Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 januari 2011 - 08:33

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Förresten så har den börjat tappa signal också. Men efter att ha dragit ur strömsladden och startat om den så är den klockren.

Hackande ljud? Okänt men om hårddisken paj borde mer än ljudet hacka. Hur tar du ut ljudet? Stereo till TVn eller Dolby via koax? DD ljud som hackar eller LPCM?

Dra ur strömsladden? Som jag brukar fråga:
Fungerar det inte att starta om via av/på-knappen på fronten? När din datorn bråkar, brukar du rycka ur sladden ur den?

men två boxar med exakt samma symtom?

Postad 17 januari 2011 - 08:37

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Saxat fån C.D.

Test av HDCP
Mellan den 18-25 januari kommer några utvalda kunder att få testa HDCP. HDCP är ett kopieringsskydd som höjer säkerhetsnivån på våra sändningar. En höjd säkerhetsnivå är något som flera programleverantörer kräver för att vi skall få tillgång till nytt programinnehåll på våra On Demand tjänster.

Ska bli spännande o se om det genererar fler buggar.......

Postad 17 januari 2011 - 09:02

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Saxat fån C.D.

Ska bli spännande o se om det genererar fler buggar.......

Jag fattar inte varför dom inte ger upp VOD på denna box?
Dom skulle fixa buggarna dom fixade åt oss "så fort dom kunde" för fyra månader sen.
Och det ända dom verkar bry sig om är buggarna till VOD.
Hela den här VOD grejjen ska inte va på denna box, varför vänta dom inte och kör VOD det på deras nya boxar och ger oss en produkt som man kan se på TV med.

Postad 17 januari 2011 - 10:27

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Tja, snart är det dags för kortpairing och CI+. Någon med boxen som provatt testkanalen med CI+ eller får man inte in den med originalboxen?

Tja... innan jag köpte min Vu+ Duo förra veckan så frågade jag CDs kundtjänst om jag kunde vara säker på att grejorna fungerar med deras CA-modul. Detta var det svar jag fick:

Den 12 januari 2011 13:26 skrev :
Hej och tack för ditt mail Idag har våra hdboxar inte "card pairing" aktiverat, det kommer att aktiveras med kommande mjukvaruuppdateringar, i dagsläget har vi dock inget datum på när detta kommer att införas. Du kan absolut använda dig utav en CA-modul. Vi har en modul som är godkänd utav oss, den heter STRONG och kan köpas hos återförsäljare. Denna måste dock vara registrerad på din kundbild så vi kan länka ditt kort till din CA-modul för att det ska fungera. För att registrera den måste du kontakta vår kundservice. Har du fler frågor kring ditt ärende är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice per email eller telefon. Kundservice är tillgänglig måndag till lördag mellan 08..00 och 21.00, söndagar mellan 10.00 och 19.00.

Med vänliga hälsningar
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
http://www.canaldigital.se

Sen för säkerhets skull en följdfråga

Fråga:
Tack för svaret. Bara för att det inte ska bli några missförstånd, om jag skaffar en annan box och använder mig av STRONG CA-modul, registrerad hos er, kommer jag då att kunna använda denna box även EFTER att ni infört card pairing?
Hälsningar

Hej och tack för ditt mail.
Ja, så länge din godkända box eller godkända CA-modul Strong finns registrerad på din kundbild kommer det att fungera även efter card pairing, boxar finns att beställa via vår kundservice och ca-modul strong kan man köpa via återförsäljare.

Med vänlig hälsning

Postad 17 januari 2011 - 10:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Angående HDCP så fick jag ett svar från Canal Digital

Det är samma mjukvara som idag med HDCP påslaget. Komponent kommer fortfarande vara aktiv. HDCP har tydligen aldrig varit påslaget vare sig med denna eller den äldre mjukvaran.

Vi får hoppas att alla TV-apparater har en korrekt implementation av protokollet.

Postad 17 januari 2011 - 18:19

bonor
  • bonor
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

vilket versionsnummer har du på den FW?

Hej
Jag har ver.nr 0.5.6 / 1.2.0709r
Men jag blev lite tveksam om det är någon skillnad på denna nedladdning av mjukvara mot den som gjordes i dec ?

