Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny serie från Klipsch - Reference Premiere

1096 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Klipsch Reference Premiere RP-150M (Surroundhögtalare) 1 8.333332 (2) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-160M (Surroundhögtalare) 5 9.470588 (16) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-240S (Surroundhögtalare) 1 8.6 (4) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250C (Centerhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-250F (Golvhögtalare) 4 7.5 (1) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-260F (Golvhögtalare) 4 9.124998 (7) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280F (Golvhögtalare) 7 9.656248 (31) 12 293:-
Klipsch Reference Premiere RP-450C (Centerhögtalare) 3 9.357142 (13) Inga priser
Klipsch Reference Premiere RP-280FA (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
KLIPSCH-klubben (2368 inlägg) 20 dagar sedan
Bästa högtalarna du hört! Lista dina tre favoriter! (78 inlägg) 7 år sedan
Klipsch rc-64 vs klipsch rp-450 (16 inlägg) 7 år sedan
Stativ för center (3 inlägg) 7 år sedan
Bättre högtalare än Klipsch Reference Premiere RP-280F? (26 inlägg) 8 år sedan
Marants SR4003 | Vincent SP-996 (6 inlägg) 8 år sedan
Nya golvare, men vilka XTZ 95.44, Klipsch RP-260P eller Wharfedale Diamond? (6 inlägg) 8 år sedan
Klipsch RP system vilka surround hade ni valt och varför ?? (11 inlägg) 8 år sedan
Klipsch R-26F vs Klipsch RP-260F (10 inlägg) 8 år sedan
Klipsch rp-160 CENTER hemmabio. (0 inlägg) 9 år sedan
Uppgradering utav mina RF-82 II (14 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RP-280F eller Canton GLE 496 (8 inlägg) 9 år sedan
Rf82 eller rp160 (8 inlägg) 10 år sedan
Vilken receiver driver ni era klipsch med? (11 inlägg) 10 år sedan
B&W 685 s2 eller Dynaudio Emit M20 (5 inlägg) 10 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 10 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 10 år sedan
Ska jag byta ner till mindre högtalare? (5 inlägg) 10 år sedan
Problem med nya hemmabiosystem. För klen förstärkare? (33 inlägg) 11 år sedan

Postad 05 November 2015 - 22:36

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Nej, bw vill du verkligen inte ha. Det finns ju många andra magiska stativare :)

Du vill inte men jag vill. Stor skillnad :D Alltså. Finns väl inte nån läckrare högtalare på denna planet än 805 Diamond Maserati Edition? :P

Googla själv så får du se :D Nämn en som ser mer magisk ut än den för 60k :) Jag tror att det blir lite svårt att hitta en :D

Köp en KEF Reference 1 i deep piano black. Reference serien från kef tycker jag är bättre än AP, KEF:arna har allt från bra bas till luftig diskant, medan AP er mer finlir och kan bli lite trist.

LS50 finns nu i fem olika färger, där en av de nya är röd, grå och svart med blå kon. perra

Jo, jag känner till att LS50 finns i dom färgerna ja men det hindrar mig inte från att köpa A-P ändå iom att jag har haft flera av dessa innan. Bland det bästa som jag har lyssnat på, särskilt med Krell S300i. Lät magiskt ;)

Nya Kef Reference har funnits i mer än ett år bara att Digitalbild (distributören) har glömt att lägga ut en ny prislista. Den kom alldeles nyligen och det beror på att han som gjorde prislistan gick bort förra sommaren så ingen fick några nya priser på Kef men det har tydligen löst sig nu :)

Redigerat av Unregistered2294, 06 November 2015 - 00:09.

Postad 06 November 2015 - 00:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Du har hittat rätt kombination den här veckan kanske :D

Postad 06 November 2015 - 00:22

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Mmm, jag behöver aldrig mer byta :P

Postad 06 November 2015 - 23:21

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Självklart får du göra det, ditt system. :)
Ville bara förtydliga att Zartok hade helt rätt. Det där är endast en jättekompromiss man gör.
Blir man nöjd med den lösningen så är det ju bra, det är ju du och ingen annan som ska lyssna till vardags.

Ville bara säga att ingen har rätt. Bättre med kompromiss i detta fallet enligt mig än att inte göra något alls :)

Smaksak givetvis :)

Postad 07 November 2015 - 03:18

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Blev förvånad nu efter att ha haft mina RP till Krellen i köket i några dygn nu tror jag det blir. Nu bytte jag rum och ställde dom i tv-rummet och kopplade in min Primare I22 istället vilken inte fanns när jag körde RP-260F. Nu infann sig ett helt annat lugn i ljudbilden. Aha, det kanske var så här dom på Klipsch hade räknat ut att det skulle låta. Det var alltså runt 100 timmar dom behövde för att mjukna. Vad glad jag blir :) Det här är ju ett trevligare ljud än i Sonus på ett sätt. Jag gillar Sonus med, men dessa spelar tydligare än Sonus som spelar något fylligare i basen. Kul att det hände lite efter dom 70 timmar jag trodde att det skulle ta för att få dom att mjukna även om jag gav upp hoppet lite :)

Postad 07 November 2015 - 03:38

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

jag tror att perra säger precis vad han tycker när han skriver om högtalare han köper. men när man köpt nytt så är det rätt många saker som påverkar det man hör. vem har inte varit eld och lågor över något nytt för att sen antingen ha över eller underskattat saken man köpt? skillnaden är att perra är mer öppen med sina upplevelser. själv så väntar jag gärna med att utvärdera många saker då jag vet hur nyheten kan påverka.

ett exempel var när jag köpte mitt headset, pc360. avskydde det verkligen i början, det var världens rövskit. var väldigt missnöjd och besviken på det. idag kan jag inte tänka mig ett annat headset, det är det överlägset bästa jag testat. i skrivande stund har jag haft det i långt över ett år =)

Kan nog stämma :)

Redigerat av Unregistered2294, 07 November 2015 - 06:13.

Postad 08 November 2015 - 00:45

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Tråkigt bara när man spelar upp lite äldre musik via Youtube eller nåt i den stilen där inspelningarna inte är dom bästa. Att det bara låter hårt, skrikigt och vasst. Det är så det skär in i mina stackars öron. På ny musik via Youtube kan det låta hur vackert som helst, och Allan Taylor live klippet i tråden: "Vad lyssnar du på just nu?" som PML73 postade senast, det låter ju fantastiskt men övergången mellan en risig inspelning och en bra kunde ha varit mycket bättre, och då använder jag inte ens en förstärkare som går mot det ljusa i klangen. Den är lite på varma sidan om neutral.

Mina Sonusar har en så snygg övergång där att man aldrig märker av den, så vill man lyssna på all typ av musik, även dom sämre inspelningarna så ska man nog se sig om efter något annat tror jag som tex Dynaudio Excite X14. Den hade jag innan och den hade inga sådana tendenser alls att låta urk på dåligt inspelat material. Den lät också helt fantastiskt även med skiten om man säger så, och den lät inte alls maskerad i diskanten på något sätt även med det som lät sämre. Det var också en mycket snygg övergång där precis som ett finstämt instrument. Var mycket impad av den faktiskt. Den hade allt jag kunde begära förutom när det gäller att smaska på med tung bas.

Men dom var otroligt rappa precis som Klipsch men detta med Klipsch låter urk med den typen av musik. Tråkigt att Klipsch inte har tänkt på det mer, men det verkar ju vara ganska vanligt förekommande ändå i högtalarvärlden. Särskilt nuförtiden när "fint ljud" ska vara så kliniskt som möjligt att "jag" inte kan lyssna på precis vad "jag" känner för, den dagen "jag" vill spela risig 50 tals rock eller liknande.

Personligen vill jag inte kalla det just "fint ljud" även om det anses som det. Låter det skit med den musiken jag vill spela så är det "fult ljud!" och ingenting annat, men det är mer mitt sätt att se på det. Jag vill kunna spela allt och inte bara det som musikproducenterna vill att jag ska spela. Verkar ju lite enformigt om jag endast skulle vilja lyssna på "RIX-FM special!" hela dagarna när man faktiskt är lite mer intresserad av musik i det stora hela och inte bara en skiva man handlar efter någon dålig topplista som man har tröttnat på för länge sedan. Sådan musik kan man ju lyssna på, på jobbet tex men hemma vill jag ha lite variation och kräma på med några gamla godingar ibland. Och det är inte Bruno Mars eller Aviici - Nej långt ifrån. Så lite se upp! är det ändå med denna RP-serie.

Postad 13 November 2015 - 16:53

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Har nu spelat mina Klipsch RP-260F ett tag och gillar soundet i dom. Har dock stött på ett bekymmer, tycker att den vänstra högtalaren sprakar och brister i diskanten ibland.. Har kört lugnt med dom ett antal timmar för att de "ska få jobba in sig" lite och nu har jag börjat dra på lite mer än tidigare och i vissa fall tycker jag den vänstra högtalaren låter lite illa.. Kan inte höra det med den högra. Har ändå inte spelat sådär superhögt och ett par Klipschar ska väl tåla lite volym?

Vad kan detta bero på ? Upplever bara att det sprakar lite ibland när det är på lite högre volymer.. (Obs, inga extrema volymer) Hör det inte om jag spelar lite lägre..

Källan är en Yamaha RX-A830 där jag kört både Apple TV, Macbook via optiskt uttag samt en vanlig PC via HDMI.

Har testat att switcha högtalarna bak på förstärkaren så höger blir vänster och tvärtom.. Samma resultat, sprakar till nån gång ibland eller så i vänster högtalare.

EDIT: Hmm, nu idag när jag testspelat har jag svårt att höra spraket hur jag än provocerar.. Det mesta jag kört med är ju faktiskt streamat, så svårt om det är nåt fel i streamningen eller vad det kan vara?
Har testat lite flac-filer och det låter ju fint. Väldigt märkligt fenomen, kunde höra det ganska tydligt av och till igår men svårare idag..
Om en diskant skurit eller nåt, låter dom illa hela tiden då eller kan dom låta illa på lite högre volymer bara? Om delningsfiltret är dåligt på något sätt, kan det släppa igenom för mycket frekvenser till diskanten så den låter illa ibland t.ex.?

Redigerat av widde, 13 November 2015 - 17:23.

Postad 13 November 2015 - 17:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Klipsch tål mängder med volym. Jag undrar om det kanske är fel på högtalarens diskant? Ta hem någon och låt den lyssna efter något fel, säg inte vad felet är.

Postad 13 November 2015 - 20:11

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Klipsch tål mängder med volym. Jag undrar om det kanske är fel på högtalarens diskant? Ta hem någon och låt den lyssna efter något fel, säg inte vad felet är.

Får testa med det. :) Får trava tillbaka till affären annars. Nu har jag dock inte hört något idag. Men om diskanten är trasig så borde det väl låta dåligt hela tiden lr?

Postad 13 November 2015 - 20:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

ja, det borde låta dåligt hela tiden om det är något fel på den, mig veterligen. det du kan göra är att byta vänster mot höger och höger mot vänster högtalare, och höra om det låter dåligt från samma håll (pga akustiska för eller nackdelar) eller om det följer med högtalaren. men det är lite jobbigt att göra. men det är bara att testa sig fram, känns ju inte sådär superkul att åka till affären och så visar det sig att det inte skulle vara fel på högtalaren :D

Postad 13 November 2015 - 21:27

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

ja, det borde låta dåligt hela tiden om det är något fel på den, mig veterligen. det du kan göra är att byta vänster mot höger och höger mot vänster högtalare, och höra om det låter dåligt från samma håll (pga akustiska för eller nackdelar) eller om det följer med högtalaren. men det är lite jobbigt att göra. men det är bara att testa sig fram, känns ju inte sådär superkul att åka till affären och så visar det sig att det inte skulle vara fel på högtalaren :D

Nu har jag testat att labba runt lite. Förut när jag testade så switchade jag bara kontakter bak på stärkaren, vilket inte gjorde någon skillnad alls..
Spelade Imogen Heap - Hide and Seek förut och då lät det rent förjävligt i vänster högtalare. Sprakade som attan av och till, speciellt vid ett visst parti. Det lät inte som diskanten skar igenom utan mer som nåt elektriskt surr eller sprak. Mycket märkligt tyckte jag..
Sen kläckte min sambo ur sig och undrade om det var nåt i närheten som störde högtalaren.. :P

Hmm, tänkte jag och började flytta högtalarkablarna från alla andra sladdar (hdmi-kablar såväl som strömkablar m.m.) och körde samma parti igen på samma volym.. Nu kan jag inte få fram missljudet i diskanten längre.. :P

Kan andra kablar, strömkablar eller vad det nu kan ha varit störa så mycket så det sprakar i högtalaren? 

Övrigt:

Passade även på att plocka ner min 2-kanalare från övervåningen, d.v.s. min Yamaha A-S501.. 

Alltså det blir ett mycket trevligare ljud i högtalarna med denna 2-kanalare än min hembioreceiver..
Som Hifi_Perra beskriver ovan så får musiken ett annat lugn när jag spelar via 2-kanalaren..
Det låter inte alls dåligt med hembiostärkaren, men det är mer medryckande att lyssna med 2-kanalaren.

Postad 13 November 2015 - 21:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

det kan vara glapp i sladden eventuellt, men jag tror att det skulle kunna ha påverkat hela signalen. kolla för säkerhetssskull så att allt sitter fast. att andra kablar kan störa högtalarkabeln är inte möjligt.

Postad 13 November 2015 - 21:39

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

det kan vara glapp i sladden eventuellt, men jag tror att det skulle kunna ha påverkat hela signalen. kolla för säkerhetssskull så att allt sitter fast. att andra kablar kan störa högtalarkabeln är inte möjligt.

Råkade dra bort banankontakterna och satte dit dom igen. Nu när kabeln inte ligger nära andra kablar eller nåt så får jag inga missljud alls från högtalaren iaf.. Högst märkligt.
Andra kablar kan väl störa högtalarkabeln? Varför ska man annars dra lågnivåkabel till en baslåda i bil på motstående sida frånsett kabelhärvan med ström i en bil?

Postad 13 November 2015 - 22:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nej, andra kablar kan inte störa dina högtalarkablar, det är något annat fuffens. Du kan testa med att sätta en magnet två decimeter från kabeln, den kommer påverka magnetfälten mycket kraftigare än den minimala magnetismen som uppstår när ström åker genom vanliga sladdar :)

Postad 13 November 2015 - 22:20

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Nej, andra kablar kan inte störa dina högtalarkablar, det är något annat fuffens. Du kan testa med att sätta en magnet två decimeter från kabeln, den kommer påverka magnetfälten mycket kraftigare än den minimala magnetismen som uppstår när ström åker genom vanliga sladdar :)

Okej, det låter utmärkt nu när den enda ändringen är att flytta bort högtalarkabeln från de andra kablarna.

Varför finns det skärmade nätverkskablar om de inte kan störas av omgivningen undrar jag då också?

Postad 13 November 2015 - 22:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Samma anledning till varför det finns kablar som säljs för 20.000 kr, för att folk tror att det gör skillnad. Som sagt, det är något annat som är fel, sätt en magnet vid kabeln så har du ett mycket starkare magnetfält som kan störa än dina andra kablar.

Postad 14 November 2015 - 08:32

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Samma anledning till varför det finns kablar som säljs för 20.000 kr, för att folk tror att det gör skillnad. Som sagt, det är något annat som är fel, sätt en magnet vid kabeln så har du ett mycket starkare magnetfält som kan störa än dina andra kablar.

Du har nog rätt. Körde lite med min 2-kanalare på morgonen och får nu samma sprak i högtalaren igen.. 
Fasen vad skumt.. Har spelat in spraket så kan lägga upp det här när jag fått över det till datorn..

Postad 14 November 2015 - 08:48

Unregistered538d1e1b
  • Unregistered538d1e1b
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Byt plats på högtalarna. följer felet med till andra sidan så är det högtalaren som är felet. stannar felet kvar på samma sidan så är det åtminstone inte högtalaren det är fel på.

hrm. hade visst inte uppdaterat sidan på ett tag. många svar redan!

Redigerat av Unregistered538d1e1b, 14 November 2015 - 08:49.

Postad 14 November 2015 - 08:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Du har nog rätt. Körde lite med min 2-kanalare på morgonen och får nu samma sprak i högtalaren igen..
Fasen vad skumt.. Har spelat in spraket så kan lägga upp det här när jag fått över det till datorn..

Bra, då litar du på mig i framtiden. I samband med det så säger jag även att du kan ta lärdom och komma ihåg att kablar bara är försäljningsknep :D

Vi kan nog lokalisera ditt problem. Börja kolla så att alla kablar sitter ordentligt. Om du bytte höger och vänster sladd, följer oljudet med eller inte? Då jag får bilden av att det är ett tydligt oljud så behöver du inte byta plats på högtalarna, det är inte akustiskt frammanat.

Postad 14 November 2015 - 14:49

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Bra, då litar du på mig i framtiden. I samband med det så säger jag även att du kan ta lärdom och komma ihåg att kablar bara är försäljningsknep :D
Vi kan nog lokalisera ditt problem. Börja kolla så att alla kablar sitter ordentligt. Om du bytte höger och vänster sladd, följer oljudet med eller inte? Då jag får bilden av att det är ett tydligt oljud så behöver du inte byta plats på högtalarna, det är inte akustiskt frammanat.

Jo att köpa dyra kablar gör jag inte. :)
Bytte plats på högtalarna förut och testade, får inget missljud alls i nån av dom för tillfället. Det kommer o går verkar det som.. Undrar om streaming från spotify connect när några bitar blir fel eller nåt lan göra att detta uppstår. Drog på en del förut och då lät det hur fint som helst medan det tidigare sprakade massor...

Har testat med 2 förstärkare med samma sprakande resultat på båda, av och till. Nu kkan jag inte få fram sprakandet trots relativt hög volym..

Postad 14 November 2015 - 15:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ja, jag vill få för mig att det kan ha varit något glapp eller något sånt. Högtalaren kan ju inte vara sönder när den fungerar felfritt ibland.

Postad 14 November 2015 - 17:48

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Ja, jag vill få för mig att det kan ha varit något glapp eller något sånt. Högtalaren kan ju inte vara sönder när den fungerar felfritt ibland.

Känns inte riktigt som glapp heller.. Verkar komma och gå också.. Ibland sprakar det ganska mycket, för att sedan bli helt bra och då går det inte alls få fram sprakandet.. Sen kan det komma igen..

Postad 14 November 2015 - 19:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

hade du spelat in det? kommer det och går även med den andra förstärkaren? har du möjlighet att byta kablage, någon kabel kanske har en skada eller annan defekt?

Postad 14 November 2015 - 20:24

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

hade du spelat in det? kommer det och går även med den andra förstärkaren? har du möjlighet att byta kablage, någon kabel kanske har en skada eller annan defekt?

Japp, har spelat in det på min sopgamla mp3-spelare som inte gillar ljudvolymen (som inte är så högt)
Ska se var jag kan ladda upp det..

Postad 14 November 2015 - 21:10

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Nu har jag pillat upp en egen webserver. Charsetet blev fucked up på sidan, men du ser nog vad som står.. På sidan kan man ladda ner MP3-klippet.
Inspelningen är riktigt kass, men du hör knastret vid 14 sekunder in i klippet.

Adressen:

http://www.widde.net:5680/

Japp, det kommer och går med båda förstärkarna.. Men långt ifrån hela tiden.. Ibland låter det rent förjäkligt men sen när man spelar om låten så låter det helt som vanligt.. 

Vad får man för symptom om talspolen är kass?

Redigerat av widde, 14 November 2015 - 21:20.

Postad 15 November 2015 - 07:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
En talspole skrapar om man trycker på elementet, om dem är sönder. Ska lyssna på klippet.

Det låter som någon störning faktiskt. Ehm... Har du provat att byta ut alla kablar till den bråkande kanalen för att utesluta defekta kablar?

Redigerat av Zartok, 15 November 2015 - 07:43.

Postad 15 November 2015 - 09:53

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

En talspole skrapar om man trycker på elementet, om dem är sönder. Ska lyssna på klippet.
Det låter som någon störning faktiskt. Ehm... Har du provat att byta ut alla kablar till den bråkande kanalen för att utesluta defekta kablar?

Ska ta och byta högtalarkablarna också.. Du menar som nån elektrisk störning och inte fel i högtalaren eller?

Har banankontakter från Biltema samt Biltmas högtalarkabel 2x2,5mm..
Vet inte om det är värt att gå upp på någon grövre kabel?

Har bara en kabel till respektive högtalare, kör alltså inte biwiring eller bi-Amp.. Ser inte poängen med det när det ändå är samma nätaggregat som försörjer respektive slutsteg i stärkaren. (Har kört bi-amp och tycker inte jag märker någon skillnad)

Högtalarkablarna har hängt med ett antal år tillsammans med banankontakterna..

Edit: Sprakandet uppstår endast på lite högre volymer.. Har aldrig hört det på lägre volymer vad jag hört iaf.

Redigerat av widde, 15 November 2015 - 10:01.

Postad 15 November 2015 - 10:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag tänker om en kabel är skadad, då kan det påverka. Du har nog tjocka kablar, så det är inget problem.

Enklast är om du bara byter ut den kabel som kanske inte fungerar mot den som du vet fungerar och testar. Fungerar det fläckfritt då så vet du att felet sitter i kabeln, och då behöver du inte gå och köpa något som kanske inte har fel på sig. Gäller att utesluta sånt innan man kommer fram till att högtalaren kan ha en defekt :)

Postad 15 November 2015 - 11:00

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Läste att någon hade problem med högtalarna.. Jag fick hem ett par och en av högtalarna hade diskanten pajjat, det skorra i ljudet.. Så jag skicka tillbaka dom.

Postad 15 November 2015 - 11:47

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Jag har haft ett par högtalare som hade trasigt mellanregister när dom va nya. Detta var ett par Heco. Men det fick jag snällt utbytt utan större problem.

Postad 15 November 2015 - 12:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jo, men det märkliga är ju att dom kan låta bra även på höga volymer ibland och ibland sprakar dom. det är det här jag tänkte att man kan kolla kablarna för också, efter det så är det bara högtalarna kvar. förstärkaren har dubbelkollats med en annan förstärkare, det är bara kablarna som är samma =)

Postad 15 November 2015 - 12:58

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på detta fenomen.. 
Har idag spelat samma låt (hide and seek) och jag har inte bytt kablarna, men däremot har jag bytt plats på höger och vänster högtalare och på så sätt så har ju vänster högtalare fått höger högtalares kabel och tvärtom.
Om det är något fel i kablaget borde ju således spraket nu komma i höger högtalare (som nu står på vänster sida)

men nu får jag inte sprak i nån högtalare alls trots lite högre volymer.. Nu håller högtalarna ihop riktigt bra.. 

Kan det vara störningar på elnätet som gör att detta uppkommer? Det kommer ju liksom inte hela tiden utan kommer och går verkar det som?!

Skulle nån form av nätfilter kunna avhjälpa?

Hittade en ny låt som sprakar varje gång:

Cold driven - Hide and seek
Det märkliga med detta är att spraket hoppar från höger till vänster högtalare om jag switchar högtalarkablarna bakpå förstärkaren..
Nytt exempel finns uppladdat på
http://www.widde.net:5680

Klippet heter Sprak_vid_13_sek.MP3 ..

Jag spelar väldigt tyst denna gång, men det hörs ändå. 

Kan någon verifiera att det är i inspelningen det sprakar? 

EDIT:
Låter går att finna på Spotify. URL=

https://open.spotify...43DcZfnSGJLk6Wo

Redigerat av widde, 15 November 2015 - 13:00.

Postad 15 November 2015 - 13:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

fortsätt och lyssna. och fortsätt att ha högtalarna där du har dom. om det har försvunnit så är det troliga att det varit glapp. störningar i elnätet påverkar inte på det sättet. det skulle snarare påverka steget (bagarns steg small ex :D)

men nu såg jag ju det sista också. spraket indikerar ju då att det INTE är högtalaren det är fel på, och då vill jag fortsätta anklaga dina kablar, antingen glapp eller något annat. byt ut den som bråkar =)

Redigerat av Zartok, 15 November 2015 - 13:05.

