Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - SwanSpeakers *

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Swans Diva 5.2F (Golvhögtalare) 1 7 (2) Inga priser
Swans Diva 2.1 (Surroundhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Swans Diva 6.2F (Golvhögtalare) 1 8,37 (7) Inga priser
Swans M20-5.1 (Högtalarpaket för hembio) 1 (0) Inga priser
Swans Diva 4.2F (Golvhögtalare) 2 8 (3) Inga priser
Swans D1080 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S200A (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S600SE (Golvhögtalare) 1 7,67 (2) Inga priser
Swans M1 (Surroundhögtalare) 1 9 (10) Inga priser
Swans D3.1 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans D3.2F (Golvhögtalare) 0 7,83 (5) Inga priser
Swans 2.3C (Centerhögtalare) 5 9 (5) Inga priser
Swans F2.2F (Golvhögtalare) 5 8,75 (3) Inga priser
Swans F5R (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Swans F2.2R (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Swans H5 (Datorhögtalare) 4 8,5 (3) Inga priser
Swans M808 (Golvhögtalare) 4 7,5 (1) Inga priser
Swans M806 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans F2.2A (Golvhögtalare) 1 8,5 (3) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Swans M806B (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Swans M100 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans M100 MKII (Surroundhögtalare) 6 7,5 (1) Inga priser
Swans M10 (Datorhögtalare) 3 8,45 (10) Inga priser
11 relaterade trådar

Postad 26 april 2012 - 22:44

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

*host* stay on topic *harkel*

Ja, jag skall genast gå och ställa mig i skamvrån och lova att aldrig göra så mer. Tror jag... :)

Har själv suktat och letat efter en recension av F2.2A utan att lyckas. Kanske för tidigt än.

Postad 30 april 2012 - 21:42

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Undrar vilken impedans det är för resp modul på F2.2A? Det med tanke på att det skulle kanske inte vara så dumt att driva dem med två slutsteg för bas resp. mellanregister/diskant. Brukar oftast bli lite bättre ljud vid en sådan separation.
Så är det någon som vet?
Farbror Rickard kanske? :)

Postad 01 maj 2012 - 11:43

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Undrar vilken impedans det är för resp modul på F2.2A? Det med tanke på att det skulle kanske inte vara så dumt att driva dem med två slutsteg för bas resp. mellanregister/diskant. Brukar oftast bli lite bättre ljud vid en sådan separation.
Så är det någon som vet?

Så som jag fått det förklarat så har den mittre sektionen ett eget filter och filtret för basenheterna sitter i den nedre modulen.
Vid delning se till att använda likadana slutsteg.
Jag gör en gissning på att vinsten blir väldigt liten i förhållande till den ökade kostnaden, om det nu ens är hörbart.
Är nog bättre investerade pengar att skaffa ett kvalitetssteg som har F2.2A i ett järngrepp.

Redigerat av MYC AUDIO, 01 maj 2012 - 11:43.

Postad 01 maj 2012 - 11:47

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Man blir alltså farbror redan vid 30 :blink: typiskt.. <_<

Postad 01 maj 2012 - 20:01

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Jag gör en gissning på att vinsten blir väldigt liten i förhållande till den ökade kostnaden, om det nu ens är hörbart.
Är nog bättre investerade pengar att skaffa ett kvalitetssteg som har F2.2A i ett järngrepp.

Gjorde en del experiment, tillsammans med en kompis för nu många år sen, med elektroniska delningsfilter och separata slutsteg för varje element som fick högtalarna att stortrivas. Vad man vann med det var ju att alla elementen fick jobba ifred och inte bli påverkade av de andra elementens strömuttag.
Det var den tanken som fick mig att fundera vidare. Men det är klart, mitt slutsteg borde kunna driva allt (2x300W 2ohm) utan att skapa någon större strömvariation bland elementen så ja, det var bara som sagt en tanke.

