Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Optoma HD200X & HD20 *

139 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 07 september 2009 - 18:52

samurai
  • samurai
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Nu blev jag sugen på en HD20. Frågan är hur man skall lösa tankmonteringen då detta verkar vara ett måste utan lens shift.
Takhöjd i min lägenhet ligger på 268 centimeter. Man lär behöva ett ganska långt takfäste. Någon som kan rekommendera ett som är billigt och bra?

#52

Postad 07 september 2009 - 20:22

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Själv löste jag det genom att montera en vägghylla på bakväggen, och hängde projektorn under hyllan mha ett kortare takfäste.

#53

Postad 08 september 2009 - 11:38

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0

Själv löste jag det genom att montera en vägghylla på bakväggen, och hängde projektorn under hyllan mha ett kortare takfäste.


Aha, det var ju inte så dumt. Jag hade tänkt att eventuellt ordna så att man kan ha den upp och ner på en hylla. Kanske någon form av dubbelhylla, så att den inte syns så tydligt menar jag, att den inte hänger fritt väldigt nära huvudena om man sitter i soffan. Vi har 3 m i takhöjd och aldrig i livet att jag hänger den i taket i vårat ganska lilla vardagsrum. Kan du skicka en bild på din lösning? Vore toppen: [email protected]

#54

Postad 08 september 2009 - 14:03

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Det finns en bild på det i mitt galleri.

#55

Postad 09 september 2009 - 17:46

turkskurk
  • turkskurk
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Hej alla!

Måste bara få slänga in en fråga här då denna tråd handlar om HD20/HD200X.

Jag står inför mitt första projektorköp och hade inte före idag ens sett en modern HD projektor in action, detta var modellen jag först fastnade för med den begränsade info jag hade läst mig till.

Jag var idag till ett demorum och provkikade på denna projektor, DVD var inte så farligt dålig bild med som jag först hade hört och därmed trodde, men 1080p gav mig definitivt ingen wow känsla att tala om överhuvudtaget!!
Visst såg det väl sådär ok ut, men jag hade byggt upp värsta hajpen då många sagt att först intrycket av en HD proj för minst 10k är oförglömligt.

Riktigt tråkigt, men samtidigt är jag glad att jag gick på demo först och inte bara chansade och köpte den!
Hade tom hört att en fetare plasma/lcd kunde få på truten av en sån här projje, jag är då ingen "finsmakare" av bild, men de feta tv:s jag sett som demo smiskar den HD20:in jag såg ordentligt när vi talar ren klar bild, svärta, färger osv.

Min fråga lyder: Kan det ha varit demostället som inte kalibrerat den rätt, eller något annat som tog ner intrycket på bilden ganska mycket?? Kan något ha gjorts fel så att bildintrycket inte vart sådär riktigt skarpt, jag som person blir nämligen förhållandevis lätt impad av hyggligt ljud/bild
Missförstå mig inte, bilden var inte helt skit, den hade bara helt enkelt inget att säga emot en riktigt fet tv överhuvudtaget! Sen är det jag som inte hade sett en bra projje bild tidigare, kanske hade för höga förväntningar?
Skall försöka få en demo av en X10:a någonstans, eller kanske IN80 när den kommer snart, så jag får något mer att jämföra mot då jag även har intresse av en X10:a

#56

Postad 09 september 2009 - 18:11

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Var på demo igår. Äger själv en X10. Jämförde HD65, HD20, IN80, TW700.

HD65 går bort direkt, inte värd 8000kr idag. 5500kr för ett år sen var ett bra pris.

HD20 - En bra projektor om man har en budget på 11k. Inte någon WOW som turken innan sa, men en bra projektor för pengarna.

IN80 - Det är här man riktigt ser, Whoa, så bra kan det alltså se ut! Men då kostar det också 16000kr, men det är klart värt pengarna i mina ögon, fast det är ju helt och hållet subjektivt.

TW700 gick bort direkt, inte lönt att titta på enligt mig, iaf inte till retail-pris idag.

Min rekomendation: Köp en HD20 om du har en stram budget på 11k för projektor. Köp en IN80 om du har pengarna. Så enkelt är det.

