Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TViX N1

1086 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
TViX HD M-6600N (Mediaspelare) 7 8.809522 (20) Inga priser
TViX HD N1 (Mediaspelare) 8 8.619998 (49) Inga priser
72 relaterade trådar
* Officiell tråd - TViX M-6500A * (7525 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
* Officiell tråd - TViX 6600 * (925 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Finns det någon som klarar följande ? (40 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
TViX N1 & mp4 - kan inte spela1?! (0 inlägg) 15 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Användarvänlig mediaspelare sökes (5 inlägg) 15 år sedan
Nya generationens media extenders (59 inlägg) 15 år sedan
Mediaextender (9 inlägg) 15 år sedan
Spela MP3 (0 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaspelare passar mig? (11 inlägg) 15 år sedan
AC vs TVIX vs WD TV vs Xtreamer (15 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediaspelare rekomenderas (9 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken mediespelare? (6 inlägg) 15 år sedan
Mediaextenders, vilka är bäst? (7 inlägg) 15 år sedan
Vad exakt är skillnaden mellan mede8er och tvix n1 (6 inlägg) 15 år sedan
Styra media extender från datorn? (4 inlägg) 16 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Ljudlös mediaspelare (26 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
TViX M-6600N eller Popcorn Hour C-200? (5 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
Tips på Mediacenter? (5 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
MP3 (från NAS) utan TV (2 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 20 January 2011 - 08:38

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Jag tror att den dagen som "fågelscenen" blir ett krav för alla mediaspelare, dvs filmerna kräver mer hårdvara, kommer du inte längre att vara en student utan ha ett yrke, en lön och tillräckligt med pengar i slutet av månaden att köpa en "N2:a" ;).

Postad 20 January 2011 - 13:02

adde1337
  • adde1337
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Jag tror att den dagen som "fågelscenen" blir ett krav för alla mediaspelare, dvs filmerna kräver mer hårdvara, kommer du inte längre att vara en student utan ha ett yrke, en lön och tillräckligt med pengar i slutet av månaden att köpa en "N2:a" ;).

Hiih ;) ja!. Vi får hoppas att du har rätt! Det lutar väldigt mycket åt N1 hållet. Jag tror inte jag hittar någon bättre i den prisklassen, förutom att kanske köpa en begagnad (dyrare) mediaspelare. Men en begagnad vill man inte ha :)

Postad 23 January 2011 - 17:37

Headbanger
  • Headbanger
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hej!

Har fått hjälp här förut att få igång Tvixen och är nu desperat igen..
Skaffade mig en Netgear Ready NAS Duo som jag flyttat över all media till och trodde att jag skulle kunna köra NFS utdelning mot Tvixen. Det SKA funka med uppenbarligen inte för mig.
Min "setup":
router Linskys WRT610N
Netgear Ready NAS Duo
Tvix HD N1

Har skapat och delat ut en mapp "media" på Nasen som delas ut med NFS. Under den har jag 3 mappar, film, bilder, musik.
På tvixen dyker den upp och går att koppla, Tvixen lägger till ett c, alltså /c/media. Så långt allt bra, men när jag går in på disken så dyker bara mapparna upp. Alltså bilder, filmer mm och underkataloger. Men inga filer alls.
Har testat att byta namn på mappen från Media till Tvixhd1, photo mm... inget hjälper.
Hur är det korrekta sättet att göra detta? Har googlat men tycker att jag gör rätt.
Tips? Någon med liknande setup som kan förklara hur han/hon gjort?
Tacksam för hjälp!

/Johan

Ingen som kan hjälpa?
Får fortfarande inte upp något i mapparna.

Postad 23 January 2011 - 18:30

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Ingen som kan hjälpa?

Har du gjort som jag skrev i mitt svar?

Postad 23 January 2011 - 19:02

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Ingen som kan hjälpa?

http://www.tvix.co.k.....0for TVIX.pdf

Testa om Dvicos egen manual för att sätta upp ReadyNas mot Tvix kanske kan hjälpa dig.

Postad 23 January 2011 - 19:17

Headbanger
  • Headbanger
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Har du gjort som jag skrev i mitt svar?

Du kör SMB. Jag vill använda mig av NFS.
När jag kör SMB blir alla mappar i en enda röra...

Postad 23 January 2011 - 19:32

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

På vilket sätt blir de en enda röra? Mina mappar blir precis som jag valt att lägga dem på NASen... :)

Postad 23 January 2011 - 19:41

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Ja... Det lutar faktiskt åt en N1:a, men jag blev dock orolig p.g.a den inte klarar "fågelscenen". Undra hur många filmer som har lika hög bitrate(heter det så)?

Finns det någon mediaspelare som klarar "fågelscenen" som är i den prisklassen. Någon uppföljare av N1:an kanske?

Kollade lite snabbt på min dator och VLC tyckte en 1080 film låg på runt 15mb/s, sen provade jag fågelscrenen och datorn dog ganska snabbt men den passerade 110mb/s precis innan, ganska sjukt mycket data.

Förstår verkligen inte varför man skull ha den som ett krav för nånting i dag.

