Sony HDR-HC3 High Definition Video Handycam
198 svar till detta ämne
Postad 05 juni 2006 - 19:57
ampz
-
ampz
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Lite kommentarer på hur väl den fungerar inomhus med halvdan belysning vore intressant. Eller ännu bättre: Videoklipp i olika ljusförhållanden.
När det gäller videoredigering kan jag rekommendera "virtualdub". Det är ett program som distribueras fritt under GPL licensen.
Går det att föra över HD video från kameran till datorn via USB?
Har ingen firewireport på laptopen, och den stationära är lite knepig att ta med sig när man är ute och reser.
Redigerat av ampz, 05 juni 2006 - 19:58.
Postad 05 juni 2006 - 20:24
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Skrev ett lång och fint inlägg igår kväll och skulle ladda upp en film som jag tagit med kameran, men sen var filen lite för stor. Det är jobbigt att redigera HD-material! Inte direkt som SD precis. Har försökt läsa mig fram till vilket program för HD-redigering jag ska använda mig av. AVID struntar jag i då det är lite väl proffsigt och dyrt för mig. Tror att det lutar åt Ulead® DVD MovieFactory® 5 (eller liknande). Tillsvidare har jag användt mig av CapDVHS först och sedan VirtualDub. Sedan dragit ner upplösningen till 1280x720 och haft DivX som deinterlacer samt kompressionsteknik. Inte helt optimalt, men det funkar..... och det är gratis. Lite om förfarandet kan ni läsa HÄR. Min testfilm (eller något annat filmklipp jag filmat) kan jag lägga upp vid ett senare tillfälle. Vet att det går att få till det så mycket bättre via ett HD-redigeringsprogram så jag återkommer i ärendet. Deinterlacingen med DivX Pro (trail) var inte den bästa IMO samt att programmet inte stödjer 1080p (vad jag kan se). Kameran fungerar bra och jag är nöjd med den. Ska man klaga på något så är den kanske lite seg att fokusera stundtals, men jag har sett värre videokameror på den punkten. Kanske även något brusig bild vid dåliga ljusförhållanden, men ändå helt okey.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 juni 2006 - 20:28.
Postad 05 juni 2006 - 21:45
ampz
-
ampz
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Du kan inte filma i 720p istället?
Interlacing är ondskefullt.
Jag har serverutrymme om du vill lägga upp en filmsnutt så vi kan titta på den?
Postad 05 juni 2006 - 22:09
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Nope! 576i eller 1080i är det som gäller. Jag tar heldre en högre upplösning och drar ner den än tvärtom.
Vill som sagt få bukt på något program innan jag lägger ut en film som ser ut som...jag vet inte vad.
Postad 06 juni 2006 - 09:44
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
"1080i rular fett mycket" så grym prestanda att man blir chockad, jag blir impad varje gång jag kopplar upp den via komponent kablar till tvn och kör just 1080. Den bästa bild jag nånsin sett.
Kommer under inga omstänigheter skala ned bilden från detta, har inte heller nån HD material i datorn att lagra in den på. Sparar hellre master banden och väntar på att en inspelningsbar HD DVD dyker upp t.ex  och då blir livet ännu trevligare.
Som sagt kan ej hjälpa till med tips angående HD lagring i datorn, inte ännu i alla fall, ska dock försöka höra mig för med några som ev kan tipsa något
Postad 06 juni 2006 - 13:28
ampz
-
ampz
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Menar ni att kameran ej klarar att filma progressivt??
I så fall är den nog utesluten för min del. Interlaceat material ger lätt artefakter när man skalar om det till TVns/skärmens upplösning.
Postad 07 juni 2006 - 09:18
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
ampz: Enda gången det ger "artefakter" är när man dragit över det filmade råmaterialet till datorn och inte bahandlat det på något sätt. Har du knåpat ihop en egen DVD-film i ett behandlingsprogram så är det inga problem. Likaså om du kopplar in kameran från HDMI-utgången till en bildvisare med te.x. DVI- eller HDMI-ingång så är det inga problem. De flesta digitala skärmar gör ju om materialet till progressivt innan det visas ändå. Jag ser väldigt lite problem i detta. En kamera som filmar i 1080p kan du nog glömma i dagsläget. Iaf i dessa prisklasser vi pratar om nu. * no offense *  Kommer väl komma så småningom. Jag tycker nästan bara att det är positivt då man själv kan välja deinterlacingteknik. Upplösningen är ju hög ändå menar jag. Skulle kameran vara progressiv och göra deinterlacingen på ett dåligt sätt - ja, då är det ju bara att se glad ut och irritera sig på något som är svårt att göra något åt.
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 07 juni 2006 - 09:20.
Postad 11 juni 2006 - 10:03
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Börjar få ett hum om kameran nu. Kopplade upp den via komponentvideo till projen för några kvällar sedan. WOW!  NU fick man ut 1080-upplösning och jäklar vilken bild!! Via HDMI får man bara ut 576. Iaf om man kopplar HDMI<DVI. Tror det blir likadant med HDMI<HDMI. Testa med komponentvideo och audiokabel ni som inte gjort det och som har denna kamera. Blir riktigt fin bild om man har en hyffsat högupplöst skärm. Sen så har jag märkt att det är bäst att ställa om vitbalasen manuellt mellan "Indoor" och "Outdoor" också. Kör man den på "Auto" kan bilden bli lite väl röd i min mening. När man filmar vid dåligt ljus kan man med fördel ställa om "Program AE" till "Sunset & Moon". Gjorde det härom kvällen då jag filmade utomhus. Blev kanon! Kunde filma in i mörka träddungar utan att brusighet uppstod i mörka partier. Man lär sig mer och mer om kameran ju mer man testar. Jag har gjort en del inställningar i kameran som är bra att ha till hjälp tycker jag. Bl.a. har jag ställt att kameran visar zebramönster på displayen om partier i det man filmar har 100 i IRE eller högre. Då är det lätt att ställa om kameran. Te.x. om man filmar en konsert och får problem med detta - ändra "Program AE" till "Spotlight". Funkar inte detta så har jag lagt manuell exponeringen på hjulet framme vid linsen. Är nöjd med mitt köp. Nu måste jag bara köpa extra batteri samt lite mer arbetsminne till datorn.
Postad 11 juni 2006 - 10:53
Unregisteredd42b33aa
-
Unregisteredd42b33aa
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Svensk användarhandbok till denna kamera hittas här. http://pdf.crse.com/.../2661356721.pdf// J.
Postad 01 juli 2006 - 23:04
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Har sneglat lite på både hc1 och hc3 (även panasonic gs300) och har lite frågor .. Det enda sättet som jag kan titta på HD för tillfället är via projektorn .. Kan man spela in i vanlig SD kvalité och titta på tvn om man så önskar? Hur blir då kvalitén om man jämför mot t.ex panasonic gs300/gs500? .. Var kan man billigast få tag på en PAL version av antingen hc1 eller hc3? Enligt prisjakt så får man punga ut runt 10000kr vilket är en bit ifrån vad panasonicen kostar (vet inte om frugan godkänner köper) Går den kanske att köpa via asien kanske(PAL) ?
Hoppas ni kan hjälpa mig lite
Postad 02 juli 2006 - 09:38
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
tompa39: Ja, det kan du. Du får ut HD med komponentkabeln som medföljer kameran. Kopplar du till en vanligt TV med te.x. komposit så blir det automatiskt SD-upplösning. Kameran är "smart" på det sättet. Jag filmar bara i HDV då man enkelt kan dra ner upplösningen i de flesta redigeringsprogram om man vill bränna ut det man filmat på te.x. en DVD-skiva. Hur den står sig mot Panasonicen har jag inget att säga om. Den ska tydligen vara riktigt bra, men den filmar "bara" i SD. Ser man till total bildkvalité så är Sonyn bättre då den filmar i HDV och gör det på ett helt okey sätt. Jag satsade på HC3 och jag hade med G300 bland mina slutgiltiga val. Nu så här i efterhand så tycker jag att jag gjorde rätt. Du kan ju även ställa om Sonykameran att filma i SD i dess menyer. Vart man får ta på den för 10 k vet jag tyvärr inte. Jag köpte den svensksåld för strax under 13 k. Vill inte köpa den från någon utlandsfirma då jag vet hur Sonys "Europagaranti" fungerar....eller rättare sagt INTE fungerar.
Postad 02 juli 2006 - 09:58
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Snacka om att jag har blivit sugen nu. Eller man kanske ska vänta tills lite nyare modeller har kommit.
Postad 02 juli 2006 - 10:24
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Aztecface: Jo visst, men HC3 är så ny den kan bli just nu.  Kommer ju alltid att finnas nya kommande modeller som är bättre än sina föregångare. Till hösten ryktas det om att Panasonic kommer med en HDV-kamera som ligger i human prisklass.  Ska bli kul att se hur de löser det hela och om den modellen blir bättre än HC3. Är den mycket bättre än HC3 så kan man ju alltid sälja sin HC3.  Dock tycker jag att i den prisklass som HC3 ligger i så kan iaf jag inte önska SÅ jättemycket mer. Då får man gå upp på HDR-FX1 om det ska var STORA skillnader. HC1 är bättre än HC3 i vissa avseenden, men den är större och klumpigare. HC3 är bättre än HC1 i vissa avseenden osv osv. Det handlar ju, som alltid, om vilka prioriteringar man har.
Postad 02 juli 2006 - 19:28
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
tompa39: Ja, det kan du. Du får ut HD med komponentkabeln som medföljer kameran. Kopplar du till en vanligt TV med te.x. komposit så blir det automatiskt SD-upplösning. Kameran är "smart" på det sättet.
Jag filmar bara i HDV då man enkelt kan dra ner upplösningen i de flesta redigeringsprogram om man vill bränna ut det man filmat på te.x. en DVD-skiva.
Hur den står sig mot Panasonicen har jag inget att säga om. Den ska tydligen vara riktigt bra, men den filmar "bara" i SD. Ser man till total bildkvalité så är Sonyn bättre då den filmar i HDV och gör det på ett helt okey sätt. Jag satsade på HC3 och jag hade med G300 bland mina slutgiltiga val. Nu så här i efterhand så tycker jag att jag gjorde rätt. Du kan ju även ställa om Sonykameran att filma i SD i dess menyer.
Vart man får ta på den för 10 k vet jag tyvärr inte. Jag köpte den svensksåld för strax under 13 k. Vill inte köpa den från någon utlandsfirma då jag vet hur Sonys "Europagaranti" fungerar....eller rättare sagt INTE fungerar. 
<{POST_SNAPBACK}>
Det låter kanon .. Jag är otroligt sugen på den nu  .. Jag vet iofs inte om man kan få tag på en hc1e billigare .. Konstigt nog verkar det som om dom har en högre prislapp på den för tillfället  .. Du har inga sample clips som du kan tillhandahålla? Det hade varit supernice.
Postad 02 juli 2006 - 22:42
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
tompa39: Inte jag som filmat det, men det är filmat med en engelsk HC3E av en engelsman. Länk till filerna kommer HÄR. Vet tyvärr inte vilken codec han har valt.
Postad 02 juli 2006 - 23:03
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Nice, det där ser fint ut .. Skulle vara fint med lite low-light samples också .. Har för mig att jag har sett det någonstans, men kommer inte ihåg var .. Får leta lite .. Tack för hjälpen Peter
Postad 04 juli 2006 - 14:33
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Förresten, jag kommer förmodligen att köra mycket playback via kameran till projektorn/tvn .. Hur klarar sig banden då man spolar fram/tillbaka mycket ?.. Jag vet att äldre kameror hade problem med det och förr eller senare så blev banden helt utslitna och trasslade till sig
Postad 08 juli 2006 - 10:29
Unregistereda5afe3f2
-
Unregistereda5afe3f2
-
Användare
-
-
137 inlägg
hej! vi beställde vår hdr-hc3 kamera från tyskland och ska gå nu på måndag från att hämta det ut från posten.vi betalade cirka 11300kr förr allt Sony LCS-VA5 € 39,99 Sony HDR-HC3 € 1.030,00 Sony NP-FP90 € 111,95 . vi hoppas att vi ska bli nöjda. en fråga bara till er som redan har kamera vilklen fabrikat av vanliga dv band ni använder när ni filmar kan fman filma också som hd band men på något sätt går det att visa det man filmat på vanlig tv eller föra det över till vanliga dvd skivor?eftersom vi har ingen tv som är hd - ready tänkte vi använda vanliga band. tack på förhand!
Redigerat av Unregistereda5afe3f2, 08 juli 2006 - 10:29.
Postad 08 juli 2006 - 15:54
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Går att köra med vanliga DV-band. Sonys band är bra för de har en väldigt "glatt yta" på själva banden. De är inte lika sträva som en del andra band är. Sen om man kör med Sonys DV-band vet man också att de är rätt förmagnetiserade för Sonys kameror.
Jag rekommenderar Sonyband hur som helst. Sony har även speciella HDV band så ska vara "bättre". Vad som är bättre vet jag knappt inte, men de ska vara optimerade för HD-upplöst film. Jag har ett par Sony HDV premium som jag kör om det är något extra speciellt jag ska filma. Annars kör jag med vanliga Sony DV-band. I vissa fall (testfilmning osv) använder jag mig av TDKs DV-band.
Jag filmar endast i HDV. Ser ingen anledning till att filma med vanlig SD-upplösning med denna kamera. De flesta redigeringsprogram som man kan editera i HD kan man även dra ner upplösningen till SD och sedan bränna ut det på en DVD-skiva. Väljer man ett DVD-projekt med HD-material så måste ju upplösningen dras ner till DVD-standarden för att en vanlig stationär DVD-spelare ska kunna spela upp det som finns på skivan. Vill man ändå bränna ut HD-material på en DVD-skiva får man bränna ut det som en vanlig dataskiva/ISO-skiva.
Postad 08 juli 2006 - 16:02
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
hej! vi beställde vår hdr-hc3 kamera från tyskland och ska gå nu på måndag från att hämta det ut från posten.vi betalade cirka 11300kr förr allt Sony LCS-VA5 € 39,99 Sony HDR-HC3 € 1.030,00 Sony NP-FP90 € 111,95 . vi hoppas att vi ska bli nöjda. en fråga bara till er som redan har kamera vilklen fabrikat av vanliga dv band ni använder när ni filmar kan fman filma också som hd band men på något sätt går det att visa det man filmat på vanlig tv eller föra det över till vanliga dvd skivor?eftersom vi har ingen tv som är hd - ready tänkte vi använda vanliga band. tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
Vilken butik beställde ni ifrån? Hur betalade ni och fungerade allting bra?
Postad 08 juli 2006 - 22:25
Unregistereda5afe3f2
-
Unregistereda5afe3f2
-
Användare
-
-
137 inlägg
hej! vi beställde från http://www.maxx-store.de de har höjt nu pris med 48 euro dvs vtill 1078 euro,vi betalade via vår bank,och det fungerade allt bra nu väntar vi bara måndagen att vi hämtar ut vår paket.vi betalade den 28 juni sen tog det cirrka 4-5 dagar innan de fick pengar på sin konto alltihop tog det cirka 10 dagar tills man får kameran.
Postad 10 juli 2006 - 11:27
Unregistereda5afe3f2
-
Unregistereda5afe3f2
-
Användare
-
-
137 inlägg
hej igen!
eftersom du redan har filmat undrar vi när vi ska filma med vanliga dv band (vi har köpt i onoff SONY DVM-60 8 pack) behöver man att ställa in kameran att det filmar med vanlig sd upplösning eller går det att filma med vanliga dv band i hd eller det går endast att filma i hd med sony hdv band?har du nån bra tips när man ska filma?
tack på förhand!
Postad 10 juli 2006 - 12:49
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
hej igen! eftersom du redan har filmat undrar vi när vi ska filma med vanliga dv band (vi har köpt i onoff SONY DVM-60 8 pack) behöver man att ställa in kameran att det filmar med vanlig sd upplösning eller går det att filma med vanliga dv band i hd eller det går endast att filma i hd med sony hdv band?har du nån bra tips när man ska filma? tack på förhand!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har hört att det går att filma både i hd och sd med vanliga minidv band. Det enda som skiljer är att riksken för dropouts ökar om du använder minidv band jämfört mot hdband. Om du t.ex. skall filma något som är viktigt så använd hdband, annars funkar det fint med vanliga dv-band. Det skiljer ingenting i bildkvalité melland de två.
Postad 10 juli 2006 - 20:39
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Man får ändra i kamerans menyer om man ska skifta mellan SD och HD. Det går dock att spela in i både SD och HD på vanliga DV-band. Fördelen med HDV-band är också det här med dropouts. Det har jag bara läst om och inget jag personligen upplevt på banden. Jag har mest filmat på vanliga DV-band och har inte märkt av dropouts.
Dock kanske det kan vara en fördel att filma med HDV-band med tanke på tidens tand? Det kan bara framtiden utvisa. Det bästa tipset jag kan ge är att köra med BRA DV-band åtminstone. Billiga DV-band är något jag tycker ni ska skippa. Iaf om ni filmar i HD.
Postad 10 juli 2006 - 21:14
Unregistereda5afe3f2
-
Unregistereda5afe3f2
-
Användare
-
-
137 inlägg
har du filmat eller filmar du på vanliga dv band i hd eller sd?
Postad 10 juli 2006 - 22:57
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Jag filmar bara i HDV. Ser ingen anledning till att filma i SD. Se mina tidigare inlägg i denna tråd.
Jag filmar mest på vanliga DV-band från Sony och i vissa fall TDK. Sonys HDV-band har jag ett par också och de använder jag till lite speciella tillfällen te.x. dokumentation av vårt påbörjade husbygge, polarens bröllop osv.
HDV-banden är inte direkt billiga jämfört med vanliga DV-band, men ibland får man bita i det sura äpplet om man vill ha bra bild i HD-upplösning.
Postad 11 juli 2006 - 08:50
Unregistereda5afe3f2
-
Unregistereda5afe3f2
-
Användare
-
-
137 inlägg
vad betyder dropouts och vilket redigeringsprogram är bra för hd så att man kan ändra det som man har filmat i hd till vanlig sd?
Redigerat av Unregistereda5afe3f2, 11 juli 2006 - 08:58.
Postad 12 juli 2006 - 23:13
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Kunde fan inte hålla mig, nu har jag också beställt  Köpte den via tyskland för 1089€ inkl. 5 dv-band och 2 års garanti .. Inte så pjåkigt .. Nu blir den en seeeeg vecka fram tills den kommer .. Även jag skulle vilja ha tips på bästa redigeringsprorammet som är relativt enkelt men med mycket möjligheter ..
Postad 13 juli 2006 - 11:38
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Dropout? Det var länge sedan man hörde det ordet  Inga sådana än så länge, sannolikheten ökar dock med tiden då banden blir äldre d.v.s signal bort fall i form av störningar som är vanligt med vhs.
Hittills har nu spelat in 7 dv band, var och en har 62 minuter material och det är en häpnadsväckande bra bild, upptäcker eller rättare sagt provar nya funktioner allt eftersom.
Högupplöst film, det är en sann dröm
Har ej använt funtionen att spela upp HDV konverterat till SD (som är möjligt) det är slöseri med resurser, men det går att använda för dom som inte har en möjlighet att spela upp 1080i på tvn.
Postad 13 juli 2006 - 14:41
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Audio Code 3: Vad använder du för redigeringsprogram? Har du hittat något bra än? Jag är på jakt fortfarande.  Ska testa Pinnacle Studio 10+ tänkte jag. Har bara fått Ulead DVD MovieFactory 5 att fungera bra med min kamera än så länge. Det programmet är dock lite för simpelt för min del, som sagt tidigare.
Postad 13 juli 2006 - 17:01
Unregistered4123dfbe
-
Unregistered4123dfbe
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej!
Jag ska till Singapore snart, någon som vet vad Pal varianten heter? eller fungerar Ntsc modellen lika bra?
Redigerat av Unregistered4123dfbe, 13 juli 2006 - 17:17.
Postad 13 juli 2006 - 18:10
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
PAL heter hc3e och ntsc enbart hc3
Postad 15 juli 2006 - 17:32
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Är det någon som vet vilken kamera väska som passar fint till hc3? .. Vill gärna köpa en innan kameran kommer .. Det får gärna vara plats till extra batteri och dylikt ..
Edit: Fick kameran igår, sååååå gött! Vet dock inte om jag kan få ut 1080i om man kopplar kameran via förstärkaren till projektorn. Kabeln som man får med är ju ganska kort så den räcker inte hela vägen upp till projektorn.
Redigerat av Unregistered9dabb6f4, 27 juli 2006 - 15:47.
Postad 28 juli 2006 - 09:42
Unregistereda5afe3f2
-
Unregistereda5afe3f2
-
Användare
-
-
137 inlägg
vilken butik du beställde den från? vi köpte den här väska till kameran Sony LCS-VA5.
Redigerat av Unregistereda5afe3f2, 28 juli 2006 - 09:51.
Postad 28 juli 2006 - 12:00
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Peter.M: forfarande inget redigerings program, får snällt vänta vidare några månader eller tills nåt tillfälle dyker upp.
Har nu plåtat 10st 60 minuters filmer, det blir mycket att föra över, en hel del är i referens kvalitet, det kommer att bli svårt att välja bort scener, men det är så jä*** kul att plåta
Postad 28 juli 2006 - 19:58
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Filmade lite inomhus idag med enbart lite ljus .. Kopplade sedan kameran till projektorn via recievern med komponentsladd och körde igång .. Det gick knappt att se någonting, bilden blev oerhört mörk och jag trodde först att det berodde på kameran .. Jag provade koppla in den till tvn och då blev det helt plötsligt hur bra som helst .. Vad kan detta bero på, är det någonting med kameran eller börjar kanske lampan i projektorn att ge med sig? .. Vet inte riktigt om det är så smart att koppla kameran via recievern men det är det enda sättet iom att sladden är så kort.. Har inte testat med hdmi iom att det verkar vara svårt att få ut 1080i ..
Postad 29 juli 2006 - 17:06
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Tompa39: Nja, tv'n har avsevärt bättre ljusstyrka. Komponent skall ge avsevärt bättre och skarpare bild än t.ex komposit, och bildröret har ändå 15000:1 i kontrast vilket är en enorm skillnad.
Postad 29 juli 2006 - 17:08
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
Tompa39: Nja, tv'n har avsevärt bättre ljusstyrka. Komponent skall ge avsevärt bättre och skarpare bild än t.ex komposit, och bildröret har ändå 15000:1 i kontrast vilket är en enorm skillnad.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är inte speciellt stor skillnad då man jämför digital tv och dvdfilmer .. Visst det är en ljusstarkare bild men inte så pass mycket ..
Postad 30 juli 2006 - 21:43
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Nu har jag syndat, har fört över HD material via komposit in i min Sony HX-910 recorder i HQ läge, och det blev inte en så stor förlust av bild kvaliteten som jag hade räknat med, jag kunde helt enkelt inte hålla mig.
Har sett att kameran behöver lite assistans vid olika inspelningar.
T.ex när solen ligger lite lågt och man filmar från sidan färgas de gröna löven på bär buskarna till grå blåa, vilket var lite märkligt, det såg inte ut att vara detta i sökaren.
I det fallet skulle man använt "solnedgång läge" men det är saker man lär sig med tiden.
Alternativa redigerings program: Final Cut Pro 5 (som antagligen är redigerarens Mustang och kostar 10000kr), Pinnacle Studio Plus 10, Sony Vegas 6 samt Sony DVgate Plus 2.1.
Det här med data mängden som är 25Mb/s är ok. Men, 50Hz (25 bilder/s x2) ---> 1440 x 1080 x 25 x 2 ---> 77Mb/s? Man blir konfunderad för mindre. Rå materialet för HDV lär vara 467Mb/s som packas in 19:1 till 25Mb/s. Är det ett skriv fel i tidningen jag läst?
Ljudet i 16bitar 48kHz packas in i 4:1 förhållande vilket motsvarar 384kb/s. Får det inte att gå ihop matematiskt.
Jag har cyklat vilse i den här digitala djungeln, kan någon beskriva hur jag hanterar kartan och läser av kompassen? Behöver gå om grundkursen i data hantering mm.
Postad 31 juli 2006 - 10:54
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
vilken butik du beställde den från? vi köpte den här väska till kameran Sony LCS-VA5.
<{POST_SNAPBACK}>
Hur mycket får ni plats med i väskan, dvs hur mycket extra tillbehör?
Postad 31 juli 2006 - 11:02
Berkan
-
Berkan
-
Mästare
-
-
2 791 inlägg
Hur kraftig måste datorn vara för enkel redigering?
Jag är sugen på kameran men är rädd för att min "Dell 6000 Pentium M 1,83 GHz / 1 GB RAM /ATI x300 128 MB" inte ska räcka till.
Postad 31 juli 2006 - 22:27
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nu slocknade lampan i projektorn  .. Hade det som sagt på känn
Postad 01 augusti 2006 - 09:14
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nu slocknade lampan i projektorn .. Hade det som sagt på känn 
<{POST_SNAPBACK}>
Skaffa en ny projektor kanske istället för en ny lampa Sony HS60 så får du ganska jämförliga bilder.
Postad 01 augusti 2006 - 11:31
Unregistereda5afe3f2
-
Unregistereda5afe3f2
-
Användare
-
-
137 inlägg
vi får plats med alla kablar extra bateri dv band m.m.man får plats helt enkelt med allt man behöver och lite extra.
Postad 02 augusti 2006 - 11:15
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nu slocknade lampan i projektorn .. Hade det som sagt på känn 
<{POST_SNAPBACK}>
Skaffa en ny projektor kanske istället för en ny lampa Sony HS60 så får du ganska jämförliga bilder.
<{POST_SNAPBACK}>
"All in due time my friend"
Postad 03 augusti 2006 - 15:43
Unregistered9dabb6f4
-
Unregistered9dabb6f4
-
Forumräv
-
-
597 inlägg
En fråga, de som inte får ut hdmi 1080i signal har väl någon konflikt med hdcp certifiering eller? Jag hade inga problem att få ut 1080i via hdmi.
Postad 05 augusti 2006 - 07:56
Prism
-
Prism
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Stämmer det at den har 1,440 x 1,080 i upplösning?
Postad 05 augusti 2006 - 10:54
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14 825 inlägg
Stämmer det at den har 1,440 x 1,080 i upplösning?
<{POST_SNAPBACK}>
Japp!
Postad 05 augusti 2006 - 18:45
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3 439 inlägg
Läste någonstans att pixlarna är rektangulära (rektanglar som "ligger ner"), därav ej 1920-upplösningen i bredd. 1440 blir lika bred som 1920, typ. På höjden blir det rätt med 1080-upplösningen. Därför blir det 16:9 i slutändan.
Postad 09 augusti 2006 - 09:52
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Hur jag än tar fotografiet oavett upplösning får man ränder över bilden, detta gör den inte rättvisa, inte heller då bilden blir utan ränder för då är skärpan fel och bilden lite suddig, hur man än gör är det ett moment 22
...men här en screenshot i pausbild på ett tåg -som färdas drygt 100km/h, under kvällsol.
och just det, bild överföringen är komponent kablage hela vägen HC3 ---> receiver --->plasma.
edit: överföring info
Redigerat av Audio Code 3, 09 augusti 2006 - 09:58.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|