Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?

1324 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 December 2004 - 16:03

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
Vet ni vad Samsung L7HX kostar idag från USA motsvarande modell? 18000:- för att vara exakt, 37000:- i Sverige.

Host host.... :)

Postad 02 December 2004 - 17:26

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Optoma

Det verkar som att butikerna medvetet håller priset högre på den Samsung modellen faktiskt, en stor orsak är att den har en "Award" och då betalar folk mer för att få en tv som har en sådan award, samt har den ju absolut bästa bild också.

Detta är vad jag fått veta efter diskussion med några återförsäljare.

Postad 02 December 2004 - 18:36

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Det är ju gammla schassiet på Optoman..det som dom första axium hadde..
se bifogad bild..framsidan där knappsatsen är..
där är den en aning uttagen och med rundade kanter..
inte som optoman helt platt..fulare tycker jag

Axium å med nya chassiet i silver=snyggare så klart..he he

Sen är tven svart så ser den ju ännu större å klumpigare ut..:)
går alldrig å få era fruar å godkänna det..*s*

En annan sak..hur jag än testar så får jag väsentligt mycke bättre bild med bra scart..dvs RGB..

med component blir färgerna en aning bättre..men mer myrornas krig
och med sämre skärpa?

har nu provat 5 olika dvds..samma resultat?

//Dogge

Bifogad fil(er)

Postad 02 December 2004 - 19:16

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Det är ju gammla schassiet på Optoman..det som dom första axium hadde..
se bifogad bild..framsidan där knappsatsen är..
där är den en aning uttagen och med rundade kanter..
inte som optoman helt platt..fulare tycker jag

Axium å med nya chassiet i silver=snyggare så klart..he he

Sen är tven svart så ser den ju ännu större å klumpigare ut..:)
går alldrig å få era fruar å godkänna det..*s*

En annan sak..hur jag än testar så får jag väsentligt mycke bättre bild med bra scart..dvs RGB..

med component blir färgerna en aning bättre..men mer myrornas krig
och med sämre skärpa?

har nu provat 5 olika dvds..samma resultat?

//Dogge

Det där är den gamla Sagem Axium du har bild på som är revision 1, den nya är rund som Optoma nertill :lol:

Jag vet för jag har läst igenom hela den Franska tråden om Sagem på 200 sidor på ett Franskt bioforum.

Postad 02 December 2004 - 19:30

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Kolla på mina bilder så ser ni äkra snygg Sagem :-)
Skrota Optoma

/Jörgen

Postad 02 December 2004 - 19:37

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Skrota Optoma

/Jörgen

Du har den nya rev.2 :)

Postad 02 December 2004 - 19:58

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Hur är dessa nya dlp bakprojjar som mot vibrationer m.m
Måste man ställa om dom varje gång en unge springer och hoppar förbi tv`n eller om man har en stark/väldigt stark baslåda igång som Yama YST-1500 eller starkare "SVS"
------------------------

Skrev detta
Kan inte elektroniken skadas i tv-apparaten/högtalarna m.m om det blir alltför mycket bas?

Och fick detta svar på ett annat forum

Vet att när det är som värst under Black Hawk Down (Fucking Irene!) så får jag störningar på den blåa himmelen när soldaterna springer ut ur hangaren. Så det är komponenter som skakar helt klart. Och det tål dom inte hur länge som helst misstänker jag.
Bakprojje är nog ingen idé att ha med en SVS. Då blir man tvungen o kalibrera om tvn titt som tätt. Det baserar jag på polaren som hade en bakprojje o blev tvungen till omkalibrering då ungen sprang o hoppade runt/förbi apparaten.

Redigerat av Camridge, 02 December 2004 - 19:59.

Postad 02 December 2004 - 20:35

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Är lite konfunderad över en sak. Läste på ett engelskt forum nu att TVns (Optoma/Axium) faroudjakretsar inte skalar upp bilden på VGA och DVI ingångarna utan helt enkelt lägger en svart border runt bilden om man kör något under 1280x720.

Någon som kan verifiera?

Håller på att dö av ångest här då jag vill matcha TVn (Antingen Axium eller RD50 uk-verre) med en schysst DVD-spelare. Vet dock bara inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Postad 02 December 2004 - 22:42

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Skrota Optoma

/Jörgen

Ditt Galleri är ju tomt nu??

Postad 02 December 2004 - 23:00

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Är lite konfunderad över en sak. Läste på ett engelskt forum nu att TVns (Optoma/Axium) faroudjakretsar inte skalar upp bilden på VGA och DVI ingångarna utan helt enkelt lägger en svart border runt bilden om man kör något under 1280x720.