Postad 24 January 2011 - 09:04

pettran
  • pettran
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Kör min N1 mot en trött AMD64 burk med ubuntu och Samba, funkar kanon, dock är nätet för slött för att skyffla 1080 har jag märkt, kan iofs vara nån inställning också.
Jag är iallafall sjukt nöjd, vill jag kolla Bluray kan jag faktiskt stoppa i skivan i spelaren.

Alla mappar i bokstavsordning och med mappgrafik fixad med Tvixie.

Postad 24 January 2011 - 10:29

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Kollade lite snabbt på min dator och VLC tyckte en 1080 film låg på runt 15mb/s, sen provade jag fågelscrenen och datorn dog ganska snabbt men den passerade 110mb/s precis innan, ganska sjukt mycket data.

Förstår verkligen inte varför man skull ha den som ett krav för nånting i dag.

Jag tycker 15mb/s låter mycket, de filmer jag testat har legat runt 4-6mb/s. Detta för full-rippar av BD-skivor på 40gb. Jag har då aldrig varit med om att min N1:a inte orkat med att spela upp film, har kör ca 50st BD enligt ovan.

Postad 24 January 2011 - 16:39

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Med UPnP så kan jag hålla med om att det blir en salig röra.

Men SMB och NFS ska ge samma struktur.
Enda skillnaden är att SMB inte ger samma teoretiska hastighet som NFS.

Kör dock själv blueray backups med SMB utan problem. Valde SMB då jag har "wakeup" funktion för SMB vilket jag saknar för NFS.

Postad 24 January 2011 - 17:25

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Om jag minns rätt i all röra för att få ordning på mitt system så fungerade det dåligt med NFS. Jag kör ju som sagt Netgear StoraNAS och den verkade inte gilla NFS alls. Nu kör jag SMB och det funkar kanon och jag märker inte av några prestandaproblem.

Varför är NFS viktigt för dig, Headbanger? Kan du inte testa SMB och se ifall det ordnar upp saken? Kanske har ReadyNas samma problem som StoraNAS har tillsammans med TViXen...

Postad 26 January 2011 - 09:02

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Jag tycker 15mb/s låter mycket, de filmer jag testat har legat runt 4-6mb/s. Detta för full-rippar av BD-skivor på 40gb. Jag har då aldrig varit med om att min N1:a inte orkat med att spela upp film, har kör ca 50st BD enligt ovan.

Semi off topic men 4-6mb/s låter väldigt väldigt lite för 1080p rippar av BD filmer, dom brukar normalt ligga på det dubbla.

Postad 27 January 2011 - 08:51

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Efter mycket hattande fram och tillbaka slog jag nu i morse till på N1:an! , ska bli intressant o se hur den funkar i morgon när jag kan koppla in den och allt! :blink:

Redigerat av DmD, 27 January 2011 - 10:29.

Postad 27 January 2011 - 11:25

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Semi off topic men 4-6mb/s låter väldigt väldigt lite för 1080p rippar av BD filmer, dom brukar normalt ligga på det dubbla.

Är du säker? Jag har mätt på min filserver med både ett hårddiskprogram och ett nätverksprogram.

Säg att en film är 90 minuter lång. Om man plockar bort allt utom main movie (allt utom en title, en undertext och ett HD-ljudspår) med DVDFab så blir den filen ca 18gb. Skulle det föras över 10mb/s under 90 minuter så blir det ca 53gb. Med 5mb/s så blir det ca 26gb - alltså är det mycket rimligare att en BD snittar på 5mb/s än det dubbla. Hade BD kört 10mb/s så hade en film inte fått plats på en skiva. Eller har jag räknat fel någonstans?

Postad 27 January 2011 - 13:24

Godoy
  • Godoy
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Kolla bitrate i NFO på diverse 1080p Bluray-rippar på t.ex. vcdq.com så får du se.

Postad 27 January 2011 - 13:51

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Kolla bitrate i NFO på diverse 1080p Bluray-rippar på t.ex. vcdq.com så får du se.

Nu snackade vi fulla BD-isos här, inte pirat-rippar.

Postad 29 January 2011 - 13:09

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Edit - ALLT LÖST! , ställde in i nätverkskortet på PC att gå ner till 100/100 istället för Gigabit i hastighet som det var först. Nu funkar allt via NFS utan lagg :D.

Liten fråga dock, Netsharen måste vara igång på PC:n för att jag ska kunna köra, dvs det några tidigare pratat om att ha påslagen men endå kunna köra hur funkar det?

Redigerat av DmD, 29 January 2011 - 14:41.

Postad 29 January 2011 - 14:12

Jonas_I
  • Jonas_I
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Ett tips till er som sitter och packar upp filmer på datorn för att sedan dela ut dom med tex netshare till tvixxen:

Jag kör xbmc på min windowsdator och har byggt upp ett bibliotek där. Dom senaste versionerna av xbmc spelar upp 1080p packat (alltså rar-arkiv) helt utan problem. Om man går in på settings /newtork och väljer "allow control of xbmc via UPnP" och även att man ska dela ut biblioteket så är det sedan bara att via tivxen gå in på alternativet till höger (minns inte vad det heter) och där välja xbmc. Notera att xbmc måste vara igång på datorn för att det ska fungera.
En annan grej är att jag inte får .img att fungera utan endast .mkv eller .avi. Men vad gör det när man ändå vill se filmer högupplöst :)

En fråga: Är det någon som har försökt och lyckats installera in tex xbmc på sin tivx? Vore ju grymt skönt för det interfacet är 1000 gånger bättre

Edit: Jag kör för det mesta trådat nätverk, men har provat och kan spela upp packade 720p filmer trådlöst utan problem. 1080p laggar lite smått men det är väl för mycket begärt att det ska gå trådlöst

Redigerat av Jonas_I, 29 January 2011 - 14:14.

Postad 29 January 2011 - 14:28

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Det har inte jag heller?

Postad 29 January 2011 - 15:13

Headbanger
  • Headbanger
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Om jag minns rätt i all röra för att få ordning på mitt system så fungerade det dåligt med NFS. Jag kör ju som sagt Netgear StoraNAS och den verkade inte gilla NFS alls. Nu kör jag SMB och det funkar kanon och jag märker inte av några prestandaproblem.

Varför är NFS viktigt för dig, Headbanger? Kan du inte testa SMB och se ifall det ordnar upp saken? Kanske har ReadyNas samma problem som StoraNAS har tillsammans med TViXen...

Hej Flintstone!

fel av mig, det är UpNp som gör att alla mappar mm hamnar helt knasigt. Blandade ihop det med SMB.

Att jag velat köra NFS är bara för att det pratas om att det är högre kapacitet samt att jag kört det från datorn med Netshare och det har funkat bra att streame HD film.
Har försökt sätta upp SMB share på Netgearen med lyckas inte... förstår inte vad jag kör för fel.
Exakt hur har du konfat?? Det dyker inte upp någonting alls hos mig...
Har slagit på CIFS på NASen och delat ut en mapp som heter Tvixhd1 men det dyker inte upp någonting.
Hur har du gjort?
Börjar bli så less på att inte få detta att funka... finns det ingen ordentlig idiot-manual på nätet som visar exakt hur man gör?
Tack för all hjälp!

Postad 29 January 2011 - 17:07

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Boven i dramat är UPnP.
Kör NFS eller SAMBA istället, så kommer det att funka mycket, mycket bättre!

//BC

Där håller jag inte med alls.

Jag kör Samba, NFS och uPHP från min NAS.
På Nfs är den minst en specifik mapp som inte visas. i Nfs visas mappen, men inga filer i den. Däremot med uPNP fungerar det fint :S
Dock är det vissa filmer som inte kan spelas upp på uPNP där Nfs och Samba fungerar utmärkt.
Mycket märkligt.

Postad 29 January 2011 - 17:41

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Inte ge upp nu...det finns ju flera som kör mot ReadyNAS utan problem så det ska du också kunna göra! :rolleyes: Ja, UpNp var det nog som trulade för mig också när jag tänker efter...

Jag tror att interfacet ser annorlunda ut för ReadyNAS och StoraNAS så jag kan inte skriva exakt hur du ska göra. Problemet är ju också att jag inte har 100-koll på vad jag har gjort själv...;)

Hur som helst, i "Preferences" i webgränssnittet för min StoraNAS finns något som heter "Network sharing". Där är enda valet att dela ut "Private files" eller inte och till vilken workgroup. Så där har jag valt "Yes" och skrivit in "Workgroup" i rutan för workgroup name. Jag har inte skapat någon Tvixhd1 eller något annat som jag sedan delat ut. Det finns heller ingen inställning i NASen för SMB, vad jag kan se nu...så det vet jag inte riktigt hur jag fick igång.

När jag sedan gör de steg jag skrev tidigare om att ställa in nätverksdisk i TViXen så dyker "Workgroup" upp som enda val i listan (den under valen för "Samba" eller NFS). När jag väljer "Workgroup" så kan jag gå djupare i strukturen tills jag hittar root-mappen för "Video" där alla filmer ligger (i mitt fall är det mappen "FamilyLibrary" som StoraNAS skapar själv). När detta är gjort så pingar jag för att testa och trycker på "OK". Sedan backar jag ur "Settings" för att komma tillbaka till den animerade menyn med filmrullen och kameran m.m. Väljer jag "Movies" så hamnar jag direkt i den mapp som heter "Video" på NASen och jag ser alla filmers mappar med coverarts, där jag fått till det.

F*n, jag hatar när jag har fått ordning på något som strulat och jag inte är helt säker på vad jag gjorde!! :) Skulle det strula till sig igen är man ju lika lost som första gången och man är ju inte till mycket hjälp för andra som har samma strul.

Ja, det skulle vara väldigt bra med en riktig TViX for dummies"-manual...originalmanualen lämnar ju en hel del att önska...

Jag vet inte om jag var till så mycket hjälp men jag hoppas du får ordning på det Headbanger!

Postad 30 January 2011 - 14:56

Jonas_I
  • Jonas_I
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Är det någon som streamar riktiga bluray filmer till tivxen? alltså img filer från en bluray skiva. Väldigt mycket data som ska föras över men jag fick det att funka igår (testade iof bara 3 minuter) men idag laggar det riktigt mycket, även ljudet. Kan det ha något att göra med den där synken vissa skriver om, 23,***fps osv? Det har jag ingen koll på
Eller är det helt enkelt att det är för tungt för nätverket? Håller på kopierar över den på en portablen disk nu och ska prova med den direkt i tivxen, men tar ju så ******** lång tid med 40gb :)

Och nej, jag brukar inte använda mig av bluraykopior (overkill med plats på hårddisken) men vill bara se om tivx hanterar det bra!

