Sony VPL-XW5000ES, VPL-XW7000ES
1135 svar till detta ämne
Postad 27 juli 2023 - 15:11
Marcus_TheRock
-
Marcus_TheRock
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Ännu ett exempel på missvisande beteckningar för funktioner. Ett praktexempel på detta stötte jag på för drygt 15 år sedan när jag var i USA och skulle justera en Sony-TV åt en vän. Ett av reglagen var benämnt Picture Quality Det visade sig vara reglaget som normalt brukar benämnas Contrast. Som av en slump var det uppdraget på max.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund
Postad 30 juli 2023 - 17:28
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Jag uppskattar den enormt lugna bilden o det avseende att den är helt utan brus eller rörelse typ " myror" men när jag kör HDR med dessa inställningar som "krävs" dvs högt ljusflöde hög kontrats och medium eller mkt HDR då brusar det en hel del , så ofta kör jag utan dessa parametrar
Postad 31 juli 2023 - 21:39
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Alltså projektorn introducerar inte brus - det är nog grain i filmen du observerar. Förstår inte riktigt vad du menar med dina problem - kan du försöka förklara lite mer?
Postad 01 augusti 2023 - 06:03
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
När jag väljer bort hdr försvinner bruset
Postad 01 augusti 2023 - 08:50
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3 205 inlägg
Om bruset är statiskt låter det som att något är fel på projektorn, såvida det inte är temporal dithering du observerar vilket känns långsökt.
Om bruset rör på sig så är det så gott som garanterat filmkorn du ser, vilket ligger i filmens natur och kan bli mer påtaglig av en hög snittljusnivå.
Hur ser testmönster i HDR ut? Om du inte har någon testbildsskiva så har Sonys 4K-filmer ett par mönstren som man kommer åt genom att trycka 7669 i huvudmenyn.
Postad 01 augusti 2023 - 09:03
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
När jag väljer bort hdr försvinner bruset
Var ju typ ett år sedan jag hade WX-modellerna på plats och kunde dubbelkolla. Men generellt:
Panelerna modulerar bilden genom temporala halvtoner/dither och detta blir tydligare vid HDR för de körs så ljusstarkt. Effekten blir enklare att se med ögat. Om man vill kan en modern mobil ofta filma i HFR, slow motion kan man ofta får lite mer svar om hur tekniken fungerar "under huven".
Vid HDR brukar man dra projektorns dynamiska omfång så högt det går. Ofta är Kontrast-reglaget på Max för det är något av en förutsättning för HDR. I kombination med högre ljusstyrka kan detta göra halvtoner/dither ännu tydligare.
Vid SDR håller man ofta omfånget något begränsat för att undvika klippning. Kontrast är på kanske 75–90 beroende på omständigheterna. Ljusstyrkan är ofta lägre och effekten syns därför inte på samma sätt.
Testa om detta är fallet genom att vid HDR sänka kontrast-reglaget. Bilden blir så klart mörkare, men hur blir lugnet?
Det kan också vara brus och korn i filmen och att detta förstärks och även överdrivs av sådant som Reality Creation. Detta är lika enkelt att testa. Pausa filmen. Blir bruset "lugnt"? Då är det filmens korn/brus.
Brus och oroligheter vid HDR kan också orsakas av att det klipps nivåer för långt ned i omfågnet. Då är bilden ofta utfrätt och bruset/oron är främst vid gränsen mot vitt i bilden. Blir också stilla om du pausar filmen.
I samtliga fall kan effekterna förstärkas av inställningar, både i projektor och i källan.
Redigerat av Ringblixt, 01 augusti 2023 - 09:17.
Postad 01 augusti 2023 - 10:54
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
NI har nog rätt ! testat nu med andra HDR filmer , den jag upplevde mkt brus på var senaste Bond, den är dessutom ganska mörk med många mörka eller skuggiga scener och då märkes det mer
Ser mindre nu på annan film
Postad 01 augusti 2023 - 11:53
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Brus och artefakter vid mörka scener kan också vara tecken på nivåerna sitter fel så att bruset som ska döljas i svart istället lyfts fram. Generellt får man kämpa med mörka nyanser vid HDR på de flesta projektorer eftersom dynamikomfånget inte är där. Har väl ännu inte sett någon som kan räknas som klockren ur kartong med HDR, vilket också ligger i sakens natur. Väldigt skillnad i vilka fysiska nivåer man får om man kör 80 tum eller 200 tum, vit eller grå duk, ljuskällan på 100 eller 50 procent. Förinställningarna försöker ofta med ett kompromissartat catch all-scenario.
Postad 07 augusti 2023 - 15:52
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Tillbringade en stund idag med att försöka ställa in min 5000 som jag nyss installerade. Gav mig på fokus och panel alignment. Kan inte säga att jag blev helt nöjd.
Resultatet är ganska suddigt tycker jag. Speciellt verkar blått inte gå att få att hålla sig där det ska i vertikalled. De horisontella strecken i alignmentrutorna är inte skarpa. När jag har den vita fyrkanten för panel alignment uppe så blir det ett par rätt rejäla streck upp på sidorna, och över text i GUIt ser man också tydligt hur blått blöder utanför det vita.
Jag bifogar några bilder på hur det ser ut och undrar om jag är för petig, gör något fel, eller om det är något knas med min projektor.
Ser att alla bilderna är vridna. Vänster är uppåt på alla tre.
Redigerat av Loco.spk, 07 augusti 2023 - 18:57.
Postad 07 augusti 2023 - 20:13
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Tycker det ser ut som en del kromatisk aberration från optiken – vilket är en sådan där sak som WX7000 är bättre på. Om du verkligen vill testa kan det se bättre ut baserat på hur de stället lens shift och zoom. Generellt mer aberrationer vid vidvinkelläget.
Postad 07 augusti 2023 - 21:10
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Tycker det ser ut som en del kromatisk aberration från optiken – vilket är en sådan där sak som WX7000 är bättre på. Om du verkligen vill testa kan det se bättre ut baserat på hur de stället lens shift och zoom. Generellt mer aberrationer vid vidvinkelläget.
Så det kan bero på att jag har zoom på nästan max? Jag ville behålla så mycket av ljuset som möjligt så projektorn sitter ganska nära duken. Linsen sitter i linje med övre kanten av bilden så en hel del lensshift också.
Jag kan ju testa att zooma ut och se om det hjälper, men då blir det i.s.f. en prioritering av ljusstyrka eller skärpa m.a.o. Och när jag ser på video så tror jag nog att jag skulle störa mig mer på mörkare bild än detta. Så jag kanske bara ska låta det vara 
Redigerat av Loco.spk, 07 augusti 2023 - 21:10.
Postad 08 augusti 2023 - 14:53
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
panel alignment jag har gjort detta flera gånger , blir inte heller nöjd, problemet jag upplever är att jag kan få det hyfsat i mitten , men då blir det sämre i kanterna och tvärtom ,
men eftersom jag inte ser skillnad i bilden hur jag än gör o hur noga jag än är , ser jag ingen skillnad varken i mitten eller utanför , så jag lever med det
Postad 08 augusti 2023 - 15:42
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
panel alignment jag har gjort detta flera gånger , blir inte heller nöjd, problemet jag upplever är att jag kan få det hyfsat i mitten , men då blir det sämre i kanterna och tvärtom ,
men eftersom jag inte ser skillnad i bilden hur jag än gör o hur noga jag än är , ser jag ingen skillnad varken i mitten eller utanför , så jag lever med det
Nej, detta är inte något som går att fixa med panel alignment. Det ser ut så efter att jag har ställt in alignment och är mer eller mindre lika illa över hela ytan.
Antagligen är det som ringblixt säger problem med optiken i kombination med zoom nästan i max och en del lensshift på det.
Men frågan är om det är acceptabel nivå. Projektorn är trots allt specad för att klara den installation jag gjort och då tycker jag inte att text bör upplevas som oskarp, vilket den faktiskt gör nu (det var anledningen till att jag började titta på alignment från början). I film upplever jag, liksom dig, inte detta som ett problem, men bilden kan knappast vara opåverkad då heller.
Jag har inte hunnit titta på det mer sedan igår så jag har ännu inte bekräftat om Ringblixt har rätt. Jag misstänker dock det.
Postad 09 augusti 2023 - 10:07
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Skulle säga att detta är en av punkterna där XW7000 är bättre och detta också är något som syns på prislappen. De enda projektorerna jag sett som håller nivån bättre (om ej helt perfekt) ut mot kanterna i vidvinkelläge har varit modeller på den nivån, likt Sonys tidigare modeller som VW8X0-modellerna och ovanför.
Optik för en projektor är extrem krävande. Optimalt ska det inte finnas distorsion, ingen aberration eller någon diffusion hela vägen ut i kanterna. Dessutom ska optiken kunna zoomas också. Bilden blåses upp till proportioner där mikrometer nere på panelerna blir millimetrar på duken. Allt syns så extremt väl på menygrafik och testbilder.
För övrigt en fördelarna med en stor och fast pixelmatris med fysiska pixlar. Inga aberrationer och distorsioner. Även känd som en TV... När 98-tummarna är på en prisnivå som är i nivå med – eller lägre än XW5000 – börjar det bli allt svårare att motivera en projektor. Men, men – en annan diskussion. Fast också en diskussion jag tror fler och fler behöver ta.
