![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
2 995:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
2 369:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
1 390:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 12 november 2009 - 08:49

Postad 12 november 2009 - 23:18
http://www.youtube.c...h?v=Gb9xr6pv9DQ
http://www.youtube.c...h?v=Hu-qrsNsCOU
3:25 in i 2:a klippet så säger han att den stöder 24bit/96khz ljud men lite senare pekas de analoga utgångarna ut som "7.1 hd-ljud" utgångar dock är där bara 5 utgångar så vet inte hur de ska gå ihop och framförallt inte de man vill ha.
Postad 12 november 2009 - 23:30
Det är 3,5mm-kontakter, dvs två kanaler per kontakt. En är mikronfon in, resterande fyra (=8 kanaler) är ljud ut. Allt står i manualen på ASRocks hemsida3:25 in i 2:a klippet så säger han att den stöder 24bit/96khz ljud men lite senare pekas de analoga utgångarna ut som "7.1 hd-ljud" utgångar dock är där bara 5 utgångar så vet inte hur de ska gå ihop och framförallt inte de man vill ha.

Postad 13 november 2009 - 09:07
Enligt inwarehouse kommer nya asrocken 12 nov (preliminärt). Yay!
Hej!
Jag håller på att forska om att bygga en HTPC i ITXformat.
Det jag har märkt är att det är lite skakigt med S3 sleep via USB i dessa moderkort, samt att jag vill ha inbyggt WLAN, picoPSU (eller liknande fläktlöst) och firewire för floppydtv.
Vad bjuder dessa nya kort på för förbättringar mot föregående version?
MVH
Henrik
Postad 15 november 2009 - 00:29
Någon som har en likadan som kan kolla temperaturen?

Postad 15 november 2009 - 08:22
Får väldigt hög temp i min ASRock Nettop ION 330, både idle och under arbete, oklockad alltså.
Någon som har en likadan som kan kolla temperaturen?
Under idle iaf så ligger CPU på ca 36c och gpu på 66-67c
Min är klockad till 2.1ghz och fläkthastigheten är inställd på den nästlägsta varianten i BIOSen.
Innan jag överklockade så körde jag på den tystase fläkt inställningen och låg då på ca 45-50c idle på CPU och ca 67 på gpu
Postad 15 november 2009 - 08:31
Postad 15 november 2009 - 09:06
Väldigt märkligt, enligt CoreTemp ligger tempen just nu på mellan 60-70c, oklockad och oändrat fläktinställning, auto alltså.
Men är det GPU core tempen eller CPU?
GPU lär inte gå under 60 någonsin i den burken.
Om det är CPU så är det lite högt ja.
Postad 15 november 2009 - 09:32
Kan det inte bara vara så att den inte får rätt readings dvs att programmet läser av fel temp?Men är det GPU core tempen eller CPU?
GPU lär inte gå under 60 någonsin i den burken.
Om det är CPU så är det lite högt ja.
Låter mycket med nästan 70 grader original. 60 också för den delen. Har du kollat i bios så det stämmer?
Postad 15 november 2009 - 10:10
Hittar inga värden för att kontrollera temp i bios, vart ser man det?
Det konstiga är att fläkten är på auto-läget och snurrar knappt, 70 grader är mycket och den borde snurra på som bara den tycker man ju.
Öppnar man lådan och känner efter på kylflänsen är den brännhet...
Postad 15 november 2009 - 10:33
Ok. Äger ingen själv så jag kan inte kolla, men man brukar ju kunna se det i bios någonstans. Har ännu aldrig varit med om ett moderkort där man inte kan se det. Men det kanske är första gången nu då.Nej det verkar vara cpu'n, får nog ta och kolla upp detta närmare.
Hittar inga värden för att kontrollera temp i bios, vart ser man det?
Det konstiga är att fläkten är på auto-läget och snurrar knappt, 70 grader är mycket och den borde snurra på som bara den tycker man ju.
Öppnar man lådan och känner efter på kylflänsen är den brännhet...

Jo, 70 grader är inte bra alls.
HWmonitor ska klara atom-processorerna har jag för mig. Kan vara värt att testa kanske.
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php
Redigerat av twebbas, 15 november 2009 - 14:08.
Postad 15 november 2009 - 10:39
Ngn som vet om det blir ngn skillnad mot att använda extern spelare i XBMC-Windows eller den inbyggda i XBMC-Linux?
Vad gäller CPU-användning, bildkvalitet m.m.?
Största skillnaden är att om du använder linux och den innbygdda så kan du navigera GUIt och liknande samtidigt som du spelar. Och där i ingår t ex OSD som du kan välja subtitles, brightness contrast inställningar och allt sånt, överlag ser jag (som xbmc utveklare) att allt som inte är den inbyggda är en dum ide

Personligen använder jag OSDn ganska ofta för att ställa deinterlace inställningar eller att bläddra fram en subtitle om jag inte döpt den helt rätt, eller att flytta synkningen med subtitlen om jag valt fel. Finns mycket underbart i OSDn.
MVH,
Tobias (topfs2)
Redigerat av Unregistered6f24e062, 15 november 2009 - 10:40.
Postad 15 november 2009 - 11:09
Innan jag överklockade så körde jag på den tystase fläkt inställningen och låg då på ca 45-50c idle på CPU och ca 67 på gpu
HWmonitor ska klara atom-processorerna har jag för mig. Kan vara värt att testa kanske.
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php
Tack för tipset.
Uppdaterade värden är nu:
50c idle på CPU, 68c på GPU.

Dock har jag boostat fläkten till mittenläget (normal)...ska nog göra ett försök sen att klocka till 2.1GHz ändå

Redigerat av tb303, 15 november 2009 - 11:11.
Postad 15 november 2009 - 12:48
En kör windows med Speedfan och där är GPU på 64c och cpu 28.
Jag kör linux och min output är som jag skrev ovan.
Beror såklart på hur instängd lådan är. Min är i en tv bänk så det är inte direkt optimalt.
Men som sagt, inte sett hittils några av våra värden på gpu under 60c.
Möjligheten finns dock att speedfan/linuxhacket läser av fel. Just i Linux har jag inget annat sätt att verifiera tempen förutom via lm_sensors & module hacket

Postad 15 november 2009 - 15:05
Gillar ditt galleri, ser bra ut! Jag Vill bygga något liknande! Tycker det är lite synd att det blir en del tomt utrymme då Zotackortet har separat nätagg och inte behöver inbyggda. Iofs så ser platsen lagom ut för en SSD och så går det att köra 2 st 2.5 HDD i RAID 1 för lagring =). Tror du att det går in en 3.5 tums disk där till och med?
Sedan så ligger flänsen i fel riktning jämfört med fläktarna, men det ska väl inte vara något problem.
Som sagt, jag kopierar nog ditt bygge
Det går att köra med 3,5 tums disk (kom inte ihåg var jag läste det dock), så länge som du inte behöver använda dig av någon optisk läsare. Personligen känner jag inget behov för mer lagringsutrymme och är väldigt possitiv över den tysta 2,5 tums disken och den knäpptysta SSD:n.

Postad 15 november 2009 - 21:12
Återkom gärna med dina resultat. =)Tack för tipset.
Uppdaterade värden är nu:
50c idle på CPU, 68c på GPU.![]()
Dock har jag boostat fläkten till mittenläget (normal)...ska nog göra ett försök sen att klocka till 2.1GHz ändå
Postad 15 november 2009 - 23:48

Core 0: 30C
Core 1: 46C
GPU: 71C
@2.1GHz. För säkerhets skull kör jag normalläget på fläkten, dvs den väsnas en del men inte för mycket.
Postad 16 november 2009 - 10:43
Ser ju betydligt bättre ut. Kul att du fick en bra processor som klarar att klockas upp till 2.1 stabilt.Om man ska tolka CPUID Hardware Monitors data som korrekt är det som följer
Core 0: 30C
Core 1: 46C
GPU: 71C
@2.1GHz. För säkerhets skull kör jag normalläget på fläkten, dvs den väsnas en del men inte för mycket.

