svart skärm & ljud alltså
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 26 februari 2011 - 21:54
svart skärm & ljud alltså
Postad 27 februari 2011 - 07:46
Postad 27 februari 2011 - 11:30
Nu till nästa fråga..hur stänger man av ljudet i HDMI? jag vill endast ha ljud optiskt.
Eller ska man behöva skruva ner ljudet i tv´n när man ska kolla på film.
/Grodman
Postad 27 februari 2011 - 19:26
ska kolla upp det faktiskt. uppdaterade senast för nåt halvår senHar du senaste FW? Jag stötte på liknande sak (ljud men ingen bild medans det funka i VLC) för några månader sedan med den fixades i nästkommande FW (som var 2.0.7 har jag för mig). Anlednigen var att .mkv headern var komprimerad för att spara några bytes och det fixade inte N1'an vid tillfället. Men som sagt, det fixade de ganska så omgående med en uppdaterad FW och sedan dess har det funkat. Så har du senaste FW så är det något nytt igen :/
Postad 27 februari 2011 - 20:58

Postad 27 februari 2011 - 22:07
Näe min va gammal som bockstensmannen, funkar nu.Då har du garanterat inte senaste FW pettran! Jag skaffade min TViX runt jul och jag tror att jag redan fått tre nya FW...nåja, två är det nog i alla fall.
Postad 28 februari 2011 - 08:38
Då tror jag definitivt att det är samma problem som jag nämnde samt att en uppdatering fixar ditt problem... uppdaterade senast för nåt halvår sen

Postad 28 februari 2011 - 09:10
det funkar klockrent att streama allting, till o med 1080p material.
Dock så är det oftast problem med att hitta nätverket samt att efter varje omstart av tvixen så måste jag söka upp det igen...
Det är väl ändå inte meningen att det ska vara så?
Någon som har nån erfarenhet av trådlöst till N1'an?
Postad 03 mars 2011 - 20:55
Jag har sen i fredags fått igång min tvix N1 med tillhörande wifi-adapter.
det funkar klockrent att streama allting, till o med 1080p material.
Dock så är det oftast problem med att hitta nätverket samt att efter varje omstart av tvixen så måste jag söka upp det igen...
Det är väl ändå inte meningen att det ska vara så?
Någon som har nån erfarenhet av trådlöst till N1'an?
Förmodar att du har Upnp påslaget, om du istället ger din dator/nas en fast ip adress i routern ex; 192.168.1.x och sedan ansluter till din nätverksmapp via tvixen igen så kommer det fungera klockrent.
Postad 03 mars 2011 - 21:11
Förmodar att du har Upnp påslaget, om du istället ger din dator/nas en fast ip adress i routern ex; 192.168.1.x och sedan ansluter till din nätverksmapp via tvixen igen så kommer det fungera klockrent.
Du menar nog DHCP

Man kan också låsa ipadressen till macadressen så får enheten samma ip alltid.
Postad 03 mars 2011 - 21:41
Du menar nog DHCP
Man kan också låsa ipadressen till macadressen så får enheten samma ip alltid.
Nej, UPnP.
Postad 03 mars 2011 - 22:20
Jag har satt så tvixen får samma ip varje gång i routern men det strular ändå.
Jag måste efter varje reboot söka om nätverket och då funkar det inte alltid, vare sig jag väljer auto eller manuell ip...
Efter ett par försök så går det alltid men det e jä***** irriterande att behöva söka om.
Dåligt nätverk beror det inte på då jag ju kan streama 1080p utan problem...
Postad 04 mars 2011 - 18:36
Får inte igång så jag kan se mina filer/mappar i min Tvix N1 - installerat ett program i datan och även kryssat i min brandvägg och Häv blockering för tvix n1 - Laggt till den på listan så ska inte blockas!
jag har valt mappar i programmet i datan ( tvix net share ) och står på ON och SHARE!
Sen inget på tv, letar och letar - för det första vart ska man trycka??
blir cp - snart bet jag 500 till någon som bor i närheten och fixar detta till mig! ÄRLIGT!
Mvh
Postad 04 mars 2011 - 22:10
Snälla hjälp mig!
Får inte igång så jag kan se mina filer/mappar i min Tvix N1 - installerat ett program i datan och även kryssat i min brandvägg och Häv blockering för tvix n1 - Laggt till den på listan så ska inte blockas!
jag har valt mappar i programmet i datan ( tvix net share ) och står på ON och SHARE!
blir cp - snart bet jag 500 till någon som bor i närheten och fixar detta till mig! ÄRLIGT!
Mvh
Dum fråga kanske, men du nämnde att du låst tvixens ip mot routern, detta spelar ingen roll då du bara läser från tvixen, tror du menade att du låst nasens ip alt; datorn du delar ut ifrån.
Jag har denna dongeln http://canman.se/pro...iX_WiFi-Dongel/ och kör windows 7, det har aldrig kopplat ner för mig en enda gång 1080p fungerar också smärtfritt.
Nfs har jag tyvärr ingen erfarenhet av då jag enbart kör samba från pc, har en svag aning om att nfs var så där för tvix men är inte helt hundra. Detta kan du ju testa om du har stöd för smb i nasen vilket du antagligen har.
Sen, vad gäller fildelning från pc använder jag inte tvix netshare eller något program för att dela ut, har bara delat ut mappen på enklaste vis. Sen att du inte hittar mappen på nätverket kan bero på att du har windows 7 där 128 bitars kryptering är förvalt, om det nu är så att du har 7an så måste du ställa ner denna i nätverk/delningsalt till 40-56 bitars.
Svårt och peka ut exakt var problemet är, men den routern jag använder är en netgear wnr1000 så det behövs knappast någon vassare hårdvara iaf.
Lycka till, om du stöter på mer problem så får du gärna försöka precisera lite noggrannare.
Redigerat av John999, 04 mars 2011 - 22:28.
Postad 05 mars 2011 - 09:30
jag har samma dongel som du.
På sidan du länkar till står det WPA & WPA2 kryptering...
jag har routern inställd på Static WEP, kan det spela nån roll?
Jag menar det funkar ju när den väl hittar nätverket men som sagt måste sökas om varje omstart...

NFS har alltid funkat kanon med min andra tvix, en 6500. Den kör jag dock trådat till...
Postad 05 mars 2011 - 11:47
John999:
jag har samma dongel som du.
På sidan du länkar till står det WPA & WPA2 kryptering...
jag har routern inställd på Static WEP, kan det spela nån roll?
Jag menar det funkar ju när den väl hittar nätverket men som sagt måste sökas om varje omstart...
NFS har alltid funkat kanon med min andra tvix, en 6500. Den kör jag dock trådat till...
Okej, då förstår jag problemet. Testa wpa 2, det kör jag på. Kolla firmware i tvixen också. Lite långsökt är det också men du har ju säkerligen en auto funktion på vilken kanal du sänder ut på det trådlösa, den ska vara ställd på auto. Om du har en N router där du kan ställa 5 ghz alt 2,4 så ställ ner denna till 2,4, är det dualband så behöver du inte göra detta. Skumt fel är det i alla fall, du kanske skulle returnera den mot en ny om du inte får det att fungera.
Postad 05 mars 2011 - 13:43
(spelar det nån roll vilken av dem?)
kan oxå bara välja kanal 1-12, inget auto läge...
tvixen har senaste fw.
Postad 05 mars 2011 - 16:05
Snälla hjälp mig!
Mvh
Har du angett vilken ip datorn/sharen har i tvixen, görs under nätverksinställningar i network menyn under network disc1.
Sedan ska namnet tvixhd1 stå som shared dir, brukar komma upp av sig självt, börja med den första sharen/mappen så slipper du göra om alla tills det funkar.
Tänkt på att de mappar du har angett i tvix netshare är de "network disc 1-4 "och på tvixen ska de namnges som tvixhd1-4, du ska inte ange namnet så som de heter i datorn utan "tvixhd1" "tvixhd2" osv för varje network disc, onödigt svårt gjort av dom.
Server ip ska också vara ifyllt med samma ipå som datorn har.
Sedan ska de komma upp i skärmen direkt när du tex går in på "movie", för att byta share/mapp så tryck vänster med styrkorset så kommer en meny upp och där får man välja share, man kan alltså inte se alla fyra samtidigt.
Postad 05 mars 2011 - 21:17
min router har bara WPA eller WPA-PSK...
(spelar det nån roll vilken av dem?)
kan oxå bara välja kanal 1-12, inget auto läge...
tvixen har senaste fw.
wpa funkar nog fint, är problemet att du inte ansluter till ditt trådlösa nätverk vid uppstart av din tvix eller är problemet att du inte hittar dina mappar på nätverket?
Om du inte hittar mapparna så testade jag idag och mappade om min nätverksdelning, jag märkte att tvixen såg workgroup/"datornamn" sen vart det inget mer. Som förra inlägget sa så döper tvixen den delade mappen som den läser ifrån till tvixhd1 osv, detta kan du döpa om till ditt mapp namn som du har i datorn istället. Viktigt är att datorns mac adress är låst mot ip, dhcp är det i sådana fall som byter ip vid omstart som radiozo tipsade om. Om du är osäker på om tvixen har rätt ip kan du pinga mot nätverket från tvixen. Sen, om du byter mappar du delar ut eller användare och lösenord måste du alltid starta om din dator och din tvix för det ska fungera. (kanske inte nödvändigt men för att utesluta konflikter). Jag har nog inte så mycket mer att komma med tyvärr, på tvix hemsida finns det ganska mycket information.
Postad 05 mars 2011 - 22:39
wpa funkar nog fint, är problemet att du inte ansluter till ditt trådlösa nätverk vid uppstart av din tvix eller är problemet att du inte hittar dina mappar på nätverket?
japp, problemet är att den inte ansluter till mitt trådlösa vid uppstart.
jag måste söka om det varje gång..
först hitta alla nätverk som finns, välja mitt och sen ca 30s för att koppla upp mot det... vilket inte alltid heller funkar....
Spelar ingen roll om jag har valt auto eller manuell ip i tvixen.
EDIT:
Får ta tillbaka mitt gnäll...

Testade lite mer och bara man ger tvixen 15-20s extra efter uppstart så hinner den koppla upp sig mot nätverket.

Dock funkar det tyvärr inte lika bra på övervåningen som i samma rum som routern men det beror ju på mitt nätverk...
Lustigt dock att det går att streama 1080p när den väl har hittat nätverket men desto värre att väl koppla upp sig mot det varje gång...

Routern jag har är en Zyxel P-320W från Telia och det är väl inte det bästa direkt...

Redigerat av OLNi, 06 mars 2011 - 10:25.
Postad 08 mars 2011 - 16:12
Tack för förhand
Postad 09 mars 2011 - 09:15
Kan ja koppla en sån här till min tjocktv? stödjer den .img och .iso filer samt video_ts mappar och behandlar dom som dvd?
Tack för förhand
Ja det ska gå, bilden blir dock inte lysande.
Inga som helst problem med .img .iso Video_TS. Funkar samtliga som full DVD med menyer.
Postad 09 mars 2011 - 11:14
Tyckte den bugga ur så mycket på 2.08 man fick hålla på och starta om den stup i kvarten...
Någon som minns vad det var för skillnad på 2.05 och 2.07?
Postad 09 mars 2011 - 11:29
Kan ja koppla en sån här till min tjocktv? stödjer den .img och .iso filer samt video_ts mappar och behandlar dom som dvd?
Tack för förhand
Du får koppla in den med RCA via den gula utgången (för videosignal) och röd/vit RCA (för ljudet). Precis som man kopplar in en äldre videokamera.
Filerna fungerar finfint så länge det inte är något fel på dem. Jag hade probelm med vissa filer i början tills jag kom på att det var DVD-ripp-rogrammet som strulade. Testade att rippa samma filmer med DVDFab och sen dess har alla filer fungerat prickfritt!
Mvh
/Fred
Postad 12 mars 2011 - 01:33
Jag har en liten fundering runt n1an. Jag kan spela alla möjliga format över nätverket, men ISO och img hittar den inte.
Varken genom datorn eller nasen. Däremot fungerar det om jag kör det genom USB.
Har ni något tips? Jag ska kolla min firmware sen. Jag har inte tillgång till den över helgen.
Postad 12 mars 2011 - 16:44
Funderar på att köpa en TViX, klarar den av att spela upp filer med så hög bitrate infon nedan samt klarar den DTSMA?
Läste de första sidorna i tråden och då verkade det som den inte stödde det, men sen så kom det någon update som gjorde att den klarar av dom, har jag förstått det rätt?
Tack så mycket!
General Information
Sample Included......: YES
DXVA Compliant.......: YES
Chapters Included....: YES
Source...............: Blu-ray
Container............: Matroska (MKV)
Length...............: 1h 55min
Size.................: 19.4 GB
Total Bitrate........: 22.1 Mbps
Audio Info
Codec................: DTSMA
Bitrate..............: Variable
kHz/bit..............: 48 kHz / 24-bit
Channels.............: 7.1
Video Info
Format...............: AVC
Format Info..........: Advanced Video Codec
Codec ID.............: V_MPEG4/ISO/AVCx264
Type.................: 1080p
Format Profile Level.: High @ 4.1
Resolution...........: 1920x1080
Aspect Ratio.........: 2.35:1 and 1.78:1
Bitrate..............: 16.4 Mbps
Framerate............: 23.976 fps
Postad 12 mars 2011 - 21:48
Tjena!
Jag har en liten fundering runt n1an. Jag kan spela alla möjliga format över nätverket, men ISO och img hittar den inte.
Varken genom datorn eller nasen. Däremot fungerar det om jag kör det genom USB.
Har ni något tips? Jag ska kolla min firmware sen. Jag har inte tillgång till den över helgen.
Låter som att du kör UPnP över nätet. Flesta media servers fixar inte .iso eller .img så de filtrerars bort före de når Tvixen.
Så koppla upp TVIX via SMB eller NFS istället, så ska det fungera.
Postad 18 mars 2011 - 20:37
Postad 22 mars 2011 - 11:42
Blu-Rays går i 24Hz så det funkar inte så bra att ha 60Hz inställt på N1:an. 60Hz är för NTSC-material, amerikanska DVD:er t.ex.Fick min Tvix för några dagar sedan. Allt funkar men det ända jag stör mig på är att bilden hackar ytterst lite vid jämna mellanrum när jag kör blurayrip. Inställd på 1080p 60Hz. Har testat två olika tvix n1 och samma fenomen på bägge. Använder jag tv:ns mediaspelare hackar det ej (Samsung led)
Postad 24 mars 2011 - 13:48
Frågan är om den är sönder eller om det går att fixa den?
Den har legat undanstoppad i över ett halvår så den är inte uppdaterad.
Vad tror ni är den sönder eller kan det bero på felinställning i menyn eller gammalt firmware eller något annat. Vore tacksam för råd, har själv ingen tvix så jag är väldigt novis gällande den.
Postad 24 mars 2011 - 16:56
Skall försöka att hjälpa en kompis att kolla på hans tvix. Problemet med tvixen är att den stänger av sig efter c:a 5 minuter mitt i filmen.
Frågan är om den är sönder eller om det går att fixa den?
Den har legat undanstoppad i över ett halvår så den är inte uppdaterad.
Vad tror ni är den sönder eller kan det bero på felinställning i menyn eller gammalt firmware eller något annat. Vore tacksam för råd, har själv ingen tvix så jag är väldigt novis gällande den.
Tror inte någon felinställning borde räcka för att den ska självstänga. Pröva uppgradera FW. Om inte det fungerar lämna in den på garantin.
Postad 25 mars 2011 - 11:52
Den är tyvärr för gammal för att det skall finnas någon garanti kvar.
Men jag får väl försöka leka med den i helgen, har dock ingen förhoppning om att det skall funka. Om någon har några fler förslag tas de gärna emot.
Postad 25 mars 2011 - 14:08
N1 släpptes i Sverige för under ett år sedan, så låter lite konstigt om garantin har gått ut...Skall pröva uppdatera den för att se om det funkar.
Den är tyvärr för gammal för att det skall finnas någon garanti kvar.
Men jag får väl försöka leka med den i helgen, har dock ingen förhoppning om att det skall funka. Om någon har några fler förslag tas de gärna emot.
Postad 25 mars 2011 - 14:31
Postad 25 mars 2011 - 19:27
Exakt vilken modell det är vet jag inte, kompisen sa bara att det var en tvix och att den var ungefär 3 år gammal. Låter den frågan hänga i luften en stund innan jag får den i min hand.
När den hängt klart, så rekomenderar jag att du släpper den på det forum som matchar modellen
Nu är det lite typ, Jag har en röd bil, den startar inte. Vad är fel ??
Postad 28 mars 2011 - 13:22
Vet ej om jag fixade den till 100% men när jag fick den så stängde den av sig efter max fem minuter.
Jag gjorde som så att jag tog bort hårddisken samt skruvade av fläkten, försökte pilla bort lite damm och efter det dammsög jag tvixen lite, jag tänkte att den stängde av sig pga värmeproblem. Efter det så uppdaterade jag den till det (som jag hittade) senaste firmwaret ( en beta som hette något med 1.7.)
Efter det gick den väldigt bra. Däremot när jag spelade "I rymden finns..." så orkade den bara en halvtimme och sedan stängde den av sig, och när den hade varit avstängd så att den var kall då ville den gärna stänga av sig ganska omgående men startar man då om den ja då gick den bra igen.
Ledsen för att jag använde fel forum, men jag visste inte vilken modell det var då, nu ville jag bara uppdatera er vad som hände under devisen "har man sagt A får man säga B"
Postad 29 mars 2011 - 09:07
Svar Nej.
Du får helt enkellt använda "normala" torrents utan rar bibliotek som bara är stökiga iallafall, eller
packa upp dem och antingen stoppa share, eller dubbla HDD utrymmet.
Nyttan med filmer i .rar dog ju liksom ut tillsammans med DC+.
Jo det går visst, om än lite bökigt.
Kör xbmc på min dator och har lagt in alla filmer i biblioteket. I inställningarna för xbmc finns det "share via upnp" eller liknande. Efter att man kryssat i detta så dyker alla filmer upp i tivx förutsatt att xbmc är startat på datorn. Suprise, nu går det perfekt att spela upp filmer/serier/whatever som ligger i rar-arkiv. Mycket smidigt! Antar att det är xbmc som sköter "uppackandet" eller vad man ska kalla det
Postad 29 mars 2011 - 22:15
Men, jag har en fråga som manualen inte svarar på. När man startar N1an så får man ju upp typ Video, Ljud, Foto och Inställningar-ikoner.
Men oavsett om jag väljer Video eller Foto så kommer jag ändå till samma mapp? I mitt huvud borde det finnas något gränssnitt för att koppla en share från NetShare till en kategori i N1an (Video, Foto osv).
Antagligen tänker jag helt fel, men isf får någon gärna förklara hur det funkar

Postad 30 mars 2011 - 06:39
Jag är helt ny på det här med mediaspelare och har precis packat upp och testat min N1.
Men, jag har en fråga som manualen inte svarar på. När man startar N1an så får man ju upp typ Video, Ljud, Foto och Inställningar-ikoner.
Men oavsett om jag väljer Video eller Foto så kommer jag ändå till samma mapp? I mitt huvud borde det finnas något gränssnitt för att koppla en share från NetShare till en kategori i N1an (Video, Foto osv).
Antagligen tänker jag helt fel, men isf får någon gärna förklara hur det funkar
Du måste döpa mapparna rätt i share (music, movie,photo), så fungerar det.
Postad 30 mars 2011 - 07:24
Ah okej. Det förklarar saken. Jag har ingen NAS så jag streamar direkt från min PC. Innebär detta att jag måste byta namn på mapparna på datorn eller går det bara byta namn på sharen? Just nu heter de tvixhd1-tvixhd4 och det säger mig inte så mycket, hade hellre velat döpa sharesen till /movie /music /photo och behållt mina mappnamn som de är?Du måste döpa mapparna rätt i share (music, movie,photo), så fungerar det.
Postad 30 mars 2011 - 18:39
Ah okej. Det förklarar saken. Jag har ingen NAS så jag streamar direkt från min PC. Innebär detta att jag måste byta namn på mapparna på datorn eller går det bara byta namn på sharen? Just nu heter de tvixhd1-tvixhd4 och det säger mig inte så mycket, hade hellre velat döpa sharesen till /movie /music /photo och behållt mina mappnamn som de är?
tvixhd1/movie (med underkataloger t.ex. /DVD/Movie A eller /MKV/Movie B etc.)
tvixhd1/music
tvixhd1/photo
tvixhd2/movie
tvixhd2/music
tvixhd2/photo
etc.
Sen ska den minnas vilken share du senast använde. Så om du senaste använde tvixhd2, och trycket movie när du startar tivxen så tar den dig till movie katalogen i tvixhd2.
Du kan förmodligen mappa även andra namn än tvixhd1 o.s.v. men då är det stor risk att covertart etc inte fungerar som det ska.
Redigerat av Unregistered04df7d78, 30 mars 2011 - 18:43.
Postad 01 april 2011 - 10:17
Redigerat av Sailfast, 01 april 2011 - 10:17.
Postad 03 april 2011 - 13:43
Har nyköpt en tvix n1 och har i princip endast hunnit koppla in den men inget mer. Det första jag gjorde var att uppdatera firmware. Har iaf kopplat en lacie 1 tb extern hårddisk till den. Lade över en film till hårddisken men den ville inte spela upp filmen. Det gick dock när jag packat upp filmen. Nu till min fråga; måste jag packa upp filerna manuellt? Klarar den inte av detta själv? (har kört en gammal xbox som mediespelare tidigare och den klarade av det galant)
Tacksam för svar från någon som vet
mvh
Postad 18 april 2011 - 16:18
Postad 18 april 2011 - 20:15
Postad 18 april 2011 - 20:50
Redigerat av hoogey, 18 april 2011 - 20:51.
Postad 19 april 2011 - 20:21
Uppdatera fw till senaste så skall du se att det fungerar:)Nån fler som haft problem att den inte läser en del filmer? Funkade hur bra som helst i ett halvår, men nu har det hänt flera gånger att den inte visat bild endbart ljud på mkvfilmerna.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar