Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Singel- eller Bi-wire?

84 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#51

Postad 05 november 2005 - 15:25

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
Hej jessej.

Vad gick det på?
Ändrade tråden ovan. Vad skulle du välja?

2004 blev det projje, duk, DVD och kablage efter 6 månaders "pluggande" på prisjakt.
DIU Greyline duk, AE700 projje och Panasonic s97 dvd.

Och nu är det dags för kablage till hemmabiosystemet och djungeln är inte mindre här :wub:

MVH NBorve

#52

Postad 05 november 2005 - 17:14

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Kabeln gick på 50:-/m tror jag, och strumpan med jobb gick på 25:-/m om jag inte missminner mig helt.
behövde 2x3m samt 1x2m till center, så det blev 2x8m iom biwiringen. Tror hela kalaset hamnade på 1500 ink jobbet (lät AvD i Sundsvall göra allt åt mig). Riktigt nöjd!


[edit]: skrivfel

Redigerat av jessej, 05 november 2005 - 17:15.


#53

Postad 05 november 2005 - 17:30

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Såg uppdateringarna du gjort tidigare.
Har ej större koll på Supras högtalarkablar, mer än att dom sällan gör dåliga kablar. Tar man en Supra-kabel så brukar man få en schysst kabel.

Tara-labs körde jag med när jag hade single-wire, riktigt bra kablar dom med, ofta grova fina ledare.
QED har jag inte testat, men vet att dom får mycket beröm.
Både Tara och QED är väldigt poppis på Hifi-klubben.

#54

Postad 05 november 2005 - 18:49

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
Ledsen men har uppdaterat med Monster MCX-1s i posten :wub:

#55

Postad 05 november 2005 - 18:58

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Monster är oxå bra, men dom är även djupt medveten om att dom kan ta betalt.

#56

Postad 05 november 2005 - 20:43

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Om jag fattat det hela rätt, så kan jag alltså köpa ett par högtalarkablar till, och sätta i terminal B på förstärkaren, och på det viset bi-wira?? Delar alltid A och B på samma slutsteg??

MVH Flingan

#57

Postad 06 november 2005 - 00:52

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Oftast.
annars kan du biwira genom att sätta båda paren på samma ställe från förstärkaren sätt, och sedan dela på dem ute hos högtalarna. Detta är det "klassiska" sättet.

#58

Postad 06 november 2005 - 07:30

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
det finns dock 2 typer av bi-wire... den valigaste och den bättre...
audioquest som ett exempel har mycker av alla sorter. dom har även vanlig och dubbel tri-wire, hur som så har du 2 bild exempel nedan.

du har konventionel bi-wire.
Postad bild

och så har du dubbel bi-wire vilket är det bättre sättet. har har du 2 sammansatta kablar i stället för att låta en kabel dela signal till 2 punkter.
Postad bild

#59

Postad 06 november 2005 - 13:37

jessej
  • jessej
  • Forumräv

  • 776 inlägg
  • 0
Är inte den med 2 i ena änden och 1 i andra änden egentligen samma sak som den klassiska typen, förutom att dom pulat ihop den direkt innan, istället för att man tar det själv i förstärkaren?

#60

Postad 06 november 2005 - 14:20

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0

Är inte den med 2 i ena änden och 1 i andra änden egentligen samma sak som den klassiska typen, förutom att dom pulat ihop den direkt innan, istället för att man tar det själv i förstärkaren?

<{POST_SNAPBACK}>

Precis min tanke, förrutom att den 1-till-2 kabeln har en pilledutt som sitter på så ska det väl inte vara någon som helst skillnad? Ser mer ut som ett försäljningsknep i mina ögon.

#61

Postad 06 november 2005 - 14:30

softman3
  • softman3
  • Beroende

  • 1 449 inlägg
  • 0
nja, du har ju fler ledare i den andra. om det är ett knep så är det upptill er att anse det. jag anser att det är bättre än att dela i änden.
det är ju trots allt 2 kablar sammansatta om det nu inte sysn tydligt...

(sen finns ju alltid dom som är skeptiska som ni, tyvärr så är dock många skeptiker sånna som aldrig skulle lägga pengarna för att testa... där av att det finns skeptiker.)

omformulering...

dom flesta tar sej inte tid/råd att testa kablar och kritiserar folk som lägger pengar på kablar vilket också resulterar till kabel-bråk.

Vem som har rätt är dock öppet för debatt. En och samma biwirekabel kan påverka olika högtalare på olika sätt och därför låta olika i olika system.

Inget ont om dig Softman3 men uttalanden i stil med det jag citerade kan tvinga in folk i fack.

<{POST_SNAPBACK}>



du har rätt. det var väldigt fel formulerat av mej....

Redigerat av softman3, 07 november 2005 - 00:54.


#62

Postad 06 november 2005 - 21:44

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

  • 773 inlägg
  • 1

sen finns ju alltid dom som är skeptiska som ni, tyvärr så är dock många skeptiker sånna som aldrig skulle läga pengarna för att testa... där av att det finns skeptiker.

Dra inte alla över en kam. Visst finns det skeptiker som aldrig testat och därför bör ha ett öppet sinne och kanske borde uttrycka sig mindre definitivt men de skeptiker som verkligen testat och behållit sin skepsis har full rätt till sin åsikt.

Vem som har rätt är dock öppet för debatt. En och samma biwirekabel kan påverka olika högtalare på olika sätt och därför låta olika i olika system. Vill man ge meningsfulla råd till sina medkonsumenter är det bra att ha testat samma kabel under olika omständigheter. Vill man däremot redovisa hur en viss kabel fungerar i ens eget system eller teoretisera kring kablarnas egenskaper är det fritt fram, det kan dock vara bra att vara tydlig med bakgrunden till sina åsikter.

Många har ingen möjlighet att låna hem kablar och köper därför utan att vara säker på ljudförbättringen eller prisvärdheten. Då kan privatpersoners åsikter på ett forum som detta bli avgörande inför valet av kablar. Eftersom det är mycket sällsynt att flera personer haft samma omständigheter kring sina tester kan det vara bra att redovisa förutsättningarna tydligt. Jag tycker att Min hembio.com håller bra nivå men skulle gärna se utförligare beskrivningar och färre generaliseringar som delar upp folk i grupper. Inget ont om dig Softman3 men uttalanden i stil med det jag citerade kan tvinga in folk i fack. Man beslutar sig för vilken grupp man tillhör och skapar då en konflikt varje gång man har en åsikt som avviker från gruppen man identifierar sig med. Det kan hämma ens vilja att utforska nya möjligheter.

Det blev lite djupt men jag tror att detta resonemang kan vara en del av kärnan i orsaken varför kabeldiskussioner ofta spårar ur. Simma lugnt, respektera andras och bidra med egna åsikter så får vi alla ut desto mer.

Edit:

dom flesta tar sej inte tid/råd att testa kablar och kritiserar folk som lägger pengar på kablar vilket också resulterar till kabel-bråk.

Tack för omformuleringen Softman3, jag instämmer.

Redigerat av Unregistered94f939c2, 10 november 2005 - 11:48.


#63

Postad 07 november 2005 - 14:44

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Bra reflekterat IHiFi.se!
Håller fullkomligt med dig....

MVH Flingan

#64

Postad 11 januari 2006 - 10:55

Unregistered1096
  • Unregistered1096
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Hej på er! Jag tänkte posta en länk som innehåller ett lästips för er som funderar på Bi-wire, där nämns både positiva och negativa egenskaper. Observera att det är ren och skär fakta i artikeln, inte nått trams som någon har hittat på! Tyvärr så är artikeln på engelska, det gör att den kan var lite jobbig att läsa och förstå, men jag rekommenderar att man åtminstone försöker i alla fall! Det är ju inte mer än 3 sidor om man skriver ut den!

LÄNK

<{POST_SNAPBACK}>


Lite gammalt inlägg, men ändå undrar jag varför ingen kommenterat denna artikel? Med risk för påhopp så funderar jag på om det är den gamla vanliga "lalalalala jag hör inget, mina kablar är bra för de är dyra". Läser man artikeln så verkar det ju snarare vara så att det som hörs är ett fasfel mellan elementen, alltså ett onaturligt ljud. Tjockare högtalarkablar tror jag på, men detta skulle jag vilja ha lite mer belägg för. Artikeln säger det mesta och du kan inte höra nåt som inte går att mäta, vad man än tror. Men det spelar säkert ingen roll, för alla "jag vet inte hur det fungerar, men jag tycker mig höra en skillnad". En gubbe på hifiklubben hävdade bestämt att han hörde skillnad på sin halvmeters 10.000-kronors digital-koax och en billigare, undrar hur det gick till?? Menar inte att hoppa på folk, mer frågan om att jag själv är ute efter fakta. Är bi-wiring bättre, varför är det då så? Antar att det är en omöjlig önskan, för alla tror sig höra olika saker och det är svårt att hitta fakta om saker och ting i hifi-världen.

Redigerat av Unregistered1096, 11 januari 2006 - 10:58.


#65

Postad 19 juli 2006 - 07:55

hyllplan
  • hyllplan
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Undrar lite över bi-wiring och högtalarkablar generellt sett

Jag har lagt märke till att jag kan bi-wira alla fem högtalarna (front, center och surround). Antar jag riktigt att man primärt endast brukar bi-wira frontarna, att det är overkill att bi-wira center etc?

Idag har jag samma typ av kabel mellan frontarna respektive centern. Om jag nu skulle välja att bi-wira frontarna och köpa nya högtalarkablar till dessa är det ok att skippa biwiringen på centern och dessutom fortsätta att använda den gamla kabeln till centern?, e.g. är det ok att blanda kablar hur som helst utan attt få.. obalans i ljudbilden eller något?

Såg längre upp i denna tråd att man t.o.m. kan använda olika typer av kablar till de terminalerna på samma högtalare när man bi-wirar. Är det vanligt att man gör så?

Om det finns någon mer tråd/artikel som ger råd kring bi-wiring så får ni gärna skicka mig dit

/Tack!

#66

Postad 22 juli 2006 - 21:17

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Jag tycker du skall lyssna med och utan bi-wire. Hör du skillnad, och det är i bi-wire så kör på det. Hör du ingen skillnad (förbättring) kör singlewire. Förhoppningsvis finns det en butik i din närhet som kan hjälpa dig med detta.
Lyssna och gör en egen utvärdering.

Som du läst här på forumet finns det de som tror på biwire och de som inte tror på det.
Kör själv både biwire och är av den övertygelsen att jag hör skillnader mellan olika kablar. men det är ju bara vad tycker...

Redigerat av Unregistered39180, 22 juli 2006 - 21:18.


#67

Postad 25 september 2006 - 17:20

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Någon som har Monitor Audio Silver RS6 och har åsikter om bi-wire av dessa?
Är lite sugen på att prova men orkar inte låna hem kablar och krångla för att testa.
Trivs de bra med bi-wire? I manualen står det att man helst bör köra bi-wire...

#68

Postad 27 september 2006 - 23:10

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
Skulle biwire vara en förbättring med mina B&W DM 604 s3? Har H/K AVR 5550.

Tacksam för svar.

#69

Postad 27 september 2006 - 23:28

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Skulle biwire vara en förbättring med mina B&W DM 604 s3? Har H/K AVR 5550.

Tacksam för svar.

<{POST_SNAPBACK}>


Nej

Svårt att säga mer än nej, men enligt egen erfarenhet gör inte biwire någon skillnad (förutom dubbelt pris för kabeln). Det finns självklart folk som hävdar motsatsen och jag påstår inte heller att dem har fel. Jag kan alltså inte säga mer än att jag upplever 0% skillnad. Du får väl pröva helt enkelt, ett tips är att vara kritisk när du prövar biwire, annars är det lätt att inbilla sig skillnader som egentligen inte finns (s.k. placebo).

Redigerat av Lukassvensson, 27 september 2006 - 23:31.


#70

Postad 27 september 2006 - 23:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag får klara skillnader i basen och viss skillnad i mellanregistret
som ligger på samma kabel.. medan diskanten inte skiljer sig alls..
i alla fall inte hörbart ...

MaVeRiC :)

#71

Postad 05 oktober 2006 - 04:19

Loud
  • Loud
  • Beroende

  • 1 459 inlägg
  • 0
ja man får testa som sagt. Får hoppas på att "snäll hatten" är på hos den lokala radiohandlaren. Har en relatvit liten en så där borde det gå bättre än hos de större.. inbillar jag mig iaf. :ph34r:

#72

Postad 05 oktober 2006 - 09:27

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
förespråkar maila högtalarfabrikanten och fråga vad de tycker, mina sa singlewire (AE)

#73

Postad 14 december 2006 - 10:27

Bilbo77
  • Bilbo77
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag får klara skillnader i basen och viss skillnad i mellanregistret
som ligger på samma kabel.. medan diskanten inte skiljer sig alls..
i alla fall inte hörbart ...

MaVeRiC :)

<{POST_SNAPBACK}>


Vilka kalbar kör du med idag? Har själv Ikon 6 med QED Silver Anniversary XT och funderar starkt på att uppgradera till Bi-Wire. Valet ligger just nu mellan AudioQuest och MarcusCables...

#74

Postad 21 januari 2007 - 14:11

e-robban
  • e-robban
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Svaret jag söker står säkert i den här tråden men inte tillräckligt tydligt. för säkerhets skull vill jag ändå höra vad ni säger om detta: jag har en biwire kabel med två par kontakter i varje ände, alltså 8 per kabel (double biwire). min förstärkare har bara ingångar för ett högtalarpar. tänkte prova att biwira mina högtalare. undrar därför om jag måste göra mig av med två kontakter på förstärkarsidan och tvinna ihop kablarna så att 4 blir 2 (single biwire) eller om jag bara kan sätta spadarna dubbelt på terminalerna, hänger ni med? Det hela kan tyckas som en dum idé om man är helt emot biwire eller att koppla så här 1-till-2. själv har jag inte tagit ställning utan tänkte prova och vill därför veta vilken metod som ger bäst förutsättningar för mitt lilla "experiment". har bara kört single wire tills nu och ger mig in i detta med viss skepsis så inga idiotförklaringar tack.

#75

Postad 21 januari 2007 - 14:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Svaret jag söker står säkert i den här tråden men inte tillräckligt tydligt. för säkerhets skull vill jag ändå höra vad ni säger om detta: jag har en biwire kabel med två par kontakter i varje ände, alltså 8 per kabel (double biwire). min förstärkare har bara ingångar för ett högtalarpar. tänkte prova att biwira mina högtalare. undrar därför om jag måste göra mig av med två kontakter på förstärkarsidan och tvinna ihop kablarna så att 4 blir 2 (single biwire) eller om jag bara kan sätta spadarna dubbelt på terminalerna, hänger ni med? Det hela kan tyckas som en dum idé om man är helt emot biwire eller att koppla så här 1-till-2. själv har jag inte tagit ställning utan tänkte prova och vill därför veta vilken metod som ger bäst förutsättningar för mitt lilla "experiment".  har bara kört single wire tills nu och ger mig in i detta med viss skepsis så inga idiotförklaringar tack.

<{POST_SNAPBACK}>

det är bi-viring det ochså

#76

Postad 21 januari 2007 - 18:57

e-robban
  • e-robban
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
x-12: OK! så man uppnår alltså bra kontakt på det sättet ("stackade" spadar) jmf med att tvinna ihop
kablarna till en?

#77

Postad 21 januari 2007 - 19:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 619 inlägg
  • 0
Kör sedan några år Biwirering på min Dali 6006, tycker själv att jag fick en "bredare" ljudbild alltså bättre tyckte jag i alla fall :) Kändes som högtalaren blev större med biwire......


Men som sagt smaken är väl som baken :)

#78

Postad 24 februari 2007 - 01:08

Unregistered18ef215e
  • Unregistered18ef215e
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har varit inne på fynda.se och funnit tycke för deras Dynavoice M-65 Paket, som skall vara ett av de mer prisvärda i den klassen. Det tycks bara som att M-65:orna kör bi-wire, ej S-5 eller C-5, vilket underlättar för mig. Färre kablar, färre felmoment :)

Jag har förstått att det finns två sätt att köra bi-wire på frontarna. Antingen kopplar jag in det ena +/-paret till A, och det andra paret till B. Eller så kör jag en Siffredi och helt enkelt dubbelmackar A-anslutningen. Kan man alltså bara tvinna ihop kablarna i recieveränden och mecka in den bäst det går? Det verkar som att det förstnämda alternativet är att föredra, så jag satsar nog på det.

Det jag inte riktigt förstår är argumentet "testa med/utan bi-wire och se vad som låter bäst". Vad menas i det här fallet med "utan"? Menas det att man bara ansluter två av de fyra kablarna till högtalarna, och helt sonika struntar i de två andra? Det måste jag ha fått om bakfoten, då jag läste mig till att en typ av ljud glider ut genom det ena paret, och en annan typ genom det andra. Att bara ansluta ena paret skulle då sonika skära bort en del av ljudbilden. Så vad menas? ;)

Är det så att högtalare som stöder bi-wire, ex M65, erbjuder både anslutning för bi-wire och anslutning för singlewire, så att man själv får välja?

Redigerat av Unregistered18ef215e, 24 februari 2007 - 01:09.


#79

Postad 26 april 2007 - 22:42

dostro
  • dostro
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Ja, det medföljer alltid(?) en brygga att kortsluta LF och HF med.

#80

Postad 21 maj 2007 - 20:11

Unregistered605aa3e1
  • Unregistered605aa3e1
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Jag får klara skillnader i basen och viss skillnad i mellanregistret
som ligger på samma kabel.. medan diskanten inte skiljer sig alls..
i alla fall inte hörbart ...

MaVeRiC :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Det är faktiskt väldigt underligt att så många påstår sig höra skillnad på single- och biwireing... framförallt eftersom varenda kotte som läst ens en första elementär kurs i ellära genast inser att det är exakt samma sak - med den enda skillnaden att ledartjockleken fördubblas, men å andra sidan blir det flera tunna ledare (som lättare påverkas av störningar).

I teorin finns alltså ingen som helst skillnad, och när det ligger till på det sättet är det vääldigt, vääldigt sällan någon ens med ett oscilloskop lyckas mäta upp en skillnad... än mindre att man lyckas höra det.

Ergo: biwireing är en myt och ingenting annat. (Den som tvivlar kan rita ett kretsschema så ser man det direkt).

#81

Postad 11 juni 2007 - 10:36

lavv
  • lavv
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Skulle man kunna jämföra Singewire vs tri-wire med Videokabel vs Component?
Tänkte eftersom componentkabel delar upp "färgerna" och tri-wire delar upp "frekvenserna"..

Aja, en fundering bara

#82

Postad 11 juni 2007 - 10:45

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Jag får klara skillnader i basen och viss skillnad i mellanregistret
som ligger på samma kabel.. medan diskanten inte skiljer sig alls..
i alla fall inte hörbart ...

MaVeRiC :)

<{POST_SNAPBACK}>


Det är faktiskt väldigt underligt att så många påstår sig höra skillnad på single- och biwireing... framförallt eftersom varenda kotte som läst ens en första elementär kurs i ellära genast inser att det är exakt samma sak - med den enda skillnaden att ledartjockleken fördubblas, men å andra sidan blir det flera tunna ledare (som lättare påverkas av störningar).

I teorin finns alltså ingen som helst skillnad, och när det ligger till på det sättet är det vääldigt, vääldigt sällan någon ens med ett oscilloskop lyckas mäta upp en skillnad... än mindre att man lyckas höra det.

Ergo: biwireing är en myt och ingenting annat. (Den som tvivlar kan rita ett kretsschema så ser man det direkt).

<{POST_SNAPBACK}>


Då kanske du borde läsa ellära än gång till... eller läsa på om Bi-Wire...

Jag tror att de flesta på forumet kan enas om att det blir en uppdelning av frekvenserna i respektive kabel... det som är frågan är ifall detta påverkar ljudet eller inte...

#83

Postad 11 juni 2007 - 10:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 619 inlägg
  • 0
Alltså, kan inget om ellära eller att rita kretsschema :) . Menar ni att hifi - handlarna står och ljuger en rakt upp i ansiktet när de menar att biwire gör så att man får en annorlunda ljudbild jämfört med single wire(sen om den är bättre kan man diskutera) ? Nu kan jag iofs inte tala för alla hifi - handlare.... :P

#84

Postad 15 juni 2007 - 13:02

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Alltså, kan inget om ellära eller att rita kretsschema :) . Menar ni att hifi - handlarna står och ljuger en rakt upp i ansiktet när de menar att biwire gör så att man får en annorlunda ljudbild jämfört med single wire(sen om den är bättre kan man diskutera) ? Nu kan jag iofs inte tala för alla hifi - handlare.... :)

<{POST_SNAPBACK}>


Njae, jag tror ingen ljuger medvetet.

Det är nog möjligt att man får en annan ljudbild, men det ska i så fall vara ytterst små skillnader och bero på ett sorts fasfel som i teorin kan ge ett ljud med mer "rymd"...

Smaken är som baken. Det man måste förstå är att verkligen INGEN skulle hålla på med bi-wire om det inte marknadsfördes som en stor grej då tillverkarna tjänar så mycket på det. Hur ofta rekomenderas det att man ska ha rätt avstånd mellan högtalarna, eller kanske att man kan köra med mer toe-in av en handlare?

Självklart magnifieras biwire pga att folk blir rika på det.

MVH
/Chuck

#85

Postad 25 juni 2007 - 10:34

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Det är faktiskt väldigt underligt att så många påstår sig höra skillnad på single- och biwireing... framförallt eftersom varenda kotte som läst ens en första elementär kurs i ellära genast inser att det är exakt samma sak - med den enda skillnaden att ledartjockleken fördubblas...

I teorin finns alltså ingen som helst skillnad, och när det ligger till på det sättet är det vääldigt, vääldigt sällan någon ens med ett oscilloskop lyckas mäta upp en skillnad... än mindre att man lyckas höra det.

Ergo: biwireing är en myt och ingenting annat. (Den som tvivlar kan rita ett kretsschema så ser man det direkt).

Ser man detta så har man antingen ritat ett felaktigt schema eller valt fel elementärkurs i ellära. Använder man samma typ av kabel så får man givetvis rent fysikt dubbelt så mycket kabelarea mellan förstärkare och högtalare. Men, då delningsfiltren effektivt förhindrar att en given frekvens nyttjar båda ledarna så kommer alla signaler under brytfrekvensen att välja den ena kabeln och alla signaler över brytfrekvensen att välja den andra. Varje given frekvens kommer alltså bara att passera genom en utav kablarna och då även möta exakt samma kabelarea som vid singelwirekopplingen. Skillnaden är i stället att signaler som ska till olika högtalarelement delas upp redan vid förstärkarens utgång i stället för i högtalaren. I detta inlägg visar jag hur det fungerar.

Då biwirekopplingen rent elektriskt resulterar i ett något annorlunda schema så kan man inte veta om det även kommer att medföra hörbara skillnader. Biwiring är alltså ingen myt, det är bara namnet på ett av de sätt man kan koppla en högtalare till en förstärkare.

Hänvisar vidare diskussioner i ämnet till tråden Bi-wiring/biwiring/bi-wire/biwire: teori & praktik. *** Tråd låst ***

Redigerat av Tomas_D700, 25 juni 2007 - 10:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.