*Officiell Samsung LED UE-xxB60x0, UE-xxB70x0 & UE-xxB80x0*
1505 svar till detta ämne
46 relaterade trådar
49-50", OLED? (11 inlägg)
|
8 år sedan
|
TV-djungel..... (46 inlägg)
|
9 år sedan
|
Samsung LED UE-serien & "clouding" ? (283 inlägg)
|
9 år sedan
|
Blank vs matt skärm? (Sony vs Samsung) (20 inlägg)
|
10 år sedan
|
samsung UE55B7070 (4 inlägg)
|
11 år sedan
|
Alla HDMI-ingångar har slutat att fungera (4 inlägg)
|
11 år sedan
|
Samsung LED UE-serien & Clouding "Ny Poll" Take2 (15 inlägg)
|
13 år sedan
|
få ut LIKVÄRDIG tv på försäkringen ?!?! (13 inlägg)
|
13 år sedan
|
Samsung LED (inställningar) (39 inlägg)
|
13 år sedan
|
När man spelar Ps3, Xbox, Wii etc - Bildfördröjningsproblemet (input lag) (249 inlägg)
|
13 år sedan
|
Samsung 2009 - TV (1142 inlägg)
|
15 år sedan
|
SAMSUNG LED-TV UE40B7050 (69 inlägg)
|
15 år sedan
|
Samsung UE7070, DLNA, Twonky & iso (25 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung UE55B7000 uppdatering (1 inlägg)
|
16 år sedan
|
PV60 ut..snyggt in..kan jag bli nöjd? (14 inlägg)
|
16 år sedan
|
LG 47SL9000 vs Samsung UE46B7070 (9 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung 7050 tappar kanallistan! (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
Philips 40PFL8664H jmf Samsung UE40B7070 mfl (6 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung 7070 eller 8050 (20 inlägg)
|
16 år sedan
|
Är denna clouding acceptabel? (100 inlägg)
|
16 år sedan
|
LG 50PS8000 eller Samsung PS50B855? (9 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung - UE467070 eller PS50B855? (40 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung UE467050 eller LG 47SL9000 (10 inlägg)
|
16 år sedan
|
Mac Mini + Full-HD funkar inte? (19 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung UE-40B7070 eller Panasonic TX-P42V10E eller Sharp Aquos LC-40LE700S (46 inlägg)
|
16 år sedan
|
Skillnad mellan UE40B7070(90) och UE40B8050 (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
UE-46B8050 vs TX-P50V10E vs 47LH9000 (8 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung Crystal Design på UE7000 serien (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Dålig batteritid fjärrkontroll UE468050 (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hittat döda pixlar (3 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung 46B8050 vs Philips 46PFL9704h (9 inlägg)
|
16 år sedan
|
LE-xxB755 vs UE-xxB70x0? (30 inlägg)
|
16 år sedan
|
LED, BACKLED TV:s (60 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung UE46B7070 (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Större TV (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hörlurar till Samsung B7050 / 7070 (5 inlägg)
|
16 år sedan
|
SAMSUNG UE46B7070WW LCD TV (1 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LED 8000 series (16 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung LED vs Samsung Plasma (35 inlägg)
|
16 år sedan
|
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Frågor om nyinköpt Samsung EU46B7050 (0 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung UE-46/55B7070 (1 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung UE46B7050 LED TV (25 inlägg)
|
16 år sedan
|
Samsung TV (LE/UE/PS) våren/hösten 2009. (101 inlägg)
|
16 år sedan
|
Bästa 46-tummaren till Mac Mini? (3 inlägg)
|
17 år sedan
|
Samsung LUXIA 2009 (5 inlägg)
|
17 år sedan
|
Postad 13 November 2009 - 20:37
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Har du problem med clouding också? Jag undrar om det finns en person som inte har problem med clouding angående UE46B7070? De som skriver att tvn är perfekt är inte ärliga tyvärr. Även officiella tester har bekräftat detta problem med UE46B7070 och 8 serien.
Jag tror nog att alla har problem ja men det går att maska med aggressiva inställningar. Senaste Ljud & Bild (november 2009) visar också problemet både i text och med bild. LG har löst detta MYCKET bättre, de leder ljuset från kanten med fiber och deras upplysningen är i stort sett helt perfekt, bildvinklarna på LG är också extremt mycket bättre som visas mycket tydligt i tidningen. Synd bara att LG har satt kontakter som pekar rakt bakåt, det sabbar ju hela grejen med den tunna TV:n!
Postad 13 November 2009 - 20:41
karlnr9
-
karlnr9
-
Beroende
-
-
1249 inlägg
Jag tror nog att alla har problem ja men det går att maska med aggressiva inställningar. Senaste Ljud & Bild (november 2009) visar också problemet både i text och med bild.
LG har löst detta MYCKET bättre, de leder ljuset från kanten med fiber och deras upplysningen är i stort sett helt perfekt, bildvinklarna på LG är också extremt mycket bättre som visas mycket tydligt i tidningen.
Synd bara att LG har satt kontakter som pekar rakt bakåt, det sabbar ju hela grejen med den tunna TV:n!
Ursäkta min ovetskap, men vilken LG då?
Postad 13 November 2009 - 20:47
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Ursäkta min ovetskap, men vilken LG då?
SL9000
Postad 13 November 2009 - 20:54
karlnr9
-
karlnr9
-
Beroende
-
-
1249 inlägg
SL9000
Ok. Tack!! Har sett SL9000 "in real life" en gång i Göteborg. Fast endast som hastigast. Och bilden var helt underbar. Just det du tog upp om bra betraktningsvinklar är oerhört viktigt för mig eftersom mina vardagsrumssoffor gör att jag sitter typ 30 cm utanför skärmen... Så när jag väl köper min tv så måste betraktnigsvinkel vara bra. Får inte tappa för mycket i svärta mm.
Postad 13 November 2009 - 21:20
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Är vinkel viktigast köp plasma.
Skillnaden med SL9000 är att den behåller svärta och färger betydligt bättre från sidan dock tappar den lite mer i ljusstyrka.
Jag föredrar att ljusstyrkan minskar lite mer.
Att LG hade sämre svärta totalt berodde nog mest på att den inte använder sig av konstgjord svärta i form av dimming, dock var den inte alls dålig.
Skall försöka se på den med egna ögon så snart som möjligt.
Postad 13 November 2009 - 22:35
karlnr9
-
karlnr9
-
Beroende
-
-
1249 inlägg
Är vinkel viktigast köp plasma.
Skillnaden med SL9000 är att den behåller svärta och färger betydligt bättre från sidan dock tappar den lite mer i ljusstyrka. Jag föredrar att ljusstyrkan minskar lite mer.
Att LG hade sämre svärta totalt berodde nog mest på att den inte använder sig av konstgjord svärta i form av dimming, dock var den inte alls dålig.
Skall försöka se på den med egna ögon så snart som möjligt.
Ja...det där med plasma ( som kändes helt uppåt väggarna innan jag började läsa detta forum...) verkar ju nu vara det alternativ som jag måste välja. Och det känns inte så himla dåligt. Bara lite märkligt....
Postad 13 November 2009 - 23:23
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Jag tror nog att alla har problem ja men det går att maska med aggressiva inställningar.
snacka skit nu jag har ingen clouding! aggresiva inställningar haha utveckla vad du menar. kolla i galleriet så ser ni dom aggresiva inställningarna jag har fått fram clouding en gång men det försvann lika fort jag tippar på att era B apparater ni har köpt på toys R Us har problem med att få igång dimmingen helt enkelt. det är ett hårdvarufel inget fel på skärmarna kolla upp det en annan fortsätter ju njuta av den här super tvn  trist att ni inte får till det! SL9000
varför snackar du Lucky Group i den här tråden? håll dig till topic!
Redigerat av Unregistered1008, 13 November 2009 - 23:21.
Postad 13 November 2009 - 23:35
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Tyvärr vad jag har sett när det gäller edge-led från Samsung så lider dessa av clouding och betraktelsevinkel problem!
Kolla detta innan ni köper en edge-lcd från Samsung eller en annan tillverkare...
Mitt tips i TV-djungeln är att köpa en Pioneerplasma eller en plasma från Panasonic detta om ni vill ha en naturtrogen bild....
Postad 14 November 2009 - 07:43
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
snacka skit nu jag har ingen clouding!
aggresiva inställningar haha utveckla vad du menar.
kolla i galleriet så ser ni dom aggresiva inställningarna
jag har fått fram clouding en gång men det försvann lika fort jag tippar på att era B apparater ni har köpt på toys R Us har problem med att få igång dimmingen helt enkelt. det är ett hårdvarufel inget fel på skärmarna
kolla upp det
en annan fortsätter ju njuta av den här super tvn  trist att ni inte får till det!
varför snackar du Lucky Group i den här tråden? håll dig till topic!
Kan du vara snäll att beskriva avhjälpning av detta problem?
