Låter verkligen cd-spelare så olika?
Startad av
Gäst_mankesaz_*
, Oct 02 2005 11:30
905 svar till detta ämne
Postad 16 October 2005 - 11:30
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
För att svara på frågan: Låter cd-spelare olika? Svar: Ja. Hör du ingen skillnad? Som sagt, grattis, köp den billigare. Frågan är hur stort nöje du har av att höra på musik för jag tvivlar på att du verkligen lyssnar.
Så när jag lyssnar på musik från min cd så har jag inte något nöje av det? Bara för att jag inte tyckte att jag hörde skillnad på min cd-spelare och en som var tre gånger så dyr? (17000 kr jämfört med 49000 kr)
Postad 16 October 2005 - 11:59
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Frågan är hur stort nöje du har av att höra på musik för jag tvivlar på att du verkligen lyssnar.
Hoppar ingen blev alltför sur? 
<{POST_SNAPBACK}>
Motfråga; lyssnar du på musik, eller lyssnar du på ljud? Tillbaka till grundfrågan: Hör du skillnad (med både intern och extern dac) mellan spelare för 5000kr och 25000kr och tycker att det är värt prisskillnaden så är det absolut rätt val för dig
Postad 16 October 2005 - 14:23
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Som vanligt när man använder ironi så är det några som missförstår eller inte vill förstå.
joakim99:
Jag vill definitivt inte påstå att du inte har nöje av att lyssna på musik, tvärtom hoppas jag du har det.
Dock noterade jag att du i ett tidigare sa dig höra skillnad, därmed inte sagt att dyrare var bättre. Det håller jag helt med om. Problemet är att avgöra vad som låter "rätt", hur gjorde du?
clevername:
Om vi håller oss till cd lyssnar jag på musik. DVD blir mera av ljudeffekter. När jag testar t ex cdspelare så lyssnar jag nog mera på ljudet. Då handlar det ju mera om kritiskt lyssnande än att njuta av musiken. Samtidigt är väl all musik ljud även om alla ljud definitivt inte är musik  .
Hör jag skillnad på intern och extern dac? Kan inte svara på det idag, det var några år sedan jag testade mera seriöst. Jag gör bara det när jag är i köpläge för det innebär en annan typ av lyssnade och tar tid.
Däremot har jag tidigare i blindtest skilt enbitars och multibitars omvandlare åt, dom hade lite olika karakteristik. Skulle jag gissa så tror jag att skillnaden mellan 5' och 25' inte är så stor. Skillnaden mellan 0.5' (t ex dvdspelare) och 5' cdspelare är nog radikalt mycket större. Den billigare här jag hört och det var inte kul, därav min kommentar.
Vad jag menar med min fråga om man verkligen lyssnar är enkelt. Om man varit i en "normal" hifibutik och tittat så är ju det typiska "testet" att handlaren tar fram en skiva på hyllan, spelar några sekunder och sedan byter spelare. Då kan det vara svårt att höra skillnad. Jag har varit ute med kompisar och gjort testet, det ger normalt ingenting.
Sedan tar man fram en medhavd skiva som personen är väl inlyssnad på, typ av musik spelar inte så väldigt stor roll även om vissa musiktyper "knäcker" framför allt dåliga högtalare. Lyssna nu en stund, gärna samma passage flera gånger. Byt sedan, då brukar man uppfatta skillnader, även små skillnader. Många blir förvånade.
Jag menar, normalt så går man ju inte igenom galleriet, man brukar stanna och titta på åtminstonde några av tavlorna.
Postad 16 October 2005 - 14:46
NeoOne
-
NeoOne
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
I detta fall håller jag med Mr_Tom..
Men att folk inte förstår sig på en viss ironi är ju ironiskt bara de...
Folk tar saker och ting all för personligt på en del forum, när de gäller hur en annan person uttrycker sig.
För att de inte ska bli för mycke OT så nöjer jag mig med detta..
Men jag tycker personligen att jag hör stor skillnad på olika cd spelare.. Min åsikt!
