Därför fall produkten för mig. Annars verkar den ju lovande.
Äntligen kommer Sony med autokalibireringssystem
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 18 augusti 2006 - 11:25
Därför fall produkten för mig. Annars verkar den ju lovande.
Postad 24 augusti 2006 - 18:53
Kolla in kalibereringsverktyget...

Här är lite fakta om den. Finns även 1200 o 3200 ES.
http://www.sony.com....tegoryId=22050#
Postad 25 augusti 2006 - 15:25

Postad 25 augusti 2006 - 15:26

Postad 25 augusti 2006 - 17:02
Postad 27 augusti 2006 - 23:54
Jeg vurderer å oppgradere fra Sony STR-DB780 til STR-DG700, men blir litt skeptisk med alle denne "fine print" som står i manualen om halvveis HDMI support: ikke oppkonvertering til HDMI fra andre kilder og ikke digital lyd via HDMI, kun til TV etc. Virker som et litt halv ferdig produkt :-(
Postad 28 augusti 2006 - 19:19
Hvorfor støtter ikke Sony digital lyd via HDMI på STR-DG700, er det en så stor økning i kostnad eller...?
Jeg vurderer å oppgradere fra Sony STR-DB780 til STR-DG700, men blir litt skeptisk med alle denne "fine print" som står i manualen om halvveis HDMI support: ikke oppkonvertering til HDMI fra andre kilder og ikke digital lyd via HDMI, kun til TV etc. Virker som et litt halv ferdig produkt :-(
Jag håller med, detta är ju fullständigt värdelöst!!
Jag är ganska ny på detta forum och håller på att bli vansinnig i denna djungel med enligt min mening halvfärdiga produkter.
Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad man skall köpa för reciever om man endast vill ha en kabel (HDMI) till TV:n?
Alltså:
IN: DigitalTV (scart eller?), DVD, PC, XBOX osv..
UT: En kabel (HDMI) + kabel till en Yamaha YSP-1000 + en sub. (Dessutom skulle jag gärna vilja använda denna som stereo förstärkare med separata högtalare för detta.)
Saken är den att jag har bilat in ett 3 m långt rör på 35 mm i väggen och det vill man inte ha gjort förgäves

Tack på förhand!
Postad 03 september 2006 - 22:47

Redigerat av Unregisterede9e17d00, 03 september 2006 - 23:21.
Postad 04 september 2006 - 00:29
Så i ditt fall skulle du behöva två sladdar till din TV. Dels en HDMI för din DVD, dels komponent för övriga analoga signaler (Boxer).
Jag tror DG1000 som ska komma senare kan uppkonvertera alla signaler till HDMI. Då räcker det med en sladd.
Postad 04 september 2006 - 11:49
Jag tror inte att DG-1000 kommer till Sverige.
Här är holländska höstkatalogen:http://www.sonyproductinformatie.nl/
Det kommer även ut en tvåkanalare STR-DG300.
Det är 1200es, 3200es, 5200es.
TA-DA9000
• Top model ES receiver
• 7 x 200 Watt
• S-master pro amplifier
• i.link connection
• 32 bit DSP
STR-DG500S
• 6 x 100 Watt
• Auto Calibration Bronze
• Digital cinema sound
• AV Sync
• Hairline finish
STR-DE197S
• Stereo receiver
• 2 x 100 Watt
• Hairline finish
STR-DA5200S NEW
• Video upscaler to HDMI
• HDMI 3/1 repeater and USB connection
• Digital auto calibration (Silver +)
• 120Wx7 (8Ohm, 1Khz, 0.7% THD)
• SHARC x 2
• Graphic user interface
STR-DA3200ESB NEW
• Video Up conversion to HDMI
• HDMI 2/1 repeater
• Digital auto calibration (Silver)
• 110Wx7 (8Ohm, 1Khz, 0.7% THD)
• SHARC x 1
• On Screen display
STR-DA1200ESS NEW
• ES quality build
• Digital autocalibration (silver)
• Portable audio enhancer
• HDMI switcher 2/1
• 100Wx7 (8Ohm, 1Khz, 0.7% THD)
STR-DG700B
• 6 x 100 Watt
• Auto Calibration Bronze
• HDMI
• Digital cinema sound
• Hairline finish
STR-DG300S NEW
• Stereo receiver
• 2 x 105W
• Screw terminals
• Hairline finish
STR-DA7100
• Topmodel ES receiver
• HDMI connection
• S-master Pro amplifier
• 7 x 170 Watt
Postad 04 september 2006 - 20:22
Hvorfor støtter ikke Sony digital lyd via HDMI på STR-DG700, er det en så stor økning i kostnad eller...?
Jag är ganska ny på detta forum och håller på att bli vansinnig i denna djungel med enligt min mening halvfärdiga produkter.
Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad man skall köpa för reciever om man endast vill ha en kabel (HDMI) till TV:n?
Alltså:
UT: En kabel (HDMI) + kabel till en Yamaha YSP-1000 + en sub. (Dessutom skulle jag gärna vilja använda denna som stereo förstärkare med separata högtalare för detta.)
Saken är den att jag har bilat in ett 3 m långt rör på 35 mm i väggen och det vill man inte ha gjort förgäves![]()
Tack på förhand!
Jag leter med efter denna produkt!!
Så om jag förstått det rätt så ger sony str-dg700 bara bilden via hdmi till tv:n. Vad tar ljudet vägen då? Måste det gå via tv-högtalarna eller går det att koppla på något annat sätt?
Tack på förhand!
Postad 05 september 2006 - 00:48
Alltså:
Saken är den att jag har bilat in ett 3 m långt rör på 35 mm i väggen och det vill man inte ha gjort förgäves![]()
Tack på förhand!
Jag leter med efter denna produkt!!
Så om jag förstått det rätt så ger sony str-dg700 bara bilden via hdmi till tv:n. Vad tar ljudet vägen då? Måste det gå via tv-högtalarna eller går det att koppla på något annat sätt?
Tack på förhand!
Det är detta jag tänkt göra med, dock med vanliga högtalare, kan någon rekomendera en förstärkare som klarar detta mellan 5000-10000 om det finns eftersom STR-DG700 uppenbarligen inte klarar av detta, är inte så noga att den finns idag, kan vänta ett halvår eller så men om någon som har bra koll kunde rekomendera några modeller man kan hålla koll på...

Edit: Stavning
Redigerat av Unregisterede9e17d00, 05 september 2006 - 00:49.
Postad 06 september 2006 - 16:00
Nu kör det med Fujitsu på Dg500 och 700 medans Es har Sharc.
Postad 06 september 2006 - 21:00
STR-DA1200E 4 495:-
STR-DA3200E 6 295:-
STR-DA5200E 8 995:-
Här är en recension av 1200 från what/hifi
Sony STR-DA1200ES
AV receiver £400
IT'S TOO MUCH to expect hi-fi and home cinema makers to hit the bullseye with every piece of equipment but, by the general standards of a globe-straddling behemoth, SonyÕs recent record with multichannel receivers is average at best. ItÕs had to watch two big rivals, Denon and Yamaha, carve up the entry-level-to-midrange for the last couple of years. Well, those days seem to be over Ð for now, at least.
The Sony STR-DA1200ES is one the most profoundly impressive bits of kit to come through our listening rooms for a good while, and should make life very awkward for its rivals in the process. Office opinion is divided on the aesthetic merit of SonyÕs ÔwaterfallÕ fascia (for waterfall, read lumpy, say some), but everything else about this receiver Ð the weight of the controls, the logical and tactile remote handset, the superbly rapid and accurate speaker set-up Ð will make even the most retiring owners feel a little bit smug.
Apart from the fine set-up menus (a far cry from SonyÕs more usual labyrinths of frustration), the Õ1200 impresses with its specification. HDMI switching (two in, one out) helps cut down on wiring to a screen, as does video-upconversion to component from composite or S-Video. Seven 100w channels of amplification is ample, and only the AM/FM tuner seems penny pinching Ð especially when SonyÕs cheaper STR-DB895D packs in DAB.
For a £400 receiver, the Õ1200 deals with movie soundtracks imperiously. Playing V For Vendetta, the Sony establishes a wide, deep soundstage and pins effects to it ruthlessly. Movement is steered promptly, and dialogue through the centre channel is distinct, well separated and equally well integrated. Most impressive of all is the brutally controlled way the Sony dishes up the low frequency stuff Ð some rivals may dig as deep as the Õ1200, but none has the cast-iron grip that the Sony demonstrates. Whether delivering a bass guitar or an earthquake, it leads in and out of low-end stuff with sharp attack, solid impact and realistic decay. And even at neighbour-baiting volumes, the sound doesnÕt harden or brighten Ð it simply gets louder.
Music, be it stereo or multichannel, benefits equally well from the SonyÕs natural, uncoloured voice and sparkling top end. Stevie WonderÕs exuberant Sir Duke positively gushes from the speakers, alive with detail Ð it might lack some of the outright dynamism some more expensive AV-engine designs can bring, but the Õ1200 generates a very believable and musical sound nonetheless.
This yearÕs receiver Awards are set to be far more hotly contested than they were the day before this Sony arrivedÉ
Redigerat av scenic, 06 september 2006 - 21:29.
Postad 08 september 2006 - 14:30

