Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 september 2007 - 09:02

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Igår tog jag tag i projektet att byta ut JAG epg'n mot MyStuff...

Det är ett par timmars jobb om man vill få det att funka på ett speciellt sätt...

Nu är det bara några småsaker kvar, TF5000Display till exempel.
- Man ska kunna byta ut kanal namnene som visas i displayen.
  Jag har editerat TF5000Display.chn och lagt in mina egna namn men dom visas inte!
  Jag har prova både 2 = SVT2 och p002 = SVT2
  Är det någr uteligare inställningar som ska göras?

MyStuff
- Split Programme Timer Combine (option F10) verkar inte funka. Hur jag än sätter den för jag två separata timmers, jag trodde poängen var att den skulle slå ihop två timer till en lång om det kom ett nyhets pass (tex) i mellan. Någon som vet?

Skipit
- Hur byter man aktiverings knappen (default OK), den krockar med annan funktion i MyStuff så jag följde instruktion som kopmmer med tappen men det verkar inte funka. Någon som vet eller har en bättre "hoppa över reklamen TAP".

DVBgeek, tack för hjälpen med logorna, jag antar att du kan hjälpa mig lite här också...

<{POST_SNAPBACK}>

Vad anser du vara de största fördelarna med MyStuff jämfört med JAG?

Postad 10 september 2007 - 09:45

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Problemet yttrar sig efter att boxen varit på i några minuter och är sedan närvarande hela tiden tills du stänger av boxen. Beroende på vad du gör så är det inte säkert att ditt användande påverkas av buggen annat än vid avstängning (som tar lång tid jämfört med vad det gjorde innan Boxer började sända längre EPG). Några saker som märks tydligt är dock:

Kanalbyte till krypterad kanal tar tid, bilden blir svart i flera sekunder, man kan få meddelandet "Ingen signal" (det har jag aldrig fått innan boxen började påverkas av Boxers nya EPG) eller "Sätt i kortet". Detta beror på att processorn, på grund av att den är så belastad, inte har tid att allokera CA-modulen lika snabbt som tunern byter kanal.

Textning på kanaler med texttv-text, t.ex Animal Planet eller C+, segar efter i perioder, sedan blinkar flera undertexter förbi snabbt som ögat upp tills "rätt" text för tillfället kommer upp, sedan börjar det omedelbart sega efter igen. Tittar du inte på dessa kanaler märker du inte problemet.

Arkivet tar flera sekunder att få upp, det brukar gå på ett ögonblick. Det samma gäller boxens inställningsmeny och många andra knapptryckningar som boxen tar god tid på sig att reagera på men som innan Boxers nya EPG började sändas alltid reagerade blixtsnabbt.

Avstängning kan ta 10 sekunder eller mer från det att du tryckt på knappen tills dess boxen är helt avstängd. Bilden försvinner snabbare, men sedan kan bilden vara svart i flera sekunder innan resten av boxen stängs av och SCART-signalen försvinner. Det brukade gå på ett par sekunder totalt, även om man kör många TAPs.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt!! Precis så upplever jag!

Drivs till vansinne av detta då jag räds att mina ControlTimers inte gör vad dom skall göra... Tur jag även har en pioneer-recorder som jag kan lita på. Dock får man göra manuella inspelningar.

Kommer jag runt problemet om jag tillfälligt lägger MyStuff åt sidan och använder Epa-gränssnittet med vanliga timers i toppyns egna GUI? Eller får den inbyggda EPGn oxå spunk?

När man väl börjat använta CT's så är man helt såld!! Så underbart så det finns inte. Känns verkligen som man beger sig till Bedrock när man ställer in en "manuell" inspelning. Hua!

Postad 10 september 2007 - 13:25

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag har editerat TF5000Display.chn och lagt in mina egna namn men dom visas inte!

MyStuff
- Split Programme Timer Combine (option F10) verkar inte funka. Hur jag än sätter den för jag två separata timmers, jag trodde poängen var att den skulle slå ihop två timer till en lång om det kom ett nyhets pass (tex) i mellan. Någon som vet?

Skipit
- Hur byter man aktiverings knappen (default OK), den krockar med annan funktion i MyStuff så jag följde instruktion som kopmmer med tappen men det verkar inte funka. Någon som vet eller har en bättre "hoppa över reklamen TAP".

DVBgeek, tack för hjälpen med logorna, jag antar att du kan hjälpa mig lite här också...

<{POST_SNAPBACK}>

1. Jag har inte över huvud taget tittat på att ändra "standardnamnen" m.h.a TF5000Display.chn, så där kan jag inte hjälpa dig, men nog ser det ut som du gör rätt (2 = SVT2). Ta hellre bort TF5000Display.chn och kör med standardinställningarna, är iallafall mitt förslag.

2. Split timer combine funkar inte riktigt så. Tanken är att den tid du ställer in här, är den tid som MyStuff letar i programtablån efter program med samma ID. T.ex om du spelar in en film på TV4 som avbryts av nyheterna kl 21, och nyhetssändningen är samma eller kortare än den tid du ställer in i "Split timer combine", så berättar MyStuff för dig när du sätter timern på första delen av filmen, att den verkar fortsätta efter uppehållet för nyheter och att MyStuff därför förlänger timern till att täcka både första delen, nyheterna och andra delen av filmen.

3. Själv använder jag dom färgade knapparna som default får funktioner för snabbhopp i MyStuff (Röd = 2 minuter, Grön = 1 minut, Gul = 30 sekunder, Blå = minus 15 sekunder). Funkar bra för mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte använt JAG's så kan egentligen inte uttala mig om några jämförelser, men jag tycker bättre om den horisontella tidslinje-layouten i MyStuff jämfört med JAG's programlista. Dessutom har JAG's ett "bäst före-datum", då programmet slutar fungera eftersom programmeraren vill uppmuntra en att använda senaste versionen, och sånt orkar jag inte med. MyStuff kräver lite mer jobb (eit2mei och DescriptionExtender för att få en bra EPG) men det är värt det tycker jag. Både snyggare och mer lättarbetat.

Exakt!! Precis så upplever jag!

Drivs till vansinne av detta då jag räds att mina ControlTimers inte gör vad dom skall göra... Tur jag även har en pioneer-recorder som jag kan lita på. Dock får man göra manuella inspelningar.

Kommer jag runt problemet om jag tillfälligt lägger MyStuff åt sidan och använder Epa-gränssnittet med vanliga timers i toppyns egna GUI? Eller får den inbyggda EPGn oxå spunk?

När man väl börjat använta CT's så är man helt såld!! Så underbart så det finns inte. Känns verkligen som man beger sig till Bedrock när man ställer in en "manuell" inspelning. Hua!

