Viktigt nä, men däremot kan vi enas om att kablar är nödvändigt...Men en sak kan iaf enas om inför julen, Kablar är viktigt, Så viktigt att utan dom blir det inget ljud i huvudtaget.
Skillnad på dyra och billiga kablar?
Postad 09 December 2012 - 14:51
Postad 10 December 2012 - 12:26
alltid lika kul när nån ringer å säger att det låter konstigt i min anläggning offtast så beror de på fel fasning
ps. kasta alla mätkrungor o använd hörseln
Postad 10 December 2012 - 12:40
nån fråga vilken kabel låter bäst ......det beror på vilken musik smak du har och vilken annläggning du har
Postad 10 December 2012 - 12:51
haha nån sa att det finns bara en del i värden med guld öron inte mitt fel att jag har såna
alltid lika kul när nån ringer å säger att det låter konstigt i min anläggning offtast så beror de på fel fasning
ps. kasta alla mätkrungor o använd hörseln
finns ingen i värden som kan för klara varför just din kabel låter bra om den var bäst så skulle alla ha såna
nån fråga vilken kabel låter bäst ......det beror på vilken musik smak du har och vilken annläggning du har![]()
![]()
Om du har åsikter eller kunskaper du vill dela med dig av så är du hjärtligt välkommen att göra det, men direkta felaktigheter eller meningslösa och infantila känsloyttringar angående din egen fysik är totalt bortkastat här.
Skulle det vara så att du är ironisk eller bara skojar i dina senaste inlägg så har det totalt gått mig förbi...
Postad 10 December 2012 - 13:17
man kan inte mäta sig fram till hifi ljud man måste lyssna .Om du har åsikter eller kunskaper du vill dela med dig av så är du hjärtligt välkommen att göra det, men direkta felaktigheter eller meningslösa och infantila känsloyttringar angående din egen fysik är totalt bortkastat här.
Skulle det vara så att du är ironisk eller bara skojar i dina senaste inlägg så har det totalt gått mig förbi...
Postad 10 December 2012 - 13:23
man kan inte mäta sig fram till hifi ljud man måste lyssna .
hur lär man ut att kunna höra enskilda detaljer i musiken ....
Postad 10 December 2012 - 16:08
Gör ditt nätfilter någon nytta över huvud taget när det är kopplat till ett ojordat uttag?hej....
suttit å små fnissat åt en del komentarer .....jo ang kablar man kan mäta upp skilnader på dem
men när det gäller att höra så beror de ju på om man kan eller inte höra skillnad d.v.s. man måste ha lärt sig höra skillnaden mellan olika kablar i slutänden så är de du som lyssnar som vet om de är en bra kabel.
Postad 10 December 2012 - 16:08
Oh god, here we go again.man kan inte mäta sig fram till hifi ljud man måste lyssna .
Postad 10 December 2012 - 16:34
Gör ditt nätfilter någon nytta över huvud taget när det är kopplat till ett ojordat uttag?
ja räddat min anläggning fler tal mot åska å stöm av brått det bryter srömen 10 mili sek före allt annat i lägen heten och håller ständit 220 volt från dosan annars så skulle jag inte ha ett
Postad 10 December 2012 - 19:29
Samma tankegång här...Undrar mest vad hans tidigare nick var...
Syftet är dock uppenbart.
Postad 10 December 2012 - 20:37
Tror verkligen att en billig förstärkare och en dyr förstärkare jobbar i samma liga?
Kan man med lite pengar skapa något bättre än en betydligt dyrare?
T.ex en för 5000 kr kontra en för 20000kr.
nu tror jag att du är ute å cycklar
Postad 10 December 2012 - 20:41
Ja, samma troll som bara dyker upp i nya skepnader hela tiden fast med samma trolleri och syfte att just trolla.Oh god, here we go again.
Så om alla bara ignorerar det så kanske det tynar bort....
Postad 10 December 2012 - 20:50
Beroende på "fenomen" snarare slöseri med tid, energi och ibland pengar. Helt klart är vissa fenomen intressanta och värda att utvärdera men dit hör dock inte t.ex. hoemopati, astrologi, healing och spökjägare. Till den högen kan vi även placera t.ex. påstådd påverkan av kabelns färg, målade cd-kanter och hifimössens superegenskaper.
Att påstå att det är motiverat med dyra elektriska ledare för att lösa i sammanhanget enkla uppgifter knackar nog på dörren och det kommer nog att så vara tills någon äntligen kan påvisa det.
Att många subjektivt upplever skillnader även när inga föreligger är däremot ställt utom tvivel. Jag tror att jag, i detta forum, var först att länka till nedan läsktest från programmet "Hjärnstorm". Det har varit upp några gånger sedan dess men det illustrerar oerhört tydligt hur starkt förväntan kan bidra. För de som inte sett det tidigare... "Hur kan det vara samma när det smakar olika?!?"
http://www.youtube.com/watch?v=0HyZIMBQ8n0
detta har inget me hifi att göra !!!
Postad 10 December 2012 - 20:55
God dag, long time no see.nu tror jag att du är ute å cycklar
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag är ofta ute och cyklar men visst är de skillnad på förstärkare med olika priser liksom kablar.
Så är det ju bara. Man får det man betalar för.
Postad 10 December 2012 - 20:58
OMG - snacka om att mitt inlägg (tack vare Herr Svalander) gav vatten på kvarnen åt denna diskussion
På min Harmonic Tech snokar har iaf de första och sista 20cm på kabeln olika färg. Kör då rött för +pol och svart för -pol. Verkar ju inte bra om nu svart låter bättre än rött. Obducera kabeln och byta färg? Snacka om ångest och klump i magen!
färgen har ingen betydelse för ljudet
Postad 10 December 2012 - 21:07
Nja det är nog som så att du inte tål sanningen utan outröttligt klankar ner på dem som inte tycker som du.
Jag har mer rätt än dig när det gäller skillnader på olika kablar.
Mvh
bra där
Postad 10 December 2012 - 21:12
ok jag trodde du mena att en förstärkare för 5000 skulle vara bättre än en för 20000God dag, long time no see.
Jag är ofta ute och cyklar men visst är de skillnad på förstärkare med olika priser liksom kablar.
Så är det ju bara. Man får det man betalar för.
Postad 10 December 2012 - 21:14
Ja, det kan du räkna med...bra där
![]()
det är bara en som vet hur ljud ska var som kan säga så där
Postad 10 December 2012 - 21:14
Jodå det kan det ha.
va tänkte du fårgen eller mattrialet som omsluter ledaren
Postad 10 December 2012 - 21:16
Jag skrev nog lite otydligt.. Oftast är en dyrare bättre än en billigare.ok jag trodde du mena att en förstärkare för 5000 skulle vara bättre än en för 20000
Ja det finns olika färgpigment som kan variera i sin förmåga att isolera från radiovågor i luften. Men vi pratar om mikroskopiska skillnader.va tänkte du fårgen eller mattrialet som omsluter ledaren
Postad 10 December 2012 - 21:20
De flesta kabler behöver spelas IN. Blindtester med ur och inkopplingar förstör och kablarna får inte tid att lugna ner sig.
Därför är de flesta blindtester helt värdelösa.
ja man får ju räkna me minst 200 timmar utan att slå av anläggningen
Postad 10 December 2012 - 21:25
Det skiljer en hel del hur länge det behövs spelas in men du kan stänga av anläggningen utan problem men inte koppla in och ur under tiden. Kopplar man ur dom så tar det tid igen att spela in dom.ja man får ju räkna me minst 200 timmar utan att slå av anläggningen
![]()
Postad 10 December 2012 - 21:26
dom kan ju vara hörbara hmmm hur ska man testa de har inte sett att de går å beställa en kabel i viss färgJag skrev nog lite otydligt.. Oftast är en dyrare bättre än en billigare.
Ja det finns olika färgpigment som kan variera i sin förmåga att isolera från radiovågor i luften. Men vi pratar om mikroskopiska skillnader.
Postad 10 December 2012 - 21:27
Jag själv hör ingen skillnad. Men Svalander påstår att svarta är bäst.dom kan ju vara hörbara hmmm hur ska man testa de har inte sett att de går å beställa en kabel i viss färg
![]()
Postad 10 December 2012 - 21:31
de var ju nästan de första man lärde sig i hifi skolanDet skiljer en hel del hur länge det behövs spelas in men du kan stänga av anläggningen utan problem men inte koppla in och ur under tiden. Kopplar man ur dom så tar det tid igen att spela in dom.
Postad 10 December 2012 - 21:33
On a stick??Är det nån mer än jag som tycker detta är tragikomiskt......
http://www.youtube.c...h?v=QgNKI2CRQFo
Hehehe
Postad 10 December 2012 - 21:34
skulle va kul å veta hur dom kom fram till de ska bolla frågan vidare till min lärare som har svart bälte i ljud och även han har dessa myt om spunna * guldöron *Jag själv hör ingen skillnad. Men Svalander påstår att svarta är bäst.
Postad 10 December 2012 - 21:36
Precis, man kan ha på stereon hela tiden om man är beredd på att betala strömmen.de var ju nästan de första man lärde sig i hifi skolan
är 36 började med ljud vid 6 års ålder hehe
Låteri regel bäst efter 30min till 2 timmar påslagen.
Tyvärr får du inget gehör här av dessa snubbar som härbärgerar här.
Postad 10 December 2012 - 22:12
Snacka om att leta efter ett halmstrån till möjliga (eller kanske löljliga är rätt ord) förklaringar till påståendet att olika färg på kablarna skulle påverka ljudet. Trams är trams även om det finns "pseudoförklaringar". Hoppar man över sunt förnuft och logik så kan man däremot naturligtvis tro på vad som helst...
De flesta (?) menar ju att högtalare och rum är det som betyder mest för ljudet. Man borde kanske då kolla upp vilken lack som användts till högtalarna och fundera på vilket tapetklister som är bäst. Teoretiskt skulle ju partiklarna i dessa kunna påverka ljudet.
kan du tänka det finns ljud tapeter 600 metern
Postad 10 December 2012 - 22:18
Precis, man kan ha på stereon hela tiden om man är beredd på att betala strömmen.
Låteri regel bäst efter 30min till 2 timmar påslagen.
Tyvärr får du inget gehör här av dessa snubbar som härbärgerar här.
,,,,, har nog insett de...... bor i hyres rätt me varm hyra.... så...
Postad 10 December 2012 - 22:19
Haha kör så det ryker..,,,,, har nog insett de...... bor i hyres rätt me varm hyra.... så...
![]()
![]()
![]()
![]()
Postad 11 December 2012 - 00:17
För er som tror att jag driver: NEJ jag är helt allvarlig
Man får en grym svärta i ljudet o mycket mer live ljud helt enkelt, med extrem upplösning. Detta fungerar med alla högtalare på marknaden!
Ni kan köpa blå kabel av mig för 100.000kr/m
Postad 11 December 2012 - 00:23
Terminerad? Går det att välja banan eller spade?Blå kabel hölje höger era högtalare till helt nya höjder
Ni måste bara testa! Men undvik grön färg det ger störningar!
För er som tror att jag driver: NEJ jag är helt allvarlig
Man får en grym svärta i ljudet o mycket mer live ljud helt enkelt, med extrem upplösning. Detta fungerar med alla högtalare på marknaden!
Ni kan köpa blå kabel av mig för 100.000kr/m
Postad 11 December 2012 - 00:30
Vet inte vad det beror på men om jag får spekulera så kanske signalen/strömmen från min förstärkare får expandera mer nu i den naket guldiga 24K-kontakten där kardelerna möter innanmätet? Det är ju ändå ett visst tryck av plasten på kontakten som kan göra skillnad?
Nej, inte?
Postad 11 December 2012 - 00:41
Postad 11 December 2012 - 12:00
ni är bar avisSkulle önska att Leif och Leif kunde flytta ihop och diskutera inom sina egna fyra väggar och låta oss andra slippa bevittna eländet...
bara ska de vani är bar avis
![]()
Postad 11 December 2012 - 13:30
ni är bar avis
![]()
bara ska de va![]()
![]()
Näää, men du, ni eller vad det nu kan vara passar nog bäst i enskilt rum långt ifrån folk som gärna vill diskutera och utbyta riktiga erfarenheter.
Postad 11 December 2012 - 13:38
Annars finns det ju andra forum för trams.
@ Leif och marantz: Att ha totalt meningslösa konversationer med varandra i en tråd är ej ok. Sköt det via PM annars utdelas varningar.
Detta gäller självklart alla i allmänhet men i synnerhet just Leif och marantz.
Postad 16 December 2012 - 22:38
http://www.ebay.com/...=item43b1055642
Kopplade in kablarna och satte på. Eh? Va fan.....basen är ju nästan helt borta, sångaren är inte centrerad i ljudbilden längre? Upplevde även att volymen på musiken sänktes vid samma db på stärkaren. Hade inte förväntat mig någon skillnad alls utan att allt bara skulle se snyggare ut nu med fina kablar på golvet. Spelade några olika skivor och mina Vienna har aldrig låtit så tunt och oinspirerande. Gick ut i köket och diskade i 5min för att lugna ner mig. Spelade lite till och kom fram till att såhär lät det INTE med mina gamla hifiklubbenkablar. Kollade anslutningarna en gång till och att det var svart på svart och röd på röd. Jorå allt satt som det skulle.
Bytte tillbaka till mina gamla vanliga kablar och nu låter det som vanligt igen.
Det enda som jag kan se som skulle kunna påverka funktionen är att bananerna på nya kablarna inte "låser" fast lika bra i slusteget och i högtalarna som bananerna på hifiklubbenkablarna. Kan det vara det som är boven? Har de märkt de nya kablarna fel kanske? Tagit fel färg på krympslangen och skiftat röd/svart?
Någon som kan hjälpa mig förstå det här?
Redigerat av genstruktur, 16 December 2012 - 22:43.
Postad 16 December 2012 - 22:53
Har innan kört med några lösmeterkablar som jag köpte för ca 60kr/m på hifiklubben för en massa år sedan. De har bananer i slutstegsändan som jag själv satt dit och sen klämmer jag fast kabeln i högtalaren(hade inte fler bananer vid tillfället och inte orkat köpa fler). Ville ha ny kablar bara för utseendet skull. Köpte dessa:
http://www.ebay.com/...=item43b1055642
Kopplade in kablarna och satte på. Eh? Va fan.....basen är ju nästan helt borta, sångaren är inte centrerad i ljudbilden längre? Hade inte förväntat mig någon skillnad alls utan att allt bara skulle se snyggare ut nu med fina kablar på golvet. Spelade några olika skivor och mina Vienna har aldrig låtit så tunt och oinspirerande. Gick ut i köket och diskade i 5min för att lugna ner mig. Spelade lite till och kom fram till att såhär lät det INTE med mina gamla hifiklubbenkablar. Kollade anslutningarna en gång till och att det var svart på svart och röd på röd. Jorå allt satt som det skulle.
Bytte tillbaka till mina gamla vanliga kablar och nu låter det som vanligt igen.
Det enda som jag kan se som skulle kunna påverka funktionen är att bananerna på nya kablarna inte "låser" fast lika bra i slusteget och i högtalarna som bananerna på hifiklubbenkablarna. Kan det vara det som är boven? Har de märkt de nya kablarna fel kanske? Tagit fel färg på krympslangen och skiftat röd/svart?
Någon som kan hjälpa mig förstå det här?
prova detta ta ett AAA batteri och kolla fasningen på högtararens kabel
låt högtalarens kabel sitta i hög talaren ej förstärkaren lägg den svart - polen på batteriet och gör samma sak me de röda kabeln på + på batteriet dutta några gånger med plus kabeln så ser du om bas mebpranet rör sej utåt om de gör det så har du kopplat rätt får inte röra sig inåt då är det fel kopplat
Postad 16 December 2012 - 22:58
prova detta ta ett AAA batteri och kolla fasningen på högtararens kabel
låt högtalarens kabel sitta i hög talaren ej förstärkaren lägg den svart - polen på batteriet och gör samma sak me de röda kabeln på + på batteriet dutta några gånger med plus kabeln så ser du om bas mebpranet rör sej utåt om de gör det så har du kopplat rätt får inte röra sig inåt då är det fel kopplat
Funkar det med ett R6? ett sådant har jag hemma. Baselementen är sidmonterat på Vienna Strauss, går inte ta bort tygskyddet tyvärr på det elementet. Tror det spelar från 70hz och neråt. Över 70hz så är det ett av de elementen som är monterade fram som tar över, går det att se på det tror du? Där kan jag ta bort skyddstyget nämligen.
Edit:
The Strauss's woofer begins operation at around 70Hz, which is low enough to free the lower-midrange driver from having a crossover point in critically audible frequencies. According to VA's specifications, the woofer extends down to 26Hz
Edit: Mailade säljaren på ebay om de haft problem med skiftade krympslangsfärger på andra kablar. Får se vad de svarar. Är det bara det problemet kan jag ju sätta på nya bananer själv bara. Blir ju inte så prisvärt men det är det inte att skicka tillbaka dem heller
Redigerat av genstruktur, 16 December 2012 - 23:07.
Postad 16 December 2012 - 23:06
R6 funkar me men du får inte hålla mer än ca 2 sek annars kan du bränna upp diskant me så stort batteriFunkar det med ett R6? ett sådant har jag hemma. Baselementen är sidmonterat på Vienna Strauss, går inte ta bort tygskyddet tyvärr på det elementet. Tror det spelar från 70hz och neråt. Över 70hz så är det ett av de elementen som är monterade fram som tar över, går det att se på det tror du? Där kan jag ta bort skyddstyget nämligen.
Postad 16 December 2012 - 23:10
om de inte funkar så gör så härR6 funkar me men du får inte hålla mer än ca 2 sek annars kan du bränna upp diskant me så stort batteri
koppla bara in en högtalare och spela en låt med mycke bas ca 1 min sen koppla om bakom hög talaren lyssna viket läge de lät bättre gör samma sak med andra högtalaren men de kan ju vara bara en kabel som är fel märkt me
Postad 16 December 2012 - 23:12
om de inte funkar så gör så här
koppla bara in en högtalare och spela en låt med mycke bas ca 1 min sen koppla om bakom hög talaren lyssna viket läge de lät bättre gör samma sak med andra högtalaren men de kan ju vara bara en kabel som är fel märkt me
Skall kolla med batteriet bums! brb
Postad 16 December 2012 - 23:16
hjälper inte de ..... då har du fel på kabeln därför ska man aldrig köpa olyssnade kablar har gått på den minan självSkall kolla med batteriet bums! brb
Postad 16 December 2012 - 23:19
Redigerat av genstruktur, 16 December 2012 - 23:20.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
135 bilder
5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?