Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 26 February 2008 - 16:59

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Vore praktiskt att från datorn kunna ladda ner något från nätet direkt till tvixen.

Nu kanske jag missuppfattar dig, men vad ska du då med mediacentret (TViX:en) till? Då kan du ju lika gärna ha datorn kopplad till TV:n... Det ger dig precis det du är ute efter.

Mediacentret vill du ha för ENKELHETEN och slippa mecka med OS, codecs, uppspelare, ha en stor burk som låter, drar el, tar plats, alstrar (mer) värme i rummet, kostar mer i relation till prestanda osv. Allt är relativt men om du vill surfa också, då är det ju en HTPC du vill ha, eller? ;)

Massa bra text...

Klockrent ferran! :)

Om man nu vill ladda ner tex en divx fil eller h.264 film från nätet måste man då ladda den till datorn först och sen flytta den till mediaspelaren? det är det jag tycker verkar jobbigt, blir ju liksom dubbelt arbete.
Alla vet ju att det är olagligt att tanka från nätet men vad ska man ha tvixen till om man inte ska kolla på filmer serier från nätet? Om man har en en köpt dvd, blue-ray, HD-dvd film så kollar man väl på den i en sån spelare eller brukar ni lägga in den på mediaspelaren och sen kolla?

Postad 26 February 2008 - 17:45

Unregistered40651
  • Unregistered40651
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Om man nu vill ladda ner tex en divx fil eller h.264 film från nätet måste man då ladda den till datorn först och sen flytta den till mediaspelaren? det är det jag tycker verkar jobbigt, blir ju liksom dubbelt arbete.
Alla vet ju att det är olagligt att tanka från nätet men vad ska man ha tvixen till om man inte ska kolla på filmer serier från nätet? Om man har en en köpt dvd, blue-ray, HD-dvd film så kollar man väl på den i en sån spelare eller brukar ni lägga in den på mediaspelaren och sen kolla?

All media på nätet är upphovsrättskyddad, frågan är bara om ägaren av denna rätt tillåter spridning eller inte. Men du har rätt, först laddar man ner innan man lagrar den. Använder du den inbygda SAMBA-servern så kan du ju montera TVIXen som en vanlig disk i Windows. Inte vidare jobbigt!

Det är ganska bekvämt att lägga in alla sina DVD-skivor på hårddisk och dessutom kan du ju nytja PVR-funktionen för legal "privatkopiering" dvs spara ner TV för att titta på senare. HD-filmer á lá Blu-ray tar tyvärr ganska stor plats så man rymmer inte så många. Dessutom kan det ju vara svårt att "rippa".

Postad 26 February 2008 - 19:16

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag tänkte alltså på ett programkort från t.ex. Boxer. Varför är inte detta aktuellt? Det vore ju kanon.

Postad 26 February 2008 - 19:20

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Såja då var man ägare till en tvix 6500 :-)

Mycket smidig att få igång, bara i med disken i med sladdarna och så var man igång...
Sen bara man kopplar den till usb på datorn och slänger över filmer och annat...

Så nu skall jag testa lite olika filmer i den...

(För den som är intresserad så kommer det foto på mina nya grejer sen :-) )

/P

Ja då har jag testat en del filer och alla utom en funkade utan problem, körde mest .mkv filer i varierande kvalle och en film i .ts...
Den som strulade var en xvid i hd format, märklit :-)

Detta är en mycket trevlig maskin och sicken bild den levererar :-)

/P

Redigerat av PontiacMan, 26 February 2008 - 21:47.

Postad 26 February 2008 - 19:28

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag tänkte alltså på ett programkort från t.ex. Boxer. Varför är inte detta aktuellt? Det vore ju kanon.

Det går inte att lösa på ett snyggt sätt med nuvarande design, bland annat. Det kommer troligen i en framtida modell, men om du frågar mig, så kommer den defintivt inte innan sommaren.