<{POST_SNAPBACK}>

Du behöver nog inte oroa dig för att dina control-timers inte funkar. Mina funkar även om buggen har tagit effekt. MyStuff och eit2mei har absolut inget med problemet att göra, det är Toppyns egen EIT-skördning som är problemet. Anledningen är förmodligen en kombination av saker, men buggen visade sig först när Boxer började med längre EPG, eftersom vår box firmware har en begränsning på 5000 "händelser" (program) eller 0,5 MB, vilket som nås först. Dessutom är inte hela dom 0,5 MB tillgängliga för alla datatyper utan en viss del av det är reserverat för korta beskrivningar och en del av det för "extended descriptions", det som inte får plats i dom första 255 tecknen. Det var inget problem innan eftersom det dels fanns väldigt lite "extended descriptions" (SVTs kanaler har nu sådana för åtminstone ett par dygn) och alla kanaler hade bara 1 dygns EPG. Nu är det 16 kanaler (om jag räknat rätt) som har 6 dygns EPG och betydligt fler långa beskrivningar. Inte så konstigt om gränsen nås fort (i England som har 7 dygns EPG så är EIT-datan ungefär 2 MB). När gränsen är nådd, blir det en overflow som sätter EIT-skördningen i spinn, den börjar hela tiden om från början och tar nästan all CPU-tid. Enda sättet att bota problemet innan Topfield fått fram en fixad firmware, är att stänga av EIT-skördningen med hjälp av en TAP som heter EITToggle (användaren måste aktivt stänga av EIT-skördningen vid varje omstart, för att den nattliga eit2mei-körningen inte ska få problem).

Mer om problemet, tillfälliga lösningar och information om hur Topfield löste problemet för dom engelska boxarna (firmwaren i de svenska och finska Topfield-modellerna bygger till största delen på källkod som är över ett halvår äldre (äldre än september 2005) än den firmware som fixade felet för dom engelska boxarna (juni 2006)), finns att läsa i den här tråden på toppy.org.uk.

Postad 10 september 2007 - 13:38

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Du behöver nog inte oroa dig för att dina control-timers inte funkar. Mina funkar även om buggen har tagit effekt.

Eftersom det enda som EPGn innehåller är "End of EPG data" så har CT ju inget att söka i... Så därför me worry... Mitt problem är alltså att EPGn inte populeras.. (eller rättare sagt så slutar den att populeras...) Så efter en ryck-ur-sladden och manuell rebuild så funkar det några dagar till...

Postad 10 september 2007 - 13:47

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Du behöver nog inte oroa dig för att dina control-timers inte funkar. Mina funkar även om buggen har tagit effekt.

Eftersom det enda som EPGn innehåller är "End of EPG data" så har CT ju inget att söka i... Så därför me worry... Mitt problem är alltså att EPGn inte populeras.. (eller rättare sagt så slutar den att populeras...) Så efter en ryck-ur-sladden och manuell rebuild så funkar det några dagar till...

<{POST_SNAPBACK}>

Skumt. Min EPG (både den inbyggda och MyStuff) populeras som den ska under den nattliga eit2mei-körningen, men under vanligt användande stänger jag av EIT-skördningen med EITToggle för att slippa eländet med eftersläpande undertexter, slöa kanalbyten och problem med CAM-allokeringen.

Kolla i ProgramFiles-mappen (genom Altair) och ta bort Freeview.mei, Freeview.mei.written och eit2mei.mei, starta om boxen sedan så ska MyStuff göra en manuell skanning. Se sedan till att du kör den nattliga EPG-skanningen ordentligt (det kan hända att den inte körts på några dagar, din EPG-timer kanske försvunnit och då har du ju ingen "aktuell" EPG-data men MyStuff klagar inte eftersom ju filerna den vill ha finns där, dom är bara för gamla) och att inställningarna i eit2mei är som dom ska.

Postad 10 september 2007 - 15:46

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Skumt. Min EPG (både den inbyggda och MyStuff) populeras som den ska under den nattliga eit2mei-körningen, men under vanligt användande stänger jag av EIT-skördningen med EITToggle för att slippa eländet med eftersläpande undertexter, slöa kanalbyten och problem med CAM-allokeringen.

Kolla i ProgramFiles-mappen (genom Altair) och ta bort Freeview.mei, Freeview.mei.written och eit2mei.mei, starta om boxen sedan så ska MyStuff göra en manuell skanning. Se sedan till att du kör den nattliga EPG-skanningen ordentligt (det kan hända att den inte körts på några dagar, din EPG-timer kanske försvunnit och då har du ju ingen "aktuell" EPG-data men MyStuff klagar inte eftersom ju filerna den vill ha finns där, dom är bara för gamla) och att inställningarna i eit2mei är som dom ska.

<{POST_SNAPBACK}>

Kräver denna hantering att jag har EITToggle installerad?

Postad 10 september 2007 - 17:19

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Kräver denna hantering att jag har EITToggle installerad?

<{POST_SNAPBACK}>

"Bara" om du under vanligt användande (inte den nattliga EPG-skanningen) vill få bort alla de symptom som orsakas av att boxen har för lite minne allokerat för att rymma den nya längre EPG-data som Boxer skickar ut sedan förra veckan.

Postad 10 september 2007 - 18:00

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

"Bara" om du under vanligt användande (inte den nattliga EPG-skanningen) vill få bort alla de symptom som orsakas av att boxen har för lite minne allokerat för att rymma den nya längre EPG-data som Boxer skickar ut sedan förra veckan.

<{POST_SNAPBACK}>

Dum fråga #2. När går den nattliga scanningen och var ställer jag in när denne skall ske?

Jag vill nog att det skall vara OK jämt så jag skall installera EITToggle.

Bör jag dessutom ha Power-tyap:en installerad eller den inget med detta att göra?

Jag ser dessutom att du har 4 patchar - Är dessa något som du använt till FW 3.00? Var hittar jag dessa?

Postad 10 september 2007 - 18:41

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det som gjorde att jag letade efter något annat än JAG var att den inte stödjer favoritlistor. Har man som jag dessutom baar dom friakanalerna får man en himla massa "skräp" i EPG vyerna och inspelningar av kodade kanaler som man råkat funga av misstag med för vida sökningar.

Sedan är det ett j---la otyg med tidsbomberna han lagt in i Beta versionerna, hans plan är att man ska betala för en fullversion när alla buggar är fixade.

MyStuff är i min smak mycket snyggare, sedan är det väldigt enkelt att prova olika skinns för att få det att passa sin egen smak.

Stödet för kanal ikoner gillar jag också.

Det går mycket snabbar att sätt CT (sök timers) än i JAG,man får en bra överblik dels i EPG'n om vad som kommer spelas in.

Hela upplläget med att lista både timers och inspelningar efter både namn och datum gör det lätt att överblika man har på gång och i fall CT'na är rätt instälda.

Jag gillar att dom separerat EIT-skörden, så kan man använda den lösning som passar bäste för respektive box och region.

Vad jag inte gillar är att man förlitat sig på Remote extender att lösa inkompatibiltetsproblem med fjärren och andra funktioner. Det gör det lite svårt för oss med 5700:an. Det är lite "trial and error" när man ändrar knapp inställningarna (vilket man måste göra för att få bra funktion), den har dessutom bara ett fåtal kanppar att välja på då man vill tilldela funktioner.

Annars har både JAG och Mystuff tillräckligt med optioner att hålla vilken prylnörd som helst sysselsatt och glad. :)

So far är jag mycket nöjd med Mystuff (efter ett dygn dvs), bättre än JAG.

Kan säga att min JAG-lösningn slutade ta in EPG-infon automatiskt, allting såg rätt ut i inställningarna. Kan ha varit att jag inte hade description extender, med det funkade när vi använde boxen dagligen.

Slutligen måste jag säga att "supporten" runt omkring MyStuff är betydligt bättre, hela JAG upplägget var lite "hemligt".

Postad 10 september 2007 - 18:43

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Dum fråga #2. När går den nattliga scanningen och var ställer jag in när denne skall ske?

Jag vill nog att det skall vara OK jämt så jag skall installera EITToggle.

Bör jag dessutom ha Power-tyap:en installerad eller den inget med detta att göra?

Jag ser dessutom att du har 4 patchar - Är dessa något som du använt till FW 3.00? Var hittar jag dessa?

<{POST_SNAPBACK}>

Efter att du lagt in eit2mei, DescriptionExtender och MyStuff (men inte RemoteExtender, vad du än gör!) i "/ProgramFiles/Auto Start"-mappen måste du skapa en timer (med Topfields eget gränssnitt) förslagsvis på SVT1, någon valfri tid på natten (min går igång vid 5-tiden) och sätta en bra tid på den (45 minuter räcker bra). Ge den ett filnamn som börjar på "EPG" (utan citattecken förstås) och ändra den sedan till en "view"-timer, inte inspelning. Då "försvinner" filnamnet men spara den iallafall, det är som det ska vara. Går du sedan in i MyStuffs lista (vit knapp) så ser du den där och om du kollar på den så står det EPG Collection i informationen, då är allt rätt.
Se också till i eit2mei's inställningar (via t.ex TAP Commander) att den är inställd på "Background" istället för "Scheduled". Tiden nedanför i gränssnittet (som endast gäller Scheduled-skanningar) spelar ingen roll.
Det ska vara allt som krävs.

Vad gäller patchar finns dom alla listade här, där finns även information om hur du gör. Jag har dessutom tillfälligt lagt till "Disable 0 aspect ratio switching" i min firmware, det hjälper att göra EITToggle lite bekvämare att använda eftersom den använder samma tangent.

Lägg också in EITToggle i din Auto Start-mapp. Då får du ett meddelande när boxen startar, om att du kan trycka nollan för att stänga av EIT-skördningen. När alla TAPs är laddade, tryck nollan och sedan EXIT för att avsluta EITToggle. EIT-skördningen förblir då avstängd resten av sessionen och du kan inte aktivera den igen av misstag. Under den nattliga skanningen är det ju ingen som trycker på nollan så då förblir EIT-skanningen aktiv, förutsatt att du stängde av boxen för natten.

Power Down-TAP:en har jag bara för att göra avstängningen lite bekvämare i samband med timers under kvällarna, den släcker skärmen och stänger av boxen när pågående inspelning är färdig, och hindrar dig också från att stänga av boxen ifall det strax ska starta en timer.

Postad 10 september 2007 - 18:47

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

3. Själv använder jag dom färgade knapparna som default får funktioner för snabbhopp i MyStuff (Röd = 2 minuter, Grön = 1 minut, Gul = 30 sekunder, Blå = minus 15 sekunder). Funkar bra för mig.

Jag fick SkipIt att funka, det var starta om boxen som gällde. Trodde att det skulle räcka me det att starta om Tapen. Jag gillar den bättre än varianterna med färgknapparna, den är mer intuitiv för mig iallafall (att stega fram och tillbaks).

Ska "Combine Split" funka för CT's också?
Spelade in Mord i sinnet med CT's igår och fick hela tiden två timers trots att både avsnitten hade exakt samm titel med 10 minuter nyheter i mellan. Menar du att det skulle funkat om jag gjort en en manuell markering med "rec"-knappen?

Postad 10 september 2007 - 20:22

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Nu har jag hämtat hem en 7500 från lokala Expertbutiken.

Har precis börjat testa och har inte börjat labba med TAP's å så än...

Jag har inte märkt något av EITdataproblemen. Jag har 7 dygn för okodade kanaler och 1 dygn för kodade i standard EPG:n.

Själv har jag inte märkt något problem alls sen de införde ny EPG. Har de gjort det över hela landet?

Det är såklart inte så att jag klagar. men lite märkligt kan det tyckas... Som jag fattat det skulle det vara ordentligt irriterande. Här har vi fortfarande de anloga sändningarna igång. Kan det ha något med saken att göra??

Har hållit ett öga i defecttråden (Rapportera fel/önskade funktioner), och det verkar ju som om TF tänker sig att fixa till problemen.

Postad 10 september 2007 - 20:54

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Själv har jag inte märkt något problem alls sen de införde ny EPG. Har de gjort det över hela landet?

Det är såklart inte så att jag klagar. men lite märkligt kan det tyckas... Som jag fattat det skulle det vara ordentligt irriterande. Här har vi fortfarande de anloga sändningarna igång. Kan det ha något med saken att göra??

<{POST_SNAPBACK}>

Bor i södra Östergötland med antennen riktad mot Nässjömasten. Har inte haft några problem med boxen sedan Boxer började sända mer programinfo. Verkar vara lite individuellt!

Postad 10 september 2007 - 21:23

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Vad skall man göra när boxen fryser på "Verifierar filer och mappar"?

Kallstart efter kallstart... Inget verkar komma vidare...

Postad 10 september 2007 - 21:55

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det som gjorde att jag letade efter något annat än JAG var att den inte stödjer favoritlistor. Har man som jag dessutom baar dom friakanalerna får man en himla massa "skräp" i EPG vyerna och inspelningar av kodade kanaler som man råkat funga av misstag med för vida sökningar.

Sedan är det ett j---la otyg med tidsbomberna han lagt in i Beta versionerna, hans plan är att man ska betala för en fullversion när alla buggar är fixade.

