Tackar på förhand
Elac BS 203.2
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(15)
|
Inga priser |
XTZ 99.25 - oinspirerande? (43 inlägg)
|
16 år sedan |
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg)
|
16 år sedan |
Stativhögtalare 3000 - 7000:- (87 inlägg)
|
17 år sedan |
Vita Högtalare (37 inlägg)
|
18 år sedan |
Tips på små golvare som SKA stå nära vägg! (27 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp med val av hemmabiosystem (9 inlägg)
|
20 år sedan |
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg)
|
20 år sedan |
Postad 07 September 2007 - 09:53
Tackar på förhand
Postad 02 October 2007 - 14:18
Ni som köpte detta paket 1a gången, hur gillade ni det sen? Nu gäller det dock 06 serien med Rotel, för 13 900:-
Någon som minns vad de 1a erbjudandet gick på med 03 serien, var de samma pris tro?
Ska också tilläggas att om man lägger till 1000:- extra, så får man Elac 203.2 i vit pianolack, ujuj vad snyggt de skulle kunna vara mot de silvriga elementen!!
http://www.bestsound..._id=785&c_id=70
Redigerat av Graziano, 02 October 2007 - 14:32.
Postad 11 October 2007 - 19:58
Måste börja med att ge rosor och skumpa till Elacs ingenjörer till en strålande byggkvalitet och utsökt finish. Kvalitet rakt igenom!
Kan lika gärna säga det direkt, detta är en väldigt bra högtalare. Man märker ganska snabbt att det är något speciellt med diskanten. Den blir aldrig (!) vass men är ändå upplöst, luftig och klar, som en banddiskant ska vara.
Jag tycker också att basen kan trycka ifrån rätt bra med tanke på lådans storlek. Den visar också tydligt att den utan problem hänger med till snabbare musik.
Mellanregistret är väl det som står ut minst, men är ändå mycket bra. Det är öppet och håller bra fokus på röster.
Det jag gillar med stativare är att basen inte blir lidande av några resonanser och att jag tycker ljudet på så vis blir lite renare och får ett bättre stereoperspektiv (dock så är mina GB1 också väldigt bra på detta tack vare Transmissionline och liten låda) än golvare.
Kan tilläggas att Elac verkligen kommer till sin rätt med bra inspelningar, inte att de låter dåligt med sämre, men de imponerar verkligen extra med bra inspelningar.
Kommer nu behålla dessa Elac och göra mig av med mina PMC GB1, inte för att GB1 är sämre utan att jag nu är student och är mer i behov av pengar. Jag har också haft GB1 i ett år nu, så stor vikt ligger i att jag vill ha något nytt igen, (igen
Går inte in så mycket mer på denna högtalare, lyssna själva och bilda er en egen uppfattning är rådet jag ger. Jag kan iaf säga att Elac 203.2 är värda en provlyssning flera gånger om. Svårt att hitta mer hifi för pengarna, iaf begagnade som jag köpte dem
Ska lägga upp lite bilder i mitt galleri här imorgon
Redigerat av Graziano, 11 October 2007 - 23:45.
Postad 11 October 2007 - 21:20
Jess, jag lägger upp bilder imorgon då det är dagsljus, blir bättre då
Postad 12 October 2007 - 17:05
>>>en i kvadrat
De enda stället jag vet har är Bestsound i Sthlm, men de måste väl finnas flera? Kanske dock inte i just Skåneregionen
Postad 14 October 2007 - 22:06
Sådär nu ligger lite bilder uppe på mina Elac
>>>en i kvadrat
De enda stället jag vet har är Bestsound i Sthlm, men de måste väl finnas flera? Kanske dock inte i just Skåneregionen
Hej Graziano!
Länge sen sist...
Kul att du är nöjd med dina Elac...även mina favvohögtalare.
Angående Elac-återförsäljaren vet jag bara om BestSound i Stockholm och Soundvision i Bromma. BestSound har visst agenturen för Elac i Sverige och vill visst vara ensamma om dessa fina tyska högtalare. Har tyvärr aldrig stött på nya Elac i butik i någon annan stad i Sverige...
Såg även att HifiKit i Stockholm reade den enklare Elac-golvaren FS57 & FS58 för halva priset - endast 2250 kr/3000 kr paret,
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 14 October 2007 - 22:08.
Postad 18 October 2007 - 19:10
Postad 19 October 2007 - 14:42
Vad är skillnaderna mellan anniversary och vanliga modellen? Trodde först det bara var färgerna (svart/vit pianolack för anniversary) som skiljde, men enligt prisjakt skiljer iaf känsligheten också 88 vs. 86db.
För att svara på min egen fråga så hittade jag vad som skiljer. Det är ett annat delningsfilter i anniversary modellen.
"Compared to the BS 203.2, the BS 203 A now features a new crossover network which makes this loudspeaker ideal for stand mounting."
Vanliga vs. Anniversary:
Crossover frequency: 2,400 Hz vs. 2,600 Hz
Minimum Impedance: 3.2 Ohm / 250 Hz vs. 3.5 Ohm / 210 Hz
Sensitivity: 88 dB vs. 86 dB
Vad nu detta gör för faktisk skillnad på ljudet kanske nån annan kan svara på?
Redigerat av PR77, 19 October 2007 - 14:47.
Postad 26 October 2007 - 09:31
Postad 28 October 2007 - 10:17
Berätta vad du tycker om dom när du köpt dom. Själv hamnade jag i svart pianolackträsk med XTZ 99.26 + lackade stativ + förhandsbokad XTZ DSP sub.
Redigerat av spacebot, 28 October 2007 - 10:18.
Postad 26 November 2007 - 18:39
Riktigt prisvärt!
Postad 05 December 2007 - 16:23
Krävs nog ett test först, MEN när jag ägde den 1a varianten , XTZ A100 så tyckte jag den var lite luddig i toppen, samt att den brast när det gällde precision. Men kraft besitter den ju, och för nypriset är den ju prisvärd. Dock är ju D modellen nyare så det kanske har förbättrats.
Om jag vore dig skulle jag ta mina 5000:- och kika på vad jag får på begagnatmarknaden istället, om nu begagnat är en möjlighet såklart
Postad 06 December 2007 - 21:22
Jag är nojd med XTZ 100D II och just nu kör jag med Kef Q-90..... du menar att XTZ-an passar inte med Elac-en?
Postad 07 December 2007 - 13:14
Inte testat den ihop med Elac så omöjligt att svara . Du får testa själv om du inhandlar ett par Elac.
Men som jag upplevde A100, att den var lite luddig i toppen, så kan den ju dra ner Elacs fina diskantopp !
Dock kanske det blivit bättre gällande A100 D II vs. A100
Postad 07 December 2007 - 13:58
Postad 17 December 2007 - 14:27
Skulle Elac 203.2 passar med XTZ IID ? Nån som vet?
Jag sitter faktiskt på den kombinationen sedan ett par veckor. Jag är novis i sammanhangen och har inte hört så många olika kombinationer av anläggningar men det är klart bästa ljudet jag ägt i alla fall. Det jag kan sakna är en viss attack i musiken, när jag lyssnar på metal, Prodigy och liknande så infinner sig inte riktigt det där adrenalinet om man inte fläskar på ordentligt. Har även upplevt en viss burkighet när jag lyssnat på t ex Beastie Boys, men jag tror att de låtarna är producerade så och att jag inte hört det tidigare med mina datorhögtalare helt enkelt..
Ska tilläggas att jag inte rippat till flac än utan kör mp3 i 192 kbps från ett integrerat ljudkort, vilket naturligtvis gör sitt till att ljudet lämnar lite i övrigt att önska.
Nu lät det lite väl negativt här och så är inte min upplevelse egentligen. Det är en riktigt skön känsla att sitta och lyssna på den här kombinationen, speciellt live-låtar har fått en ny dimension.
Postad 17 December 2007 - 19:59
spelar du från dator > ZTX II och du är nöjd..det låter lovade..
>> Graziano
XTZ II D inte all luddig i toppen tillsamman ned KEF Q90 senarare lite vasst (jag tror högtalare som vassa diskanten ).
är Elacen har stor ljudbild (3D ) ?
Postad 17 December 2007 - 23:49
Jaha...ja det var bra att den blivit bättre A-100 D II !
Gällande Elac 203.2 så tycker jag de har en stor ljudbild, diskanten gör ju verkiligen sitt där och rösterna kommer fram på ett bra sätt.
Men svårt att säga när man inte har något att jämföra med, men jag är iaf mer än nöjd med mina Elac då jag gillar den typen av ljudideal
DÄREMOT tycker jag det är väldigt konstigt att det paret Elac 207 som ligger ute på beg. marknaden aldrig blir sålda, lite konstigt att ingen nappar där.
Så lite synd att Elac inte finns i så många butiker för demo, dem flesta går ju och köper det gamla vanliga, B&W, Dali, Canton och Dynaudio
Postad 18 January 2008 - 18:49
Elac 203.2 finns ju faktiskt för 5200:- hos Hifikit.se nu
Riktigt prisvärt!
Har varit från forumet ca 1,5 månad och vad händer? JO högtalaren jag väntat, väntat och väntat på att få köpa är dumpad i pris 5200 vilket innebär att jag skulle KÖPT bums! MEN självklart missade jag detta och nu kostar de exakt samma j-vla 6995kr som innan min "paus" sökandet! Snälla säg mig att det finns ngn som köpte på sig ett par i "onödan" och jag är där och ger 5300kr
Sömnlös o tröstlös
Postad 18 January 2008 - 19:53
alla ni som går i köpstankar försök att lyssna på piP innan ni köper annat.
Lycka till!!
Postad 18 January 2008 - 19:53
Men ring och hör med Hifikit eller Bestsound, de kan ju ha något ex. kvar. Annars vet jag en som säljer 207.2 golvarna för lite över 7000:- beg. Hyffsat bra pris tycker jag
Postad 18 January 2008 - 22:09
De har utgått i båda butikerna och det fanns inga demoex eller liknade kvar hos någon utav butikerna.>>>Theo05
Men ring och hör med Hifikit eller Bestsound, de kan ju ha något ex. kvar. Annars vet jag en som säljer 207.2 golvarna för lite över 7000:- beg. Hyffsat bra pris tycker jag
Redigerat av Unregistereda73534df, 18 January 2008 - 22:11.
Postad 19 January 2008 - 00:00
Jag har lyssnat på piP och jag kan hålla med om att de har en djup bas för att vara en stativare. Men av det jag minns från lyssningen var en lite vassare diskant samt att jag saknade basens snabbhet. Sen tycker jag inte alls om dess design
Men skulle vara intressant att göra ett test "head to head" mot mina Elac faktiskt.
Redigerat av Graziano, 19 January 2008 - 00:01.
Postad 19 January 2008 - 08:41
De har utgått i båda butikerna och det fanns inga demoex eller liknade kvar hos någon utav butikerna.>>>Theo05
Tackar för tipset och svaret! UTGÅTT menas det försvunnit från jorden
Tror säkert golvarna skulle vara ett kanonköp men just nu behöver jag inte större högtalare, får inte plats och de kommer inte göra sig rättvisa i ett litet allrum som vårat!
Postad 25 January 2008 - 15:50
Tackar för tipset och svaret! UTGÅTT menas det försvunnit från jorden
? (Gud förbjude) ska ringa och kolla status! Gällande vidare tankar och jämförelser med Pip så har jag faktiskt aldrig hört dem (Pip) men blev förälskad i Elac:s diskant, utseende och något tunna men rappa bas (är ingen basfantom) en kombination jag inte hittat någonannastans!
Tror säkert golvarna skulle vara ett kanonköp men just nu behöver jag inte större högtalare, får inte plats och de kommer inte göra sig rättvisa i ett litet allrum som vårat!
Nja, det är ju så att modellen (203,2) blivit ersatt med en dyrare (243) samt 204,2 blivit ersatt av 244.
Själv har jag golvaren 208,2 och centern 200,2 och hade velat ha just de båda äldre stativarna. Eftersom dom blivit ersatta med så dj-a dyra lådor så kommer jag se mig om efter andra.
Sorry Bestsound
Däremot kommer det alltid att handla om banddiskanter hädanefter
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
XTZ 99.25 - oinspirerande?
168 bilder
1291 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler