Hur många har fått en lcd med "döda pixlar"?
Postad 03 November 2006 - 04:21
Postad 04 November 2006 - 16:30
Nu har jeg så en plasma skærm (Panasonic TH-42PV60EH) og på den har jeg en rød og to grønne pixelfejl.
Heldigvis ses de ikke, hvis jeg sidder i en normal afstand (2.5 -3 meter) fra skærmen, så jeg gider ikke at bytte skærmen.
Panasonic TH-42PV60EH kan forresten anbefales. Den giver et meget bedre billede end de fleste andre skærme (både LCD og plasma) på markedet.
Postad 05 November 2006 - 00:25
Samsung LE-32R71, 0 döda pixlar.
LG 32LC3R, 0 döda pixlar.
Ett (av alla) program som man kan hitta avlidna pixlar med:
http://www.softpedia...el-Tester.shtml
Postad 05 November 2006 - 12:05
Hade tidigare en PT-AE100e och det fanns inte några döda på den heller.
När jag köpte 32LX60F tv:n så var det öppet köp en månad ifall man hade kvar org-embalaget, så ifall det hade varit döda pixlar så hade jag lämnat tillbaka den.
MVH THXcht
Postad 05 December 2006 - 23:04
Hur ska man tolka frågan? Har varken fått eller köpt lcd med döda pixlar, inte med "levande" pixlar heller, svaret blir alltså Nej?
Vilken knäpp fråga... Klart att man bara ska rösta om man köpt en LCD-TV.
Köpte en åt farsan, så det är "hans röst" som gäller och det var 0 antal, ganska bra med tanke på att det var en "klass b" tv för 10000kr
Postad 06 December 2006 - 12:42
I de butiker jag krävt att sätta upp skärmarna och kontrollera på plats har detta inte varit något problem (eller ens ifrågasatt). I ett fall hittade jag en död pixel så jag har inte gjort det förgäves.
När det gäller skärmar så sparar man inte så mycket på att köpa på nätet (200-300kr) så för de pengarna försäkrar jag mig istället att det inte finns några pixelfel. Skall man köpa en TV är det givetvis lite större pengar det rör sig om så därför är det viktigt att man verkligen försäkrar sig om möjligheten att skicka tillbaks TVn om man upptäcker något fel... LÄS KÖPVILLKOREN NOGGRANT OCH RING OM DET ÄR DET MINSTA OKLART!!!!!
Postad 06 December 2006 - 15:05
När det gäller skärmar så sparar man inte så mycket på att köpa på nätet (200-300kr) så för de pengarna försäkrar jag mig istället att det inte finns några pixelfel. Skall man köpa en TV är det givetvis lite större pengar det rör sig om så därför är det viktigt att man verkligen försäkrar sig om möjligheten att skicka tillbaks TVn om man upptäcker något fel... LÄS KÖPVILLKOREN NOGGRANT OCH RING OM DET ÄR DET MINSTA OKLART!!!!!
Som tidigare nämnts, när man köper på nätet har man (så länge man beställer av ett svenskt företag) 14 dagars ångerrätt. Man får dock stå för returfrakten och villkoret är att man returnerar i originalemballage, så man får vara försiktig när man packar upp. Varan måste också vara i "väsentligt oförändrat skick" men man får naturligtvis testa produkten.
Enda undantaget från ångerrätten är förseglad ljud- eller bildupptagning samt programvara.
Distansavtalslagen är indispositiv och gäller alla svenska företag, oavsett vad som står i deras köpvillkor.
Med andra ord har man denna försäkring du talar om även när man beställer från nätet, skillnaden är att om man köper i butik så kan man säkerställa att man får en felfri produkt direkt vid köpet.
Redigerat av losdrivare, 06 December 2006 - 15:08.
Postad 06 December 2006 - 16:37
Samtidigt gäller öppet köp enligt: "Är du inte nöjd, kom in med oskadad och oanvänd vara i oskadad originalförpackning samt originalkvittot, så får du pengarna tillbaka." När jag kollade för några veckor sedan var just LCD-TV undantagna från öppet köp... nu har detta undantag dock försvunnit...
På ett FAQ-ställe står det: "Jag har öppnat förpackningen, kan jag returnera varan?
Om varan fortfarande är oanvänd så går det bra. Varan returneras då komplett och oskadd i oskadd originalkartong med alla tillbehör till oss."
Kontentan är enligt mitt uttalande ovan - "...RING OM DET ÄR DET MINSTA OKLART!!!!!"
Postad 11 December 2006 - 16:08
På deras site står:
1) Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt...
2) En skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren bestämt antal
... två saker som till viss del går stick i stäv!
Credit till han jag pratade med, han höll med om det motstridiga i texterna och sammanfattade det ungefär som såhär: Så länge du inte anger ett eventuelt pixelfel som anledning för att åberopa ångerrätten
Personligen kände jag mig trygg med det svaret och plötsligt hoppade Webhallen upp en bit på min lista över OK internetbutiker.
Redigerat av Gelmax, 11 December 2006 - 16:09.
Postad 12 December 2006 - 12:03
Kan ju tillägga att jag har en DiBoss LT-32HLFH
Redigerat av trollett, 12 December 2006 - 12:05.
Postad 12 December 2006 - 15:10
Postad 30 December 2006 - 21:13
Däremot har ja ett par döda subpixlar/pixlar på min HP laptop (nc8230).
Men inga på min HP 2035 20" TFT.
Postad 18 January 2007 - 12:17
Det kan ju vara värt att prova om man har nån lämplig duk och gör det försiktigt.
Postad 18 January 2007 - 19:18
Sen kan man ju sätta sej med en pincett och plocka bort statisk elektricitet från sina cd-skivor också...
Garanterat bättre ljud efteråt...
Eller
Postad 18 January 2007 - 22:24
Trodde problemet med döda pixlar inte fans längre men efter att läst den här tråden så verkar det ju vara ett problem fortfande, man tycker ju att tilverkarna borde kunna lösa problemet med döda pixlar.
Postad 19 February 2007 - 15:10
Problemet är att tillverkarna inte har råd att se till att det inte blir döda pixlar. Precis som man på IKEA möbler inte får 100 % korrekta skruvhål (störande
Postad 18 October 2007 - 22:00
100% pixel garanti enligt dustin, netonet, mfl å även sony's hemsida:
http://www.sony.se/v...&site=odw_sv_SE
Postad 19 October 2007 - 16:01
Gjorde just som jag själv förespråkar ovan - ringde till Webhallen och kollade...
På deras site står:
1) Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt...
2) En skärm byts inte ut om inte antalet defekta pixlar överstiger ett av tillverkaren bestämt antal
... två saker som till viss del går stick i stäv!
Credit till han jag pratade med, han höll med om det motstridiga i texterna och sammanfattade det ungefär som såhär: Så länge du inte anger ett eventuelt pixelfel som anledning för att åberopa ångerrättenså är det helt ok att skicka tillbaks den (i nyskick givetvis)!
Personligen kände jag mig trygg med det svaret och plötsligt hoppade Webhallen upp en bit på min lista över OK internetbutiker.
Att hävda att man inte får oberopa ångerrätten i "Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)" för att ångra ett köp av en skärm med pixelfel strider mot lagen!
I 12§ står det dessutom att varan ska returneras i väsentligen oförändrat skick. Men så som jag tolkar det så står det också uttryckligen att konsumenten har rätt att öppna förpackningen och undersöka TV:n för att avgöra om det finns några pixelfel innan man skickar tillbaka den.
Dessutom, ångerrätten är ingenting som man som konsument kan avtala bort. Den gäller alltid vid köp på distans oavsett hur många brasklappar försäljarna lägger upp på sina hemsidor.
Konsumentens ångerrätt
9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.
10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då information enligt 7 § kommer konsumenten till handa
11 § Om näringsidkaren i strid med 7 § andra stycket 1 underlåtit att i föreskriven form ge den information som nämns där, förlorar konsumenten sin ångerrätt ett år efter den dag då ångerfristen skulle ha börjat löpa enligt 10 § första stycket. Avser underlåtenheten någon annan information enligt 7 §, förlorar konsumenten sin ångerrätt tre månader efter den dagen.
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
Postad 16 February 2009 - 12:57
Troligen därför Sony Sverige skriver 100% pixelgaranti.
Postad 16 February 2009 - 13:41
Postad 16 February 2009 - 21:14
Redigerat av HBack, 16 February 2009 - 21:15.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
277 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?