Umeå, Västerbotten, Norrland, Sverige!
Postad 02 April 2014 - 08:18
Postad 02 April 2014 - 09:04
Det är som IT säljare
Alltså i princip allt under 10 000kr/mån hyra men minst 3a skulle vara möjligt.
Postad 02 April 2014 - 21:22
Jag har lejt bort allt arbete till tq-audio i göteborg. Jag har bara ställt upp parametrar och bestämt element, låddesign, filter och finish står nicklas på tq för. Jag är brutalt spänd inför resultatet, som tyvärr verkar dröja ett tag till.Vem/vad/ är det som bygger högtalare åt dig Zartok? Eller har jag missuppfattat något?
Postad 03 April 2014 - 12:20
Jag har lejt bort allt arbete till tq-audio i göteborg. Jag har bara ställt upp parametrar och bestämt element, låddesign, filter och finish står nicklas på tq för. Jag är brutalt spänd inför resultatet, som tyvärr verkar dröja ett tag till.
Jaha, spännande! Hur kom du på den iden?
Visst faktiskt inte att det fanns firmor som tog emot så "små" beställningar.
Vad är kostnaden, eller är det hemligt?
Postad 03 April 2014 - 17:32
Jag tänkte göra själv, men sen så sa alla konstant att det var typ omöjligt att göra, varpå jag började fundera på att ge bort delar av arbetet. Det blev sen att ge bort allt då jag fick ett bra pris sommjag upplever det.Jaha, spännande! Hur kom du på den iden?
Visst faktiskt inte att det fanns firmor som tog emot så "små" beställningar.
Vad är kostnaden, eller är det hemligt?
Det var faktiskt nicklas som hörde av sig till mig ich sa att han gjorde custom made-högtalare, med extra allt. Då var det lite som att.,, ja, vafan. Kör på det.
Elementen skulle ha kostat mig runt 20.000, jag fick allt för 30. Jag upplever det som väldigt billigt med tanke på hur vansinnigt mycket tid han lagt ner, och lägger ner på högtalaren. Vill inte veta antalet timmar, men många är det
Postad 03 April 2014 - 18:07
Postad 03 April 2014 - 21:13
Har en hel del timmar framför mig med EQ, delningsfrekvenser osv men det finns KAPACITET!
Midbasarna rör sig knappt vid referensvolym och diskanten tror jag kan spela hur högt som helst.
Postad 03 April 2014 - 21:17
Postad 03 April 2014 - 22:10
Berätta hur det låter nu, jag vill iaf höra detsljer
Postad 04 April 2014 - 06:49
Men vad spelar det för roll i jämförelse med de fyra (4) kg morotskaka jag just bakat?
Ser man det så, så blev ju mitt bygge helt oväsentligt känner jag
Med tanke på känsligheten på 95db (98 vid stereo) så är det väl inte konstigt att du inte ser något innan dom sätter projektorn i gungning?
Berätta hur det låter nu, jag vill iaf höra detsljerblir det en betainbjudan i helgen för oss hugade intressenter tro?
Känsligheten är 98dB med ett enkelt element, 103dB för diskanten
Detaljer är för tidigt att ge, måste fixa en bra delningsfrekvens och dra på mellanregistret först. Men, diskanten är detaljerad och spelar otroligt oansträngt oavsett volym. Det är delningen som blir viktig då något blir lite spretigt nu 10min efter inkoppling
Postad 04 April 2014 - 07:12
Just ja, dt är ju mina som ligger på 95 stKänsligheten är 98dB med ett enkelt element, 103dB för diskanten
Detaljer är för tidigt att ge, måste fixa en bra delningsfrekvens och dra på mellanregistret först. Men, diskanten är detaljerad och spelar otroligt oansträngt oavsett volym. Det är delningen som blir viktig då något blir lite spretigt nu 10min efter inkoppling
Gissar att det blir endel mätningar i helgen?
Ser fram emot nya uppdateringar och inväntar demo med extrem spänning
Postad 04 April 2014 - 08:47
Jag tänkte göra själv, men sen så sa alla konstant att det var typ omöjligt att göra, varpå jag började fundera på att ge bort delar av arbetet. Det blev sen att ge bort allt då jag fick ett bra pris sommjag upplever det.
Det var faktiskt nicklas som hörde av sig till mig ich sa att han gjorde custom made-högtalare, med extra allt. Då var det lite som att.,, ja, vafan. Kör på det.
Elementen skulle ha kostat mig runt 20.000, jag fick allt för 30. Jag upplever det som väldigt billigt med tanke på hur vansinnigt mycket tid han lagt ner, och lägger ner på högtalaren. Vill inte veta antalet timmar, men många är det
Jo kan nog vara svårt att göra själv kan jag tänka mig.
Låter som ett väldigt bra alterntativ, inte så farligt dyrt heller. Trodde inte firmor tog på sig sådana abeten, med ett högtalarpar bara, för det är det väl? Skall bli spännande att höra hur de låter och ser ut!
I Göteborg säger du, verkar ligga i Mölndal? Bra att veta inför framtiden
Postad 04 April 2014 - 09:41
det finns nog en bild här någonstans av dom, där man ser hur dom ska se ut. han skulle dock plocka isär allt igen och fortsätta ytbehandla.
är du intresserad av att själv höra dom så går det kanske att ordna en tid att komma förbi innan dom skeppats mot umeå. då får du höra hur dom låter, och skulle du själv bli såld på dom så kommer dom troligtvis kosta mindre än mina, då låda är utprovad, filter tillverkade och allt annat som tar tid fixat. då smäller han bara ihop en låda så är det färdigt. nicklas är nog den enklaste personen jag någonsin stött på att arbeta med, och han är säkert intresserad av att få en potentiell kund till, så det är som sagt inte omöjligt att du kan få komma förbi och höra dom innan dom åker iväg. om intresse finns.
tidigare i tråden så har han skrivit hur dom låter, och det låter som att mellanregistret har blivit något i extrem hästväg då han skrev att han inte trodde att ens dyrbuktikerna (med meridian och avalon) har något som matchar dessa högtalare.
i övrigt arbetar han själv mycket med thiels keramiska element (visst är det thiel?) och hans första tanke var att vi skulle sätta in dom. jag sa dock att jag ville ha lite andra element och efter... oj, det tog nog en månad innan jag ens bestämde mig för elementen. jag har pratat väldigt mycket med honom över hur jag ville ha ljudet och vi har snackat om säkert ett tiotal element. det fascinerande med nicklas är att han ALDRIG ens antytt att jag nog får bestämma mig för element. efter vad jag tror har varit iaf ett 30-tal mail så var elementen bestämda och först då betalade jag. så han är verkligen inte den som stressar fram något och han lyssnar efter vad man själv vill, till punkt och pricka. jag har tom fått lite egna designsaker som han sa att han ska göra eftersom jag frågat efter dom.
ja, jag kan fortsätta i evigheter om hur otroligt bra service jag fått av honom (i en bransch där servicen redan är EXTREMT bra), men jag ska inte göra så mycket reklam
Postad 04 April 2014 - 18:54
Postad 04 April 2014 - 20:41
Postad 04 April 2014 - 22:16
Jonas, har du något nytt till oss?
Postad 04 April 2014 - 22:46
Detta är horisontellt, vertikalt är det snävare men aldrig ett problem när man sitter på 3m.
Diskantera upplevs som lite "essiga" i något enstaka register men jag har ju bara skrapat på ytan när det gäller DPS:n.
Det tar lite tid när man har 7 kanaler att ställa in
Postad 04 April 2014 - 22:55
Börjat få ording på delningen något?
Postad 07 April 2014 - 04:12
Ska upp med duken i veckan är tanken så att jag kan se menyer osv lättare.
Postad 07 April 2014 - 09:37
Nåja, jag kan ge senaste uppdateringarna från mina byggen iaf.
Mina frontar fick jag just höra att han kommer att sätta ett diskantmotstånd på, detta kommer att bli lättillgängligt att byta med en sockerbitslösning. Han menar att det är en smart lösning eftersom jag är diskantkänslig, då jag enkelt kan testa ett par olika motstånd för att få fram en bra nivå på diskanten i mitt rum.
Igår blev mina surrar upphängda. Fy fan så bra dom låter, men inte förrän jag körde en ypao. Det var som att ljudet innan ypaoen var väldigt burkigt och skärande, kändes dessutom som att dom spelade lite i motfas typ. Fördelen med designen efter kalibreringen är att det nog är svårt att hitta bättre surroundkänsla någonstans på planeten, man är helt indränkt av ljud. Nackdelen är basen, ypaoen ville dela på 200, medans mina kloner som jag köpt av jonas delades nere på 100.
Av det lilla jag testat så vart jag vansinnigt nöjd med ljudet från dom, och ljudbilden är enorm. Testades på fotbollsscenen i dark knight rises.
Postad 07 April 2014 - 09:44
är du intresserad av att själv höra dom så går det kanske att ordna en tid att komma förbi innan dom skeppats mot umeå. då får du höra hur dom låter, och skulle du själv bli såld på dom så kommer dom troligtvis kosta mindre än mina, då låda är utprovad, filter tillverkade och allt annat som tar tid fixat. då smäller han bara ihop en låda så är det färdigt. nicklas är nog den enklaste personen jag någonsin stött på att arbeta med, och han är säkert intresserad av att få en potentiell kund till, så det är som sagt inte omöjligt att du kan få komma förbi och höra dom innan dom åker iväg. om intresse finns.
Sorry för sent svar!
Visst, går det att ordna smidigt för dig och byggaren så lyssnar jag gärna
Postad 07 April 2014 - 09:59
Postad 07 April 2014 - 10:08
Du måste testa Matrix (ettan), scenen när dom kommer förbi säkerhetskontrollen och matar kulor i mängder bör testa surrroundetJag ska dra iväg ett mail till honom så ska vi se vad som går att ordna. Jag skriver att du kan vara en potentiell kund framöver så kan det säkert gå att ordnas innan han skickar iväg högtalarna. Han är som sagt väldigt lätt att arbeta med
Postad 07 April 2014 - 10:27
Jag ska dra iväg ett mail till honom så ska vi se vad som går att ordna. Jag skriver att du kan vara en potentiell kund framöver så kan det säkert gå att ordnas innan han skickar iväg högtalarna. Han är som sagt väldigt lätt att arbeta med
Postad 07 April 2014 - 10:31
Postad 07 April 2014 - 12:10
Fäääärdig! Nu har jag skrivit att du är lite på hugget om rätt högtalare dyker upp (som du skrev, ex pi60
) så troligtvis kan det göra det hela intressant för honom också. Annars så promotar han nog gärna sitt företag också. Han tillverkar en egen högtalare också, en stativare som fått bra beröm när den testats, men jag tror att majoriteten av det han gör är customhögtalare.
Du menar att han är sugen på att "tävla" med dina mot andra som jag skulle vara sugen på? Att får mig på andra tankar så att säga?
Jag åker gärna dit, med en bunt skivor i handen, och får en demo och lite marknadsföring av det ena och andra.
Redigerat av genstruktur, 07 April 2014 - 12:11.
Postad 07 April 2014 - 12:23
Postad 09 April 2014 - 05:48
Delade brantare både mellan mid & sub men även mellan mid & diskant. Blev mycket bättre och inte lika vasst i diskanten.
Misstänker att den blir lite stressad när man delar med rekommenderade 12dB/oktav och krämar på.
Men vilket jäkla klipp! Så här mycket punch fanns inte i de förra högtalarna
En annan sak är att man spelar galet mycket högre utan att man tänker på det. Distfritt kallas det. Midbasen spelar så otroligt rent att distortionsmätningarna visar knappt något i REW.
Nästa grej på agendan innan jag går vidare med mer EQ blir nog gainoptimering så att jag får ned brusnivån lite. Inget man tänker på vid film, men musik med väldigt tysta partier, där kan det göra sig påminnt.
Postad 10 April 2014 - 19:55
Passar det en vardag till veckan?
Postad 10 April 2014 - 21:12
Postad 10 April 2014 - 21:28
Annars tycker jag ju att tidig söndag för Jonas och hög SPL är en kul kombo.
Postad 12 April 2014 - 11:24
Kan fö uppdatera att jag inte fått ny ino0fo om mina högtalare ännu. Väntar på mer info, men han kanske inväntar arbete tills delningsfiltret är byggt och installerat.
Redigerat av Zartok, 12 April 2014 - 11:25.
Postad 12 April 2014 - 14:56
Inte alls essig nu! Det var en peak på ca: 4-5B vid delningen mellan mid & diskant (1300Hz). Med den nedtagen via DSP så blev det klockrent.
Men det är ju fortfarande en väldigt detaljerad diskant utan att vara vass eller ljus. Men vi får se om den passar dig som är lite känslig för diskantområdet.
Postad 12 April 2014 - 19:01
däremot bommade jag att det bara var lördag idag. fasen, en hel helgdag till ftw!
Postad 13 April 2014 - 16:19
Postad 13 April 2014 - 16:48
Ska bli spännande att lyssna på dom.
Vad tror ni om en liten demo på onsdag efter middan? Antingen runt 17 eller kl 19 då knoddarna hoppat i säng.
Edit: ändrade dag.
Redigerat av Jonas__W, 13 April 2014 - 17:03.
Postad 13 April 2014 - 19:27
på tal om det, jag ställde ju in surrarna med den och det blev rätt bra. dock så försvann den inställningen, vilket var grymt störande. ska göra igen när jag har... ja, 10 minuter över. det tar ju bara typ så länge. jag ändrar det där till när jag har ork över =D
för mig skulle det absolut fungera på onsdag. hur ser det ut för övriga hugade spekulanter?
Postad 13 April 2014 - 21:16
ja, det börjar pirra lite. det har ju ändå gått typ ett kvartal sen jag beställde dom får jag för mig. känns som det iaf
woofern är jag helt övertygad om kommer att fungera prima för mig, och diskanten... ja, det är bara att arbeta endel med motstånden, fram tills att jag har en diskant som jag upplever som bra, sen kan man ställa in lite ytterligare med hjälp av ypaoens automatiska korrigeringssystem.
på tal om det, jag ställde ju in surrarna med den och det blev rätt bra. dock så försvann den inställningen, vilket var grymt störande. ska göra igen när jag har... ja, 10 minuter över. det tar ju bara typ så länge. jag ändrar det där till när jag har ork över =D
för mig skulle det absolut fungera på onsdag. hur ser det ut för övriga hugade spekulanter?
Motstånd är en sak, men att förlita sig på att YAPO ska fixa diskanten bra är kanske inget jag skulle gjort.
Helst av allt skulle du ha haft möjlighet till extern EQ via en MiniDSP eller dylikt.
Problemet med motstånd är ju att du kommer att sänka hela diskantnivån en del. Har du som jag hade, en puckel på ett spann på 50Hz på 5dB så blir det problem.
Du skulle verkligen ha haft kvar mätutrustningen så att du ser vad dina motstånd gör i praktiken och om det finns några större problem som dom inte rår på.
Postad 13 April 2014 - 22:09
Sen så är det inte omöjligt att köpa en rew-rekommenderad mic om det skulle tryta ordentligt hemma. Sålde xtz då jag inte fick den rättkalibrerad med rew. Behringer mfl har väl en bunt miccar som jag hade kunnat fundera på. Men men, det är som sagt om det inte går att få till på annat sätt. Man ska inte måla fan på väggen inte
Postad 13 April 2014 - 22:15
Problemet med alla autokalibreringar förrutom t.e.x Audessy Pro är att de ofta lyfter alldeles för mycket om man har dalar i frekvensgången vilket skapar artifakter och distortion. Syns direkt när man mäter. Ibland kan ju dock autokalibreringar göra mer nytta än skada även med detta i åtanke om man har stora problem med högtalare och eller rum.
En EQ för det övre registret är underskattat. Om man säger så här, hade jag inte lokaliserat min peak vid 1300Hz med mätning och kunnat korrigera med EQ, då hade jag sålt mina nya toppar imorgon. SÅ illa lät det i början. Alldeles för essigt.
Men en enkel handpåläggning med EQ låter dom fantastiskt
Postad 13 April 2014 - 22:29
Vore riktigt spännande att se hur högt man egentligen spelar nu. Det är inte bra för hörseln detta...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
69 bilder
61 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?