Postad 15 November 2015 - 13:57

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

fortsätt och lyssna. och fortsätt att ha högtalarna där du har dom. om det har försvunnit så är det troliga att det varit glapp. störningar i elnätet påverkar inte på det sättet. det skulle snarare påverka steget (bagarns steg small ex :D)

men nu såg jag ju det sista också. spraket indikerar ju då att det INTE är högtalaren det är fel på, och då vill jag fortsätta anklaga dina kablar, antingen glapp eller något annat. byt ut den som bråkar =)

Det är ju olika kablar varje gång.. :) Switchade bakpå stärkaren nu och då lät det i den andra högtalaren..
Men det kan ju det fallet vara inspelningen.. Vore bra om någon kunde spela upp låten på spotify och se
om det låter sprakigt även för nån annan.. 

I de andra låtarna har det alltid varit lokaliserat i vänster högtalare (innan jag skiftade plats på dom) 
dock med samma högtalarkabel.. Nu har jag ju bytt sida på högtalarna och har inte fått fram fenomenet mer
än i ovanstående låt.. Så det kan ju vara i låten då det låter sprakigt även på väldigt låg volym och följer
med när man skiftar kabel.. 

Spelade upp låten direkt på min macbook nu och det sprakar i den inbyggda högtalaren också, så i det fallet är det låten som är boven.. Men i övriga fall så har jag inte kunnat påvisa att felet inte sitter i högtalaren, eller var fasen det nu sitter.. :P
Nu har jag inte fått fram problemet igen och då har jag ju som sagt skiftat högtalarnas sida och på så vis bytt kabel mellan höger och vänster och felet har inte uppstått mer. Tycker dock det är märkligt att ett kabelfel bara skulle påverka diskanten? Det borde ju påverka hela registret.. 

Frågan är om spotify connect när man streamar kan orsaka sprak.. Det lär ju onekligen vara UDP-protokollet som används utan rättning av sådant som går fel. Undrar om det kan uppenbara sig som sprak?
Måste leta rätt på lite egen musik på datorn och spela och undvika streaming och se om det kan påverka.. 

Redigerat av widde, 15 November 2015 - 14:07.

Postad 15 November 2015 - 15:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Om källan är problemet så borde jag åka till dig och smälla till dig på fingrarna med en linjal :D

Testa med fler låtar. Vilken låt är det, den du skrivit ovan? På Spotify? Vi andra hade ju kunnat testa :)

Postad 15 November 2015 - 16:52

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Om källan är problemet så borde jag åka till dig och smälla till dig på fingrarna med en linjal :D
Testa med fler låtar. Vilken låt är det, den du skrivit ovan? På Spotify? Vi andra hade ju kunnat testa :)

Frågade ju ovan om nån kunde testa :)Cold driven - Hide and seek, finns på spotify.
Men spraket har ju uppenbarat sig i fler låtar.. Bland annat Hide and seek med Imogen Heap samt Adele - Hello.

Men sen om streaming i sig, när något går fel i överföringen, kan få ljudet att spraka undrar jag med..

Postad 15 November 2015 - 19:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

jag hade sprak i början, strax innan sången började på den låten (hide and seek) typ 17-18 sekunder in.

sååå... det är alltså inget som är fel, det är musiken du lyssnar på som är fel. vad tusan har du haft för "högtalare" innan? :D

Postad 15 November 2015 - 19:49

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

jag hade sprak i början, strax innan sången började på den låten (hide and seek) typ 17-18 sekunder in.

sååå... det är alltså inget som är fel, det är musiken du lyssnar på som är fel. vad tusan har du haft för "högtalare" innan? :D

Fast den där låten hittade jag ju idag av en slump (typiskt att den skulle innehålla sprak.. :P)
Men det förklarar inte spraket som kommer och går i andra låtar.. Men det verkar ändå inte vara högtalaren utan knas nån annanstans... Idag har jag inte haft något sprak trots lite högre volymer (förutom i hide and seek-låten (som jag aldrig hört förut förrän idag.. :) )

Redigerat av widde, 15 November 2015 - 19:51.

Postad 15 November 2015 - 20:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Spela lite... Ja, Jackson, nordman, Iron Maiden, Beethoven eller vad som helst på lite volym och testa vidare :D men det kanske är låtarna då. Hoppas kan du :)

Och vara glad att du inte lämnade in ena högtalaren :D

Postad 15 November 2015 - 20:43

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

Spela lite... Ja, Jackson, nordman, Iron Maiden, Beethoven eller vad som helst på lite volym och testa vidare :D men det kanske är låtarna då. Hoppas kan du :)
Och vara glad att du inte lämnade in ena högtalaren :D

Jo, får spela på lite till :P
Kan ju inte vara högtalaren när den låter rent och fint för det mesta men distar eller sprakar ibland..
Ska byta ut kablaget och hoppas att problemen inte återkommer. :P

Postad 15 November 2015 - 21:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Byt inget förrän du vet vad problemet är. Vem vet, du kanske bara prickat fel med musiken :D

Postad 16 November 2015 - 01:48

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Testat med en CD spelare inkopplad. Ger inget för spotify och liknande tjänster :)

Postad 07 December 2015 - 13:37

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 1
http://www.ljudochbi...r-sig-lansering

Postad 12 December 2015 - 10:21

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

Har inhandlat följande: RP-280F, RP-250S, RP 450C samt en R-115SW. Har hört subben hos vänner och bekanta och där har den låtit skit (basen ej hängt med frontarna och levt sitt eget liv osv). Hemma hos mig är basen grym. Rapp, snabb och går avgrundsdjupt utan att för den skull ta över ljudbilden helt.

Det jag är mindre nöjd med är dock frontarna och övriga högtalare. Diskanten upplever som som bra mycket bättre än RF-82II. Bra mycket bättre. Där upplevde jag diskanten som vass, för vass. Höjde man lilla minsta så riktigt skar diskanten i öronen och att höja ljudet rejält i ex en film gjorde skapade huvudvärk (och då gillar jag diskant).

Hursomhelst. Upplever ljudet i ex RP-280F som något instängt/tillbakadraget. Kan det vara att ljudet är så i denna nya serie och det är bara att gilla läget eller kommer även diskanten lossna efter lite inspelning? 

Redigerat av twebbas, 12 December 2015 - 10:50.

Postad 12 December 2015 - 15:43

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Låter som du bor i mitt vardags rum har haft såna tendenser med flera olika högtalare.

Man blev lyssningstrött med huvudvärk till slut.

Kan med största sannolik säga att det beror på akustiken i ditt rum.

Efter jag köpt en bokhylla till och en matsals grupp så har akustiken blivit mycket bättre.

Kör med RB-81 II och det funkar kanon nu.

Alla högtalare låter ju lite tråkiga innan dom blommar ut efter några timmars inspelning,

Postad 12 December 2015 - 22:29

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

Låter som du bor i mitt vardags rum har haft såna tendenser med flera olika högtalare.

Man blev lyssningstrött med huvudvärk till slut.

Kan med största sannolik säga att det beror på akustiken i ditt rum.

Efter jag köpt en bokhylla till och en matsals grupp så har akustiken blivit mycket bättre.

Kör med RB-81 II och det funkar kanon nu.

Alla högtalare låter ju lite tråkiga innan dom blommar ut efter några timmars inspelning,

+ 110

Postad 18 December 2015 - 15:02

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

• 2941 inlägg
  • 0

Måste bero på nåt annat. Min diskant i både mina RP-160M och mina RP-260F upplevde jag som too much innan jag kunde dämpa den genom att koppla in Krellen som är riktigt snäll i diskanten och ganska förlåtande på sämre inspelningar utan att förlora detaljer. Min Sonos Connect gör att diskanten inte tar över som den annars verkar göra med RP som inte är att leka med när det gäller sämre inspelningar men denna kombinationen som jag nu har fått till verkar ha blivit exakt så som jag ville om man bortser från design o så :)

Krell och Klipsch..riktigt bra deh :P 

;)  

Postad 18 December 2015 - 15:08

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

• 344 inlägg
  • 0

Ja jag vet inte, jag upplever inte alls det som du säger nu med att Mk2 seriens diskant är vass och att man blir lyssningstrött, men det kan ju som sagt vara ditt vardagsrum, vad vet jag.

Postad 18 December 2015 - 15:20

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

• 1723 inlägg
  • 0
Lyssnade lite snabbt i butik på klipsch golvare ur ro serienoch jag tyckte dem lät sämre än Kef som jag har hemma. Kef tycker jag har bättre mellanregister/diskant med bra skärpa medan med klipsch högtalarna som demades ihop med Hegel lät mest bara bas och resten av registret lät allt för mediokert.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.