Mvh NeoOne
Postad 16 October 2005 - 18:25
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Mr_Tom: Jag köpte den spelaren som jag trivdes bäst med. Problemet om man skall lyssna på två eller fler spelare samtidigt är att det ofta skiljer lite i signalnivå. Undermedvetet låter ofta den som spelare lite högre bättre. Ett annat problem är att man kanske inte har tillräckligt med ingångar på försteget för att kunna ha de inkopplade samtidigt och under samma förutsättningar. Jag har t ex endast en balanserad ingån på mitt försteg och jag vill helst använda den ingången varvid det blir svårt att ha två spelare igång samtidigt.
Jag hade dessutom som krav att spelaren skulle ge ett stabilt mekaniskt intryck samt se snygg ut. Visserligen inte något som påverkar ljudet men definitivt något som jag kan betala för. Hitills är jag nöjd med min Primare D30.2 i varje fall.
Postad 16 October 2005 - 19:30
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
För att förtydliga, det finns de som lyssnar mer på ljudåtergivningen än på musiken... som alltså bara är intresserad av den. Skulle jag gissa så tror jag att skillnaden mellan 5' och 25' inte är så stor. Skillnaden mellan 0.5' (t ex dvdspelare) och 5' cdspelare är nog radikalt mycket större.
Jag skrev ungefär likadant tidigare, och lade till att om man använder extern DAC (av god kvalitet) så tror jag inte att kraven på mekanik och avläsning är så stora att man behöver en väldigt dyr transport.
Postad 16 October 2005 - 20:53
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
joakim99:
Om du är nöjd med din spelare så är det huvudsaken. Att den ger ett gediget intryck och är snygg är väl bara positivt.
clevername:
Jag förstår ungefär vad du menar, tror jag. För mig innebär bra musikåtergivning bästa möjliga reproduktion av källmaterialet. Det är ju också problemet, att avgöra vad som är i någon mening "rätt". Då får man ofta välja det man tycker "bäst om" i brist på objektiva referenser. Rent hypotetiskt skulle ju en dålig (återgivningsmässigt) cdspelare kunna förbättra ett dåligt källmaterial, eller? Betydligt vanligare är nog tyvärr att den försämrar ett bra källmaterial.
Sedan är nog min erfarenhet att kraven på mekanik och avläsning är ganska höga. Återigen, jag är intresserad av källmaterialet, inte av hur bra cdspelarens felkorrigeringskretsar fungerar.
Återigen, lyssna ordenligt på musiken. Hörs ingen skillnad så finns ingen skillnad som betyder något för DIN musikupplevelse. Sedan kan en annan lyssnare ha en annan uppfattning.
Sedan finns musik som för mig inte blir "bra" oavsett vilken cdspelare som används men det är en annan sak  .
Redigerat av Mr_Tom, 16 October 2005 - 20:55.
Postad 17 October 2005 - 01:14
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Källmaterialet är (strikt talat) cd-skivan, och inte inspelningstillfället. Som ett extremt exempel så finns det ingen teknik i världen som kan återge upplevelsen av att sitta ovanför orkesterdiket på "Rigoletto". Källmaterialet jag lyssnar på ikväll är inspelningen, inte föreställningen. Mina personliga preferenser är att jag inte vill höra hur dåliga de flesta inspelningar är.
Hur som helst, som du beskriver hur du lyssnar, så låter du som en som lyssnar mer på ljud än på musik. (Och det skall absolut inte tolkas nedlåtande). Helt utan empiriska belägg skulle jag ändå bli mycket förvånad om man i ett blindtest med en bra extern DAC kan höra skillnad mellan spelare över en viss given kvalitetsnivå.
Postad 17 October 2005 - 08:13
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
clevername:
Jag vet inte om jag beskrivit hur jag lyssnar på musik. Jag har väl bara beskrivit hur jag testar utrustning och då lyssnar jap på ljud, där är vi överens. Är inte det normalt att lyssna mera på hur musiken låter jämfört med någon referens vid test? Musiklyssnande gör jag på många olika sätt, allt från koncentrerat till bakgrundsmusik.
Sedan tror jag också att det är svårt att höra skillnad på cdspelare med extern dac "över en viss ginen kvalitetsnivå" förutsatt att man sorterat bort "skräpet". Men ditt förra inlägg tolkade jag som att du menade att transporten var ganska oviktig, det håller jag inte med om, men jag kanske missförstod dig. "Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk" och andra klyschor. Transporten läser av skivan som är källmaterialet (instämmer), förringa inte den rollen  .
Sedan spelar det ju ingen roll hur mycket vi spenderar på anläggningen, resan musikinstrument - cdskiva kan vi inte påverka. Det var därför jag nämnde dåligt källmaterial (= dålig inspelning).
Dålig konsert (bakfull artist) eller dålig musik är något annat  .
Postad 17 October 2005 - 09:17
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Aha. Jag tror absolut inte att transporten är oviktig i ljudkedjan, men att kraven på den för att komma upp till adekvat kvalitetsnivå inte är svindlande höga.
Postad 17 October 2005 - 09:48
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Då tror jag vi är överens.
Postad 17 October 2005 - 12:01
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
Det här borde säkert ha en egen tråd, men vilka "billiga" cd-spelare har bra mekanik?
Postad 17 October 2005 - 12:13
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
Det här borde säkert ha en egen tråd, men vilka "billiga" cd-spelare har bra mekanik?
En anna frågeställning som är intressant i sammanhanget är också, "Vilka CD-spelare över en viss prisnivå har usel mekanik?".
Postad 18 October 2005 - 19:32
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Dålig konsert (bakfull artist) eller dålig musik är något annat .
<{POST_SNAPBACK}>
Frågan är om det inte skulle låta mera acceptabelt på en sämre stereo, för då slipper man ju höra allt skräp i inspelningen. Hela ljudbilden försvinner ju då som i ett töcken, och man slipper höra saker som annars skulle lyfts fram till ett jä*** oljud. De största skillnaderna jag märkt har varit då cd/dvd spelare har använt analoga utgångar. dvs att man använt spelarens inbyggda D/A, som i många fall verkar ha varit rätt kass. MvH Passerati
Postad 18 October 2005 - 19:41
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Det här borde säkert ha en egen tråd, men vilka "billiga" cd-spelare har bra mekanik? En anna frågeställning som är intressant i sammanhanget är också, "Vilka CD-spelare över en viss prisnivå har usel mekanik?".
<{POST_SNAPBACK}>
Är det inte roligare om vi fokuserar på possitiva saker bland ex cd spelare istället för att börja kasta skit och sten i glashus... Jag föredrar med andra ord hellre en frågeställning liknande : vilka "billiga" cd-spelare har bra mekanik ? Tyvärr har jag inget bra svar att ge annat än att, billiga Denver dvd spelare har visat sig ha en potensial. När de blivit moddade. Mvh Passerati
Postad 18 October 2005 - 20:38
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
En anna frågeställning som är intressant i sammanhanget är också, "Vilka CD-spelare över en viss prisnivå har usel mekanik?". Är det inte roligare om vi fokuserar på possitiva saker bland ex cd spelare istället för att börja kasta skit och sten i glashus...
Visst är det trevligt att vara positiv men jag tycker ändå att det är en väsentligt fråga. Det är skönt att kunna sålla bort några CD-spelare om man ska ut på lyssningsrunda. En anledning till att man skulle kunna sålla bort dem är t. ex. att någon visat att mekaniken är undermålig med bilder och förklaringar, att maskinerna ofta reklameras och att det inte tillverkas reservdelar (detta är mycket viktigt att kolla om man ska spendera mycket pengar på en begagnad CD-spelare). Vilket glashus menar du förresten? De CD-spelare IHiFi säljer tål granskning.
Redigerat av Unregistered94f939c2, 18 October 2005 - 20:39.
Postad 19 October 2005 - 10:00
clevername
-
clevername
-
Beroende
-
-
1088 inlägg
De ser i alla fall robusta ut på bild. Hur är det med reservdelar till kinahifi?
Postad 19 October 2005 - 10:10
Unregistered4c178bf3
-
Unregistered4c178bf3
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jag kan säga så här. Jag är ingen professionell lyssnare på olika cd spelare MEN jag var hos en kompis en dag coh han hade köpt en stereo för typ 50 tkr! Typ CAD modell eller nåt. Det var nåt av det bästa jag någonsin har hört, men som sagt, högtalarna göt ju ganska mycket...
Postad 19 October 2005 - 12:50
Unregistered94f939c2
-
Unregistered94f939c2
-
Forumräv
-
-
773 inlägg
De ser i alla fall robusta ut på bild. Hur är det med reservdelar till kinahifi?
Det beror på vem du frågar. Vi har tilllgång till reservdelar för reparation av produkter köpta hos oss på IHiFi, dock ej till försäljning separat.
Redigerat av Unregistered94f939c2, 20 October 2005 - 11:17.
Postad 20 October 2005 - 11:11
spacefriend
-
spacefriend
-
Användare
-
-
168 inlägg
severin ---> har dessvärre bara testad med min primare v25 dvd och det blev en avsevärd positiv skillnad som sagt!
thosel ---> betalade strax under 4tkr hos ihifi inkl frakt! mycket prisvärt och suverän service, och skönt att slippa krångel och risker med egen import. och dessutom har man ju garanti!
Postad 21 October 2005 - 10:47
Per_We
-
Per_We
-
Användare
-
-
128 inlägg
Intressant diskussion.... Min uppfattning är att allting skall passa varandra i kedjan. Ingen ide med dyr signalkälla när förstärkare och högtalare inte kan återge en bra signal som fås med dyrare CD spelare. Frågan är väl var gränsen går? Ju dyrare spelare blir väl skillnaden mindre/1000:- extra. Jag funderar på att inhandla en extern DAC till min DVD-spelare, DENON DVD-3910. Orsaken är att CD låter rent sagt för djävligt!  När jag spelar DVD-Audio blir ljudet helt annorlunda. Silkeslen, luftig, detaljerad diskant medans CD känns som taggtråd! -Detta pekar på att begränsningen inte ligger i den övriga utrustningen. Detta märks mest vid hög volym eftersom förstärkaren inte saknar resurser och högtalarna gillar detta också, Monitor Audio Gold GR60. Dacarna i spelaren skall ju vara bra tekniskt sett, det som märks är ju att övrig elektronik inte är bra. Det finns ju Mods att göra med bättre kondingar, Clock krets mm när jag tittar på Internet. Jag kör DVD-3910 helt analogt till min förstärkare THULE IA350B som endast har analoga ingångar, ingen processor här inte. Det enda som jag kan påverka i Thulen är volymen för de olika kanalerna och Stereoläge (2 x 350W/8 ohm) eller Surround läge (5 x 120W/8ohm) DVD-3910 får vara processor också, så hemmabio inställningarna, DTS/Dolby Digital 5.1 avkodningen och avstånden till de olika högtalarna görs i DVD spelaren. Tankarna går till en DAC modell Benchmark DAC1 som har balanserad utgång vilket THULE skall må extra bra av. Min undring nu är: Skall jag inhandla DAC för 11000:- + XLR kablar för minst 2000:- ? ELLER, inhandla en separat CD spelare för samma pengar (+lite till) och använda mina gamla Interconnects Acoustic Zen- Oscar Link (1600 kr klassen) ?? Några förslag?
Redigerat av Per_We, 21 October 2005 - 11:13.
Postad 21 October 2005 - 11:15
Unregistered059e44c9
-
Unregistered059e44c9
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej, det här är mitt första inlägg.
Jag har inte lyssnat på många olika cd och dvd spelare, så jag har ingen riktig erfarenhet. Min fundering gäller alla digitala källor. Ljudet levereras väl digitalt (coax eller optiskt) till förstärkaren oavsett cd spelare? Då är min fråga, hur kan det då vara skillnader mellan ettor och nollor mellan olika spelare? Eller handlar det mer om felkorrigering i cd-spelaren?
Baserat på detta så är det väl kvalitén/karaktären på D/A omvandlaren som är kritisk?
Postad 21 October 2005 - 12:28
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag kör DVD-3910 helt analogt till min förstärkare THULE IA350B som endast har analoga ingångar, ingen processor här inte. Det enda som jag kan påverka i Thulen är volymen för de olika kanalerna och Stereoläge (2 x 350W/8 ohm) eller Surround läge (5 x 120W/8ohm)
Hur har du kopplat in din Denon? Jag antar att du använder dels 5.1-utgångarna och sedan stereo-utgången när du vill lyssna på cd. Kör du med Pure Direct-läget? Ett alternativ är att köpa en cd-spelare som jag balanserade utgångar. Jag vet inte riktigt vilken prisklass du vill lägga dig på men jag tycker att Primare gör bra cd-spelare. Jag har en D30.2 som fungerar mycket bra och efterföljaren CD31 har fått mycket lovord.
Postad 21 October 2005 - 13:00
Per_We
-
Per_We
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hur har du kopplat in din Denon? Jag antar att du använder dels 5.1-utgångarna och sedan stereo-utgången när du vill lyssna på cd. Kör du med Pure Direct-läget?
Japp, det är "Pure Direct" från DVD-3910---> THULE's CD-ingång. Jag har sneglat åt Primare vars design passar alldeles utmärkt till Thule. CD-31 är lockande men jag funderar på om det blir lika fint ljud med en extern DAC till DVD-spelaren för mindre pengar. Eller försöka hitta något begagnat... Jag hoppades på att om någon här har erfarenhet med ext. DAC till enklare spelare jämfört med bättre CDspelare. // Fixade felaktiga quoten / Martin
Redigerat av Martin.M, 21 October 2005 - 13:10.
Postad 21 October 2005 - 19:39
Per_We
-
Per_We
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hej, det här är mitt första inlägg. Jag har inte lyssnat på många olika cd och dvd spelare, så jag har ingen riktig erfarenhet. Min fundering gäller alla digitala källor. Ljudet levereras väl digitalt (coax eller optiskt) till förstärkaren oavsett cd spelare? Då är min fråga, hur kan det då vara skillnader mellan ettor och nollor mellan olika spelare? Eller handlar det mer om felkorrigering i cd-spelaren?
Baserat på detta så är det väl kvalitén/karaktären på D/A omvandlaren som är kritisk?
<{POST_SNAPBACK}>
Mekaniken och chassit är viktig också. Har man en förstärkare/Receiver med inbyggd DAC så begränsar ju den 2-kanals ljudet vid digital inkoppling. Det blir dyra Försteg/Processorer med bra DAC, väldigt kritiskt när det gäller 2 kanal. Men som sagts tidigare, hela anläggningen måste matcha varandra gällande ljukvaliteten. Det verkar som om dyrare förstärkare/högtalare KRÄVER bättre insignal och är mera oförlåtande. Här beskrivs en DAC och tekniken. http://www.benchmarkmedia.com/dac1/ Billigaste sättet att uppgradera verkar ändå vara att skaffa en extern DAC till befintlig spelare. Bara den har digital utgång och inte är för billig (enkel). En DAC som fått jättebra kritik är Benchmark DAC1. Kostar dock 11000:- Skulle detta inte vara bra nog så matchar denna DAC även dyrare CD-spelare/Processorer om jag läst rätt på nätet och testarna inte ljuger. Kan ersätta försteg helt och hållet när det gäller 2-kanal, bara att koppla direkt till slutsteget. ( ingen fjärr dock) Det är dags att ta med sig de mest illalåtande CD skivorna med vass, kantig, skärande diskant där cymbaler låter som syntar istället för trästavar mot välklingande metall, och lyssna efter CD-spelare som kan få ut välljud och se var man hamnar, jag tippar på att det blir dyrt....  .
