Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 februari 2005 - 10:03

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
prosen:

Förlorar man något på att köra 1080i då? Betyder detta att jag inte får en progressiv signal längre och därmed hackigare bild? Eller löser projektorn det?

Kort och gott, varför är 720p den optimala signalen på en HS50?

Postad 12 februari 2005 - 11:08

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
720p är den optimala signalen då den har samma upplösning som projektorns native upplösning dvs 1280x720. MEN (och ett stort men) så har den stora blankiningsproblem här via HDMI-ingången. Den lägger till ramar som inte ska vara där så att bilden beskärs på alla sidor av bilden. Och JA, det finns inga inställningar i någon service-/fabrikationsmeny eller liknande för att fixa till detta. Iaf inte vad någon känner till än.
Zooma är inte ett alternativ tycker jag då man missar en massa bildinformation med 720-signal via HDMI-ingången. Ska man köra med 720-signal så gör det via VGA-ingången där det funkar bra UTAN blankning.

HS50an är dock riktigt bra på att skala bilden utan bildartefakter så den skalar ner en 1080i-signal mycket bra. Själv ska jag exprimentera lite mellan DDE-lägena "Film" och "Av" idag då jag får tid.

En liten "varning" för denna projektor vad gäller kalibrering. Jag som har haft både Sanyo PLV-Z2 samt BenQ PE8700+ innan tycker att HS50an har vart svårast av dessa att få en perfekt bild på. Mycket hänger ihop med DVD-spelaren så klart, men ett litet varningens ord för er som är förstagångsköpare samt är noga med bildkvalitén. :D

Postad 12 februari 2005 - 11:36

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

prosen:

Förlorar man något på att köra 1080i då? Betyder detta att jag inte får en progressiv signal längre och därmed hackigare bild? Eller löser projektorn det?

Kort och gott, varför är 720p den optimala signalen på en HS50?

Nej, du förlorar inget på att köra 1080i. Själv var jag helt hundra på att 720p skulle ge bäst bild på min Z3:a från min 868:a, men jag(och många andra här på formet) tycker att 1080i ger helt klart bäst bild(då sköter projjen de-interlacingen). Bilden blir mycket lugnare och mjukare. Men det kan vara olika från projektor till projektor och DVD till DVD. Beror ju på elektroniken, som tex. scalers, de-interlacers etc. Det är bara att testa sig fram och se vilket man tycker bäst om. :D

Postad 12 februari 2005 - 18:42

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Okej skönt att höra! Men då blir bilden lika "progressiv" i 1080i som 720p alltså? Konstigt att ett sånt här fel finns, låter ju konstigt att man missat nått sånt här. Hur gick tänket säger jag bara?

Postad 12 februari 2005 - 18:50

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Okej skönt att höra! Men då blir bilden lika "progressiv" i 1080i som 720p alltså? Konstigt att ett sånt här fel finns, låter ju konstigt att man missat nått sånt här. Hur gick tänket säger jag bara?

<{POST_SNAPBACK}>

1080i är inte progressivt utan då sköter HS50 jobbet att de-interlace:a och hur bra jobb den gör vet jag inte men jag tror det är svårt att se nån skillnad mot t.ex. faroudja om man inte är riktigt insatt.

har du en spelare med faroudja så är det alltid en fördel med 720p då just faroudja sköter det progressiva och det finns ju inget bättre (billigt) chip idag. men många tycker dock att 1080i brukar ge bättre bild själv märker jag ingen skillnad mellan 576p-1080i när jag sitter och växlar men det beror nog på att projjen gör ett så bra jobb att skala upp en 576p eller skala ner en 1080i signal så det märks inte.

ja, det är VÄLDIGT konstigt att dom på sony inte märkte blankningen på 720p eller gjorde dom det och kanske hadde nån mening med det :D

hur som helst hadde jag haft en HS50 idag hadde jag inte brytt mig om blankningen och kört med 1080i jag tvivlar på att man märker av nån skillnad i 720p.

Redigerat av ZoomAir, 12 februari 2005 - 18:51.

Postad 12 februari 2005 - 19:06

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

hur som helst hadde jag haft en HS50 idag hadde jag inte brytt mig om blankningen och kört med 1080i jag tvivlar på att man märker av nån skillnad i 720p.

Jag har varit nere på Hifi-klubben i Växjö och kollat på HS50:n matad med HDMI av en Denon 3910, och både jag och personalen var överrens om att bilden blev bäst i 1080i när vi provade byta mellan de båda. Dessutom slipper man ju overscan. Detta var dock utan tweak och kalibrering etc. :D

Redigerat av prosen, 12 februari 2005 - 19:07.

Postad 12 februari 2005 - 19:28

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
SÅ! Nu har jag fixat till 1080i-signalen (YCbCr) via HDMI också med en kalibrering! Grymt fin bild nu! Sitter och myser när jag ser på film. Vill inte sluta kolla. Lamptiden tickar på rätt bra, men det är bara för att jag är så nöjd med bilden och duken nu. :D
(Ställde ner brightness till +2 i Denonspelaren istället för +3 som jag körde med innan. Kontrasten är nollad i DVDn.)

Behövde iofs bara ändra tre värden mot de jag hade innan med 576p-signal (RGB) och de jag ändrade var:

DDE: Film
Tycker "Film" funkar ganska bra. Läget "Progressiv" gäller för "stillbilder" läste jag någonstans. Kan dock inte bestämma mig om jag tycker "Film" eller "Av" ser bäst ut. Kanske inbillar mig, men med "Film" så tycker jag att panoreringarna ser något bättre ut än med "Av". Te.x. början av LOTR:TT (PAL) så är panoreringarna över bergen väldigt följsamma med "Film"-läget. Tyvärr hoppar bilden till lite ibland, men det tror jag har att göra med att min Denon skickar ut en vertikal frekvens (fV) på 49.96 Hz istället för 50 Hz. fH ligger på 28.10 Hz. Bra att HS50an rapporterar signalerna så bra! :lol: Detta problem har jag bara med 1080i-signal från Denonen.

Skärpa: Min
Hade värdet "35" här innan, men efter att ha stått framme vid duken när jag körde DVE så såg jag att onödig bildinformation lades till med skärpan uppskruvad. Svårt att se, men kolla på "overscanbilden" under Reference Materials och den runda ringen i mitten av bilden. Det ser riktigt fin ut när skärpan är satt till "Min". Därför kör jag på det. Händer inte så mycket när jag drar upp och ner på skärpan när man kör med HDMI, men det är ändå synligt. Syns nog mer om man kör te.x. analog komponent via RCA-ingångarna. Mina värden gäller för HDMI.

Signaljust - Flyttning: H=253, V=65 (Notis: Denonspelarens setup ställd till V.position=3)
Hade med 576p-signal dessa värden ställd till H=258, men med 1080i-signal pillrade jag ner H-värdet till 253. Bilden helt exakt centrerad nu. :lol:

Om någon har testat mina värden och tycker bilden känns ljus, speciellt med vit duk, så förstår jag er. Har ställt det så här för att kunna urskilja alla nyanser även i mörka delar av bilden. Har fått till en mycket bra gråskala nu tycker jag, samt att varken svart eller vitt blir "crushed".

Bara färgerna kvar nu. Eventuellt någon liten gammajustering i min DVD-spelare. Sedan en check igen ifall kalibrering "håller". När man ställer färgerna mycket så kan även de andra inställningarna bli lite "off". Paneljusteringen på HS50an har jag inte pillrat med heller. Kanske ska göra det? Blir mycket skrivande i form av anteckningar först i så fall så man inte strular till det.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 12 februari 2005 - 19:43.

Postad 12 februari 2005 - 23:16

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

SÅ! Nu har jag fixat till 1080i-signalen (YCbCr) via HDMI också med en kalibrering! Grymt fin bild nu! Sitter och myser när jag ser på film. Vill inte sluta kolla. Lamptiden tickar på rätt bra, men det är bara för att jag är så nöjd med bilden och duken nu. 
(Ställde ner brightness till +2 i Denonspelaren istället för +3 som jag körde med innan. Kontrasten är nollad i DVDn.)

Behövde iofs bara ändra tre värden mot de jag hade innan med 576p-signal (RGB) och de jag ändrade var:

• DDE: Film
Tycker "Film" funkar ganska bra. Läget "Progressiv" gäller för "stillbilder" läste jag någonstans. Kan dock inte bestämma mig om jag tycker "Film" eller "Av" ser bäst ut. Kanske inbillar mig, men med "Film" så tycker jag att panoreringarna ser något bättre ut än med "Av". Te.x. början av LOTR:TT (PAL) så är panoreringarna över bergen väldigt följsamma med "Film"-läget. Tyvärr hoppar bilden till lite ibland, men det tror jag har att göra med att min Denon skickar ut en vertikal frekvens (fV) på 49.96 Hz istället för 50 Hz. fH ligger på 28.10 Hz. Bra att HS50an rapporterar signalerna så bra!  Detta problem har jag bara med 1080i-signal från Denonen.

• Skärpa: Min
Hade värdet "35" här innan, men efter att ha stått framme vid duken när jag körde DVE så såg jag att onödig bildinformation lades till med skärpan uppskruvad. Svårt att se, men kolla på "overscanbilden" under Reference Materials och den runda ringen i mitten av bilden. Det ser riktigt fin ut när skärpan är satt till "Min". Därför kör jag på det. Händer inte så mycket när jag drar upp och ner på skärpan när man kör med HDMI, men det är ändå synligt. Syns nog mer om man kör te.x. analog komponent via RCA-ingångarna. Mina värden gäller för HDMI.

• Signaljust - Flyttning: H=253, V=65 (Notis: Denonspelarens setup ställd till V.position=3)
Hade med 576p-signal dessa värden ställd till H=258, men med 1080i-signal pillrade jag ner H-värdet till 253. Bilden helt exakt centrerad nu. 

Om någon har testat mina värden och tycker bilden känns ljus, speciellt med vit duk, så förstår jag er. Har ställt det så här för att kunna urskilja alla nyanser även i mörka delar av bilden. Har fått till en mycket bra gråskala nu tycker jag, samt att varken svart eller vitt blir "crushed".

Bara färgerna kvar nu. Eventuellt någon liten gammajustering i min DVD-spelare. Sedan en check igen ifall kalibrering "håller". När man ställer färgerna mycket så kan även de andra inställningarna bli lite "off". Paneljusteringen på HS50an har jag inte pillrat med heller. Kanske ska göra det? Blir mycket skrivande i form av anteckningar först i så fall så man inte strular till det.

Du är kung Peter!! Jag bjussar på öl om du kommer hem och kalibrerar min projje. ;)

Postad 12 februari 2005 - 23:28

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Ni som frågade om hur Sony tänkte/kunde missa blankingen i 720p, så verkar det faktiskt finnas en rimlig förklaring. En TV har alltid overscan, det finns ofta skit i signalen längs kanterna i en TV-signal då man kan lita på att en TV klipper bort detta. Därför har projektorn overscan i alla lägen utom dator-läget. Men att göra overscan på en 720 signal vore bra dumt då man skulle skala om materialet väldigt lite, vilket är svårt (om det inte är kraftigt bandbegränsat). Det är "bättre" att köra med 1:1 mappning mot panelen och istället "simulera" overscan genom att blanka bort kanterna.

Något som Sony dock inte verkar tänkt på att detta är något högst oönskat hos många, och att HDTV inte "får" skicka med skit i kanterna på bilden längre, 1280x720 är den aktiva bildytan.

Så Sony tänkte väl rätt på någon vänster, men glömde lägga till valet att stänga av skiten för oss som inte alls önskar att ha denna "feature".

De tänkte visst inte heller på att folk kanske vill skicka in en datorsignal via HDMI-kontakten.

Redigerat av lunkwill, 12 februari 2005 - 23:29.

Postad 12 februari 2005 - 23:35

dannyboy
  • dannyboy
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Mjo jag vet inte om Peters kalibrering funkar så bra.. iaf inte med min duk som är en Euroscreen Greyline.. det enda som jag tyckte var bra var färgtempen som jag använde för att förbättra min redan befintliga kalibrering..

Min kalibrering ser ut såhär:

Kontrast: MAX

Brightness: 60

Color: 60

Hue: 50

Sharpness: 75

Blacklevel: OFF

Gamma: 3

Färgtemp: Cine4home (samma som Peter M)

DDE: Film

RCP: OFF

Lampläge: High

Iris: Auto

Dessa inställningar bör funka perfekt för er med gråa dukar och som vill kunna se under dagtid med nästan fullt dagsljus utan att bilden blir för urblekt..

Postad 13 februari 2005 - 00:17

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Nu har första personen borta i USA fått sin HS50 fixad för 720p blanking problemet. Så det är inte längre bara en myt om att fixen ska vara på väg, goda nyheter måste jag säga ;)

Länk till tråden på avsforum där personen fått den fixad

Postad 13 februari 2005 - 00:41

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Oj jag längtar efter min lilla HS50 nu ;)

1.
Ang färgerkalibrering på sonyn så bör man nämna att alla verkar vara kalibrerade individuellt. Dock bör (om sonys kalibreringsutrustning funkar som den skall) alla projar ha samma utgångsläge i användamenyn.
Går man däremot in i fatory menu och jämför värdena för bias och gain för respektive färg där kommer man märka att olika projar har olika värden (i alla fall var värdena på projen jag lånade och olika männsikor på AVS forum olika).
Detta beror antagligen på olika batcher av paneler, små skillnader i optik och alignement av paneler mm.
Jag tycker dock att det är helt suveränt att de kalibrerar varje proj - man kan ju undra vad de har för referens(-duk) när de kalibrerar för hade allt stämt så skulle man inte behöva pilla på något (de har ju knappast någon duk utan någon form av datoriserad utrstning med någon form av CCD sensor, men de måste ju ange riktvärden för vad de räknar med att ha för referensyta (duk) - undrar vilken ;))

2.
Till näste lilla bugg i HS50an (som säkert några inte lagt märke till):

*** Panel alignment ***
Det har visat sig att vissa LCD panelerna inte ligger "i linje" - visst panel rastret ligger i linje men däremot så finns det en förskjutning mellan panelerna på vissa projar (ganska många enl poll på AVS).
Detta visar sig som att man får en skugga i avvikande färg bestående av en till flera pixlars tjocklek runt vissa objekt.
Så här kan det se ut (bild länkad från AVS då jag glömde fota själv när jag hade HS50 hemma - men jag hade samma problem dock inte så här allvarligt)

2.2
Har är ett exempel med vita bokstäver mot svart där panelerna ej verkar ligga i linje:
Bifogad fil  WhiteOnBlack.jpg   17,31K   60 Antal nerladdningar

2.3
Har gjort en förklarande skiss i Excell nedan för påvisa hur panelerna verkar ligga ur linje ovan:
Bifogad fil  HS50_PanelsExplained.JPG   20,79K   25 Antal nerladdningar
* Respektive ram(röd, grön, blå) motsvarar respektive panels yttermått.
(förenklad genom att visa mkt mindre pixlar än en riktig panel men man kan tänka sig detta som en närbild av en liten del av panelen).
* Jag bortser från all kringliggande bildinfo.
* Den röda pixeln ser jag som referens - dvs en pixel som ligger "rätt" för att underlätta förklaringen
* Den blåa panelen ligger således förskjuten 1 pixel uppåt och en pixel till höger
* Den gröna penelen ligger således förskjuten 1 pix åt vänster
* Hade pixlarna legat rakt över varandra (rätt alignade) så hade det blivit en "vit pixel" av alltihopa (enl konceptet om additiva färger, dvs alla färger reflekteras i en punkt = vitt).
Nu ligger i mitt exempel pixlarna fel och vi något utav en CRT effekt - dvs att bilden byggs upp utav att pixlarna ligger så pass nära varandra att de nästan visar rätt färg (på avstånd uppfattas som vitt pga ögats inexakthet).
Dock så tror jag knappast detta är tanken då felalignade paneler ger konturskuggor i olika färger beroene på hur de ligger.
Hade alla paneler legat rätt alignade hade bilden m.a.o. varit helt vit.

2.4
För att påvisa skillnaden så har jag även bifogat ett litet filmklipp med vit test mot svart bakgrund (credits till EHUFF på AVS för den fina illustrationen) hur det sklijer sig med rätt alignat resp ej alignade: "ab:pixels.wmv". Datorn måste vara satt till 1280*720 upplösning och full screen mode för att filmen skall ge rättvisa enl EHUFF.
Filmsnutten demonstrera hur det skulle kunna se ut med rätt alignade paneler och en paneler med röd panel en pixel off.

3.
För ni skall kunna att testa detta själv bifogar jag även en monokrom 1280*720 bitmap med enkla vita prickar mot svart bakgrund. För att testen skall vara rättvis måste ni
A. Mata HS50 med RGB (Ingång A) från en PC
B. Ställa in upplösningen för denna bildutgång på datorn till 1280*720
C. Öppna bilden i maximerat läge (så att verkligen 1280*720 pixlar av bilden skickas till projektorn och inte datorn skalar på något sätt).

Får ni en helt vita prickar så är allt ok - visar det sig däremot att röd, blå, grön eller annan färgad pixel ligger förskjutet så är panelerna ej i linje (enda förklaringen jag kan komma upp med i alla fall).
Testfilen heter "720_Mono_BlackBack_WhiteDot.zip"
- I denna finns även lite mönster med kvadrater som är från 1 till 10 pixlar i bas och höjd för att se om något skalas i projektorn (skall ej göras vid RGB 1:1 mapping).
- Även overscan linjer lades till i hörnorna med en offset på 2 pixlar - antalet punkter som ligger i linje med strecket anger vilket streck i ordningen det är. Dvs ett streck med 0 punkter är det yttersta = 0 % overscan om det syns, medans ett streck med 2 punkter ligger 2*2=4 pixlar förskjutet horisontellt och vertikalt.

Regards
Boogie - hoppas på ett bra ex - man

Bifogad fil(er)

Redigerat av bigbadboogie, 13 februari 2005 - 21:58.

Postad 13 februari 2005 - 00:50

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
SUCK! Kollade på "Day after tomorrow" ikväll (som är en ganska mörk film) och såg tydlig macroblocking via HDMI och 1080i-signal (YCbCr). ;) Trodde jag löst detta, men inte! Slog över till 576p och RGB och problemet var så gott som borta. Back till 576p for good. Iaf via HDMI verkar det som. Längtar till att få testa DVI nu. Trodde aldrig att jag skulle vilja tillbaka till DVI efter att ha testat HDMI. He he.

prosen: "Kung"? Det var lite att ta i tycker jag. Öl säger du? Vart bor du? ;) :lol:

dannyboy: Förstår mycket väl att inte alla mina inställningar funkar för alla. Att jag kör med Gamma = Av, beror på min DVD-spelare samt de andra förutsättningar jag har med duk, rummet osv. Kan även ställa gammakurvan bättre där än de mycket generella fördefinerade kurvur/lägen som finns i HS50an. Har också jag testat och ställt color till 60 och det såg helt okey ut. Inte kollat det med färgfilter än dock. Sharpnessinställningen är också upp till var och en.

lunkwill: Förstår deras resonemang också, MEN HS50an är en "fixed pixel-projektor" så att smälla dit blanking på 720-signal för att vissa HDTV-boxar beskär bilden tycker jag är helt befängt! ;) HS50an är inte heller en CRT-projektor som behöver beskära bilden pga dålig bildkvalité längst ut på rören. Är väl inte Sonys fel om andra leverantörers grejer beskär bilden, eller? ;) Alltså inget ont om dig och det du skriver, blir bara arg angående hur de har tänkt. ;)

havocsi: Fint! Återstår att se vad som händer här i svedala dock. Inget svar från Sonys serviceansvarige chef via mail angående detta än. Har hans mobilnummer så han kommer inte undan. :P :D

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 13 februari 2005 - 01:00.

Postad 13 februari 2005 - 00:54

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Peter - har du kolalt din HS50 för pixelförskjutning (se mitt inlägg ovan) - såg att du precis postade så jag tänkte höra (om du suttit o skrivt samtidigt som jag) ;)

Boogie

Postad 13 februari 2005 - 01:02

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
bigbadboogie: Jag har en lite panelförskjutning, ja. Dock väldigt liten och den är max en pixel upp. Den röda panelen är max en pixel upp alltså. Har inte "bilden" i huvudet för detta och jag har stängt av projektorn nu. Kan kolla det i morgon. Ska gå och lägga mig nu.

Postad 13 februari 2005 - 01:29

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
Peter är inte 3910 är väldigt bra spelare, vad beror MB på det måste väl vara dvd:n eller är det i kombination med HS50 såg du MB även på 8700+.

låter lite skumt att MB är så tydligt på en dvd för 10.000 kan dom inte fixa det men nån firmware.

Postad 13 februari 2005 - 03:29

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
har ingen denon utan jag har en pioneer 868 och jag har inte sett nå MB med denna spelare över HDMI ivf.. Och är det bara något man kan ändra på denon spelaren om man vill skicka RGB eller YCbCr? För något sådant har jag inte hittat på pioneeren.? Men låter ju skumt att HDMI skulle ge MB och inte DVI? Har en adapter liggandes annars..

Mvh
Andreas

Postad 13 februari 2005 - 09:13

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Min erfarenhet angående kalibrering och inställlningar är att ingen sådan är sig lik från maskin till maskin, tvärtom blir bilden sämre än vad man själv ställt in den på.
Annars skulle det sluta med att av 5000 sålda maskiner är det 1 korrekt inställd sådan. Dämed gäller individuella inställningar och mina värden är då värdelösa för er övriga.

Däremot har jag ställt in lite olika värden för användare1, användare2 och användare3, det varierar dock litet melan dessa. Kontrasten och ljusset är detsamma över dessa lägen.

Postad 13 februari 2005 - 11:20

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
ZoomAir: Såg inte MB via DVI till min förra PE8700+, nej. Körde då DVI. Macroblocking beror på Faroudja FLI-2310. Det roliga är att det knappt är synligt med RGB-signal och 576p via HDMI. ;) Detta gör att jag vill testa DVI igen.
Blir lite OT att ta detta i denna tråden då det inte har något med HS50an att göra. Vi tar det i den officiella DVD-3910tråden i så fall. ;)

Andy76: En adapter "liggandes"? Är det en DVI>HDMI-adapter är jag intresserad om du vill sälja den. Skicka ett PM till mig i så fall. ;)

Ingen som har några tweaks för service- och fabrikationsmenyn för HS50an?

Postad 13 februari 2005 - 12:37

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

* Respektive ram(röd, gul, blå) motsvarar respektive panels yttermått.
(förenklad genom att visa mkt mindre pixlar än en riktig panel men man kan tänka sig detta som en närbild av en liten del av panelen).
* Den röda pixeln ser jag som referens - dvs en pixel som ligger "rätt" för att underlätta förklaringen
* Den blåa panelen ligger således förskjuten 1 pixel nedåt
* Den gula penelen ligger således förskjuten 2 pixlar nedåt och en åt vänster

Liten korrigering bara; det finns ingen gul panel, gul är "vit - blå" eller "grön+röd" beroende på hur man vill se på det. En gul skugga på vit text betyder alltså att den blå panelen är förskjuten i jämförelse med de andra två.

I exemplet du gav är alltså (med röd som referens) den blå panelen förskjuten en pixel åt höger samt en pixel uppåt. Den gröna (åter med röd som referens) är förskjuten en pixel åt vänster.

Edit: Har tittat på dina bilder igen, men förstår inte riktigt hur du fick till en "förenklade bilden" jämfört med fotot. Förutom att du har lagt till en gul panel istället för en grön så är ju inte färgförskjutningarna alls samma i de två bilderna...?

Redigerat av lunkwill, 13 februari 2005 - 12:43.

Postad 13 februari 2005 - 20:39

prosen
  • prosen
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0

har ingen denon utan jag har en pioneer 868 och jag har inte sett nå MB med denna spelare över HDMI ivf.. Och är det bara något man kan ändra på denon spelaren om man vill skicka RGB eller YCbCr? För något sådant har jag inte hittat på pioneeren.? Men låter ju skumt att HDMI skulle ge MB och inte DVI? Har en adapter liggandes annars..

Mvh
Andreas

Har inte hellar lyckats hitta YCbCr via HDMI på min 868:a.

Postad 13 februari 2005 - 22:06

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

* Respektive ram(röd, gul, blå) motsvarar respektive panels yttermått.
* Den blåa panelen ligger således förskjuten 1 pixel nedåt
* Den gula penelen ligger således förskjuten 2 pixlar nedåt och en åt vänster

Liten korrigering bara; det finns ingen gul panel, gul är "vit - blå" eller "grön+röd" beroende på hur man vill se på det. En gul skugga på vit text betyder alltså att den blå panelen är förskjuten i jämförelse med de andra två.

I exemplet du gav är alltså (med röd som referens) den blå panelen förskjuten en pixel åt höger samt en pixel uppåt. Den gröna (åter med röd som referens) är förskjuten en pixel åt vänster.

Edit: Har tittat på dina bilder igen, men förstår inte riktigt hur du fick till en "förenklade bilden" jämfört med fotot. Förutom att du har lagt till en gul panel istället för en grön så är ju inte färgförskjutningarna alls samma i de två bilderna...?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har helt rätt.

* Min första tanke med excell bilden var INTE att påvisa skillnaderna från bilden ovanför excelbilden. Men nu när jag läser din kommentar och även läste min post igen så förstår jag att det kan tolkas så och det är kanske så jag skulle lagt upp det.

* Dessutom var jag nog lite trött i huvudet igår då jag skrev och ritade gul istället för grön panel (var helt inne på additiva förger där gult och blått blir grön men eftersom en proj arbetar subtraktivt så blir ju grönt och rött med avsaknad av blått = gult (dvs den jobbar med grönt i panelen som är en sammansatt färg av gul + blå - detta för att sedan kunna subtrahera färger för att få tex gul).

**
Jag har gjort en ny bild med röd, grön, blå ram samt pixelförskjutning som motsvara bilden ovanför.
Ändrade även texten så att allt är korrekt nu och man kan även jämföra excell mot riktig bild.
**

Tack för inputen
Boogie

Postad 14 februari 2005 - 19:44

Bobo3914
  • Bobo3914
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej Gubbar!
Första inlägget ;) Har följt tråden med stort intresse och har väl mer eller mindre bestämt mig för att köpa Sony. En fråga bara: vad jag förstått så har hs-50 haft ett leveransuppehåll pga att dom har bytt fabrik eftersom den första fabriken inte kunde producera tillräckligt många. Är då dessa projjar från den nya fabriken uppdaterade så att dom inte har 720p buggen? Om så är fallet när når dom då Europa (Gultronics)? Är det redan dom som skulle komma idag den 14:de? Kanske Peter M. vet svaret för han brukar ju kunna svara på allt(mållös av beundran).
Bobo.

Redigerat av Bobo3914, 14 februari 2005 - 19:51.

Postad 14 februari 2005 - 20:01

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Tjena Bobo3914 och välkommen till Prisjakt!

Att jag har svar på allt är lång ifrån sanningen. Hehe. Har faktiskt inte hört något från Bengt på Sony Sverige än. Kanske kan ringa honom och höra snart, eller så kanske han letar efter en lösning?

Det jag har hört är att i england så är mjukvaran för 720p i sitt slutskede och snart på väg ut. Detta borde nog betyda att den snart finns att tillgå även i sverige.
Hur sedan Sony löser det hela med uppdateringarna låter jag vara osagt. Det är ju samma mjukvara i de engelska HS50orna som det är i de svenska så det borde inte vara några problem. Någon större försening till sverige borde det ju heller inte bli iom internet osv. Jag är optimistisk! ;)

Postad 14 februari 2005 - 23:24

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Idag har jag beställt en HS50 (weee)! Kollade med dataföretaget som skulle beställa dem och de berättade att Sony kan leverera HS50 först i mitten av Mars ;) Detta var inga roliga nyheter men jag är villig att vänta en månad till. Tänker inte köpa en annan projektor bara för att få vänta lite kortare. Så ett varningens ord till er som ska beställa en ny projektor nu... det kommer ta ett tag att få den verkar det som. Självklart finns det säkert lite butiker som har kvar i lager men inte många skulle jag tro. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge. Jag hoppas bara att jag verkligen får den i mitten av Mars. Om man ska se något positivt med det hela så är det väl att den utökade tiden kanske ökar chanserna att man får en uppgraderad HS50.

Redigerat av Unregistered10f106ca, 14 februari 2005 - 23:25.

Postad 14 februari 2005 - 23:29

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

Idag har jag beställt en HS50 (weee)! Kollade med dataföretaget som skulle beställa dem och de berättade att Sony kan leverera HS50 först i mitten av Mars ;) Detta var inga roliga nyheter men jag är villig att vänta en månad till. Tänker inte köpa en annan projektor bara för att få vänta lite kortare. Så ett varningens ord till er som ska beställa en ny projektor nu... det kommer ta ett tag att få den verkar det som. Självklart finns det säkert lite butiker som har kvar i lager men inte många skulle jag tro. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge. Jag hoppas bara att jag verkligen får den i mitten av Mars. Om man ska se något positivt med det hela så är det väl att den utökade tiden kanske ökar chanserna att man får en uppgraderad HS50.

<{POST_SNAPBACK}>

GRATTIS B) ;) synd på den långa leveranstiden bara man vill ju ha sin leksak så snabbt som möjligt fast du kanske får den nya firmwaret.

Postad 15 februari 2005 - 09:07

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Tack! Känns bra att bli "en i gänget" hehe

*HOPPAS JAG FÅR NY FIRMWARE*

I veckan borde iaf min S97 som också blivit grymt försenad komma (avbeställde från tyskland och tog en evighet så det blev hembiobutiken.se). Det verkar som alla prylar vi disskuterar här på prisjakt tar slut direkt ute i handeln :lol:

Redigerat av Unregistered10f106ca, 15 februari 2005 - 09:08.

Postad 16 februari 2005 - 12:15

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Ingen som kör någon HS50a med något filter? Hoya ND-filter eller liknande och har något att säga om det?

Postad 17 februari 2005 - 08:58

Operation Mindcrime
  • Operation Mindcrime
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Är det någon som har fixat lite med Gain/Bias kontrollerna i service menyn?
Bäst tycker jag det är att utgå ifrån custom 2 som är samma som middle..
Jag tyckte att gråskalan drog lite mycket åt det röda, så jag ställde min Gain så som följer.
R-130
G-95
B-130

Bias lämnade jag orörd.

Är det någon som har lite andra värden man kan testa? :(

Postad 17 februari 2005 - 12:48

shafty
  • shafty
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har följt denna trevliga tråd ett tag och gratulerar alla köpare. Som Sonyprojektorägare sedan 4 år tillbaka (VW-10) så måste jag trycka på en viktig sak när folk börjar växla inställningar med varandra:

Alla projektorer är INDIVIDER som kan ha ganska olika värden för att uppnå samma bildkvalitet. Dessa värden kalibreras på fabrik individuellt för varje projektor. Nu kan man ju i princip alltid kalibrera så det blir bättre eller efter personliga preferenser. Försök att ta andras inställningsvärden med en nypa salt och utgå istället från Dina egna och gör justeringar därifrån. Annars villar man lätt bort sig.

Att få inspiration och tips är ju givetsvis bara bra, men ha lite is i magen och inte minst: Skriv ner alla utgångsvärden i alla menyer - speciellt om Ni går in i Service eller Factory mode. Själv tog jag digitalfoto på varenda inställning som ett tips!

Annars är ju att tweaka en proj "halva nöjet" och själv har jag genomfört rödfilter tweaket på min egen proj samt efterföljande SMART-kalibrering med mycket gott resultat.
/Shaft

Postad 17 februari 2005 - 12:50

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0
Angående kalibrering så har dom flesta projägare olika förutsättningar gällande rummet, kringutrustning osv som alla påverkar bilden olika varför alla projar måste kalibreras på plats. Fanns det en specifik kalibrering som gav optimal bild för alla så skulle projarna ha den från fabrik...

Postad 17 februari 2005 - 12:56

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt pröva med ett rödfilter... CC10R eller CC20R.

Jag vill dock inte förstöra "stinget" i bilden. Emellertid upplever jag att det finns kräm nog och att ett dylikt filter bara skulle öppna upp för att sänka just "R" som "Operation Mindcrime" nämner.
JAG tycker INTE att "Cinema" är bra... alldeles för smetigt rött så jag har åxå vässat mina gröna och blå inställningar. Standard upplever jag som bäst startpunkt (vilket då motsvarar custom 2 eftersom de tre custom-temperaturerna från start ärvt "dynamic, standard och cinema" i samma ordning).

Nu kör jag med något mellan standard och cinema, men närmare standard typ 1/3-del från standard...
Kommer inte ihåg siffervärdena men riktigt så högt har inte jag ställt mitt... har för mig att "G" blev 55-60 och att "B" blev 80-90...

Med ett rödfilter misstänker jag att man kan sänka "R" och därmed tvätta ur bilden (lite ljusare) utan filter ... en urtvättning som faller på plats med...
MEN, jag vet inte och jag har inte haft tid att experimentera så mycket (nu betraktas jag väl som en fullkomlig idiot som inte sitter kvällarna igenom och onanerar fjärren och Factory-settings :( )

Det praktiska kring filtret tål dock att funderas över eftersom linsen är ganska "bukig" och nästan når ut till skärperingen. Ett filter skulle behöva appliceras ganska långt ut... hmmmm
Ett tillklippt plastfilter måste fästas (snabblim) precis innanför skärperingen för att inte ligga emot linsen.
Ett glasfilter - utöver att det är dyrt - måste ha en dimension som fungerar. Det behöver i sin tur testas eftersom man inte kan beställa ett filter och sedan gå tillbaka å säga att det inte passar.

En som filtrerade sin gamla MT7:a med framgång

Postad 17 februari 2005 - 13:59

Operation Mindcrime
  • Operation Mindcrime
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Alla projektorer är INDIVIDER som kan ha ganska olika värden för att uppnå samma bildkvalitet. Dessa värden kalibreras på fabrik individuellt för varje projektor. Nu kan man ju i princip alltid kalibrera så det blir bättre eller efter personliga preferenser. Försök att ta andras inställningsvärden med en nypa salt och utgå istället från Dina egna och gör justeringar därifrån. Annars villar man lätt bort sig.

Jag håller med till 100%, dessutom varierar ju preferenserna när det gäller
"bra bild" ganska mycket...

Postad 17 februari 2005 - 20:28

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Självklart är alla projektorer individer, men det är alltid kul att ha några värden att utgå ifrån när man försöker få till bilden.

Det svåraste med HS50an som jag tycker är att få en bra färgkalibrering/färgbalans. Det andra (kontrast, ljusstyrka osv) kan man ju fixa till ganska lätt med kalibreringsskivor eller liknande.

Postad 18 februari 2005 - 00:09

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
"Alla projektorer är individer " = öppen dörr

Med tanke på tillverkningstoleranser så kommer nog fabrikskalibreringen att vara lite olika på alla maskiner, om än av samma modell.
Dock, undrar jag om inte det principiella vi sett i några tester (Cine4home, Widescreen review etc.) beträffande karaktäristiken hos de tre panelerna håller i sig...

R : verkar klen i det svartaste och sedan gasa på för att tappa sugen
B : nästa tvärt om mot den röda
G : ser snygg ut.

Man skall kanske principiell sänka förspänningen på rött och öka gasen (se tex. cine4home's inställningar)... och tvärt om för blått.
Jag misstänker dock att man då tröttar ut den röda för tidigt och som i en av testerna man kan läsa lyckades de inte riktigt krana ner vittemperaturen vid riktigt höga nivåer.
Därför - vilket jag inte hunnit än - skall jag nog testa med ett rödfilter för att hjälpa den röda panelen på traven. Man har sagt mig att just kontrasten i den röda panelen brukar vara begränsande. Det är liksom svårt att få kräm utan att det blir gult.

En mättekniker (ja det är sant)

Postad 18 februari 2005 - 08:54

Operation Mindcrime
  • Operation Mindcrime
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Det är nog fler än jag som har märkt att när Iriset sluter sig vid mörka scener så verkar projjen lägga på mer rött i signalbehandlingen, eller så kanske det är en bi-effekt av att ljusflödet minskas. Hur som helst så är det svårt att motverka med Bias kontrollen utan att färgbalansen blir underlig. Är det någon som har tips på vad man kan göra?
Om man vågar kan man trixa med Gamma kontrollerna i Factory-menyn, men det känns lite jobbigt med tanke på dom drygt 9000 olika värden man ska ha koll på...
:) ;)

Postad 18 februari 2005 - 15:02

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0
Har ringt Gultronics igen idag. Som jag skrev för ett par veckor sedan så var den 18:e februari bekräftat leveransdatum från Sony enligt Gultronics när jag senast pratade med dem den 2:e februari. Lal (har jag pratar med oftast tror jag) hade sagt åt mig att ringa igen den 18:e för att få ett trackingnummer.

Gissa vad? Leveransen kom inte. Nytt leveransdatum är sista veckan i februari eller första veckan i Mars.

Man blir allt bra sorgsen när man återigen ringer dem och återigen blir man besviken. Fjärde gången nu de inte har hållt vad de sa under tidigare samtal. Pengar, de drog de snabbt. Har varit >20kkr kort i 50 dagar nu, dock ingen projektor...

Får hoppas jag får den innan jag fyller år den 3:e Mars, men jag är tveksam.

EDIT: Ja just det ja, beställde den 7:e januari, så om ni beställt från Gultronics efter det är det bara att beklaga sorgen.

Redigerat av lunkwill, 18 februari 2005 - 23:58.

Postad 18 februari 2005 - 20:16

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Hej lunkwill
Jag har oxå beställt av dem, jag beställde i måndags förra veckan, Lal sa även till mig att den ska levereras sista veckan i februari. Jag tror att han bara återger det datum han fått från Sony, det är väl snarast så att det är en global HS50-brist just nu i och med att den är så populär. I motsats till vad jag trott tidigare så tror jag nu att Gultronics har ärliga avsikter (detta baserat på antagandet att om de gjort något riktigt fult så skulle det snabbt ha spridits på detta forum...)

Så... upp med hakan, vi får nog våra projar till sist!!! :ph34r:

Postad 18 februari 2005 - 23:49

Unregistered1dd8c698
  • Unregistered1dd8c698
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjena,håller på att snickra på ett biorum och har fått tag på en hs-50 till ett riktigt nice price.Skulle gärna villja ha lite tips på dvd spelare,kablar och duk som passar sig till denna fina projje.

Postad 19 februari 2005 - 00:02

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

• 304 inlägg
  • 0

Hej lunkwill
Jag har oxå beställt av dem, jag beställde i måndags förra veckan, Lal sa även till mig att den ska levereras sista veckan i februari. Jag tror att han bara återger det datum han fått från Sony, det är väl snarast så att det är en global HS50-brist just nu i och med att den är så populär. I motsats till vad jag trott tidigare så tror jag nu att Gultronics har ärliga avsikter (detta baserat på antagandet att om de gjort något riktigt fult så skulle det snabbt ha spridits på detta forum...)

Så... upp med hakan, vi får nog våra projar till sist!!!  :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Saken är att det är global brist nu, då det inte verkar kommit några projektorer alls från Sony på ett bra tag. Det var inte alls samma global brist , när jag beställde. Hade bara Gultronics varit ärliga med mig från början hade detta problem aldrig uppstått. Fast då hade de ju inte heller fått sälja en projektor heller, de drog ju pengarna direkt, för 50 dagar sedan. När de väl sade som det var (ett par veckor senare) det ju i princip för sent att ångra sig, då hade ju lagren börjat ta slut överallt.

Sedan tycker jag att det är lite kasst av dem att inte mail ut uppdateringar om det här. Vet man att ett i princip utlovat datum kommer spricka med ett par veckor tycker jag minsan man kan ta sig lite tid att skicka iväg ett mail.

Jag tror inte Gultronics är onda på något sätt, men jag tror de är kallt beräknande.

Redigerat av lunkwill, 19 februari 2005 - 00:03.

Postad 19 februari 2005 - 08:34

ogt
  • ogt
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall det dykt upp några skärm drivrutiner till PC än? Jag kör enbart HS50 via HTPC. Tycker det är riktigt märkligt att de inte släppte några drivrutiner vid release, att handjaga med program som Powerstrip känns som stenåldern; dataår räknat.

Trevlig helg!

Postad 19 februari 2005 - 11:33

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
har du prövat installera Mediacenter, då kan du välja alla HD upplösningar utan hålla på med drivisar till skärm, funkar klockrent hos mig i 1280x720 60hz så frågan om man har någon nytta av powerstrip med detta operativ

Postad 19 februari 2005 - 23:37

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vart man kan köpa dessa filter till en sony proje?

Postad 20 februari 2005 - 10:52

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
andy76q: Alla butiker och kedjor som har Tura Scandinavia som leverantör kan få tag på ND-filter från Hoya. Detta har te.x. Cinema Concept, men även kedjor som Siba m.fl. De flesta butiker som säljer te.x. Hama har Tura som leverantör på de grejerna.

Postad 20 februari 2005 - 13:19

skenhall
  • skenhall
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Sedan tycker jag att det är lite kasst av dem att inte mail ut uppdateringar om det här. Vet man att ett i princip utlovat datum kommer spricka med ett par veckor tycker jag minsan man kan ta sig lite tid att skicka iväg ett mail.

Jag tror inte Gultronics är onda på något sätt, men jag tror de är kallt beräknande.

Hej!

Vi verkar vara fler i samma situation. Jag har letat efter "rätt" projektor sedan i somras och fastnade för HS-50 vid en demo innan jul och slog till med en beställning + en DVD-spelare (S97) hos Gultronics i början av januari.

Ursprungligen lovad 7-10 dagars leveranstid, vilket sedan korrigerades till 18/2 efter att jag hade stött på när de 10 dagarana hade gått. Nu kom det ju ingen proj till mig heller den 18:e, men nytt datum är nu "början av mars" enligt Lal i fredags. Mycket riktigt var det jag som fick jag jaga Lal med mail och sedan telefon (han skulle "precis svara" på mitt mail när jag ringde några timmar senare... ;) )

Gultronics var även i detta fall snabba på att dra köpreskillingen från mitt konto redan innan de 10 första dagarna hade gått. Däremot kom vi fram till en överenskommelse i fredags att han håller cirka 20% av köpeskillingen som handpenning fram till leveransen och drar resten när varorna verkligen finns. Detta skall inte heller påverka köorningen bland deras ordrar (han sade att de hade 40 st HS50 som restorder och var inte heller glad över situationen med brist på projektorer.)

Min erfarenhet så här långt är alltså ändå gott av Gultronics (det är ju inte deras fel i grunden), men servicegraden är ganska låg (men det är ju också priset!) och man får jaga på själv.

Hoppas den nu blir så bra som jag minns den från i december, när den väl dyker upp... :)

Postad 20 februari 2005 - 19:36

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Angående det här med filter så undrar jag om det bara är det gråa ND filtret som man ska använda?
Det är det ända filtret som hade betäckningen ND..
Och så hittade jag ett NDx2 samt NDx4 filter. Vad kan det vara för skillnad på dessa? Och är det någon som vet det exakta måttet på sonys lins?
Då jag mätte så fick jag det till 740mm och hittade bara filter på 720mm.

Mvh
Andreas

Redigerat av Unregisteredce93e47d, 21 februari 2005 - 02:04.

Postad 20 februari 2005 - 20:08

pellevin
  • pellevin
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

...men nytt datum är nu "början av mars" enligt Lal i fredags.

Det var ju skit, tycks som att jag får glömma "sista veckan i februari" då... :)

Postad 21 februari 2005 - 10:41

Bobo3914
  • Bobo3914
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Är det någon som har provat keystone korrigeringen? Alltså att inte ha projjen mitt framför duken. Jag vet att det inte är att rekommendera men det står hos många säljare på nätet att den inte tappar kvalitet med en sån placering.

Bobo

Postad 21 februari 2005 - 12:05

Operation Mindcrime
  • Operation Mindcrime
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Är det någon som har provat keystone korrigeringen? Alltså att inte ha projjen mitt framför duken. Jag vet att det inte är att rekommendera men det står hos många säljare på nätet att den inte tappar kvalitet med en sån placering.

Varför ska man använda keystone på en projektor som har lensshift? :huh:

Postad 21 februari 2005 - 12:18

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

Bobo

<{POST_SNAPBACK}>

Projjar tappar ALLTID kvalite på att använda keystone, frågan är bara hur mycket, möjligt att sonyn tappar mindre än vanligt.

Som sagt, vad är det för fel på lensskift?

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.