Postad 30 January 2011 - 23:03

Unregistered01459b4c
  • Unregistered01459b4c
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Är det någon som streamar riktiga bluray filmer till tivxen? alltså img filer från en bluray skiva. Väldigt mycket data som ska föras över men jag fick det att funka igår (testade iof bara 3 minuter) men idag laggar det riktigt mycket, även ljudet. Kan det ha något att göra med den där synken vissa skriver om, 23,***fps osv? Det har jag ingen koll på
Eller är det helt enkelt att det är för tungt för nätverket? Håller på kopierar över den på en portablen disk nu och ska prova med den direkt i tivxen, men tar ju så ******** lång tid med 40gb :blink:

Och nej, jag brukar inte använda mig av bluraykopior (overkill med plats på hårddisken) men vill bara se om tivx hanterar det bra!

Det har fungerat klockrent för mig dom gånger jag testat. Nätverksmässigt är det nog inga problem. Att tanka över en sådan film via ftp till tvixen tar ju en evighet :)

Postad 01 February 2011 - 16:35

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Eller är det helt enkelt att det är för tungt för nätverket? Håller på kopierar över den på en portablen disk nu och ska prova med den direkt i tivxen, men tar ju så ******** lång tid med 40gb :)

Japp, det funkar bra. Försöker du köra med DTS-HD-ljud? I så fall laggar det jättemycket om du inte har lagt på bluecore-patchen. Mer info finns om du söker i tråden. Alternativt kan du testa att byta till vanlig Dolby/DTS.

Postad 01 February 2011 - 19:18

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Någon som sitter på DTS HD patch till 2.0.7?

Eller vad händer om man nedgraderar FW till 2.0.3? (för att kunna använda patchen till den versionen).
Någon som testat utan problem?

Postad 04 February 2011 - 22:15

Unregistered07ec4271
  • Unregistered07ec4271
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis införskaffat en TVIX N1 och har två frågor ang. styrningen. Hoppas någon kan hjälpa mig.

1. När jag använder webremote så sorteras inte musik och filmer alfabetiskt utan de verkar listas slumpmässigt. Tittar jag direkt på tv'n så listas de dock alfabetiskt. Någon som upplevt samma sak och vet vad det beror på?

2. En riktigt dum fråga kanske... Jag lyckas inte söka i min musik. Det står i firmware-beskrivningen att man ska kunna söka efter musik utifrån titel, genre etc genom att skriva in bokstäver med ett on-screen display tangentbord. Hur får man fram det tangentbordet?

Tacksam för alla svar.

Postad 06 February 2011 - 16:41

Unregistereddf2d825a
  • Unregistereddf2d825a
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har precis införskaffat en TVIX N1 och har två frågor ang. styrningen. Hoppas någon kan hjälpa mig.

1. När jag använder webremote så sorteras inte musik och filmer alfabetiskt utan de verkar listas slumpmässigt. Tittar jag direkt på tv'n så listas de dock alfabetiskt. Någon som upplevt samma sak och vet vad det beror på?

2. En riktigt dum fråga kanske... Jag lyckas inte söka i min musik. Det står i firmware-beskrivningen att man ska kunna söka efter musik utifrån titel, genre etc genom att skriva in bokstäver med ett on-screen display tangentbord. Hur får man fram det tangentbordet?

Tacksam för alla svar.

Nr 1 skulle jag med vilja ha svar på. Gör webremoten lite obrukbar då man inte hittar sin musik....
Nr 2 med om det är möjligt :unsure: Det är Media Library du menar där eller? Inte riktigt förstått mer än dig där....
/Moje

Postad 10 February 2011 - 13:33

Archangel
  • Archangel
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tjena grabbar, har försökt hänga med i mediaextender diskussionen senaste tiden för att se om det är värt att uppgradera min tvix 4100. Har verkligen varit supernöjd med den sedan senaste firmwaren släpptes som fixade de allra allra flesta iso felen. Nu har jag dock uppgraderat anläggningen till en reciever som fixar hdljuden och ska dra nätverk till ovanvåningen där tvixen är (har tidigare kört med usbdisk bara) ska alltså köra med direkt streaming + usb disk ev NAS i framtiden.

Frågan är om det är värt att uppgradera?
Och om det är värt att uppgradera till just tvix HD N1, känns ruskigt prisvärd och jag behöver inte ha en hårddisk i spelaren.

Vad jag har förstått är fördelarna att den är snabbare i menyerna, har lite snyggare GUI fixar hd-ljud, dock med downsampling? och har youtube klient, är det nåt mer?! Den senare (youtube) verkar det inte finnas mkt info om?! Nån som har screenshots på hur den ser ut funkar att söka med, sortera osv?
Som vanligt finns det nåt bra med alla spelare (xtreamern har ju exvis svtplay, verkar ju grymt, men då ska den ju tydligen vara seg och betydligt mindre pedagogisk än tvixen + lite buggar med hängningar osv)

Vad har ni gör åsikter till oss som sitter på äldre tvixar är det värt att byta upp sig, isf vilka är bästa generella argumenten att göra det?! Funkar youtube klienten bra? Hur är det med HDljuden och PCM sampling?