Postad 17 november 2009 - 10:42

http://labs.adobe.co.../flashplayer10/
http://labs.adobe.co...eleasenotes.pdf
Postad 17 november 2009 - 11:09
Tyvärr verkar de inte ha så mycket fokus på Linux så jag tror man hoppas förgäves på att de ska få det att funka i denna releasen. VDPAU från nvidia funkar säkert inte med ATI's varianter och Adobe kan inte ta ställning...
Dessutom verkar det vara en bugg med just Youtube-HD så innan ni ger upp testerna kolla vad ni spelar upp på ION.
in Flash Player 10 improves performance in select cases, but it can decrease performance in others. In addition, driver support varies widely on desktops. Given these complications, Flash Player 10.1 will ignore the wmode=gpu embed parameter and composite graphics in software.
H.264 video hardware decoding
Support for the Broadcom BCM70015 (“FLEA”) hardware decoder support is not yet enabled.
NVIDIA ION (MCP79) and GeForce 8400GS (G98) GPUs: Video clips with unusual horizontal resolutions may not be GPU-accelerated on these particular video cards in this beta release. On these cards, playing videos with such resolutions will force playback via software decoding. The most likely place you will encounter this problem is with YouTube videos which have an “HQ” button. Activating that button will display a higher resolution version of the video which is 854 pixels in width. These cards currently do not support that width, and Flash Player will default to normal software decoding for these clips. As a workaround, append “&fmt=22” to the end of the YouTube video clip URL. This will play the video in HD mode (with a width of 1280 pixels), which is supported by these cards. This known issue will be fixed with an updated NVIDIA driver or Flash Player 10.1 release.
In Flash Player 10.1, H.264 hardware acceleration is not supported under Linux and Mac OS. Linux currently lacks a developed standard API that supports H.264 hardware video decoding, and Mac OS X does not expose access to the required APIs. We will continue to evaluate adding the feature to Linux and Mac OS in future releases.
Postad 17 november 2009 - 12:04
Visste inte vad jag skulle testa så jag hittade dessa och testade både 720 och 1080.
http://www.lithium.i...h264/demo.html#
Sedan testade jag ett Youtube klibb
http://www.youtube.c...h?v=eKHekVA4WMg
Tidigare låg jag mellan 65-85% cpu belastning, nu ligger jag på ca 15-35%, som mest går den upp till 50% vid 1080p klippet.
Youtube hd klibb behöver editera lite i adressen, lägg till &fmt=22 så kommer det ge resultat.
Jag tror nog de kan fila på denna så att den blir ännu effektivare i att använda
GPUn i framtiden.
Någon som vet vart de streamar högkvalitet video som man kan testa?
Postad 17 november 2009 - 13:37
Bör man kanske vänta och betala någon hundring extra från något mer "kännt" företag istället, bör underlätta lite om lådan skulle strula eller så.
Postad 18 november 2009 - 18:54
Jag tänker vänta ett tag tills riktiga butiker får in den i lager. Kanske går ner någon hundring i pris oxå.330HT är börjar trilla in i lager på en del sidor nu, tex netgrossist.se (Skickas dock direkt från deras leverantör).
Bör man kanske vänta och betala någon hundring extra från något mer "kännt" företag istället, bör underlätta lite om lådan skulle strula eller så.

Postad 18 november 2009 - 20:51
- Är det någon mer som har buggig blue led-lampa? Min lyser bara ibland men efter lite googling har jag förstått att det är vanligt att den dör efter ett tag?
- Hur ser ni på temperatur-ökning kontra minskning av fläkthastigheten? Sen jag köpte min maskin har jag kört på standardvärden när det gäller fläkten men är lite sugen på att prova lägre hastigheter. Vad bör vara acceptabla temperaturer från GPU/CPU/HDD? För tillfället har jag GPU 67c och HDD 48c vid "idle".
- Hur går jag tillväga för att enabla hw-accelerering med mplayer i ubuntun? kör nvidias 190.42-drivrutiner och har dragit hem x264-paket osv. men är lite osäker på vilka paket som är från vilka repos..finns det någon almighty repo man kan använda för asrock ion 330 eller är man tvungen att köra mot flera olika? (tänker nvidia-vdpau, medibuntu osv.)
Postad 18 november 2009 - 21:51
Mao, en rakt rippad BD från skiva, mkv format etc. ?
Om ja, spelar platform någon roll Linux/Windows ?
Tänkte köra med MPC-HC helst, ev. madVR renderaren, om någon testat detta så vore det klockers.
Postad 21 november 2009 - 01:18
I december kommer Asus Eee PC 1201N som har ION och dual-core 330.
http://www.engadget....l-gets-handled/
Äntligen en som man vill ha