Någon som kan verifiera?

Håller på att dö av ångest här då jag vill matcha TVn (Antingen Axium eller RD50 uk-verre) med en schysst DVD-spelare. Vet dock bara inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Om man inte kan kan skala upp 576p på DVIingången så borde man ställa upp sagems/optomas ingenjörer på en lång rad och skjuta dom! I så fall är det ju verkligen värdelöst med DVI.

Det kan ha nåt med frekvensen att göra, jag vet tex att samsung 935 har problem att skala upp i 50Hz, den skalar upp till 720p och 1080i endast i 60 Hz, och den maskinen har ju samma DCDichip som Sagem.
Detta visar som ett problem när man kollar på PAL-filmer, för att skala upp till 60 Hz måste man slänga in en extra ram efter var 5e bild, vilket ger en ryckig effekt vid ex. panoreringar.

Om det är på detta sätt blir jag riktigt ledsen, min plan var att skaffa en samsung och låta tvn sköta skalningen. Om inte det funkar måste jag hitta en annan dvd, och då snackar vi antingen högre pris, eller sämre prestande (yamakawan klara det tex men den är klen på andra saker) För att göra detta värre blir HDCP problemet mer aktuellt eftersom man kan ta bort HDCP på samsung, men jag vet inte om man kan det på tex denon.

Ibland blir jag sugen på att skita i alla problematiska dvd-spelare och bygga mig en htpc, då kan man åtminstone fixa saker med ny mjukvara.

STÖN

Appropå upplösning så har jag nu skaffat LOTR konungens återkomst i HD-format. 6 DVD-skivor! Ska bli mycket intressant att köra den med sagem när den kommer.

Postad 02 December 2004 - 23:10

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

En annan sak..hur jag än testar så får jag väsentligt mycket bättre bild med bra scart..dvs RGB..

Har du dyra kablar för komponent också? Konstigt med mer myror.

Sjävl har jag precis fått hem en QED SQART reference av scart. Testade den på min gamla tv mot en 100-kronors clicktronic, och tyvärr måste jag säga som Logisk IT att jag inte såg nån skillnad :) Inte världens bästa investering direkt. Hoppas att det syns bättre på sagem i alla fall, på en crt slätas ju allt ut lite grann.

Postad 02 December 2004 - 23:15

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
mcederva

Vart kan man köpa filmer som är av HD-format? Och fungerar det verkligen bra med en vanlig dvd-spelare?

Postad 02 December 2004 - 23:17

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
*mcederva*

Jo..jag har componentkablar för 700 kr så så dåligt kan det ju inte vara..åsså är det ju sony dvp-s9000se å det är ju inte nå´n skitspelare direkt..väldigt knepigt

Postad 02 December 2004 - 23:58

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

mcederva

Vart kan man köpa filmer som är av HD-format? Och fungerar det verkligen bra med en vanlig dvd-spelare?

Dom flesta jag sett är från USA. Tyvärr kan man inte köra dom i nån spelare, HD-DVD kommer nån gång nästa år lästa jag nånstans.

Det är wma-filer som ligger på dvd-skivor, och sen får man köra dom i en PC med tex windows media player, det är microsofts HD-codec som används. Som tur är har jag DVI ut på PCn.

Postad 03 December 2004 - 00:06

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

*mcederva*

Jo..jag har componentkablar för 700 kr så så dåligt kan det ju inte vara..åsså är det ju sony dvp-s9000se å det är ju inte nå´n skitspelare direkt..väldigt knepigt

Nörd som man är har jag suttit och läst i specen på DCDi-chipet, och det chippet kan man ladda direkt med både component och RGB, så det borde inte bero på nåt analogt steg i tvn.

Vore intressant och höra om det är nån annan som observerat detta, eller om det är bara du? Om du har riktigt otur kanske du har fått ett måndagsexemplar till. Det kan ju vara en kalllödning eller vad som helst.

Postad 03 December 2004 - 00:17

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Någon som kan verifiera?

Sant?

******** vilken tur man inte köpte Sagem då, om inte 720p funkar är det helt värdelöst.

Vad har vi nu för problem då?

1. Ingen HDCP
2. Problem med 720p, endast 576p.
3. För vissa ägare så stänger den av sig själv eller fryser.

Nåt mer?

Postad 03 December 2004 - 09:21

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Det står iofs om man kör ngt UNDER 720p vet inte om så är fallet mn självfallet stöder den material i native 720p.