Så relativt unge herr 30+ Rickard har säkert rätt i sina gissningar. :)

Postad 01 maj 2012 - 21:39

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0

Man blir alltså farbror redan vid 30 :blink: typiskt.. <_<

Då är jag gammelgubbe då som är 35... :)

Postad 01 maj 2012 - 22:39

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Då är jag gammelgubbe då som är 35... :)

Absolut! Hur gammal jag är tänker jag inte tala om.
Fast jag har nog kommit in i OT-åldern... :rolleyes:

Postad 02 maj 2012 - 07:17

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0

Absolut! Hur gammal jag är tänker jag inte tala om.
Fast jag har nog kommit in i OT-åldern... :rolleyes:

Du är m.a.o. visast av oss alla. :)

Postad 06 maj 2012 - 12:24

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 1
Då väntar vi bara på det stora dräggelreportaget från Rickard efter sitt besök på High End mässan i München! :)

Postad 10 maj 2012 - 15:50

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Bifogad fil  2.8+subs.JPG   5,44MB   10 Antal nerladdningarBifogad fil  m3.m6.JPG   4,69MB   17 Antal nerladdningarBifogad fil  m806.JPG   3,7MB   11 Antal nerladdningarBifogad fil  m806_m808.JPG   4,12MB   7 Antal nerladdningarBifogad fil  m806b.JPG   5,03MB   3 Antal nerladdningarBifogad fil  m808.JPG   3,93MB   3 Antal nerladdningarBifogad fil  sub15.JPG   4,66MB   3 Antal nerladdningar

Postad 10 maj 2012 - 15:52

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Stora M-serien är verkligen sjukt fin... :)

Postad 10 maj 2012 - 15:52

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Blev väl ingen vidare kvalitet efter uppladdning <_<

På mässan spelades det på de nya Swans 2.8 och den jämförelsevis lilla M1.

Redigerat av MYC AUDIO, 10 maj 2012 - 15:53.

Postad 10 maj 2012 - 19:55

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Blev väl ingen vidare kvalitet efter uppladdning <_<

På mässan spelades det på de nya Swans 2.8 och den jämförelsevis lilla M1.

Kör in bilderna i Photoshop och gå till "bild-justeringar-intensitet/kontrast" och minska lite på kontrasten och höj intensiteten. Gå sen till "arkiv-spara för webb och enheter" så blir bilderna mer anpassade för nätet.

Men j-r-anamma vad 2.8 var stor. Hade definitivt varit något efter en bamsig lottovinst.
Nåja, drömma är i alla fall gratis... :)

Redigerat av perri, 10 maj 2012 - 20:13.

Postad 10 maj 2012 - 22:37

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Kör in bilderna i Photoshop och gå till "bild-justeringar-intensitet/kontrast" och minska lite på kontrasten och höj intensiteten. Gå sen till "arkiv-spara för webb och enheter" så blir bilderna mer anpassade för nätet.

Men j-r-anamma vad 2.8 var stor. Hade definitivt varit något efter en bamsig lottovinst.
Nåja, drömma är i alla fall gratis... :)

Eller så kan man syna dem här: http://www.mychifi.s...s-show-high-end
attans att blixten blev kvar på hotellet...

Nog är 2.8 groteskt stora och väljudande men jag vet inte hur europeisk designen är :)

Postad 31 maj 2012 - 23:37

kalenen
  • kalenen
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0
Fler bilder/info från Munchen mässan !

http://www.hivi.com/...asp?news_id=525

Postad 01 juni 2012 - 08:55

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Hum, de där blå slutstegen ser bekanta ut, undra om jag läste om dem i Hifi & Musik.

Gissar att högtalarna i guld främst är för den asiatiska marknaden? ;)

Postad 01 juni 2012 - 13:07

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Hum, de där blå slutstegen ser bekanta ut, undra om jag läste om dem i Hifi & Musik.

Nej, de där kung Midas högtalarna skulle nog inte passa så bra här i vår kära Ikea kultur... :rolleyes:
Men allt det andra... :wub:

Postad 01 juni 2012 - 17:06

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Det är en tysk högtalare av märket Ascendo, men den har Swans element :)

Postad bild

Postad bild

Redigerat av MYC AUDIO, 01 juni 2012 - 17:08.

Postad 01 juni 2012 - 17:12

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Nej, de där kung Midas högtalarna skulle nog inte passa så bra här i vår kära Ikea kultur... :rolleyes:
Men allt det andra... :wub:

Du har så rätt.
Just nu diskuteras färger med Swans så inom en snar framtid kanske det finns fler färgalternativ
på deras modeller.

Postad 01 juni 2012 - 18:53

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1 237 inlägg
  • 0
Nån som hört Swans RM300F eller RM301F och kan ge ett intryck?

Postad 01 juni 2012 - 19:13

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Nån som hört Swans RM300F eller RM301F och kan ge ett intryck?

Hejsan !

Det kan bli svårt med intryck av dessa då det är en väldigt ny modell från Swans.
Drygt 15 system har hittat ägare i Sverige sen de lanserades.

Vill du lyssna hemma hos dig skickar vi gärna ett par så
du kan lyssna i lugn och ro, inga kostnader/förpliktelser för dig ;)

Skicka ett PM så ordnar vi nåt !

Postad 02 juni 2012 - 10:46

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Ahh... se där! Tyskar brukar väl inte heller vara så mycket för prålighet, men de kanske exporterar de flesta till Asien. ;)

Det är en tysk högtalare av märket Ascendo, men den har Swans element :)

Postad bild

Postad bild

Postad 02 juni 2012 - 14:21

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Ahh... se där! Tyskar brukar väl inte heller vara så mycket för prålighet, men de kanske exporterar de flesta till Asien. ;)

Sniffade runt lite på nätet om denna extremfula högtalare och mycket riktigt var det en del giftiga kommentarer från väst medan de borta i öst var mer gillande.
Endast 29.000€ i guld och 27.000€ i svart...
Håller mig nog till Swans i original... :rolleyes:

Postad 04 juni 2012 - 08:47

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0

Sniffade runt lite på nätet om denna extremfula högtalare och mycket riktigt var det en del giftiga kommentarer från väst medan de borta i öst var mer gillande.
Endast 29.000€ i guld och 27.000€ i svart...
Håller mig nog till Swans i original... :rolleyes:

:D Det får man respektera. :) Jag förnekar inte att även om jag aldrig skulle inreda mitt hem som en kinarestaurang så tycker jag att miljön är trivsam när jag äter kinamat. :)

Postad 08 juni 2012 - 17:49

Jasonhund
  • Jasonhund
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag är intresserad av högtalare i prisklassen 30-40000 kr och har fastnat för Kef r900 alternativt Swans Diva 8.3. Båda är relativt nya och det är svårt att hitta information hur de låter, framförallt när det gäller Swans.

Någon på forumet som hört dessa? och kan återkomma med lyssningsintryck? Prisvärdhet?
Kanske till och med hur de står sig jämfört med Kef?

Hälsningar Jeppe

Postad 08 juni 2012 - 19:48

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Hejsan!

Jag är intresserad av högtalare i prisklassen 30-40000 kr och har fastnat för Kef r900 alternativt Swans Diva 8.3. Båda är relativt nya och det är svårt att hitta information hur de låter, framförallt när det gäller Swans.

Någon på forumet som hört dessa? och kan återkomma med lyssningsintryck? Prisvärdhet?
Kanske till och med hur de står sig jämfört med Kef?

Hälsningar Jeppe

Hej Jeppe,

Diva 8.3 är en purfärsk modell och har inte hittat till Sverige än. De har ganska nyligen släppts till distributörer, så få har fått hem dem.

Det har anlänt några stycken i staterna men det finns inget läsbart om dem än, vad vi sett.

Diva serien har alltid varit Swans populäraste serie och det just för att pris/prestanda nivån hålls väldigt hög och inte minst för den fina finishen. Den nya Diva 8.3 har en nyutvecklad diskant som enligt Swans ska vara nåt av de bästa de åstadkommit och den är även välsignad med samma basar och mellanregister som du kan finna i flaggskeppet 2.8. Det är en av de största satsningarna i Diva serien sedan Diva seriens födelse och det är frågan om man behöver köpa dyrare högtalare än så här. Man får otroligt mycket för de investerade pengarna.

Enlig Swans så är produktion klar för leverans i mitten av juli och beräknas landa i Sverige kring mitten av augusti.
Diva 8.3 kommer visas upp på Arkenmässan i september tillsammans med andra nyheter.

//Rickard

Redigerat av MYC AUDIO, 08 juni 2012 - 19:54.

Postad 08 juni 2012 - 21:03

Jasonhund
  • Jasonhund
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ok, då var det ju inte så konstigt att jag inte hittat några omdömen om Swans Diva 8.3, men din information låter ju mycket lovande. Dessutom har de ju ett rabatterat pris för tillfället.

Tack Rickard för infon! Återkom gärnna om du får reda på något mer.

// Jeppe

Postad 17 juni 2012 - 00:13

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Tänkte bara skriva att jag fick mina Swans F1.1A (och en 2.3C center) i veckan och de låter helt otroligt bra! Vi snackar inte bara enorm dynamik utan de spelar även med precision och finess, detaljnivån och perspektivet är imponerande! Monteringen av staplarna kändes dock i ryggen dagen efter, för att få upp den sista toppdelen var jag tvungen att ringa in min svåger, jag och frugan fixade det inte på egen hand p.g.a. kombinationen av höjd och tyngd. Det är svårt att greppa hur jäkla stora de är i verkligheten även om man sett dem på bild. Jag mätte höjden i bakkant (de har en sluttande form upptill och baktill är de som högst) och fick det till 193 cm. Rätt galet... :)

Jag siktar på att uppdatera mitt galleri med nya bilder i morgon för den som eventuellt är intresserad. :)

Till sist ett stort tack till Rickard på MYC Hifi som hjälpte mig med transport hem till dörren och kånkande av svintunga kartonger ända in i hallen trots opererad hand, service på hög nivå. :)

Postad 17 juni 2012 - 01:37

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Tänkte bara skriva att jag fick mina Swans F1.1A (och en 2.3C center) i veckan och de låter helt otroligt bra! Vi snackar inte bara enorm dynamik utan de spelar även med precision och finess, detaljnivån och perspektivet är imponerande! Monteringen av staplarna kändes dock i ryggen dagen efter, för att få upp den sista toppdelen var jag tvungen att ringa in min svåger, jag och frugan fixade det inte på egen hand p.g.a. kombinationen av höjd och tyngd. Det är svårt att greppa hur jäkla stora de är i verkligheten även om man sett dem på bild. Jag mätte höjden i bakkant (de har en sluttande form upptill och baktill är de som högst) och fick det till 193 cm. Rätt galet... :)

Jag siktar på att uppdatera mitt galleri med nya bilder i morgon för den som eventuellt är intresserad. :)

Till sist ett stort tack till Rickard på MYC Hifi som hjälpte mig med transport hem till dörren och kånkande av svintunga kartonger ända in i hallen trots opererad hand, service på hög nivå. :)

Hmm... 123 kilo styck! :unsure: De står på betonggolv va? :rolleyes:

Postad 17 juni 2012 - 18:40

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Nepp, men rejält bjälklag + golvspån + golvgips. :)

Nu finns nya bilder i galleriet. :)

Postad 17 juni 2012 - 20:43

EtageMedia
  • EtageMedia
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Jag ser att diskanten (Banddiskanten) i dessa högtalare är en likadan som sitter i Sunfires CRS-högtalare, denna diskanten låter ÄCKLIGT bra.

Mvh

EM

Postad 17 juni 2012 - 20:48

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Intressant. :) Det verkar vara en RT2H-A.

Jag ser att diskanten (Banddiskanten) i dessa högtalare är en likadan som sitter i Sunfires CRS-högtalare, denna diskanten låter ÄCKLIGT bra.

Mvh

EM

Postad 17 juni 2012 - 22:54

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
ÄCKLIGT? :)
Nåja, priset i lösvikt för denna banddiskant är 120 USD. Måste då vara en väldigt fint tillverkad låda enligt konstens alla regler från Ascendo med tanke på priset 27-29.000€... ^_^

Redigerat av perri, 17 juni 2012 - 22:59.

Postad 17 juni 2012 - 23:06

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Många element i dyra högtalare är inte speciellt dyra i handeln, och ännu billigare när tillverkarna köper in dem. I Swans fall så har de ju dessutom egna element så där lär de komma undan till hyffsade priser. Det innebär dock inte att det är dåliga grejer. :) Men nog är det så ibland att prislappen inte enbart styrs av materialkostnad och utvecklingskostnad, utan det kostar för att det heter något fint. Motsvarande ser man ju utan tvekan i t.ex. modebranschen också. I fallet Swans lär man ju dock säga att de håller väldigt konkurrenskraftiga priser.

Postad 17 juni 2012 - 23:47

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

I fallet Swans lär man ju dock säga att de håller väldigt konkurrenskraftiga priser.

Jo, det är därför jag håller mig till Swans då man får det ljudet man betalar för.
Annars är det ju ofta som min gamla krämarsläkting jämt gick omkring och mumlade: "Det finns alltid en idiot för varje deal." :rolleyes:

Postad 18 juni 2012 - 08:51

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0

Jo, det är därför jag håller mig till Swans då man får det ljudet man betalar för.
Annars är det ju ofta som min gamla krämarsläkting jämt gick omkring och mumlade: "Det finns alltid en idiot för varje deal." :rolleyes:

Så sant så... :)

Postad 18 juni 2012 - 18:36

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Mvh

EM

Det gör den!
Har själv tidigare varit ägare till både CRM-2 och CRS-3, fantastisk upplösning ;)

//Rickard

Postad 24 juni 2012 - 23:05

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
All försäljning sker i Marknaden INTE inne i trådar.

Tack för visad hänsyn :P

Mvh Berggren - Admin

Postad 15 juli 2012 - 12:01

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Nu när jag levt med mina F1.1A i över en månad lär jag bara skriva hur galet nöjd jag är, fy s*tan vilka bra högtalare det är. :) En och annan bekant har varit här och lyssnat och har inte haft några avvikande åsikter, alla är rätt impade av ljudet. :) Integrationen mellan elementen är lysande, jag trodde knappast att en fyrvägare kunde låta så homogent, i alla fall inte för dessa pengar (ok, de är inte gratis, men det finns ju sjukt mycket dyrare högtalare). Mest imponerad är jag ändå över hur man lyckats få dubbla uppsättningar dome+banddiskanter på en bred baffel att prestera så bra, det är inte de bästa av förutsättningar. Sen är det förstås underförstått att bastung musik låter lysande, trots stora element är det riktigt torr och fin bas. Det högsta jag testat att spela var 110 (eller om det var 112) dB vid lyssningsplatsen, det är snuskigt högt. Inte en tendens till att låta ansträngt! Däremot fixade inte mina öron det mer än en väldigt kort stund, så det blev inte långvarigt. Spela skithögt är inte min grej egentligen, men man lär ju testa.

Ska bli spännande att lyssna på nya M808 längre fram när Rickard får in ett par. :)

Redigerat av d00m, 15 juli 2012 - 12:04.

Postad 16 juli 2012 - 00:52

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Nej det där med att spela riktigt högt har egentligen inte så mycket med HiFi att göra utan är mer en potensgrej för nybörjaren eller för den som av någon anledning aldrig utvecklar sina hårceller.
Resultatet blir ju oftast tinnitus och nedsatt hörsel i 40-årsåldern vilket ju inte är så där jättekul...
Sen är min personliga erfarenhet att ju bättre prylar man har desto mer lyssnar man på en moderat nivå då detaljåtergivningen på så sätt mera kommer till sin rätt.

Men grattis till ett bra köp. Själv får jag nog vänta till i mars innan det blir några 2.2A då bilen tog hela den sparade slanten.
Men nu är den klar och hej vad kul det är igen att dra igenom en rondell i hög fart utan att bromsa och lämna alla andra bakom sig. Det är riktig potens det... :rolleyes:

Postad 16 juli 2012 - 01:04

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0

Nej det där med att spela riktigt högt har egentligen inte så mycket med HiFi att göra utan är mer en potensgrej för nybörjaren eller för den som av någon anledning aldrig utvecklar sina hårceller.
Resultatet blir ju oftast tinnitus och nedsatt hörsel i 40-årsåldern vilket ju inte är så där jättekul...
Sen är min personliga erfarenhet att ju bättre prylar man har desto mer lyssnar man på en moderat nivå då detaljåtergivningen på så sätt mera kommer till sin rätt.

Men grattis till ett bra köp. Själv får jag nog vänta till i mars innan det blir några 2.2A då bilen tog hela den sparade slanten.
Men nu är den klar och hej vad kul det är igen att dra igenom en rondell i hög fart utan att bromsa och lämna alla andra bakom sig. Det är riktig potens det... :rolleyes:

:) Visst växer man från det, men jag lär erkänna att sen de landade har volymen hamnat lite högre än vad jag normalt kör med. :) Saken är dock den att vår hörsel inte är riktigt linjär och på låga nivåer hör man basen sämre (läste jag i Hifi & Musik's artikelserie om hur vi uppfattar ljud). Troligen därför det fanns loudnessknappar på förstärkarna förr i tiden? Jag gillar i alla fall dynamik och det kräver lite högre volym, men knappast några tinnitusvolymer. Även jag är rädd om min hörsel.

(Och visst är det kul att gasa järnet genom rondeller, det har blivit några repor med sommarbilen trots det genomusla vädret.)

Postad 16 juli 2012 - 01:39

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Jaså är du också nattuggla... :)
Nja, jag lyssnar inte så lågt att basen blir lidande. Men skulle man det så kan man ju alltid öka lite på subben för att komma i takt med linjäriteten.
Visst, loudnessknappen var ju främst till för låg volym men användes ofta i imponatorsyfte då det blev lite mer sväng mellan väggarna så att säga. På den tiden var ofta häftig bas detsamma som HiFi för många obildade öron och det gällde ju att vara värst...

Redigerat av perri, 16 juli 2012 - 01:40.

Postad 16 juli 2012 - 01:41

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0

Jaså är du också nattuggla... :)
Nja, jag lyssnar inte så lågt att basen blir lidande. Men skulle man det så kan man ju alltid öka lite på subben för att komma i takt med linjäriteten.
Visst, loudnessknappen var ju främst till vid låg volym men användes ofta i imponatorsyfte då det blev lite mer sväng mellan väggarna så att säga. På den tiden var ofta häftig bas detsamma som HiFi för många obildade öron och det gällde ju att vara värst...

Tyvärr är det nog ännu så, de flesta "oinvigda" verkar mest imponeras av bra tryck i basen, eller kanske mer precist överdriven bas. Skulle tro att majoriteten av de som sitter på plastiga stormarknadssystem har vridit upp subben alldeles för mycket.

Postad 16 juli 2012 - 02:10

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0

Tyvärr är det nog ännu så, de flesta "oinvigda" verkar mest imponeras av bra tryck i basen, eller kanske mer precist överdriven bas. Skulle tro att majoriteten av de som sitter på plastiga stormarknadssystem har vridit upp subben alldeles för mycket.

Jo det har du nog dessvärre rätt i men jag har i alla fall fått min ljudobildade granne att ana ljuset då jag fick honom att köpa ett par Swans M10 till sin dator. Resultatet blev att han upptäckte att han inte behövde dra på så mycket för att det skulle låta bra och att han därmed slapp konfrontationen med det ryska huskorset han har boende hos sig... :)
Fast nu har han varit iväg och hittat ett par gamla beggade Divor som var riktigt fina. Vilket resulterade i storgräl där igen... :rolleyes:
Men men, nu måste jag bara övertyga honom om att det är dags att köpa ny stärkare också då hans 30 år gamla Akai låter för djävligt...

Redigerat av perri, 16 juli 2012 - 02:26.

Postad 16 juli 2012 - 11:40

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0

Jo det har du nog dessvärre rätt i men jag har i alla fall fått min ljudobildade granne att ana ljuset då jag fick honom att köpa ett par Swans M10 till sin dator. Resultatet blev att han upptäckte att han inte behövde dra på så mycket för att det skulle låta bra och att han därmed slapp konfrontationen med det ryska huskorset han har boende hos sig... :)
Fast nu har han varit iväg och hittat ett par gamla beggade Divor som var riktigt fina. Vilket resulterade i storgräl där igen... :rolleyes:
Men men, nu måste jag bara övertyga honom om att det är dags att köpa ny stärkare också då hans 30 år gamla Akai låter för djävligt...

Härligt att du sprider vårt budskap. :)

Postad 22 juli 2012 - 21:52

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Ska bli spännande att lyssna på nya M808 längre fram när Rickard får in ett par. :)

M808 med mera skickades den 17:e och borde vara här i Sverige säg kring 20 augusti men sen tar det väl ytterligare några dagar innan de finns här i Borlänge. Ankomsten blir ganska precis inför Arkenmässan, så inspelning inspelning så fort de anländer.
Du är välkommen att komma och lyssna, dörren står alltid öppen =)

Postad 22 juli 2012 - 21:54

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0

M808 med mera skickades den 17:e och borde vara här i Sverige säg kring 20 augusti men sen tar det väl ytterligare några dagar innan de finns här i Borlänge. Ankomsten blir ganska precis inför Arkenmässan, så inspelning inspelning så fort de anländer.
Du är välkommen att komma och lyssna, dörren står alltid öppen =)

Spännande! :) Jag är nyfiken på hur Volent'erna låter också, verkar vara fina stativare.

Postad 23 juli 2012 - 01:27

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Spännande! :) Jag är nyfiken på hur Volent'erna låter också, verkar vara fina stativare.

Tro mig, det är de :)

Postad 16 september 2012 - 01:19

perri
  • perri
  • Forumräv

• 799 inlägg
  • 0
Ja så nu är alltså den gode Rickard på Arkenmässan i Göteborg och gör sitt bästa med att impa på besökarna med ett par Swans M808 samt Volent´s VL-2 högtalare kryddat med elektronik från Xindak.
Går säkert bra. Fast en litet reportage från begivenheten för att stilla vår nyfikenhet om hur det gick vill vi nog trots allt alla ha... :)

Postad 16 september 2012 - 10:26

d00m
  • d00m
  • Veteran

• 1 678 inlägg
  • 0
Riktigt nyfiken... :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.