Redigerat av Per_We, 21 October 2005 - 20:12.
Postad 21 October 2005 - 20:11
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
En DAC som jag har testat under en tid hemma (>3 veckor) är DA9 från Harmony Design. Den fungerade väldigt bra i min anläggning (se mitt galleri för anläggningen). Med fifo-optionen ligger den på 6000 kr.
Postad 21 October 2005 - 20:36
Per_We
-
Per_We
-
Användare
-
-
128 inlägg
En DAC som jag har testat under en tid hemma (>3 veckor) är DA9 från Harmony Design. Den fungerade väldigt bra i min anläggning (se mitt galleri för anläggningen). Med fifo-optionen ligger den på 6000 kr.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har kikat på den också men ej lyssnat. Hur var den jämfört med dyrare CD eller processor? 6 kkr eller rättare sagt 4+2 är lättare inköpsmässigt. Men frågan är om den har en len men ändå väldefinierad diskant, bra attack i ljudet etc...? -Det blir ju lätt att man gärna lägger till lite för att slippa ångra sig senare.
Postad 21 October 2005 - 20:45
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag tycker att det är svårt att sätta massa adjektiv på en ljudupplevelse. Det enklaste är om du lånar hem en DA9 och testar själv. Min känsla var att det var ett väldigt neutralt ljud, dvs spelade upp det som fanns på skivan, varken mer eller mindre.
Postad 24 October 2005 - 11:59
Unregistered31025cdd
-
Unregistered31025cdd
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
En dyr cd i en billig anlägning är att slösa på pengar, samma som att en billig cd i en dyr anlägning också är det (byt ut dyr mot bra och billig mot dålig om ni vill, jag menar inte att dyrast alltid är bäst).
Utan att någonsin har gjort ett blindtest i frågan tycker jag att största skillnaden mellan en billig och dyr spelare är att musiken ordnas upp mycket bättre med den dyra. Varje instrument är lättare att urskilja och följa, vilket leder till att musiken känns mer musikalisk och levande.
Men som dom flesta har sagt, lyssna först och hör vad du själv trivs med. Tycker du inte att spelaren för 10k låter bättre än den för 5k så finns det ju ingen anledning att köpa den dyrare. Att köpa dyr hifi är inte att slösa på pengar, men att köpa dyr hifi och inte få någonting extra för pengarna, det är att slösa!
Postad 25 October 2005 - 21:16
Per_We
-
Per_We
-
Användare
-
-
128 inlägg
Apropå CD-Spelare....
Har just fått reda på prisvärda alternativ byggda i Kina, Esound CD-E5, Opera Audio Reference CD 2.2 MkII och Original CD-2008MK-II som kostar lika eller mindre som en extern DAC
Någon av dessa får det bli
Postad 26 October 2005 - 08:32
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
De fungerar säkert bra. Dock skulle jag aldrig köpa cd-spelare osedda och olyssnat.
Postad 09 January 2009 - 09:26
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag fick problem med min gamla användare "Mankesaz" och var tvungen att skapa en ny.
Denna tråd är runt 4 år gammal men kanske vi kan kicka igång den igen?
Det händer som sagt en del på 3 år.
Vad som blivit väldigt populärt under tiden som gått är att använda sig av rör i cd-spelare, kanske det är lite av en mode gimmick?
Vilka cd-spelare är mest populära just nu, Naim, Marantz?
Redigerat av Glidtassen, 09 January 2009 - 09:57.
Postad 09 January 2009 - 12:19
Unregistered1014
-
Unregistered1014
-
Forumräv
-
-
530 inlägg
Jag fick problem med min gamla användare "Mankesaz" och var tvungen att skapa en ny.
Denna tråd är runt 4 år gammal men kanske vi kan kicka igång den igen? Det händer som sagt en del på 3 år.