Postad 03 December 2004 - 09:22

Skyride
  • Skyride
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Här har ni nya kandidater:Infocus

Fått svar från infocus:
Fråga : När kommer dessa tv till Sverige ?
Svar : Dom kommer levereras under Q1 till våran distributör Septon.

Postad 03 December 2004 - 09:28

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Fått svar från infocus:

Darkchip2, 1:3500 inga dåliga grejer. Priset lär nog blir därefter, såg nån indikation på 7000$ när jag sökte.

Postad 03 December 2004 - 09:45

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Jag håller på att gå igenom med Sagem kring det som Optoma påstår att det är en optoma skall bli kul att få reda på verkligheten

HDCP är hårdvara så där är det stor miss

720 fungerar utmärkt har testat Euro1080 och även xmen legends som kör 720

Jag har inte haft frysning eller att den stänger av sig? Har aldrig hört något om detta

Optoma tillverakren visste inte ens att Sagem har HD2+ de sade den har HD2 och därför är den billigare än deras, jag skrattade och förklarade saken nu har de ändrat så det luktar skrot och konstigt

Jag körde igenom The Hulk igår och jag får säga vilken bild! Dessutom kan jag med säkerhet säga nu at varje DVD film är en individ med olika kvalitet när man jämför. Jag kör nu endast Xbox i 720 och 1080 och där film genom XBMC körs stående i 480/576 det är super stabil bild och snyggt!

Men som sagt hoppas kunna knäcka nöten med licens tillverknings ryktet coh en gång för alla skrota Optoma, hade de varit smarta hade de tagit ner en för exakt likadana tester men där vet jag redan svaret :-)

/Jörgen

Postad 03 December 2004 - 10:01

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Deletat

Redigerat av Unregistered93802f50, 03 December 2004 - 11:17.

Postad 03 December 2004 - 10:16

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Ja på xboxen är det enkelt i XBMC kan du i system info se vilken upplösning och refresh rate som används.

Kör du en dvd film i xbmc kan den automatiskt skala upp dina dvd filmer till 720p el 1080i det kan du se genom att trycka på start eller vit knapp om jag inte tar fel, då ser du aktuell upplösning/FPS/Refresh Rate etc....

Postad 03 December 2004 - 10:49

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Deletat

Redigerat av Unregistered93802f50, 03 December 2004 - 11:16.

Postad 03 December 2004 - 10:57

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Först måste du se till att du har aktiverat HD upplösningarna i MS Dashboard (boxen måste vara ansluten med komponent kablar och köras i NTSC) sen kan du tex i avalaunch eller xbmc ändra och köra i 720p (1080i är inte att rekommendera för då vette fan om du får ngn bild eller sagemen kanske skalar upp bilden till 1080i) jaja det är bara att testa.

När du ställt om upplösninge i ava eller xbmc så märker du det direkt blir så mycket klarare och snyggare sen kan du som sagt även se vilken upplösning som körs via system info.

Postad 03 December 2004 - 11:04

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Deletat

Redigerat av Unregistered93802f50, 03 December 2004 - 11:16.

Postad 03 December 2004 - 11:06

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Max upplösning du kan få från boxen är 1920X1080 jag kör dock 1280X720 då det annars blir lite smått.

Postad 03 December 2004 - 11:13

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Deletat

Redigerat av Unregistered93802f50, 03 December 2004 - 11:15.

Postad 03 December 2004 - 11:25

Lepricon
  • Lepricon
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Fått svar från infocus:

Darkchip2, 1:3500 inga dåliga grejer. Priset lär nog blir därefter, såg nån indikation på 7000$ när jag sökte.

Jag har länge varit intresserad av en 50md10 har sett den för 5700 $
dvs ca 38700 :- vilket är helt ok i mina ögon om man jämför med en
50" plasma på 60 000.
Den här KAN dessutom så mycket mer!!

Postad 03 December 2004 - 12:21

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
Det är i USA dock, skulle gissa på runt 50 i Sverige

Postad 03 December 2004 - 14:33

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Då var det dax att slutföra ämnset HDCP mot Axium 50"

Jag har fått bekräftat av Sagem såsom tekniker från fabrik

1. Det är uteslutande hårdvaru relaterat och kan ej eftermonteras
Varför jo för att när produkten utvecklades och togs fram så var inte HDCP defacto standard eller fastställt av institut så därför finns detta inte med.