Kan någon vänlig själ här på forumet ( som inte fått upp "ny mjukvara finns osv.) gå in och titta på ver.nr i Era boxar.

Det kanske bara är något boxen fått för sig att det är en ny version för det står ju inget på CD,s hemsida utan de hänvisar ju till 0.5.6

jag tillhör inte gruppen som testar (åtminstone inte vad jag vet )

/Bosse

Postad 17 januari 2011 - 19:25

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Hackande ljud? Okänt men om hårddisken paj borde mer än ljudet hacka. Hur tar du ut ljudet? Stereo till TVn eller Dolby via koax? DD ljud som hackar eller LPCM?

Dra ur strömsladden? Som jag brukar fråga:
Fungerar det inte att starta om via av/på-knappen på fronten? När din datorn bråkar, brukar du rycka ur sladden ur den?

men två boxar med exakt samma symtom?

Kör ljudet direkt från boxen till tvn via hdmi kabeln.

Och nej det gör jag inte. Men om inte ctrl alt del eller nåt annat funkar, då skulle jag nog dra ut kabeln. För det är så det är i detta fallet. Omstart av boxen med powerknappen på fjärren eller på framsidan ger inget resultat. Dra ur strömsladden så kommer bilden direkt när den startat upp.

skickade ett mail till CD inatt när jag var lite upprörd, dom hade ringt från reklamationsavdelningen idag när jag jobbade. Ärendet är vidarebefordrat till deras Tekniker. Så det betyder väl ny box igen...

Postad 17 januari 2011 - 20:42

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Fråga:
Tack för svaret. Bara för att det inte ska bli några missförstånd, om jag skaffar en annan box och använder mig av STRONG CA-modul, registrerad hos er, kommer jag då att kunna använda denna box även EFTER att ni infört card pairing?
Hälsningar

Hej och tack för ditt mail.
Ja, så länge din godkända box eller godkända CA-modul Strong finns registrerad på din kundbild kommer det att fungera även efter card pairing, boxar finns att beställa via vår kundservice och ca-modul strong kan man köpa via återförsäljare.

Med vänlig hälsning

De verkar desperata med att bli av med sin skitbox innan den nya kommer ;)

Postad 17 januari 2011 - 22:38

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
bonor
Ska vara samma version av mjukvaran bara att HDCP är påslaget. CD testar hos några kunder för att se att det fungerar som det ska och kommer sedan skicka ut det till alla. Den som får problem med bilden efter denna uppdatering bör ringa CD så lovar jag att de löser det. De är förberedda.

Berns
Om datorn kraschar och inte går styra, håll inne av/på knappen i åtta sekunder och den gör en mjuk variant av hård omstart. Reset-knappen är lite grymmare och ska helst undvikas.
Samma med boxen, håll inte av/på några sekunder... fast det fungerar visst inte för alla har jag fått erfara tidigare i tråden. Bör dock testas innan man rycker kabeln.
Kan bara önska dig lycka till, vad du skulle kunna testa själv har jag ingen aning om. Om du kan tänka dig att spräcka garantin har jag dock idéer...

Postad 17 januari 2011 - 23:36

posttest
  • posttest
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har haft min box i lite mer än ett år och har dragits med många av de problem som beskrivits här i tråden speciellt med den nya programvaran (hängningar, pixelering, dålig bild, osynk, ofrivilliga omstarter mm. mm.) Dock gick boxen sönder för ungefär två veckor sedan vilket yttrade sig genom att den vägrade starta. Efter alla tänkbara försök att få liv i eländet så kom CDs kundtjänst med sin vanliga konstgjorda andning i form av en ny nätadapter, oväntat ;) Detta hjälpte nu lika mycket som om jag hade målat boxen blå och satt en rosett på fjärrkontrollen. Nåväl, efter ytterligare en avsevärd väntan i telefonkön till supporten blev jag kopplad till en tjej som utan större invändningar kom fram till att en ny box kunde vara lämpligt i det här fallet. Samt en månad efterskänkt.

Idag dök så ersättningsboxen upp och det var med viss bävan jag packade upp och pluggade in den. Döm min stora förvåning när boxen (helt ny) kom med den gamla versionen av programvaran! Jag kan snabbspola! Min bild är skarp! Inga pixelfel! Ingen nute! Hurra! Hurra!

Så nu till min fråga: Jag har endast en antennkabel i, finns det något scenario i dagsläget där boxen riskerar att automatiskt bli infekterad med CDs virusmak... förlåt utvecklares senaste alster?

Postad 18 januari 2011 - 04:23

bonor
  • bonor
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej
Här kommer lite info.
Efter den senaste uppdateringen 15/1-11 har boxen blivit väldigt "seg när man växlar kanal eller ska gå in i My TV, det är stor skillnad mot innan då boxen reagerade i stort sett direkt på varje knapptryckning, Nute felet kvarstår och även att den helt omotiverat stänger av sig när man ska gå in i My TV. De två sista felen har jag haft sedan den nya Fw kom men att den blev som sirap är nytt i.o.m denna uppdatering i denna box.

/Bosse

Postad 18 januari 2011 - 09:03

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Blev igår uppringd av någon på CanalDigital (förmodligen jobbade han på kundtjänsten) som undrade lite vagt vad som hänt med min box sedan jag felanmält den förut. Meddelade att det senaste felet jag anmälde (omotiverat full hårddisk, en ständigt återkommande ruta i bild som meddelade detta) löst sig genom att göra boxen strömlös ett tag.
Nåväl, stackarn undrade hur nöjd jag var med supporten i allmänhet och de svar jag fått från dem, för en gångs skulle kunde jag inte hålla tillbaka vad jag egentligen tycker.
Påpekade att från en acceptabelt fungerade (pre 8/9) box så har man nu återskapat ett antal lösta fel samt skapat en hel del nya för att få in VOD. Talade om vad jag tyckte om att de rättningar som släppts framför allt riktats sig mot fel i denna tjänst och som grädde på moset att de nu skickat ut en ny programvara som bara slår på HDCP (han var förvånad att jag kände till detta, så han fick ett gratistips om flugan internet).
Utvecklingen av programvaran följer enl. denna en orubblig plan med de förändringar som gjorts. En stilla (nåja) undran om vad han trodde kunder med en sönderuppdaterad box tycker utvecklarna borde lägga krutet på och vad vi tycker om företagets prioriteringar hade han inte reflekterat över men jag påtalade att ett visst missnöje finns.
Han levererade åxå standardlösningen med en ny nätadapter (lyxversionen med knapp!) men han erkände faktiskt att den inte skulle lösa mer än de hängningar av boxen som uppstår, mina andra problem berodde faktiskt på programvaran, se på f-n!
Någon tidpunkt för en ny "riktig" uppdatering hade han inte ens en gissning om, så den kommer nog inte denna veckan...
Kändes dock som att CD tagit ett litet kliv i sidled i stället för bakåt med detta samtal.

Postad 18 januari 2011 - 09:20

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Nån som har koll på de norska forumen hur snacket om boxen går där? Norska CD brukar väl vara snabbare med att informera om kommande uppdateringar? Även relevevanta länkar skulle uppskattas!

Postad 18 januari 2011 - 09:56

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Nån som har koll på de norska forumen hur snacket om boxen går där? Norska CD brukar väl vara snabbare med att informera om kommande uppdateringar? Även relevevanta länkar skulle uppskattas!

Här kommer lite Norska länkar:
http://avforum.no/forum/satellitt/
http://teknofil.no/w.../d.epl?id=40031

Även adress till en facebook grupp.
http://www.facebook....99199570&ref=ts

Normännen tycker nog att vi i Sverige får info först.

Postad 18 januari 2011 - 10:38

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Att det skall vara så svårt för Canal Digital att förstå att man kanske skall fixa de allvarligaste buggarna innan man lägger in nya funktioner som VOS och HDCP.

SVT Play och andra play-kanaler hade annars varit trevligt i boxen om man fått till det med bra upplösning.