Postad 11 February 2011 - 09:02

allstars
  • allstars
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Jag kör Samba, NFS och uPHP från min NAS.
På Nfs är den minst en specifik mapp som inte visas. i Nfs visas mappen, men inga filer i den. Däremot med uPNP fungerar det fint :S
Dock är det vissa filmer som inte kan spelas upp på uPNP där Nfs och Samba fungerar utmärkt.
Mycket märkligt.

Jag har nog kommit underfull med att det var endast mappar som var kopierade över till NASen som inte fungerade så bra. Filen som är skapade direkt på/i NAS fungerar fint.
Nu har jag installerat UNIX nfs for Windows på nasen (En HP x311) så jag kan köra nfs som en service - som inte NetShare klarar.

Det rullar på bra nu och jag behöver inte växla till uPNP och Samba.

Tjena grabbar, har försökt hänga med i mediaextender diskussionen senaste tiden för att se om det är värt att uppgradera min tvix 4100. Har verkligen varit supernöjd med den sedan senaste firmwaren släpptes som fixade de allra allra flesta iso felen. Nu har jag dock uppgraderat anläggningen till en reciever som fixar hdljuden och ska dra nätverk till ovanvåningen där tvixen är (har tidigare kört med usbdisk bara) ska alltså köra med direkt streaming + usb disk ev NAS i framtiden.

Frågan är om det är värt att uppgradera?
Och om det är värt att uppgradera till just tvix HD N1, känns ruskigt prisvärd och jag behöver inte ha en hårddisk i spelaren.

Vad jag har förstått är fördelarna att den är snabbare i menyerna, har lite snyggare GUI fixar hd-ljud, dock med downsampling? och har youtube klient, är det nåt mer?! Den senare (youtube) verkar det inte finnas mkt info om?! Nån som har screenshots på hur den ser ut funkar att söka med, sortera osv?
Som vanligt finns det nåt bra med alla spelare (xtreamern har ju exvis svtplay, verkar ju grymt, men då ska den ju tydligen vara seg och betydligt mindre pedagogisk än tvixen + lite buggar med hängningar osv)

Vad har ni gör åsikter till oss som sitter på äldre tvixar är det värt att byta upp sig, isf vilka är bästa generella argumenten att göra det?! Funkar youtube klienten bra? Hur är det med HDljuden och PCM sampling?

Youtube-streamingen buggar rätt bra. Blir omstarter ibland.
GUIt är enkelt och den har snabblänkar till toppklipp (popularitet samt mest tittat på) just nu, denna vecka, denna månad och "All time". Jag har inte testat söken eller grejjat med ljudet allt för mycket, men visst får jag DTS och flerkanalsljud.

Postad 11 February 2011 - 12:20

nismo
  • nismo
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Funkar någon äldre firmware bättre än den nyaste?

Min låg länge på 2.05 och funkade bra uppdaterade till 2.08 eller hur det va verkar funka bra där med.

Svärfars ligger på 1.99 och funkar okej med, är det stor skillnad på 1.99 och 2.05 och 2.08?

Postad 11 February 2011 - 12:23

frejansson
  • frejansson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Nu har jag skummat igenom hela tråden och även försökt googla angående Tvixen. Men hittar inte riktigt den info jag letar efter.

Det gäller främst frågor på Tvixie till den.

1. Om man har en folder som heter t.ex. "Avatar.2009.DTS" och en annan som heter "The.Good.The.Bad.The.Ugly.1950.REMASTERED" kommer den att lösa detta? Eller MÅSTE man själv döpa om varje mapp till bara filmnamnet?
Har hittat något om tvixie.xml men inte fått någon ordning på hur det fungerar. Verkar jobbigt att behöva lägga in [remove]"DTS"[/remove] för varje sak som filmen kan tänkas heta.

2. Uppdateras listorna automatiskt? Alltså anger jag bara var den ska hämta info ifrån en gång och sedan kommer den per automatik hämta så fort en ny mapp skapas?

Tack!

Postad 14 February 2011 - 18:18

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Funkar någon äldre firmware bättre än den nyaste?

Min låg länge på 2.05 och funkade bra uppdaterade till 2.08 eller hur det va verkar funka bra där med.

Svärfars ligger på 1.99 och funkar okej med, är det stor skillnad på 1.99 och 2.05 och 2.08?

Du kan gå in på Dvicos hemsida www.dvico.com Där finns change logs för alla FW.

Nu har jag skummat igenom hela tråden och även försökt googla angående Tvixen. Men hittar inte riktigt den info jag letar efter.

Det gäller främst frågor på Tvixie till den.

1. Om man har en folder som heter t.ex. "Avatar.2009.DTS" och en annan som heter "The.Good.The.Bad.The.Ugly.1950.REMASTERED" kommer den att lösa detta? Eller MÅSTE man själv döpa om varje mapp till bara filmnamnet?
Har hittat något om tvixie.xml men inte fått någon ordning på hur det fungerar. Verkar jobbigt att behöva lägga in [remove]"DTS"[/remove] för varje sak som filmen kan tänkas heta.

2. Uppdateras listorna automatiskt? Alltså anger jag bara var den ska hämta info ifrån en gång och sedan kommer den per automatik hämta så fort en ny mapp skapas?

Tack!

1. Du ändrar direkt i Tvixie före du gör söket, du behöver ej döpa om foldern.

2. Ja och nej. Tvixie minns vilka ställen du vill söka infon, men du måste själv starta söket. Ingen automatik baserat på nya folders. Du kan dock markera och söka på flera filmer på samma gång, så du behöver inte ta dem en och en.

Postad 14 February 2011 - 19:50

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

1. Du ändrar direkt i Tvixie före du gör söket, du behöver ej döpa om foldern.

...och det gör du genom att högerklicka på filnamnet (före sökningen som sagt).

För övrigt måste jag säga att Tvixie måste va det roligaste programmet på länge - klockrent!

Postad 14 February 2011 - 22:07

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

För övrigt måste jag säga att Tvixie måste va det roligaste programmet på länge - klockrent!

Jag håller med, riktigt kul och otroligt användbart! Dock finns det några saker som skulle göra upplevelsen ännu bättre. T. ex. tycker jag att det skulle vara grymt bra ifall man kunde hänvisa till bilder man själv letat upp på nätet.

Jag har t. ex. hela serien "Svenska Slut" på min NAS. Denna hittar givetvis inte Tvixie eftersom den inte är utgiven på DVD, dock finns det en hel del bilder att hitta via Googleriet. Om man då hade en funktion i Tvixie att lägga in bildadressen på funna bilder så att programmet kan skapa sina fina bakgrunder ändå. Det skulle också vara trevligt om man kunde lägga in egen info om filmen/serien som hamnar i samma template (fanart.tvixie?). Jag kan givetvis lägga in bilderna själv som folder.jpg och folder.ico samt modifiera MovieInfo.tvixie-filen men jag får ju inte den där snygga templaten.

Det funkar ju fint som det gör men man kan ju önska lite! ;) Dessutom kanske det har med upphovsrätt att göra...vad vet jag...:blush:

Postad 15 February 2011 - 07:12

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Jag håller med, riktigt kul och otroligt användbart! Dock finns det några saker som skulle göra upplevelsen ännu bättre. T. ex. tycker jag att det skulle vara grymt bra ifall man kunde hänvisa till bilder man själv letat upp på nätet.

Jag har t. ex. hela serien "Svenska Slut" på min NAS. Denna hittar givetvis inte Tvixie eftersom den inte är utgiven på DVD, dock finns det en hel del bilder att hitta via Googleriet. Om man då hade en funktion i Tvixie att lägga in bildadressen på funna bilder så att programmet kan skapa sina fina bakgrunder ändå. Det skulle också vara trevligt om man kunde lägga in egen info om filmen/serien som hamnar i samma template (fanart.tvixie?). Jag kan givetvis lägga in bilderna själv som folder.jpg och folder.ico samt modifiera MovieInfo.tvixie-filen men jag får ju inte den där snygga templaten.

Det funkar ju fint som det gör men man kan ju önska lite! ;) Dessutom kanske det har med upphovsrätt att göra...vad vet jag...:blush:

Har du testat template för Tv serier som finns att ladda ned på Tvixie. Det är lite meck, men där kan du välja bakgrundsbilder själv.

För att lägga in egen info är dock betydligt enklare. Efter att du laddat ned infon via Tvixie, så klickar du först på mappen där infon ligger i "filhanteraren" i det vänstra fältet i Tvixie.
Där ser du då de bild i högra fältet på filminfon. Högerklicka i bilden med bildinfo, och välj EditMovieInfo, sen är det bara att välja vilken info du vill ändra.

Postad 15 February 2011 - 08:49

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Idag får jag hem min TViX N1 från webbhallen :)

Blir att köra den tillsammans med min ReadyNAS NV+.
Återkommer säkerligen om ja stöter på patrull!

Postad 15 February 2011 - 16:02

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Nu har jag kört min Tvix N1:a lite och kan bara konstatera att det är en förbaskat bra liten pryl!!!

Postad 15 February 2011 - 21:40

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Instämmer, har inte haft några problem alls än faktiskt

Postad 18 February 2011 - 12:08

frejansson
  • frejansson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Helt plötsligt dök ju en fråga upp väldigt plötsligt som jag tog förgiven, men efter lite googlande så är jag inte alls säker.

Kan TVIX:en spela upp filer direkt från winrar bibliotek? Detta är en väldigt viktig fråga då jag tänkte koppla den till en nas och vill bara ha biblioteken och spela upp det jag vill se direkt utan att behöva manuellt gå in via datorn och "rara" upp filen.

Tack!

Postad 18 February 2011 - 12:43

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Helt plötsligt dök ju en fråga upp väldigt plötsligt som jag tog förgiven, men efter lite googlande så är jag inte alls säker.