Jag tror enda sättet att hantera det man ser är detta:
• Kör teleläget så mindre av optikens yttre och ofta sämre delar används. Vilket då har andra nackdelarna som mindre ljus pga av mindre bländare
• Undvik lens shift. Men det är så klart inte alltid praktiskt att ha projektorn i höjd med dukens exakta mitt.
• Acceptera. Få projektorer ser vettiga ut när man tittar efter detta. Men det är inte alls lika tydligt när man väl se på film, särskilt som blickfånget i filmen sällan är i kanterna och hörnen där optiken är som sämst.
Postad 09 augusti 2023 - 10:55
Duddits1
-
Duddits1
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Måste hålla med det du säger om Tv apparater.
Jag körde tidigare xw7000 mot en DNP 100 tums duk, som Tv tittande.
Men eftersom sambon inte gillar att mörklägga mitt på dagen så blir såklart bilden lidande trots högkontrastduk och 3200 lumen.
Köpte en Samsung qn95b 75 tum och jag måste säga att den bilden på 100 tum hade jag inte tvekat att endast köra med en Tv.
Visst, det är något speciellt med projicerad bild, men snackar vi ljus, tryck, kontrast, svärta m.m så har inte projektorer en suck.
OT: Skärpan från 7000 modellen är nästan helt perfekt (mitt exemplar). Blir fortfarande, än idag, imponerad över dess grymma optik.
Redigerat av Duddits1, 09 augusti 2023 - 10:56.
Postad 09 augusti 2023 - 11:13
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Frågan är hur det ser ut om några år hos oss som nöjer sig med kring 100 tum , dvs ett format som är hanterbart i form av en skärm när det gäller transport och att få in den i hus och lägenheter där trapphus, hissar dörrar etc sätter gränsen ,
Är det fortfarande en marknad då för projektorer ? tveksamt , jo när vi kommer upp i större bildstorlekar och riktiga biorum .
En negativ aspekt för mig själv är dock att jag för dagen inte skulle vilja se tv-prg typ nyheter etc på 100 tum , jag vill "spara" denna storlek till film o har man då en 100 tums tv blir det mindre lätt,
En tv slipper alla "problem" med projektorinstallation och inte minst är den 100 % tyst
Postad 10 augusti 2023 - 07:53
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Fast oavsett 100" eller inte på en TV så kommer den ju aldrig ersätta projektorn av några enkla skäl
1. Man kan inte ha högtalarna bakom TV, blir en alldeles för stor kompromiss
2. Jag har 173", kankse inte vanligt med så stor duk, men en sådan TV för konsumentbruk har jag svårt ses tillverkas
Däremot kan en stor TV ersätta en vardagsrumssetup som trots allt ändå består av större kompromisser än ett dedikerat rum.
Postad 10 augusti 2023 - 09:14
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Håller med Lirsa till 100 %. Lyftet att ha högtalare bakom duk, på rätt plats är stort. Så i en dedikerad bio kommer trådprodukterna ha sin plats framöver också. Däremot i ett vardagsrum med rimligt stor bild så är det en annan situation.
Loco, har du testat att temporärt flytta projektorn så du inte hamnar i ändläge av zoom? Vore intressant att höra om det hjälper som flera tror.
Postad 11 augusti 2023 - 11:45
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Jo det var ju ungefär så jag skrev i biorum har proj sitt framtida liv och inte minst om man kör 173 tum ! där har man kanske också högtalaren bakom, i övriga rum med kompromisser ner mot 100 tum ör det mindre vanligt och kombineras oftas med en tv under en motordriven duk m dvs inga högtalare bakom
Postad 11 augusti 2023 - 15:02
jn82
-
jn82
-
Veteran
-
-
1 737 inlägg
Dvs, segmentet budget/mid range projektorer lär dö ut och ersättas av tv, kvar finns 100k+ produkterna med focus på dedikerade rum.
Alternativt om Sony lyckas ta sitt koncept med högtalare bakom oled ytterligare någon nivå. Funkar redan utmärkt för vardagsrummet här hemma
Postad 28 augusti 2023 - 20:29
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Ursäkta att jag inte återkopplat på ett tag. Det kom lite semesterresa och jobbstart i vägen.
Jag har inte hunnit/orkat testa att flytta projektorn bakåt och/eller nedåt för att se hur mycket lensshift och fokus ställer till det. Det är inte ett superlätt projekt då det saknas både något att ställa den på och hdmikabel som räcker till ny position.
Jag har testat att ställa lensshift i mittenläget så halva bilden skjuts i taket. Det verkar påverka skärpan minimalt (inget jag kan se). Jag har också testat att zooma ut och då blir förstås allt skarpare, men också mindre. Jag har mycket svårt att avgöra om "blåskuggan" minskar mer än allt annat.
Hur som helst har jag börjat inse att det nog inte är detta som gör att jag upplever bilden som "suddig". Det är nog inte ens så att suddig är rätt beskrivning, jag har nog bara antagit det efter att ha sett detta problem i samband med att jag gjorde panel alignment. Det är nog snarare så att jag upplever bilden som "orolig".
Efter att ha spenderat några timmar med att helt enkelt kolla på film så har jag börjat få en känsla av att det är "flimmer" som gör att jag har svårt att fokusera på bilden. Först trodde jag att jag inbillade mig, var övertrött, eller något liknande. Men efter att ha tillbringat en stund på google så inser jag att laserprojektorerna faktiskt verkar ha detta problem i olika grad eftersom de styr ljusstyrkan med pulsbreddsmodulering.
Jag har alltid varit känslig för regnbågseffekten och har alltid undvikit DLP på grund av detta. Jag har tvärtom alltid valt Sonys projektorer för dess lugn i bilden och har varit märket troget sedan min första vw11ht.
Har verkligen en så pass dyr projektor en PWM-frekvens som är så låg att det går att uppfatta den? Jag är just nu rätt orolig att jag köpt något som jag inte kommer bli nöjd med.
Redigerat av Loco.spk, 28 augusti 2023 - 20:31.
Postad 29 augusti 2023 - 07:16
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Ja, det är en märkbar PWM-frekvens för mig med på XW-modellerna. Typiskt ett sådant fenomen som är i ögonvrån – perifera seendet – som är känsligare för temporala fenomen. Så mindre bild hjälper delvis.
Väldigt tydlig modulering på XW-modellerna när man filmar av med HFR på mobilen. Även om den metoden alltid kan överdriva flimret pga av interferens mellan slutartider och PWM-cykler. Likt att man filmar av 240 Hz PWM med 240 Hz på kameran. Det kan bli kaos. 
Med HFR-filmande flimrar det mesta i displayväg, men XW-modellerna flimrar likväl mer än äldre Sony-projektorer. Kan ha att göra med dels laserns pulsorienterade metodik, dels det också är andra SXRD-paneler i den här generationen.
Postad 29 augusti 2023 - 07:25
Mikael.Arvidsson
-
Mikael.Arvidsson
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Attans, jädra otur ni har som ser det där. Det måste vara väldigt få personer som kan uppfatta detta? Onödigt bra ögon 
Även JVCs nyare projektorer (från N5 och framåt, dvs både lampbaserade och med laser) blinkar, enligt en vän som är ohyggligt känslig för det där. Han ser det också på Sony VW290 och VW590, så jag antar att deras äldre motsvarigheter också fungerar liknande.
Min vän med alldeles för snabb syn hävdar dock att Epson TW9400 samt LS12000 är blinkfria.
Postad 29 augusti 2023 - 08:16
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 317 inlägg
Attans, jädra otur ni har som ser det där. Det måste vara väldigt få personer som kan uppfatta detta? Onödigt bra ögon 
Även JVCs nyare projektorer (från N5 och framåt, dvs både lampbaserade och med laser) blinkar, enligt en vän som är ohyggligt känslig för det där. Han ser det också på Sony VW290 och VW590, så jag antar att deras äldre motsvarigheter också fungerar liknande.
Min vän med alldeles för snabb syn hävdar dock att Epson TW9400 samt LS12000 är blinkfria.
Jag kan ana moduleringen från e-shiften på Epsons modeller och särskilt DLP:er med shift-teknik. Subtilare än PWM-flimmer. För mig är det lite Weeping Angels över det hela (ni som vet, ni vet) där så fort man fokusera blicken inte märker något, men så fort ögat gör mikrorörelser kan det synas att något händer precis utanför ögats fokus.
Stör mig inte, och PWM-nivåerna hos XW-modellerna stör mig inte heller. Det är en nödvändig del av karaktären och en del av hela paletten. Varje teknik och varje patent har sin baksida som måste gömmas någonstans.
Kanske är enklare för mig som sett det mesta av det som är i konsumentprylar och därför inte reagerar utan mest ser ser det som just olika karaktärer. Ingen är perfekt. Gäller att matcha det man föredrar.
Värre för de som har haft exakt en enda sorts teknik och stirrat på den i flera tusen timmar. När den tekniken blir obsolet och till slut måste ersättas kan det var en omgång tufft lärande för en del personer. Den teknik man är singulärt skolad i kanske har väldigt tydlig karaktär bara att man är så tränad att man inte längre uppfattar just den teknikens nackdelar. Samtidigt som man reagerar med fasa över annan tekniks karaktär.
Jag tror inte jag behöver nämna vilken displayteknik där denna alldeles mänskliga reaktion är som allra tydligast. 
Men ja. Har man en gång prisat exempelvis Sonys "lugn" kan XW-modellerna framstå som något man inte förväntade sig. Och då reagerar man ju ofta dubbelt när man väl varseblir det hela. Dels att något är nytt och annorlunda med bilden vilket distraherar. Dels besvikelsen att något inte är som man hade räknat med.