Men där har uppkommit ett nytt hinder, Copyswede som vill ha pengar för det
http://www.idg.se/2....vt-play-i-boxen

dock kör jag det från datorn till tv:n vilket fungerar kanon.

Man kanske skall köpa en Vu+ Duo, så kan jag lägga över det jag spelade in på en hårddisk också.
Är ganska trött på att boxen strular fler gånger i veckan.

Postad 18 januari 2011 - 11:33

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

• 923 inlägg
  • 0
Kan du fråga CD om de kommer införa CI+ också för annars är det nog kört?

Postad 18 januari 2011 - 13:06

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Kan du fråga CD om de kommer införa CI+ också för annars är det nog kört?

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men som de skrev till mig så ska det fungera även efter pairing..... Tids nog får vi väl se om det var sant eller falskt. ;)

Postad 18 januari 2011 - 13:56

Frallan78
  • Frallan78
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Från CD´s hemsida

Interna tester av ny mjukvara

I mitten av januari förväntas våra tekniker få tillgång till att testa en ny mjukvara för HDPVR-boxen. Det har vår högsta prioritet och vi har fått mandat att sätta in ytterligare testresurser. Enligt vår tillverkare och våra ägare i Norge kommer förhoppningsvis denna uppdatering lösa flera kända buggar och vi informerar er om vad som kommer att testas inom kort. Beroende på hur testerna går fattar vi beslut om att lansera brett och hoppas kunna ge er besked i mitten av mars.

Postad 18 januari 2011 - 13:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
</h4>

<h4>Kundservice informerar
Interna tester av ny mjukvara

I mitten av januari förväntas våra tekniker få tillgång till att testa en ny mjukvara för HDPVR-boxen. Det har vår högsta prioritet och vi har fått mandat att sätta in ytterligare testresurser. Enligt vår tillverkare och våra ägare i Norge kommer förhoppningsvis denna uppdatering lösa flera kända buggar och vi informerar er om vad som kommer att testas inom kort. Beroende på hur testerna går fattar vi beslut om att lansera brett och hoppas kunna ge er besked i mitten av mars.

Test av HDCP
Mellan den 18-25 januari kommer några utvalda kunder att få testa HDCP. HDCP är ett kopieringsskydd som höjer säkerhetsnivån på våra sändningar. En höjd säkerhetsnivå är något som flera programleverantörer kräver för att vi skall få tillgång till nytt programinnehåll på våra On Demand tjänster.

http://www.canaldigi...se/Kundservice/

Det verkar lära sig att det är bra att informera kunderna om vad som sker. Det har en bra bit kvar att vandra men alltid något.

Postad 18 januari 2011 - 14:51

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

[b]</h4>
http://www.canaldigi...se/Kundservice/

Det verkar lära sig att det är bra att informera kunderna om vad som sker. Det har en bra bit kvar att vandra men alltid något.

Jag vet inte om man ska bli glad eller ännu mer förbannad?

Över 4 månader har dom haft på sig, och nu när trycket blir ohållbart stort och media typ, PLUS knackar på dörren
Säger dom att detta har största prioritet??? Det sa dom i September också.
Dom hoppas kunna ge ett besked i mitten på MARS???
Om två månader "hoppas" dom, va fan håller dom på med? Det ända säkra med detta är att det tar minst 2 månader till innan nått händer eller??

Postad 18 januari 2011 - 16:15

nilsa
  • nilsa
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Det ända säkra med detta är att det tar minst 2 månader till innan nått händer eller??

Usch ja, det var precis så jag tolkade det också. Fast med "e" och inte "ä" :-) Ber redan nu om ursäkt för det meningslösa stavningspåhoppet. Blir alltid på lite dåligt humör när jag besöker den här tråden.

Postad 18 januari 2011 - 16:33

mype
  • mype
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
är HDCP samma sak som Cl+ ??

Postad 18 januari 2011 - 16:41

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Usch ja, det var precis så jag tolkade det också. Fast med "e" och inte "ä" :-) Ber redan nu om ursäkt för det meningslösa stavningspåhoppet. Blir alltid på lite dåligt humör när jag besöker den här tråden.

Jag vet, jag skriver som en blind slåss:-(
Jag har tydligen blivet utvald att testa ny mjukvara,, suck.
Min oäkta hustru ringde och sa att det finns en "ny mjukvara att ladda ner".
Att dom låter mig va test kanin till deras HDCP känns lite underligt, jag som inte är intresserad av VOD eller andra internet baserade tjänster på denna box.
JAG VILL KUNNA SE TV!
Hur har jag blivet "UTVALD" till denna grupp?
Ska bli kul att se vad detta innebär när jag kommer hem.

Redigerat av B BUS, 18 januari 2011 - 16:43.

Postad 18 januari 2011 - 16:55

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
"en ny mjukvara" undra vad det är för "ny" mjukvara dom hittat nu... är det samma som idag fast fixad eller är det en helt ny...

Postad 18 januari 2011 - 17:11

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Märker ingen skillnad. Gick snabbt att ladda ner.
Programvaruversion: 0.5.6_H / 1.2.0709r.

Postad 18 januari 2011 - 17:11

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Hoppas de tar god tid på sig så vi slipper pairing och nya problem :)

Redigerat av ruva, 18 januari 2011 - 17:12.

Postad 18 januari 2011 - 17:20

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Kan någon förklara varför det är nödvändigt med HDCP?

Redigerat av AC3, 18 januari 2011 - 17:21.

Postad 18 januari 2011 - 17:26

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

är HDCP samma sak som Cl+ ??

Nej - CI+ är gränssnittet för programkortet.
HDCP är en kryptering av HDMI-signalen som omöjliggör kopiering av denna signal.

Kan någon förklara varför det är nödvändigt med HDCP?

Se ovan, ett kopieringskydd. Troligen ett krav för att de ska få ta in relativt nya filmer i on demand tjänsten. Utan skyddet skulle det gå att göra digitala (perfekta) kopior av det som spelas upp från boxen. Måste medge att jag nog trott att HDCP alltid varit aktivt på boxen men tydligen hade inte den tidigare mjukvaran ens stöd för det.

Iofs är det inte utan kryphål då komponentutgången kommer vara aktiv än men där blir det ändå ett analogt steg varvid det inte blir en perfekt kopia.
Samt det finns adaptrar som tvättar bort HDCP om man ska tro länkar tidigare i tråden.

och som sagts tidigare angående den mjukvara som en del kunnat ladda ned i dagarna - enda skillnaden är just att HDCP slagits på.

Redigerat av Monshi, 18 januari 2011 - 17:28.

Postad 18 januari 2011 - 17:37

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Han levererade åxå standardlösningen med en ny nätadapter (lyxversionen med knapp!) men han erkände faktiskt att den inte skulle lösa mer än de hängningar av boxen som uppstår, mina andra problem berodde faktiskt på programvaran, se på f-n!

Fantastiskt att någon på CD erkänner att det är nåt fel på mjukvaran.
Jag har försökt att få min box reklamerad.
Jag har sagt upp mitt cd abonnemang (på grund av boxen), men skulle vilja få boxen reklamerad för att bli av med den långa bindningstiden som man fått p.g.a. skitboxen. Detta verkar dock vara omöjligt. Den jag pratade med igår, påtog att alla fel jag hade, utom att den starar med ljudet avstängt, skulle lösas med en ny ström adapter.

En ny ström adapter skulle alltså lösa:

Att boxen ofta hänger sig vid avstängning.
Att den tappar inspelnings listan.
Att den inte spelar in allt som trots allt finns i inspelning listan.
Att den hänger sig ofta.
Att den tappar inställningarna för upplösningen.
Att den har problem med hdmi kommunikationen.
Att bilden blivit sämre sedan VOD "uppdateringen.

Det enda som över huvud taget inte var helt perfekt med mjukvaran var att boxen i undantagsfall startade med nedsänkt ljud, enligt den jag pratade med på supporten. Jag frågade en extra gång för säkerhets skull, men så var det enligt henne.

Postad 18 januari 2011 - 18:15

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Fantastiskt att någon på CD erkänner att det är nåt fel på mjukvaran.
Jag har försökt att få min box reklamerad.
Jag har sagt upp mitt cd abonnemang (på grund av boxen), men skulle vilja få boxen reklamerad för att bli av med den långa bindningstiden som man fått p.g.a. skitboxen. Detta verkar dock vara omöjligt. Den jag pratade med igår, påtog att alla fel jag hade, utom att den starar med ljudet avstängt, skulle lösas med en ny ström adapter.

En ny ström adapter skulle alltså lösa:

Att boxen ofta hänger sig vid avstängning.
Att den tappar inspelnings listan.
Att den inte spelar in allt som trots allt finns i inspelning listan.
Att den hänger sig ofta.
Att den tappar inställningarna för upplösningen.
Att den har problem med hdmi kommunikationen.
Att bilden blivit sämre sedan VOD "uppdateringen.

Det enda som över huvud taget inte var helt perfekt med mjukvaran var att boxen i undantagsfall startade med nedsänkt ljud, enligt den jag pratade med på supporten. Jag frågade en extra gång för säkerhets skull, men så var det enligt henne.

Ojoj... de har uppfunnit en mirakelnätdel. :)
Kan du få det där skriftligt, sen är det konsumentverket nästa.

Postad 18 januari 2011 - 19:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Jag ladda just ner den nya mjukvaran. Första intrycket är väl att den inte är värre än tidigare. Dock tyckte jag att jag ser en låsning av bilden på en halv sek eller så när man går från MyTV till TV, vi får se när det gått lite

I går var min lite knäpp, då startade den upp med fläkten på full hastighet fastän temp var 37C den gick dock ner till normal hastighet efter en 10minuter

HDCP är till för att de ska kunna ta in fler filmer i VOD, de får inte detta om de inte har kopieringsskyddet

Postad 18 januari 2011 - 20:29

Unregistered259b9dd2
  • Unregistered259b9dd2
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

HDCP är till för att de ska kunna ta in fler filmer i VOD, de får inte detta om de inte har kopieringsskyddet

Ja det är det viktigaste, en fungerande box är mindre viktigt =)

Kommer inte hyra en enda film förrän den fungerar som en box ska, om ens då !

Postad 18 januari 2011 - 20:37

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

....HDCP är till för att de ska kunna ta in fler filmer i VOD, de får inte detta om de inte har kopieringsskyddet

Jag klistrar in lite text från en tråd som jag skapade nyss:

HDCP till vilken nytta? Bränna en digitalkopia av en gammal film som går på TV? Varför det när de finns att tanka hem något år tidigare för den som orkar det? Det finns ju dessutom drösvis av billiga filmer i stora fyndlådor i köpladorna. Med HDCP riskerar programbolagen att få massor av problem pga. att de ska fixa ett problem som inte finns. Den enstaka abonnenten som ändå vill kopiera något köper en grunka för 990kr, så är HDCP skyddet puts väck.

Läs och kommentera gärna det jag skrev angående operatörsboxar:
https://www.minhembi...howtopic=277094

Postad 18 januari 2011 - 20:38

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ja det är det viktigaste, en fungerande box är mindre viktigt =)

Kommer inte hyra en enda film förrän den fungerar som en box ska, om ens då !

Håller med, det är ju en satellitmottagare som jag köpt, har ännu inte testat VOD och kommer aldrig att aktivera den.

Postad 18 januari 2011 - 20:47

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Håller med, det är ju en satellitmottagare som jag köpt, har ännu inte testat VOD och kommer aldrig att aktivera den.

Har ryckt ut nätverkskabeln igen, så någon VOD blir det inte. Upplever att boxen hänger sig mindre och bootar snabbare utan nätverk.

Postad 18 januari 2011 - 21:35

homery
  • homery
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
Det här HDCP,gäller det bara VOD elr vanliga sändningar åxå? Påverkar det på nåt sätt oss som inte har deras boxar?

Postad 18 januari 2011 - 21:41

Berns
  • Berns
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Berns

Kan bara önska dig lycka till, vad du skulle kunna testa själv har jag ingen aning om. Om du kan tänka dig att spräcka garantin har jag dock idéer...

Vadå? Har svårt att se att boxen skulle kunna bli sämre än vad den är nu. Eller som jag sa till någon stackare på kundtjänst när jag var lite upprörd "om ni inte fixar boxen snart kommer jag bryta över knät, för då skulle den nog fungera bättre än vad den gör nu" ;)

Men jag ska nog villigt erkänna att jag gett upp hoppet på alla nya programvaror som dom pratar om. Det spelar ingen roll längre, jag tänker fortsätta ringa och vara världens jobbigaste kund tills dom accepterar våra krav på återköp. Sen blir det annan leverantör... Frågan är bara vad, men det får man ta ställning till då :)

Postad 18 januari 2011 - 21:52

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

....Sen blir det annan leverantör... Frågan är bara vad, men det får man ta ställning till då :)

Canal digital har ju faktiskt ett bra utbud, synd att de då ska förstöra upplevelsen med sunkiga boxar.

Postad 19 januari 2011 - 07:54

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Det här HDCP,gäller det bara VOD elr vanliga sändningar åxå? Påverkar det på nåt sätt oss som inte har deras boxar?

Kan för dåligt om HDCP, men jag gissar att det är något som man aktiverar i HDMI interfacet i boxen så att krypterad film kan gå igenom. men ta det som en gissning. Vad CD har sagt till mig är pga tillstånd för att få filmer i VOD, men det är väl inte omöjligt att man kan lägga krypteringen också på tex fimer i tex Canal+ HD kanal, men då måste man också aktivera krypteringen i den HD box utan HDD. Men det mesta nu är bara gissningar

Postad 19 januari 2011 - 09:35

Unregistereda6c30862
  • Unregistereda6c30862
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hej, är det någon som vet vad det beror på att bildkvalitén på Canal+ Sport HD har blivit sämre. Det blir väldigt tydligt när man tittar på t ex elitserien med stor bild via projektor. Det ser inte ut som en HD-sändning längre och HD lyser inte heller i vitt nere till vänster i inforutan för programmet. Det är samma sak med SVT1 HD (sämre bild och inget lysande HD i inforutan). Om man jämför med övriga HD-kanaler på Canal Digital är det som natt och dag (ex hockey på ESPN HD som ger riktigt bra bild). Jag har även Viasats HD-box och jämförde bilden för Morden i Midsommer på SVT1 HD mellan Canal Digital och Viasat och på Viasat var det mycket bättre bild (dvs HD).

Jag ringde till supporten och påpekade detta och de höll med om att det inte var någon bra HD-bild på SVT1 HD och skulle kolla på problemet. Sedan fick jag också en månads avdrag som kompensation....

Är det fler som uppmärksammat detta? Det har varit så här i flera veckor....

Postad 19 januari 2011 - 09:37

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Här kommer lite kommentar på olika felsymptom och om det kan bero på taskig spänningsadapter eller ej:

Att boxen ofta hänger sig vid avstängning. MÖJLIGT
Att den tappar inspelnings listan. INTE TROLIGT
Att den inte spelar in allt som trots allt finns i inspelning listan. MÖJLIGT, dvs att enheten inte lyckas starta
Att den hänger sig ofta. MÖJLIGT
Att den tappar inställningarna för upplösningen. INTE TROLIGT
Att den har problem med hdmi kommunikationen. INTE TROLIGT
Att bilden blivit sämre sedan VOD "uppdateringen. INTE TROLIGT

Mitt råd är fortfarande att be CD skicka en ny adapter om något bråkar, och att koppla ur nätverkskabeln om du inte använder Video on Demand-tjänsten (VOD)

Postad 19 januari 2011 - 09:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Bra bild - handbollkanalen (Sport Extra HD), den har bra bild tycker jag... och ingen reklam!

Ingen tittar väl på TV4 sport eller TV4 när det är handboll?

