Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?
1324 svar till detta ämne
Postad 03 december 2004 - 23:17
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Hmmm jag kanske e dum nu, men varför köpa denna smådyra DC switch som tar 1:5 (När många vill ha 5:1) när det finns ex. Yamakawan som inte har HDCP på DVI ???. Jag hajjar inte, visst finns det säkert bättre DVD spelare än Yamakawan, men är dom SÅ mycke bättre på DVI så man kan se skillnaden själv ?, ler å ja, jag är lite orolig jag köpt en kass DVD . Men om ni lugnar er nån vecka så kanske jag hinner få min Yamakawa å kanske kan ta lite bilder så ni får se plus en liten jämförelse med Xboxens komponent alt. att jag även lånar hem en fet DVD med komponent.....
Nja, den är ju inte som min Denon 3910 precis
Postad 03 december 2004 - 23:22
Doggydoggen
-
Doggydoggen
-
Användare
-
-
222 inlägg
*mada*..
Blir att beställa 12:an då så att man kan skaffa en bättre dvd med vassare bildhantering..
Postad 03 december 2004 - 23:23
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Då var det dax att slutföra ämnset HDCP mot Axium 50"
Jag har fått bekräftat av Sagem såsom tekniker från fabrik
1. Det är uteslutande hårdvaru relaterat och kan ej eftermonteras Varför jo för att när produkten utvecklades och togs fram så var inte HDCP defacto standard eller fastställt av institut så därför finns detta inte med.
Jag återkommer med babblet kring Optoma kontra licens och vem som gjort vad! Men som jag ser det då Opt inte finns inom normal hantering i Norden så är den helt ute ur räkningen. Det enda jag är intresserad i där är 65" men den går ej att få tag på för test till rimlighet
2. Frysning av bild och att den stänger av sig? Det är viktigt att man ej täcker för hålen för ventilation så temp varningslampan ej tänds precis som jag skrivet tidigare. Men jag vill veta vart Otpoma har fått det ifrån att Sagem skulle göra så....
Som sagt med omtanke på allt vi går igenom så borde det vara fler med Sagem och många fler nöjda än jag *smile*
Hör av er! /Jörgen
Är det Lars-Åke du pratat med på Optoma?
Postad 03 december 2004 - 23:31
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Mada
Va? Hur blir det då som om du ska koppla en konsol med dvi till Sagems dvi ingång som?
Om den interna PS-Scan stängs av då kommer ju bilden bli avsevärt sämre om det ens går att kolla på bilden längre utan att börja skrika/svära åt det hela.
Vad jag hört får man helt enkelt svarta ramar runt bilden om man kör lägre upplösning än Sagems native 1820x720 på DVI och VGA-ingångarna. Alltså gäller det att hitta en DVD-spelare utan HDCP, med typ Faroudja-krestar och som fixar 1280x720(p) i 50 och 60 Hz problemfritt. Hittills har jag haft ungefär 0% framgång i min jakt på en sådan spelare...  Har försökt hitta en spelare att beställa samtidigt som min Axium men har nu gett upp, lägger en beställning på bara Axium nu på måndag. Får köra min Nesuton DVX-1201 via RGB SCART ett tag till verkar det som. Alt. får jag köra datorn som DVD-spelare men jag har hört att nVidias stöd för HDTV via DVI är allt annat än bra (kör GeForce 6800 Ultra Extreme).
Postad 03 december 2004 - 23:32
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Mada
Man får väl vara kanin i så fall och testa, annars får man väl använda scart eller komponent.
Var så glad där ett tag bara
UndaC
Verkar som att vi gräver våra egna gravar nu, samt jag börjar nästan komma i det stadiet då man funderar om det inte skulle vara bättre om man köper Samsungs värsting istället. Då får man ju hdcp och hdmi, bra för framtiden i alla fall  .Men det är ju 10k mer, huvva säger tomten
Redigerat av Camridge, 03 december 2004 - 23:34.
Postad 03 december 2004 - 23:38
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Mada
Man får väl vara kanin i så fall och testa, annars får man väl använda scart eller komponent.
Var så glad där ett tag bara 
UndaC Verkar som att vi gräver våra egna gravar nu, samt jag börjar nästan komma i det stadiet då man funderar om det inte skulle vara bättre om man köper Samsungs värsting istället. Då får man ju hdcp och hdmi, bra för framtiden i alla fall .Men det är ju 10k mer, huvva säger tomten
Camridge: Varför avbeställer du inte Sagem? den håller ju inte måttet med alla problem inrapporterade och med tanke på att det är rätt mycket pengar också. Om jag var dig om du hade pengarna så skulle jag beställa Samsung L7HX istället, den är ruggigt bra men designen tilltalar inte alla.
Postad 03 december 2004 - 23:42
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Optoma
Kan väl inte avbeställa nu när tv`n kommer vara framme hos mig på måndag, hur blir det då som med ersättning m.m
Visst Samsung må säkert ha ännu bättre bild m.m men den e ju ack så dyr, och undra hur länge det dröjer tills nästa modell kommer ut som är ännu bättre.
Redigerat av Camridge, 03 december 2004 - 23:54.
Postad 03 december 2004 - 23:57
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Optoma
Kan väl inte avbeställa nu när tv`n kommer vara framme hos mig på måndag, hur blir det då som med ersättning m.m
Visst Samsung må säkert ha ännu bättre bild m.m men den e ju ack så dyr, och undra hur länge det dröjer tills nästa modell kommer ut som är ännu bättre.
Säg att du vill ha en Samsung istället, så länge dom inte blir av med en affär så tror jag inte dom bryr sig så mycket, din Sagem kan dom ju lätt sälja till nån annan eller ha som demo själva. Du lever bara en gång som sagt
Postad 04 december 2004 - 00:36
Doggydoggen
-
Doggydoggen
-
Användare
-
-
222 inlägg
Allt surrande om Dvi component å annat.. 
jag matar nu min sagem med RGB från en Sony dvp-s9000se
och har en helt kollosalt bra bild..om man ska försöka få bättre så är det bara för att det är kul att böka.(å det är ju det).men som sagt var behövs inte..
sagem tven är en kanon tv punkt slut..
så ni som beställt en..säger jag..grattis till ett liv framför tven..  ))
Postad 04 december 2004 - 00:47
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Doggydoggen
Tänk.
Hdmi från tv`n till dvd-spelare, Denon-link från dvd-spelaren till receivern.
Ni grabbar gör ju inte saken lättare för mig heller precis. Men jag är ju som jag är så vill jag beställa en Samsung istället, men så mycket mer pengar och det är mer pengar än vad jag igentligen vill lägga ut på en tv. Men nee, nu ska jag stänga av hjärnan ett tag och vänta tills Sagem kommer o bli nöjd. Vill ju importera en svs också, och det går ju på en slant det också.
Postad 04 december 2004 - 01:36
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Tur man inte beställde Optoman med dom problem som nu florerar på forumen med NTSC uppspelning och ryckningar i bilden........tydligen har dom justerat in Optoman för PAL material utan att dom visste om att NTSC skulle påverkats negativt av detta.
Nu måste dom lösa problemen och vet inte exakt vad problemet är heller, servicemanagern i England verkar skita på sig enligt inlägg för dom vet hur dom ska ta sig till......
Redigerat av Optoma, 04 december 2004 - 01:38.
Postad 04 december 2004 - 01:48
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Optoma
Dags att byta namn i så fall tro jag
Då kan man ju lägga Optoma i graven totalt i mina tankar, nu fallde en eller två stenar från mitt bröst i alla fall.
Postad 04 december 2004 - 01:51
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
Nästa lördag blir det jag som åker till HiFi Center med min DVD-spelare och tillhörande scartkabel under armen för att testa den på en Axium. Är ni fler som är sugna i Skånetrakten så kanske vi kan träffas där elelr något. Desto fler som kan stälal frågor och undersöka saker desto bättre.
Sen får man la skaffa den där switchen som tar bort HDCP och skaffa en schysst DVD-spelare med DVI. Inte minst är det bra för framtiden, förmodar att den kommer funka på samma sätt för framtida HD-DVD/Bluray/HDTV-boxar med HDMI/DVI.
Sen ska man bara förhandla fram ett bra pris med en ÅF också. Tänker knappast nöja mig med annonserat pris. Antingen får de sänka det eller slänga med något roligt på köpet. (Vilket typ alla jag snackat med verkar vara beredda att göra.)
Kan knappt bärga mig längre, har precis flyttat till ny lägenhet och har ett tomt vardagsrum som just nu bara fylls av en femsitsig skinnsoffgrupp.
Ett krux bara, ska ha datorn i samma rum, två stycken 7.1-system i ett relativt litet vardagsrum är ingen lätt match sak ni veta.
Redigerat av Unregistered92d7e447, 04 december 2004 - 01:54.
Postad 04 december 2004 - 06:29
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Bortaget!
Redigerat av Unregistered9faf3f9d, 04 december 2004 - 06:56.
Postad 04 december 2004 - 06:56
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Nästa lördag blir det jag som åker till HiFi Center med min DVD-spelare och tillhörande scartkabel under armen för att testa den på en Axium. Är ni fler som är sugna i Skånetrakten så kanske vi kan träffas där elelr något. Desto fler som kan stälal frågor och undersöka saker desto bättre. 
Sen får man la skaffa den där switchen som tar bort HDCP och skaffa en schysst DVD-spelare med DVI. Inte minst är det bra för framtiden, förmodar att den kommer funka på samma sätt för framtida HD-DVD/Bluray/HDTV-boxar med HDMI/DVI.
Sen ska man bara förhandla fram ett bra pris med en ÅF också. Tänker knappast nöja mig med annonserat pris. Antingen får de sänka det eller slänga med något roligt på köpet. (Vilket typ alla jag snackat med verkar vara beredda att göra.)
Kan knappt bärga mig längre, har precis flyttat till ny lägenhet och har ett tomt vardagsrum som just nu bara fylls av en femsitsig skinnsoffgrupp. 
Ett krux bara, ska ha datorn i samma rum, två stycken 7.1-system i ett relativt litet vardagsrum är ingen lätt match sak ni veta. 
Prutade ner den till 25 papp på Hembiobutiken. *Cambridge* Tack för rådet!!! *Doggy* Det gör inget, kan snickra i dag istället
Postad 04 december 2004 - 10:11
Unregistered93802f50
-
Unregistered93802f50
-
Användare
-
-
119 inlägg
Ler, jag är nog som många av er tror jag, ska man lägga pengar på en grejj, kvittar vilken summa, så vill jag veta att jag får max för pengarna, alt. lägga nåra tusenlappar te om det finns annat alternativ, kan bara säga såhär, min polare köpte en fet pioneer för 55.000:- (42" Plasma) bilden på den är inte bättre än på Sagemen  , på hans 30" LCD är bilden Knivskarp go, MEN där hänger inte bilden med = minus.
Jag ska testa Yamakawan nu när/om den kommer nästa vecka, för 1300:- inkl. frakt är de ju OK om de skulle gå åt skogen med dess DVI processor, då mailar ja DC direkt å best. en DVI Switch utan HDCP å köper sen värsta DVD spelaren med bäst DVI el. HDMI ut som passar Sagemen  (Får ju magsår av att köpt en bra TV men inte på enkelt sätt bara rulla ner te en affärå köpa en DVD spelare ju!).
Nån som har tips annars för å få bra TV bild ?, jag kör vanlig hyres digitalparabol (gemensam) med vanlig standard analog antennsladd sladd i väggen, bilden på vissa kanaler e dålig(inte ens bra) men 1,2,3,4 suger fett.
Kommer jag få duktigt mycke bättre bild med en egen Digitalparabol ? (Antar signalen från den blir S-Vhs eller ??). Jag kan ju kolla upp de men tänkte om nån av er har testat (Jag bor lite strulit te så kan inte köra Boxer här, kanske men dom säger signalen e för kass).
Sen ska ja ringa Sagemen idag å se va dom kan göra åt surret i min (30 DB ska visst Sagemens vara på å Thomsons 32) å ni som har Thomson säger ni inte ens hör den om ni inte lägger örat te den ???, kanske jag som har super hörsel..haha
Postad 04 december 2004 - 10:20
Unregisteredd836f880
-
Unregisteredd836f880
-
Användare
-
-
186 inlägg
Visst Samsung må säkert ha ännu bättre bild
Hmm, det anser inte jag. Har sett både Sagemen och Samsungen i butik med samma källor (digitalTV, dvd & vhs) och jag anser att Sagemen är bättre rent bildmässigt faktiskt.
Postad 04 december 2004 - 10:48
Logisk IT Malmö
-
Logisk IT Malmö
-
Användare
-
-
190 inlägg
Optoma:
Nej med fabriken direkt
Testade HDTV film på xbox den orkar inte jag får säga minst P4 3.0 för att tugga igenom äkta hdtv i film genom xbox
/Jörgen
Postad 04 december 2004 - 10:55
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Nån som har tips annars för å få bra TV bild ?, jag kör vanlig hyres digitalparabol (gemensam) med vanlig standard analog antennsladd sladd i väggen, bilden på vissa kanaler e dålig(inte ens bra) men 1,2,3,4 suger fett.
Kommer jag få duktigt mycke bättre bild med en egen Digitalparabol ? (Antar signalen från den blir S-Vhs eller ??). Jag kan ju kolla upp de men tänkte om nån av er har testat (Jag bor lite strulit te så kan inte köra Boxer här, kanske men dom säger signalen e för kass).
När jag köpte min 50" Toshiba för 2,5 år sedan så insåg jag snabbt att analoga Kabelvision inte alls höll måttet. Jag skaffade då en Boxer och det blev genast mycket bättre, allt utom Canal+ som sänder med rätt låg bitrate i marknätet. Så jag skaffade snart en parabol med Canal Digital abonnemang, vilket jag aldrig ångrat. Det kostar iofs 369 kr i månaden, men bildkvaliteten är toppen och numera sänder dom ju i DD5.1 och bredbild i två av sina filmkanaler. Det är nästan lite bortkastat att köpa en stor TV för 25-30 tkr och köra kabel-TV! Jag såg f ö Thomsons nya "tunna" 61" DLP bakproj igår. Den stod bredvid deras 50" DLP-bakproj DLY644 (tror jag). Det var bara ett snabbt lunchbesök, men jag kan inte påstå att bilden direkt imponerade på mig. Efter att ha sett en antal DLY644:or i butik så verkar alla vara lite ljussvaga, "dim" som man säger på engelska. Det kan kanske gå att fixa med en kalibrering. Jag kunde dock inte se några som helst bildfel, geometri, konvergens eller dålig hörnskärpa p g a den nya tunna designen. Däremot så fick jag en mindre chock när jag fick höra priset, dom ville ha 79 tkr för den. Bredvid stod som sagt en DLY644 som vid en snabb anblick inte alls gav sämre bildkvalitet och som kostade 25 tkr...man får alltså TRE stycken 50:or för billigare peng än EN tunn 61:a!!! Man nåste vara väldigt rik (vill inte använda ordet "dum") om man köper 61:an, köp 50:an så har man 55 tkr över till en projektor eller hembioanläggning eller....alternativen är många. Vill man ha en tunn TV så är Pioneers nya 50" plasma både tunnare och billigare. Vem är egentligen intresserad av den nya tunna DLP-bakprojen till detta pris?
Postad 04 december 2004 - 11:27
Unregistered93802f50
-
Unregistered93802f50
-
Användare
-
-
119 inlägg
När jag köpte min 50" Toshiba för 2,5 år sedan så insåg jag snabbt att analoga Kabelvision inte alls höll måttet. Jag skaffade då en Boxer och det blev genast mycket bättre, allt utom Canal+ som sänder med rätt låg bitrate i marknätet. Så jag skaffade snart en parabol med Canal Digital abonnemang, vilket jag aldrig ångrat. Det kostar iofs 369 kr i månaden, men bildkvaliteten är toppen och numera sänder dom ju i DD5.1 och bredbild i två av sina filmkanaler. Det är nästan lite bortkastat att köpa en stor TV för 25-30 tkr och köra kabel-TV!
Jag såg f ö Thomsons nya "tunna" 61" DLP bakproj igår. Den stod bredvid deras 50" DLP-bakproj DLY644 (tror jag). Det var bara ett snabbt lunchbesök, men jag kan inte påstå att bilden direkt imponerade på mig. Efter att ha sett en antal DLY644:or i butik så verkar alla vara lite ljussvaga, "dim" som man säger på engelska. Det kan kanske gå att fixa med en kalibrering. Jag kunde dock inte se några som helst bildfel, geometri, konvergens eller dålig hörnskärpa p g a den nya tunna designen. Däremot så fick jag en mindre chock när jag fick höra priset, dom ville ha 79 tkr för den. Bredvid stod som sagt en DLY644 som vid en snabb anblick inte alls gav sämre bildkvalitet och som kostade 25 tkr...man får alltså TRE stycken 50:or för billigare peng än EN tunn 61:a!!!
Man nåste vara väldigt rik (vill inte använda ordet "dum") om man köper 61:an, köp 50:an så har man 55 tkr över till en projektor eller hembioanläggning eller....alternativen är många. Vill man ha en tunn TV så är Pioneers nya 50" plasma både tunnare och billigare. Vem är egentligen intresserad av den nya tunna DLP-bakprojen till detta pris?
YES, kolla ju just in på forumet då jag skulle dra iväg å köpa ett Parabolkitt !, gött !, då kan jag i lugn å ro gå å köpe mej en parabol å veta den ger bättre bild än Boxer  Livet i underbart *haha*
Postad 04 december 2004 - 12:28
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Funderar vilken/vilet parabol kitt jag skall inhandla också eftersom det kanske lär bli för dålig bild med den utomhus antennen nu
Eazt
Jasså, den ska ha bättre bild i alla fall. 2500 i kontrast mot 2000,kontrast, blus att den blev vald till den bästa bakprojjen 2004/2005. Man jag har inte själv sett dom eftersom i denna byhåla tar alllllllllt en sådan lång tid om det ens händer något.
Mada
Låter bra att du fick ner priset
Redigerat av Camridge, 04 december 2004 - 12:29.
Postad 04 december 2004 - 14:06
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Funderar vilken/vilet parabol kitt jag skall inhandla också eftersom det kanske lär bli för dålig bild med den utomhus antennen nu 
Eazt Jasså, den ska ha bättre bild i alla fall. 2500 i kontrast mot 2000,kontrast, blus att den blev vald till den bästa bakprojjen 2004/2005. Man jag har inte själv sett dom eftersom i denna byhåla tar alllllllllt en sådan lång tid om det ens händer något.
Mada Låter bra att du fick ner priset 
Skaffa Canal Digitals paket som du får gratis, vem kan motstå det? Den är ganska liten tallrik på 68cm också om du har trångt på balkongen. Om du inte vill betala så skaffa en parabol i samma storlek och en Dreambox 500 för 1995:- eller vad den kostar just nu, då kan du ladda ner n*cklar för Conax automatiskt utan abb. P.S OK! hur byter jag mitt användarnamn? jag vill inte ha Optoma längre....
Redigerat av Optoma, 04 december 2004 - 14:08.
Postad 04 december 2004 - 15:36
Doggydoggen
-
Doggydoggen
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jag har canal digitals nya paket med lilla tallriken..själva boxen är väldigt liten..å ser nästan löjlig ut..
var misstänksam när jag installerade den..men..
blev imponerad av bildkvaliten..slår alla mina andra digitalboxar som jag provat sista året..
men självklart blir ju inte dvd kvalite..men inte långt ifrån på vissa kanaler..
Postad 04 december 2004 - 16:50
Unregistered93802f50
-
Unregistered93802f50
-
Användare
-
-
119 inlägg
Jag har canal digitals nya paket med lilla tallriken..själva boxen är väldigt liten..å ser nästan löjlig ut.. var misstänksam när jag installerade den..men.. blev imponerad av bildkvaliten..slår alla mina andra digitalboxar som jag provat sista året.. men självklart blir ju inte dvd kvalite..men inte långt ifrån på vissa kanaler..
Aldrig ägt en Boxer eller Parabol, ska låna en Boxer imorron å se om de funkar, om inte så blir de ett Parabol kitt, nåt speciellt jag ska tänka på ?, tänkte bara dra te Euronics å köpa ett kit me kanaler å hela klabbet direkt, men vill ju inte dra hem typ en Parabol eller box te den som e "kass".
Postad 04 december 2004 - 17:09
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Dom boxar som följer med paketen är sällan dom bästa, kolla t ex om Canal Digitals nuvarande box har digital ljudutgång om du vill få ut DD5.1 ljud. Det brukar dock inte bli billigare att bara ta ett abonnemang, man brukar "få" utrustningen på köpet. Jag tror dock att Canal Digital erbjuder en combo-box numera, d v s en box som klarar både boxer och satellit. Vet ej om det är en "låne-box" eller om man äger den efter ett års abonnemang.
Om man inte tycker att den medföljande boxen är bra så kan man alltid köpa en ny med t ex HDD-inspelning.
Postad 04 december 2004 - 18:14
Unregistered8221d29b
-
Unregistered8221d29b
-
Användare
-
-
164 inlägg
Mada
Va? Hur blir det då som om du ska koppla en konsol med dvi till Sagems dvi ingång som?
Om den interna PS-Scan stängs av då kommer ju bilden bli avsevärt sämre om det ens går att kolla på bilden längre utan att börja skrika/svära åt det hela.
DVI interfacet stöder inget annat än Progressive, dvs bild som skickas över dvi är alltid progressiv redan från källan. Detta är alltså inget att göra åt, så ser specen ut för DVI. HDMI stöder däremot interlace.
Redigerat av Unregistered8221d29b, 04 december 2004 - 18:16.
Postad 04 december 2004 - 18:54
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Mada
DVI interfacet stöder inget annat än Progressive, dvs bild som skickas över dvi är alltid progressiv redan från källan. Detta är alltså inget att göra åt, så ser specen ut för DVI.
HDMI stöder däremot interlace.
Är du en handlare?
Postad 04 december 2004 - 19:15
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
Nån som vill tala om (mäta) hur bred Axium 50 är. Står olika överallt. Är den 116,6 eller?
OCH hur bred är den nedtill (=Standsens bredd) ???
Skall snickra ihopp en tv bänk vettu!!! Köpte en överhandsfräs idag på JULA för 375 pix. GRYYYYMT!!!
Dogge, hittar du inte tumstocken eller
Postad 04 december 2004 - 19:47
Unregistered8221d29b
-
Unregistered8221d29b
-
Användare
-
-
164 inlägg
Mada
DVI interfacet stöder inget annat än Progressive, dvs bild som skickas över dvi är alltid progressiv redan från källan. Detta är alltså inget att göra åt, så ser specen ut för DVI.
HDMI stöder däremot interlace. Är du en handlare?
Jag har jobbat åt en handlare, men det var något år sedan jag slutade nu. Hurså, för övrigt? Tyder ovanstående inlägg eller de jag gjort tidigare i tråden på detta? Utveckla gärna.
Redigerat av Unregistered8221d29b, 04 december 2004 - 19:50.
Postad 04 december 2004 - 21:59
Unregistered93802f50
-
Unregistered93802f50
-
Användare
-
-
119 inlägg
Nån som vill tala om (mäta) hur bred Axium 50 är. Står olika överallt. Är den 116,6 eller?
OCH hur bred är den nedtill (=Standsens bredd) ???
Skall snickra ihopp en tv bänk vettu!!! Köpte en överhandsfräs idag på JULA för 375 pix. GRYYYYMT!!!
Dogge, hittar du inte tumstocken eller 
Ler mätte just: 1M bred nertill (Står ju på små socklar den bredden mellan dom kan ja ta fram om du vill men kanske inte så intressant) Bredd hela TV´n = 116cm 37c djup. Sen har du en "puckel" som är ca. mitt på TV (lite upp kanske) som bygger ca 3.3cm Så en bänk som e 100*37cm skulle då vara great om du vill ha en som inte skjuter ut nåt alls utanför Sagemen., jag tycker de e snyggt när bänken e större än TV´n  , vill du skjuta in TV´n te väggen UTAN ha kontakter i så bör du meao bygga 3.3cm till  Hoppas detta hjälper dej.
Redigerat av Unregistered93802f50, 04 december 2004 - 22:02.
Postad 04 december 2004 - 22:16
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Mada
HDMI stöder däremot interlace. Är du en handlare? Jag har jobbat åt en handlare, men det var något år sedan jag slutade nu.
Hurså, för övrigt? Tyder ovanstående inlägg eller de jag gjort tidigare i tråden på detta? Utveckla gärna.
Nej jag vara bara nyfiken eftersom du verkar väldigt påläst och tänkte du kanske jobbade hos nån leverantör eller var en radiohandlare
Postad 04 december 2004 - 22:41
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Bo_jahn
Jaha, det var ju inte trevligt tycker jag, men finns väl inget att göra åt det antar jag. Då får det bli Scart fortfarande eller att man kör med komponent.
En sak som blir bra är att det blir Scart "rgb" på denna i alla fall som det inte blev på min nuvarande.
Annars är jag väldigt sugen på att importera några spel och köra i 720p med kuben.
Postad 04 december 2004 - 22:45
Unregistered8221d29b
-
Unregistered8221d29b
-
Användare
-
-
164 inlägg
Mada
HDMI stöder däremot interlace. Är du en handlare? Jag har jobbat åt en handlare, men det var något år sedan jag slutade nu.
Hurså, för övrigt? Tyder ovanstående inlägg eller de jag gjort tidigare i tråden på detta? Utveckla gärna. Nej jag vara bara nyfiken eftersom du verkar väldigt påläst och tänkte du kanske jobbade hos nån leverantör eller var en radiohandlare 
Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att jag insinuerade att du insinuerade något. Nej, jag jobbar inte hos någon handlare längre som sagt. Men trots det kommer alltid hemmabio fortsätta att vara en stor passion, så lite snappar man ju upp när man hör det. Som man senare kan vidareförmedla så att kunskapen sprids, vilket ju kommer alla ..kunder.  . ehm entusiaster till gagn.  Tack för berömmet  *Svänger hypnospendel framför Optoma* ...PM:a mig för bra pris på B&O plasma, det är ju den du ska ha egentligen..
Redigerat av Unregistered8221d29b, 04 december 2004 - 22:46.
Postad 04 december 2004 - 23:34
ruhe
-
ruhe
-
Forumräv
-
-
659 inlägg
Jag kan rapportera lite från mina första dagar som ägare av Samsung SP-43W6HE. Jag har nu kommit igång med Xcard och komponentkablar. 576p/50 hz tycker jag flimrar lite och jag föredrar därför 480p/59,94Hz från X-card. Jag tror allt komponentkablarna ger bättre bild än S-video. Den senare blev väldigt ljus med x-card. Den "gamla" S-video-signalen från Gforce3-kortet som jag var så nöjd med innan på min 28" såg riktigt dålig och mörk ut.
TV:n tar in både 1080i/50hz och 60Hz. Ej 720p. Även här ser 50Hz alldeles för blinkande ut så jag föredrar 1080i 60Hz. Tyvärr så kan inte xcard koda av högupplöst material, alltså mer än 576 horisontella linjer. Jag hade tagit ner ett par divx-trailers för att pröva, men då satte alltså denna begränsning stopp. Enligt broschyren ska Realflect, Fine Pitch screen och HD grade lenses göra att man inte bara kan ta in 1080i, utan också se det. Det får bli ett Radeon-kort med VGA-->Component-adapter för HDTV någon gång efter nyår så jag får pröva hur HDTV verkligen ter sig på denna TV. Alternativt en "Kina-DVD-spelare" av något slag så man inte kommer in i ett uppgraderingsrace med sin dator. TV:n har ju två komponentingångar, vilket är generöst.
Jag har suttit och gapat över hur stor och färgstark bilden är. Det blir en helt annan vara-där-känsla med 43"!
"Nikotinfärgningen" till höger vid vit och ljusblå bild finns kvar. Jag kommer ringa Samsung och höra om man kan få hit en tekniker gratis på garantin. Kan man inte det får jag leva med det.
På det hela taget är jag alltså ganska nöjd och är f f a imponerad över hur mycket man får för denna peng. För 13500, märk väl!
Postad 04 december 2004 - 23:47
Unregistered8221d29b
-
Unregistered8221d29b
-
Användare
-
-
164 inlägg
Jag vill bara tillägga att jag är verkligen glad att denna tråd inte har spårat ur och befolkas av enbart "fanboys" för sina apparater, som så ofta sker i sådana här trådar.. Se andra delar av forumet där vissa tror att 480P plasma kan visa all bildinformation i HDTV..eller åtminstone att ingen kan se skillnaden. Tidigare i tråden har vi pratat om HD2, HD2+, xHD3, HD3 och MDM3. Då lyckades vi skära igenom snacket från vissa hemsidor med tvivelaktig information. Sedan var det den och den som tillsammans med TI utvecklat exklusiva chip som ingen hört talas om och så vidare.. Nu talas det en del om vem som utvecklat Sagems elektronik. Sagem själva eller Optoma... jag har antytt att jag tror det är Optoma men har inga som helst belägg för detta mer än jag tycker det verkar dumt att konstruera en helt ny apparat med samma funktion och teknik i bevisiligen samma skal, när det redan finns en mycket välrennomerad tillverkare som gör det. En tillverkare som säljer massvis av OEM produkter och därmed ställer sig mycket öppen till licensavtal. Detta är rena spekulationer från min sida, jag ber om ursäkt om jag givit något annat intryck. Att Thomson är i säng med Infocus även på de icke "suppertunna" apparaterna är dock ingen (större) hemlighet. Vad jag vill komma fram till med denna (onödigt?) långa utläggning är att återigen påpeka att de personer som har informationen om sin tillverkares produkter, inte verkar vara riktigt 100% ärliga, alternativt lite okunniga. Nej nej, säger de, vi har gjort allt själva, vi har exklusiva avtal med TI. Nu kan man säga att jag är elak och inte har något på fötterna när det gäller detta, men se tidigare i tråden... Hursomhelst: Den grej som fick mig att skriva detta inlägg (ännu en gång) var att, jag tror det var Logisk IT Malmö (hittar inte inlägget), som hade skickat mail till Sagem och de hade då sagt att de omöjligtvis kunde bygga in HDCP i den, eftersom specifikationen inte var känd när de designade TV:n. En specifikation och protokoll som varit känd sedan 15e februari 2000.Hur lång tid har det tagit att utveckla Axium egentligen, kan man fråga sig? Personligen känner mig jag tveksam att kontaktpersonen på Sagem är helt ärlig i detta fall, över 4 år är otroligt länge för att utveckla en TV... Snabb åsikt, rakt upp och ned: Sagem ville inte betala licenspengarna som HDCP kostade.. P.S. (så jag inte får alla på mig  ) Jag tycker att alla DLP apparater ger en rätt ok bild, även LG:n t.ex. Era apparater är bra. Men uppgifter som tillverkarna lämnar ut är det inte...
Redigerat av Unregistered8221d29b, 04 december 2004 - 23:51.
Postad 05 december 2004 - 00:23
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Jag vill bara tillägga Se andra delar av forumet där vissa tror att 480P plasma kan visa all bildinformation i HDTV..eller åtminstone att ingen kan se skillnaden.
Jag förstår 480p plasma ägarna, de måste ju försvara sina investeringar, men innerst inne vet dom om att dom gått på en fetsmäll av handlaren eller andra påtryck när dom gjorde sina inköp, nu sitter dom där med tummen i arslet. Detsamma gäller ju vi som kanske köper en DLP med 1280x720, om ett år finns säkerligen nya HD3 chippet ute som klarar 1920x1080, då är vi sura, inte alla kanske men en del önskar dom hade väntat. Men det är ju det som är så bra med DLP idag, de klarar 720p standarden perfekt, vissa har inte HDCP och det är ett problem, men titta då istället på Samsung så finns inte dessa problem i varje fall. Toshibas nya DLP är ju som sagt ett alternativ, men det är import som gäller då, den har HDMI och en tilltalande design men framförallt en bra prislapp i nivå med Sagem eller lägre till och med. Toshiba kommer även med en 52" i Januari, det är samma tekniska specar, men större bildyta endast. Toshiba 46WM48 DLP HD2+
Redigerat av Optoma, 05 december 2004 - 00:33.
Postad 05 december 2004 - 03:31
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Samsung SP50L7HX under med tillbehörsracket, nu ser den faktiskt riktigt snygg ut när racket kom till.
Postad 05 december 2004 - 11:15
Logisk IT Malmö
-
Logisk IT Malmö
-
Användare
-
-
190 inlägg
Intressant med att de måste betala licens pengar. Vad jag vet så när video kom så var det AGC kretsen som skull ein och då för att macrovision skulle fungera och den betalades av bolagen inte av tillverkarna. Men vad jag tror så är HDCP samma sak. Men dock intressant om det är sant det du säger om pengar och licens
Jag har inte hört om HDCP i någon modell från 2000-2002 det började komma samtal 2003
/Jörgen
Postad 05 december 2004 - 11:18
Doggydoggen
-
Doggydoggen
-
Användare
-
-
222 inlägg
*Mada*
Sorry..
Blev mycke å göra nu i helgen..
måtten som du fick stämmer..men en sak att tänka på är...vars ska du placera centern??...
tror att det vore ide att göra bänken djupare..alternativi större skiva upptill så att du kan placera centern på den.
jag har en bänk som är lika bred som hela tven..dvs 116 cm..ser bra ut..ska försöka få in en bild..
Postad 05 december 2004 - 12:23
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Optoma
Nu blev det såhär för mig när jag såg den där bilden.
Nu blev tv`n o allt riktigt snyggt och då fanns det inget som stoppar mig vid avbeställning och göra en beställning på den där Samsung.
Men sen hände en sak, frugan sa den där var väldigt ful. Så det sket sig på en gång.
Postad 05 december 2004 - 13:00
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Optoma
Nu blev tv`n o allt riktigt snyggt och då fanns det inget som stoppar mig vid avbeställning och göra en beställning på den där Samsung. Men sen hände en sak, frugan sa den där var väldigt ful. Så det sket sig på en gång.
Och jag som trodde du var bachelor precis som mig
Postad 05 december 2004 - 13:05
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Optoma
Snart fyra år har det gått. "Ej" gift i alla fall.
Postad 05 december 2004 - 13:12
KIZA
-
KIZA
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Tja
Har blivit ägare till en SAGEM AXIUM.
Vilken bild!!!!!!!!!!!!!! Det som stör är fläkten(måste kolla nästa vecka),den
hörs verkligen.
Jag undrar om någon kan förklara varför skiljer sig framsidan.Jag har
SAGEM diskret under fronten medan andra har streckat på fronten med ordet SAGEM.
//Kiza
Postad 05 december 2004 - 13:14
Unregistered93802f50
-
Unregistered93802f50
-
Användare
-
-
119 inlägg
Optoma
Nu blev tv`n o allt riktigt snyggt och då fanns det inget som stoppar mig vid avbeställning och göra en beställning på den där Samsung. Men sen hände en sak, frugan sa den där var väldigt ful. Så det sket sig på en gång.
Ler, Sagemen e ful på bild (Håller med) men när den nu står härhemma så tycker jag den e Helt OK, dock min personliga åsikt att både Samsung å Thomsons e snyggare, men ska frugan kolla på plastramen runt omkring eller på bilden I TV´n  , ge henne en Chippendales konsert som jämkning så skare nog lösa sej *s*.
Postad 05 december 2004 - 13:18
Unregistered93802f50
-
Unregistered93802f50
-
Användare
-
-
119 inlägg
Tja
Har blivit ägare till en SAGEM AXIUM. Vilken bild!!!!!!!!!!!!!! Det som stör är fläkten(måste kolla nästa vecka),den hörs verkligen. Jag undrar om någon kan förklara varför skiljer sig framsidan.Jag har SAGEM diskret under fronten medan andra har streckat på fronten med ordet SAGEM.
//Kiza
Min flälkt surrar ******** åxå  30Db säger Samgem själva, dom ska ut te mej å byta min fläkt, deras mått om fläkten surrar "onormalt" e ljudet på 35 nivå, hörs den fortfarande så e de snett. Jag hoppas dom kan stoppa i en "super silent" fläkt, om inte så skruvar ja i en själv !!, men intressant fler irriterar sej på fläkten å inte bara jag. Breifar i veckan om de hjälpte med fläktbyte (antar inte, då de säkert e samma fläktmodell dom byter ut med iom garanti mm
Postad 05 december 2004 - 13:22
Unregistered8221d29b
-
Unregistered8221d29b
-
Användare
-
-
164 inlägg
Intressant med att de måste betala licens pengar. Vad jag vet så när video kom så var det AGC kretsen som skull ein och då för att macrovision skulle fungera och den betalades av bolagen inte av tillverkarna. Men vad jag tror så är HDCP samma sak. Men dock intressant om det är sant det du säger om pengar och licens
Jag har inte hört om HDCP i någon modell från 2000-2002 det började komma samtal 2003
/Jörgen
Du har rätt i att HDCP var ovanligt fram till för bara ett par år sedan. Men det förändrar inte det faktum att specifikationen släpptes tidigt 2000 som nämnts ovan. Chip byggda efter dessa specifikationer kom ut på marknaden 13e juni 2000. Efter det har alltså vemsomhelst kunnat köpa dem och integrera i sin apparat. HDCPs licenskostnad är inte mycket mer än 100 000 kronor + en lite summa för varje enhet, vilket ju borde vara småpotatis för Sagem. Det gör ju att man kan tro på vad de säger. Men varför har då så många tillverkare inte HDCP? Sagem är ju knappast ensamma om det. Jag tror helt enkelt att de flesta tillverkare inte såg behovet till helt nyligen. Komponentanslutning har ju varit det dominerande, varför bry sig om att betala för något som folk inte använder?
Postad 05 december 2004 - 13:24
KIZA
-
KIZA
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Det kan omöljigt vara 30db...........
Hoppas fläktproblemet blir löst annars skickar jag tillbaka den.
När byter dem din fläkt?????
Men din SAGEM har streckad logga men inte min!!!?????
//Kiza
Postad 05 december 2004 - 13:26
Optoma
-
Optoma
-
Forumräv
-
-
650 inlägg
Om fläktarna stör och de byter ut den och den fortfarande stör så finns det alternativ, ni kan ju tex kolla med Elfa och köpa en riktig kvalitetsfläkt och montera i.
Postad 05 december 2004 - 13:29
KIZA
-
KIZA
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Bra tips men designen då????
Knepit att de skiljer sig.
//Kiza
Postad 05 december 2004 - 15:07
Logisk IT Malmö
-
Logisk IT Malmö
-
Användare
-
-
190 inlägg
SÅg att HDTV i signal måste minst ha 2.2Gbps och HDMI har max 5.5 så jag tror att HDMI är framtiden mot DVi
Dessutom så är det en kabel för allt dock max 15 m på HDMI lite synd
/Jörgen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|