Postad 21 november 2009 - 11:41
hw-acc i Linux görs med VDPAU, en sökning på mplayer + VDPAU ger mig:
http://blog.avirtual...port-on-ubuntu/
- jag säger inte att du behöver kompilera, i kommentarerna finns en repository du kan testa för att installera om mplayer - eventuellt funkar det redan så kolla din cpu-last också.
Rätt många irriterar sig på blåa led's i olika apparater så du kan ju se det som en feature att den inte stör när du ser på film....
Postad 21 november 2009 - 21:29
Kanske äntligen blir en netbook värt namnet som man kan kolla youtube och annat på nätet med utan fete-lagg. Efter att ha ägt tre olika EEEs tycker jag denna är efterlängtad. Men det var ju bara en tidsfråga. Får man bara hoppas den håller måttet när den väl dyker upp. Den här klipper man kanske direkt. HP har ju sin 311 men jag tror 12 tum är bättre.I december kommer Asus Eee PC 1201N som har ION och dual-core 330.
http://www.engadget....l-gets-handled/

Redigerat av twebbas, 21 november 2009 - 21:39.
Postad 24 november 2009 - 11:04
Men jag har problem med att mina CPU'er blir väldigt varma.
Dom ligger och pendlar på 60-85 grader C. GPU'n håller sig på 50grader vilket säkert är helt ok.
Är det någon annan som har köpt den nya generation "HT", som kan dela med sig om ni har samma problem eller om det funkar bra för er?
/Dolby
Postad 24 november 2009 - 12:10
Tänkte byta fläkten till en megafläkt som låter i princip 0 och vill ha koll på tempen:)
Postad 24 november 2009 - 12:57
Men den lilla 30mm fläkten som sitter på processorn låter väldigt mycket.
Jag skulle nog inte lägga ner pengar på att byta 50mm fläkten men den lilla skulle jag gärna byta ut, men det verkar inte finnas så många 30mm fläktar på marknaden tyvärr.
Är det någon som har något bra tips på 30mm fläktar?
Postad 24 november 2009 - 16:43

Postad 24 november 2009 - 20:36
Jag är ute efter en HTPC men inte med standard-spec. Jag har inte hittat den än idag och tror inte riktigt att det finns någon färdig där ute. Kanske kan ION-plattformen leverera?
Då jag lyssnar mycket på musik vill jag ha ett Windows interface (tror att det är lättare för familjen att använda) och en liten skärm som jag kan använda när jag inte vill slå på stora TVn. Men fortfarande ska den klara 1080P och sånt utan att lagga men den inbyggda skärmen behöver inte vara Full HD. Och så ska den fungera som server i mitt hemmanätverk med mina externa diskar kopplade direkt på den då de mest överföringskrävande tillämpningarna kommer att gå på den.
Så:
Windows-miljö
Grafik-kort med Full HD och HW-accelerations stöd i XBMC (eller annan spelare)
HDMI-ut
Liten skärm
Inbyggd musplatta och tgb
W-LAN n
USB-portar för externa diskar och externt tgb/mus
Styrbar via fjärr - helst också möjlig att slå på/av via fjärr och via WOL
Tyst
Jag har säker glömt en massa saker men ni förstår nog principen.
Ingen annan som saknar den här typen av HTPC?
Postad 24 november 2009 - 20:51
Slänger ut ett "långskott" här:
Jag är ute efter en HTPC men inte med standard-spec. Jag har inte hittat den än idag och tror inte riktigt att det finns någon färdig där ute. Kanske kan ION-plattformen leverera?
Då jag lyssnar mycket på musik vill jag ha ett Windows interface (tror att det är lättare för familjen att använda) och en liten skärm som jag kan använda när jag inte vill slå på stora TVn. Men fortfarande ska den klara 1080P och sånt utan att lagga men den inbyggda skärmen behöver inte vara Full HD. Och så ska den fungera som server i mitt hemmanätverk med mina externa diskar kopplade direkt på den då de mest överföringskrävande tillämpningarna kommer att gå på den.
Så:
Windows-miljö
Grafik-kort med Full HD och HW-accelerations stöd i XBMC (eller annan spelare)
HDMI-ut
Liten skärm
Inbyggd musplatta och tgb
W-LAN n
USB-portar för externa diskar och externt tgb/mus
Styrbar via fjärr - helst också möjlig att slå på/av via fjärr och via WOL
Tyst
Jag har säker glömt en massa saker men ni förstår nog principen.
Ingen annan som saknar den här typen av HTPC?
Du får bygga en själv helt enkelt! Finns många chassin som har inbyggd skärm, men den fetaste torde väl vara denna: https://www.prisjakt...kt.php?g=159307
Sen finns ju såna här oxå: https://www.prisjakt...kt.php?e=332947
Dock vet jag inte hur skärmen funkar i sig, om den används regelrätt som vilken display som helst eller om den fungerar annorlunda på nåt sätt?
Postad 25 november 2009 - 12:59
Tänkte försöka mig på DVB-C (har kört DVB-T tidigare) och slänga in den i en asrock. Är det någon som ahr tips på schyssta DVB-C mottagare som passar en asrock dvs typ usb eftersom PCI blir knivigt?
/ D
Postad 25 november 2009 - 13:33
Har en fråga som rimmar med DVB-c och asrock.
Tänkte försöka mig på DVB-C (har kört DVB-T tidigare) och slänga in den i en asrock. Är det någon som ahr tips på schyssta DVB-C mottagare som passar en asrock dvs typ usb eftersom PCI blir knivigt?
/ D
finns ju inte så många att välja på:
https://www.prisjakt...php?b=s45252080
Postad 25 november 2009 - 16:55
Postad 25 november 2009 - 16:57
Jag använder TerraTec Cinergy HTC USB XS HD för Comhem, funkar bra. Den enda synpunkten är att det är lite långsamma kanalbyten men vet inte om det är på grund av tv-kortet eller Mediaportal. Kör Asrock med Mediaportal 1.1 beta
Funkar HD-kanaler bra? Jag har läst på många ställen att en intel dualcore är minimum för hd-kanaler?
Postad 25 november 2009 - 16:59
Postad 25 november 2009 - 17:10
Comhem har blivit stämda för det. Så det är inte fallet längre.SVT HD funkar fint, resten av HD-kanalerna är ju pairade till comhems orginalbox så dessa funkar ju ej av naturliga själv
EDIT: Eller var det CanalDigital
Redigerat av StarChild, 25 november 2009 - 17:15.
Postad 25 november 2009 - 18:32
Nån som varit med om detta? Lite svårt att komma vidare nu, och ja tangentbordet funkar i min andra dator. Musen lyser fint så usb portarna är ju inte helt döda.