Postad 19 januari 2011 - 09:42

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Hej, är det någon som vet vad det beror på att bildkvalitén på Canal+ Sport HD har blivit sämre. Det blir väldigt tydligt när man tittar på t ex elitserien med stor bild via projektor. Det ser inte ut som en HD-sändning längre och HD lyser inte heller i vitt nere till vänster i inforutan för programmet. Det är samma sak med SVT1 HD (sämre bild och inget lysande HD i inforutan). Om man jämför med övriga HD-kanaler på Canal Digital är det som natt och dag (ex hockey på ESPN HD som ger riktigt bra bild). Jag har även Viasats HD-box och jämförde bilden för Morden i Midsommer på SVT1 HD mellan Canal Digital och Viasat och på Viasat var det mycket bättre bild (dvs HD).

Långt från alla program som sänds i en HD-kanal har HD-upplösning, ta t ex SVT 1 HD där kanske ett eller ett par program sänds i HD per kväll! HD-indikatorn i EPG:n indikerar detta. Ta Discovery HD Showcase t ex där sänds väl så gott som allt i HD... Jag var också brydd av detta innan jag kontaktade SVT om detta.

Postad 19 januari 2011 - 09:53

redcoon
  • redcoon
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jag ringde till supporten och påpekade detta och de höll med om att det inte var någon bra HD-bild på SVT1 HD och skulle kolla på problemet. Sedan fick jag också en månads avdrag som kompensation....

Jag har också uppmärksammat detta. Canal+ kanalerna har generellt sett fått en något sämre bild, speciell Canal+ sport HD. Kollade också hockeyn häromdagen på Canal+ HD och fick byta till samma match som även sändes på Canal sport1. Skillanden var ganska stor men Sport1 kändes som en sändning som kommer från tidigt 90-tal via kabeltv-nätet och Sport HD som en helt vanlig SD-sändning.

Bilden generellt sett är sämre på samtliga SD-sändningar oavsett kanal. Känner mig grymt lurad och tänker ligga på Canal Digital månad för månad och kräva avgiftsfria månader tills dom löst problemen med boxen.

Postad 19 januari 2011 - 11:35

Frallan78
  • Frallan78
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hade problem med SVT HD igår. Symbolen HD lyste i infofältet med ingen SVT HD logga i programmet.

Lagom kul

Postad 19 januari 2011 - 11:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
SVT1 HD har ingen logga som visar om det är HD eller ej. Vid starten av program visar de kort en text om det är i HD och/eller 5.1.

Du kan kontrollera på
http://svt.se/2.8742/tv-tabla
om programmet du såg ska ha varit i HD eller ej.

ed: Jag kan inte skriva....

Redigerat av Monshi, 19 januari 2011 - 11:53.

Postad 19 januari 2011 - 12:55

Unregistereda6c30862
  • Unregistereda6c30862
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Det syns också i EPG:n på boxen om programmet ska sändas i HD då det i så fall är en HD-symbol vid programmet. Jag vet inte om det är korrekt allt som visas där men det är ju intressant att se att det inte står HD för något program som sänds på Canal+ Sport HD. Där ska väl allt sändas i HD, annars finns det ju ingen anledning att ha kanalen alls eftersom samma sändning i SD då visas på Canal+ Sport 1.

Apropå Morden i midsommer som jag skrev om ovan så står det i SVT:s tablå att det ska sändas i HD och det var också HD med Viasat men betydligt sämre bild och ingen HD symbol i info-fältet för Canal-digital....

Redigerat av Unregistereda6c30862, 19 januari 2011 - 14:26.

Postad 19 januari 2011 - 21:18

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Spelar just nu in en film och plötsligt, på alla de andra kanalerna, står det signalproblem!! Jag har ju för sjutton kunnat spela in på en kanal och tittat på en annan kanal förut!
Jag har bra kvalitet och gröna staplar i signalmottagningsmenyn.

Någon som har ett bra svar?

Postad 19 januari 2011 - 23:41

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Spelar just nu in en film och plötsligt, på alla de andra kanalerna, står det signalproblem!! Jag har ju för sjutton kunnat spela in på en kanal och tittat på en annan kanal förut!

Jag har haft jättemycket problem med detta tidigare, men det har faktiskt inte hänt mig sen jag fick ett nytt nätagg. Jag är inne på mitt tredje nätaggregat sen 8 september.

Postad 19 januari 2011 - 23:45

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Har haft samma problem och svaret är enkelt: boxen är skit!!!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.