Postad 29 augusti 2023 - 09:09
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Ja, det är en märkbar PWM-frekvens för mig med på XW-modellerna. Typiskt ett sådant fenomen som är i ögonvrån – perifera seendet – som är känsligare för temporala fenomen. Så mindre bild hjälper delvis.
Skit. Jag hade på något sätt hoppats att det trots allt skulle vara något fel på mitt exemplar eller att jag gjort någon dum inställning.
För min del är det inte i ögonvrån, det hade jag inte haft så ont av. Hela bilden blir instabil när jag flyttar blicken i den. Mer eller mindre otittbart med vissa typer av video. Exempelvis animerat med stora enfärgade ytor med stor kontrast blir otrevligt.
Värre för de som har haft exakt en enda sorts teknik och stirrat på den i flera tusen timmar. När den tekniken blir obsolet och till slut måste ersättas kan det var en omgång tufft lärande för en del personer. Den teknik man är singulärt skolad i kanske har väldigt tydlig karaktär bara att man är så tränad att man inte längre uppfattar just den teknikens nackdelar. Samtidigt som man reagerar med fasa över annan tekniks karaktär.
Jag tror inte jag behöver nämna vilken displayteknik där denna alldeles mänskliga reaktion är som allra tydligast. 
Men ja. Har man en gång prisat exempelvis Sonys "lugn" kan XW-modellerna framstå som något man inte förväntade sig. Och då reagerar man ju ofta dubbelt när man väl varseblir det hela. Dels att något är nytt och annorlunda med bilden vilket distraherar. Dels besvikelsen att något inte är som man hade räknat med.
Ja, det låter precis som mig. Jag har haft flera Sonyprojektorer sedan de släppte sin (andra) widescreenmodell (vpl vw11ht) och har alltid varit väldigt nöjd med lugnet i deras bild. Har valt bort JVC på grund av att jag upplevt dem som oroligare.
Tidigare har jag alltid gjort som man ska, åkt och kollat. Denna köpte jag mer eller mindre osedd (jag har bara sett den som snabbast hos en bekant tidigare). Jag sökte en del på eventuella nackdelar med deras laser-modeller men allt jag hittade var bara positivt och med tidigare erfarenhet så kändes det inte som någon större risk. Där fick jag.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. Just nu känns detta inte som något jag kommer vänja mig vid. 
Ja det är faktiskt rent utsagt skittråkigt. Det är inte så att jag har någon nytta av det i några andra sammanhang. Undrar om det går att bli av med "superkraften" på något sätt.
Redigerat av Loco.spk, 29 augusti 2023 - 09:18.
Postad 30 augusti 2023 - 10:18
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Måste ändå säga att jag som dragit upp en XW7000 på en 4.07 bred duk inte upplever några artefakter över huvud taget. Nu använder jag måttlig lens shift och har en videprocessor också, men ändå. Klart judder är rätt framträdande, men annat är inte att vänta. Jag utmanar verkligen genom att mina ögon är exakt 4 m från bild, dvs 1:1-förhållande. Detta är inget problem och jag ser inga uppenbara problem i bilden heller.
Postad 30 augusti 2023 - 11:30
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Måste ändå säga att jag som dragit upp en XW7000 på en 4.07 bred duk inte upplever några artefakter över huvud taget. Nu använder jag måttlig lens shift och har en videprocessor också, men ändå. Klart judder är rätt framträdande, men annat är inte att vänta. Jag utmanar verkligen genom att mina ögon är exakt 4 m från bild, dvs 1:1-förhållande. Detta är inget problem och jag ser inga uppenbara problem i bilden heller.
Det är nog inte så konstigt. Jag har förstått att mycket av det jag ser är helt osynligt för andra (inte bara när det kommer till projektorer utan även lampor och liknande). Jag är helt enkelt ovanligt känslig för blinkande ljus.
Jämför med regnbågseffekten på DLP-projektorer som vissa ser medans andra inte kan hur mycket de än försöker.
Det "flimmer" jag upplever på min projektor är klart mildare än alla regnbågar jag sett så antagligen kan de flesta inte uppfatta det alls. För mig är det på gränsen till omärkbart och därför tog det ett tag innan jag insåg att det var detta som störde mig och inte bara någon oskärpa (även om den säkert inte gör saken bättre).
Som jag skrev innan så hade jag väldigt gärna gjort mig av med denna talang för den är enbart irriterande.
Redigerat av Loco.spk, 30 augusti 2023 - 11:31.
Postad 30 augusti 2023 - 13:22
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Jag kan relatera loco. Jag är också känslig för oskärpa, flimmer osv. Har därför tagit min tillflykt åt Sony projektorer för den lugna bilden. Jag hoppas du kan leva med detta fenomen, kanske finns hopp för tillvänjning? Trist iaf när du köpt en fin projektor.
En bekant har en XW7000 och det lilla jag tittat hos honom så var bilden mkt bra. Jag upplevde inget flimmer el annat. Vill ju själv ha en XW7000 vad det lider.
Postad 30 augusti 2023 - 14:40
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Det är nog inte så konstigt. Jag har förstått att mycket av det jag ser är helt osynligt för andra (inte bara när det kommer till projektorer utan även lampor och liknande). Jag är helt enkelt ovanligt känslig för blinkande ljus.
Jämför med regnbågseffekten på DLP-projektorer som vissa ser medans andra inte kan hur mycket de än försöker.
Det "flimmer" jag upplever på min projektor är klart mildare än alla regnbågar jag sett så antagligen kan de flesta inte uppfatta det alls. För mig är det på gränsen till omärkbart och därför tog det ett tag innan jag insåg att det var detta som störde mig och inte bara någon oskärpa (även om den säkert inte gör saken bättre).
Som jag skrev innan så hade jag väldigt gärna gjort mig av med denna talang för den är enbart irriterande.
Hoppas du verkligen hittar ngt som passar - du skulle gärna få kolla hemma hos mig om du skulle vilja och se om det är ngn skillnad.
Postad 31 augusti 2023 - 08:09
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Jag kan relatera loco. Jag är också känslig för oskärpa, flimmer osv. Har därför tagit min tillflykt åt Sony projektorer för den lugna bilden. Jag hoppas du kan leva med detta fenomen, kanske finns hopp för tillvänjning? Trist iaf när du köpt en fin projektor.
En bekant har en XW7000 och det lilla jag tittat hos honom så var bilden mkt bra. Jag upplevde inget flimmer el annat. Vill ju själv ha en XW7000 vad det lider.
Jag hoppas att jag vänjer mig, jag köpte projektorn redan i slutet av maj när det var rea så ångertiden har gått ut för länge sedan.
Om XW7000 har lika mycket PWM-flimmer vet jag inte. Det lilla jag hittat när jag sökt gör ingen skillnad på de olika sony-modellerna. Att du inte sett det på den kan nog bero på att du inte är riktigt lika känslig som mig. Det är trots allt precis så att jag gör det, lite högre frekvens och jag gissar att jag aldrig gjort det.
Hoppas du verkligen hittar ngt som passar - du skulle gärna få kolla hemma hos mig om du skulle vilja och se om det är ngn skillnad.
Tack. Och har jag vägarna till halland så hör jag gärna av mig. Ditt biorum är så häftigt att jag gärna gör ett besök för att se det oavsett eventuell "felsökning" 
Postad 31 augusti 2023 - 20:17
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Vad säger ni om ljudnivån på er 5000?
https://m.youtube.co...71-eGuc8U&t=37s
Postad 31 augusti 2023 - 20:21
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Postad 31 augusti 2023 - 21:25
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Det är ju svårt att avgöra något baserat på den videon. Han har mätt och spelat in ljudet i ett helt kalt rum med okänd utrustning. Sedan lyssnar vi på det med ytterligare påverkan.
Men visst, knäpptyst är inte min heller. På högsta lasernivå (HDR) så stör den faktiskt lite i tysta scener. På 40% (SDR) så tycker jag den är tyst nog för att helt glömmas bort. Jag har projektorn i taket precis över huvudet.
Jag har faktiskt funderat lite på om man kan bygga in den i en hush-box för att få bort ljudet (nästan) helt. Men för tillfället brottas jag med lite (för mig) större problem så sånt "finlir" är jag inte så sugen på för tillfället.
Postad 31 augusti 2023 - 21:51
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Ja håller med , dessutom använder han en mobil app och inte ett seriöst instrument, de visar alltid fel ! mobilen alltså
Jag är nog ganska nöjd men precis som du i tysta scener om man fått för sig att lyssna på fläkten då är den ju där helt klart , men man kan lika bra glömma av den om man inte tänker på den .
De man anger i specen dvs 24 dba antar jag är i labrum som inte är överförbart till ett verkligt rum och projector central skriver enligt nedan m jag ligger också där ca 1 m i från samt sitter under , så jag antar att min är som förväntat .
Det som stör mig mest är nog inte själva luftljudet utan att man hör ett ännu svagare mekaniskt ljud från fläkten troligtvis lagerljud , hade varit skönt att slippa de men som sagt kör jag 40-50 % styrka på laser ligger jag jag på 27,5 dba ca 80-100 cm i från .
Har en äldre TW 6100 precis ovan för 5000 , den är också specad till ca 25 dba, o där för jag exakt samma ljudnivå , ca 28
Vad har du för kunskap o erfarenhet av hush- boxar ?
----------
Angående fläktljud: Det här är en mycket tyst projektor, specificerad av Sony till endast 24 dBA genom de vanliga industritesterna i en ljudisolerad kammare. Luft kommer in framifrån och stöts ut baktill, och i mina tillfälliga mätningar i verkligheten mätte XW5000ES ett lågt värde på 28,7 dBA och maximalt 32,3 dBA (frånvarande höghöjdsläge) från en position som simulerar ett takfäste från några fot framför och under projektorn. Lyckligtvis, tillsammans med lågt fläktljud, fanns det ingen antydan till irriterande spolegnäll som har hörts i vissa andra laserprojektorer.
Postad 31 augusti 2023 - 21:57
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
googlat lite på hush-box, ganska mkt jobb att bygga och man vet inte vad man uppnår , kanske nån DBA , eftersom man aldrig kommer ifrån kylning ocg en sån box lär kräva en eller flera fläktar som troligen behöver kunna jobba med högra pascal än vad projens fläkt gör att orka med att evakuera hela lådan o dess "kanaler" så tveksamt om man vinner så mkt , önskar jag hade haft möjlighet att i så fall montera projen i ett rum bakom bion , men då hamnar den utomhus iofs bra kylning på vinter då
Postad 31 augusti 2023 - 22:05
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
dessutom säger han samma 44-47 db i båda mätningarna , den går upp efter en stund det hörs tydligt så det borde vara 2 olika ljudnivåer i videon
Funder då istället på om man skall bygga en "box" eller rättare sagt isolerade väggar runt projen och en bit upp, utan extra kylning men så pass stor "låda" så alla väggar kommer så långt i från projen som manualen anger , då bör ljudet dämpas och den bör kylas tillräckligt ändå
Redigerat av nyborjare, 31 augusti 2023 - 22:02.
Postad 31 augusti 2023 - 22:13
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
googlat lite på hush-box, ganska mkt jobb att bygga och man vet inte vad man uppnår , kanske nån DBA , eftersom man aldrig kommer ifrån kylning ocg en sån box lär kräva en eller flera fläktar som troligen behöver kunna jobba med högra pascal än vad projens fläkt gör att orka med att evakuera hela lådan o dess "kanaler" så tveksamt om man vinner så mkt , önskar jag hade haft möjlighet att i så fall montera projen i ett rum bakom bion , men då hamnar den utomhus iofs bra kylning på vinter då 
Ja, man kommer att behöva en fläkt för själva hushboxen också, men denna kan med hjälp av kanalisering placeras på ett ställe där det inte gör något att den låter.
Sedan kan en hush-"box" inte vara mer än en barriär för att förhindra direktljud att nå lyssningsposition. En större "hylla" under projektorn och en del ljudabsorberande material på denna och i taket över projektorn lär sänka volymen en hel del.
Det finns en hel del sätt att sänka volymen om man kan acceptera lite "osnyggare" installation än att bara hänga projektorn i ett fäste.
Postad 31 augusti 2023 - 23:15
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2 068 inlägg
Har men större projektor så blir en hushbox sällan vacker, blir väldigt stort.
Postad 01 september 2023 - 09:44
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Har men större projektor så blir en hushbox sällan vacker, blir väldigt stort.
Så mycket större än projektorn behöver den inte bli. Men visst, så speciellt snyggt blir det sällan. Men har man ett dedikerat biorum som mig så har man troligen redan valt funktion före design i många fall. Jag har själv bakre väggen mer eller mindre fylld med stora basabsorbenter. Ingen hög designfaktor på det kan jag lova 
Sedan är det ju inte heller säkert att man måste bygga en hel låda. Har man som mig projektorn rakt över huvudet så kan det räcka långt med en skiva under för att dämpa direktljudet.
Postad 01 september 2023 - 10:37
lirsa
-
lirsa
-
Beroende
-
-
1 020 inlägg
Så mycket större än projektorn behöver den inte bli. Men visst, så speciellt snyggt blir det sällan. Men har man ett dedikerat biorum som mig så har man troligen redan valt funktion före design i många fall. Jag har själv bakre väggen mer eller mindre fylld med stora basabsorbenter. Ingen hög designfaktor på det kan jag lova 
Sedan är det ju inte heller säkert att man måste bygga en hel låda. Har man som mig projektorn rakt över huvudet så kan det räcka långt med en skiva under för att dämpa direktljudet.
Jag hade likadan setup förut, men projektorn ovanför huvudet, när jag byggde om satte jag projektorn utanför rummet och byggde upp en tratt in i rummet. Inte möjligt att sätta projen i ett angränsande rum?
Postad 01 september 2023 - 10:47
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Jag har min stående dvs ej upp o ner, den står på en specialbyggd vägghylla så jag har en plywoodskiva under , dvs mellan den o mina öron , den sitter inte helt upp i tak för jag har ytterligare en proj över denna, men jag har kollat med DB mätare det är extremt svårt att komma ner i ljudnivå mer, då måste jag bygga en box , och som sagt helt tyst blir inte ens en sådan , om man slutar att fokusera på fläktljudet i tysta partier är det inga problem egentligen , och frågar man besökare är det ingen som noterar fläktljudet .
Angränsande rum är för mig antingen utomhus eller en kaklat toalett med tätskikt så det får jag lägga ner
Postad 01 september 2023 - 11:08
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Jag satt själv under projektor i många år. Visst kunde jag ibland tänka på det men det vanliga var att jag inte upplevde det. Tillvänjning är möjlig här skulle jag säga.
Sen, en skiva under är klokt, kan man inte addera lite ”väggar” på sidorna också? Inte hela vägen uppåt och fortfarande så projektorn får den luft den behöver?
Annars kan jag bara hålla med lirsa. Kan man placera projektorn i annat rum så är lyfter påtagligt. Dynamiska omfånget stiger rejält. Men all respekt till de som inte har möjlighet. Jag hade själv hamnat utomhus i mitt förra rum.
Postad 01 september 2023 - 11:13
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
JO jag var inne på de att bygga väggar , men skall man följa manualen blir det 30 cm ut från varje sida , det bli en rejäl "låda" har testa med att bygga barriär med böcker etc, och kan nog säga att visst man kan dämpa lite med med tanke på jobbet och utseendet är jag tveksam till en 1 db lägre fläktljud är värt detta . Största öppningen finns ändå kvar för linsen och där kommer alltid en del ljud att komma ut ändå
Redigerat av nyborjare, 01 september 2023 - 11:14.
Postad 01 september 2023 - 11:41
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Jag hade likadan setup förut, men projektorn ovanför huvudet, när jag byggde om satte jag projektorn utanför rummet och byggde upp en tratt in i rummet. Inte möjligt att sätta projen i ett angränsande rum?
Nej, rummet är så långt (>6.5m) att zoomen inte skulle räcka till, och dessutom skulle jag också få sätta projektorn utanför huset då (i marken då rummet är ett källarrum).
Men som sagt, att sänka ljudnivån är rätt långt ner på listan just nu, måste reda ut hur jag går vidare med "flimret" först innan jag eventuellt pillar med detta.
Postad 01 september 2023 - 12:15
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Loco, finns det möjlighet att låna hem ett annat exemplar av 5000 så du kan utesluta att du inte har ngt fel på din?
Postad 01 september 2023 - 12:20
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Loco, finns det möjlighet att låna hem ett annat exemplar av 5000 så du kan utesluta att du inte har ngt fel på din?
NOg mkt lättare o snabbare att ta din egen till en butik , och jämföra där med en annan eller bara kolla på en annan o se om du ser samma på en ny
Postad 01 september 2023 - 13:03
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Det är ett alternativ, men då saknas den kedja Loco kör med hemma.
JO jag var inne på de att bygga väggar , men skall man följa manualen blir det 30 cm ut från varje sida , det bli en rejäl "låda" har testa med att bygga barriär med böcker etc, och kan nog säga att visst man kan dämpa lite med med tanke på jobbet och utseendet är jag tveksam till en 1 db lägre fläktljud är värt detta . Största öppningen finns ändå kvar för linsen och där kommer alltid en del ljud att komma ut ändå
Visst sitter luft in/uttag fram och bak? Sidor borde göra mkt litet avseende värme. Men samtidigt om resultat blir knappt märkbart så är det ju ändå inte värt att bygga sidor.
Postad 01 september 2023 - 13:26
nyborjare
-
nyborjare
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Stämmer , skickar ut bak men jag har min avstånd bak till väggen så gör jag lådan för tät kommer värmen att stanna o densamma och luftintaget tar "samma" luft in igen
Postad 01 september 2023 - 13:52
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1 040 inlägg
Skicka ut bak hade varit en fördel för mig som istället har projektor nära en vägg med fronten. Gamla VW570 skickar ut varmluft fram. Men för er som har en xw nära bakre vägg så hade det varit bättre med gamla lösningen. Hur man än gör så är baken fram..
Postad 01 september 2023 - 14:05
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3 300 inlägg
Har en bra bit till närmsta butik så det blir nog svårt. Jag får se om jag kan kila in i någon av hembiobutikens butiker när jag är i stockholm eller göteborg nästa gång.
Men jag tror inte att det är något "fel" på den. Det är bara jag som är väldigt känslig. Jag får nog hoppas på att jag vänjer mig.
Det är ett alternativ, men då saknas den kedja Loco kör med hemma.
Flimret finns där oavsett källa. Det går att se det med enbart projektorns egna menyer och patterns.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|