men det kan gå snabbare beroende på hur du använder TViX:en.

En smidig sak med en mediaspelare är att du slipper ha datorn igång (av värme, ljudvolym och elkostnadsaspekter) när du vill kolla på något, förutsatt att du har installerat en intern hårddisk. Det är också smidigt att bara starta mediacentret och markera en film och köra. Sen blir det vansinnigt bra bild och ljud. ;)

Någon annan som vill fylla i?

Postad 26 February 2008 - 15:07

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Om samba-server är det jag tror det är så är svaret JA.
(Möjlighet att ansluta från windows och mappa upp det som en nätverksenhet)

Har min Tvix i ett skåp och det blir otroligt varmt, Är det någon som vet vilket temperaturområde Tvix:en är specad till?

Ingen som vet vilka temperaturer den klarar?? CANMAN brukar väl läsa här??

Postad 26 February 2008 - 15:44

Unregisterede583a29a
  • Unregisterede583a29a
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Det går att ansluta från windows och mappa upp som en nätverksenhet via FTP också, detta vet jag att det går men det är inte det jag är ute efter.

Vore praktiskt att från datorn kunna ladda ner något från nätet direkt till tvixen.

Postad 26 February 2008 - 15:58

Mr Ma9oo
  • Mr Ma9oo
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

...ansluta den till datorn, eller mot fyra nätverksdiskar om du nu skulle vilja streama? Eller ansluta två externa hårddiskar via de två USB-portarna på baksidan ...

Det fungera alltså att ansluta till en NAS direkt från TViXen och inte behöva strema via PC?

Jag har en Lacie Ethernet Bigdisk idag och sparar allt på den. Men vad jag förstå så kör den SAMBA och inte NFS som jag förstått är snabbare. Vissa säger det fungerar med SAMBA medans andra säger att det inte räcker till. Jag vill slippa kopiera över 1 TB filmer till TViXen utan ha den på min Etehrnet disk och komma åt allt material hela tiden.

Vissa säger att man skall ha en Qnap TS-209 Pro Turbo för den kan köra NFS och har andra bra egenskaper. Skulle det bli bättre med den?

Postad 26 February 2008 - 16:06

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

En smidig sak med en mediaspelare är att du slipper ha datorn igång (av värme, ljudvolym och elkostnadsaspekter) när du vill kolla på något, förutsatt att du har installerat en intern hårddisk. Det är också smidigt att bara starta mediacentret och markera en film och köra. Sen blir det vansinnigt bra bild och ljud. ;)

Någon annan som vill fylla i?

Enligt mig så är..
Fördelar med Tvix vs Mediapc: (jag utgår härifrån att man endast har 1st PC som används till mer än Mediaspelare)
Har man en dedikerad PC för just detta ändamål så får man räkna bort vissa nackdelar härunder.

Du slipper blockera en hel pc för att ungarna i rummet vill kolla film, men du kanske ville spela samtidigt på burken.
Du slipper springa mellan rummet och datarummet för att starta/stoppa/pausa filmen
Du slipper göra inställningar varje gång ni ska kolla film, ljudet/bilden/ o.s.v, skulle PC´n stå bredvid TV´n...så grattis, men nej tack inget för mig.
Du slipper konfigurera upp den för att klara samtliga format/funktioner osv
Du får bättre bild ?? (eller ?) finns iofs graffekort som har HDMI antar jag.
Mediapc kostar mer om du ska ha en som klarar allt samt ger bra bild/ljud.
Men...har du då en "fet" burk som du kör som mediapc så kanske man börjar använda den till lite fler saker...bränna ut dvd, installera torrent...antivirus....msn...osv osv då är man redan där körd enligt mig, då kan man hoppa tillbaka till punkt "göra inställningar var o varannan gång"

Du har med en Tvix alltid en dedikerad liten burk som agerar som en grym spelare..kopplad med HDMI som du med 2 knapptryckningar kan slå på en film tillbakalutad i soffan.
Tjejjen slipper bli vansinnig på dig för att hon på tjejfesten inte kunde lyssna på mp3:or i stereon
Ungarna kan sätta på film/musik enkelt med några knapptryckningar.
Familjen slipper hata dig för att du är den enda som kan ladda film på din mediapc (som enligt henne aldrig funkar som den ska).

Du kan skryta för polarna när du visar vad din lilla box klarar..."-vem behöver dator för o kolla blueray HD osv"

ska jag fortsätta ?

Postad 26 February 2008 - 16:12

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vore praktiskt att från datorn kunna ladda ner något från nätet direkt till tvixen.