#57

Postad 09 september 2009 - 19:43

caterpilar
  • caterpilar
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Infocus X10, vad hamnar den bland de andra du titta på då? Är det något "wow" på den? Den kostar ju inte så mycket mindre än IN80...

#58

Postad 09 september 2009 - 19:46

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Jadå, den är helt underbar med. IN80 är ju klart bättre, men det är inte mycket som skiljer.

#59

Postad 09 september 2009 - 20:01

turkskurk
  • turkskurk
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Var på demo igår. Äger själv en X10. Jämförde HD65, HD20, IN80, TW700.

HD65 går bort direkt, inte värd 8000kr idag. 5500kr för ett år sen var ett bra pris.

HD20 - En bra projektor om man har en budget på 11k. Inte någon WOW som turken innan sa, men en bra projektor för pengarna.

IN80 - Det är här man riktigt ser, Whoa, så bra kan det alltså se ut! Men då kostar det också 16000kr, men det är klart värt pengarna i mina ögon, fast det är ju helt och hållet subjektivt.

TW700 gick bort direkt, inte lönt att titta på enligt mig, iaf inte till retail-pris idag.

Min rekomendation: Köp en HD20 om du har en stram budget på 11k för projektor. Köp en IN80 om du har pengarna. Så enkelt är det.


Kul, please, please, tell me moore!!

Förstår att IN80 kan göra skillnad, men alla tips från folk som jämfört är guld värda för mig då jag ska handla inom 2-3 veckor mest troligt!

Hur stor skillnad anser du att det är mellan HD20 och X10, i tex skärpa, svärta och färg??

Det var bla där jag tyckte HD20 var lite fattig, el åtminstone så uppfattade jag det så men jag är definitivt ingen expert, snarare tvärtom!

Nästa steg, IN80 vs X10. kanske kan lägga till att X10 går att hitta för ca: 9200-9300 i Tyskland och det kan man ju tex ta med i jämförelse med nästan dubbelt så dyra IN80. Vet ej vad göra med Tyskland dock!
Hur upplever du X10 vs. HD20? Förutsett att jag väljer mellan HD20 för 11 el X10 för 14?

The roliga är att jag vart (av försäljare) rådd att köpa HD20 framför X10, medans andra säger X10 el IN80, och IN80 går mest troligt bort pga ekonomi då gränsen redan pushats max med 14.

#60

Postad 09 september 2009 - 21:25

Unregistered15f28bce
  • Unregistered15f28bce
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Mycket diskusion kring höjd på duk/proj. Som jag fattat det finns det viss kalibrering med keystonen om man har tiltat fäste. Är det inge bra lösning?

Kommer nog maxa dom där 3,59 metrarna på 2m duk men projen hamnar nog runt 15cm från tak och vill inte sätta duken alltför högt.

#61

Postad 10 september 2009 - 08:50

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

  • 893 inlägg
  • 0
Om du tiltar kommer du som sagt behöva kompensera med keystone, och keystone ska man undvika så långt det bara går.
Keystone gör en skalning av bilden. Resultatet blir att du tappar upplösning och att inte hela bildytan används. Därför är det bättra att placera projektorn korrekt från början och endast göra små justeringar mha tilt.

#62

Postad 10 september 2009 - 21:17

samurai
  • samurai
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Tack för att ni gör det ännu svårare för mig att välja en projektor :)

#63

Postad 12 september 2009 - 18:37

icoal
  • icoal
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Någon som har denna och kallibrerat för bättre svärta?

Fick HD20 demad igår sida vid sida med Sanyo Z700. Ingen kallibrering var gjord på dessa enligt säljaren. Samma källa kördes på båda projjarna och det jag kunde se direkt var att HD20 hade lite bättre färger och bättre svärta (dock inte bra) än Z700. Har läst att HD20 ska vara ganska bra injusterad från fabrik, visst kan man inte förvänta sig för mycket för detta priset kanske men min 5 år gamla mattherhorn projje har ju likvärdig eller tom bättre svärta än denna. Går det att ställa in HD20 så man får till en bättre svärta eller är det kört tro???

#64

Postad 13 september 2009 - 22:18

Unregistered2d4f3558
  • Unregistered2d4f3558
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej allihop, funderar själv på en HD20 eller HD200 eftersom jag vill ha en FullHD som inte spräcker min lilla budget.
En sak som jag funderar över och inte hittat nåt bra svar på är kontrastsiffrorna på dessa projektorer.
De verkar ju ganska låga, ja menar kontrast på 500:1 och 350:1. Tycker de flesta andra projektorer har kontraster på 5000:1 och däromkring.
Är det nåt nytt sätt att mäta nu för tiden eller?
Tacksam för svar

#65

Postad 14 september 2009 - 07:03

Unregistered1919ead0
  • Unregistered1919ead0
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Hej allihop, funderar själv på en HD20 eller HD200 eftersom jag vill ha en FullHD som inte spräcker min lilla budget.
En sak som jag funderar över och inte hittat nåt bra svar på är kontrastsiffrorna på dessa projektorer.
De verkar ju ganska låga, ja menar kontrast på 500:1 och 350:1. Tycker de flesta andra projektorer har kontraster på 5000:1 och däromkring.
Är det nåt nytt sätt att mäta nu för tiden eller?
Tacksam för svar


läs inlägg #45 och #46 så hittar du kanske ditt svar...

Mvh Fredrik

#66

Postad 14 september 2009 - 08:40

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Inte att förglömma att X10, IN80, HAR mycket bättre kontrast än HD20.

#67

Postad 15 september 2009 - 08:04

sman
  • sman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Någon som vet någon butik i Stockholm som demar HD20 ?
Kollade med hembiobutiken och de har den inte för demo...

#68

Postad 16 september 2009 - 14:48

novumus
  • novumus
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Hade tänkt köpa denna projektor (HD20) men efter ha varit och fått den demad på Hifi-Klubben har jag ångrat mig. Har läst att man inte skulle se någon regnbågseffekter, hmm... Vi var fyra st som var där och tittade och alla vi såg dessa regnbågseffekter, mycket irriterande. Så tyvärr blir det inget köp!

Så det verkar inte finnas någon projektor som har DarkChip2 och inga regnbågeeffekter, det blir nog att titta på en med DarkChip3 istället, synd bara att det är så dyra. Annars verkar ju OPTOMA HD82 med lensshift verkligen bra, men ack så dyr.

Redigerat av novumus, 16 september 2009 - 14:49.


#69

Postad 16 september 2009 - 18:36

Unregistered15f28bce
  • Unregistered15f28bce
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Och med regnbågseffekter menar du?

Vilken Hifiklubben var du på? Tänkte själv gå över och kolla på den men antar att alla inte har den framme för demo.

#70

Postad 29 september 2009 - 09:54

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0
Jag har haft min HD200X ett tag nu och är rätt så nöjd med bilden. Dock så känns inte kvaliteten helt klockren då den har lite småproblem. Den tar riktigt lång tid på sig att byta upplösning och när den gör det så händer det ganska ofta att den inte blir helt rätt ändå, så att det blir linjer som blinkar över bilden. Det löses dock lätt genom att trycka på HDMI knappen på fjärren, då synkar den om och allt blir frid och fröjd. Dessutom är det dålig passform mellan strömkontakt och strömsladd så det räcker att en fluga fiser i närheten av projektorn så glappar det och projektorn stängs av (inte bra för lampan). Så jag rekommenderar inte att man försöker justera projektorns position medan den är på.

#71

Postad 07 oktober 2009 - 22:25

davidvpt
  • davidvpt
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Puttar tråden med en liten fråga:

Har en budget på max 10k och har tre kandidater i nuläget, Optoma HD200X, Epson EMP-TW700 och som en liten outsider Epson EMP-TW450. Den senare är så ny så det verkar vara svårt att hitta information om ljudnivå och annat. Sämre kontrast än TW700 dock.

Jag är allergisk mot RBE så därför har LCD alltid varit i fokus inför första projektorköpet, men full-HD under 10k lockar stort, känns som om en full-HD är mer framtidssäker även om jag i nuläget bara kommer att mata den med DVD och inte något mer högupplöst.
TW700 har ju vunnit en massa priser och den verkar onekligen vara en bra projektor i prisklassen, men hur står den sig mot HD200X och hur står sig den nya TW450 mot TW700? Det skiljer ju drygt 2k mellan modellerna.

