* Officiell tråd - BenQ PE7800 *
1230 svar till detta ämne
Postad 24 oktober 2004 - 19:08
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Var i dag på CC och kikade.... Mkt trevlig tillställning!! Passade på att fråga lite om BenQ 7800, enligt Jimmy och en annan säljare är det en hel del trubbel med de projjarna!! Det är inte den uppfattningen jag fått av denna och andra trådar. Hur är det med era ex.?? Hur yttrar sig defekterna?
Jag var också på CC mässan och tittade, skrev en utförlig review om vad jag tyckte om de olika projektorerna där i officiella tråden för mässan. Det är inte mera trubbel med BenQ än andra projektorer, verkar snarare vara mindre. Däremot verkar handlarna inte vilja köra så mycket med dem pga så hård prispress och dåliga marginaler. Jag har ju en BenQ PE7800 uppsatt i bra miljö hemma och har nått att relatera till mot alla projektorer på mässan, ska försöka göra en snabb sammanfattning: Alla lågupplösta DLP:s (IF, LG etc) når inte upp i 7800:ans klass, man märker verkligen av upplösningen. Alla LCD (utom Sony HS50) har en ganska lång väg kvar innan de når upp i pe7800:ans klass. Jag är som jag nämnt tidigare lite RBE kännslig och skulle gilla en bra LCD men är än så länge inte villig att kompromissa på bilden för att slippa RBE så pass är skillnaden. Mitsubishi HC900 är nog strået vassare än PE7800, pga dens högre ljusstyrka och högre kontrast. HD2+ chipparna: Jag gillade inte direkt IF7205 och action projektorn, föredrar min hemma (har nog och göra med bättre förutsättningar) däremot var H77 ett ordentligt snäpp vassare. Sony HS50....ja vad säger man, den ger min PE7800 lite smisk på baken faktiskt och hade jag budget (långa diskussioner hemma framöver) så skulle jag byta. Hoppas det var till hjälp.
Postad 25 oktober 2004 - 07:37
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1 267 inlägg
Jag har oxå haft starka aningar om att det var så illa att avansen på BenQ's produkter hade ett finger med i spelet.... Men nu när två återförsäljare har dragit upp detta vill man gärna höra sig för.... Sen är väl BenQ och LG typ 2 av världens största elektronik tillverkare.... Det ger en del förutsättningar för låga priser!!! Vad jag menar är att det låga priset kanske inte direkt innebär låg kvalitet i detta fallet. Är det nån med BenQ 7800 som bor i Sthlms området som kan tänka sig att dema?? Verkar vara stört omöjligt att få detta gjort i butik, eventuellt skulle CC ordna en demo om ett par veckor (enligt Jimmy)...
Postad 25 oktober 2004 - 13:48
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
ippo: Du är varmt välkommen hem till mig i Bromma, men just nu har jag ingen höjdarbild som sagt. Ska bestämma mig för om jag ska skaffa ett DVI-kort till datorn och köra HTPC eller om jag ska vara bekväm och skaffa mig en stationär DVD. Väntar du ett tag kan jag nog prestera bättre bild, men vill du trots allt ta en titt så går det bra
Testade RGB från datorn nu och lyckades aldrig få bilden riktigt skartp, men jag är totalt grön på vilka inställningar, upplösningar osv som jag ska ha, så det beror kanske snarare på det. tips någon?
Postad 25 oktober 2004 - 13:52
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Jag kommer kunna visa min också om nån vecka, har en set-up jag är mycket nöjd med rent bildmässigt. Enda nackdelen hos mig är lite ambient light från väggarna och att min budjet duk, tupplur från IKEA viker sig lite ut i kanterna. (ska köpa ny snart)
Mitt problem är dock att den ska in på lagning, och då är det väl inte direkt kvalitetsfel hehe...utan en liten son som fick tag i kablarna till projjen och drog så DVI ingången pajja...huhu
Postad 25 oktober 2004 - 19:55
Unregistered9c62f4d9
-
Unregistered9c62f4d9
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Är nu grymmt sugen på att köpa denna proj Finns den att se i Göteborgs området. Jag ska ner till Götet om 14dar så det vore perfa att se den. Eller om nån har den i Karlstadsområdet(bor där) för visning. Har en sunkig pioneer DV-454 med RGB scart och s-video utgång. Tror ni att det räcker med detta eller måste jag byta spelare. Köper jag projen så får nog dvd:n vänta för då är pengarna sluuuut.
Postad 26 oktober 2004 - 09:43
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
har inga som helst problem.
kör htpc med dvi
jag bor i stockholm
Postad 26 oktober 2004 - 09:47
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Denna projektor verkar var helt omöjligt att få en titt på hos någon handlare, då de alla verkar bojkotta BenQ. Finns det någon ägare i Göteborgs-området som kan tänka sig att ha en privatvisning?
Skicka mig i så fall ett PM eller mejl ( [email protected])
Postad 26 oktober 2004 - 09:56
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1 267 inlägg
ippo: Du är varmt välkommen hem till mig i Bromma, men just nu har jag ingen höjdarbild som sagt. Ska bestämma mig för om jag ska skaffa ett DVI-kort till datorn och köra HTPC eller om jag ska vara bekväm och skaffa mig en stationär DVD. Väntar du ett tag kan jag nog prestera bättre bild, men vill du trots allt ta en titt så går det bra 
Jag kommer kunna visa min också om nån vecka, har en set-up jag är mycket nöjd med rent bildmässigt. Enda nackdelen hos mig är lite ambient light från väggarna och att min budjet duk, tupplur från IKEA viker sig lite ut i kanterna. (ska köpa ny snart)
(ericdvd @ Oct 24 2004, 19:01 ) har inga som helst problem.
kör htpc med dvi
jag bor i stockholm
Det vore kalas och få kolla på era setups! Jag har ingen panik, så PM'a mig när ni känner att ni har tid eller så gör jag det då jag blivit för otålig!!  Det är inte läge för mig de närmaste 2 veckorna ändå kom jag på då det är en köksrenovering som skall påbörjas i helgen!!
Redigerat av ippo, 26 oktober 2004 - 10:00.
Postad 26 oktober 2004 - 10:01
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1 267 inlägg
Förresten har ni köpt era projjar hos "data-handlare" eller "hembio-butiker"?? Vad gäller för garanti på "data"-benq'ar??
Postad 27 oktober 2004 - 16:51
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Förresten har ni köpt era projjar hos "data-handlare" eller "hembio-butiker"?? Vad gäller för garanti på "data"-benq'ar??
jag köpte min på mycom.
Postad 27 oktober 2004 - 22:45
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1 267 inlägg
Förresten har ni köpt era projjar hos "data-handlare" eller "hembio-butiker"?? Vad gäller för garanti på "data"-benq'ar?? jag köpte min på mycom.
Fundérar oxå på att köpa där... Hörde mig för lite snast då jag var där och handlade.... Men de har inga lampgarantier att erbjuda... Och jag har inte haft tid att kolla vad benq själva har för lamp-policy.....
Postad 28 oktober 2004 - 20:51
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Förresten har ni köpt era projjar hos "data-handlare" eller "hembio-butiker"?? Vad gäller för garanti på "data"-benq'ar?? jag köpte min på mycom. Fundérar oxå på att köpa där... Hörde mig för lite snast då jag var där och handlade.... Men de har inga lampgarantier att erbjuda... Och jag har inte haft tid att kolla vad benq själva har för lamp-policy.....
ska jag vara ärlig så tänkte jag aldrig på. det skulle jag göra idag.
Postad 28 oktober 2004 - 23:21
Unregistered6675e297
-
Unregistered6675e297
-
Forumräv
-
-
921 inlägg
B8: hoppas du är nöjd med projektorn, har precis fått upp min "gigantiska 32" tv i lyan  , kan säga att det inte är riktigt samma känsla längre och se filmer efter att ha fått smak på storbild.
Det där med blockigheter verkar vara nått med den interna bildhanteringen i projektorn, jag har nämnt det tidigare i denna tråd, om det är det jag tror det talas om här.
Jag har bara sett detta fenomen vid interlaced signal från dvdn i en scen ifrån LOTR, när Gandald tänder sin stav i morias grotta.
Ser ungefär ut som någon komprimeringsartefakt(är knappast det), blir som små block i de helt mörka/svarta partierna.
Detta försvann dock när jag körde progressivt, antingen ifrån DVDn, eller via DVI från datorn.
Hursomhelst är det bara att höra av dig om du har några frågor.
//Cineoholic
Postad 29 oktober 2004 - 00:17
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Ska bara passa på och berätta för alla hur bra servicen funkade med BenQ för mig. Min DVI port la av och jag ringde förra torsdagen om det till support.
På måndagen damp en flygfrakt avi ner som jag skulle använda för att skeppa iväg projektorn till dem i holland. Jag ringde fraktbolaget på tisdagen som då kom och hämtade den. Sen när de meddelat BenQ att den var på väg så skickade de ut en bytes projektor till mig, som dök upp idag torsdag.
Fem arbetsdagar från att jag ringde till supporten hade jag fått en utbytesprojektor. I min bok är det snabbt i förhållande till så gott som alla serviceärenden jag haft rörande elektronik förut.
Tummen upp för BenQ support!
Postad 29 oktober 2004 - 09:35
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
cine: med tanke på förutsättningarna (komposit från en ps2:a) är jag väldigt nöjd än så länge, men jag väntar ivrigt på att få mina komponenter så jag kan köra DVI från datorn. Så tack för ett bra köp  Har kört den lika mkt nu på 2 veckor som du hade gjort innan på 6 månader
Angående blockartefakterna tror jag itne det är den sortens blocknoise som du nämner (inte säker dock). det här uppträder i stort sett på varje film och är främst synligt runt omkring ett objekt mot en ljus bakgrund. Tror det är Ps2:an via komposit som orsakar det hela, då jag kom på att jag faktiskt sett fenomenet på min 20-tummare också. vi får se om det försvinner sen när jag kan köra DVD från andra källor.
havocsi: låter tryggt med supporten
Postad 29 oktober 2004 - 10:27
pgpg
-
pgpg
-
Användare
-
-
216 inlägg
Ska man rengöra några dammfilter efter X antal timmar på projektorn? Har inte hittat något om det i instuktionsboken men det verkar vanligt på andra projektorer. Någon som vet?
Postad 30 oktober 2004 - 09:15
_Dino_
-
_Dino_
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Tester på BenQ 7800 ligger uppe på Smartson.se Se Länk nedan: http://www.smartson....ory=Projektorer
Postad 01 november 2004 - 11:29
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Hur stor skillnad är det, mellan DVI och Komponent på denna projektor.
är det små, skillnader som knappt syns?
Eller bör man överväga att uppgradera sin spelare,
har idag en Philips963SA funderar på uppföljaren med HDMI utgång,
Ser själv t.e.x stor skillnad mellan komponent och S-video.
Tacksam för alla svar jag får.
Postad 04 november 2004 - 09:46
Unregistered37407
-
Unregistered37407
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Hej!
Nån som vet om Vogels EPC 4010-hållaren passar till denna projektor?
Postad 04 november 2004 - 22:59
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Japp inga problem, har själv sätt att folk kör med detta fäste till BenQ PE7800.
Redigerat av Unregistered31b0023d, 04 november 2004 - 23:01.
Postad 07 november 2004 - 18:16
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Tänkte jag skulle slänga ihop ett takfäste antingen med Biltemas väggfäste eller bara fyra kedjor som håller uppe den. Behöver dock veta storleken på gängorna i projektorn. Kan inte hitta ngn info om det vare sig på undersidan eller i manualen. Någon som vet vad det ska vara?
Postad 08 november 2004 - 10:26
Unregisteredd35fadb9
-
Unregisteredd35fadb9
-
Användare
-
-
121 inlägg
Postad 08 november 2004 - 13:19
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Tack, tack
Postad 08 november 2004 - 22:24
Unregistered02295671
-
Unregistered02295671
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Hur stort avstånd behöver ni mellan framkant projektor>duk för att skjuta 92" bild?
(203cm bred)
Min behöver ca 370cm fast det enl manualen ska göras på 330!
Har inte varit ett problem förrän nu då man ska flytta till ett biorum på 3.4m mellan väggarna... skiter sig iallafall...
Feedback välkommnas!
Postad 10 november 2004 - 19:24
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Hmm. Skumt som tusan det där mattiasd. Ska hem och mäta min bild, men skulle tippa på att jag har knappt 90 tum på ett avstånd av cirka 3.20 meter (har nog faktiskt inte ens maxzzom riktigt), så för mig stämmer det.
Återkommer imorgon när jag har mätt om ingen annan hinner hjälpa dig emellan.
Postad 11 november 2004 - 15:18
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
mattiasd:
nu har jag mätt. Har knappt 95 tums bild. Detta med projektorn stående 334 (ca, var svårt att mäta exakt på centimetern) cm från duken. Zoomen är inte på max.
Så det verkar som om din är lite udda :/ Du har väl zoomat?
Postad 11 november 2004 - 23:30
Unregistered02295671
-
Unregistered02295671
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Tack så mycket B8!
Ja nått är skumt med den alltså... jovisst har jag full zoom.
Undrar om Benq byter en proj pga detta
/Mattias
Postad 16 november 2004 - 11:48
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Whoo .. unnade mig en 7800 i helgen och bultade igår upp den i taket med hemmagjort fäste av bara prylar som låg och skräpade, till det facila priset av 0:-  . Så underbar kastvinkel och throw-ratio den här pärlan har, hamnar helt rätt i rummet monteringsmässigt. Till mina undringar - min H/K DVD 25 och 7800'an kommer inte riktigt överens - jag gissar att DVD 25'an lägger NTSC-svart på 7.5IRE och att 7800 förutsätter 0IRE för svart, för det blir brutalt annorlunda settings för PAL och NTSC som gäller. Nån som har liknande "problem"? Ett annat problem är att vid progressiv bild från H/K'n så croppas det något fruktansvärt på höger sida, icke så när jag puttar interlaced. Minns inte nu om det var för NTSC/PAL eller båda som detta gäller (sitter på jobbet). Ett tredje problem är att när jag knuffar progressivt så tappar jag upplösning i högdagrar (iaf enligt testmönster) - vita testbars för white och above-white på AVIA ( tror den ena bar'en är above-white iaf) försvinner helt. Alla mina tre problem har alltså med progressiv bild från HK'n att göra. Dock så snabbkastade jag igång XBOXen och även den såg ut att (gissningsvis dårå) lämna 7.5IRE för svart. Hur är det för alla er andra? Sen kollade jag firmware-rev och såg att jag hade 1.03 dvs vad det verkar den som är ditheringfixad. En kille på RC-mässan i helgen i Umeå hade hört siffror som att den fixen reducerade dithering med 60%! Jag har ingen referens så jag har ingen aning, men kan väl säga att dithering är nästintill osynligt efter kalibrering för mig (från tittposition). Nån gång emellanåt ser jag det, men då inte i dom allra svartaste delarna i bilden utan snarare en liten bit upp (15-20IRE nånting kanske..). Jag är iaf toknöjd men nyfiken på vilka "egenheter" ni andra upplevt? För mig försvinner som sagt allihopa om jag kastar interlaced till projjen, och den gör ett respektabelt deinterlacingjobb tycker jag, så det är så jag får köra. Tyvärr har den inte minnen per videoformat, så den minns inte min NTSC/PAL-inställning utan jag får lägga dom i varsitt minne å zappa mellan när jag byter disc. Det suger hårt tycker jag  , men iom snabbvalsknapparna på fjärren är det ju inte hela världen. Dessutom kanske uppgradering av DVD-spelare till en som alltid skickar 0IRE för svart gör att det blir exakt samma kalibrering för PAL och NTSC. Minns inte just nu om färgerna hamnade annorlunda för dessa två. XBOXen kommer nog fortfarande kräva ett separat minne.
Postad 16 november 2004 - 13:11
ericdvd
-
ericdvd
-
Forumräv
-
-
792 inlägg
Hur ser man vilken programversion man har på projektorn?
Postad 16 november 2004 - 13:32
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Har inga av dina problem daniel, men jag kör å andra sidan abra från datorn.
Upptäckte efter att jag slängt upp min projektor i taket på ett hemmabyggt fäste för ca 60 kr  att skärpan inte var optimal över hela bilden (vertikalt). Har inte tänkt på det innan. Det kan ju vara för att mitt fäste lutar lite, men det kan ju också vara så att det inte går att få "maxskärpa" över hela bilden samtidigt. Har tidigare sett det fenomenet på andra projektorer iaf...Något ni andra känner igen?
Postad 16 november 2004 - 15:07
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
ericdvd: tryck på översta vänstra knappen (off) nrä du står i menyn, då byter du meny-läge. Gå in i menyn igen -> service menu. Gör om proceduren -> tillbaks till vanliga menyn. I service menu'n syns firmware rev. Jag tror 1.03 är senaste.
B8: jag har också märkt det där med skärpa, men min bild diffar mindre än en cm i bredd upptill vs nertill, så speciellt snett skjuter jag inte - dvs felet ligger i projektorn, inte installationen. Dock så är det inget problem tycker jag - fokusera efter textningen på en DVD bara så har du bästa skärpan där det syns tydligast om den är fel.
Postad 16 november 2004 - 16:35
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Jaha, nu har man äntligen få se denna projektor in action. Jag var hos kaka29 idag och tog en titt på filmerna 'Sagen om de Två Tornen', 'Gladiator' (Superbit) och 'Star Wars Episod IV'. Vi körde interlaced från PlayStation 2, komponent (inte den bästa signalkällan alltså). Vi tittade också på digitaltv-box genom en IScan Ultra. Duken var en IKEA Tupplur med beige färg. Jag tyckte om bilden. Den hade en typisk varm BenQ-karaktär som jag kände igen från lillebrodern 480. Jag kan förstå en del kritik som man har hört att BenQ-projektorer har något av en filtereffekt i bilden (detta kanske till en viss del i detta fall kunde tillskrivas den lätt beiga färgen på duken?). Jag tycker dock att bilden inte blir så kall och digital på BenQ:n jämfört med andra projektorer. Man kan dock fråga sig om bilden som projiceras är objektiv eller presenterar en god avbild av verkligheten? Bilden känns något subjektiv eller personligt färgad. Men så länge som det förskönar verkligheten kanske det inte gör så mycket? Jag hade länge ett rörkombo-förstärkeri och tyckte om det varma och uppenbarligen färgade ljudet. BenQ:n kan närmast likna en rörförstärkare. Det handlar inte så mycket om rätt eller fel bild, utan om personlig smak. Anders hade inte twekat projektorns inställningar förutom lite skärpa. Den var i princip fabriksinställd. Projektorn ser alltså bra ut direkt från lådan! Något störande ljud från projektorn lade jag inte märke till, trots att den befann sig inom en ½ meter i höjd med bröstet till höger om mig. Men å andra sidan tänkte jag inte på att lyssna på projektorn. Färghanteringen fungerade bra och svärtan var djup. Rummet var dock inte helt ljuskontrollerat och jag hade därför svårt att rättvist bedöma kontrasten, men det verkar ha sett bra ut; det vita kunde vara bländade och det svarta närmast kolsvart i samma scen. De svarta fälten under och över filmbilden (i 2.35:1 formatet) var dock lite gråare jämfört med det svarta runtomkring. Upplösningen var dock mycket bra. Man var tvungen att stå någon meter från duken för att se pixlarna. Projektoravståndet var inte så stort, högst 3 meter. Ändå kunde man projicera upp en ganska stor bild som fyllde ut hela duken. Bilden kan närmast beskrivas som filmlik. Projektorns linjedubblare gjorde ett bra jobb och bidrog nog en del till den filmlika bilden. Jag såg inget av blockbruset i lågdagrar. Regnbågsflimmer var det inte särskilt mycket man såg av, dock lite grann, i synnerhet med så kontrastrika filmer som 'Gladiator'. Jämför man samma scener i Gladiator med InFocus 4805 så såg man betydligt mindre regnbågar med BenQ:n. Dock såg man ganska tydliga artefakter runt konturerna när figurerna var små mot en stor bakgrund. Detta var anledningen till varför Anders hade dragit ner på skärpan. Det kunde dock fortfarande synas ganska tydligt. När vi kom till 'Star Wars Episod IV' såg bilden dock inte så roligt ut , närmast en TV-sänd analog bild som var mycket orolig. Det kanske kan tillskrivas filmens ålder? Antagligen inte en särskilt bra referensrulle alltså, trots hög bitrate! En riktig DVD-spelare kanske i och för sig hade gjort ett bättre jobb med denna film. Den kan också ha varit så att Anders inte hade tryckt igång linjedubblaren, eller att det blev något annat misstag, eftersom vi precis innan hade tittat på digitalboxen genom IScan Ultra. När vi tittade på 'Sagan om de Två Tornen' och 'Gladiator' fanns det inte så mycket att klaga på när det gäller artefakter, grynighet eller stabilitet i bilden. Så, antingen var källmaterialet (DVD-filmen) sämre eller så hade det blivit något fel när vi växlade över från digitalboxen. Hur som hellst, även hos 'Episod IV' såg man lite regnbågar i mörka scener. Sammanfattningsvis kanske jag skulle vilja beskriva bilden som "analog" till skillnad från "digital" i känslan. Tack Anders för att du ville visa upp dina prylar på så kort varsel!
Redigerat av Videofilur, 18 november 2004 - 11:24.
Postad 16 november 2004 - 18:16
Greenish
-
Greenish
-
Användare
-
-
121 inlägg
Duken var en IKEA Tupplur med beige färg.
Hmmz, varför inte vit? Blir inte färger förvrängda jämfört med en vit el grå duk?
Postad 17 november 2004 - 01:38
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Ordentligt så .. jag kör på sandfärgad tapet just nu medan jag labbar fram vilken dukstorlek jag vill ha, det slog ordentligt på färgkalibreringen. Men, efter kalibrering ser det ju riktigt OK ut, bortsett från att högdagrar är rejält mattade. Folk som inte kalibrerar sina prylar borde förbjudas  .
Postad 17 november 2004 - 09:05
kaka29
-
kaka29
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Hej
Folk som har förutfattade meningar om andra kanske också borde förbjudas?  Jag väntar helt enkelt med att göra några större inställningar tills jag köpt en ny dvd-spelare, sen blir det en hel del pillande kan jag lova.
Anledningen till att jag valde en beige duk (så beige är den faktiskt inte) var att IKEA (enligt säljaren bör väl tilläggas) inte tillverkar en vit tupplur i bredden 220 cm. Säljare sa att det var helt ok att ta hem tuppluren och prova, vilket jag gjorde. Testade snöscenen i "Fellowship of the ring" och eftersom snön såg ut som snö brukar göra och jag inte tyckte att skådespelarnas ansikten såg konstiga ut så behöll jag duken. Givetvis kommer duken att bytas någon gång i framtiden, men det är av ganska låg prioritet just nu.
Anders I
Postad 17 november 2004 - 12:10
Videofilur
-
Videofilur
-
Forumräv
-
-
512 inlägg
Är det någon som har gjort eller sätt ett direkt jämförelsetest mellan BenQ PE7800 och Sharp Z201?
Jag undrar om inte Sharpen är ett strå vassare, i alla fall om man kör progressivt?
Postad 17 november 2004 - 12:29
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag har kollat på båda och tyckte egentligen att Z201 var snäppet vassare, framförallt i detaljåtergivning, men även i lågdagerpresentation. Jag köpte dock ändå 7800 eftersom Z201 har sjukt usel kastvinkel och ingen plusoffset, dvs den hamnar mellan tittposition och duk på en sådan höjd att långa personer kommer skalla den. Helt oanvändbar på det viset. 7800 hamnar längre bak högre upp med samma bild, i mitt fall nästan kloss mot taket vilket är ett argument så gott som något.
HAr sagt det förut och säger det igen - Z201 går inte installera på ett vettigt sätt, köp hellre Z200 som kostar exakt lika många pengar (kontakta AVDTech så tar dom in den åt dig) men hamnar mycket bättre till i rummet.
Postad 20 november 2004 - 12:43
Unregisteredc0cb5858
-
Unregisteredc0cb5858
-
Amatör
-
-
53 inlägg
hej.
kan ni som har en BQ 7800 posta era bildinstälningar, jag skulle behöva lite hjälp att ställa in min projje, tror att jag är färgblind
vilken kalibrerings skiva är bäst för dlp projjar?
hadebra
Postad 20 november 2004 - 21:45
AndreasG
-
AndreasG
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Kollade in 7800:an här i Umeå på RC idag. Riktigt bra bild, väldigt bra och naturliga färger och svärta. Mycket lite regnbågar, dvs på en acceptabel nivå. Jag undrar varför man inte hört nåt om denna tidigare, då den i mina ögon ger betydligt mer valuta för pengarna än Z3, Infocus, osv... hursomhelst, tur att man av en slump kollade in projjen iaf. Var nästan inne på en lcd (Z2/Z3) för att få högre upplösning än 4805 och dessutom slippa regnbågar (även om det inte är mycket på 4805 heller, men något lite mer än på 7800). Efter en provtittning på lite olika projjar blev det dock uppenbart hur överlägset dlp är när det gäller att producera klara och naturliga färger och bra svärta. Mycket mer levande bild.
Postad 21 november 2004 - 01:32
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
freddew: jag kör DVE i både PAL och NTSC-version, en kombo jag tycker räcker ypperligt för dom vanliga bildinställningarna (brightness, contrast, sharpness, olika filters, lättare färgkalibrering). Har även AVIA, Calibrator, gamla VE - men för att få till just en bra PAL och NTSC-kalibrering tar jag alltid fram just DVE PAL och DVE NTSC. Följer med färgfilter också, lysande. Dock är navigeringen på DVE-diskarna ett smärre ****, men det får man ta  .
Postad 30 november 2004 - 13:04
Anteman
-
Anteman
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har gått o funderat på proj länge och igår åkte jag till Danderys hemmabio för att jämföra lite. Hade på internet läst att Panna 700 skulle vara mycket bra. Så jag bad att få titta på den. Jag är inte så hemma på det här området men jag såg en massa vertikala skugglinjer med ca 5 cm mellanrum, väldigt störande. Sen fick jag kolla på NEC HT410 och den var klarare men sämre upplösning och texten kändes lite besvärlig att titta på, liksom lite pulserade och svartrandig. Sen var det dags för InFocus 4805 och den var ju bäst av dem alla, även om 700:an verkade ha bäst upplösning. Men vad hjälper det när man ser massa ränder? Däremot märkte jag lite av det som jag tror ni kallar för regnbågs...nånting, mest i ögonvrån på 4805.
Men nu har jag läst och titta på det här forumet under hela förmiddagen (o em också för den delen), så snart får jag väl sparken...
Det känns som om BenQ PE7800 skulle ge mig det exakta jag söker. Bättre upplösning än 4805:an och mindre regnbåge.
Frågan är om någon av er där ute känner till någon handlare i Stockholmsområdet som har en att kika på. Det skulle helt klart vara avgörande. Norrtälje eller Uppsala går också bra.
Postad 30 november 2004 - 21:09
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Tyvärr finns inte PE7800 hos någon handlare i stockholmsregionen. Avanserna på den verkar göra dem på dåligt humör
Postad 01 december 2004 - 02:12
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
För vad det är värt, jag postade lite screenshots i denna tråd: http://www.component...?showtopic=1592, håll till godo. Som synes av texten där är inte förutsättningarna så bra, tanken är att jag postar fler bilder när några av punkterna rättats till
Postad 01 december 2004 - 02:12
Daniel.N
-
Daniel.N
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
För vad det är värt, jag postade lite screenshots i denna tråd: http://www.component...?showtopic=1592, håll till godo. Som synes av texten där är inte förutsättningarna så bra, tanken är att jag postar fler bilder när några av punkterna rättats till
Postad 01 december 2004 - 08:27
Anteman
-
Anteman
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Fina bilder Daniel.N, det ser ut som 7800 är den rätta projen för mig.
Postad 05 december 2004 - 16:00
fiend
-
fiend
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
Hej!
Jag har problem med BenQn och få den att inte flimra då den visar bilder från HTPCn. I panoreringar och rörelser så "flimrar" bilden lätt och det är riktigt störande. Ungefär som att den inte hinner/orkar rita upp bilden korrekt på dukten. Någon som vet vad detta beror på och hur man löser detta?
Tydligen så är detta ett problem på projektorn då bilderna på dataskärmen inte flimrar något då de ska visas.
Tack på förhand =)
Mvh Fredrik
Postad 05 december 2004 - 16:32
pgpg
-
pgpg
-
Användare
-
-
216 inlägg
Du kan testa att installera ReClock det borde lösa dina problem. PG
Postad 05 december 2004 - 23:56
fiend
-
fiend
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
Du kan testa att installera ReClock det borde lösa dina problem.
PG
Nu har jag fått 2 st tips om att använda detta program. Men som det såg ut så innebar det en väldigt massa extrajox och konstiga inställningar till höger och vänster. Måste _alla_ som har ett Radeon 9200 och en BenQ 7800 installera Reclock för att få detta att fungera? Om inte, varför ska jag installera det ?  Vill gärna veta mer exakt om någon annan fått samma symptom som mig. Använder PowerStrip för att få "rätt" upplösning. Kan detta ha något med saken att göra? Mvh Fredrik
Postad 06 december 2004 - 04:01
pgpg
-
pgpg
-
Användare
-
-
216 inlägg
Jag hade så kallad tearing på min bild också. Det ser ut som om bilden inte hinner ritas upp helt innan nästa frame ska ritas upp, och bilden man ser består av två olika frames. Det syns mest när bilden panorerar åt sidorna.
Jag vet inte om alla med Radeonkort måste installera det men det hjälpte för mig i alla fall. Det är inte speciellt komplicerat att få det att fungera. Räcker med att installera det så ska allt vara klart. Det enda du märker av programmet/filtret är en liten ikon i traylistan som kommer upp när det används.
Det som orsakar tearing är att klockorna i datorn inte är syncade med varandra, ReClock gör att dom blir syncade. Är inte så insatt i ämnet men det följer med en bra readme fil med reclock som du kan läsa om du är intresserad.
Postad 06 december 2004 - 08:26
fiend
-
fiend
-
Lärjunge
-
-
389 inlägg
Hmm..
Låter intressant detta.
Då jag läste FAQn så stod det en massa olika saker som man måste göra då man har dual display (Projektorn på DVI och dataskärmen på VGA).
Lät riktigt omständigt.
Ska sätta mig ned och prova detta lite sen ikväll då jag får möjlighet. Vore guld om man bara behövde installera och slippa fippla med massa inställningar till höger och vänster iaf =)
Konstigt att det inte blir samma effekt på skärmen som på projektorn?
Mvh Fredrik
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|