Nu kanske jag missuppfattar dig, men vad ska du då med mediacentret (TViX:en) till? Då kan du ju lika gärna ha datorn kopplad till TV:n... Det ger dig precis det du är ute efter.

Mediacentret vill du ha för ENKELHETEN och slippa mecka med OS, codecs, uppspelare, ha en stor burk som låter, drar el, tar plats, alstrar (mer) värme i rummet, kostar mer i relation till prestanda osv. Allt är relativt men om du vill surfa också, då är det ju en HTPC du vill ha, eller? ;)

Massa bra text...

Klockrent ferran! :)

Redigerat av sean.wiklund, 26 February 2008 - 16:13.

Postad 26 February 2008 - 16:15

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Det går att ansluta från windows och mappa upp som en nätverksenhet via FTP också, detta vet jag att det går men det är inte det jag är ute efter.

Jag vet vad FTP är och det är inte det jag menar... DEt går att ladda ner direkt på Tvix:en... sean antyder att det inte gör det men det förstår jag inte, Den funkar som vilken nätverksenhet som helst. Förstår definitivt varför du vill ladda ner direkt på den! Jag har 80GB hårddisk i min PC och 750GBpå min Tvix så jag laddar ner direkt till den istället för att köpa en ny hårddisk till PC:n.

Postad 26 February 2008 - 16:26

Unregisterede583a29a
  • Unregisterede583a29a
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Nu kanske jag missuppfattar dig, men vad ska du då med mediacentret (TViX:en) till? Då kan du ju lika gärna ha datorn kopplad till TV:n... Det ger dig precis det du är ute efter.

Mediacentret vill du ha för ENKELHETEN och slippa mecka med OS, codecs, uppspelare, ha en stor burk som låter, drar el, tar plats, alstrar (mer) värme i rummet, kostar mer i relation till prestanda osv. Allt är relativt men om du vill surfa också, då är det ju en HTPC du vill ha, eller? ;)

Massa bra text...

Klockrent ferran! :)

Om du betalat en HTPC åt mig så tar jag hellre en sådan, fördelarna med ett mediacenter vet jag, använder xbmc på xbox idag. Jag tycker bara att det vore en fördel om man skulle kunna använda tvixen litegrann som ett NAS också.
Jag hade nämligen tänkt sammla alla mina bilder,filmer och musik på tvixen då det är där jag först och främst kommer att nyttja dem, men samtidigt vill jag kunna komma åt dem från datorn ibland. Självklart skulle jag kunna streama allt från datorn men då måste jag alltid ha datorn påslagen.

Postad 26 February 2008 - 16:35

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag vet vad FTP är och det är inte det jag menar... DEt går att ladda ner direkt på Tvix:en... sean antyder att det inte gör det men det förstår jag inte, Den funkar som vilken nätverksenhet som helst. Förstår definitivt varför du vill ladda ner direkt på den! Jag har 80GB hårddisk i min PC och 750GBpå min Tvix så jag laddar ner direkt till den istället för att köpa en ny hårddisk till PC:n.

Nja, jag kanske missförstod det hela, men jag tyckte det verkade som om menace ville kunna sitta i soffan och surfa/ladda ner saker med TViX:en. Det går ju inte per defintion. Det finns ju ingen "webbläsare" eller motsvarande.

Redigerat av sean.wiklund, 26 February 2008 - 16:36.

Postad 26 February 2008 - 16:36

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Är väldigt sugen på M-6500A, men har en fråga. Det finns en DVB-T Tuner att köpa till denna. Men det verkar inte som att man kan ha ett programkort i denna. Är det någon som vet om det går, eller om det är något på gång?

Postad 26 February 2008 - 16:56

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Är väldigt sugen på M-6500A, men har en fråga. Det finns en DVB-T Tuner att köpa till denna. Men det verkar inte som att man kan ha ett programkort i denna. Är det någon som vet om det går, eller om det är något på gång?

Exakt vad menar du med programkortet? Som att man kan spela in fristående kanaler (alltså vilka som helst)? Det går inte. De enda kanaler du kan spela in är de fria som:

- SVT HD (om du bor i Mälardalsområdet)
- SVT1
- SVT2
- STV24
- Barnkanalen
- Kunskapskanalen
- TV4
- TV6
- The Voice
- Axess TV
- TV7 Aftonbladet
med flera...

Och nej - det kommer inte att komma någon möjlighet att spela in kodade kanaler till M-6500 eller M-7000.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.