Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris?

1144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99.22 (Surroundhögtalare) 1 8.833332 (5) Inga priser
Quad 12L Classic (Surroundhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
System Audio Mantra 60 (Golvhögtalare) 9 9.375 (7) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9.214284 (13) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 II (Golvhögtalare) 8 9.296296 (26) Inga priser
Klipsch Reference RF-62 II (Golvhögtalare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Trust Mica 2.1 (Datorhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8.333332 (2) Inga priser
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
System Audio Aura 50 (Golvhögtalare) 2 8.5 (5) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
41 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 14 dagar sedan
* Officiell Tråd - XTZ 99.25/26/36 * (1922 inlägg) 3 år sedan
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Köpa Swans högtalare? (83 inlägg) 5 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 6 år sedan
System Audio Aura 50 limited edition (68 inlägg) 8 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
* Officiell Tråd - SwanSpeakers * (978 inlägg) 9 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 683 S2 vs Klipsch RF-82 II (32 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
dls r66 vs klipsch rf 82 (12 inlägg) 10 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Nya monitor Audio silver 10 vs Wharfedale Jade 7 mfl (19 inlägg) 11 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 11 år sedan
Externa förstärkare (10 inlägg) 11 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 12 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
System audio Mantra 60 (207 inlägg) 12 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 12 år sedan
Denon X4000 + DM683 VS Marantz Sr7008 + Klipsch RF82-II (10 inlägg) 12 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 12 år sedan
System Audio - Ljudkaraktär (168 inlägg) 13 år sedan
Sub för musiklyssning till Quad12L? (13 inlägg) 13 år sedan
Klipsch vs Heco (24 inlägg) 13 år sedan
Klipsch RF-62 II (15 inlägg) 13 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 13 år sedan
Uppgradering från Dynavoice M-65 (19 inlägg) 13 år sedan
Bas och dynamik mellan XTZ 99.36 och Canton Chrono 509.2 (17 inlägg) 13 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Orkar den driva? (17 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Klipsch RF serien * (642 inlägg) 14 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 14 år sedan
hjälp med val av högtalare (9 inlägg) 14 år sedan
Tips på Pianolackade stativare, Ca 5k (23 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 20 July 2012 - 19:09

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Jag fyndar mest med beg. grejer. Oftast halva priset men kanske inte de senaste.
Kul att ni använder era anläggningar mycket

lite som mig då....man får så mkt mer om man vågar :)
tror inte jag har en ljudpryl under 10år på nacken (förutom tv-bd spelare)

Postad 20 July 2012 - 19:12

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Begagnat är bra om man hittar rätt prylar. Ska iväg och lyssna på väldigt gamla och intressanta prylar i helgen, om dom lever upp till mina förväntningar återkommer jag med intryck och bilder. :)

Trevligt, ibland har man hört något som man fastnat för men man kanske inte slog till då.
Sen kan de dyka upp igen på beg marknaden.
Blir man sugen? Jo.
Jag köper nog mest saker med ganska få år på nacken. Priset sjunker rätt snabbt trots allt på typ 3 år.

Redigerat av Leif B, 20 July 2012 - 19:13.

Postad 20 July 2012 - 19:13

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Jag lyssnar varje dag i stort sett. Ändå har jag inte lagt ner mer än 20k för min stereo.
Och jag tycker de låter riktigt bra.
Vad har ni lagt?
Lyssnar ni ofta?

Det finns nog två olika skolor.
Själv bygger och planerar jag säkert 10 ggr så mycket som jag lyssnar på min anläggningen och sen finns det andra som gör tvärt om.
Men är man prylbög så är man.

På TS fråga:
De högtalare som jag hört och som man har tappar hakan av när man hört dem har inte varigt billiga och då har man hört på en hel del både billigt och dyrt. Tyvärr kräver de även en hel del av rummet samt placering så jag har inte plats för elektrostater som är mina favoriter. När jag tänker på det har jag nog aldrig hört några nya billiga högtalare som låtit tillräckligt bra för att köpa.

Postad 20 July 2012 - 19:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 4

fan man kan ju undra om "ni" hinner av att njuta av musik i över-huvud-taget?

Eftersom jag inte sitter och jämför massa meninglösa tweaks så har jag massa tid att lyssna på musik. Sitter t ex i sweetspot nu och lyssnar.

Postad 20 July 2012 - 19:16

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det finns nog två olika skolor.
Själv bygger och planerar jag säkert 10 ggr så mycket som jag lyssnar på min anläggningen och sen finns det andra som gör tvärt om.
Men är man prylbög så är man.

På TS fråga:
De högtalare som jag hört och som man har tappar hakan av när man hört dem har inte varigt billiga och då har man hört på en hel del både billigt och dyrt. Tyvärr kräver de även en hel del av rummet samt placering så jag har inte plats för elektrostater som är mina favoriter. När jag tänker på det har jag nog aldrig hört några nya billiga högtalare som låtit tillräckligt bra för att köpa.

Kul att du funnit det du trivs bäst med.
Elektrostater är ju tyvärr inte så billiga.

Postad 20 July 2012 - 19:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

blir tyvärr lätt så när forumet hux flux blir invaderat av folk som skriver vad som är rätt o fel som om det vore lag.

1. Så de fysiska lagarna är helt subjektiva?
2. Det är alltså bättre att låta felaktigheter och rena lögner stå oemotsagda?

Postad 20 July 2012 - 19:25

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Jag tror alla här inne är överens om att det både finns en objektiv och en subjektiv del i begreppet "hifi". Och det är förmodligen det som är tjusningen.

Postad 20 July 2012 - 19:32

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Jag tror alla här inne är överens om att det både finns en objektiv och en subjektiv del i begreppet "hifi". Och det är förmodligen det som är tjusningen.

Ja det passar nog oss flesta vad vi vill åstadkomma med vår hobby.

Postad 20 July 2012 - 19:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ja och objektiva fakta är inte subjektiva. :)

Postad 20 July 2012 - 19:35

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

1. Så de fysiska lagarna är helt subjektiva?
2. Det är alltså bättre att låta felaktigheter och rena lögner stå oemotsagda?

kände du dig träffad karlsson ;)

Postad 20 July 2012 - 19:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 2

Eftersom jag inte sitter och jämför massa meninglösa tweaks så har jag massa tid att lyssna på musik. Sitter t ex i sweetspot nu och lyssnar.

Hehe, ett av de bättre inläggen i tråden.

En del verkar lägga all sin fritid på att testa olika kablar, träklossar, lädermöss, guldsäkringar osv.

Sen får jag väl erkänna att jag tycker det är kul att mäta. Jag har kontrollerat att källan mäter så bra som den ska enligt specen, och även försteg samt högtalare (och därmed till viss del också slutsteget eftersom eventuell dist hade hängt med där). Fast det har jag ju gjort en gång och sen är det bra med det.

Något som är klart intressant är t ex att disten i basen (30Hz*) steg från 1% till 2%, dvs dubblerades när högtalarna drevs av Denon A10SE, utan slutsteget inkopplat. Det hade man inte fått reda på utan att mäta det själv. Det finns ingenting i tester osv som visar det.

* Mätt med en simpel mic, så troligtvis är siffrorna sämre än de hade varit med en bättre mic. Trots det låg annars disten under 0,05% från ~500Hz och hela vägen upp till 20 kHz. Man kan ju fråga sig om det hade varit möjligt med en rörstärkare som distar flera procent. Enkel logik säger att det inte hade funkat...

Postad 20 July 2012 - 19:52

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Ja och objektiva fakta är inte subjektiva. :)

det finns de som sitter på rör häckar kopplade på wlm talare med pappers element som aldrig någonsin skulle byta till ex pi60 hur är det vetenskapligt framtaget.... jo för de behöver inte spela 105db med disst som följd för att njuta, utan föredrar lägre volymer med en rundare/mjukare spelstil....har de fel?????

Redigerat av robert293, 20 July 2012 - 19:53.

Postad 20 July 2012 - 20:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Vad folk föredrar är subjektivt. Du får lära dig skilja på det och objektiva saker. :)

Postad 20 July 2012 - 21:15

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
så din åsikt är av den yttersta sanningen...när man läser så låter det som en korsriddare i mina ögon.

Redigerat av robert293, 20 July 2012 - 21:16.

Postad 20 July 2012 - 21:21

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 2

stämmningen har ju inte varit direkt på topp det senaste året.....vilket det borde med tanke på vilken fin hobby vi har.

Äh, i ärlighetens namn är det ju ingen skillnad mot hur det alltid har varit. Ni glömmer bara. Det var väl tex 1,5-2 år sedan som Dallan satt här och hotade folk rent fysiskt. Och innan dess härjade ju Maveric runt (även efter under diverse nick) med en av de mest överlägsna attityder och otrevliga sätt forumet någonsin skådat osv osv.

Pallar man det inte, så skit i sådana här trådar. Lagom mycket hetta är ju underhållande! :D

edit: Och har man svårt för att höra objektiva fakta, och föredrar rena felaktigheter och allmänna dumheter så finns ju alltid hififorum.nu för de som föredrar det. ;)

Redigerat av B8, 20 July 2012 - 21:24.

Postad 20 July 2012 - 23:10

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Ja var är Chris Lymme? :)

Postad 20 July 2012 - 23:12

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

så din åsikt är av den yttersta sanningen...när man läser så låter det som en korsriddare i mina ögon.

Exakt hur kunde du tolka det jag sa som det?
En försiktig fråga: Förstår du skillnaden mellan objektiv och subjektiv?

Postad 21 July 2012 - 08:56

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
när man läser allt du skriver så drar man lätt paralleler till en korsriddare ute på heligt uppdrag.

ja jag vet skillnaden.

Redigerat av robert293, 21 July 2012 - 08:57.

Postad 21 July 2012 - 09:41

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 1
Här är ett kvalificerat blindtest för er som fastnat i rutinmässig pajkastning:
http://www.psykologi...se/asperger.php

Postad 21 July 2012 - 09:54

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Här är ett kvalificerat blindtest för er som fastnat i rutinmässig pajkastning:
http://www.psykologi...se/asperger.php

Haha, klockrent!

Postad 21 July 2012 - 10:19

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

"Vi" är du, jag och en förkrossande majoritet av jordens befolkning.

SACD har floppat för att nästan ingen bryr sig särskilt mycket om diskret mångkanaligt distribuerad musik, och ännu färre anser att ljudkvaliteten i praktiken är bättre.

Skillnaden på "skikten" är i sig ointressant, men du menar möjligtvis hybrid-plattor, och det vanliga 2-kanalsludet i audio-cd-lagret kan då jämföras med sacd-mångkanalsmixen. Att det hörs skillnad då är ganska givet... :)

Vem har talat om mångkanals-SACD, inte jag. Det är helt ointressant. Skillnaden uppkommer inte förrän man använder sig av enbart tvåkanals SACD men full upplösning. Du har inte SACD-skivor, va?

Flopp, jo det kan man kalla det. (Utom i Japan då. Kanske beror på att man är lite mer mån om kvaliteten där. ...?) Dessutom finns nu ljudskivor i blu-rayformat. Men jag har förstått att många lyssnar mest på musik över sina 5.1 eller 7.1 anläggningar. För samma peng får man ett betydligare kompetentare 2.0 -system, men jag antar att ljudet inte har högsta prioritet om man satsar på ett 5.1/7.1-system.

Postad 21 July 2012 - 10:44

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

men jag antar att ljudet inte har högsta prioritet om man satsar på ett 5.1/7.1-system.

Det här är en dum generalisering som återkommer alldeles för ofta. Ungefär som att det skulle vara "finare" att lyssna på musik i 2-kanal, och att man inte bryr sig om välljud om man kan uppskatta musik i surround. Totalt nonsens och dumheter!

Är väl inget som säger att man inte kan börja med det kompetentare 2-kanalssystemet och sen bygga på med 5.1 i så fall?

Redigerat av B8, 21 July 2012 - 10:45.

Postad 21 July 2012 - 10:47

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Vem har talat om mångkanals-SACD, inte jag. Det är helt ointressant. Skillnaden uppkommer inte förrän man använder sig av enbart tvåkanals SACD men full upplösning. Du har inte SACD-skivor, va?

Precis tvärtom faktiskt.

Mångkanalsreleaser är det enda relevanta argumentet för sacd eftersom ljudkvaliteten i övrigt är fullt jämförbar med cd-audio.

Jag har inga sacd-skivor (längre) just för att mångkanalsutbudet inte var särskilt intressant och skillnaden i övrigt obefintlig.

Flopp, jo det kan man kalla det. (Utom i Japan då. Kanske beror på att man är lite mer mån om kvaliteten där. ...?) Dessutom finns nu ljudskivor i blu-rayformat. Men jag har förstått att många lyssnar mest på musik över sina 5.1 eller 7.1 anläggningar. För samma peng får man ett betydligare kompetentare 2.0 -system, men jag antar att ljudet inte har högsta prioritet om man satsar på ett 5.1/7.1-system.

I Japan har den välmående delen av befolkningen alltid varit intresserad av ny teknik, men tror mer att det ofta handlar om status än genuint intresse för kvalitet.

Pga stora säljvolymer av surroundgrejor är det idag inte sannolikt att man får mer för pengarna om man köper 2-kanalsstärkare, och en sub ger i princip alltid "mervärde", så det är faktiskt bara kostnaden för center och surroundlådor som gör skillnad, och din generalisering faller därför platt.

Vad vinner du förresten på att så töntigt försöka förolämpa alla som kör mer än 2.0 ???

Postad 21 July 2012 - 10:53

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

"Vi" dvs majoritetetn av jordens befolkning sitter på värdelöst ljud så det är klart att dom inte hör skillnad på CD och SACD. Sen är det skillnad på inspelning och inspelning. Det finns säkerligen bra inspelningar på CD som låter bättre än dåligt mixade SACD.

Jag har bara gjort några A och B test mellan CD och SACD på en riktigt bra anläggning (Classé-anläggning med B&W 802) och det jag märkte är att just rummet blir tydligare. Mixen öppnar upp och det blir tydligare var alla instrument ligger i ljudbilden. Jag och min kompis testade att switcha emellan CD och SACD och sen gissade vi vad som var vad och båda hörde skillnaden. Som om det helt plötsligt fanns mer plats för musiken. Men som sagt: ingen skulle kunna höra någon skillnad på sitt kompaktsystem i köket.

Skönt att se att någon tar ljud på allvar. Jag och några till kan alltså höra skillnad. Det vore bra om de som skriver inlägg snarare erkänner att just de inte kan höra skillnad istället för att generellt hänvisa till blindtester, där myriader av parametrar kan gå fel. Just på akustisk musik inspelad med få eller enbart två-kanaler och gärna utan mixer-bord eller kompression, avslöjar ofta just HD-formatens förmåga att¨återge de små ljuden som ger information om rummets storlek, ytor och musikernas placering. Jag tänker på en del inspelningar på Opus3, Proprius och viss mån BIS.

Har f.ö ett gott öga till Classé även om jag själv sitter med Krell-prylar. Pålkransbas och smärtsamma ljudnivåer är inget problem, men enligt min erfarenhet är det inte det som eftersträvas på denna nivå, utan det är just upplösningen och den nästan holografiska förmågan att återge rummet om inspelningen tillåter det. Ett test man kan göra själv är att istället för att höja volymen - sänka den och se om upplevelsen av det aktustiska rummet är intakt. Det skiljer agnarna från vetet.

Postad 21 July 2012 - 11:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

när man läser allt du skriver så drar man lätt paralleler till en korsriddare ute på heligt uppdrag.

ja jag vet skillnaden.

1. Håll inläggen på lite högre nivå.
2. För en som påstår han vet skillnaden mellan objektivt och subjektivt så verkar du ofta ändå blanda ihop det.

Källa?
Det finns flera källor som motbevisar detta.

Det vore bra om de som skriver inlägg snarare erkänner att just de inte kan höra skillnad istället för att generellt hänvisa till blindtester, där myriader av parametrar kan gå fel.

Ja, för i öppna tester så kan inget gå fel? :lol:
Snarare tvärtom, att bara vid bra kontrollerade tester så kan man verkligen uttala sig om saker och ting :)

Postad 21 July 2012 - 11:20

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Det var en löjlig generalisering. Det finns flerkanalsinspelningar av musik och surroundlägen som låter riktigt bra med t ex elektronisk musik. Jag föredrar helt klart ett bra surroundsystem före ett bra stereosystem även när det gäller musiklyssning.

Redigerat av megagurka, 21 July 2012 - 11:21.

Postad 21 July 2012 - 11:43

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 2

Skönt att se att någon tar ljud på allvar. Jag och några till kan alltså höra skillnad. Det vore bra om de som skriver inlägg snarare erkänner att just de inte kan höra skillnad istället för att generellt hänvisa till blindtester, där myriader av parametrar kan gå fel. Just på akustisk musik inspelad med få eller enbart två-kanaler och gärna utan mixer-bord eller kompression, avslöjar ofta just HD-formatens förmåga att¨återge de små ljuden som ger information om rummets storlek, ytor och musikernas placering.

Du och några till tror er kunna höra skillnad, men något som belägger påståendet finns knappast och självkritiken lyser med sin frånvaro.

Fraser som "utan mixerbord eller kompression" i samma mening som "återge de små ljuden" och "musikernas placering" avslöjar obönhörligen bristen på kunskap om vad som har betydelse för vad i återgivning av musik, och dylika formuleringar är inget annat än vilseledande floskler.

Den där typen av trams ser vackert ut rent språkligt, men det är synd att folk som skulle kunna ha förutsättningar att uttrycka sig vettigt faller till föga för närmast larvigt poetiska beskrivningar helt utan verklighetsförankring.

...upplösningen och den nästan holografiska förmågan att återge rummet om inspelningen tillåter det...

Och där kom det en skvätt till.

Själv blir jag mest besviken av att läsa sån veritabel dynga...

Postad 21 July 2012 - 11:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Största problemet med jämförelse är att det i nästan varje fall är olika mastering. Vilket man måste betänka.

Postad 21 July 2012 - 12:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

men jag antar att ljudet inte har högsta prioritet om man satsar på ett 5.1/7.1-system.

Det där var nog bland det mest korkade och trångsynta uttalandet jag läst sen jag började här på forumet för 7 år sen.

Postad 21 July 2012 - 12:25

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Men jag har förstått att många lyssnar mest på musik över sina 5.1 eller 7.1 anläggningar. För samma peng får man ett betydligare kompetentare 2.0 -system, men jag antar att ljudet inte har högsta prioritet om man satsar på ett 5.1/7.1-system.

Det skiljer inte mycket mellan 2.0 och 5.1 osv. eller rättare sagt jag har inte hört någon skillnad mellan 2.0 och 5.1 förstärkare om förutom 1 gång men med en prisskillnad på ca 15000kr, någon flerkanals onkyo för 3-4000kr och en HK990, men den skillnaden var inte stor.
För min del så är jag inte längre övertygad om att förstärkare 2.0 är bättre än 5.1
Kan bara ge miss medhåll om man köper flerkanals och det är att högtalare kostar, så har man 2 alternativ mellan 2.0 och 5.1 (osv) med endast frontar (går ju att spela 2.0 även med 5.1 förstärkaren) så är det lika dyrt och får samma kvalité rakt igenom.
Men vill man ha flera kanaler på 5.1 (fler än 2.0) alternativet så springer priset snabbt iväg då center surr och sub/ar ska till. Om man inte är bered och sänka kvalitén på fronterna.

Postad 21 July 2012 - 12:35

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Man ska också betänka att en eller flera subbar tillför en kvalitet i basen som är svår att uppnå med bara ett par golvare.

Postad 21 July 2012 - 12:42

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det där var nog bland det mest korkade och trångsynta uttalandet jag läst sen jag började här på forumet för 7 år sen.

Ledsen, men det är ju sant. Om man nu inte satsar en förmögenhet på separata slutsteg m.m.
Av förstärkarna av de under 10k ger ingen hifinirvana.

Postad 21 July 2012 - 12:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Ledsen, men det är ju sant. Om man nu inte satsar en förmögenhet på separata slutsteg m.m.
Av förstärkarna av de under 10k ger ingen hifinirvana.

Ledsen, men det där är lika korkat sagt det med.

Postad 21 July 2012 - 12:46

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det skiljer inte mycket mellan 2.0 och 5.1 osv. eller rättare sagt jag har inte hört någon skillnad mellan 2.0 och 5.1 förstärkare om förutom 1 gång men med en prisskillnad på ca 15000kr, någon flerkanals onkyo för 3-4000kr och en HK990, men den skillnaden var inte stor.
För min del så är jag inte längre övertygad om att förstärkare 2.0 är bättre än 5.1
Kan bara ge miss medhåll om man köper flerkanals och det är att högtalare kostar, så har man 2 alternativ mellan 2.0 och 5.1 (osv) med endast frontar (går ju att spela 2.0 även med 5.1 förstärkaren) så är det lika dyrt och får samma kvalité rakt igenom.
Men vill man ha flera kanaler på 5.1 (fler än 2.0) alternativet så springer priset snabbt iväg då center surr och sub/ar ska till. Om man inte är bered och sänka kvalitén på fronterna.

Det är skillnad.
Hur ska tex 7 kanaler kunna försörjas av en undertillltagen transformator? Nu snackar vi om kompromisser.

Postad 21 July 2012 - 12:53

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Det är skillnad.
Hur ska tex 7 kanaler kunna försörjas av en undertillltagen transformator? Nu snackar vi om kompromisser.

Antagandet att tvåkanalare alltid har väl tilltagen nätdel och mångkanalare inte, är trams och inget annat.

Generaliseringar av den typen funkar helt enkelt inte, och därför bör man ge f-n i sådana.

Postad 21 July 2012 - 13:08

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Antagandet att tvåkanalare alltid har väl tilltagen nätdel och mångkanalare inte, är trams och inget annat.

Generaliseringar av den typen funkar helt enkelt inte, och därför bör man ge f-n i sådana.

Så du menar att en 7.1 förstärkare för 5000kr levererar lika bra hifi som en 2 kanalare för samma pris? Det går ju att köpa dessa tex i samma märke. Nja det borde sunt förnuft säga att det är omöjligt.

Postad 21 July 2012 - 13:19

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Nja det borde sunt förnuft säga att det är omöjligt.

Då får du uppgradera ditt förnuft till version 2.0. ;) Basala kunskaper i fysik kan nämligen meddela förnuftet att det är fullt möjligt.

Se tex utdrag från ett blindtest gjort av våra tappra medforumiter uppe i norr här.

Litet utdrag/sammanfattning:

vi började med att köra en "billig" marantz flerkanalare för 6000 kr i stereoutmaning mot primares i32.
resultatet? ingen av oss som lyssnade kunde märka av en uppenbar skillnad, och våra lappar påpekade mer gissningar än hörda upplevelser. vi kom nog alla överens om att det var så liten skillnad när vi testade på olika nivåer och blint växlande så att ingen av oss klarade av att pricka rätt fler rätt än vi hade fått vid slantsingling.

Postad 21 July 2012 - 13:22

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Så du menar att en 7.1 förstärkare för 5000kr levererar lika bra hifi som en 2 kanalare för samma pris? Det går ju att köpa dessa tex i samma märke. Nja det borde sunt förnuft säga att det är omöjligt.

Hear, hear! Det är ju axiom! Jag trodde i min enfald att man gjorde en medveten kompromiss när man satsade på mångkanalssystem eftersom det handlade om att avnjuta film också. Men det finns alltså individer som påstår att flerkanal - till samma pris - låter lika bra. Häpnadsväckande och oroväckande. Inte undra på att HiFi och ljudintresset sviktar. Som tur är är det fler som går över till 2.0 från mångkanal än tvärtom.

Postad 21 July 2012 - 13:34

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Då får du uppgradera ditt förnuft till version 2.0. ;) Basala kunskaper i fysik kan nämligen meddela förnuftet att det är fullt möjligt.

Se tex utdrag från ett blindtest gjort av våra tappra medforumiter uppe i norr här.

Litet utdrag/sammanfattning:

Läst testen, ser många brister.

Mvh

Postad 21 July 2012 - 13:35

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Fan, här har ni kommit lång. Riktigt utvecklande, ungefär som att kika på första världskrigets skyttegravskrig i realtid.

Skål på er.

Postad 21 July 2012 - 13:40

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0
Enkanals ska vara ännu billigare har jag hört.

Postad 21 July 2012 - 13:49

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Det är skillnad.

Ok kan glatt erkänna att jag vet inte mycket om hur en förstärkare fungerar (det är ju bara sanningen).
Men logiken för min del är ju att när kondensator bankerna är laddade så är inte belastningen hårdare än i ett motsvarande fall där samma transformator driver en ren 2 kanals förstärkare (båda fallen förutser jag att 2 kanals media uppspelas).
Men att en förstärkare pressas hårdare när fler än 2 kanaler drivs är jag helt med på. Men skulle man komma i ett läge att man inte godtar det (pga dist och klippning) så får man försöka införskaffa i ett slutsteg som avlastar förstärkaren.
Men för all del jag kan ha missuppfattat/fått för mig fel.

Postad 21 July 2012 - 13:54

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Ok kan glatt erkänna att jag vet inte mycket om hur en förstärkare fungerar (det är ju bara sanningen).
Men logiken för min del är ju att när kondensator bankerna är laddade så är inte belastningen hårdare än i ett motsvarande fall där samma transformator driver en ren 2 kanals förstärkare (båda fallen förutser jag att 2 kanals media uppspelas).
Men att en förstärkare pressas hårdare när fler än 2 kanaler drivs är jag helt med på. Men skulle man komma i ett läge att man inte godtar det (pga dist och klippning) så får man försöka införskaffa i ett slutsteg som avlastar förstärkaren.
Men för all del jag kan ha missuppfattat/fått för mig fel.

Det kan stämma. Men varför har de flesta avförstärkares transformatorer en järnkärna och riktiga 2 kanal utan? Kompromiss !

Postad 21 July 2012 - 13:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Det finns gott om komtrollerade tester på i stort sett allting. Gäller att läsa dessa precis lika kritiskt som vilket foruminlägg som helst dock, därav kravet på källa.
Finns tex. kontrollerade tester som visar att spikes kan tillföra dist. i högtalare. Är då detta därmed ett problem för de flesta? Nej knappast. Finns givetvis även grundläggande tester som visar att tex sacd har ett övertag mot cd i och med sin utökade informationsmängd. Säger då detta att sacd alltid lätet bättre än cd? Nej naturligt vis inte.
Som man frågar får man svar brukar det ju heta. :)
Hamnade lite fel med mitt inlägg. Är alltså inte ett svar på inlägget ovan. Sorry. :)

Redigerat av laddie15, 21 July 2012 - 13:57.

Postad 21 July 2012 - 13:59

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Det finns gott om komtrollerade tester på i stort sett allting. Gäller att läsa dessa precis lika kritiskt som vilket foruminlägg som helst dock, därav kravet på källa.
Finns tex. kontrollerade tester som visar att spikes kan tillföra dist. i högtalare. Är då detta därmed ett problem för de flesta? Nej knappast. Finns givetvis även grundläggande tester som visar att tex sacd har ett övertag mot cd i och med sin utökade informationsmängd. Säger då detta att sacd alltid lätet bättre än cd? Nej naturligt vis inte.
Som man frågar får man svar brukar det ju heta. :)

Ja så är de ju.
Man måste ha rätt utrustning i hela ledet för att höra skillnader. Blir aldrig bättre än svagaste länken.
Har dom tex EKK som högtalarsladdar i testet så är den svaga länken där

Postad 21 July 2012 - 14:06

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Man måste ha rätt utrustning i hela ledet för att höra skillnader. Blir aldrig bättre än svagaste länken.

Nja, det där tror jag inte på. Man kan ju ändå höra skillnader på detaljer i ljudkällan även om gigantiska fel introduceras i rumsakustiken t ex.

Postad 21 July 2012 - 14:08

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Det kan stämma. Men varför har de flesta avförstärkares transformatorer en järnkärna och riktiga 2 kanal utan? Kompromiss !

Som sagt novis inom området så får faktisk fråga, vart är fördelarna/nackdelarna med respektive konstruktion (transformator)?

Postad 21 July 2012 - 14:15

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nja, det där tror jag inte på. Man kan ju ändå höra skillnader på detaljer i ljudkällan även om gigantiska fel introduceras i rumsakustiken t ex.

Vad avgör ljudkvaliten om inte svagaste länken?
Om du har 4 hjul på bilen och ett har punktering.
Går inget vidare att köra då.

Som sagt novis inom området så får faktisk fråga, vart är fördelarna/nackdelarna med respektive konstruktion (transformator)?

Det undrar jag med. Finns nog någon blindtest, eller vetenskaplig förklaring varför en utan kärna låter bättre.

Postad 21 July 2012 - 14:17

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

• 1237 inlägg
  • 0

Vad avgör ljudkvaliten om inte svagaste länken?

Nej, ljudkvaliteten är beroende av felen i alla ingående komponenter. Vissa komponenter kommer introducera mindre fel än andra, men det betyder inte att dessa alltid är försumbara.

Postad 21 July 2012 - 14:24

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Nej, ljudkvaliteten är beroende av felen i alla ingående komponenter. Vissa komponenter kommer introducera mindre fel än andra, men det betyder inte att dessa alltid är försumbara.

Då har vi samma syn att det som förstör signalen mest är svagaste länken.
Det svåra är att veta var den finns.
Cd,dator,förstärkare,högtalare,rum eller kablar.
De största skillnaderna sägs vara högtalare och rum. Men rummet kan man inte ge sig på förrän man har anläggningen.
Dva anläggningens brister behöver anpassas i rummet. Eller kan det vara rummets brister?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.