Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - InFocus SP4805 *

1993 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 augusti 2004 - 11:54

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Nej, du måste ha en M1-DA till DVI omvandlare, eller en kabel.

DVI kontakten i 4805'an är ingen vanlig DVI kontakt, utan en M1-DA kontakt, som har lite ytterligare funktionalitet.

Det finns små omvandlare som är som en liten adapter, sen kan du använda en vanlig DVI kabel i denna adaptern.

Postad 24 augusti 2004 - 11:55

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

inget som kan svara?

Om du har en HDMI > HDMI kabel, så skall du ha vår SP-HDMI-ADPT (HDMI > M1-D) adapter.

Har du en HDMI > DVI-D kabel, så skall du ha vår SP-DVI-ADPT (DVI-D > M1-D) adapter.

Finns mycket skrivet om den M1-DA kontakt vi använder här på forumet. Prova att söka på "M1-DA" t ex.

Fredrik
InFocus

Postad 24 augusti 2004 - 12:34

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
FFrrEEddRRiiKK:

Vet du om det är någon ny firmware på g som gör att kan köra 1:1 pixelmappat från PC över VGA? Efter läst på detta och några andra forum så verkar det inte vara någon som lyckats få till det över VGA. Över DVI verkar det dock inte vara några problem. Jag vill helst köra över VGA då min DVI-kontakt är upptagen på PC:n.

Mvh Robban

Postad 24 augusti 2004 - 15:07

Unregistered687702b1
  • Unregistered687702b1
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hallå,

Köpte en 8 meters HDMI-kabel från supra samt adapter till 4805:an, vilket gick lös på c:a 1150kr. Tyvärr blev bilden en besvikelse. Trycket som jag tidigare hade via komponent(supra oxå) försvann och ersattes av en platt och alldeles för ljusstark bild. Detta blev emellertid bättre via diverse tweakningar av bilden, men kunde inte visa upp samma fenomenala bild som via "defaultsatt" komponent.

(DVD Pioneer 668)...så hdmi blev i min fall mycket väsen för ingenting...

Postad 24 augusti 2004 - 16:14

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Trevlig test av 4805:an: :wub:

http://www.cine4home.de

Knaglig översättning som vanligt tillgänglig med: http://babelfish.altavista.com.

De uppskattade bl a den närmast 100 %-iga färgåtergivningen så nära 6500K man kan komma. :lol:

Och kontrast/svärta bortom LCD:erna i samma prisklass, och med detta att "upplösning är inte allt" då vi slåss mot 720p LCD med vår 480p DLP med DarkChip2 teknik.

Fredrik
InFocus

:wub:

Postad 24 augusti 2004 - 17:43

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
ae500, z2 och tx100 har fått betydligt bättre betyg än 4805 :wub:

Postad 24 augusti 2004 - 21:36

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

ae500, z2 och tx100 har fått betydligt bättre betyg än 4805  :wub:

F*n också!

:wub:

Fredrik
InFocus

Postad 25 augusti 2004 - 07:32

Unregistered5c61b2ad
  • Unregistered5c61b2ad
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Körde på med det starkare lampläget igår, lite skillnad i ljus, men ack vilken skillnad i ljud.
Lite som att ha en hårfön i nacken. Stör mig dock inte så mkt då standardläget funkar finfint.

Fortfarande imponerad av svärtan. Såg Ice Age och Happy Tree Friends igår. Ruggigt fint alltså.
Uppfattade först inte regnbågseffekten alls, men om man är lite trött så ploppar den fram ibland.

Nu till sist en fråga: Nu kopplar jag dessväre xboxen via videon som sedan går via komposit upp
till projen. Om jag kopplar boxen direkt via scart + adapter upp till projen, blir det bättre bild då och i sådana fall hur mkt bättre blir bilden.

Postad 25 augusti 2004 - 08:52

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
muffincore: Om du köper en scart-RGB-komponentomvandlare, eller ännu hellre en komponentkabel till xboxen så lovar jag att det är STOR skillnad mot komposit!

Postad 25 augusti 2004 - 10:12

Unregistered02c905d4
  • Unregistered02c905d4
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Någon som vet lagerstatus på 4805 just nu...finns den att få tag på.Någon som beställt nu?

Postad 25 augusti 2004 - 10:43

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Fegge:

Tror Cinema Concept (Länk) har dem hemma. Köpte min där förra veckan med takstativ + duk för 17995:-. Då sa Jimmy (ägaren) att han tagit hem ett helt gäng 4805:or.

/Robban

Postad 25 augusti 2004 - 13:51

Unregistered02c905d4
  • Unregistered02c905d4
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
ok Max...

Är det någon som vet ställen att köpa bra dukar i rålängd till sin 4805?
Jag har hört att det ska finnas ett ställe i Malmö trakten som tar hem bra märkes dukar...någon som vet var man får tag på dom?

Fegge

Postad 25 augusti 2004 - 15:34

Unregistered5c61b2ad
  • Unregistered5c61b2ad
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

muffincore: Om du köper en scart-RGB-komponentomvandlare, eller ännu hellre en komponentkabel till xboxen så lovar jag att det är STOR skillnad mot komposit!

Väntar på High Definition pack från webhallen. Det är slut på lagret, men skall enligt säljaren komma in i slutet av veckan.

Postad 25 augusti 2004 - 18:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

FFrrEEddRRiiKK:

Vet du om det är någon ny firmware på g som gör att kan köra 1:1 pixelmappat från PC över VGA? Efter läst på detta och några andra forum så verkar det inte vara någon som lyckats få till det över VGA. Över DVI verkar det dock inte vara några problem. Jag vill helst köra över VGA då min DVI-kontakt är upptagen på PC:n.

Mvh Robban

Har nu fått veta att detta är på gång.
Kan dock inte säga när den nya mjukvaran släpps, men håll koll här:

http://www.infocus.c...&site_region=3

Fredrik
InFocus

Postad 25 augusti 2004 - 19:09

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Ok, tack Fredrik.

Postad 26 augusti 2004 - 13:15

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
FFrrEEddRRiiKK:

Får jag fråga en sak till ;)

Funderar på att skaffa ett HOYA NDx2 HMC filter. Jag har ett väldigt ljust rum med mycket reflekterande ljus (kan mörklägga helt, men har vita väggar/ljusa möbler) och har en vit duk med 1.1 gain (92"). Även fast jag tycker 4805:an har grym kontrast tycker jag svärtan blir lidande av mitt ljusa rum. Kommer Hoya filtret hjälpa mig att få bättre svärta utan att bilden blir för mörk?

Är det någon annan som testat med detta filter?

/Robban

Redigerat av MaxPayne, 26 augusti 2004 - 13:21.

Postad 26 augusti 2004 - 13:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

FFrrEEddRRiiKK:

Får jag fråga en sak till  ;)

Funderar på att skaffa ett HOYA NDx2 HMC filter. Jag har ett väldigt ljust rum med mycket reflekterande ljus och har en vit duk med 1.1 gain (92"). Även fast jag tycker 4805:an har grym kontrast tycker jag svärtan blir lidande av mitt ljusa rum. Kommer Hoya filtret hjälpa mig att få bättre svärta utan att bilden blir för mörk?

Är det någon annan som testat med detta filter?

/Robban

Mindre ljus = i 4805:ans fall bättre svärta med ND filtret = större känslighet mot ljus i rummet = å andra sidan mindre sekundära ljusreflektioner om du har mycket ljusa väggar/tak.

Har du inte helt mörkt i rummet, så ser jag ingen mening med att köra ett 2X filter på 4805:an.

Redan ur lådan i Low Power läget ger den bättre svärta än alla LCD projektorer där ute i samma (och högre) prisklass och tillräckligt med "tryck" för att kunna ta lite ljusare rum.

I ett mörkt rum blir bilden för mörk med 2X tycker jag i alla fall. Det vita blir lite matt..

Lite svår balansgång det där, fast mycket är också tycke och smak. Prova.

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 26 augusti 2004 - 13:29.

Postad 26 augusti 2004 - 13:34

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Nu har jag efter 80 timmar fått 3st dammkorn i min 4805 ;) ;) . Men men...Butiken jag köpe det ifrån skulle göra rent den åt mig nästa vecka.

Men hur rengör jag filtret själv då? Tar man bort luckan, skruvar loss de 2 skruvarna, drar bort sladden och sen bara dra allting rakt ut eller?

Jag som trodde DLP skulle ha mindre problem med damm än LCD, men nu fick jag det motbevisat. Läste även om nån fler på avsforum som fått damm i sin 4805 efter bara ett tag. Trist!

Postad 26 augusti 2004 - 15:05

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Mindre ljus = i 4805:ans fall bättre svärta med ND filtret = större känslighet mot ljus i rummet = å andra sidan mindre sekundära ljusreflektioner om du har mycket ljusa väggar/tak.

Har du inte helt mörkt i rummet, så ser jag ingen mening med att köra ett 2X filter på 4805:an.

Redan ur lådan i Low Power läget ger den bättre svärta än alla LCD projektorer där ute i samma (och högre) prisklass och tillräckligt med "tryck" för att kunna ta lite ljusare rum.

I ett mörkt rum blir bilden för mörk med 2X tycker jag i alla fall. Det vita blir lite matt..

Lite svår balansgång det där, fast mycket är också tycke och smak. Prova.

Fredrik
InFocus

Ok, det är reflektionerna från mina vita väggar jag hoppas minska med hjälp av filtret > bättre svärta. Kan dock mörklägga helt (har tupplur rullgardiner för fönstrena), men rummet blir ändå ganska upplyst av projektorn. Det jag stör mig lite på är när man kör 1:2.35 film är att de svarta kanterna är lite gråa. Tycker dock svärtan i själva bilden är bra (klart bättre än LCD), men man vill ju alltid tweaka och få det bästa ur sin utrustning ;) . Det är därför jag funderar på Hoya filtret.