MyStuff är i min smak mycket snyggare, sedan är det väldigt enkelt att prova olika skinns för att få det att passa sin egen smak.

Stödet för kanal ikoner gillar jag också.

Det går mycket snabbar att sätt CT (sök timers) än i JAG,man får en bra överblik dels i EPG'n om vad som kommer spelas in.

Hela upplläget med att lista både timers och inspelningar efter både namn och datum gör det lätt att överblika man har på gång och i fall CT'na är rätt instälda.

Jag gillar att dom separerat EIT-skörden, så kan man använda den lösning som passar bäste för respektive box och region.

Vad jag inte gillar är att man förlitat sig på Remote extender att lösa inkompatibiltetsproblem med fjärren och andra funktioner. Det gör det lite svårt för oss med 5700:an. Det är lite "trial and error" när man ändrar knapp inställningarna (vilket man måste göra för att få bra funktion), den har dessutom bara ett fåtal kanppar att välja på då man vill tilldela funktioner.

Annars har både JAG och Mystuff tillräckligt med optioner att hålla vilken prylnörd som helst sysselsatt och glad. :)

So far är jag mycket nöjd med Mystuff (efter ett dygn dvs), bättre än JAG.

Kan säga att min JAG-lösningn slutade ta in EPG-infon automatiskt, allting såg rätt ut i inställningarna. Kan ha varit att jag inte hade description extender, med det funkade när vi använde boxen dagligen.

Slutligen måste jag säga att "supporten" runt omkring MyStuff är betydligt bättre, hela JAG upplägget var lite "hemligt".

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för din info. Jag kör JAG på en 5000 och på den kan man sudda vilka kanaler man vill, inget skräp någonstans alltså. Nackdelen med JAG är ett struligt gränssnitt men jag är ganska impad av att man får så mycket extrafunktion med en gratisprogramvara (än så länge)...

Postad 10 september 2007 - 21:57

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

OK, nu är det löst, det ska vara p001 = SVT1 , p099 = Barn etc.
I options ska man ställa in Use LCN=ON
Felet jag gjorde vara att *.chn filen låg i autostart istället för programfiles!

OBS! Om jag sätter "Clock duration" = event driven så fryser boxen och visar PLAY i displayen!
Så använd inte denna option!

MyStuff

<{POST_SNAPBACK}>

Nu fattar jag split combined, den är inte till för CT's untan bara för manuella timers. Jag hade hoppats att den funkat för båda fallen.

Postad 11 september 2007 - 07:34

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Vad skall man göra när boxen fryser på "Verifierar filer och mappar"?

Kallstart efter kallstart... Inget verkar komma vidare...

<{POST_SNAPBACK}>

Update: Lyckades få hejd på diskchecken och tog mig in och begärde fabrixinställningarna.

Antagligen hade Auto Start blivit korrupt för innan jag startade om kunde jag använda altiris och då trilskades Auto Start. Dock var settings hel så det var bara att "tappa" tillbaks tap'sen så verkar det lira igen. Tryckte in den patchade firmavaren och den levde fortfarande...

Har satt upp en EPG-skördare@0500 enligt den utmärkta beskrivningen av kung DVBgeek! tack!

Så nu går vi in i "övervakningsmod" å beskådar vad som händer!

Tack igen DVBgeek!

Postad 11 september 2007 - 07:53

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Nu har jag hämtat hem en 7500 från lokala Expertbutiken.

Har precis börjat testa och har inte börjat labba med TAP's å så än...

Jag har inte märkt något av EITdataproblemen. Jag har 7 dygn för okodade kanaler och 1 dygn för kodade i standard EPG:n.

<{POST_SNAPBACK}>

Förmodligen inte eftersom dom analoga sändningarna är igång här där jag sitter oxå.
Däremot kan det vara så att boxarna utan HDMI inte drabbas (bara en teori) då dom kör en helt annan firmware.

Postad 11 september 2007 - 08:19

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Däremot kan det vara så att boxarna utan HDMI inte drabbas (bara en teori) då dom kör en helt annan firmware.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en HDMI - och märker inget trots att jag har flera dagars EPG.

Postad 11 september 2007 - 10:16

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en HDMI - och märker inget trots att jag har flera dagars EPG.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kör fortfarande firmware 2.84, kan hända påverkas den inte av buggen - dom finska TF5100PVRt HDMI som fortfarande kör 2.83 påverkas inte medan nyare (2.95) påverkas.
Men å andra sidan verkar det som om 3.00 funkar bättre i flera avseenden, i synnerhet vad gäller uppspelning av inspelat material.

Postad 11 september 2007 - 12:10

Unregistered7f605233
  • Unregistered7f605233
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Var kan jag få tag på svenska kanallogo till MyStuff?
DVBGeek, var kan jag hitta DescriptionExtender "test" som du kör?

/Daniel

Postad 11 september 2007 - 14:37

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Förmodligen inte eftersom dom analoga sändningarna är igång här där jag sitter oxå.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör den först varianten av 5700 (utan HDMI). den har blivit segare när man ska in i Arkivet, tar 2-3 sekunder jämfört med en omärkbar fördröjning förut. Jag har inga kodad kanaler så jag kan inte säga något kanalswitchning där, dom fria kanalerna går fort.

Postad 11 september 2007 - 15:42

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Var kan jag få tag på svenska kanallogo till MyStuff?

Här hittar du dem!

Postad 11 september 2007 - 15:58

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

DVBGeek, var kan jag hitta DescriptionExtender "test" som du kör?

<{POST_SNAPBACK}>

DescriptionExtender 2.11 test

Postad 11 september 2007 - 16:09

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Autostartande TAPs i ordningsföljd: FpLogger 1.6 / Power Down 0.74 / TF5000Display v1.45 / DescriptionExtender 2.11 test / eit2mei BETA 7.8i / MyStuff 5.21a / Automove V1.9 beta 2 [30] / RecCopy 4.1b8t / TAP Commander 1.0.2

Såg att det fanns en eit2mei BETA 7.8j från den 9 september 2007. Är du inte uppdaterad? :)
eit2mei BETA 7.8j

Postad 11 september 2007 - 18:40

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Autostartande TAPs i ordningsföljd: FpLogger 1.6 / Power Down 0.74 / TF5000Display v1.45 / DescriptionExtender 2.11 test / eit2mei BETA 7.8i / MyStuff 5.21a / Automove V1.9 beta 2 [30] / RecCopy 4.1b8t / TAP Commander 1.0.2

Såg att det fanns en eit2mei BETA 7.8j från den 9 september 2007. Är du inte uppdaterad? :)
eit2mei BETA 7.8j

<{POST_SNAPBACK}>

;) Tack, det har visserligen inte någon betydelse för EIT-buggen som "låser" boxen, men jag kan ju försöka att hålla mig aktuell iallafall. :o

Postad 11 september 2007 - 22:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0
Jag har följt den här tråden angående TF5700PVRt ett tag och jag har just provat en TAP som snabbar på filöverföringen. Ett program på 3.5 Gb verkar nu kunna läsas över till PC på c:a 16 minuter medan det tidigare tog bortåt en halvtimme. :(

Men jag har en box med firmware som inte klarar av att ge mig en vettig EPG, den är för det mesta ganska vissen. Min firmware är TF-NPTs 2.241.

Firmware update?
Hade tänkt att göra som många och uppgradera till 3.00, men jag vet inte riktigt hur man går tillväga. Har laddat ner uppdateringen från Topfields website, men nu är jag lite frågande...
Finns det nån "FirmwareUpdate for Dummies" att läsa nånstans?

- Vad använder man för sladd för firmware update? USB eller RS232?
- Vilket program skall man använda? Altair går väl inte?
- Hur läser man över existerande firmware ifrån boxen till PC (backup ifall det går snett senare)?
- Hur uppdaterar man sedan firmware i boxen?

Patchar?
Vad är detta? Är det något som ändrar i en officiell firmware från Topfield för att modifiera något beteende? Det verkar så på det jag läst.
Hur gör man rent praktiskt då? Man måste väl ha en bas-firmware att starta från antar jag.
Men sedan? Körs ett program för "patchningen" som klarar av att stoppa in de nya funktionerna i existerande f/w och skapar en ny f/w-fil? Som man sedan överför till boxen?

Kan inte boxen helt sluta att fungera ifall man gör såna här patchningar? Vad gör man då?

Vill inte sabba den garanti jag fortfarande har (köpte i Feb-Mars i år)...

/Bosse

Postad 12 september 2007 - 09:56

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag har följt den här tråden angående TF5700PVRt ett tag och jag har just provat en TAP som snabbar på filöverföringen. Ett program på 3.5 Gb verkar nu kunna läsas över till PC på c:a 16 minuter medan det tidigare tog bortåt en halvtimme.  :(

Men jag har en box med firmware som inte klarar av att ge mig en vettig EPG, den är för det mesta ganska vissen. Min firmware är TF-NPTs 2.241.

Firmware update?
Hade tänkt att göra som många och uppgradera till 3.00, men jag vet inte riktigt hur man går tillväga. Har laddat ner uppdateringen från Topfields website, men nu är jag lite frågande...
Finns det nån "FirmwareUpdate for Dummies" att läsa nånstans?

- Vad använder man för sladd för firmware update? USB eller RS232?
- Vilket program skall man använda? Altair går väl inte?
- Hur läser man över existerande firmware ifrån boxen till PC (backup ifall det går snett senare)?
- Hur uppdaterar man sedan firmware i boxen?

Patchar?
Vad är detta? Är det något som ändrar i en officiell firmware från Topfield för att modifiera något beteende? Det verkar så på det jag läst.
Hur gör man rent praktiskt då? Man måste väl ha en bas-firmware att starta från antar jag.
Men sedan? Körs ett program för "patchningen" som klarar av att stoppa in de nya funktionerna i existerande f/w och skapar en ny f/w-fil? Som man sedan överför till boxen?

Kan inte boxen helt sluta att fungera ifall man gör såna här patchningar? Vad gör man då?

Vill inte sabba den garanti jag fortfarande har (köpte i Feb-Mars i år)...

/Bosse

<{POST_SNAPBACK}>

Ska försöka svara så utförligt som möjligt men ändå fatta mig kort... :P

Det är USB Accellerator 1.0 TAP du kör antar jag, plus den modifierade tfdll.dll på datorn? Det är absolut guld värt när man ska ta backup, den saken är klar. Enligt benchmarks ska prestandan i Turbo-läge öka med ca 50% med denna TAP + modifierad tfdll.

Jag vet inget om TF5700 utan HDMI, egentligen, så jag vet inte om du skulle få problem genom att uppgradera till 3.00. På HDMI-varianten så har 3.00 allvarliga problem med Boxers nya längre EPG (CPU går upp i maxbelastning och stannar där, vilket gör att många av boxens funktioner som beror på CPU:n sackar efter eller helt slutar fungera, och avstängning tar 10+ sekunder).

Lägger in firmware gör jag gärna med HDFW. Det är en TAP som du lägger i ProgramFiles-mappen och kör. Då skapas första gången en mapp som heter HDFW_Firmware, i den lägger du sedan den firmware och dom patchar du vill lägga in. Du väljer sedan firmware, de patchar som du vill applicera på den, och trycker "Record" och väntar. När boxen startar om är den nya firmwaren aktiv och färdigpatchad. Rekommenderar att du inte kör några andra TAPs när du ska köra HDFW, så håll inne nollan vid uppstart (när det står "Run" i LCD:n).

OBS att HDFW för tillfället ger dig tyskt språk i gränssnittet på en svensk box, det kan du lösa genom att kopiera det engelska "blocket" i hdfw.lng och byta en_ mot sv_ i början på varje rad och så lägga in den uppdaterade hdfw.lng i ProgramFiles-mappen. Håller själv på att göra en svensk översättning, för övrigt.

Patchar finns i den här tråden. För TF5700PVRt HDMI rekommenderar jag patcharna "Disable 0 Ratio Switching", R2-D2's "Timer T2b", "EPG Short Description patch", och "TAP Disk Fix". HDD-patchen är redan implementerad i Topfields firmware så den behövs inte, och USB-patchen föredrar jag att lägga in när den behövs genom den TAP du redan använder.

Och jo, boxen kan helt sluta fungera, men risken är störst om du försöker lägga in en firmware som inte är avsedd för din modell, och det kan ändå (eventuellt) gå att få liv i boxen igen genom att använda seriell kabel och Topfield's särskilda programvara för att föra över firmware den vägen.

Postad 12 september 2007 - 13:53

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag vet inget om TF5700 utan HDMI, egentligen, så jag vet inte om du skulle få problem genom att uppgradera till 3.00. På HDMI-varianten så har 3.00 allvarliga problem med Boxers nya längre EPG (CPU går upp i maxbelastning och stannar där, vilket gör att många av boxens funktioner som beror på CPU:n sackar efter eller helt slutar fungera, och avstängning tar 10+ sekunder).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har uppgraderat till 3.00 på min TF5700 utan HDMI. Har inte märkt något problem med EPG-samlandet. Har däremot sett en försämring när man skall gå in till sitt arkiv med inspelade program. Då tar det ca 2 sekunder innan listan fylls upp med filer vilket innan gjordes utan märkbar fördröjning.

Passade samtigt på att lägga till Media Manager TAP'en som jag inte använt förut och patchade med RecRoundel... om nu det kan vara orsaken till att fillistan tar längre tid på sig att visas.

Märkte också att det tog längre tid innan bilden visades vid kanalbyte till kodad kanal efter firmware bytet. Men det slutade efter ca 30min. Vet inte vad det berodde på men CPU'n verkade vara rätt så belastad (kanske en släng av EPG-problemet?!). Har inte sett det sedan det först uppståd!

Redigerat av svegust, 12 september 2007 - 13:54.

Postad 12 september 2007 - 14:24

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag har uppgraderat till 3.00 på min TF5700 utan HDMI. Har inte märkt något problem med EPG-samlandet. Har däremot sett en försämring när man skall gå in till sitt arkiv med inspelade program. Då tar det ca 2 sekunder innan listan fylls upp med filer vilket innan gjordes utan märkbar fördröjning.

Märkte också att det tog längre tid innan bilden visades vid kanalbyte till kodad kanal efter firmware bytet. Men det slutade efter ca 30min. Vet inte vad det berodde på men CPU'n verkade vara rätt så belastad (kanske en släng av EPG-problemet?!). Har inte sett det sedan det först uppståd!

<{POST_SNAPBACK}>

Låter ju som EIT-problemet, men har inte hört nån hittils på en "vanlig" TF5700 som haft det. Kanske är den inte lika hård drabbad, bara. På HDMI-boxarna så går boxen "i lås" fullständigt utav det problemet, allt går segt som sirap, men firmware 2.8x är inte drabbade. Mycket märkligt, och synd då 3.00 är stabilare i vissa avseenden så man skulle ju vilja ha alla fixarna från båda versioner i en och samma firmware.

Postad 12 september 2007 - 14:58

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Mycket märkligt, och synd då 3.00 är stabilare i vissa avseenden så man skulle ju vilja ha alla fixarna från båda versioner i en och samma firmware.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad blev bättre i ver 3.00? Jag har fått intrycket att det inte var något alls. När är den stabilare?

Postad 12 september 2007 - 15:36

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Mycket märkligt, och synd då 3.00 är stabilare i vissa avseenden så man skulle ju vilja ha alla fixarna från båda versioner i en och samma firmware.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad blev bättre i ver 3.00? Jag har fått intrycket att det inte var något alls. När är den stabilare?

<{POST_SNAPBACK}>

Det verkar (obs verkar) som om den är stabilare t.ex vad gäller problemet med "flyttande muxar" som beskrivits här på forumet. Sen jag uppgraderade till 3.0 har jag bara sett det en enda gång, medan det dök upp titt som tätt på 2.84. MyStuff verkar också fungera stabilare under 3.00, återupptagningsfunktionen ger inte längre felmeddelandena som den gav under 2.84, "Ingen sändning eller krypterad" på insp. från fria kanaler och svart bild + "Sätt i kortet" på insp. från krypterade kanaler.

Men det kan också vara så att det är någon av patcharna jag lagt in som fixat detta, har inte gjort några långtester.

Officiellt enligt Topfield är den enda skillnaden från 2.84 till 3.00 en mindre justering av kanalsökningsrutinerna för vissa länder. Men bevisligen är det mer än så som ändrats, inte minst EIT-hanteringen eftersom den funkade i 2.84. Men eftersom Topfield verkar ha en personalrotation som den värsta snabbmatkedja, så är det ingen hos Topfield som egentligen vet vad som ändrats mellan versionerna. Ingen kul situation...

Postad 12 september 2007 - 20:30

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
Nu är jag lat, hur får man en tap att fungera?

Jag ser disken på min laptop, men nu då? Vart skall man lägga filerna och hur startar dom?

Om det är en tap med flera funktioner, hur ändrar man funktioner?

Som tex. TF Display

jag har en TF 5710 HDMI (svarta)

Är min FW annorlunda på något sätt än en 5700 HDMI?

Redigerat av kotten33, 12 september 2007 - 20:36.

Postad 12 september 2007 - 20:33

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Någon som har eller vet var man kan ladda ner gamla firmwares till TF5700PVRt (utan HDMI).
Har uppgraderat till 3.00 men är inte nöjd med prestandan på vissa delar.
Vore därför att föredra att nergradera till version 2.241 som vi var grymt nöjda med.
Varför skall man alltid vilja ha det senaste när det man har funkar klockrent?!

Tacksam för hjälp!

P.S. Har precis kontaktat Topfield angående gamla firmwares men inte fått något svar ännu. Om de svara kan jag publicera svaret i denna tråd... D.S.

Postad 12 september 2007 - 20:42

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Någon som har eller vet var man kan ladda ner gamla firmwares till TF5700PVRt (utan HDMI).
Har uppgraderat till 3.00 men är inte nöjd med prestandan på vissa delar.
Vore därför att föredra att nergradera till version 2.241 som vi var grymt nöjda med.
Varför skall man alltid vilja ha det senaste när det man har funkar klockrent?!

Tacksam för hjälp!

P.S. Har precis kontaktat Topfield angående gamla firmwares men inte fått något svar ännu. Om de svara kan jag publicera svaret i denna tråd... D.S.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har lagt upp en backup på 2.241 som jag hade på min 5700 (utan HDMI) innan jag bytte till 5000PVRt FW.

http://web.telia.com...up_20061215.tfd

Postad 12 september 2007 - 20:45

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag har lagt upp en backup på 2.241 som jag hade på min 5700 (utan HDMI) innan jag bytte till 5000PVRt FW.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack, man bockar!
Det gick snabbt!

Postad 12 september 2007 - 20:56

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hur gjorde du för att skapa backupen?
Det är ju vad man borde göra i alla lägen innan man laddar in nåt nytt, men jag vet inte hur man gör...

Postad 12 september 2007 - 21:57

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1 039 inlägg
  • 0
Jag har ingen autostart folder i program files, skall man skapa den?

Om man är osäker på om en TAP fungerar eller inte, finns det något bra tips hur man kan tsta den först?

Om man vill ha en bättre EPG, vilken skall man välja? Det finns ju en himla massa.
Hittade denna precis som hade fått betyg 5
http://www.tapworld....ntent/view/153/

Redigerat av kotten33, 12 september 2007 - 21:58.

Postad 12 september 2007 - 22:31

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0
HDFW-manual?

Lite tidigare i denna tråd fanns en beskrivning av hur man laddar in ny firmware i sin Toppy.
Där skrevs att TAP "HDFW" är bra för att göra detta, så jag laddade hem den.

Finns här: HDFW

Men det är mycket sparsamt med instruktion om hur den används, speciellt undrar jag hur man gör med HDFW för att göra en backup på den existerande firmware på Toppyn?

Jag vill gärna göra det innan jag drar in nyare f/w.

Postad 13 september 2007 - 07:31

Unregistered5819fb06
  • Unregistered5819fb06
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju vad man borde göra i alla lägen innan man laddar in nåt nytt, men jag vet inte hur man gör...

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns flera program att välja bland, ett som jag använt är Topset 1.12
http://www.tapworld....ent/view/82/47/

Postad 13 september 2007 - 09:24

svegust
  • svegust
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Fick precis samma svar som mihes i den andra TF5700-tråden.

The Boxer TV had requested we should change something about the program guide feature. We quess that makes the problem.
Anyway we are working on the issue, and sooner or later we could release a improved firmware.

But now you need a old version of the firmware, I'll post one on the download page at once.

Best regards,
Hoze Li, Topfield

Trevligt att man faktiskt kan påverka ett företag att förbättra sig.

Postad 13 september 2007 - 10:45

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns flera program att välja bland, ett som jag använt är Topset 1.12
http://www.tapworld....ent/view/82/47/

<{POST_SNAPBACK}>

HDFW 2.0b kan också ta en backup, den hamnar då på Toppyns hårddisk och du kan hämta ut den med Altair som vanligt innan du lägger in en ny, obs att ska du ta backup med HDFW så får du inte ha startat boxen med några TAPs (håll nere nollan vid uppstart) eftersom om någon TAP patchat firmware i RAM (t.ex USB Accellerator) så följer dom patcharna med i backupen... vilket kan vara inte så bra.

The Boxer TV had requested we should change something about the program guide feature. We quess that makes the problem.
Anyway we are working on the issue, and sooner or later we could release a improved firmware.

But now you need a old version of the firmware, I'll post one on the download page at once.

Best regards,
Hoze Li, Topfield

Det var ju bra. Den som behöver lägga in den äldre firmwaren på TF5700 HDMI bör tänka på att firmware 2.84 har flera svaga punkter i samband med MyStuff's hantering av inspelade filer, dessa "buggar" (om man kan kalla dom det) förekommer inte i 3.00 så vitt jag har sett (men dom dök upp direkt igen när jag la tillbaka 2.84, även om jag patchat 2.84 med precis samma patchar som 3.00 så det var inte patcharna i sig som tog bort problemen med MyStuff).

Redigerat av DVBgeek, 13 september 2007 - 11:00.

Postad 13 september 2007 - 13:52

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Jag har ingen autostart folder i program files, skall man skapa den?

Om man är osäker på om en TAP fungerar eller inte, finns det något bra tips hur man kan tsta den först?

Om man vill ha en bättre EPG, vilken skall man välja? Det finns ju en himla massa.
Hittade denna precis som hade fått betyg 5
http://www.tapworld....ntent/view/153/

<{POST_SNAPBACK}>

Om du vill provköra en TAP som starta den manuellt i Boxen, dvs navigera till den (tapen) i program files , starta den med OK.
Stoppa den genom att från tapen hitta en stop funktion eller starta om boxen.

Vill du att taps ska starta automistkt varjhe gång du startar boxen ska du skapa en Auto Start mapp i program files. Där i lägger du dom Taps dui vill ska starta automatiskt, sedan är tapsen lite olika beroende på vilken katalog dom letar efter sina ini-filer i. Trial'n'error eller lusläsinstruktionen för att hitta rätt

Ska du lägga in en ny EPG rekomenderar jag att du väljer en som stödjer sökningar i EPG-data (så att du kan sätta en sökning på att boxen skapar egna timers för alla program som innehåller ett visst ord titeln, tex JAG eller MYSTuff. JAGen är enklast att börja med medans MyStuff är krångligare om du är helt okunig om taps etc. Jag har kört båda och rekomenderar MyStuff men det är en smak sak...

Postad 13 september 2007 - 15:38

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Kör MyStuff! Så j*vla bra! Gå direkt på CT's (Control Timers)

dvs Vill du spela in CSI så säger du åt MyStuff att spela in alla förekomster program som börjar på "CSI" på Kanal5 alla dagar alla tider och voila! Då spelar den in "CSI" och "CSI Miami"

Du kan välja kanal eller alla kanaler.
Du kan välja dag, alla dagar, alla veckodagar, alla helgdagar
(du kan trixa ganska bra med vilkorslistan)

Sedan kan den lägga resultatet i katalogen "CSI"...

Världsklass!

Tyvärr är förutsätter CT's att man kan lita på EPG-datat... Om din box har problem med EPG-datat (som beskrivits tidigare) måste man kanske göra statiska timers...

Postad 13 september 2007 - 18:22

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

HDFW 2.0b kan också ta en backup, den hamnar då på Toppyns hårddisk och du kan hämta ut den med Altair som vanligt innan du lägger in en ny, obs att ska du ta backup med HDFW så får du inte ha startat boxen med några TAPs (håll nere nollan vid uppstart) eftersom om någon TAP patchat firmware i RAM (t.ex USB Accellerator) så följer dom patcharna med i backupen... vilket kan vara inte så bra.

Då är jag tillbaka till det här med manualen för HDFW 2.0b ...
Jag har tittat i det som man laddar ner men där finns ingen anvisning om användningen, och på nerladdningssidan finns det en screenshot enbart och den visar inget om backuptagning. :)

Måste man ladda in TAP:en och sen bustesta? Men då vet man ju inte ens hur man får upp den på skärmen! Det brukar vara nån mystisk fjärr-knapp-kombination i de TAP jag provat och då har det funnits instruktion i TAP-zippen...

Postad 13 september 2007 - 20:38

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Jag har tittat i det som man laddar ner men där finns ingen anvisning om användningen, och på nerladdningssidan finns det en screenshot enbart och den visar inget om backuptagning.  :)

Måste man ladda in TAP:en och sen bustesta? Men då vet man ju inte ens hur man får upp den på skärmen! Det brukar vara nån mystisk fjärr-knapp-kombination i de TAP jag provat och då har det funnits instruktion i TAP-zippen...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ska skriva en liten guide till HDFW på svenska så snart jag testat funktionerna själv. Än så länge har jag åtminstone gjort en svensk översättning att lägga in i textfilen hdfw.lng, det textblocket kan du kopiera härifrån.

Återkommer med en HOWTO i ämnet under de närmaste dagarna. :P

Men i princip kan du ju börja med att bara köra TAP:en, då kommer gränssnittet upp. Har du ingen mapp "HDFW_Firmware" i din ProgramFiles-mapp så skapas den och så stängs programmet av. Finns det inga firmwares eller patchar i den mappen så stängs också programmet av. Det är först när du lagt in firmwares och patchar där som programmet blir riktigt användbart, förstås. :D

Redigerat av DVBgeek, 13 september 2007 - 20:41.

Postad 13 september 2007 - 21:31

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1 012 inlägg
  • 0

Jag har tittat i det som man laddar ner men där finns ingen anvisning om användningen, och på nerladdningssidan finns det en screenshot enbart och den visar inget om backuptagning.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ska skriva en liten guide till HDFW på svenska så snart jag testat funktionerna själv. Än så länge har jag åtminstone gjort en svensk översättning att lägga in i textfilen hdfw.lng, det textblocket kan du kopiera härifrån.

Återkommer med en HOWTO i ämnet under de närmaste dagarna. :D

Men i princip kan du ju börja med att bara köra TAP:en, då kommer gränssnittet upp. Har du ingen mapp "HDFW_Firmware" i din ProgramFiles-mapp så skapas den och så stängs programmet av. Finns det inga firmwares eller patchar i den mappen så stängs också programmet av. Det är först när du lagt in firmwares och patchar där som programmet blir riktigt användbart, förstås. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Får väl ta och prova senare när de andra slutat att se på "Efterlyst" (inspelat). :P

Man måste alltså köra TAPen två gånger, första för att den skall lägga upp sin folder och sen skall man föra över firmwarefilerna dit och starta HWFD igen? Första gången ger upphov till ett "blink" om jag förstår det hela rätt?

Jag har två firmwares nu, dels 3.00 från Topfield och dels 2.241 som jag tror du har fixat.
Får se vad som händer om jag lägger in dessa i FW-foldern då...

Postad 14 september 2007 - 09:13

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0
Bo_B: Nej det var inte jag som tog backup på 2.241 eftersom jag inte har den "vanliga" TF5700PVRt.

Hur som helst, här är en snabb guide till HDFW:

HOWTO: Hantering av firmware och patchar med HDFW 2.0b

OBS, denna HOWTO är baserad på TF5700PVRt HDMI.
Jag lämnar inga garantier för att processen funkar för just dig, och du bör vara medveten om att du kan göra din Topfield oanvändbar genom att uppgradera/nedgradera firmware. Jag kan inte ta något ansvar för vad som än händer med din Topfield om du följer den här guiden!

Börja med att ladda hem följande som behövs:

HDFW 2.0b
Önskad firmware för din modell

Valfritt:

Lämpliga patchar (OBS att inte alla patchar funkar till alla firmwares, de jag listar nedan är de som jag testat och vet funkar med TF5700PVRt HDMI.
Svenskt språk för HDFW (kopieras in i hdfw.lng som är en vanlig textfil du kan redigera i Notepad). Annars blir standardspråket tyska. Ett annat alternativ är att ta det engelska textblocket i hdfw.lng, kopiera det och i det inklistrade textblocket byta alla en_ i början på raderna till sv_ istället.

För en TF5700PVRt HDMI rekommenderar jag för närvarande (innan EIT-buggen är löst) att du använder firmware 2.84 (den fanns i din box vid leverans) samt patcharna "Timer T2b", "Disable 0 Aspect Switching", "TAP Disk Fix" och "Short Description fix" (den sista är nödvändig för TF5700PVRt HDMI).

Packa upp eventuella zip-filer så att du har hdfw.tap, hdfw.lng, din valda firmware (.tfd) och eventuellt patchar (.tfp).

Koppla upp dig till din box med Altair och lägg in hdfw.tap och hdfw.lng i mappen ProgramFiles (inget annat funkar). Skapa en mapp som heter HDFW_Firmware i mappen ProgramFiles och lägg där dina firmware-filer (.tfd) och patchar (.tfp).

Starta om boxen och håll nere nollan så snart LCD-displayen visar "run". Då startar boxen upp utan TAPs som kan störa HDFW-processen.

Kör hdfw genom arkivet så får du upp gränssnittet (om du inte skapat mappen HDFW_Firmware så görs det och programmet avslutas, då måste du sedan lägga in dina firmwares/patchar i den mappen och starta programmet igen, det avslutas automatiskt om det inte hittar några firmwares/patchar).

Börja med att ta en backup på den firmware du för närvarande kör. Det gör du med alternativet "Backup av nuvarande firmware" ("Backup current firmware"). Den aktuella firmwaren sparas med namnet FWBackup_<datum>_<klockslag>.tfd i HDFW_Firmware-mappen.

Hämta ut backupen med Altair och koppla bort datorn.

Välj den firmware du vill lägga in och tryck OK, då läser HDFW in tillgängliga patchar. Markera dom du vill ha genom att välja dom och trycka på OK så det blir en kryssad ruta vid de patchar du vill ha. OBS, se till att det inte finns någon text i högerkolumnen typ "Not intended for this firmware"!

Tryck inspelningsknappen på fjärrkontrollen för att starta processen. Nu skapas din patchade firmware och läggs in i boxen. OBS - stäng inte av strömmen och rör ingenting på box/fjärrkontroll under detta moment, då kan du förstöra din box!!!

Efter att den nya firmwaren lagts in startas boxen om. Ifall den firmware-version du la in var en annan (bortsett från patchar) än den du tidigare använde, ska du göra en fabriksåterställning i menyn så att alla inställningar i minnet initialiseras så som den nya firmwaren vill ha dom. Det innebär att du får göra språk/bildinställningar och kanalsökningar på nytt. Du kan hoppa över det momentet om du t.ex gick från firmware 2.84 till en patchad firmware 2.84.

Lycka till!

OBS, du kan också testa patchar UTAN att flasha en hel firmware genom att välja "Använd firmware i RAM" ("Use firmware in RAM"), då kommer en lista med tillgängliga patchar upp och när du väljer dom genom att trycka OK på patchens rad så appliceras den direkt på firmware i RAM-minnet (och inte i Flash). Patcharna försvinner då när du startar om boxen. OBS att du ALDRIG bör ta en backup på firmware EFTER att ha använt denna funktion - starta då om boxen först!

Redigerat av DVBgeek, 14 september 2007 - 09:20.

Postad 14 september 2007 - 18:02

Unregistered178ff7d4
  • Unregistered178ff7d4
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Det börjar bli många fjärrar på bordet nu: TV/DVD/Receiver/Topfield. Känner nån till en multifjärr som funkar bra för vår box? Den brukar inte finnas med i listorna över koder.

Postad 14 september 2007 - 18:18

masola
  • masola
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Det börjar bli många fjärrar på bordet nu: TV/DVD/Receiver/Topfield. Känner nån till en multifjärr som funkar bra för vår box? Den brukar inte finnas med i listorna över koder.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har Logitech Harmony 525 Universal Remote. Logitech har TF 5700PVRt i sin databas. Den funkar fint till dagligt bruk. Man kan säkert programmera knapparna ännu mer än vad jag gjort.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.