Jag kommer att ha projektorn i taket i en gillestuga i källaren. Rummet är på ~20kvm, lagom avlångt och jag har planer på att kasta bilden på en vitmålad vägg. Troligen målar jag en ram eller sätter en ramspänd duk på väggen när budget tillåter. Rummet kan mycket enkelt mörkläggas så ljusstyrkan i projektorn är av underordnad betydelse. Det som är viktigt för mig är låg ljudnivå, hygglig kontrast och en inte alltför dålig svärta. Är allergisk mot RBE som sagt var.
Jag har tidigare sett Sonys HS60 och efterföljaren AW15, och de ger i mina ögon en tillräckligt bra bild och jag inbillar mig att TW700 lirar i samma klass om inte bättre.

Någon som kan komma med lite för och emot för respektive modell så ska jag försöka ta mig till någon som kan dema optoman, det är den jag har sämst koll på.

#72

Postad 08 oktober 2009 - 07:09

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Är du allergisk mot RBE så kan du ju glömma Optoman direkt, då det är en DLP.

#73

Postad 08 oktober 2009 - 07:31

davidvpt
  • davidvpt
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Är du allergisk mot RBE så kan du ju glömma Optoman direkt, då det är en DLP.

Nu var det iofs ett par år sedan jag allvarligt tittade efter projektor och då var rengbågseffekten påtaglig på samtliga DLP jag tittade på, visst, några var bättre, men det var maskiner i 100k-klassen som inte var aktuella av budgetskäl.
Har verkligen inte DLP kommit nån vart sedan dess när det gäller denna artefakt? Det borde väl ändå vara en av de största anledningarna till att LCD faktiskt finns kvar i så stor utsträckning...

#74

Postad 08 oktober 2009 - 13:30

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag kollade Optoma HD20 i går (som verkar vara identisk med HD200X) och jag såg inte några regnbågar. Det såg jag inte på Infcocus X9 heller, inte ens när jag ansträngde mig för att hitta det. Men det är kanske olika från person till person.

#75

Postad 08 oktober 2009 - 14:44

davidvpt
  • davidvpt
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Ja, det blir en tripp till en återförsäljare så att man kan göra en bedömning med egna ögon för att se hur kraftig eventuell RBE är på modellen. Blir det en Optoma blir det HD200X, ser inte färgen och fabrikskalibreringen som ett måste, vill man kalibrera den så gör man det ändå på plats så att man har rätt förutsättningar för att få en så bra bild som möjligt.

Redigerat av davidvpt, 08 oktober 2009 - 14:45.


#76

Postad 10 oktober 2009 - 22:10

davidvpt
  • davidvpt
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Var inne på The Rock i Lund och tittade på TW700 och HD20 tillsammans med sambon idag. Det var tummen ner för Optoman direkt, alldeles för tydliga regnbågar för oss båda. Grabben såg inga och undrade mest vad regnbågar var för nåt, den enda han kände till var ju en sån man ser ute när det regnar i solsken... lyckligt ovetande är han.

Hur som helst slutade med att vi slog till på deras demo-ex av Mitsubishi HC5500. Jag var dum nog att fråga om det fanns något alternativ till Epson-projen då Optoman inte längre var med i matchen, sånt ska man aldrig göra, det blir alltid dyrare än man tänkt sig. :)

#77

Postad 14 oktober 2009 - 11:44

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Har verkligen inte DLP kommit nån vart sedan dess när det gäller denna artefakt?


Jo det har hänt en del, främst att de ökat hastigheten på färghjulet. Men sen är det väl individuellt hur känsligt man är. Jag kan inte inte se effekten alls på min HD200X, så jag är väl rätt okänsligt för det.

#78

Postad 30 oktober 2009 - 20:43

Unregisteredd2e3e4e3
  • Unregisteredd2e3e4e3
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är ute efter en ny projektor efter att jag har fått min lg jt-92 krediterad.

Jag tycker denna verkar ett bra alternativ men är lite rädd för den ljudnivå som anges. 29db... är det i eco-mode eller vanligt lampläge?

Jag var och lyssnade på polarens HD65:a som, enligt prisjakt, ska ligga på samm nivå tyckte jag var betydligt lägre i eco mode.

Vi använder projektorn både för film och tv och den är placerad rakt över våra huvuden (inte så många andra alternativ...).

Någon som har någon erfarenhet gällande ljudnivån. Är den så hög att man stör sig på den eller går det all leva med?

(HD20 är i den övre gränsen av den budget jag har och vill då helst inte öka budgeten mer för att ta någon annan projektor)

#79

Postad 16 november 2009 - 11:09

gaffakungen
  • gaffakungen
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Bor man i skånetrakten kan man via Sydsvenskans bjudnu-auktioner göra sig ett klipp på denna projektor. The Rock i Lund har den ute för inköpspriset 11k, vilket borde leda till att auktioner börjar på ungefär 5500.

Tyvärr ligger min projektorbudget först nästa år, annars hade jag inte tipsat er :(

http://bjudnu.se/Hom...ectDetails/1244

#80

Postad 16 november 2009 - 11:53

wallo96
  • wallo96
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
ingen som har hd20n som kan ge lite kritik till den?

#81

Postad 15 december 2009 - 22:01

Carlieboy
  • Carlieboy
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Vet att det låter lite to much, men vill ha projje i mitt sovrum där jag har 2,70 mellan väggarna..
om jag har räknat rätt så kan hd-20 visa ganska precis 81" om man zoomar fullt, frågan är ju nu om man tappar kvalitet när man kör zoomen på fullt? är ny på projje sidan, tacksam för svar!

Länk på uträkningen. ¨

http://www.projector...culator-pro.htm

#82

Postad 17 december 2009 - 14:49

Unregistered9108fc49
  • Unregistered9108fc49
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Kom ihåg att PJ är 29 cm från objektiv till bakkant, inklusive kablar som sticker ut ett par cm. Dina mått från vägg till vägg kommer inte att fungera. 72" får jag det till att du kan använda med max zoom. Max zoom gör ingenting för min del i alla fall. PJ är så ljusstark som den är så om man nu skulle förlora lite ljus gör det ingenting. Jag hade dessutom kapat av ett par tum för att vara inom säkerhetsmarginalen. Sätt upp pJ först och projissera mot väggen så ser du hur stor bild du kan få ut. Projectorcentral är ett bra verktyg, men gå inte i samma fälla som många andra och köp en projektor efter vad du ser där.

IOFS är HD20 min första PJ, men ******** vad glad jag är att jag köpte den. Fick testa W1000, men den var inte ens i närheten av denna. HD20 är absolut inte tyst, så tilsammans med en PS3 i ett litet rum kan jag tänka mig att många kommer att klaga på ljudet. Mig stör det inte alls då jag antingen har hörlurar eller har högt ljud när jag ser mina filmer.
Mitt exemplar vandrar lite grann med fokusering från kall till varm, så det kan tänkas att det blir slitsamt att ställa fokus varje gång man slår den på (vi pratar mindre än en millimeter justering). Detta kanske bättrar sig när jag får upp min taket och får den upp och ned. Den är otroligt ljusstark från början, men blir bättre vid ca 50 timmar.
Jag har gjort en mdf och målat med 1500 färgkod. Blev helt kanon. Kan inte se att en riktig duk skall slå detta med så mycket att det skall kosta mig 4000 spänn i alla fall.

#83

Postad 27 december 2009 - 14:35

Unregistered40402
  • Unregistered40402
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Köpte en hd200 igår, när man stänger av projjen så kyler fläkten lampan i endast i ca: 5 sekunder e de så på alla ?

Känns lite kort, min förra infocus kylde i typ 30 sekunder

#84

Postad 29 december 2009 - 11:34

nanonex
  • nanonex
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
vilken ska man välja Optoma HD20 eller benq w1000 ???
nån sov vet ?

#85

Postad 03 januari 2010 - 00:23

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jag vet inte, men jag undrar lite också skillnaden faktiskt.... inte i spec. det kan man läsa sig till... men är det någon som sett dem båda två ?

#86

Postad 17 januari 2010 - 14:15

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Nu har jag i alla fall fått hem en ! Återkommer med lite upplevelser jag fick av den.... :)

#87

Postad 17 januari 2010 - 21:04

caterpilar
  • caterpilar
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Mina 5 cent: Titta på mitsubishi hc3800 innan ni köper en hd20. Jag uppfattade den som betydligt mindre brusig i bilden, samt bättre svärta. Demorummet var INTE en batcave, man såg ändå skillnad. Helt klart värt 2500/3000 extra om man har pengarna.

#88

Postad 21 januari 2010 - 14:52

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Hejsan alla.

Var inne på hifi och hemmabio butiken här i Luleå och kollade på HD20. Har ju tänkt att köpa den inom ngn månad, dock blev jag snäppet besviken. Vet ej om det var ett måndags ex eller vad, för den blödde regnbågseffekten. Man såg det väldigt tydligt. Dock när man släckte ner rummet så blev det snäppet bättre.

Fan vad ska man göra, har som inte bestämt mig om jag stör mig på det eller inte. Ska gå tillbaka om ngn vecka för att titta igen.

#89

Postad 22 januari 2010 - 12:16

wallo96
  • wallo96
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0

Hejsan alla.

Var inne på hifi och hemmabio butiken här i Luleå och kollade på HD20. Har ju tänkt att köpa den inom ngn månad, dock blev jag snäppet besviken. Vet ej om det var ett måndags ex eller vad, för den blödde regnbågseffekten. Man såg det väldigt tydligt. Dock när man släckte ner rummet så blev det snäppet bättre.

Fan vad ska man göra, har som inte bestämt mig om jag stör mig på det eller inte. Ska gå tillbaka om ngn vecka för att titta igen.


Kul med en till lulebo. jag var där i tisdags och blev lycklig ägare till en hd20. jag ser inga som helst regnbågseffekter och för det priser får du verkligen mycket projektor för pengarna.

#90

Postad 27 januari 2010 - 12:25

raggebagge
  • raggebagge
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Anser ni det totalt fel att köpa hd200x med tanke på den lilla priskillnaden till hd20? Men om bugdetgränsen verkligen går vid hd200x så finns det inte så mycket annat att göra. Skillnanden bildmässigt lär ju inte vara så stor för en som knappt kollat på projektor överhuvudtaget tidigare?

#91

Postad 28 januari 2010 - 16:42

Unregistered1004f393
  • Unregistered1004f393
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Tja!

Jag funderar på att köpa mig en HD20 nästa vecka. Det jag är mest fundersam över är ett yttrande från Hembiobutiken ang. storleken på duken. Dom säger att HD20 inte är gjord för att projicera till 117-tum, vilket låter väldigt underligt eftersom Optoma, i manualen, visar upp till 300-tum.

En sak till jag funderar över är RBE. Farsan har en Optoma HD65, men jag har aldrig upplevt några problem med den. Då lär jag väl inte se så många RBE-effekter på denna heller?

Vad säger ni om detta?

#92

Postad 29 januari 2010 - 11:44

Unregistered40402
  • Unregistered40402
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Anser ni det totalt fel att köpa hd200x med tanke på den lilla priskillnaden till hd20? Men om bugdetgränsen verkligen går vid hd200x så finns det inte så mycket annat att göra. Skillnanden bildmässigt lär ju inte vara så stor för en som knappt kollat på projektor överhuvudtaget tidigare?

Hade de dilemmat när ja köpte min hd200, köpte min 200 för det ej fanns hd20:or ilager någonstans men jag
ångrar verkligen INTE det.
Tycker det e en superprojje för pengarna, stoor skillnad mot min gamla infocus 4805.
Plus att dom verkar ha höjt priset på hd20 till 11990:-
Tror att du blir toknöjd me en 200

Redigerat av Unregistered40402, 29 januari 2010 - 11:46.


#93

Postad 03 februari 2010 - 19:51

Unregistered79265eb9
  • Unregistered79265eb9
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Tja!

Jag funderar på att köpa mig en HD20 nästa vecka. Det jag är mest fundersam över är ett yttrande från Hembiobutiken ang. storleken på duken. Dom säger att HD20 inte är gjord för att projicera till 117-tum, vilket låter väldigt underligt eftersom Optoma, i manualen, visar upp till 300-tum.

En sak till jag funderar över är RBE. Farsan har en Optoma HD65, men jag har aldrig upplevt några problem med den. Då lär jag väl inte se så många RBE-effekter på denna heller?

Vad säger ni om detta?


Ja den försäljaren måste verkligen vara ute och cyklar, jag har tänkt ha ca 117-120" duk. Dock är jag osäker på om jag verkligen räknat rätt.

RGB effekten var väldigt tydlig när jag var och kollade på den, dock fanns det en till affär som sålde HD20 och på den såg knappt ngn RGB effekt. Så jag blev lite förvirrad :). Ett tips kolla på den i ett mörklagt rum samt i lite mera upplyst rum...tyckte mig se RGB effekten mera när den rummet var upplyst än mörkt.

#94

Postad 03 februari 2010 - 21:46

Pebbeman
  • Pebbeman
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jag var själv rätt inställd på en hd20. Visst det är en kanonbild på den jämfört med min 3 år gamla sanyo. Jag såg den hos pausebutiken på sveavägen för någon vecka sedan uppsatt mot en hc3800. Mitsubishin hade en märkbart bättre bild vad gäller svärta och skärpa. Efter prishöjningen är det 2000:- kr upp till hc3800. För mig är det ett enkelt val. Om Lampan på mitsubishin håller de 5000 timmarna den ska kunna enl spec så känns det försvarbart dessutom :) .
några RBE - problem hade jag inte på någon av dessa projjar. Det är ju dock en högst individuell sak.

#95

Postad 02 mars 2010 - 12:37

InSane
  • InSane
  • Veteran

  • 1 838 inlägg
  • 0
Går dessa att fästa med takfäste?

#96

Postad 02 mars 2010 - 14:41

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

  • 759 inlägg
  • 0
Lite synpunkter gällande min HD200X som jag nu haft i ett par veckor.

Teknikutvecklingen ger bättre och bättre bild till en allt lägre kostnad. Jag kan bara rekommendera alla som går i köptankar att tänka till en extra gång innan ny köper en dyrare projj än ni hade tänkt er. Jag var på väg att köpa Sonys "bästa" LCD runt 2001-2002 för 75000 kr och varenda projj över 5000 kr visar bättre bild idag. Att köpa en projj för 35-50000 kr idag kommer att kännas lika dumt om 3-4 år då du garanterat kommer att få bättre bild till troligtvis halva kostnaden. Panasonic och Sony projjarna för 25000 kr är säkert bra, men du kommer garanterat att kunna köpa en bättre bild än vad de båda presterar för runt 15000 kr om 3-4 år.

HD200X ger verkligen "bang-for-the-buck" för tillfället om man inte störs av regnbågen. Jag ändrade min negativa inställning till regnbågeeffekten efter att ha tittat på lite filmer i lugn och ro hemma. Att stirra sig blind efter regnbågeeffekter i ett demorum resulterar enbart i en sak - du kommer att se regnbågen igen och igen och igen...

Jag kan i dagsläget se en regnbågseffekt någon gång då och då i någon millisekund (kanske 1-2 ggr per film) och jag störs inte alls av det. Snarare tycker jag att gamla LCD-projjars problem med dassig svärta är mer irriterande, men det är min personliga åsikt.

En sak jag kan tycka är både pos och neg är hur starkt det blå skenet är på fjärrkontrollen. Den lyser med ett ganska starkt blått sken, så starkt att man faktiskt inte ser ikonerna ovanför knappen i mörkret. Man blir "bländad" av det blå skenet. Igår använde jag faktiskt fjärrkontrollens knappar som ficklampa när jag skulle kolla modellbeteckningen på min subb i mörkret. Gick hur bra som helst.

En neg sak som jag personligen tycker inte är 100% är att det kommer en del ströljus ur kylflänsarna bredvid linsen. I ett mörkt rum lyser det ur flänasrna en hel del, inte så att jag störs men man ser det klart och tydligt.

En del skriver att den låter en del, men min gamla Sony 1252 CRT låter mycket mer med sina 9 fläktar. så sett ur det perspektivet är den här projjen hyfsat tyst.

Jag kan hålla med ett tidigare inlägg att det tar någon sekund när den söker efter signal. När jag väljer en film på PS3:an så blir det svart, sen ser jag att den söker efter signal, sen ser jag vilken upplösning projjen ställer in sig på och sen kommer bilden upp. Det tar upp till ett par sekunder. Om man tycker att det är viktigt med en omedelbar bild så bör man nog välja en anna projj. Jag antar att det har att göra med att projjen trots allt bara kostar lite drygt 9000 och då får man acceptera lite kompromisser.

En annan sak är att skulle man vilja sätta på linsskyddet av någon orsak så rubbas skärpeinställningen. Enkelt att åtgärda och man kan ju fråga sig varför man skulle vilja sätta på/ta av det varje gågn man vill titta. Men så är det i alla fall.

Jag måste avslutnignvis säga att jag i alla fall är imponerad av hur mycket projj man får för lite drygt 9000 kr idag. Det är verkligen som natt och dag när jag jämför mot min gamla CRT och gamla LCD-projjar jag haft.

Well, that was my 2cent...

#97

Postad 02 mars 2010 - 17:11

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0

Jag var själv rätt inställd på en hd20. Visst det är en kanonbild på den jämfört med min 3 år gamla sanyo. Jag såg den hos pausebutiken på sveavägen för någon vecka sedan uppsatt mot en hc3800. Mitsubishin hade en märkbart bättre bild vad gäller svärta och skärpa. Efter prishöjningen är det 2000:- kr upp till hc3800. För mig är det ett enkelt val. Om Lampan på mitsubishin håller de 5000 timmarna den ska kunna enl spec så känns det försvarbart dessutom :rolleyes: .
några RBE - problem hade jag inte på någon av dessa projjar. Det är ju dock en högst individuell sak.

Har bokat en visning nästa torsdag mellan dessa 2 ja med så ska bli kul å se...

#98

Postad 09 mars 2010 - 13:26

sman
  • sman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Går dessa att fästa med takfäste?


Har min HD20 takmonterad iallafall...

#99

Postad 11 mars 2010 - 15:57

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0
Va på shootout idag på Hd20 å hc3800 dom lirade upp bluray på Marantz nya bd spelare,jösses amalia va man kastar bort pengar om jag hade köpt hd20 den är knappt märkbart bättre än min hd73a å med tanke på att deras rejält mycket dyrare duk än min å kraftigt mycket bättre bluray spelare å kablar än jag har så går hd20 bort helt för mig den gav ett mycket blekt å tråkigt intryck,för 2000kr till får man nånting fullständigt mycket bättre,hd20 va inte bättre på nått helt enkelt,nu har ja sett 2st optomor 2st benq 2st pannor 2st epson i dyrare å billigare än mitsun å ja vet vilken ja kommer köpa snacka om bang for the buck!
Grym svärta å skärpa med ett rejält popp i bilden å mycket behaglig att titta på.

#100

Postad 19 mars 2010 - 12:22

Zilverfish
  • Zilverfish
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Optoma HD200X kostar nu 7980kr på Netonnet! Extremt prisvärt!!

Jag har nu testat HD200X några dagar och är otroligt nöjd med vad den presterar, speciellt sett till vad den nu kostar! Kör med inställningarna från första inlägget i tråden och tycker bilden e fantastisk. Enda jag skulle önska e lite bättre svärta och något lägre fläktljud men det är absolut inget som stör.

Setup:
Duk: Kingpin CES180 77" (lins samt mitt avstånd till duk ca 2,80m och pga skärpan funderar jag redan på att gå upp till 90")
Takfäste: Roxcore's längre fäste från Kjell & Co. (Takhöjd 238cm, lins från tak 51cm, dukens nedre kant från golv 70cm)
Kabel: Clicktronic HDMI 10m från Kjell & Co.
Mediabox: Curanta MB-801S (Full-HD)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.