/Robban

Redigerat av MaxPayne, 26 augusti 2004 - 15:07.

Postad 27 augusti 2004 - 22:49

Unregisteredf721f19d
  • Unregisteredf721f19d
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hallå!
Köpte Infocus igår och har nu ikväll monterat den och fixat allt. Men problemet är att jag helt enkelt inte kommer längre än till menyn. Kör med komponent från min Poineer 370. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få bild. Tror jag ställt in source på rätt men den står bara och söker och söker och söker...händer inget mer.

Har letat i manualen men inte lyckats hitta nåt, kkan iofs beror på min usla engelska. :blink:

Vad ska jag göra? :D

Postad 28 augusti 2004 - 00:46

Unregistered56b99a9c
  • Unregistered56b99a9c
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hallå!
Köpte Infocus igår och har nu ikväll monterat den och fixat allt. Men problemet är att jag helt enkelt inte kommer längre än till menyn. Kör med komponent från min Poineer 370. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att få bild. Tror jag ställt in source på rätt men den står bara och söker och söker och söker...händer inget mer.

Har letat i manualen men inte lyckats hitta nåt, kkan iofs beror på min usla engelska. :blink:

Vad ska jag göra? :D

Hej. Har du DVD spelaren inställd på rätt utgång, det vill säga component
utgången. Jag har samma spelare och projektor som du, är mycket nöjd.
Lycka till!!

Postad 28 augusti 2004 - 14:29

Unregisteredf721f19d
  • Unregisteredf721f19d
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
snöfalken: Tackar, det var problemet!

En annan fråga. Vill kunna se TV på den också och har kör med composit från projjen in i scartadaptern som medföljde sen in i videons scart. Anntenen sitter som den ska. Och jag har ställt source på video men ingen bild duker upp, vad gör jag för fel då?

Postad 28 augusti 2004 - 15:40

Unregistered56b99a9c
  • Unregistered56b99a9c
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

snöfalken: Tackar, det var problemet!

En annan fråga. Vill kunna se TV på den också och har kör med composit från projjen in i scartadaptern som medföljde sen in i videons scart. Anntenen sitter som den ska. Och jag har ställt source på video men ingen bild duker upp, vad gör jag för fel då?

Hi. Jag använder komposit från video till 4805. Min video har 2. scart
den ena använder jag för tv apparaten, scartadaptern tryckte jag inn i den andra
och composit därifrån till projektorn. I början,ingen bild Scart 2. (AV2) var inställd på decoder,fick lov att ställa om det i video apparatens menu .decoder till ext!! Sedan tittade jag på friidrott ingen vidare bild mot DVD signalen,roligt ändå!!
Videon måste vara i on läge,strömmen på!!!!!!!! Lycka till..

Postad 29 augusti 2004 - 00:18

Morti
  • Morti
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Fråga...

Har i morgon söndag tänkt å köpa en 4805.
Min dvd spelare (en äldra Marantz) har bara svhs och scart ut.
Om man vill (som jag) köra med dvi, vilken dvd spelare skall man då köpa?

Postad 29 augusti 2004 - 07:55

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Hur mycket bättre bild får man vid en kalibrering av denna projektor. Jag kör komponent in och har inte ändrat på någon standardinställning (förutom white peak 0).
Tycker bilden känns mycket bra! Men frågan är om man tjänar mycket på att göra en riktig kalibrering av den med någon testskiva. Nu har jag ju ingen sådan utan har bara tillgång till THX optimode.

Postad 29 augusti 2004 - 13:34

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Vad har inställningen "White Peak" för påverkan på bilden?

Jag har enbart kalibrerat efter THX Optimizer samt efter eget öga. Har valt att förlora lite detaljer i mörka scener men istället få bättre svärta och lite mustigare bild. Mer tryck helt enkelt. Man kan inte få allt i denna prisklassen, och detta var min prioritering :D

Postad 29 augusti 2004 - 16:25

Unregistered4a05a49e
  • Unregistered4a05a49e
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
jag har sett att det skrivs att HDCP är en typ av kopieringsskydd över DVI.

Funkar det inte att köra backup kopior på dvd-r då eller???

Funderar på att köpa en spelare med dvi utgång till min 4805a men det kanske man ska skippa...har en del barnfilmer som man inte vill slita ut orginalet .

Postad 29 augusti 2004 - 18:54

MaxPayne
  • MaxPayne
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Xenod:

Vad gjorde du för inställningar för att få till bilden som du beskriver?

Själv har jag dragit ner ljus till 47 och använder gammaläge "CRT" för att få till lite bättre svärta. Tänker även prova att köpa ett Hoya filter och se om detta gör något positivt för bilden.

/Robban

Postad 30 augusti 2004 - 08:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Vad har inställningen "White Peak" för påverkan på bilden?

"White Peak" används för att öka styrkan i innehåll som är vitt eller nära vitt.

Fredrik
InFocus

Postad 30 augusti 2004 - 14:26

Unregisteredc0400291
  • Unregisteredc0400291
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är att rekommendera att dra ner brightness för att få bätttre svärta. Det enda du gör är att sånt som ska vara "nära svart" blir svart. Detaljer försvinner ut bilden. Den absoluta svartnivån påverkas inte alls. Det finns bara ett enda läge på brighness kontrollen som är "rätt" för varje källa.

ND filter, grå duk, eller mörkare väggar är enda vägen till sänkt svartnivå.

Angående THX optimode så tycker jag att en DLP projektor är så enkel att ställa in att man inte behöver mer än så. Ställ in brightness, contrast och color enligt TXH. Ställ white peaking på 0. Ställ sharpness på softest. Klarrrt!

Själv hamnade jag på följande för NTSC:
Brightness 54
Contrast 48
Color 55

Redigerat av Unregisteredc0400291, 30 augusti 2004 - 14:29.

Postad 30 augusti 2004 - 14:30

owe-norrbagge
  • owe-norrbagge
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Heisann!!

FFrrEEddRRiiKK

Har ett spørsmål i forbindelse med tv signaler til sp-4805.
Kjører tv signaler til proj. med kompositt kabler via videospiller . Bilde blir ok, men heller ikke mer. Nå har imidlertid min trofaste videospiller gått sønder :o , så
jeg må nå skaffe meg en ny for å se tv. Jeg har fra før en bra S-VHS kabel liggende opp til projektor. Vil bruk av denne kunne gi bedre tv bilder en med kompositt???

I så fall vurdere jeg å kjøpe meg en S-VHS videospiller ( det er kun disse som sender ut S-VHS signaler ).

Jeg kontaktet leverandøren av JVC, og de annbefaler JVC model HR-S7960
denne har innebygd en såkalt TBC krets, og det ble opplyst følgende fra JVC support:

TBC kretsen justere/korrigerer bildet dit før det vises/sendes ut mot en
skjerm.
Du vil få bedre bildkvalitet og spesiellt hvis det er en dårlig film som
blir avspillt eller dålig TV-signal.
I følge proffavdelingen våres som selger projektorer så bør du ha TBC mot
en projektor. Enkelte projektorer krever faktisk denne kretsen for å få
bilde på projektoren.

Hvordan er det med sp-4805, krever den TBC krets fra video for å vise bilder via S-VHS utgang.

Er det noen som har kjennskap til effekten av en slik krets???

Hvis det ikke betyr så mye finns det nemlig rimligare alternativ til videospiller.

Det kunne også vært interesant å høre om noen har prøvd S-VHS signaler fra video til sp-4805 kontra kompositt kabel. Gir det noe bedre bilde, eller er det heller tv signalet som betyr mest???

mvh
owe

Postad 30 augusti 2004 - 20:34

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Nu har jag efter 80 timmar fått 3st dammkorn i min 4805  :D  :D . Men men...Butiken jag köpe det ifrån skulle göra rent den åt mig nästa vecka.

Men hur rengör jag filtret själv då? Tar man bort luckan, skruvar loss de 2 skruvarna, drar bort sladden och sen bara dra allting rakt ut eller?

Jag som trodde DLP skulle ha mindre problem med damm än LCD, men nu fick jag det motbevisat. Läste även om nån fler på avsforum som fått damm i sin 4805 efter bara ett tag. Trist!

Nån kommentar från Infocus fredrik ang. om det är vanligt förekommande

Postad 30 augusti 2004 - 20:49

Unregistered9f972b61
  • Unregistered9f972b61
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Xenod:

Vad gjorde du för inställningar för att få till bilden som du beskriver?

Själv har jag dragit ner ljus till 47 och använder gammaläge "CRT" för att få till lite bättre svärta. Tänker även prova att köpa ett Hoya filter och se om detta gör något positivt för bilden.

/Robban

Jag har laborerat med gamma och brightness, vilka till stor del verkar fungera på samma sätt på denna projektor. Jag har 2 bildminnen lagrade, en med "Video"-gamma och med en låg brightness nivå samt en med "Film-gamma" och en lite högre brightness nivå, båda ger EXAKT samma bild, såvitt jag och mina kompisar kan se iaf. Både i film och på testbilder. Har alltså sänkt gammanivån lite för att få en mustigare bild, även om lite detaljer i lågdagrar försvann.

På dina inställningar låter det som du redan har en "mustigare bild med tryck i" samt att du tappar lite detaljer, för du hade väldigt låga inställningar :D Iofs kan det ju vara jätteljust beroende på vad du har för källa och om du kör interlaced / progressiv, så jag ska väl inte säga nåt :D

ag vet inte om det är att rekommendera att dra ner brightness för att få bätttre svärta. Det enda du gör är att sånt som ska vara "nära svart" blir svart. Detaljer försvinner ut bilden. Den absoluta svartnivån påverkas inte alls. Det finns bara ett enda läge på brighness kontrollen som är "rätt" för varje källa.

ND filter, grå duk, eller mörkare väggar är enda vägen till sänkt svartnivå.

Angående THX optimode så tycker jag att en DLP projektor är så enkel att ställa in att man inte behöver mer än så. Ställ in brightness, contrast och color enligt TXH. Ställ white peaking på 0. Ställ sharpness på softest. Klarrrt!

Själv hamnade jag på följande för NTSC:
Brightness 54
Contrast 48
Color 55

Hm, nu tycker jag att du generaliserar för mycket. Om man behöver avancerad testskiva eller inte för DLP beror väl till stor del på egen erfarenhet av bra bild samt framförallt vilken projektor man äger. Infocus 4805 har enligt mig så bra vitbalans att man inte behöver pilla med testskiva (jag är nöjd iaf) medan ja sett andra projektorer där man definitivt behöver mer avancerade redskap.

Dock kan man visst få bättre svärta om man använder brightness / gamma-inställningen. Den absoluta svartnivån påverkas definitivt. Prova bara att ha en kolsvart bild (tryck på Blank på fjärren) eller kör en 2.35:1 bild och kolla på de svarta maskningarna: visst blir det mörkare när du ändrar ??

Själv har jag även ett 2x ND-filter, hur ljusstark bild man vill ha är högst individuellt och jag föredrar bättre svärta än mer tryck i ljusa scener, blev för stark bild för mig utan filter.

Dessutom är det även lite för generellt att säga att sharpness ska va på softest...det behöver det definitivt inte va på alla. På min projektor med mina kablar, min duk och min dvd-spelare ser de värdelöst ut med softest, för mig passar standard perfekt :lol:

Jaja, smaken är som baken och olika prylar ger olika bild :lol:

Postad 31 augusti 2004 - 08:08

Unregisteredc0400291
  • Unregisteredc0400291
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Dock kan man visst få bättre svärta om man använder brightness / gamma-inställningen.  Den absoluta svartnivån påverkas definitivt. Prova bara att ha en kolsvart bild (tryck på Blank på fjärren) eller kör en 2.35:1 bild och kolla på de svarta maskningarna: visst blir det mörkare när du ändrar ??

Jag har lite svårt att tro att man sänker svartnivån med gamma eller brightness. Det svartaste man kan få är när DLP speglarna är helt "off". Hur skulle man kunna sänka detta ytterligare med att ändra gamma krurvan? Eller brightness? Dessa två ändrar ju bara hur "nära svart" återges.

Rätta mig gärna om jag har fel. Detta är intressant.

Postad 31 augusti 2004 - 08:39

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Nån kommentar från Infocus fredrik ang. om det är vanligt förekommande

Det är INTE vanligt förekommande, och jämfört med våra LCD kollegor, så är det nog närmast obefintligt.

Om din återrförsäljare inte kan hjälpa dig, skulle jag vilja rekommendera dig att kontakta InFocus serviceavdelning på 08-452 90 00, för att komma tillrätta med exakt vad det kan vara.

Fredrik
InFocus

Postad 31 augusti 2004 - 08:54

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Heisann!!

FFrrEEddRRiiKK

Har ett spørsmål i forbindelse med tv signaler til sp-4805.
Kjører tv signaler til proj. med kompositt kabler via videospiller . Bilde blir ok, men heller ikke mer. Nå har imidlertid min trofaste videospiller gått sønder :D , så
jeg må nå skaffe meg en ny for å se tv. Jeg har fra før en bra S-VHS kabel liggende opp til projektor. Vil bruk av denne kunne gi bedre tv bilder en med kompositt???

I så fall vurdere jeg å kjøpe meg en S-VHS videospiller ( det er kun disse som sender ut S-VHS signaler ).

Jeg kontaktet leverandøren av JVC, og de annbefaler  JVC model HR-S7960
denne har innebygd en såkalt TBC krets, og det ble opplyst følgende fra JVC support:

TBC kretsen justere/korrigerer bildet dit før det vises/sendes ut mot en
skjerm.
Du vil få bedre bildkvalitet og spesiellt hvis det er en dårlig film som
blir avspillt eller dålig TV-signal.
I følge proffavdelingen våres som selger projektorer så bør du ha TBC mot
en projektor. Enkelte projektorer krever faktisk denne kretsen for å få
bilde på projektoren.

Hvordan er det med sp-4805, krever den TBC krets fra video for å vise bilder via S-VHS utgang.

Er det noen som har kjennskap til effekten av en slik krets???

Hvis det ikke betyr så mye finns det nemlig rimligare alternativ til videospiller.

Det kunne også vært interesant å høre om noen har prøvd S-VHS signaler fra video til sp-4805 kontra kompositt kabel. Gir det noe bedre bilde, eller er det heller tv signalet som betyr mest???

mvh
owe

Det med TBC, ingen aning. Prova! Dock är s-video klart bättre än komposit; bättre färger, bättre skärpa.

Fredrik
InFocus

Postad 31 augusti 2004 - 10:41

owe-norrbagge
  • owe-norrbagge
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hei! og takk for svar.

Ok! Antar da att ikke SP-4805 trenger "TBC krets" for å vise bilder fra S-VHS signaler.
Denne kretsen skulle vist nok korrigere og stabilisere bildene fra videon, men jeg tenker nok att den innebygde Faroudja FLI2310 chipen i SP-4805 gjør jobben like bra. :D

Jeg regner da med å kjøpe en S-VHS videospiller uten TBC krets da denne er 1000,- rimeligere. :lol:

Kommer til å gjøre en test med forskjel i bildekvalitet S-VHS vs kompositt til SP-4805, og skal informer om resultat :D

Norge møter forøvrig Italia i første VM-kval kamp til lørdag, og det tar seg nok godt ut på 90" :lol:

Postad 01 september 2004 - 10:45

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt en InFocus 4805. Nu letar jag efter en DVD-spelare med HDMI- eller DVI utgång. Mitt pristak är ca 7000 kronor. En DVD-spelare jag tittat på är Pioneer 668AV. Enligt vissa har den tyvärr inte tillräckligt hög upplösning över HDMI-utgången, krävs det mer till 4805:an?
Ett annat alternativ kanske Denon 2910 är, när den nu släpps på svenska marknaden. Den har tydligen en mer högupplöst HDMI-utgång. Vad tror ni forumsmedlemmar?

Nästa fundering jag har är kabellängder. Min installation kräver en 12 meter lång kabel. Någon påstår att en sådan kabellängd kan ge problem, trots att matningen går med HDMI. Det som skulle vara problemet är att projjen inte har en HDMI-ingång utan en DVI-ingång, detta trots att denna ingång är HDMI-kompatibel.

Slutligen skulle det vara intressant att höra någon på forumet, som matar 4805:an med DVI- eller HDMI, hur mycket bättre bilden blir i jämförelse med en analog matning.

Postad 01 september 2004 - 11:18

merry
  • merry
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Jag har nyligen köpt en InFocus 4805. Nu letar jag efter en DVD-spelare med HDMI- eller DVI utgång. Mitt pristak är ca 7000 kronor. En DVD-spelare jag tittat på är Pioneer 668AV. Enligt vissa har den tyvärr inte tillräckligt hög upplösning över HDMI-utgången, krävs det mer till 4805:an?
Ett annat alternativ kanske Denon 2910 är, när den nu släpps på svenska marknaden. Den har tydligen en mer högupplöst HDMI-utgång. Vad tror ni forumsmedlemmar?

Nästa fundering jag har är kabellängder. Min installation kräver en 12 meter lång kabel. Någon påstår att en sådan kabellängd kan ge problem, trots att matningen går med HDMI. Det som skulle vara problemet är att projjen inte har en HDMI-ingång utan en DVI-ingång, detta trots att denna ingång är HDMI-kompatibel.

Slutligen skulle det vara intressant att höra någon på forumet, som matar 4805:an med DVI- eller HDMI, hur mycket bättre bilden blir i jämförelse med en analog matning.

bra fråga som jag ochså vill ha svar på?????

Postad 01 september 2004 - 11:34

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
Jag kan inte kommentera för alla olika fabrikat, modeller och signaler ihop med 4805:an, men generellt sett ger DVI/HDMI en klar fördel över all andra analoga videosignaler jag sett.

Visst. Om du tar en "no-name" Kina importerad DVD spelare för 999:- med DVI/HDMI ut, så är nog sannolikheten stor att en dyrare spelare med komponentutgång kommer se bättre ut i fråga om skärpa, färger etc, även om säkerligen DVI/HDMI bilden på den där "billiga" spelaren ser skarpare/renare ut, vilket är det första jag tycker man lägger märke till med digital kontra analog videosignal.

Dock den grundläggande digitala signalen borgar ju för bättre kvalitet än den analoga. Det säger ju sig självt. Eller skall vi jämföra DVI/HDMI > < analog video som CD > < vinyl? :angry:
Jo, digitalt är bäst: DVI in på en Digital display (DLP). Analogt är ute! Nästan.. :)

Fast som jag brukar säga, testa! Det är däför vi har våra levande återförsäljare som kan hjälpa er på vägen till rätt slutsats och beslut.

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 01 september 2004 - 11:35.

Postad 01 september 2004 - 22:36

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

Jag kan inte kommentera för alla olika fabrikat, modeller och signaler ihop med 4805:an, men generellt sett ger DVI/HDMI en klar fördel över all andra analoga videosignaler jag sett.

Visst. Om du tar en "no-name" Kina importerad DVD spelare för 999:- med DVI/HDMI ut, så är nog sannolikheten stor att en dyrare spelare med komponentutgång kommer se bättre ut i fråga om skärpa, färger etc, även om säkerligen DVI/HDMI bilden på den där "billiga" spelaren ser skarpare/renare ut, vilket är det första jag tycker man lägger märke till med digital kontra analog videosignal.

Dock den grundläggande digitala signalen borgar ju för bättre kvalitet än den analoga. Det säger ju sig självt. Eller skall vi jämföra DVI/HDMI > < analog video som CD > < vinyl? :angry:
Jo, digitalt är bäst: DVI in på en Digital display (DLP). Analogt är ute! Nästan.. :)

Fast som jag brukar säga, testa! Det är däför vi har våra levande återförsäljare som kan hjälpa er på vägen till rätt slutsats och beslut.

Fredrik
InFocus

Jag förstår att en digital bildsignal är att föredra. Skulle gärna vilja ha svar på mina övriga frågor vad gäller DVD-spelarens upplösning till just 4805. Vilken upplösning kräver 4805?

Sedan en kanske ännu viktigare fråga, går det att använda en 12 meter lång kabel från en DVD-spelare med HDMI-utgång via en adapter till 4805:ans M1 kontakt utan signalförluster? Går inte det kan jag överge mina planer på en DVD-spelare med HDMI-utgång eftersom jag måste använda 12 meter kabel.

Postad 02 september 2004 - 08:54

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Jag förstår att en digital bildsignal är att föredra. Skulle gärna vilja ha svar på mina övriga frågor vad gäller DVD-spelarens upplösning till just 4805. Vilken upplösning kräver 4805?

Sedan en kanske ännu viktigare fråga, går det att använda en 12 meter lång kabel från en DVD-spelare med HDMI-utgång via en adapter till 4805:ans M1 kontakt utan signalförluster? Går inte det kan jag överge mina planer på en DVD-spelare med HDMI-utgång eftersom jag måste använda 12 meter kabel.

4805 är ju 480p, så NTSC borde bli bäst med just 480p ut. Kan inte riktigt se mening med att skala upp det.

Samma sak egentligen med 576p. Låt det vara 576p och låt projektorn skala om. Fast, för all del: prova.

Kan kanske skilja från spelare till spelare och hur bra skalare den har, kontra den i 4805:an.

Vad gäller kabellängder till DVI och HDMI, så vad jag förstått så är kvalitetet på kabeln det som lite avgör hur den uppför sig, och till viss del hur hög upplösning som används.

Jag har själv använt vår SP-M1-10M (DVI-D > M1-D) kabel ett flertal gånger utan problem, men då är det också en väldigt högkvalitativ kabel.

Med vår SP-HDMI-ADPT (HDMI > M1-D) adapter i projektorn och en bra 10-12 meters HDMI > HDMI kabel, borde det fungera, oavsett om du har DVI (M1) eller HDMI i projektorändan.

Jag vet inte hur mycket det kan skilja i fråga om själva signalstyrkan etc. från själva, men kanske någon annan DVI/HDMI expert kan upplysa oss i ärendet?

Fredrik
InFocus

Postad 02 september 2004 - 18:21

hanse1
  • hanse1
  • Lärjunge

• 382 inlägg
  • 0

4805 är ju 480p, så NTSC borde bli bäst med just 480p ut. Kan inte riktigt se mening med att skala upp det.

Samma sak egentligen med 576p. Låt det vara 576p och låt projektorn skala om. Fast, för all del: prova.

Kan kanske skilja från spelare till spelare och hur bra skalare den har, kontra den i 4805:an.

Vad gäller kabellängder till DVI och HDMI, så vad jag förstått så är kvalitetet på kabeln det som lite avgör hur den uppför sig, och till viss del hur hög upplösning som används.

Jag har själv använt vår SP-M1-10M (DVI-D > M1-D) kabel ett flertal gånger utan problem, men då är det också en väldigt högkvalitativ kabel.

Med vår SP-HDMI-ADPT (HDMI > M1-D) adapter i projektorn och en bra 10-12 meters HDMI > HDMI kabel, borde det fungera, oavsett om du har DVI (M1) eller HDMI i projektorändan.

Jag vet inte hur mycket det kan skilja i fråga om själva signalstyrkan etc. från själva, men kanske någon annan DVI/HDMI expert kan upplysa oss i ärendet?

Fredrik
InFocus

Vad gäller kabel så kommer jag att använda Supras HDMI-kabel. Jag antar att den kabeln håller lika hög kvalite som deras övriga sortiment. Om jag förstår dig rätt borde 12 meter fungera med en sådan kabel?

Sedan kommer vi till detta med upplösning. Pioneer 668AV lämnar 480p och Denons kommande 2910 720p. Ditt svar skulle då innebära att jag inte behöver en DVD-spelare som ger mer än 480p? Ursäkta mig om jag inte riktigt hänger med men du skriver att NTSC borde bli bäst med 480p. Jag tänker företrädesvis använda PAL. Är det någon skillnad mellan PAL och NTSC?

Postad 02 september 2004 - 18:55

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0

Vad gäller kabel så kommer jag att använda Supras HDMI-kabel. Jag antar att den kabeln håller lika hög kvalite som deras övriga sortiment. Om jag förstår dig rätt borde 12 meter fungera med en sådan kabel?

Sedan kommer vi till detta med upplösning. Pioneer 668AV lämnar 480p och Denons kommande 2910 720p. Ditt svar skulle då innebära att jag inte behöver en DVD-spelare som ger mer än 480p? Ursäkta mig om jag inte riktigt hänger med men du skriver att NTSC borde bli bäst med 480p. Jag tänker företrädesvis använda PAL. Är det någon skillnad mellan PAL och NTSC?

Jag vågar inte svära på det där med längder omkring och över 10 meter.
Testa eller hör med din handlare som säkerligen också har olika kablar (längder) och adaptrar hemma. Han kan bekräfta om det fungerar eller ej, med just din DVD spelare och 4805:an.

PAL har i grunden högre upplösning än NTSC. 576 mot 480 linjer. Men NTSC kan liksom inte bli bättre än 480 linjer på en 480 linjers display som 4805. Kan inte riktigt se meningen med att skala upp en sådan signal till 576, 720 eller till och med 1080 linjer på en 480p display.

Överhuvudtaget om alla signaler blir bättre av att skalas upp, tror jag inte man kan säga generellt. Lite hänger också på projektorns inbyggda scaler, och för all del hur bra scalern i DVD spelaren är.

Jag hade nog bedömt DVD spelaren efter hur den sänder ut "opåverkad" signal. I så fall 480 linjer eller 576 beroende på region/system.

Om scalern sedan är bra, får du ju det på köpet, och att laborera med denna nästa steg.

Fredrik
InFocus

Postad 04 september 2004 - 09:19

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3 247 inlägg
  • 0
En liten rykande färsk test från Projektorcentralen:

"InFocus has produced another superb video projector. At this rate the company runs the risk of becoming a truly dominant force in the home theater projector market. The SP4805 is a strong offering at an aggressive price, and we highly recommend it as an entry level projector. If you are thinking of buying a new 60" HDTV television, save some money and get a bigger picture with the 4805 instead"

B)

Fredrik
InFocus

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 september 2004 - 08:53.

Postad 04 september 2004 - 12:50

Unregisteredfa53fb9a
  • Unregisteredfa53fb9a
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!
Tänkte om det är någon som vet vad det är för uppdateringar på nya mjukvaran på sp 4805 på infocus hemsida??

mvh
Fredrik Ahlberg

Postad 04 september 2004 - 16:43

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0
Jämrans!! Jag ser fullt med regnbågar på SP-4805!

Det är allvarligt för mig för när jag väl börjat se dem har jag kvar oskärpa i en del av synfältet ungefär som när man tittat in i en lampa av misstag. Detta påminner också om inledningen av ett migränanfall. Jag har lyckligtvis migrän ganska sällan, ibland med ett halvårs intervall, men blotta påminnelsen får mig att känna lite illamående. Själva regnbågarna påminner också om detta pre-migrän-flimmer. Jag höll på att avbryta demon i förtid för jag var rädd att få migrän. Det är alltså inte acceptabelt för mig att se regnbågar. En del tar ju upp halva höjden på bilden också.

Jag var förbi på Ågrens här i GBG där säljaren lät mig sitta själv och välja fritt bland medhavda filmer.

Projjen var matad med Arcam DV78 komponent progressive scan.

Jag körde kungen bland regnbågsscener kap 24 i Gladiator med alla facklor och eldar. Sedan körde jag Signs kap 4 med rymdvarelsen på taket. Där syntes regnbågarna på verandans pelare när Mel Gibson sprang runt huset. Även på skjortan när han sprang. Signs kap 18 när de är nere i källaren. Här syntes RBE inte bara på ficklamporna utan även på skådespelarna själva.

Nu kanske hardcore-anhängarna av DLP svarar "varför välja regnbågsscener?"
Jo, för dessa scener kommer emellanåt dyka upp i olika filmer.
"Du flackade med blicken för att få fram dem"
Faktum är att jag flackade mindre med blicken än om jag haft undertexter. Jag satt bara och kollade på filmen helt enkelt.

Jag är verkligen besviken på att jag begåvats med så hög regnbågskänslighet, för DLP-tekniken har ju en hel del fördelar. Jag gjorde testet dels för att testa själva projektorn, men även för att det nu börjar komma ut DLP bakprojektions-TV som är ganska tunna och snygga som jag också funderar på.

Jag ska kolla om någon demar Benq här i GBG. Det finns säkert uppgifter om det här på forumet. Jag har inte gett upp än!

Redigerat av ruhe, 04 september 2004 - 18:56.

Postad 04 september 2004 - 18:55

Unregisteredb56f9782
  • Unregisteredb56f9782
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
fredrikahlberg: Var hittar du en nyare mjukvara? Jag hittar bara v1.02. Dvs den som sitter i alla 4805'or redan.

Postad 05 september 2004 - 18:21

MrNisMisk
  • MrNisMisk
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
ruhe: skriv gärna om du hittar nån i gbg som demar. Vill också kika på en.

Postad 05 september 2004 - 19:28

Unregistered755e55da
  • Unregistered755e55da
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

ruhe: skriv gärna om du hittar nån i gbg som demar. Vill också kika på en.

Hör med Hembioconsult i Floda , han har i alla fall 4805:an samt säljer Benq

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.