Postad 25 november 2009 - 19:21
Höll på att slita mitt hår pga det med en annan dator

Postad 25 november 2009 - 19:41
ComHem kör iallafall fortfarande med pairing.Comhem har blivit stämda för det. Så det är inte fallet längre.
EDIT: Eller var det CanalDigital
Postad 25 november 2009 - 20:48
Jag tänkte alltså att det skulle kunna komma en Netbook neddimpande från himlen (Asrock?) med de specar jag har så skulle jag slå till direkt. Vill inte ha en så stor och klumig låda som de exempel du ger (tack för det ändå - du försökte ju!Du får bygga en själv helt enkelt! Finns många chassin som har inbyggd skärm, men den fetaste torde väl vara denna: https://www.prisjakt...kt.php?g=159307
Sen finns ju såna här oxå: https://www.prisjakt...kt.php?e=332947
Dock vet jag inte hur skärmen funkar i sig, om den används regelrätt som vilken display som helst eller om den fungerar annorlunda på nåt sätt?

Ingen annan som ser samma behov?
Postad 25 november 2009 - 20:56
Kollat så det är påslaget med usb-tangentbord i BIOS?
Höll på att slita mitt hår pga det med en annan dator
O hur kom du in i bios då? Det går ju inte utan tangentbord.
Postad 25 november 2009 - 21:28
Det finns ju numera snart netbooks som bygger på ION plattformen, kanske någon utav dessa kan vara ngt.Jag tänkte alltså att det skulle kunna komma en Netbook neddimpande från himlen (Asrock?) med de specar jag har så skulle jag slå till direkt. Vill inte ha en så stor och klumig låda som de exempel du ger (tack för det ändå - du försökte ju!
).
Ingen annan som ser samma behov?
Postad 26 november 2009 - 00:38
Använde ett PS/2 tangentbord, såg dock att asrocken intes hade det så det bör ju vara påslaget tycker manO hur kom du in i bios då? Det går ju inte utan tangentbord.

Postad 26 november 2009 - 08:40
de är det jag menar, någon som vet vilket som är bäst där. Hör bara bra saker om PCI korten som Twinhan och Technotrend men inte nåt DVB-C som kör typ USB.finns ju inte så många att välja på:
https://www.prisjakt...php?b=s45252080
Så, nån som kör ett usb dvb-c som de tycker är bra skit?
Postad 26 november 2009 - 09:32
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar