Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5758 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9,61 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9,5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9,4 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9,58 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 8,8 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9,14 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9,3 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8,5 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9,27 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Rackutrustning) 0 8,87 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (RCA-kablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8,33 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 2 år sedan
Ino Audio basmoduler (337 inlägg) 11 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 15 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 15 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 15 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 15 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 16 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 17 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 18 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 18 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 18 år sedan

Postad 19 februari 2008 - 11:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

glöm inte bort den berömda placeboeffekten! Du kanske hade en annan sinnesstämning inför den andra lyssnigsrundan? Exempelvis upplevdes det ena paret högtalare, rent visuellt som gamla och trötta...

Jag "märker" eller upplever kanske är mer rätt, att ljudet är annorlunda väldigt ofta bara hemma hos mig utan att något är förändrat.

Hörseln påverkas mycket av trötthet, stress mm mm.

Jo, det e nog också en bidragande faktor, men som sagt en sådan stor skildnad kar jag alldrig varit med om ( och då har jag lyssnat på en hel del olika system )
Det lusstiga är ett jag före det första testet hadde bara hört bra saker om Pi60 och va posetivt inställd till att höra dom, men efter att ha lyssnat så tyckte jag inte att det va någonting att lägga dom pengarna på.
Men nu när jag lyssnade så va jag ju skeptisk men det fick jag ju äta upp :)

Så lär lär vara en kombination av olika faktorer som spelar in, för det va som natt och dag :)
Skulle kunna jämnföra det som att lyssna på en komaktstereo på OnOff för 2000kr och sedan gå till referencaudio och lyssna på Martin Logan Summit för 120000kr / par, nja nu kanske jag överdrev lite, man ni fattar poängen :)

Postad 19 februari 2008 - 11:47

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jo, att rummet gör skildnad, det vet jag så det e inte det.
Men jag kan inte fatta hur stor skildnaden va i jusst detta fallet, han har satt diffusormellan högtalarna och lite dämpning bakom och diffusor bakom soffan + bas absorbenter i hörnen samt dämpning på sidoväggarna.
Men det andra rummet va inte riktigt lika bra, men det va ändå inte dåligt, detenda som inte fanns där va diffusor mellan högtalarna, men jag tycker ju att båda dom olika systemen har elektronik som jag tycker låter mycket bra.
Så det måsste vara en sådan sak också, att elektroniken som jag lyssnade på första gången inte passade specielt bra till Pi60 ?!
Och att rummen bidrog med att görändra ljudet, för det va som natt och dag.

Ett annat alternativ är att det första paret Pi60 kanske va lite "trötta" och hårt spelade, för nya va dom inte :)

Jag envisas med att tro att det fortfarnade är rummet som gör sig gällande :) Hur avgjorde du det första (men även det andra) rummets akustiska egenskaper? Hade du med dig mätutrustning? Är du van att arbeta med akustiska åtgärder? Att bara titta och vistas i ett rum säger inte mycket om man inte gör tester.

Postad 19 februari 2008 - 14:45

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
sb22ew du behöver väl inte grilla stackarn totalt :)
Klart man inte har med sig mätutrustning vart man en går! Och klart är det rummet som spelar allra störst roll i en anläggning, så är det ju bara! Kul hur som helst att du fått höra pi60 som gör hyffsat ifrån sig DVD-ai. :)

Postad 19 februari 2008 - 15:29

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

sb22ew du behöver väl inte grilla stackarn totalt :)
Klart man inte har med sig mätutrustning vart man en går! Och klart är det rummet som spelar allra störst roll i en anläggning, så är det ju bara! Kul hur som helst att du fått höra pi60 som gör hyffsat ifrån sig DVD-ai. :)

Jag måste ju ta igen för den skiten jag får på ett annat forum :) Nää, men jag är allvarlig. Jag försöker (med lite sarkasm) få folk att förstå att akusitken är viktig för återgivningen och framförallt att det är svårt att få till det bra rent akustiskt om man inte kan en hel del.

Förresten vet du dvd-ai om den pi60 du lyssnade på först är en äldre version än 2006?

Postad 19 februari 2008 - 16:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Jag försöker (med lite sarkasm) få folk att förstå att akusitken är viktig för återgivningen och framförallt att det är svårt att få till det bra rent akustiskt om man inte kan en hel del.

Ja det där är ju helt sant, jag vrider mig i plågor när jag ser alla kala gallerier, det finns faktiskt inte en möjlighet till en bra återgivning.
Men men, jag köper helt att man gör avkall på ljudet pga designkriterier, bara man själv vet om det vilket jag inte tror att så många vet :)

Postad 19 februari 2008 - 17:26

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Jag försöker (med lite sarkasm) få folk att förstå att akusitken är viktig för återgivningen och framförallt att det är svårt att få till det bra rent akustiskt om man inte kan en hel del.