EDIT: Dessutom tar Boxer x-hundra-tusen kronor för att man ska bli ansluten till dem, plus att det i princip tar ett halvår att få en pryl certifierad tillsammans med dem. Med en bransch så snabbt växande som den här, så är ett halvår oerhört lång tid och det tar helt enkelt för lång tid. Däremot släpper nog TViX en modell med möjligheten att plugga in ett programkort, utan att den blir till exempel godkänd av Boxer. Men vi är inte där än.

Redigerat av sean.wiklund, 26 February 2008 - 19:31.

Postad 26 February 2008 - 19:32

lejer
  • lejer
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ingen som kan lägga upp bilder på gränssnittet eller rent av en film?

Postad 26 February 2008 - 19:33

sudden76
  • sudden76
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
ok. synd, men kommer inte stoppa mig från att köpa en. Var bara nyfiken. Hade det funnits hade den verkligen varit komplett.
Är det verkligen en M-7000 på gång, eller var M-7000 det tidiga namnet på M-6500?

Postad 26 February 2008 - 19:51

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

ok. synd, men kommer inte stoppa mig från att köpa en. Var bara nyfiken. Hade det funnits hade den verkligen varit komplett.
Är det verkligen en M-7000 på gång, eller var M-7000 det tidiga namnet på M-6500?

Nej, M-7000 har exakt samma spec men är cylindrisk till formen till skillnad från M-6500. M-4100 samt M-5100 förhåller sig på samma sätt.
Ja, det är en M-7000 på gång, en cylindrisk version av M-6500 alltså.

Postad 26 February 2008 - 20:42

jailbird
  • jailbird
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Fick min tvix idag, Fan va den va go bästa köpa sedan lång tid tillbaka, undrar bara en sak,, ang huvudmenyn till tvix:en hur ställer man in att typ video ska till video mappen ? oavsett vilken jag trycker på så kommer alla till samma mappträd ( interna hårddisken)

Redigerat av jailbird, 26 February 2008 - 20:43.

Postad 26 February 2008 - 20:52

ers
  • ers
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Fick min tvix idag, Fan va den va go bästa köpa sedan lång tid tillbaka, undrar bara en sak,, ang huvudmenyn till tvix:en hur ställer man in att typ video ska till video mappen ? oavsett vilken jag trycker på så kommer alla till samma mappträd ( interna hårddisken)

Antagligen något som kommer i framtida firmware...

Postad 26 February 2008 - 21:10

Unregisterede583a29a
  • Unregisterede583a29a
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jag vet vad FTP är och det är inte det jag menar... DEt går att ladda ner direkt på Tvix:en... sean antyder att det inte gör det men det förstår jag inte, Den funkar som vilken nätverksenhet som helst. Förstår definitivt varför du vill ladda ner direkt på den! Jag har 80GB hårddisk i min PC och 750GBpå min Tvix så jag laddar ner direkt till den istället för att köpa en ny hårddisk till PC:n.

Det låter ju riktigt bra! Hur upplever du att det fungerar? vilken hastighet kan man förvänta sig?

Postad 26 February 2008 - 21:36

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Vore praktiskt att från datorn kunna ladda ner något från nätet direkt till tvixen.

Nu kanske jag missuppfattar dig, men vad ska du då med mediacentret (TViX:en) till? Då kan du ju lika gärna ha datorn kopplad till TV:n... Det ger dig precis det du är ute efter.

Mediacentret vill du ha för ENKELHETEN och slippa mecka med OS, codecs, uppspelare, ha en stor burk som låter, drar el, tar plats, alstrar (mer) värme i rummet, kostar mer i relation till prestanda osv. Allt är relativt men om du vill surfa också, då är det ju en HTPC du vill ha, eller? :)

Massa bra text...

Klockrent ferran! :)

Givetvis, istället för att slita ut skivorna så backar man upp dem till PC´n och streamar dem från Tvixen, Orginalskivorna ställer man in i ett snyggt skåp.
Har ni inte sett alla coola galleribilder på hembiografer med orginalfodral stående i glasade skåp etc.
Köper jag Scarface Orginal Directors Cut på Blueray vill jag knappt öppna den boxen.

Postad 26 February 2008 - 21:44

Christopher.J
  • Christopher.J
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Skaffade en Tvix 6500 på lunchen idag och är riktigt nöjd med den hittils :) men har stött på ett litet problem och det är mkv med svensk sub , det gäller självklart teckerna åäö , går det att fixa på något sett eller måste man vänta på en fw update ? kör 1.1.41f just nu.

Postad 26 February 2008 - 22:02

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Ja då är man ägare till en Tvix6500 då.
Har suttit hela kvällen och testat fram och tillbaka.
Är inte riktigt nöjd med hur shares fungerar och att man bara kan använda 4 shares.
Känns jobbigt att kanske måsta göra om hela filstrukturen.

Har dock inte råkat ut för nåt som inte funkat än av de HD-filer jag testat.
Allt har funkat klockrent.
Bilder funkade skitbra (riktigt snabbt till och med) innan jag la in senaste firmwaren.
Efter jag la in senaste firmware så skalas inte stora bilder om utan jag ser bara en liten bit av bilderna.
Lite tråkigt eftersom det funkade klockrent med gamla firmwaren.
Textning gick igång på mkv-filer däremot med nya firmwaren.
Hade ingen text på en film jag testade med gamla men efter uppgradering kom texten igång.

Själva fonten i gränssnittet tycker jag blev fulare med nyare firmwaren däremot.
Ska testa lite mer och återkommer med mer synpunkter.

Postad 26 February 2008 - 22:02

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Har nu hållt på o "labbat" med min tvix sen i lördags, jag har kollat på HD/Blueray/ISO samt Mpg Wmv och lyssnat på MP3:or och kollat photon.

Då det gäller videobiten har jag inget att tillägga, ALLT jag spelat funkar utan "häng" eller problem...har nog kollat 5st DVD-rips och lika många 720 rippar inte ett problem.
Har kört både från interna disken och över nätet från min stationära PC.

Jag har provat 3 olika sätt att flytta över filer till Tvixen.
1) över nät (Cat 6 TP-kabel) går hmm..hyffsat hade allt inkopplat i en trådlös router som fick agera både WIFI/LAN switch och brandvägg/router och jag misstänker att den Linksys jag har inte är riktigt mogen för uppgiften att mata 2 bärbara 1 stationär trådlöst, samt 1st Trådad PC + 1st Tvix trådad så jag upplevde det lite ostabilt, jag löste det genom att koppla på 1st 100Mbit switch där PC och Tvix sitter, sen går switchen vidare in i min router, Resultat = klockrent, inga bekymmer även om en Gbit switch vore det ultimata.

2) kopplade in min 500Gb Lacie USB disk direkt till tvixen för att föra över det från USB till Tvix = Icke att föredra. OTROLIGT segt och ohanterligt då man måste gå ner i katalogstrukturen med fjärrkontrollen och markera filen du vill "klippa ut" för att sedan stega tillbaka till den interna HDD och "klistra in". Det funka skit (man kanske inte ens ska göra så men jag provade iaf)

3) Tog tvixen till PC´n och kopplade in via USB-Slave = GULD. Snabbt smidigt och problemfritt, även om det momentet kan slippas om man kör över LAN istället (men det gick snabbt som fn)

Sen har jag mountat upp disken från min PC, kopierat sittandes vid PC´n till Tvixen, = okej, farten är "väl" bra..men jag drömmer om en GBswitch.
Jag testade att köra FlashFXP och gå in på tvixen, föra över filmer som till en vanlig FTP = Klockrent, smidigt och stabilt som ********, här är resultatet.
Transferred 1 file totaling 4,34 GB in 17 minutes 36 seconds (4,21 MB/s)
Det får duga med min 100Mb switch.

MP3
okej ljud....ställer man som Sean sa ljudet till 25 så går det att streama mp3 både internt eller från nätet, men det är inte superljud.
Dessutom så misstänker jag en bugg i volymfunktionen, min tvix envisas med att ställa volymen på 30 vid varje omstart.

Photo
Problem för mig iallafall, tvix skalar inte ner bilden och visar den i fullstorlek utan zoomar in på ngt skumt sätt och visar en viss del av kortet, läste att detta var känt och är någonting man fpr hoppas nästa release av FW fixar.

liten rolig notic är att alla filmsnuttar jag fixat genom pren antingen via min mobiltelefons kamera eller digitalvideokamera o.s.v går att spela upp, jag fick konvertera om 3GP till MPG för att få just mobilfilmer att spela men det var enkelt och skitkul att se.

Summa sumarum: för mig är detta Alla tiders Mediacenter. jag är videoskadad och behöver se film minst 5dar i veckan för att må bra och det gör inte ondare att kunna se Bluray och HD matrial direkt.

Tack alla på detta forum för att ni diskuterat detta dom sista månaderna, jag har följt forumet slaviskt och fått svar på allt jag kastat på er, utan er hade jag fortfarande trott att Tvix var choklad (fd Raider)

Salve !

Postad 26 February 2008 - 22:03

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Jag får verkligen inte nätverket och fungera med Vista och Router. Finns ju bara manualer för XP och det skiljer sig ganska mycket. Antar att jag gjort rätt i själva Tvixen och NetShare, men man kommer inte in i närverksdisk 1:an (pc:n).

Pinga verkar fungera så jag antar att jag inte lyckats dela med mig mapparna i Vista, C:\tvixhd1

Och vad är IPERF?

Har 1.1.41 F samt provat alla versioner av NetShare.

Postad 26 February 2008 - 22:11

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

Själva fonten i gränssnittet tycker jag blev fulare med nyare firmwaren däremot.

Du vet väl om att du kan välja font själv? Bara att lägga in på tvixen och välja :)

Postad 26 February 2008 - 22:11

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Jag får verkligen inte nätverket och fungera med Vista och Router. Finns ju bara manualer för XP och det skiljer sig ganska mycket. Antar att jag gjort rätt i själva Tvixen och NetShare, men man kommer inte in i närverksdisk 1:an (pc:n).

Pinga verkar fungera så jag antar att jag inte lyckats dela med mig mapparna i Vista, C:\tvixhd1

Och vad är IPERF?

Har 1.1.41 F samt provat alla versioner av NetShare.

Netshare 2.10 tror jag att jag kör med, den ville ha port 1058 öppen. Så den öppnade jag i både XPbrandväggen samt min router.
Har du switch/router mellan ?
Sen högerklickade jag på skrivbordet och skapade en genväg \\192.168.1.103 så kom jag direkt in på tvixen.
eller mappa upp z: till \\192.168.1.103
Eller kolla info på din fjärrkontroll och se vilken IP adress din tvix har, öppna sedan ett FTP program och skriv in IPadressen till tvixen username: tvixftp PW:står i infon så "surfar" du in på den.
jag kör med senaste FW betan. 1.1.41F

Redigerat av ferran, 26 February 2008 - 22:18.

Postad 26 February 2008 - 22:18

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nej nej nej. Det gäller bara att döpa mappen rätt. Video-knappen är kopplad till mappen "Video" i TViX:en och har du inte den skapad, så händer inget. Skapa en mapp som heter Video, en som heter Audio och en som heter Photo och så lägger du förslagsvis alla filmer i Videomappen. Jag har även delat upp Video-mappen i fler undermappar som till exempel heter AVI, ISO, VOB osv. Du gör som du vill men fjärrkontrollens knappar visar vad mapparna måste heta. :)

Inget som kommer i framtida firmware. Antar att du var ironisk där, eller inte vet att det har fungerat så med alla TViX:ar i flera år. :)

Postad 26 February 2008 - 22:23

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Har en fråga :) finns det någon funtion för att "fördröja" undertexten till en film, har lagt in en .srt men den är lite för snabb så jag skulle vilja dra tillbaka texten 0.5 sek eller liknande. Har för mig jag läst om ngt sånt, eller vänta...kanske är på vissa stärkare denna funktion finns =)
"lipsync ? "

Postad 26 February 2008 - 22:31

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Har en fråga :) finns det någon funtion för att "fördröja" undertexten till en film, har lagt in en .srt men den är lite för snabb så jag skulle vilja dra tillbaka texten 0.5 sek eller liknande. Har för mig jag läst om ngt sånt, eller vänta...kanske är på vissa stärkare denna funktion finns =)
"lipsync ? "

Ett bra program för att synka subtexterna är "Subtitle Workshop".
Jag har ibland hämtat subbisar från divx filmer och synkat till mina mkv filmer.
Otroligt lättanvänt program.

Postad 26 February 2008 - 22:33

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Nej nej nej. Det gäller bara att döpa mappen rätt. Video-knappen är kopplad till mappen "Video" i TViX:en och har du inte den skapad, så händer inget. Skapa en mapp som heter Video, en som heter Audio och en som heter Photo och så lägger du förslagsvis alla filmer i Videomappen. Jag har även delat upp Video-mappen i fler undermappar som till exempel heter AVI, ISO, VOB osv. Du gör som du vill men fjärrkontrollens knappar visar vad mapparna måste heta. :)

Inget som kommer i framtida firmware. Antar att du var ironisk där, eller inte vet att det har fungerat så med alla TViX:ar i flera år. :)

De funkar alltså bara om man har en intern disk i Tvixen ?

Postad 26 February 2008 - 22:34

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har en fråga :P finns det någon funtion för att "fördröja" undertexten till en film, har lagt in en .srt men den är lite för snabb så jag skulle vilja dra tillbaka texten 0.5 sek eller liknande. Har för mig jag läst om ngt sånt, eller vänta...kanske är på vissa stärkare denna funktion finns =)
"lipsync ? "

Ett bra program för att synka subtexterna är "Subtitle Workshop".
Jag har ibland hämtat subbisar från divx filmer och synkat till mina mkv filmer.
Otroligt lättanvänt program.

Men vänta lite. Man behöver inte synka om filmen. Tryck på title-knappen och växla lite mellan playknappen och den eller hur det nu var (har inte TViX:en framför mig) när du spelar upp filmen. Sedan kan du styra texten 0,5 sekunder fram och tillbaka med pil höger eller vänster. :)

Inget som kommer i framtida firmware. Antar att du var ironisk där, eller inte vet att det har fungerat så med alla TViX:ar i flera år. :P

De funkar alltså bara om man har en intern disk i Tvixen ?

Vad jag vet så, ja, men jag har sämre koll på TViX:en i nätverk...

Postad 26 February 2008 - 22:37

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Hur byter man font i gränssnittet ?
Kan man göra det trots att man inte kör med intern disk ?

Postad 26 February 2008 - 22:39

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Sean Göttit värre =) Tackar !

Ska testa direkt.

Postad 26 February 2008 - 22:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Sean Göttit värre =) Tackar !

Ska testa direkt.

Alltså, man kan förskjuta subtitlen/texten flera sekunder framåt eller bakåt så jag är extra klar med det. Du får gärna skriva här hur man gör när du textar för jag kommer inte riktigt ihåg och orkar inte söka. :)

Postad 26 February 2008 - 22:46

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Hum, du döper mapparna på din Tvix till resp VIDEO, AUDIO & PHOTO. Sen med ett enkelt knapptryck på fjärren så kommer du dit du vill.

Har nu hållt på o "labbat" med min tvix sen i lördags, jag har kollat på HD/Blueray/ISO samt Mpg Wmv och lyssnat på MP3:or och kollat photon.

Då det gäller videobiten har jag inget att tillägga, ALLT jag spelat funkar utan "häng" eller problem...har nog kollat 5st DVD-rips och lika många 720 rippar inte ett problem.

Du får problem när du lirar 1080p/24p :) Jag tycker inte att alla ISO:s blir som de ska.. Dock har jag gjort om några .img -> .iso, kommer inte exakt ihåg vilka nu och det kan ju vara där knaset blir också. Sen de ISO:s som jag har varierar i rip-kvalitet vilket kan vara en faktor.. Dock fungerar de bra på datorn.

Postad 26 February 2008 - 22:50

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Alltså, man kan förskjuta subtitlen/texten flera sekunder framåt eller bakåt så jag är extra klar med det. Du får gärna skriva här hur man gör när du textar för jag kommer inte riktigt ihåg och orkar inte söka. :)

Åfan, trodde inte det gick :) Riktigt nice!

Postad 26 February 2008 - 22:59

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Alltså, man kan förskjuta subtitlen/texten flera sekunder framåt eller bakåt så jag är extra klar med det. Du får gärna skriva här hur man gör när du textar för jag kommer inte riktigt ihåg och orkar inte söka. :P

testade nyss, tryckte Title, fick välja den undertexten jag ville, men hittade inget om förskjutning o.s.v.
ska googla lite om detta.

Tog 23 sekunder att hitta en alt lösning.

yes, this works.
The CH button will move + or - the sub time

Alltså, man kan förskjuta subtitlen/texten flera sekunder framåt eller bakåt så jag är extra klar med det. Du får gärna skriva här hur man gör när du textar för jag kommer inte riktigt ihåg och orkar inte söka. :P

testade nyss, tryckte Title, fick välja den undertexten jag ville, men hittade inget om förskjutning o.s.v.

yes, this works.

Test = ok Funkade klockrent. får t.o.m upp en OSD som visar hur mkt du fördröjer alt ökar. 0.5 sec räckte för mig.

U gotta love this machine !

Redigerat av ferran, 26 February 2008 - 22:56.

Postad 26 February 2008 - 23:26

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som inte kan logga in på FTP:n.
Jag får hela tiden svaret att det är fel lösen.

Postad 27 February 2008 - 00:10

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Suck denna burk....

När jag hade min share på min spelburk (WinXP) funkade allt kanon.

Sen byggde jag min NAS (med WHS) och provade att lägga över en film och det gick perfekt.

Sen la jag över alla filmer och provade igen. Funkar ej! Det går att ansluta samt bläddra mellan mapparna, men väljen man en film eller någon mp3-låt så står den bara o tuggar. :)

Trodde att det berodde på den Dlink DIR-655 som jag installerade idag men icke! Skapade en share igen på speldatorn - funkar klockrent.

Vad i hela friden är detta?

* Måste man öppna upp en port för Netshare?
* Blir det så här för att man "fyller" hårddiskarna med saker? Förut hade jag ju bara en film. Borde inte ha någon betydelse.
* Ska prova med SAMBA imorgon också. SAMBA funkar det på Server 2003 oxå?

Postad 27 February 2008 - 01:11

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Du använder username: tvixftp
Och sen som password: Det som står i settings/network i Tvixen.

Postad 27 February 2008 - 01:20

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Just wondering.

Har 6500 problem med stora .mkv filer?

Vissa mkv är ju ofta mellan 4 - 20GB. Om man tex har en 1080p på ca 15GB, har nån testat om den funkar bra?

Läste nånstans att H264 i .mkv inte funkade i 4100 generationen...stämmer detta?!

Postad 27 February 2008 - 01:35

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Xemaniac:

Det fanns inget stöd för .mkv i 4100/5100 när de började säljas, men fungerar utan problem nu.
Kommer inte ihåg var gränsen går teoretiskt, men 15GB på 90 minuter mkv-film går utan problem på de tidigare Tvixarna också.

Postad 27 February 2008 - 07:18

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Yup. Har testat en 24 GB MKV och det funkade utan problem på M-6500A.

Postad 27 February 2008 - 08:09

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

yes, this works.

yes, this works.

Test = ok Funkade klockrent. får t.o.m upp en OSD som visar hur mkt du fördröjer alt ökar. 0.5 sec räckte för mig.

U gotta love this machine !

Det är ju kanon att man kan lösa detta temporärt (enligt ovan).
Men att synka om subbisarna med filmen ger bättre WAF-poäng... :-)
Det spelar ingen roll hur många gånger jag berättar för frun om hur man synkar släpande subbisar.
Hon tar liksom inte till sig informationen.
När hon ska se favoritfilmen för fyrtioelfte gången så blir hon galen om subbisarna är i osynk och undertecknad måste släppa allt jag har för händer för att fixa problemet. ;-)
"Synka om" är den enda långsiktiga lösningen. Och till det är "Subtitle Workshop" ett kanonprogram.
//Peter

Postad 27 February 2008 - 08:16

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Du använder username: tvixftp
Och sen som password: Det som står i settings/network i Tvixen.

Jo det vet jag men det funkar inte med det lösenordet.
Men det ser ut som det är något fel i gränsnittet.
Vet inte om det blev efter att jag la in nya firmwaren för det ser ut som att
sista bokstaven är halv.
Verkar som vissa bokstäver hamnar utanför så jag ser de inte.
Hur många tecken ska det vara i lösenordet.
Jag ser 6st tecken men det ser ut som den sista bokstaven klipps på mitten.
Detsamma gäller versionsnumret som står längst upp till höger...det hamnar utanför bild.

Postad 27 February 2008 - 08:31

Tjofräs
  • Tjofräs
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
En fråga angående subtitles till mkv filer.. Ska det gå att ha typ mkv filen och sub filen i samma mapp och sen bara starta upp den med tvixen och det ska funka med subs ??

Jag har iaf inte lyckats att få det att funka utan kör med programmet mkvtoolnix som sätter ihop subben med mkv filen. Det tar dock en stund att göra det så om det finns nåt annat sätt är jag tacksam för tips...

Redigerat av Tjofräs, 27 February 2008 - 09:19.

Postad 27 February 2008 - 09:39

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Jag har sökt lite på olika forum och som jag fattar det ska man visst kunna trycka OK på i
stort sett vilka Windows-fonter som helst och då får man den fonten i gränssnittet också.

Ska dela ut lite fonter genom netshare och testa ikväll och se om jag blir kvitt mitt problem med
att det inte går att läsa vissa texter i gränsnittet pga att det inte får plats.

Redigerat av Depeche, 27 February 2008 - 10:02.

Postad 27 February 2008 - 10:11

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

En fråga angående subtitles till mkv filer.. Ska det gå att ha typ mkv filen och sub filen i samma mapp och sen bara starta upp den med tvixen och det ska funka med subs ??

Jag har iaf inte lyckats att få det att funka utan kör med programmet mkvtoolnix som sätter ihop subben med mkv filen. Det tar dock en stund att göra det så om det finns nåt annat sätt är jag tacksam för tips...

Tryck på Title-knappen på fjärrkontrollen och se om det löser problemet. Då kan du välja subtitlefil. Subtitlefilen behöver inte ligga i samma mapp, men det underlättar självfallet så du slipper leta igenom andra mappar efter undertexten. Jag tror fler har fått .srt-filer att fungera än .sub, men jag är osäker. .txt fungerar också bra.

Postad 27 February 2008 - 10:13

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Någon som kan testa detta klipp (från Canon HG10 h264@15mbps) på tvix 6500 och se om den spelar upp det utan problem?

Redigerat av Biggles2002, 27 February 2008 - 10:15.

Postad 27 February 2008 - 10:28

P_K
  • P_K
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej, kör en 6500 med fw .41. Har satt i en dummy-HD, allt material streamas över 100Mb. Det jag reagerat på är att alla testade ISOs, MKV och TS-filmer har fungerat klockrent men när jag provar AVI eller XVID är inte bild och ljud synkat. Känt problem eller taskiga filer bara? Ska prova mer men än så länge verkar alltså samtliga AVI / XVID strula. Tips?

/Peter

Postad 27 February 2008 - 10:34

Givemeabreak
  • Givemeabreak
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Någon som kan testa detta klipp (från Canon HG10 h264@15mbps) på tvix 6500 och se om den spelar upp det utan problem?

Äger ingen tvix men har en popcorn som har samma chip i sig.
Fungerar utmärkt. Fin kvalitet på bilden btw :)

Postad 27 February 2008 - 11:10

doob
  • doob
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ang, subtitles.

Frågan har ställts tidigare, men jag ser inget svar.

Fungerar bokstäverna Å, Ä, Ö i subbarna?

/doob

Postad 27 February 2008 - 11:23

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ang, subtitles.

/doob

Jag fick det inte att fungera i en MKV-fil med inbäddad text. Man får två konstiga tecken istället för till exempel "å" så man ser ju vad det står, men det ser inte lika bra ut som om det vore rätt. :)

Annars fungerade allt klockrent. Jag har dock inte testat med separata subtitlesfiler om det skulle fungera bättre.

Postad 27 February 2008 - 11:54

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Man borde nästan starta en tråd för Vilken hårddisk i tvixen för köpråd?. Det var lite rörigt här i tråden angående detta och vilka diskar alla hade. :)

Jag beställde nu iallafall en WESTERN DIGITAL CAVIAR GP 1TB 5400-7200RPM Tillv. art. nr. WD10EACS.
GreenPower ska tydligen vara tyst?.

Postad 27 February 2008 - 11:59

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hur gör man för att ladda ner direkt till Tvixen från nätet istället för att först lägga det på datorn och sen flytta det tilll disken i Tvixen? Hur gör man om det är rar filer man vill laddar ner, går det att packa upp dom i tvixen eller kan man hitta disken som sitter i tvixen på dator och packa upp dom så?

Tydligare så här kanske: Om man startar tvixen och en dator i samma nätverk kan man då se hårddisken i tvixen på datorn och styra vad man vill göra med filerna på disken i tvixen från datorn, tex radera filer, köra winRar och sånna saker, Har nu 2st datorer kopplade till en LINKSYS WRT54GC KOMPAKT W-LAN ROUTER 11G om jag kopplar tvixen till den dyker då tvixen upp på datorena som en extern hårddisk?

Det jag vill är att dom filer man tar från näter ska hamna direkt på disken i tvixen istället för på datorn, borde ju fungera med tex en avi fil men fungerar det med rarfiler eftersom man måste extracta dom först?

Postad 27 February 2008 - 12:09

doob
  • doob
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Ang, subtitles.

/doob

Jag fick det inte att fungera i en MKV-fil med inbäddad text. Man får två konstiga tecken istället för till exempel "å" så man ser ju vad det står, men det ser inte lika bra ut som om det vore rätt. :)

Annars fungerade allt klockrent. Jag har dock inte testat med separata subtitlesfiler om det skulle fungera bättre.

Hmmm...låter oroväckande.

Vore intressant att få vetskap om ngn testat separata subbar.

Postad 27 February 2008 - 12:19

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Om man vill lägga in mp3 låtar i audio mappen kan man då sortera in dom i bokstavsordning i den mappen lika som man kan göra på en pc? Så man lätt kan hitta det man vill lysna på. Bara att gå till B och där finns alla band som börjar på B?

Postad 27 February 2008 - 12:22

rustylefty
  • rustylefty
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Ang, subtitles.

/doob

Hmmm...låter oroväckande.

Vore intressant att få vetskap om ngn testat separata subbar.

Separata subbar med alla våra vokaler funkar utmärkt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.