09/06/2006, 3:40pm, EDT
Wednesday, September 6th
New Sony receiver uses PSP-style onscreen interface
More news from Sony arrives today in the form of an upcoming home theater receiver. Most receivers rely on relatively arcane interfaces through either the receiver itself or a television to manage the different A/V connections and their features. The cryptically-named STR-DA5200ES evades these pitfalls by implementing a much simpler, icon-based interface heavily influenced by the Cross Media Bar from the PSP and upcoming PS3. Users can assign, control, and rename inputs by delving into a hierarchical system which identifies inputs by their appearance and role in the home theater as well as by type. Moreover, the onscreen interface can overlay on top any source currently in use, including HDTV signals. The I/O features of the receiver are similarly capable and include multiple HDMI ports with video upconversion, audio-only HDMI with 7.1 surround, and support for external XM Satellite Radio receivers. The DA5200ES will retail for slightly under $2000 when it makes its North American debut next week, but may easily justify its price by making its strong feature set more accessible to inexperienced users. Additional details are available by visiting the receiver's product page for Australia, where it is already shipping. More photos of the interface are available after the jump.
Coolt onscreen...
Hittade mer bilder här:http://www.cnet.com.au/hometheatre/avreceivers/0,239035706,339270920-9s,00.htm
Man kan även fp PiP om man inte har det på sin tv
Picture-in-picture on any TV
Don't have a PIP mode on your TV? You do now: The STR-DA5200ES can overlay standard-def video from one input on top of high-def video from another -- and the size of the inset picture is entirely customisable. (Editor's note: As with the other slides in this presentation, the incorrect aspect ratio is due to CNET having stretched the picture.)
Redigerat av scenic, 08 september 2006 - 15:52.
Postad 09 september 2006 - 23:41
Postad 11 september 2006 - 01:00

Tror ni att priset på komplett.se stämmer? alltså 8995kr för denna maskin??
Slår den pionner ax2av (den gamle) ???
Postad 18 september 2006 - 12:53
Faroudja Genesis FLI8668
Mer info om nämnda chip
Någon som har mer information om ljudkalibreringen som är inkorporerad i de nya recievrarna??
MvH / Andreas
Postad 18 september 2006 - 13:53
Kollade in specifikationen från Australien:Http://www.sony.com.au/homecinema/product.jsp?id=STRDA5200ES
En länk från Cedia mässan i USA: http://www.hdbeat.co...r-str-da5200es/
Borde ju dyka upp lite tester snart!
Redigerat av Twim, 18 september 2006 - 13:56.
Postad 18 september 2006 - 13:58
STR-DA5200ES verkar ju onekligen väldigt intressant!
Kollade in specifikationen från Australien:Http://www.sony.com.au/homecinema/product.jsp?id=STRDA5200ES
En länk från Cedia mässan i USA: http://www.hdbeat.co...r-str-da5200es/
Borde ju dyka upp lite tester snart!
Denna förstärkare är väldigt intressant. Men då jag såg att den inte kommer in i sverige förräns i november så övervägde jag att köpa en Pioneer AX2AS-S med nästan identiska specifikationer! och för samma fina pris som denna maskin kommer ligga på..
Postad 18 september 2006 - 15:00
Postad 26 september 2006 - 21:36
Har inte direkt lust att köpa grisen i säcken!
Postad 05 oktober 2006 - 18:43
Var hittade du den där texten? Det står annorlunda i tidningen som jag köpte.Här är en recension av 1200 från what/hifi
Sony STR-DA1200ES
...
This yearÕs receiver Awards are set to be far more hotly contested than they were the day before this Sony arrivedÉ
Hur som helst jag beställde just en DA1200 på komplett, det som fick mig att bestämma mig var att What HiFi satte så mycket högre betyg på den jmfört med Onkyo SRX-674 som jag gått och sneglat på en längre tid att den var 2500 spänn billigare gjorde ju inte saken sämre.
En annan faktor som hjälpte mig i beslutet var vikten på 15 kg!!! Vad det nu kan betyda.