Ja det där är ju helt sant, jag vrider mig i plågor när jag ser alla kala gallerier, det finns faktiskt inte en möjlighet till en bra återgivning.
Men men, jag köper helt att man gör avkall på ljudet pga designkriterier, bara man själv vet om det vilket jag inte tror att så många vet :)

Precis, sedan kan man ju se på bilder hos folk att det inte låter bra men att titta på bilder och avgöra om det låter bra går inte alls :)

Nåväl, åter till INO

Postad 19 februari 2008 - 18:44

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Jo, att rummet gör skildnad, det vet jag så det e inte det.
Men jag kan inte fatta hur stor skildnaden va i jusst detta fallet, han har satt diffusormellan högtalarna och lite dämpning bakom och diffusor bakom soffan + bas absorbenter i hörnen samt dämpning på sidoväggarna.
Men det andra rummet va inte riktigt lika bra, men det va ändå inte dåligt, detenda som inte fanns där va diffusor mellan högtalarna, men jag tycker ju att båda dom olika systemen har elektronik som jag tycker låter mycket bra.
Så det måsste vara en sådan sak också, att elektroniken som jag lyssnade på första gången inte passade specielt bra till Pi60 ?!
Och att rummen bidrog med att görändra ljudet, för det va som natt och dag.

Ett annat alternativ är att det första paret Pi60 kanske va lite "trötta" och hårt spelade, för nya va dom inte :wub:

Jag envisas med att tro att det fortfarnade är rummet som gör sig gällande ;) Hur avgjorde du det första (men även det andra) rummets akustiska egenskaper? Hade du med dig mätutrustning? Är du van att arbeta med akustiska åtgärder? Att bara titta och vistas i ett rum säger inte mycket om man inte gör tester.

Jo, klart att det till stor del hänger på rummet, jag hadde inte någora instrument med mig, men jag vet att hans rum är riktigt bra.
Jag har hyffsat bra koll på hur man gör för att få ett aucustiskt bra rum ( påstår inte att jag är något proffs på det ) och vet att det rum som jag lyssnade i tidigare inte kan var så långt ifrån i alla fall.

Det skulle inte vara ett test på det viset, utan han villa visa mig dom och överbevisa mig om att dom är bra.

sb22ew du behöver väl inte grilla stackarn totalt :D

Ne det e ingen fara med mig, jag tar inte illa upp :P
Bara kul att diskutera lite !

sb22ew du behöver väl inte grilla stackarn totalt :D

Jag måste ju ta igen för den skiten jag får på ett annat forum ;) Nää, men jag är allvarlig. Jag försöker (med lite sarkasm) få folk att förstå att akusitken är viktig för återgivningen och framförallt att det är svårt att få till det bra rent akustiskt om man inte kan en hel del.

Förresten vet du dvd-ai om den pi60 du lyssnade på först är en äldre version än 2006?

Jag är som sagt väl medveten om hur sjukt stor skilldnad acustiken gör för ljudet, det är lätt 50% !
jag har tyvär inte någon möjlighet att få någe bra i det rummet som jag använder nu, då det är ett hopplöst fall :)
Jag har gjort en del förbättringar, men jag har dock lyssnat på mina Thor några gånger i ett riktigt fint rum, Ohhh vad underbart fint dom spelade då, jag får överleva med detta rummet tills att jag flyttar till eget :)
För då ska jag sattsa pengar på rummet !

"Jag måste ju ta igen för den skiten jag får på ett annat forum" OK, vilket forum då ? :D

Edit: tror inte att dom som jag lyssnade på tidigare är tidigare än 06, dom som jag lyssnade på nu i helgen va helt nya.

Redigerat av DVD-ai, 19 februari 2008 - 18:46.

Postad 20 februari 2008 - 07:57

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

"Jag måste ju ta igen för den skiten jag får på ett annat forum" OK, vilket forum då ? :)

Edit: tror inte att dom som jag lyssnade på tidigare är tidigare än 06, dom som jag lyssnade på nu i helgen va helt nya.

Det var på hififorum.nu Om de var äldre än 2006 så måste du ha sett någon skillnad på diskantelementet? Det kan iaf vara en del av förklaring till skillnaden. I den nya pi60 sitter det en helt annan diskant + annat baselement.

Postad 20 februari 2008 - 21:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Ok, ne då va det den nya varianten båda gångerna B)

Postad 22 februari 2008 - 14:16

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Kör sedan en vecka tillbaka med piPs efter att ha sålt mina piP. Än så länge låter det inte lika bra....(har spelat cirka 20 timmar)börjar fundera på att byta tillbaka till piP......

När jag satte ihop piP;arna och spelade första gången var det ett WOW!!!! Men nu när jag fått ihop och spelat på piPs ett tag så infaller inte detta WOW...... :-( Tycker mellanregistret dominerar för mycket i dessa piPs.....

Anders

Postad 22 februari 2008 - 21:10

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Kör sedan en vecka tillbaka med piPs efter att ha sålt mina piP. Än så länge låter det inte lika bra....(har spelat cirka 20 timmar)börjar fundera på att byta tillbaka till piP......

När jag satte ihop piP;arna och spelade första gången var det ett WOW!!!! Men nu när jag fått ihop och spelat på piPs ett tag så infaller inte detta WOW...... :-( Tycker mellanregistret dominerar för mycket i dessa piPs.....

Anders

Trist. Säker på att delningsfilter osv är helt OK?

Jag har ju själv lyssnat på piP och piPs (piPs hos Öhman) och det har inte låtit illa.
Däremot så förstår jag nog lite vad du skriver...

När jag fick ihop mina i28 och spelade dem brevid mina piP så tyckte jag till en början att piP lät bättre.
i28 lät råare (vilket var naturligt, de var inte inspelade) men även mycket "klarare" och med mer hårdare
mellanregister.
Fast då stod de i samma rum, ett helt obehandlat rum, med mycket hårda ytor. i28 har en annan spridning än
piP vilket var en av orsakerna till att jag inte tyckte de spelade lika bra, men den största orsaken var faktiskt
den lägre distorsionen (som i fallet piP/i28 är en rätt så enorm skillnad).
Mitt tips är att du "plågar" dig igenom ytterligare 60-100 timmar inspelning. Är där inga fel på högtalarna är jag
alldeles säker på att ljudet kommer att sätta sig på plats.
piPs har ju ett mer potent baselement än piP och förmodligen även kanske en lite hårdare upphängning som kan
kräva lite mer inspelning innan det låter som det ska.

Jag tyckte till och med att vissa ljud som tidigare hörts svagt med piP hemma blev lite överdrivna med i28.
Det berodde helt enkelt på att piP maskerade de ljuden mycket mycket mer än i28 gör. Ett tecken på att distorsionen
är mycket lägre...
Jag kan tänka mig att du kanske upplever lite av dessa skillnader också?

I fallet med mina i28:or så började inte hårdheten och råheten (i diskanten) avta förän de spelat (hårt) i en
100-150 timmar. Fast de större toppsystemen jobbar ju oftast med extremt små slaglängder på moderata till höga
ljudtryck så de måste motioneras ordentligt innan de mjukas upp.

Hur upplever du annars skillnader i ljudbild etc. mellan piP och piPs?

Postad 22 februari 2008 - 21:15

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Jag är som sagt väl medveten om hur sjukt stor skilldnad acustiken gör för ljudet, det är lätt 50% !
jag har tyvär inte någon möjlighet att få någe bra i det rummet som jag använder nu, då det är ett hopplöst fall :)
Jag har gjort en del förbättringar, men jag har dock lyssnat på mina Thor några gånger i ett riktigt fint rum, Ohhh vad underbart fint dom spelade då, jag får överleva med detta rummet tills att jag flyttar till eget :)

"Jag måste ju ta igen för den skiten jag får på ett annat forum" OK, vilket forum då ? <_<

Jag tror på följande:

1. Elektroniken är förvisso olika. McIntosh färgar ljud, men inte så våldsamt mycket. De stora skillnaderna ligger inte
där.

2. Rummet gör stor skillnad, större än man tror, trots att man vet att den gör stor skillnad. Det kan räcka med
små små detaljer (så som placeringen av högtalarna i rummet! ställ den ena högtalare 1 cm längre bort än den
andra och ljudbilden förändras radikalt). I det andra fallet kan placeringen varit bättre.

3. Sinnet spelar dig ett spratt? Inte helt omöjligt. Jag har själv ena dagen tyckt att det låter kalas, medan jag
andra dagen tyckt att det låtit mindre kalas. Förväntningar, sinnestämmning, hur full man var dagen innan etc.
gör att hörselns upplösning varierar.

En dag tyckte jag faktiskt att det lät skitdåligt nere i mitt lyssningsrum...
Min bror tyckte det lät jäkligt bra. Visade sig vara min 208:a som var på väg åt helskotta igen, 2 dagar senare
dog den. Den distade lite.

Redigerat av Unregisteredff90150f, 22 februari 2008 - 21:16.

Postad 22 februari 2008 - 22:33

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0
Efter ha läst denna tråd har jag kommit fram till att ino audio är för finsmakaren som vill göra om ett rum till fördel för högtalarna.Vill man inte det så är inte ino audio nämvärt bättre än andra högtalare i nämd prisklass.Mvh.