Postad 14 November 2009 - 10:46
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
snacka skit nu jag har ingen clouding!
jag har fått fram clouding en gång men det försvann lika fort jag tippar på att era B apparater ni har köpt på toys R Us har problem med att få igång dimmingen helt enkelt. det är ett hårdvarufel inget fel på skärmarna
Du ser inte att du talade emot dig själv nu eller? Du stängde av autodimmingen och såg ganska mycket clouding skrev du tidigare, det innebär självklart att du har problemet liksom alla vi andra (dessutom införde du ett felaktigt begrepp). har ni grova problem med cloudingen så kanske CE Dimmingen är satt på OFF i service menyn jag provade att sätta den på OFF och då som först kände jag igen cloudingen som det har postats bilder på tidigare i tråden. det såg riktigt illa ut!!!
möjligt att den är avstängd hos vissa?
CE Dimming står just för Cloud Elimination Dimming
Aggressiva inställningar innebär i mina ögon att man låter autodimmingen arbete vilket tyvärr resulterar i blinkande ljusstyrka i mörka scener men cloudingen maskas bort (du kan ju inte på allvar tycka att detta är bra?!), dynamic contrast på lägsta nivån kan hjälpa upp så att man ser detaljer lite bättre i detta läge. Ljusstyrkan på TV:n skall även vara max 46. Det som det inte hjälper emot är om delar av bilden är ljus och stora delar är helt mörka, då kommer man att se cloudingen. Det hjälper inte heller mot att bilden kan se skitig ut som tidigare beskrivits. De som vill ha andra bedömare än mig kan köpa senaste numret av Ljud&Bild 11/2009, där de har fotograferat och beskrivit cloudingproblemet, deras apparat var bland de bättre enligt deras egna utsaga men det var ändå inte bra, alla andra de sett har varit sämre. Sedan är det väl relevant att ta upp att samma tidning testade fyra liknande apparater med LED-teknik och att LG LS9000 har löst kant-LED på ett helt annat sätt som inte ger upphov till clouding utan i stort sett helt perfekt upplysning av panelen?! Att LG dessutom har extremt mycket bättre tittvinklar är ju heller ingen nackdel, vad var och en köper och bedömer vad som är viktigast skiter jag i, men det är väl bra att föra fram de skillnader som finns mellan modeller så att var och en kan bilda sig en egen uppfattning när de väl står i butiken och tittat med egna ögon (vilket är viktigast). En 7070 med LG:s tittvinklar och deras kant-LED med fiberöverföring av ljuset hade ju varit det perfekta, kanske nästa generation...
Postad 14 November 2009 - 12:32
-Trasher-
-
-Trasher-
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Har du problem med clouding också? Jag undrar om det finns en person som inte har problem med clouding angående UE46B7070? De som skriver att tvn är perfekt är inte ärliga tyvärr. Även officiella tester har bekräftat detta problem med UE46B7070 och 8 serien.
Vad grundar du antagandet att ingen är utan problem? Genom att läsa här? Eller någon information från Samsung? Jag hoppas inte det är beroende på vad du läst här, för här skriver de som har problem eller behöver annan hjälp, de flesta är inte de som skriver att de inte har problem, det skulle bli rätt ensidigt.... Mvh Trasher
Postad 14 November 2009 - 14:30
badboy_12345
-
badboy_12345
-
Användare
-
-
198 inlägg
Tvn är inte perfekt och det säger inte någon att den är. Ingen Tv är perfekt. Men min har INTE clouding! och det är nog många fler utan det problemet. Tror du att alla som inte har problem kommer in hit och skriver i tråden "jag har ingen clouding"? Nej de skiter fullständigt i det för att de har inte problem.
Postad 14 November 2009 - 23:14
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Tvn är inte perfekt och det säger inte någon att den är. Ingen Tv är perfekt. Men min har INTE clouding! och det är nog många fler utan det problemet.
Tror du att alla som inte har problem kommer in hit och skriver i tråden "jag har ingen clouding"? Nej de skiter fullständigt i det för att de har inte problem.
Det tror jag inte men jag vill ha en bra tv för mina pengar. Så här ser ut min andra tv efter 10 timmar tittande (värme) och sådana apparater skulle förbjudas sälja. I morgon hämtar jag min tredje tv. Är det bara jag som har otur eller? Jag är glad för alla som har fått fina skärmar.
Postad 15 November 2009 - 10:41
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Det tror jag inte men jag vill ha en bra tv för mina pengar. Så här ser ut min andra tv efter 10 timmar tittande (värme) och sådana apparater skulle förbjudas sälja. I morgon hämtar jag min tredje tv. Är det bara jag som har otur eller? Jag är glad för alla som har fått fina skärmar.
Samtliga jag har sett ser ut så där, tydligen samtliga tidningen Ljud&Bild sett också. Min ser ut så också. Sen får ju var och en bedöma om det är särskilt viktigt, jag kan tycka att det just nu är lite uppförstorat, TV:n har många andra kvaliteer. Sätt dig och titta på ett antal Blu-ray-rullar och se om du verkligen stör dig på det så mycket så att du inte kan leva med det.
Postad 15 November 2009 - 14:43
bitnever
-
bitnever
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
någon som lagt in det nya fw vad jag vet så kan man med det nya fw sortera digital kanaler
men finns det några andra godsaker i det nya fw ??
ps
även jag ansluter mig i felfria klubben tvn hur bra som helst (b557070)
Postad 15 November 2009 - 18:54
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Samtliga jag har sett ser ut så där, tydligen samtliga tidningen Ljud&Bild sett också. Min ser ut så också.
Sen får ju var och en bedöma om det är särskilt viktigt, jag kan tycka att det just nu är lite uppförstorat, TV:n har många andra kvaliteer.
Sätt dig och titta på ett antal Blu-ray-rullar och se om du verkligen stör dig på det så mycket så att du inte kan leva med det.
Rätt skrivet junkan. Jag har också tänkt på det som du skrev! Den tredje har samma problem som de andra som jag testade på samma område - producerad i oktober 2009! Har inga felaktiga pixlar så jag behåller den. Mitt barn spelade den nya ps3 Ratchet & Clank Future: A Crack in Time och bilden var sjukt bra. Man tror inte sina ögon så även pojken sa att bilden är fantastisk! Läste lite om LG 47SL9000 och ville köpa en sådan men även den har också vissa problem med vit färg och gråaktiga nyanser i mörka scener. Ingen tv är perfekt, inte jag heller!
Redigerat av montaigne, 15 November 2009 - 18:59.
Postad 15 November 2009 - 21:49
Javise
-
Javise
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Vilka problem medför det att ha Auto dimming påslaget då?
Om man måste slå av det inne service menyn för att få fram clouding känns det som att den inställningen kanske borde få vara på...
Får lite känsla av att folk här i forumet köper en 7070, packar upp, direkt in i service menyn: slå av auto dimming och:
"Jo, fan också, min TV ser inte bra ut heller"
Eller är det bara jag som missat att auto dimming är en fruktansvärd bildförstörare?
//Erik
Postad 15 November 2009 - 22:16
Style9
-
Style9
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Vilka problem medför det att ha Auto dimming påslaget då? Om man måste slå av det inne service menyn för att få fram clouding känns det som att den inställningen kanske borde få vara på...
Får lite känsla av att folk här i forumet köper en 7070, packar upp, direkt in i service menyn: slå av auto dimming och: "Jo, fan också, min TV ser inte bra ut heller"
Eller är det bara jag som missat att auto dimming är en fruktansvärd bildförstörare?
//Erik
Jo men det känns lite så, Jag stängde av autodimming en månad ungefär, men saknade verkligen den svarta svärtan, att kunna se film och att min bild kunde bli lika svart som själva tvramen runt bilden. Jag kan faktiskt ta att detaljer i mörka scener försvinner när jag också får sånt härligt mörker i scener. Hur får man annars bra svärta på tvn? Jag tycker allt ser grådaskigt ut när jag har autodimmingen avslagen :/
Postad 16 November 2009 - 19:40
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Efter en dag har jag konstaterat att det är något fel på min tredje Samsung UE46B7070 och idag är mycket värre än igår. Även min pojke ser ljusa fläckar på skärmen. Detta är ingen inbillning så jag tror att detta exemplar är det sämsta av alla tre. Bilden är fantastisk (sjukt) bra men vad spelar det för roll när man inte kan titta normalt i ett mörkt rum. Det lyser i mitten och i hörnen på högra sidan enormt! Det verkar som om dessa områden är väldigt känsliga mot värme och belastning. Alla apparater som jag har testat visar samma symptom. Tvn är fantastisk vacker och tunn men man köper inte en tv i denna prisklass som bara fungerar i dagsljus. Det konstigaste är att det finns enorm skillnad mellan samma modell. Även om man betalar samma pris kan man köpa skit eller få en vinstlott och detta är totalt paradoxalt och väldigt orättvist! Riskabelt köp!!! Jag ångrar mig och kommer att lämna den tillbaka. Här kommer fyra bilder så ni får avgöra själva om detta är acceptabelt? En bild är tagen i 4:3 format där man tydligen ser problemet med ljusinsläpp i mörka partier. Tur att jag köpte den i butik!
Väldigt nöjd med Samsungs support.
Redigerat av montaigne, 17 November 2009 - 07:58.
Postad 16 November 2009 - 21:17
Korvis
-
Korvis
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Det konstaterades lite längre bak i tråden att 8500 inte kommer till Sverige.
Men hur går det med 9000-modellen då? Är det den som det spekuleras ska lanseras i mars/april?
Har för mig att jag läste nåstans att 9000-modellen (med Backlight LED) skulle vara ungefär lika tunn som 8500 (med Edgelight LED). Kan detta stämma, tro?
Postad 17 November 2009 - 08:31
badboy_12345
-
badboy_12345
-
Användare
-
-
198 inlägg
Tyvärr vad jag har sett när det gäller edge-led från Samsung så lider dessa av clouding och betraktelsevinkel problem! Kolla detta innan ni köper en edge-lcd från Samsung eller en annan tillverkare...
Mitt tips i TV-djungeln är att köpa en Pioneerplasma eller en plasma från Panasonic detta om ni vill ha en naturtrogen bild....
Visste inte att det var en tråd om plasma tv? Skulle man viljat ha en plasma tv skulle man nog inte gått in på denna tråden. Jag gillar samsungs bild MYCKET bättre än pioneerplasma eller panasonic. Och gå till rätt tråd nästa gång om du vill snacka plasma, det hör inte till denna.
Postad 17 November 2009 - 08:44
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Visste inte att det var en tråd om plasma tv? Skulle man viljat ha en plasma tv skulle man nog inte gått in på denna tråden.
Jag gillar samsungs bild MYCKET bättre än pioneerplasma eller panasonic. Och gå till rätt tråd nästa gång om du vill snacka plasma, det hör inte till denna.
Håller med dig! Även i mina ögon är Samsungs bild mycket bättre än Pioneerplasma eller Panasonic, annars skulle jag inte köra fram och tillbaka till butiken hela tiden.
Postad 17 November 2009 - 09:07
karlnr9
-
karlnr9
-
Beroende
-
-
1249 inlägg
Håller med dig! Även i mina ögon är Samsungs bild mycket bättre än Pioneerplasma eller Panasonic, annars skulle jag inte köra fram och tillbaka till butiken hela tiden.
Jag hoppas verkligen du får tag i ett bra ex snart montaigne! Måste kännas hopplöst snart att fara fram o tillbaka. Måste bara fråga hur bilden ser ut när du tittar vanligt om man säger, dvs inte släcker ner allt och mörkar tv:n så fläckarna kommer fram? Det borde finnas många därute med samma problem, men som inte upplever problemet eftersom dom aldrig kolla så noggrant...
Postad 17 November 2009 - 09:19
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Jag hoppas verkligen du får tag i ett bra ex snart montaigne! Måste kännas hopplöst snart att fara fram o tillbaka.
Måste bara fråga hur bilden ser ut när du tittar vanligt om man säger, dvs inte släcker ner allt och mörkar tv:n så fläckarna kommer fram? Det borde finnas många därute med samma problem, men som inte upplever problemet eftersom dom aldrig kolla så noggrant...
I dagsljus är bilden fantastisk.
Redigerat av montaigne, 17 November 2009 - 09:45.
Postad 17 November 2009 - 09:40
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Igår efter att jag hade uppdaterat tvn med senaste firmware (9) upplevde jag bilden som mycket bättre. Därför vill jag inte släppa tvn.... När det gäller dagsljus märker man ingenting om man inte känner till problemet men eftersom jag har ett väldigt mörkt rum utan stora fönster ser jag defekterna. Tvn är inte billig så man skulle kunna titta i ett mörkt rum utan att ögat registrerar väldigt mycket ljusinsläpp. Det är min åsikt.
Redigerat av montaigne, 17 November 2009 - 09:57.
Postad 17 November 2009 - 09:47
Rossifumi
-
Rossifumi
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Vet inte om det är någon direkt skillnad på panelerna, men min 8050 har inte alls så stora problem med clouding som bilderna ni visar på 7070 verkar ha. Kanske är en "lösning" om man absolut vill ha en tv ur dessa serier.
Postad 17 November 2009 - 10:36
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Ska skicka in min Tv 46" 8050.Försäljaren kontaktar mig när den nya kommer in (slut på lagret),sen får vi se om det är "backlight bleeding" på den nya!
Problemet finns även på 8050 tyvärr.
Postad 17 November 2009 - 17:32
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Jag hoppas verkligen du får tag i ett bra ex snart montaigne! Måste kännas hopplöst snart att fara fram o tillbaka.
Måste bara fråga hur bilden ser ut när du tittar vanligt om man säger, dvs inte släcker ner allt och mörkar tv:n så fläckarna kommer fram? Det borde finnas många därute med samma problem, men som inte upplever problemet eftersom dom aldrig kolla så noggrant...
Totalt har jag testat 3 apparater med bleeding / clouding problem. Idag var i butiken och testade även två nya exemplar 46" 7070 i ett mörkt rum. Efter 30 minuter fick vi samma problem som på mitt tredje exemplar som kommer att återlämnas nu. Jag får pengarna tillbaka och avvaktar lite. Tvn har fantastisk bild men betraktningsvinkeln är otroligt dålig och ljusinsläppet (backlight bleeding / clouding) förstör hela upplevelsen. Jag tycker mycket om Samsungs bild och väntar på riktig led TV d.v.s. 9 serien. Tyvärr kan jag inte rekommendera denna modell efter att få uppleva sådana problem.
Postad 17 November 2009 - 19:38
karlnr9
-
karlnr9
-
Beroende
-
-
1249 inlägg
Totalt har jag testat 3 apparater med bleeding / clouding problem. Idag var i butiken och testade även två nya exemplar 46" 7070 i ett mörkt rum. Efter 30 minuter fick vi samma problem som på mitt tredje exemplar som kommer att återlämnas nu. Jag får pengarna tillbaka och avvaktar lite. Tvn har fantastisk bild men betraktningsvinkeln är otroligt dålig och ljusinsläppet (backlight bleeding / clouding) förstör hela upplevelsen. Jag tycker mycket om Samsungs bild och väntar på riktig led TV d.v.s. 9 serien. Tyvärr kan jag inte rekommendera denna modell efter att få uppleva sådana problem.
Ok. Hoppas du har bättre tur med 9-serien. Borde ju ha fixat dom problemen med den serien tycker man. Jag hade tänkt att köpa en ny tv typ vid mellandagsrean eller något senare, så jag har inte tid att vänta på 9:an. Troligen inte råd heller... Men den här 7-serien blir det inte iallafall eftersom betraktningsvinkeln, som du säger, är så dåligt. Och jag sitter då rakt inte rakt framför tv:n...
Postad 17 November 2009 - 20:08
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Ok. Hoppas du har bättre tur med 9-serien. Borde ju ha fixat dom problemen med den serien tycker man. Jag hade tänkt att köpa en ny tv typ vid mellandagsrean eller något senare, så jag har inte tid att vänta på 9:an. Troligen inte råd heller... Men den här 7-serien blir det inte iallafall eftersom betraktningsvinkeln, som du säger, är så dåligt. Och jag sitter då rakt inte rakt framför tv:n...
Jag jämförde lite med 8050 i butiken och det kändes som om betraktningsvinkeln är bättre på den och själva bilden var lugnare än 7070. Efter så mycket tittande och analyser ser ögonen sådant som vanliga människor inte märker. 8050 hade SQ01 kod medan 7070 BN02 vad betyder att panelerna är producerade på olika platser. Inte jag heller har tid att vänta och hoppas att 8050 går ner i pris om en månad så försöker testa den. Hoppas bara på tur denna gång eftersom vissa har mycket problem även med 8050 men inte så omfattande som 7070. Samma område där jag såg problemet med clouding på 7070 är mycket mörkare på 8050. Det såg jag i butiken fastän det var mycket ljus där inne.
Postad 18 November 2009 - 20:37
Perrap
-
Perrap
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej, När jag ska se serie avsnitt/filmer på våran 7050 så blir "å" i undertexterna ett "l´" men den klarar ä och ö, är det fel på våran tv eller är det så på alla? Jag hämtar mina undertexter från undertexter.se och swesub.nu .
Postad 18 November 2009 - 21:09
bitnever
-
bitnever
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej, När jag ska se serie avsnitt/filmer på våran 7050 så blir "å" i undertexterna ett "l´" men den klarar ä och ö, är det fel på våran tv eller är det så på alla? Jag hämtar mina undertexter från undertexter.se och swesub.nu .
ja hur var det nu man gjorde hmm det var ett tag sen jag hade samma problemas men har för mig du skall in i inställningar i medianspelaren på tv och ändra land/språk eller nu vad det var
Postad 19 November 2009 - 01:43
Limmet83
-
Limmet83
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Vet inte om det är någon direkt skillnad på panelerna, men min 8050 har inte alls så stora problem med clouding som bilderna ni visar på 7070 verkar ha. Kanske är en "lösning" om man absolut vill ha en tv ur dessa serier.
Måste verkligen hålla med här!
Postad 19 November 2009 - 12:14
Unregistereddab41093
-
Unregistereddab41093
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej! Du måste ändra om till västerländsk språk i mediaspelaren. Det gör du via toolsknappen, när du ser en film. /roleb75
Redigerat av Unregistereddab41093, 19 November 2009 - 12:16.
Postad 19 November 2009 - 18:38
Perrap
-
Perrap
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej! Du måste ändra om till västerländsk språk i mediaspelaren. Det gör du via toolsknappen, när du ser en film.
/roleb75
Tackar!
Postad 19 November 2009 - 22:47
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Min uppfattning är att själva ramen på 7070 är av dålig kvalitet och plast. På grund av värme ändras ramens plast i sin struktur och påverkar led dioderna i panelens kanter och hörn. Led dioderna ändrar sitt ljus och sin riktning på grund av ramens belastning och skapar clouding defekter. Jag jämförde väldigt noggrant en 8050 och 7070 idag. 8050 har också clouding i hörnen men inte så omfattande som 7070. Jag tror detta är på grund av bättre och stabilare ram och panel som inte påverkas så lätt av värme. 8050 har SQ panel medan 7070 och 7050 har BN. När det gäller clouding i mitten av panelen har tolou beskrivit problemet: rejäl värmeutveckling i området kring en transformator. I tre butiker såg jag problemet med clouding på 7070 och 7050 på exakt samma område: hörnen på högra sidan. 7050 speciellt säljs som smör på grund av det sänkta priset.
Redigerat av montaigne, 19 November 2009 - 22:47.
Postad 20 November 2009 - 08:24
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Har en 46:a 8050 på väg hem nu.. Hoppas bara att den kommer IDAG.. skickades igår från Fyndbörsen. Såg att den fanns i Jönköping sent igår kväll.. Bara ca 3-4 timmar från målet ..  VILL HA DEN NUUUU !
Postad 20 November 2009 - 08:46
montaigne
-
montaigne
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Har en 46:a 8050 på väg hem nu.. Hoppas bara att den kommer IDAG.. skickades igår från Fyndbörsen. Såg att den fanns i Jönköping sent igår kväll.. Bara ca 3-4 timmar från målet .. VILL HA DEN NUUUU !
Lycka till med din nya TV! Blir tacksam om du testar (clouding) din 8050 och återkommer med resultat.
Postad 20 November 2009 - 08:51
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Lycka till med din nya TV! Blir tacksam om du testar (clouding) din 8050 och återkommer med resultat.
Japp, undersöker saken och återkommer ! Förhoppningsvis är det något man inte kommer störa sig på.... :/ hehe.
Postad 22 November 2009 - 11:16
Unregistereddab41093
-
Unregistereddab41093
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej!
Vad använder ni som har LED/LCD typ 7070 för att göra rent skärmen med? Jag testade den där microduken fuktad med vatten som var med till tv vid leverans , men det blev ett så flammigt resultat av den. Finns det nått bra som man kan använda eller hur gör ni där ute i stugorna, vill gärna ha tips om detta.
Postad 22 November 2009 - 17:43
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
rengör den inte alls, blåser av damm.
Postad 22 November 2009 - 18:34
Konung
-
Konung
-
Användare
-
-
140 inlägg
Har någon annan upplevt att vid 1920x1080 så blir liten text(tex menyerna på firefox) väldigt oskarp? Kör med en 10M HDMI-DVI, men kabeln ska väl inte kunna ställa till med något sånt? Jag är sen tidigare van vid 1360x768 och där är allt mycket skarpt.
Edit: Jag såg nu att den inte ens använder hela skärmen att visa bilden på när man väljer 1920x1080. Det är typ 1 cm svart ram runt. Väljer man dock 1360x768 så använder den hela skärmen. TVn står på 16:9. Datorn har ett Radeon X1900 och Win XP.
Lite mer info, det ser riktigt bra ut med 1080p via PS3. Testade HDMI-HDMI med en annan dator som hade hdmi-uttag och även där är det oskarp text, men där var det inte en svart ram runt iaf.
Gjorde en jämförelsebild på när jag kör med 1360x768 60hz och 1920x1080 60hz. Ursäkta mina ickevarande paint-kunskaper.  Tyvärr ser man inte det på bilden nu, men den undre bilden har den svarta ramen runt sig, ca 1 cm.
j_mf_relse.JPG 179K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Konung, 22 November 2009 - 21:05.
Postad 22 November 2009 - 20:32
DB9
-
DB9
-
Forumräv
-
-
616 inlägg
Ny firmware
Såg att de släppt T-CHU7DEUC 2009.0
Daterad 2009-10-30
Är det någon som installerat den?
Som vanligt framgår inte vad de fixat.
Postad 23 November 2009 - 06:35
SlicRic
-
SlicRic
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Ny på forumet och måste säga att det är sjukt intressant läsning här. Härligt att se kompetens liknande de amerikanska forumen men få läsa lite svenska för en gångs skull . Anyway. Blir en 46B8050 för min del ändå, trots riskerna beskrivna här. Får hålla tummarna och vara glad att jag själv jobbar på elgiganten vid ev problem. Har dock en tech-fråga på vägen som jag inte lyckats hitta klart svar på tidigare.
Har en extern HD-digitalbox från comhem, en PS3a och en xbox360 som alla kör med optiskt ljud in i stärkaren. Problemet är att jag bara har 2 styck optiska ingångar i recievern . Kan jag köra in alla dessa pryttlar in i tvn via HDMI och köra ut endast en optisk från tvn in i stärkaren? Kommer jag få det korrekta digitala ljudet den vägen och kommer den automatiskt köras ut den vägen om jag stänger av dom interna högtalarna?
Naturligtvis tacksam för svar, cheers sålänge
Ric
Postad 23 November 2009 - 06:41
anberlin
-
anberlin
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Har någon annan upplevt att vid 1920x1080 så blir liten text(tex menyerna på firefox) väldigt oskarp? Kör med en 10M HDMI-DVI, men kabeln ska väl inte kunna ställa till med något sånt? Jag är sen tidigare van vid 1360x768 och där är allt mycket skarpt.
Edit: Jag såg nu att den inte ens använder hela skärmen att visa bilden på när man väljer 1920x1080. Det är typ 1 cm svart ram runt. Väljer man dock 1360x768 så använder den hela skärmen. TVn står på 16:9. Datorn har ett Radeon X1900 och Win XP.
Lite mer info, det ser riktigt bra ut med 1080p via PS3. Testade HDMI-HDMI med en annan dator som hade hdmi-uttag och även där är det oskarp text, men där var det inte en svart ram runt iaf.
Gjorde en jämförelsebild på när jag kör med 1360x768 60hz och 1920x1080 60hz. Ursäkta mina ickevarande paint-kunskaper. Tyvärr ser man inte det på bilden nu, men den undre bilden har den svarta ramen runt sig, ca 1 cm.
j_mf_relse.JPG 179K
0 Antal nerladdningar
Prova under där du ställer in bildformatet 16:9 m.m. och bara välj "scan" eller "endast scan" kan det heta, blir det någon skillnad då?
Postad 23 November 2009 - 07:18
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1021 inlägg
Hej igen ! Jag har hittills inte upplevt nån clouding alls, ska testa koppla upp en dator och köra lite 360 osv.. Inget via BD-spelaren eller PS3:an.. ej heller tv-tittande. Mycket nöjd med min 468050 än så länge  ! /Motin
Postad 23 November 2009 - 12:02
yue
-
yue
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har nyligen köpt en UE-46B7070 o har några frågor - jag tar dem i prioritetsordning!
* Jag vill koppla upp min NAS (Lacie ethernet disk mini) till tvn, men den vill inte ta den via usb och jag kan inte "dela" dess filer via "share manager"-programmet... finns det nåt annat sätt att få tillgång till NAS:en? verkar f ö skumt att man måste använda datorn för att köra dlna på tvn.
* Blir det nån kvalitetsskillnad om jag spelar upp filer från datorn via vga-kabel, eller direkt med tvn?
* upplever viss "tv-teater"-bild även på de maffigaste filmerna - lite avtändande :-).. jag antar att detta är nåt ni beskrivit tidigare men hursom - går detta att ändra i inställningarna?
* om jag inte har optisk in på receivern, måste jag då ta ljudet från den skumma ext (rgb) kontakten via scart?
mycket tacksam för svar!
Postad 23 November 2009 - 12:05
sadfoafs
-
sadfoafs
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
* upplever viss "tv-teater"-bild även på de maffigaste filmerna - lite avtändande :-).. jag antar att detta är nåt ni beskrivit tidigare men hursom - går detta att ändra i inställningarna?
Stäng helt av 100Hz "motionflow" eller vad det heter. Detta påslaget, och oftast på max medför onaturliga rörelser.
Postad 23 November 2009 - 12:13
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Testade en polares 6050 46tum i helgen,såg skit bra ut,men va vissa saker man störde sig på,bla cloudingen i svarta scener så syndes det väldigt väl,sen spelade jag fifa10 å när man gjorde snabba rörelser så vart det som svarta skuggor snabbt efter gubben,på nhl10 såg de sjukt bra ut allting va ja kunde se.Överlag en mycket bra tv tyckte ja det var.man kanske slulle köpa en till data rummet:)
Postad 23 November 2009 - 16:34
Konung
-
Konung
-
Användare
-
-
140 inlägg
Prova under där du ställer in bildformatet 16:9 m.m. och bara välj "scan" eller "endast scan" kan det heta, blir det någon skillnad då?
Du menar under storlek eller? Där kan jag bara välja 16:9, Wide Zoom, Zoom, 4:3 och anpassa t. skärm (man kan flytta bilden upp,ner, höger, vänster) Sen står det även Auto Wide men den är grå och inte valbar. Kan inte hitta någon Scan. Det är en ue46b7070.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|