Kan TVIX:en spela upp filer direkt från winrar bibliotek? Detta är en väldigt viktig fråga då jag tänkte koppla den till en nas och vill bara ha biblioteken och spela upp det jag vill se direkt utan att behöva manuellt gå in via datorn och "rara" upp filen.

Tack!

Svar Nej.

Du får helt enkellt använda "normala" torrents utan rar bibliotek som bara är stökiga iallafall, eller
packa upp dem och antingen stoppa share, eller dubbla HDD utrymmet.

Nyttan med filmer i .rar dog ju liksom ut tillsammans med DC+.

Postad 18 February 2011 - 13:26

frejansson
  • frejansson
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Svar Nej.

Du får helt enkellt använda "normala" torrents utan rar bibliotek som bara är stökiga iallafall, eller
packa upp dem och antingen stoppa share, eller dubbla HDD utrymmet.

Nyttan med filmer i .rar dog ju liksom ut tillsammans med DC+.

Visst håller med med dig Rog. Problemet är bara att många tv-serier fortfarande kör rar-syndromet vilket är synd! Men då vet jag.

Tack!

Postad 23 February 2011 - 18:25

Unregistered52d00d79
  • Unregistered52d00d79
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hej,
Ny version av TViXiE (TViX Interface Enhancer) finns nu tillgänglig på http://www.tvixie.com/

/joma

What's new in version 1.3.2
- Changed: Updated to use Microsoft .NET Framework v3.5
- Added: MediaInfo support (uses MediaInfo library v0.7.41), automatically detects media information (Video, Audio, Resolution) [joma]
- Changed: Re-arranged template flags into flags folder, removed the other folders [joma]
- Added: A few resolution flags to standard templates [joma]
- Added: Created new flags for 480, 540, 576, 720 and 1080 [joma]
- Added: Updated all movie templates to include SD.png in the Resolutions [joma]
- Added: Xvid flag to templates [joma]
- Fixed: Tools->"Rename .img to .iso" is now working again [joma]
- Added: You can now Edit Movie Information by right-clicking on a movie folder, you don't need to go into the movie folder [joma]
- Added: You can now create a blank new Movie Information, right-click on the background when you're inside a movie folder and choose "Create New..." [joma]
- Fixed: Update Manager is now working again [joma]

* Langauge Updates *
- Updated: Russian language [Karlson2k]
- Updated: Hungarian language file [Bluelight]
- Added: Czech language file [Merlin-PDi]
- Added: Danish language file [Ozzy]

* MIP Updates *
- Fixed: IMDB [joma]
- Fixed: RottenTomatoes [joma]
- Fixed: CDON.SE [joma]
- Fixed: CDON.DK [joma]
- Fixed: Discshop.se [joma]
- Fixed: Blu-ray.com [joma]
- Fixed: Allocine.fr [zedyxer85]
- Fixed: Sratim.co.il [DeaglinG]
- Fixed: MovieMeter.nl [joma]
- Added: Laserdisken.dk [Ozzy]

* Template Editor *
- Added: Ability to scale/move elements with arrow keys
Arrow = moves 1px
Shift+Arrow = moves 10px
Ctrl+Arrow = Scales 1px
Shift+Ctrl+Arrow = Scales 10px

Postad 23 February 2011 - 21:47

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Nu behöver jag hjälp!

Packade upp min N1:a idag och kopplade in den och allt verkade fungera smärtfritt.
När jag öppnade mappen men mina filmer så låg allt där och fina cover arts som jag fixat med Tvixie.
Men när jag öppnade en mapp för att se resten av allt fint jag gjort i tvixie så fanns det bara en ful film icon.
Dvs inga fina omslag med filminformation osv...
På detta viset blir det när jag har Cover art inställt i tvixen..byter jag till List så försvinner mapp iconerna men då visas fin bakgrundsbild och filminformation precis som jag gjort det i tvixie och som det ser ut i datorn där jag gjort det.
Varför går det inte att få båda delar..både se cover på mappnivå och när man öppnat mappen resten av allt fint man gjort i tvixie.
Jag har haft en 6500 i något år och där har det alltid fungerat felfritt.

Har testat fabrikinställningar i tvixen, sen 208 sen 207.
Har testat både samba och nfs.

Filmerna ligger på en Ready Nas Duo.
Tack på förhand!

Postad 24 February 2011 - 20:03

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Nu behöver jag hjälp!

Packade upp min N1:a idag och kopplade in den och allt verkade fungera smärtfritt.
När jag öppnade mappen men mina filmer så låg allt där och fina cover arts som jag fixat med Tvixie.
Men när jag öppnade en mapp för att se resten av allt fint jag gjort i tvixie så fanns det bara en ful film icon.
Dvs inga fina omslag med filminformation osv...
På detta viset blir det när jag har Cover art inställt i tvixen..byter jag till List så försvinner mapp iconerna men då visas fin bakgrundsbild och filminformation precis som jag gjort det i tvixie och som det ser ut i datorn där jag gjort det.
Varför går det inte att få båda delar..både se cover på mappnivå och när man öppnat mappen resten av allt fint man gjort i tvixie.
Jag har haft en 6500 i något år och där har det alltid fungerat felfritt.

Har testat fabrikinställningar i tvixen, sen 208 sen 207.
Har testat både samba och nfs.

Filmerna ligger på en Ready Nas Duo.
Tack på förhand!

Vad heter foldern där filmerna ligger ?
Införskaffade själv en ReadyNas Ultra förra veckan, och det första jag fick göra var att döpa om filmfoldern som skapats med automatik av Readynas.

Döpte om den till movie, och sen fungerade allt som det skulle igen.

Postad 24 February 2011 - 20:56

Grodman
  • Grodman
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Vad heter foldern där filmerna ligger ?
Införskaffade själv en ReadyNas Ultra förra veckan, och det första jag fick göra var att döpa om filmfoldern som skapats med automatik av Readynas.

Döpte om den till movie, och sen fungerade allt som det skulle igen.

NAS:en Heter Media, under den mappen har jag HD Movies, Musik Och foto mappar. Detta har fungerat perfekt i min 6500 men det kanske inte funkar i N1.
Det är i mappen HD Movies som alla mina undermappar ligger med filmerna i.
Vilken mapp är det som ska heta movie i så fall?

Edit:
Nu heter mappen som hette HD Movies Movie och det verkar fungera.
Men jag tycker detta beter sig konstigt ändå, har man flera filer i en mapp typ en tv-serie så kan man inte se filerna om man inte byter till listläge. Även detta var jag bortskämd med i 6500, nog tjatat om 6500..N1 är iaf tyst som en mus och verkar spela upp filmer jag haft problem med i 6500 perfekt.

Redigerat av Grodman, 24 February 2011 - 21:44.

Postad 24 February 2011 - 21:21

OLNi
  • OLNi
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
fick idag hem min Tvix N1 och den funkar utmärkt när jag kör trådat. :lol:

Köpte även till den wifi-adapter som hör till och då får jag det inte att funka.. :(

jag hittar mitt nätverk, skriver in mitt lösenord samt godkänner MAC-adressen i min router... sen skiter det sig...
Den kan inte koppla upp på nätverket hur jag än gör.
Jag kör just nu med WEP 128 bitar men det spelar ingen roll hur jag än sätter upp routern, jag hittar nätverket men kan inte koppla upp mot det..
Även om jag så kör helt utan säkerhet på nätverket så går det inte...

Inget felmeddelande kommer upp förrän den säger att den inte kan koppla upp sig mot nätverket...
(ser likadant ut även om jag skriver i fel lösen eller inget alls..)
Samma sak om jag så provar nån grannes som jag inte har en aning om lösenordet på..ser likadant ut... :( :(

Om jag tar bort adapterns mac-adress från de godkända så kan jag se i routerloggen att den försöker ta sig in men ändå när jag sen godkänner mac-adressen så funkar det inte... ??

Snälla hjälp mig!

edit:
Det löste sig ;)
Jag hade ett nätverksnamn med mellanslag i och det verkade den inte gilla.
Lade till _ och sen funkar det klockrent. (peppar..peppar...)
till o med 1080p går att stream genom det trådlösa :D

Redigerat av OLNi, 25 February 2011 - 17:35.

Postad 24 February 2011 - 21:22

Flintstone
  • Flintstone
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Root-mappen för alla filmmappar ska heta Movie (eller Video, det funkar också). Under root-mappen kan du sedan lägga alla separata filmmappar eller skapa samlingsmappar. Jag har t ex en mapp som heter "Animerat" där jag har lite animerade kortfilmer, en mapp som heter "Space" där jag har allt om NASAs rymdprogram (så som serien "From The Earth To The Moon" som ligger i en egen mapp) och sen har jag ett gäng filmer som ligger osorterat under root-mappen.

Allt har egna ikoner och bakgrunder, mycket stiligt! :lol:

Mvh
/Fred

Postad 25 February 2011 - 10:01

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

NAS:en Heter Media, under den mappen har jag HD Movies, Musik Och foto mappar. Detta har fungerat perfekt i min 6500 men det kanske inte funkar i N1.
Det är i mappen HD Movies som alla mina undermappar ligger med filmerna i.
Vilken mapp är det som ska heta movie i så fall?

Edit:
Nu heter mappen som hette HD Movies Movie och det verkar fungera.
Men jag tycker detta beter sig konstigt ändå, har man flera filer i en mapp typ en tv-serie så kan man inte se filerna om man inte byter till listläge. Även detta var jag bortskämd med i 6500, nog tjatat om 6500..N1 är iaf tyst som en mus och verkar spela upp filmer jag haft problem med i 6500 perfekt.

I Media foldern på NASen sätter du huvudfolders Music, Movie, Picture.
Sen kan du lägga in HD Movies som mapp/folder i Movie foldern om du så önskar. När du trycker på movie knappen på fjärren så ska du landa i Movie foldern direkt.

TV serier fungerar tyvärr inte lika smutt som i 6500. Jag kör folder.jpg i huvudfolder för serie, sen kör jag en beskrivning per season, och sedan alla avsnitt från denna season i en och samma mapp.
(i N1-S1-6600 kan du tyvärr ej ha bakgrundsbild.tvixie och samtidigt se foldrar/mappar.)

Redigerat av Unregistered04df7d78, 25 February 2011 - 13:21.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.