Postad 22 februari 2008 - 23:01

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
Håller inte med dig. Den enda skillnaden är att Ino rekommenderar att man dämpar bakom t.ex piP. Skulle du göra det med en högtalare så är jag övertygad att du får en förbättring även där. Det finns väl i princip ingen högtalare som spelar bra i ett odämpat rum :(

Ett rum som är till fördel för att spela upp ljud skulle jag säga består av en matta, soffbord, soffa, hyllor, bokhyllor, gardiner, blommor, fotöljer och lite dämpaneler i form av en tavla bakom högtalaren. Inte så väldigt unikt tycker jag.

MVH Kribban

Postad 22 februari 2008 - 23:23

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Efter ha läst denna tråd har jag kommit fram till att ino audio är för finsmakaren som vill göra om ett rum till fördel för högtalarna.Vill man inte det så är inte ino audio nämvärt bättre än andra högtalare i nämd prisklass.Mvh.

Oj! VIlka bra öron du har som kan läsa dig till hur en högtalare låter! ;)

Jag har inte gjort något åt mitt rum, och jag tycker det låter kanon ändå!! Men jag ska nog ställa dit ett par dämppaneler bakom för att se hur det blir, blir det en oerhörd förbättring får det bli permanent, men annars är det inte värt det, man vill ju ha lite stil också :(

Postad 23 februari 2008 - 00:32

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
quote]

Jag har inte gjort något åt mitt rum, och jag tycker det låter kanon ändå!! Men jag ska nog ställa dit ett par dämppaneler bakom för att se hur det blir, blir det en oerhörd förbättring får det bli permanent, men annars är det inte värt det, man vill ju ha lite stil också :(
[/quote]

Om du tar den vita kudden du har på golvet och spikar upp bakom ena högtalaren, och sedan tar den vita kudden du har i soffan och spikar upp bakom den andra högtalaren så får du nog en förbättring av ljudet. ;) :)

Redigerat av Unregistered32263a93, 23 februari 2008 - 00:33.

Postad 23 februari 2008 - 00:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Efter ha läst denna tråd har jag kommit fram till att ino audio är för finsmakaren som vill göra om ett rum till fördel för högtalarna.

Så är det med ALLA högtalare om man vill få ut vad dom kan prestera ... trist, ja jäkligt trist men tyvärr en sanning.

Inget Ino-specifikt att dom låter bättre i ett akustikfixat rum :(

Postad 23 februari 2008 - 10:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Jag har gjort en del förbättringar, men jag har dock lyssnat på mina Thor några gånger i ett riktigt fint rum, Ohhh vad underbart fint dom spelade då, jag får överleva med detta rummet tills att jag flyttar till eget :(

"Jag måste ju ta igen för den skiten jag får på ett annat forum" OK, vilket forum då ? ;)

Jag tror på följande:

1. Elektroniken är förvisso olika. McIntosh färgar ljud, men inte så våldsamt mycket. De stora skillnaderna ligger inte
där.

2. Rummet gör stor skillnad, större än man tror, trots att man vet att den gör stor skillnad. Det kan räcka med
små små detaljer (så som placeringen av högtalarna i rummet! ställ den ena högtalare 1 cm längre bort än den
andra och ljudbilden förändras radikalt). I det andra fallet kan placeringen varit bättre.

3. Sinnet spelar dig ett spratt? Inte helt omöjligt. Jag har själv ena dagen tyckt att det låter kalas, medan jag
andra dagen tyckt att det låtit mindre kalas. Förväntningar, sinnestämmning, hur full man var dagen innan etc.
gör att hörselns upplösning varierar.

En dag tyckte jag faktiskt att det lät skitdåligt nere i mitt lyssningsrum...
Min bror tyckte det lät jäkligt bra. Visade sig vara min 208:a som var på väg åt helskotta igen, 2 dagar senare
dog den. Den distade lite.

Jo, har också varit med om det, att jag ena dagen tyckt att mina grejor låter helt Hysteriskt bra och sedan dagen därpå så låter dom väll OK, men inte mer :lol:

När det gäller placering av högtalare så va den ganska lika ( alltså på någon decimeter i tolerans :lol: ) men helt klart att när det gäller placering och rummet i övrigt så är det nässtan till 100% det som spökare som bara F**an !
För som sagt, en sådan stor skildnad har jag alldrig hört på ett par högtalare någon gång !

Men jag är nu villiga att hålla med om att Pi60 är mycket bra högtalare, sedan så blir jag ju lite nyfiken till att lyssna på INO's andra modeller också ;)
Men jag vill nog lyssna på Pi60 igen någon gång för att en tredje gång avgöra hur det ligger till, och för att yttligare utesluta det med sinnestämning och placerings skildnader ( att den presterar bra med olika placeringar ).

Postad 23 februari 2008 - 13:11

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Om du tar den vita kudden du har på golvet och spikar upp bakom ena högtalaren, och sedan tar den vita kudden du har i soffan och spikar upp bakom den andra högtalaren så får du nog en förbättring av ljudet. :( :)

Ha ha, den kudden vågar man knappt lyfta kan jag säga ;)

Men nu såg jag att mina galleribilder är gamla, måste lägga upp nya...

Postad 23 februari 2008 - 15:50

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Det bästa vore om Öhman hade lösa akustikfix (plattor, mattor osv) i sin källare, så man kunde lyssna först på dem i ett "vanligt" rum, dvs rätt kalt med nån pryl på väggen och ett soffbord. Sedan ställa dit akustikplattorna och en fet matta.

Då fick folk en bättre bild tror jag, och "myten" om att Ino måste ha 7cm tjock Dallas matta, väggarna fulla med dämpmaterial för och låta bra skulle inte uppstå. Och OM de kräver detta, så har ju folk en chans att backa så att säga.

Måste föressten besöka källaren snart. Skall ju se ut som en halv soptipp också? :( Om det nu stämmer.... ;)

Postad 23 februari 2008 - 16:34

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Jo, har också varit med om det, att jag ena dagen tyckt att mina grejor låter helt Hysteriskt bra och sedan dagen därpå så låter dom väll OK, men inte mer :)

När det gäller placering av högtalare så va den ganska lika ( alltså på någon decimeter i tolerans ;) ) men helt klart att när det gäller placering och rummet i övrigt så är det nässtan till 100% det som spökare som bara F**an !
För som sagt, en sådan stor skildnad har jag alldrig hört på ett par högtalare någon gång !

Men jag är nu villiga att hålla med om att Pi60 är mycket bra högtalare, sedan så blir jag ju lite nyfiken till att lyssna på INO's andra modeller också :(
Men jag vill nog lyssna på Pi60 igen någon gång för att en tredje gång avgöra hur det ligger till, och för att yttligare utesluta det med sinnestämning och placerings skildnader ( att den presterar bra med olika placeringar ).

Är det en sån våldsam skillnad så är det ju nästan risk för att det första paret pi60 inte fungerar riktigt som de ska.
Det är ju inte direkt omöjligt. Iof så kan ju någon del i elektroniken vara felaktig också.
Vissa förstärkare blir ju så när de är trasiga (beror sig förstås på vad som är fel), alltså att de låter jäkligt illa
bara.

Postad 23 februari 2008 - 22:03

Unregistered84990341
  • Unregistered84990341
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Hej

Finns det någon som kan svara på huruvida man måste hämta byggsatsen hos I.Ö. eller postar han delarna om man önskar?

Postad 23 februari 2008 - 22:13

Blixten_no1
  • Blixten_no1
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
måste hämta....

Postad 23 februari 2008 - 22:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Jo, har också varit med om det, att jag ena dagen tyckt att mina grejor låter helt Hysteriskt bra och sedan dagen därpå så låter dom väll OK, men inte mer ;)

När det gäller placering av högtalare så va den ganska lika ( alltså på någon decimeter i tolerans ;) ) men helt klart att när det gäller placering och rummet i övrigt så är det nässtan till 100% det som spökare som bara F**an !

Men jag är nu villiga att hålla med om att Pi60 är mycket bra högtalare, sedan så blir jag ju lite nyfiken till att lyssna på INO's andra modeller också :D

Är det en sån våldsam skillnad så är det ju nästan risk för att det första paret pi60 inte fungerar riktigt som de ska.
Det är ju inte direkt omöjligt. Iof så kan ju någon del i elektroniken vara felaktig också.
Vissa förstärkare blir ju så när de är trasiga (beror sig förstås på vad som är fel), alltså att de låter jäkligt illa
bara.

Det va ju inte så att det lät illa, men det va den största skildnad jag har hört med samma högtalare och olika elektronik någon gång.
Jag tror inte att någonting va trasigt ( i alla fall inte så att det lät direkt illa ) men, nästan dynamik löst och med en lite för mörk klang för att det skulle vara intressant.

Jag undrar en sak, hur stor är skilldnaden mellan ett par Pi60 och ett par i28 ?
och då bara i mid bas, mellan och diskantregistret då i28 ju inte ska spela "bas" :D

Postad 24 februari 2008 - 10:16

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Jo, har också varit med om det, att jag ena dagen tyckt att mina grejor låter helt Hysteriskt bra och sedan dagen därpå så låter dom väll OK, men inte mer ;)

Men jag är nu villiga att hålla med om att Pi60 är mycket bra högtalare, sedan så blir jag ju lite nyfiken till att lyssna på INO's andra modeller också :D

bara.

Det va ju inte så att det lät illa, men det va den största skildnad jag har hört med samma högtalare och olika elektronik någon gång.
Jag tror inte att någonting va trasigt ( i alla fall inte så att det lät direkt illa ) men, nästan dynamik löst och med en lite för mörk klang för att det skulle vara intressant.

Jag undrar en sak, hur stor är skilldnaden mellan ett par Pi60 och ett par i28 ?
och då bara i mid bas, mellan och diskantregistret då i28 ju inte ska spela "bas" :D

Kan ju vara som så att McIntosh elektroniken är väl mörk i klangen. Fast dynamiklöst borde det ju inte vara ändå,
McIntosh bygger ju rätt effektstarka prylar.

Skillnaden mellan pi60 och i28 är lite svår att svara på kanske. i28 låter något öppnare och klarare pga den
lägre distorsionen (vi pratar inte om jätteskillnader direkt) och kanske något mer homogent och avslappnat.
Fast jag har inte jämfört pi60/i28 sida vid sida samtidigt så det är svårt att svara på egentligen.
Jag hade ju Martins pi60 här när vi byggde ihop dem. Vi han provspela dem lite kort sent på kvällen för att se att
de var OK, det var nog senast jag lyssnade på pi60.
pi60 och i28 låter väldigt lika (rätt självklart) men där finns skillnader helt klart, även om de inte är lätta att
redogöra för när det var ett tag sedan man hörde pi60.

Om man på nått sätt skulle vilja motivera för sig själv varför man skulle vilja slanta upp de extra ca. 17 loppor som
i28 kostar utöver pi60 så är det kanske främst för att man vill ha en högtalare som vid höga ljudtryck alltid har
rejält utrymme för transientåtergivning utan komprimering.

Postad 24 februari 2008 - 15:41

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Inte att förglömma att i28 bör delas vid 80Hz och tillföras några basar, t.ex. Profundus X. Vilket i sig kan ge en markant skillnad beroende på rummet.

Postad 29 februari 2008 - 20:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Nu så är mitt cr80s delningsfilter hämtat hos Öhman! Dessvärre ligger det just nu i Askersund... och utan nätbulan som Ingvar glömde ;)

Ska bli mäkta intressant att koppla in sen i veckan. Skönt att äntligen få systemet komplett som det är tänkt att användas.

Postad 02 mars 2008 - 00:46

Unregistered3187ff55
  • Unregistered3187ff55
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Andra har väl som sagt nämnt det, men jag måste nog också säga det. Det finns nog INGA högtalare som inte tjänar på bra akustik i rummet. Varken Ino Audio's eller ett par DC-15 från Cerwin Vega, sollerön. :P

Själv har jag för närvarande ett par budget-högtalare, nämligen Dynavoice M-65. Och tidigare hade jag jag hade ett vardagsrum som mer eller mindre akustiskt uselt. Inga mattor på golvet till exempel och det lät väl inget vidare alls. Nu är det gott om mattor på golvet och en del annat ordnat akustiskt sett. Och numera låter det MYCKET bättre, till och med med ett par enkla M-65:or. Som dag och natt.

Så att göra om ett rum till fördel för högtalarna är nog som sagt inte särskilt Ino Audio specifikt.

Redigerat av Unregistered3187ff55, 02 mars 2008 - 00:50.

Postad 02 mars 2008 - 09:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Så att göra om ett rum till fördel för högtalarna är nog som sagt inte särskilt Ino Audio specifikt.

Precis så är det :P

Sen är det väl så att folk som äger Ino ofta fixar med akustiken efter att ha varit på en demo hos öhman, då förstår man vikten av det hela. Sen är han ju också akustiker och kan komma med mycket bra tips samt komma hem till en och mäta upp rummet och ta fram en lista på exakt vad man ska göra.
Jag är säker på att om tex hifiklubben hade ett lika bra akustikreglerat rum så skulle många fler Dali och B&W-ägare också se över akustiken hemma :D

Vågar man sig inte hem till Öhman kan man ju knalla in till Audio Concept och lyssna lite på vad akustiken tillför.

Postad bild

För övrigt har jag nu ett cr80s som ligger och väntar! Ska hämta det i veckan.

Redigerat av Martin, 02 mars 2008 - 09:25.

Postad 15 mars 2008 - 13:13

bo_man
  • bo_man
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Hur kommer man lättas i kontakt med IÖ för köp av högtalare? Kan man maila eller är det telefon som gäller?

Postad 15 mars 2008 - 13:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Hur kommer man lättas i kontakt med IÖ för köp av högtalare? Kan man maila eller är det telefon som gäller?