Jag återkommer med babblet kring Optoma kontra licens och vem som gjort vad!
Men som jag ser det då Opt inte finns inom normal hantering i Norden så är den helt ute ur räkningen. Det enda jag är intresserad i där är 65" men den går ej att få tag på för test till rimlighet

2. Frysning av bild och att den stänger av sig? Det är viktigt att man ej täcker för hålen för ventilation så temp varningslampan ej tänds precis som jag skrivet tidigare. Men jag vill veta vart Otpoma har fått det ifrån att Sagem skulle göra så....

Som sagt med omtanke på allt vi går igenom så borde det vara fler med Sagem och många fler nöjda än jag *smile*

Hör av er!
/Jörgen

Postad 03 December 2004 - 14:34

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Surfguru::::

Alla dina mess är delete???????
Hur går det??? Maila mig!

Postad 03 December 2004 - 14:59

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0
Det verkar som Optoma har bara 6-segment färghjul fick jag reda på.

Den har även andra problem som ryckningar vid NTSC uppspelning.

Jag kan lika gärna lägga ut priset på ni som var intresserade av Optoman, priset dom vill ha idag är 32 379:- plus moms.

Själv har jag fätt pris på runt 27000:- inklusive frakt till Sverige.

Vad säger ni om detta? bara ett stor garv tycker jag!

Sen har distributören sagt dom vägrar göra service på en importerad Optoma från England eller Tyskland vilket faktiskt strider mot EU's komsumentlagar ordentligt.

Man kan ju undra hur dom är funtade egentligen? kan dom inte lagana eller?

Dom tror vi lever i gamla forna Sovjetunionen där man inte fick resa utanför landet.

Redigerat av Optoma, 03 December 2004 - 15:04.

Postad 03 December 2004 - 15:01

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
HAHA, det går UTMÄRKT sickan !. Jag som strulat te allt, info om HDCP spelare jag jus fick först bara (Gäller Yamakawa 375)

The DVD-375 does not have any HDCP function.
Regards
Service Team
Yamakawa Digital Entertainment
Wenzendorfer Str. 9
21244 Buchholz
www.yamakawa.de

Kan sen säga om Xbox å HD komponent:
Fick INGEN bild på progresiv ingången =nada helt svart.
Eneblade 480 i MS Dash.
Koppla in på Progresiv = INGEN bild.
Koppla in på Interlaced = bild å kunde NU välja 720/1080
Koppla sen in på Progresiv = BILD å vicken BILD !!! :( TOKNÖJD !!!. kolla på Gladiator DVD från Xboxen 1280*720 16:9 Mumma om man jämför med tidigare 720*480 :ph34r:, även Xvid blev bättre (mer beroende på progresiv istället på Interlaced ingång), så NU hajjar jag va alla mena om BRA bild från Xboxen (hehe sorry för att jag e kass på detta).
Så nu e de bara TV bilden som SUGER duktigt, ska testa en Digitalparabol el. Boxer(som jag kanske inte kan ha där ja bor).

Men GRYMME nyfiken nu på en BRA DVD med Komponent å jämföra bilden mot Xboxen (Ja Xbox bilden e OK, men dock brus å lite pixligt samt känns inte megabra men BRA) å se om en DVD ger bättre bild på komponent mot Xboxen men framförALLT hur bra bilden blir med DVI !! så kanske Yamakawan 375:an kan vara en grejj å beställa ?? 365:an går inte å köpa längre å den vet vi går å ta bort HDCP på, 375:an lite osäkert tycker ja va ja läser även om nu Yamakawa själva säger den saknar HDCP (Kan ju vara en PRAO på Yamakawa som skrivit åxå :D

Nu ska ja kolla film ikväll på Xboxen å hoppas få te så kan på NÅT sätt kan använda ett progg så jag kan nyttja DVD menyer med progresiv 720 signal ut :D Avalaunch ska visst fixa detta :P Hej sålänge

Postad 03 December 2004 - 15:46

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Yamakawa har inte fått någon super bra kritik
Kolla noga är mitt råd

Momitsu har lite bättre men är dyr att dra hem!

6 segmented color wheel är minimum idag

Precis som jag skrev jag kör också xbox på prog och dvd på interlaced för då körs faroudjan

/Jörgen

Redigerat av Logisk IT Malmö, 03 December 2004 - 15:47.

Postad 03 December 2004 - 15:49

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Yamakawa har inte fått någon super bra kritik
Kolla noga är mitt råd

Momitsu har lite bättre men är dyr att dra hem!

6 segmented color wheel är minimum idag

Precis som jag skrev jag kör också xbox på prog och dvd på interlaced för då körs faroudjan

/Jörgen

Å de skriver du NU..ler....nåja jag har beställt en nu, hoppas på de bästa lite kört ju me tanke på HDCP grejjen ändå ju, skulle den va kass så köper ja en Samsung 945:an nästa år om den kan "fixas"....men jag hoppas å antar Yamakawan me DVI ut blir bättre bild än Xboxen me HDpacket på komponent iallfall ??!!!! eller ???, va e de me Yamakawan som skulle vara kasst ?? (Blev ju stirrig nu :(

Postad 03 December 2004 - 16:12

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Ingen som har sett Samsung SP 50L7HX?

Verkar faktiskt vara rätt spännande bakprojektions tv - håller och tittar på denne och Sagem Auxium åt min svåger. Dock är denne lite dyrarare men har HDMI=HDCP och andra bra specc men det som jag hakar upp mig på är att det står att den inte stödjer NTSC 3.58!!!?

Detta betyder då att om man kör R1 DVD skivor med en spelare som inte konverterar NTSC till PAL så blir det bara en gul smörja då den bara stödjer NTSC 4.43! :(
Dock står det att den stödjer NTSC via SCART = VIT? ....men det är dock HDMI eller komponent som gäller......

Någon som vet och någon som sett denne live Samsung och hur är då bildkvalitet jmf med Sagem?

Enda nackdelen för Sagem som jag ser är just att den inte stödjer HDCP men detta kan ju kringgås med en box för ytterligare 2000:- , inte så spännande med mer pengar men fortfrarande billigare än Samsungen.

Postad 03 December 2004 - 16:33

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Momitsu, Yamakawa, Skybox är likvärdiga men momitsu har fått bättre kritik på bild men sämmre på pris och frakt!
Jag har ett helsike att hitta Enter The matrix NTSC utgåva för xbox då jag endast lånat ett men vill ha eget 1080i spel

/Jörgen

Postad 03 December 2004 - 17:30

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

va e de me Yamakawan som skulle vara kasst ?? (Blev ju stirrig nu  :(

Den hade också nåt problem med att skala upp i olika frekvenser, men det ska tydligen lösa sig med ny firmware som finns att ladda ner.

Det som en del retat sig på är att det inte finns några nivåer för ljus och kontrast i dvdn, om det blir väldigt olika nivåer för dvdn och nån annan källa så måste man hålla på och ställa om tvn hela tiden vilket kan vara lite dryg. Du får hoppas på turen där.

Ser med spänning fram emot vad du tycker, jag letar också efter en dvd med dvd minus hdcp.

Såg på samsung 745 tråden att 935ans reg hack funkar på den, fast det är inte nån med monitor utan hdcp som verifierat att det tar bort hdcp.

Dom ska tydligen ha den på onoff, så jag kanske lånar hem den och testar när jag fått min sagem, som för övrigt inte hann komma innan helgen :@, det har sina nackdelar att bo i Norrland, långt med lastbil från frankrike.

Postad 03 December 2004 - 18:17

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Verkar vara fel/problem eller något annat med alla bakprojjar och plasma som finns i dagsläget och det kommer nog alltid att vara så.

Om någon tar på sig ansvaret för denna switch angående hdcp så kan vi räkna upp alla som är med på en sådan så kanske det kan bli en beställning. Jag är med på det så det är sagt.

Jag fick ingen tv för den delen heller under denna vecka så den ska dyka upp på måndag om jag inte har fel. Och då får vi se hur bra bild det blir och om det är tillräckligt bra bild så gör det inte så mycket för mig. Tänkt att köra konsolen med dvi till sagem i så fall om det inte är hdcp där också förstås :(

Så pöss o kram på er alla. Och ha en trevlig kväll nu

Postad 03 December 2004 - 18:42

Optoma
  • Optoma
  • Forumräv

• 650 inlägg
  • 0

Ingen som har sett Samsung SP 50L7HX?

Verkar faktiskt vara rätt spännande bakprojektions tv - håller och tittar på denne och Sagem Auxium åt min svåger. Dock är denne lite dyrarare men har HDMI=HDCP och andra bra specc men det som jag hakar upp mig på är att det står att den inte stödjer NTSC 3.58!!!?

Detta betyder då att om man kör R1 DVD skivor med en spelare som inte konverterar NTSC till PAL så blir det bara en gul smörja då den bara stödjer NTSC 4.43!  :(
Dock står det att den stödjer NTSC via SCART = VIT? ....men det är dock HDMI eller komponent som gäller......

Någon som vet och någon som sett denne live Samsung och hur är då bildkvalitet jmf med Sagem?

Enda nackdelen för Sagem som jag ser är just att den inte stödjer HDCP men detta kan ju kringgås med en box för ytterligare 2000:- , inte så spännande med mer pengar men fortfrarande billigare än Samsungen.

Samsung L7HX är ju en helt annan TV än Sagem med Carl Zeiss optik med mera.

Postad 03 December 2004 - 19:04

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

Optoma tillverakren visste inte ens att Sagem har HD2+

???? Har Sagem HD2+ ???? :(

Postad 03 December 2004 - 20:12

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
UndaC

Ja det har den.

Postad 03 December 2004 - 21:18

mcederva
  • mcederva
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0

Om någon tar på sig ansvaret för denna switch angående hdcp så kan vi räkna upp alla som är med på en sådan så kanske det kan bli en beställning. Jag är med på det så det är sagt.

jag skickade ett mail till DC och frågade vad man kunde få för pris om man beställde 5 st. 270$ var svaret, dvs 29 dollar per styck. Sedan blir väl frakten lite billigare också. Däremot måste man ju distribuera paketen lokalt här i Sverige också, vilket blir en liten extra-kostnad.

Om man har otur fastnar paketer i tullen och då hoppar priset upp med momsen, och kanske nån tull också

Postad 03 December 2004 - 21:20

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
mcederva

Går kanske att prata med dom att dom skickar det i julklapps papper :( ,, Borde gå tycker jag i alla fall eftersom det är snart jul.

Edit:
Fanns det någon switch där man kan koppla in olika källor och sedan till tv`n som en scart switch typ?

Tänkte att man kan koppla in dvd/konsol/box till denna och kunna skicka signal till tv`n

Redigerat av Camridge, 03 December 2004 - 21:28.

Postad 03 December 2004 - 22:08

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Hmmm jag kanske e dum nu, men varför köpa denna smådyra DC switch som tar 1:5 (När många vill ha 5:1) när det finns ex. Yamakawan som inte har HDCP på DVI ???.
Jag hajjar inte, visst finns det säkert bättre DVD spelare än Yamakawan, men är dom SÅ mycke bättre på DVI så man kan se skillnaden själv ?, ler å ja, jag är lite orolig jag köpt en kass DVD :(.
Men om ni lugnar er nån vecka så kanske jag hinner få min Yamakawa å kanske kan ta lite bilder så ni får se plus en liten jämförelse med Xboxens komponent alt. att jag även lånar hem en fet DVD med komponent.....

Postad 03 December 2004 - 22:24

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
SurfGuru

Många andra saker som spelar in och inte bara dvi-porten på en dvd-spelare. Ljudet spelar också in samt alla inställningar man kan göra/funktioner m.m
Och hur stabil spelaren är, hur tystgående den är,

kHz D/A-omvandlare för ljud
MHz D/A-omvandlare för bild
m.m
--------

Själv är jag väldigt sugen på en Denon DVD-3910 må jag säga

Postad 03 December 2004 - 22:32

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Har fått information om att när man kopplar in bildsignalen i hdmi eller DVI-ingången så kringås bildbehandlingselektroniken helt och hållet i TV´n. Detta gäller alla TV-appareter med dessa ingångar och med bildprocessorer.

DVS: Det är då viktigt att ha en DVD med bra bildprocessor!!!
På billigare DVD-spelare råder man då att anv analoga signaler som kan ge mycket bättre resultat.

Detta är 100% sant!!!

Postad 03 December 2004 - 22:49

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Mada

Va? Hur blir det då som om du ska koppla en konsol med dvi till Sagems dvi ingång som?

Om den interna PS-Scan stängs av då kommer ju bilden bli avsevärt sämre om det ens går att kolla på bilden längre utan att börja skrika/svära åt det hela.

Redigerat av Camridge, 03 December 2004 - 22:51.

Postad 03 December 2004 - 22:57

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Mada

Va? Hur blir det då som om du ska koppla en konsol med dvi till Sagems dvi ingång som?

Om den interna PS-Scan stängs av då kommer ju bilden bli avsevärt sämre om det ens går att kolla på bilden längre utan att börja skrika/svära åt det hela.

Jaa, du får väl testaköra och se hur många svordommer du häver ur dig :(
Detta är i alla fall bistra sanningen.

Postad 03 December 2004 - 23:15

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
*mada*..glömde bort...fixar imorgon..:(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.