Vad som blivit väldigt populärt under tiden som gått är att använda sig av rör i cd-spelare, kanske det är lite av en mode gimmick?
Vilka cd-spelare är mest populära just nu, Naim, Marantz?
Intressant tråd om än lite gammal! Min erfarenhet är att allt över 5000:- låter "bra" och jämför man produkter över 10000:- så hör man en skillnad, men det behöver inte låta bättre. Produkterna låter olika helt enkelt. Vad som är "bättre" är upp till var och en. Själv så är jag på jakt efter en ny cd-spelare, kör för tillfället min PS3 och är faktiskt nöjd. Eftersom jag har en Naim Nait 5i2 som förstärkare så är jag sugen på Naims matchande cd-spelare, ett billigare alternativ är någon Marantz som jag anser låter bra och är prisvärda. Var ett tag inne på nya HKn, men just cd-spelaren ansågs vara den svagaste delen i test i nya Hifi och Musik. Självklart så skall jag lyssna på den ändå.
Postad 09 January 2009 - 12:48
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Visst är det skillnad, jag har gått igenom allt från DVD-PS3-Onkyo CD- Min Hegel jag har nu.
Kan säga att min Hegel piskar de tidigare spelarna och är äntligen riktigt nöjd.
Postad 09 January 2009 - 12:56
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag är inne på Hegel just nu, men då blir det först deras förstärkare Hegel HI MK4. Jag vet inte vilka cd-spelare som kommer lite närmre det analoga, mjuka ljudet? Med tanke på att cd-spelaren varit med sedan början av 8o-talet torde en del ha hänt. Frågan är när detta medium bli avlöst?
Postad 09 January 2009 - 15:15
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Dom lättare tester jag gjort så har jag inte hört någon som helst skillnad mellan CD spelare och DVD spelare. Det är möjligt att jag kan höra en liten skillnad när rummet är klart, allt är optimerat, nivåmatchat och med väldigt speciellt matrial och någon riktigt dålig spelare. Men där är jag inte nu och tycker det finns 100 saker som jag kan göra som ger mycket större skillnad.
Postad 09 January 2009 - 15:27
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jag är inne på Hegel just nu, men då blir det först deras förstärkare Hegel HI MK4. Jag vet inte vilka cd-spelare som kommer lite närmre det analoga, mjuka ljudet? Med tanke på att cd-spelaren varit med sedan början av 8o-talet torde en del ha hänt. Frågan är när detta medium bli avlöst?

Då tycker jag du ska köpa Hegel CDP2A mk2,den har jag och då kopplar du balanserat för det bästa ljudet. Är själv på jakt efter den förstärkaren du funderar på.  Är sugen på nya H100 också.
Redigerat av jonasprivate, 09 January 2009 - 15:29.
Postad 09 January 2009 - 16:21
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Dessa inköp kommer att bli aktuella först i september.Men det gör ingenting, jag tar gärna lite mer tid på mig då jag skall spendera mer pengar denna gång. Ni är även välkommna att delta i min andra tråd om förstärkare: Hegel vs. Bladelius. https://www.minhembi...howtopic=222183
Redigerat av Glidtassen, 09 January 2009 - 16:33.
Postad 09 January 2009 - 16:52
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Jag vet inte vilka cd-spelare som kommer lite närmre det analoga, mjuka ljudet? Med tanke på att cd-spelaren varit med sedan början av 8o-talet torde en del ha hänt. Frågan är när detta medium bli avlöst?

Finns det någon spelare som färgar så mycket att man hör ljudet blir luddigare? Kanske om du köper en CD spelare med massa rör i så kan du få lite luddigare ljud.
Postad 09 January 2009 - 18:33
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag vet inte om det var just luddigt som jag efterlyste.
Även om ljudet från vinylspelare kan upplevas som mjukare, behöver det därför inte brista i konturskärpa.
Postad 09 January 2009 - 19:34
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Vad du än gör så provlyssna på Hegel innan du köper! Passar inte alla...
Postad 09 January 2009 - 19:40
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Hej,
Tillbaka efter egen beslutad semester. Vanlig fördom mot vinyl är
att det låter varmare och snällare. Kan stämma upp till en viss
nivå, men sen händer det nåt annat. Jag började från scratch
med en svarv som polaren tänkte slänga och chip chop china
man så sitter jag två år senare med en vinylrigg som betingar
ett listpris 70 000 kr.
För att fatta mig kort så låter varje skiva annorlunda. Den ena
varm den ena kall = som den lät när dom mastrade skiten,
Jag är helt såld. Och jag vet att du återkommsmannen tycker jag
är tokig. Men det får jag ta
Postad 09 January 2009 - 19:53
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har hört Clearaudios Statement hos Mirre på Veteran Hif.Jag tror att hela riggen med RIAA + pick up var värd 173 000:- ungefär - här lämnade jag allt som jag tidigare kunnat referera till som ljud, detta handlade mer om en själslig och kroppslig upplevelse. Analogt ljud behöver inte vara synonymt med luddigt ljud, eller knaster. En bra svarv med ett fin pick-up levererar dock ett väldigt nyanserat, och faktiskt många gånger mjukare mindre sterilt ljud än hos många cd-spelare.
Redigerat av Glidtassen, 09 January 2009 - 19:57.
Postad 09 January 2009 - 20:06
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Jag tror det inte handlar om mjukt eller hårt. Det
är nog så att vinylmediet inte är behäftat med
artefakterna som cdmediet har. Läser man di
förhatliga tidningarna, så jämförs sweindyra
cdspelare oftast med vinyl. Dvs vinylen är benchmarken.....
Postad 09 January 2009 - 20:24
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Läser man di förhatliga tidningarna, så jämförs sweindyra cdspelare oftast med vinyl. Dvs vinylen är benchmarken.....
Eller så är det så att de som skriver är så jäkla gamla att de bara har vinylen att jämföra med. Läser man vissa tidningar så undrar man vilken sten gubbarna har trillat fram ifrån..
Postad 09 January 2009 - 20:33
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Håller med dig mer än du anar!!
Jag kan med egen personlig erfarenhet säga att en cdrigg
för 5000 kr piskar en viny dito för 20 000 kr.
Men när du väl gått över gränsen...............
Postad 09 January 2009 - 20:37
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Jo jag kör också vinyl en hel del! Har tre backar som står och dräller..
Postad 09 January 2009 - 20:39
Unregistered89a7be48
-
Unregistered89a7be48
-
Veteran
-
-
2082 inlägg
Vad du än gör så provlyssna på Hegel innan du köper! Passar inte alla...
Skulle vara kul om du vidarutveckla ditt svar lite äger själv en Primare cd men är sugen att komplettera min hembiostärkare med en Hegel stärkare /Mats
Postad 09 January 2009 - 21:11
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Men ska alltid lyssna först...blablabla.
Hegel är neutral/ljus. Med "fel" kringutrustning blir det jättejobbigt att lyssna i längden.
Primare t.ex. hade jag aldrig vågat kombinera med Hegel.
Har haft Hegel H1 och H200 själv. Kanongrejor men skulle aldrig kombinera med ytterligare analytiska/ljusa grejor. Har man 100% referensskivor i samlingen så blir det kanske kanon men i alla andra fall.
Postad 09 January 2009 - 23:40
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Mina stativare är har en mörk grundklang, med en mättad bas. Överlag skulle jag säga att dom behöver lite av en friskt och framförallt kraftfull fläkt. Jag antar att det är där som Hegel kommer in i bilden?
Dom spelar mer tillbakalutat, och djupt snarare än rappt och energiskt.
Säljaren kallade Dynaudio Focus 140 för "vår minsta golvare". Han menade att dom betedde sig mer som en golvare än en stativare.
Redigerat av Glidtassen, 09 January 2009 - 23:47.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|