Det är telefon som gäller. Han svarar inte på mail ens.

Postad 20 mars 2008 - 00:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Nu så har jag fått hem mitt delningsfilter, ska bli kul att mecka lite med!

Postad bild

Postad 20 mars 2008 - 01:25

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Postad bild

Kul med lite PA-prylar( det ser ut som detta iallafall)
Pris??

Falken

Postad 20 mars 2008 - 06:55

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3 037 inlägg
  • 0
4800:-

Postad 20 mars 2008 - 09:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Kul med lite PA-prylar( det ser ut som detta iallafall)

Mja, inte något med pa att göra egentligen, den ligger i den kategorin pga att det var enda stället där man kunde lägga till delningsfilter :rolleyes:
Mycket trevlig liten sak i alla fall med super-prestanda!

Kommer alltså att dela mellan mina 4 basar och pi60 vid 80 hz med 30db/oktav

Postad 20 mars 2008 - 09:52

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Martin du måste bjuda in till provlyssning snart.
Kul och höra vad sakerna går för.
/Simz

Postad 20 mars 2008 - 13:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Visst ni förresten att pi60 fyller 30 år i år. Grattis! :rolleyes: Lite kul att dom är precis lika gamla som mig, ett bra år :P

Och Ingvar fyller 46, så han var inte gammal direkt när han började att konstruera.

Postad 20 mars 2008 - 21:35

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0
http://www.faktiskt....o...pic&t=22589

Postad 20 mars 2008 - 21:40

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0
Läs ock lär, öhman tycker som jag,kasta inte sten på gamla högtalare,kanske inte förekommit i denna tråd men i många andra. Ock lyssnar man inte på den mannen så vet då inte jag vem man ska lyssna på.Mvh.

Postad 23 mars 2008 - 23:52

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Postad bild

Hejsan. Vart kopplar du in denna någonstans i kedjan?

Mvh
Ljudkvalite

Postad 24 mars 2008 - 00:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Mvh
Ljudkvalite

Mellan försteg och slutsteg. Om man kör flerkanal som jag gör sätter man front large och subwoofer no så att detta filter får sköta all delning, vilket det gör betydligt bättre än det som normalt sitter i förstärkare.

Blev ett jättelyft för min anläggning, ska försöka ta hem Ingvar nån gång under våren sen så får han trimma in det lite också :)

Redigerat av Martin, 24 mars 2008 - 00:18.

Postad 24 mars 2008 - 10:15

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1 800 inlägg
  • 0

Mvh
Ljudkvalite

Mellan försteg och slutsteg. Om man kör flerkanal som jag gör sätter man front large och subwoofer no så att detta filter får sköta all delning, vilket det gör betydligt bättre än det som normalt sitter i förstärkare.

Blev ett jättelyft för min anläggning, ska försöka ta hem Ingvar nån gång under våren sen så får han trimma in det lite också :)

Skall du inte ställa in recievern på front large och sub yes eftersom du kör flerkanal?

Koppla sedan sub output från recievern till .1 input på cr80s samt front output från recievern till stereo input och aktiverar .1 på cr80s. Då får du 5.1 ljud med högpass till frontarna och lågpass front samt .1 till subbarna.
Vill du sedan spela upp 2-kanal med högpass på front och lågpass på subbarna så switchar du bara av .1 på cr80s om det nu behövs, eller switchar till fullrange om du vill spela utan subbarna.

/Heron

Postad 24 mars 2008 - 10:27

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Skall du inte ställa in recievern på front large och sub yes eftersom du kör flerkanal?

Koppla sedan sub output från recievern till .1 input på cr80s samt front output från recievern till stereo input och aktiverar .1 på cr80s. Då får du 5.1 ljud med högpass till frontarna och lågpass front samt .1 till subbarna.
Vill du sedan spela upp 2-kanal med högpass på front och lågpass på subbarna så switchar du bara av .1 på cr80s om det nu behövs, eller switchar till fullrange om du vill spela utan subbarna.

/Heron

Med en sådan inställning antar jag att det försvinner information från .1-kanalen om man delar av den under 120 Hz, eller menar du att .1-ingången på cr80s har både låg- och högpass på den ingången så att i händelse av delning av LFE på 80 Hz så skickar övrig information till L och R?

MVH
/Chuck

Postad 24 mars 2008 - 11:34

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1 800 inlägg
  • 0
Chuck

Nej, så menar jag inte.

Egentligen vet jag ingenting om cr80s utan det är bara mina teorier baserat på dess in- och utgångar bak samt inställningsmöjligheterna.

Eftersom cr80s har en separat .1 ingång och en switch för .1 så antar jag att cr80s låter denna signal passera ofiltrerad ut till sub/amp och delar endast upp front-signalen vid 80 Hz.

Kopplar man som Martin har gjort så blir .1 signalen uppdelad så att frontarna får .1 över 80 Hz och subbarna .1 under 80 Hz. Riktigt så är det väl inte tänkt att koppla/dela 5.1-ljud.

Martin, fram med manualen! :)

/Heron

Postad 24 mars 2008 - 11:43

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Kopplar man som Martin har gjort så blir .1 signalen uppdelad så att frontarna får .1 över 80 Hz och subbarna .1 under 80 Hz. Riktigt så är det väl inte tänkt att koppla/dela 5.1-ljud.

/Heron

Precis, då förlorar man ingen information, utan man delar av ALLT ljud vid 80 Hz (eller var man nu ställer filtret på).

Även om det inte är den vanligaste metoden så ser jag ingen större nackdel i det förfarandet, det enda skulle väl vara att man inte kan snabbt justera .1 kanalen om man tycker den ligger på fel nivå i själva mixen. Annars ser jag bara positiva effekter av en sådan uppdelning.

De varianter som finns i många spelare och förstärkare lämnar ju en hel del övrigt att önska i fråga om möjligheter.

MVH
/Chuck

Postad 24 mars 2008 - 15:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Än så länge så har jag inte behövt ställa om någonting, det funkar såhär.

dvd, tvix, dator kör jag bitstream in i förstärkaren som tar hand om signalen. Dvs jag behöver ingen .1 kanal. Recieverns inbyggda bassmanagement skickar allt till frontarna. Alla andra högtalare är satta som small.
Min hd-dvd har bass-manegment (EP35) så där ställer jag in i spelaren att jag har ett 5.0 system och köra analogt. Dessvärre kommer jag att behöva ett försteg som kan ta emot de nya formaten i bitstream sen framöver när man sitter med flera spelare med nya formaten. Har ju nu bara en analog 7.1 ingång på stärkaren.

Men som sagt, det är inga problem att gå in och sätta subwoofer yes och dra på .1 knappen på cr80s, måste bara läsa in mig lite mer och testa på exakt vad som händer och hur jag ska ställa basnivån i stärkaren osv.

Redigerat av Martin, 24 mars 2008 - 15:48.

Postad 25 mars 2008 - 16:15

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0
Hej,testen jag länkade till längre upp har genomförts nu mellan luxor 8071 ock pi60. Faktiskt.se ligger nere nu av nån andledning men förhoppningsvis finns den där inom dom närmaste dagarna med foton ock redogörelser.Kan i alla fall avslöja så mkt att många kommer nog att höja på ögonbrynen.Mvh.

Redigerat av sollerön, 25 mars 2008 - 16:17.

Postad 25 mars 2008 - 17:06

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Även om denna tråd främst handlar om Ino Audio, kan det kanske vara intressant att läsa recensionen av Guru Pro Audio QM10 (~ piP eller mer bestämt pr10k):
http://www.sonicflar...ert-learner.php

Därefter rekommenderas en intervju med Ingvar Öhman:
http://www.sonicflar...ngvar-ohman.php

Postad 25 mars 2008 - 17:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Hej,testen jag länkade till längre upp har genomförts nu mellan luxor 8071 ock pi60. Faktiskt.se ligger nere nu av nån andledning men förhoppningsvis finns den där inom dom närmaste dagarna med foton ock redogörelser.Kan i alla fall avslöja så mkt att många kommer nog att höja på ögonbrynen.Mvh.

Jag har hafft ett par 8071 och älskar dom fortfarande även om dom inte är i min ägo längre ;)

Riktigt bra högtalare som verkligen kan det där med kraftigt och massivt ljud :blush:
När det komer en kraftig urladdning så känns det som att bli träffad av en vägg och basens otroliga djup och kontroll sätter hela rummet i svajning.
Minns att när jag lyssnade på orgel så va det helt sjukt, det va mycket låga toner som inte hördes så mycket, men dom kändes! och hela rummet kunde liksom hamna i svajning när man kollade på film, för att inte tala om kroppen :rolleyes:

9,8 av 10 får dom av mig och kan tällägga att jag ångrar at jag någonsin såldedom :D
Men minnet av dom kommer alltid att finnas kvar och jag ska absolut försöka få tag på ett par igen någongång :)

Edit: Med risk för att jag blev lite för sentimental !

Redigerat av DVD-ai, 25 mars 2008 - 18:03.

Postad 25 mars 2008 - 18:26

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0
hej,får du tag på ett par så renovera filtren,dvs byt ut elektrolyterna mot bättre så få du höra hur bra dom kan spela i övriga register också,mvh.Ps,finns bild i mitt galleri.

Redigerat av sollerön, 25 mars 2008 - 18:37.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.