Postad 05 oktober 2006 - 19:46
Kul att du har beställt en...skriv en recension sen!

Postad 05 oktober 2006 - 23:33
Kan nån förklara det lite kort.
För kabeln till micen är ju inte speciellt lång.
Postad 06 oktober 2006 - 08:05
Hur lång är kabeln?Hur funkar det här med autokalibreringen?
Postad 06 oktober 2006 - 08:49

Har inte bytt tidigare pga att Sony inte haft autokalibrering på ES modeller.

Undrar bara om den är sämre eller bättre än min gamla?

Postad 06 oktober 2006 - 17:37
OK, nu har jag listat ut att det var från oktober numret, då de hade ett första test av maskinen. I november numret av What HiFi så jämför de Sony STR-DA1200E med:På nätet....men var det kommer jag inte ihåg
- Denon AVR-1907
- JVC RXD701
- Onkyo TX-SR764E
- Pioneer VSX-1016V
- Yamaha RX-V559DAB
Det är solklar vinnare med betyg 5 i Sound, Build and Features.
Ska bli spännande att se om den lever upp till det.

Postad 11 oktober 2006 - 10:36
Hur lång är kabeln?Hur funkar det här med autokalibreringen?
Kabeln är drykt 10 meter..
Postad 11 oktober 2006 - 11:53
Alright, det täcker nog med bred marginal de flesta behoven, svårt att tänka mig många som har en sweetspot som ligger 10 m från duken/skärmen.Kabeln är drykt 10 meter..
Postad 24 oktober 2006 - 18:36
Postad 24 oktober 2006 - 19:15
analogt igen.
790, 795 och 798 i QS serien fick alla bra kuber i hemmabiotidningen så jag tror att de här ES modellerna är kraftfulla.
Postad 24 oktober 2006 - 22:33
/Niclas
Postad 15 november 2006 - 19:35
Har börjat kolla på STR-DB798 mest pga priset, sen när man läser denna tråd så undrar man ju om man ska lägga en 3 hunka extra på dg-700.
Har inget behov av hdmi just. Ska koppla 2 gammla philips hötalare vid namn FB 840 sen får ja se vilka bakhöglare ja ska koppla in. Kollar väl mest på film.
Är de mycket det skiljer mellan dom 2 sistnämda ljudtekniskt/lullull?
Det lutar åt DB798:an även fast den är äldre.
Postad 15 november 2006 - 21:25
Fins bara en fördel och det är att det räcker med en kabel till tvn.
Och så hemmabionörd är jag inte så jag har nån nytta av det hehe.
Hade den skalat upp bilden till 720p så hade det varigt värt det.
Postad 18 december 2006 - 23:03
Kan någon innehavare av en sådan förstärkare förklara hur HDMI-switchen beter sig?
Det skrivs att den inte skalar upp tillräckligt.
Innebär detta att om jag kopplar min HDMI-DVD via förstärkaren till min LCD-TV så får jag kass bild?
Eller fungerar HDMI-switchen som en "switch", dvs endast vidarebefodrar signalen till TV:n utan att bry sig om dess innehåll? Alltså det blir samma resultat som att koppla DVD:n direkt till TV:n?
Postad 15 januari 2007 - 10:16
Viktigt!
Jag tror inte att DG-1000 kommer till Sverige.
Vad tror ni om att köpa en DG-1000 från utlandet? Främst pga att DG-1000 har uppkonvertering till HDMI vilket DG-700 saknar

Postad 26 januari 2007 - 14:32
Tycker ni att sony och proson fungerar ihop?. Är det någon som har testat
och kan svara på hur ljudet blir?
Postad 19 mars 2007 - 20:58
Jag har proson conquest 8255 och denna reciever och är supernöjd. Jag kan inte förklara detaljerat hur ljudet blir (förutom att det låter mycket bra) men de fungerar som sagt utmärkt ihop hos migTycker ni att sony och proson fungerar ihop?. Är det någon som har testat
och kan svara på hur ljudet blir?

Å andra sidan har 8255 Dynavoice element.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar