Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 99 W10.16

706 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 99 W10.16 (Subwoofers) 8 9.413042 (137) Inga priser
43 relaterade trådar
Dynavoice Definition SW-10 (148 inlägg) 8 år sedan
Råd vid försäljning av hemmabio (2 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare till Yamaha RX-A1030 (4 inlägg) 10 år sedan
Klipsch RW-10 eller XTZ 99 10.16 (1 inlägg) 11 år sedan
2.1 till Connect Amp (10 inlägg) 11 år sedan
XTZ 99W10.16 eller Klipsch SW112? (4 inlägg) 11 år sedan
1 x SPL-800 Ultra eller 2 x XTZw10.16 + DSPeaker Anti-Mode 8033 Cinema (5 inlägg) 11 år sedan
XTZ eller Dynavoice som sub. (7 inlägg) 11 år sedan
Sub vs Sub (15 inlägg) 11 år sedan
KÖPRÅD SUB 6000-10000 KR (4 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice Definition sw10-ex eller XTZ 99 10.16? (8 inlägg) 12 år sedan
billiga subbar. (16 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av sub (24 inlägg) 12 år sedan
Marantz SR6006 med XTZ (1 inlägg) 12 år sedan
Officiell Tråd - XTZ Aktiva Subwoofers (342 inlägg) 13 år sedan
Tips på sub till DLS Flatboxsystem (5 inlägg) 13 år sedan
Nytt litet biorum, Optoma HD300X + Pioneer VSX-922 + Tangent Evo E4L + XTZ (2 inlägg) 13 år sedan
Sub med pluggar (25 inlägg) 13 år sedan
Hjälp med basköp. Den jag tänkte köpa var slut! >.< budget: 400 (19 inlägg) 14 år sedan
XTZ W10.16 vs. XLS 200 Mk2 (11 inlägg) 14 år sedan
XTZ 70.12 ngt att ha? (5 inlägg) 14 år sedan
Dags för ny subwoofer (22 inlägg) 14 år sedan
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg) 14 år sedan
Datorhögtalare (studiohögtalare?) (8 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99 W10.16 (16 inlägg) 15 år sedan
Subwoofer config Onkyo TX-SR608 (3 inlägg) 15 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 15 år sedan
REL T3 vs MA Radius 360 HD vs XTZ 10.16 vs REL Q150 (17 inlägg) 15 år sedan
Subfråga (15 inlägg) 16 år sedan
XTZ 99 W.12 mot Ace Bass 3 ? (8 inlägg) 16 år sedan
ace-bass 2 vs xtz w10.16 (21 inlägg) 16 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 16 år sedan
Kef iQ7 och Marantz 7001 söker musikalisk sub (2 inlägg) 17 år sedan
XTZ 99 W8.16 VS XTZ 99 W10.16 (6 inlägg) 17 år sedan
XTZ 80 vs Dynavoice Magic F-6 EX (12 inlägg) 17 år sedan
Kan denna sub vara alternativet jag letar efter? (7 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med val av musiksub? (7 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med XTZ 99 W10.16 ihop med Yamaha RX-V661 (6 inlägg) 18 år sedan
AP Sub Level 110 vs. XTZ 99 W10.16 (8 inlägg) 18 år sedan
Vilken av dessa? (7 inlägg) 18 år sedan
Canton GLE402 vs 403 (5 inlägg) 18 år sedan
Dynavoice M-85 (11 inlägg) 18 år sedan
Sub funderingar (34 inlägg) 18 år sedan

Postad 09 December 2006 - 14:46

mrhasse
  • mrhasse
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Får även lovord från Norge:

http://avforum.no/av...hp/product/1193

http://avforum.no/fo...9-w10-16-a.html

MVH

Postad 11 December 2006 - 02:39

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Hej igen.

Har nog upptäckt ett aber med dessa subbar i helgen.
Möblerade om och ställde högtalarna på kortsidan rummet, spelandes längsmed, och tänkte då köra med lågnivå från splitters ur försteget, det vill sig inte!

Först verkade endast den ena subben få signal, och det var ju bra, medans den andra var stendöd - vilket var mindre bra.
Sedan fick den sistnämnda trots allt liv lite hursomhelst då och då.
Allt kollades och testades men jag kom inte på någon lösning på problemet, kabeln verkade ok också.
Lite senare när jag accepterat att bara ena subben skulle spela den här kvällen så märkte jag att även förstnämnda sub slutade spela med, få signal, lite då och då... har en del funderingar över kvallan eller problematiken i sig... nån som har nån idé?

Körde pre-out från 2-kanals-försteget via rca/lågnivå till var sub och respektive kanals ingång.
Testade båda kanalerna på den felande subban i förstone, utan framgång...

Verkar bli ytterligare en reklamation, tycker det är ett oroande och vanligt förekommande fenomen när det gäller prylar jag handlar, oavsett prisklass och kategori! *baah!*

Postad 11 December 2006 - 03:00

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
EDIT: 2007-02-27
Har nu i efterhand gjort felsökning och kommit fram till att det nog är ett tveeggat problem med signalerna.
Dels så verkar elektroniken i subborna vara känslig (eller okänslig) och lite instabil i någon form, dels så var det kablaget (längre lakrits) som orsakade spökeriet.
Nu har jag testat med andra och kortare längder av signalkablaget, av en helt annan kaliber, och nu är alla problem puts väck - som bortblåsta.
Detta borde göra en del lite lugnare, tänkte det var bäst att skriva det så inte klumparna får oförtjänt dålig kritik.

Alla positiva intryck kvarstår.
Ikväll ska jag transportera dom till flerkanalskväll med kompetent surround också. Plus att jag har tagit ett gäng bilder som jag nu efter ett PAR (!) - format C: - ska delge er.
Möjligen tar jag fram vinöppnaren för att göra slut på mitt dåliga samvete...

Vänligen - Robert -

felpost...

Redigerat av Unregisteredb38af287, 27 February 2007 - 11:49.

Postad 11 December 2006 - 07:44

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Hej igen.

Har nog upptäckt ett aber med dessa subbar i helgen.
Möblerade om och ställde högtalarna på kortsidan rummet, spelandes längsmed, och tänkte då köra med lågnivå från splitters ur försteget, det vill sig inte!

Först verkade endast den ena subben få signal, och det var ju bra, medans den andra var stendöd - vilket var mindre bra.
Sedan fick den sistnämnda trots allt liv lite hursomhelst då och då.
Allt kollades och testades men jag kom inte på någon lösning på problemet, kabeln verkade ok också.
Lite senare när jag accepterat att bara ena subben skulle spela den här kvällen så märkte jag att även förstnämnda sub slutade spela med, få signal, lite då och då... har en del funderingar över kvallan eller problematiken i sig... nån som har nån idé?

Körde pre-out från 2-kanals-försteget via rca/lågnivå till var sub och respektive kanals ingång.
Testade båda kanalerna på den felande subban i förstone, utan framgång...

Verkar bli ytterligare en reklamation, tycker det är ett oroande och vanligt förekommande fenomen när det gäller prylar jag handlar, oavsett prisklass och kategori! *baah!*

<{POST_SNAPBACK}>

Se på el-kabelen/nettsladden/strömkabelen. På enkelte av XTZ99W12 og 12S har apparatkontakten värt for liten slik at den mister kontakt og får ej ström/el.

Postad 11 January 2007 - 15:21

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Beställde en W10.16 idag efter mycket letande efter en subwoofer som dels går hyfsat djupt utan att för den skull göra för mycket väsen av sig rent visuellt. Tyvärr har jag inte sett några mätningar på 10" versionen, men norrmännen har ju mätt upp W12:an ner till 15Hz, så det ska nog inte vara några problem att få även denna att gå ner i 20hz regionerna.

Lite bakgrund: Har nyligen uppgraderat från ett Canton sub-satellitsystem, bestående av satelliter i Plus XL serien och en Canton AS-30 Subwoofer. Kör nu istället Monitor Audio RS-6 fram , RS-LCR som center samt Monitor Audio Radius 45 som surroundhögtalare.

I och med detta så hänger inte Canton subben med längre (den dalar som en sten efter 35Hz), så en ny sub måste till. Var länge inne på att beställa en BK XLS200:a (sluten 10"), men nu chansar jag och provar denna först.

Blir jag nöjd med denna så beställer jag nog en till. Senare ska den få gå en match mot kompisens SVS Ultra. Dock är det ingen rättvis jämförelse men ger ändå en bild av vad 10.16 klarar av och vad som saknas när det gäller kraft och botten. SVS ultra är dock storleksmässigt aldrig nåt som skulle pryda mitt vardagsrum, men urkraft finns det och blir över..

Fortsättning följer...

- Hedman

Postad 02 February 2007 - 22:45

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Fick min W10.16 idag ^^ Den var mycket större än vad jag hade trott. Min gamla datorhögtalarbas ser ut som en 14" TV bredvid en 100" i jämförelse. Är väl kanske normal storlek för en bas men jag har aldrig sett någon så stor förut! Inte för att jag har mycket erfarenhet inom sånt ;)

tyvär kan jag inte testa den då högtalarna inte kommit och är väl ingen idé att köra med enbart sub :lol: lär låta lite konstigt.

Redigerat av dagas, 02 February 2007 - 22:46.

Postad 03 February 2007 - 14:11

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Beställde en W10.16 idag efter mycket letande efter en subwoofer som dels går hyfsat djupt utan att för den skull göra för mycket väsen av sig rent visuellt. Tyvärr har jag inte sett några mätningar på 10" versionen, men norrmännen har ju mätt upp W12:an ner till 15Hz, så det ska nog inte vara några problem att få även denna att gå ner i 20hz regionerna.

Lite bakgrund: Har nyligen uppgraderat från ett Canton sub-satellitsystem, bestående av satelliter i Plus XL serien och en Canton AS-30 Subwoofer. Kör nu istället Monitor Audio RS-6 fram , RS-LCR som center samt Monitor Audio Radius 45 som surroundhögtalare.

I och med detta så hänger inte Canton subben med längre (den dalar som en sten efter 35Hz), så en ny sub måste till. Var länge inne på att beställa en BK XLS200:a (sluten 10"), men nu chansar jag och provar denna först.

Blir jag nöjd med denna så beställer jag nog en till. Senare ska den få gå en match mot kompisens SVS Ultra. Dock är det ingen rättvis jämförelse men ger ändå en bild av vad 10.16 klarar av och vad som saknas när det gäller kraft och botten. SVS ultra är dock storleksmässigt aldrig nåt som skulle pryda mitt vardagsrum, men urkraft finns det och blir över..

Fortsättning följer...

- Hedman

<{POST_SNAPBACK}>

Tänka sig vi har tagit nästan samma resa genom livet du och jag, fast jag tog den billigare vägen ;)

Häromveckan bytte jag nämligen ut mitt gamla Canton Movie 10-MX system till Monitor Audio BR2 /BRLCR /BRFX.

... och nu är jag i skriande behov av ny sub också, istf den AS-10 som ingick i 10-MX-paketet. Jag har också funderingar på W10.16 då den verkar mycket prisvärd. Enda nackdelen är att den inte finns i nå't annat än svart (väl?).

Har även funderat på MA:s egen BRW10, då den verkar liten och smidig och självklart harmoniserar med mina övriga högtalare designmässigt, dock 1500 kr dyrare. Är det någon som har erfarenhet av denna?

Postad 06 February 2007 - 15:46

janern
  • janern
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Det har förekommit uppgifter om att den automatiska av och på funktionen fungerar bristfälligt. Vilka är era erfarneheter av detta? Och viktigast av allt: hörs det ett klick eller liknande när den stängs av eller på? (Min nuvarade sub klickar till när den stängs av och det irriterar mig omåttligt... Kan tilläggas att den stängs av flera gånger per film/skiva när det kommer lugnare partier med inte så mycket bas)

Postad 06 February 2007 - 15:51

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag har inte märkt något sådant problem, den håller sig påslagen när den får signal, även vid väldigt låg volym. Min förra Canton sub kunde däremot stänga av sig vid för låg signal vilket var väldigt irriterande.

Någon påstod att den slogs av vid för hög insignal, men inget jag märkt av. Snarare borde en för låg inställning på recievern skapa problem.

Inget klick vid påslag.

- Mvh Hedman

Det har förekommit uppgifter om att den automatiska av och på funktionen fungerar bristfälligt. Vilka är era erfarneheter av detta? Och viktigast av allt: hörs det ett klick eller liknande när den stängs av eller på? (Min nuvarade sub klickar till när den stängs av och det irriterar mig omåttligt... Kan tilläggas att den stängs av flera gånger per film/skiva när det kommer lugnare partier med inte så mycket bas)

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 09 February 2007 - 16:35

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Börjat använda subben nu tillsammans med Yamaha RX-V757 och Cambridge S30 högtalare. Bara lyssnat på radio och använt den i lite mindre än en timme. Än så länge så märker jag den inte ens. Den vibrerar lite men man hör den knappt. Antar att den måste spelas in men blev förvånad över hur lite den hörs just nu...

Postad 09 February 2007 - 16:47

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Ta bort tyget och dra ur pluggarna så kommer du nog att både märka och höra den, den är lite trög initialt, men för lite "instant gratification" så plugg ur...

- Hedman

Börjat använda subben nu tillsammans med Yamaha RX-V757 och Cambridge S30 högtalare. Bara lyssnat på radio och använt den i lite mindre än en timme. Än så länge så märker jag den inte ens. Den vibrerar lite men man hör den knappt. Antar att den måste spelas in men blev förvånad över hur lite den hörs just nu...

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 09 February 2007 - 17:02

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Testa att köra med CD en gång. Tror du kommer att märka lite skillnad iaf. För radio brukar inte ha den bästa basen/djupbasen.

Postad 09 February 2007 - 19:07

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0

Testa att köra med CD en gång. Tror du kommer att märka lite skillnad iaf. För radio brukar inte ha den bästa basen/djupbasen.

<{POST_SNAPBACK}>

har tyvär inte den möjligheten just nu. Har bara XBOX 360 att spela CD på (ska nog köpa nån Cambridge spelare om ett tag) och TVn står en bit ifrån så kan inte få bild om jag kopplar in den i recievern och eftersom 360 inte har en display blir det lite svårt att se vad man gör.

EDIT: Testade ta ut pluggarna och det lät lite mer men inte så mycket. Men blir väl mer när den spelats in.

Redigerat av dagas, 09 February 2007 - 20:12.

Postad 09 February 2007 - 22:36

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Tror ni man får mera skak med storebrosan 12" än denna?
Samt, är dem likadana, bara att den med 12" har 12" och högre effekt? :)
:huh:

Postad 09 February 2007 - 23:13

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0

Samt, är dem likadana, bara att den med 12" har 12" och högre effekt?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

12" och 10" är precis likadana förutom storleken. De har båda samma effekt eftersom det är samma förstärkare.

Postad 10 February 2007 - 00:19

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Samt, är dem likadana, bara att den med 12" har 12" och högre effekt?  :)

<{POST_SNAPBACK}>

12" och 10" är precis likadana förutom storleken. De har båda samma effekt eftersom det är samma förstärkare.

<{POST_SNAPBACK}>

Så det är lika mkt skak i bägge?

Postad 10 February 2007 - 00:40

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Kort svar: Nej, men låt mig återkomma i nästa vecka då jag bytt upp mig från 10.16 till 12:an, den levereras i nästa vecka.

10:an = mindre konarea, mindre kabinett mindre "skak", rent fysiskt, men upplevelsemässigt kanske det inte är någon större skillnad.. återstår att se..

- Hedman

Postad 10 February 2007 - 11:58

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Kort svar: Nej, men låt mig återkomma i nästa vecka då jag bytt upp mig från 10.16 till 12:an, den levereras i nästa vecka.

10:an = mindre konarea, mindre kabinett mindre "skak", rent fysiskt, men upplevelsemässigt kanske det inte är någon större skillnad.. återstår att se..

- Hedman

<{POST_SNAPBACK}>

Låter bra Hedman!
Kommer definitivt lägga vantarna på någon av dessa två subbas inom en snar framtid, ifl :)

Postad 10 February 2007 - 13:02

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Vad jag försökte säga var att det ärsamma kvalité på basen men inte lika mycket bas med mindre element. Det är ju precis samma förstärkare på 400W i båda versionerna. Till skillnad från 8 tummaren som har en 100W förstärkare.

Postad 20 February 2007 - 11:16

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
hedman: Fått hem 12: an än? Inspelad och provlyssnad? Var det någon större skillnad?

Är ivrig, vill beställa en idag! :blink:

Postad 20 February 2007 - 11:42

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Ah, ledsen att jag inte hunnit svara. Det är en rejäl skillnad gentemot 10:an i mitt rum (rätt stort vardagsrum med öppen planslösning tillsammans med köket). 12:an är ju fysiskt rejält mycket större, ungefär som två tio:r på höjden, men det är det värt.

Jag beställde ju den stående modellen i och med att vanliga 12:an var slutsåld för tillfället, och rent krasst så är den här snyggare än den ordinarie då man slipper det trista fronttyget.

Ljudintryck, pja, 10:an klarade av att leverera långt över vad jag hade hoppats på, men 12:an är mer fysiskt närvarande och klarar i mitt tycke att mäta sig med SVS subbarna i fråga om tryck och känsla. Givetvis hanterar SVS:arna toner under 20Hz med större bravur då dom är avstämda lägre, men jämför jag hemma hos mig och min kompis SVS Ultra (stor rund tunna) så tycker jag inte skillnaden är speciellt påtaglig, ändock med fördel SVS trots allt, men då är ju inte prisskillnaden, utseendet och storleken medräknad i den bedömningen.

Jag kan varmt rekommendera XTZ subbarna, dom är löjligt prisvärda oavsett vilken modell man väljer. Men har man utrymmena så kika även på SVS PB-12+ då den krossar... för mig var den inget alternativ dock (tänk laminerad frysbox)..

- Mvh Hedman

hedman: Fått hem 12: an än? Inspelad och provlyssnad? Var det någon större skillnad?

Är ivrig, vill beställa en idag!  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 20 February 2007 - 12:24

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Låter bra hedman! Har bestämt mig för att beställa 12: an.
:blink:

Postad 20 February 2007 - 14:15

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
för mig lutar det mot 10an faktiskt ;)

Postad 20 February 2007 - 15:59

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

Ah, ledsen att jag inte hunnit svara. Det är en rejäl skillnad gentemot 10:an i mitt rum (rätt stort vardagsrum med öppen planslösning tillsammans med köket). 12:an är ju fysiskt rejält mycket större, ungefär som två tio:r på höjden, men det är det värt.

Jag beställde ju den stående modellen i och med att vanliga 12:an var slutsåld för tillfället, och rent krasst så är den här snyggare än den ordinarie då man slipper det trista fronttyget.

Ljudintryck, pja, 10:an klarade av att leverera långt över vad jag hade hoppats på, men 12:an är mer fysiskt närvarande och klarar i mitt tycke att mäta sig med SVS subbarna i fråga om tryck och känsla. Givetvis hanterar SVS:arna toner under 20Hz med större bravur då dom är avstämda lägre, men jämför jag hemma hos mig och min kompis SVS Ultra (stor rund tunna) så tycker jag inte skillnaden är speciellt påtaglig, ändock med fördel SVS trots allt, men då är ju inte prisskillnaden, utseendet och storleken medräknad i den bedömningen.

Jag kan varmt rekommendera XTZ subbarna, dom är löjligt prisvärda oavsett vilken modell man väljer. Men har man utrymmena så kika även på SVS PB-12+ då den krossar... för mig var den inget alternativ dock (tänk laminerad frysbox)..

- Mvh Hedman

Förstår att 12:an går djupare, Men hur upplever du trycket och tajtheten? 10:an borde ju kunna vara lite rappare än 12.an? Är inte ute efter djupaste möjliga bas utan mera bra tryck vid film och viss typ av musik

Två 10:or kanske? ;) :D

Postad 20 February 2007 - 16:07

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag upplever snarare att 12:an har mer kontroll än vad 10:an hade, men 12:an är inte inspelad ännu, och 10:an hann nog inte bli helt inspelad under de veckor jag hade den hemma.

Om inte mer kontroll så ialla fall likvärdig, förstärkaren har ruggig kontroll över elementet både på 10:an och 12:an. På avforum i Norge har en del upplevt lite släpighet i basen när man kört helt utan pluggar, och det kan nog stämma.

På 10:an hade jag en plugg i (i det korta röret) och på 12:an har jag bara hunnit börja laborera, men den "stående" modellen har ju fyra portar så det finns en hel del valmöjligheter där.

12:an har mer tryck.. dock är 10:an grymt bra, jag ska inte säga annat..

- Mvh Hedman

Förstår att 12:an går djupare, Men hur upplever du trycket och tajtheten? 10:an borde ju kunna vara lite rappare än 12.an? Är inte ute efter djupaste möjliga bas utan mera bra tryck vid film och viss typ av musik

Två 10:or kanske? ;) :D

Postad 20 February 2007 - 16:11

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

Jag upplever snarare att 12:an har mer kontroll än vad 10:an hade, men 12:an är inte inspelad ännu, och 10:an hann nog inte bli helt inspelad under de veckor jag hade den hemma.

Om inte mer kontroll så ialla fall likvärdig, förstärkaren har ruggig kontroll över elementet både på 10:an och 12:an. På avforum i Norge har en del upplevt lite släpighet i basen när man kört helt utan pluggar, och det kan nog stämma.

På 10:an hade jag en plugg i (i det korta röret) och på 12:an har jag bara hunnit börja laborera, men den "stående" modellen har ju fyra portar så det finns en hel del valmöjligheter där.

12:an har mer tryck.. dock är 10:an grymt bra, jag ska inte säga annat..

- Mvh Hedman

Jaha, låter som det får bli två 12:or då ;)

Postad 26 February 2007 - 10:33

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Börjar verkligen bli inköpssugen på denna sub. Haft min nuvarande i snart tio år (Mirage BPS 150) borde hänt lite med utvecklingen. Har några frågor till er lyckliga (som det verkar) ägare.

Ni som haft den ett tag nu, skriv gärna lite mer om era intryck, har det släppt än mer?
Tycker ni det är jobbigt i längden att behöva proppa igen blåshålen när ni växlar mellan musik och film, hittat favorit- eller allroundkonfig isåfall vilken?

Har den ett riktigt on/off läge eller finns det bara autoläge?

Redigerat av edla, 26 February 2007 - 10:35.

Postad 27 February 2007 - 11:53

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har editerat och korrigerat mina uppgifter från lite tidigare i tråden.
Alla problem (eller till största delen åtminstone) verkar ha haft annat ursprung. Ingen skygga ska isf falla oförtjänt över dessa små lakrits-kuber.

Postad 27 February 2007 - 12:24

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Öh, någon som kan svara på min fråga?

Postad 27 February 2007 - 12:26

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Den har auto-off. Dock finns det ju även en sedvanlig brytare baktill för av/på, men det kanske inte var så du menade?

- Hedman

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 27 February 2007 - 13:11

edla
  • edla
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Tack Hedman, vad jag menar är att man i ett ON läge slår den inte av sig i standby utan tar emot signal hela tiden, verkar inte som det finns?

Postad 27 February 2007 - 13:14

Unregistered67fa056e
  • Unregistered67fa056e
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Nej, tyvärr. Men det borde ju gå att pilla till själv om man skulle vilja ge sig på det. Vid väldigt låg volym (typ sena kvällar vid slötittande på tv) så har steget en benägenhet att slå av sig har jag märkt.

Lite irriterande kanske..

- Hedman

Den har auto-off. Dock finns det ju även en sedvanlig brytare baktill för av/på, men det kanske inte var så du menade?

- Hedman

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 04 April 2007 - 12:47

Unregistereda6c0cb38
  • Unregistereda6c0cb38
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
"Bild & Ljud Hemma" har testat denna i kommande nummer (borde vara ute i handeln nu)

Tänkte bara deras slutsats. Betyget får man läsa sig till i tidningen :D

Slutsats
Prisskillnaden mot W12 är inte så stor, och för de flesta är det nog modellen
som ger mest ”bang for the bucks”. Vi får inte heller glömma bort SVS och deras
något dyrare PB-10 som kan spela ännu högre och ännu djupare. Men så
tar den ju betydligt större plats också.

Det finns alltså många goda argument för att välja XTZ:s kompakta W10.16.
Storleken gör att den nästan får plats var som helst. Den är tillräckligt stram
och tight för att kunna hänga med små stativhögtalare och kan dessutom delas
av ganska så högt.

Sammantaget tycks 99 W10.16 vara ett av de billigaste och enklaste sätten att få en bra basåtergivning.

Och tycker du att den är för billig, så köp två stycken!

Postad 05 April 2007 - 08:56

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Baaah! - jag skulle aldrig ha låtit prenumerationen gå ut!

Hur som helst, jag köpte ju 2 haha! - en kompis vill ha av mig den ena men det kan han glömma. Dom följer mig i graven, och det ska bli 2 till den dagen surroundanläggningen är komplett igen.
Faktiskt fortfarande förvånad över hur såpass mycket sub man ändå får för pengarna. Klart tillfredsställande...

Den dagen det inte duger längre, så byter jag ut dessa (fullt kompetenta) 10:or mot Peerless XXLS 10:or eller nåt mooooahaha!

Jag har föresten gjort det jag lovat ett flertal gånger nu, plockat isär subben. Tänkte presentera lite bilder som utlovat.
Fick skruva bort slusteget och kolla den vägen. Dämpmaterialet var limmat på insidan så elementet syns inte så väl, men jag kan intyga att magnetsystemet är ruggigt mustigt. Nästan lika fett som yttermått på 10:an som det verkade. Okej då, snarare en 8"are men man får väl överdriva en aning :D

Och när jag förut skrev att det var skumsurround på elementet - hade jag fel - det är gummi, vet inte varför jag fick för mig något sånt. Kan ju vara bra för livslängden hursomhelst.

Slutstegsdelen i subben är faktiskt mycket grövre dimensionerat än vad jag hade trott.
Och relativt välbyggt med vad som verkar vara en 350VA toroid transformator och en 4-5 eller 5-6 trissor av okänt ursprung och 20.000uF kondingbank, vilken är riktigt lätt att "trimma" till med fler kondingar och eventuell avkoppling á la "Wimafiering" - jag har bara fina Rifor hemma så det får isf bli en "Rifafiering".
Vill man så borde trafon vara en kaka att byta ut också.

Glömde mäta innermåtten innan jag tätade med silicon och skruvade igen, men det är nog bara att dra av 50mm av yttermåttet åt alla håll för att få ut den ungefärliga volymen (minus element och stor nätdel etc.)

Nu till bilderna. Kör komprimerat till "Large" så viss kvalla blir lidande, men det får vi levamed.
Visar från upppackning till uppställning, i 2 varianter varav den senare blev bättre.

Håll till godo.

Bifogad fil  1__Large_.JPG   77.28K   71 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2__Large_.JPG   47.09K   19 Antal nerladdningar
Bifogad fil  3__Large_.JPG   46.76K   13 Antal nerladdningar
Bifogad fil  4__Large_.JPG   50.97K   14 Antal nerladdningar
Bifogad fil  5__Large_.JPG   46.53K   14 Antal nerladdningar
Bifogad fil  6__Large_.JPG   57.3K   16 Antal nerladdningar
Bifogad fil  7__Large_.JPG   143.29K   74 Antal nerladdningar
Bifogad fil  8__Large_.JPG   131.41K   64 Antal nerladdningar
Bifogad fil  9__Large_.JPG   61.06K   15 Antal nerladdningar
Bifogad fil  10__Large_.JPG   128.13K   58 Antal nerladdningar
Bifogad fil  11__Large_.JPG   129.3K   50 Antal nerladdningar
Bifogad fil  12__Large_.JPG   46.25K   14 Antal nerladdningar
Bifogad fil  13__Large_.JPG   36.39K   14 Antal nerladdningar
Bifogad fil  14__Large_.JPG   46.84K   11 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredb38af287, 05 April 2007 - 09:01.

Postad 05 April 2007 - 19:10

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

"Bild & Ljud Hemma" har testat denna i kommande nummer (borde vara ute i handeln nu)

Nej - det numret kommer först i mitten av april (så står det i nr 3/2007 iaf).

Och tycker du att den är för billig, så köp två stycken!

Konstig testkommentar... Jag tycker iaf inte att den är för billig, för det existerar inte i mina ögon. ;) Men det gäller väl att ha nöjda annonsörer... :D

Som vanligt inget jämförande test i B&L ? De fegar ut mest hela tiden numera. Antingen singeltestar de eller så jämför de helt skilda produkter i helt skilda prisklasser. Allt för att slippa ta ställning kan man ju misstänka...

Skulle varit himla kul med en jmf test med tex Audio Pro Sub Level 110, som nu är klart billigare än topic, och Proson Sub 1010 mk2 som jag har för mig föredrogs framför Xtz W12 av Hemmabio i ett test förra året.

Tack för bilderna Mega! Vad är den stora fördelen med två eller flera subbar egentligen?

Postad 05 April 2007 - 21:35

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Samma volym med lägre distorsion, kapaciteten ökar.

Du tar ut stående vågor och moder i rummet.

Lättare (och bättre) att integrera med högtalarna.

Du får mer kräm i balunsen.

2 till går kanske till bakre surround, om/när den dagen kommer. Möjligt är att det blir 2st 12:or för front och att 10:orna åker brak, kanske - men varför bryta ett vinnande koncept? - Dom är ju kompetenta och smidiga, det är bara det gamla "mycket-vill-ha-mer-syndromet"... bättre att investera mellanskillnaden i XXLS-element isf möjligen.

Med den tilltänka Sherwooden så finns det lite mer varianter för uppställning av utrustning så då vore det kanske bra med front och bak-subbar.

Det finns en radda med läsning om för/nackdelar vad gäller en eller flera subbar. 2 eller 4 och uppåt är väl bäst, om man kan optimera placering och vet bästa sätt att justera in just sin anläggning.

Kolla här > Faktiskt.se - Frågeställning och motivering för 1 eller fler subbar.

Postad 10 April 2007 - 09:31

Unregistereda6c0cb38
  • Unregistereda6c0cb38
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Pefre: Stämmer nog med utgivningsdatumet. Har den som prenumeration och då kommer den tidigare.

Dock kan du läsa testen här.
http://www.xtz.se/pr...w1016_test.html

Postad 15 April 2007 - 22:43

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Pefre: Här har du en mer komplett förklaring till hur och varför fler element ger högre kapacitet. Det är Svante på "Faktiskt.se" som svarar i en tråd (Länk :> Svante förklarar på Faktiskt.se)

"Ljud kan alltid adderas med superpositionsprincipen, dvs man lägger helt sonika ihop de momentana ljudtrycken. Om våglängden är lång blir det extra enkelt eftersom ljudtrycken ligger i fas. Det betyder att om man lägger till en högtalare till, med samma konrörelse och nära den första högtalaren, så dubbleras ljudtrycket och nivån stiger med 20*log(2)=6 dB.

Man kan räkna på effekten också, men det är krångligare. Effekten som varje enskild högtalare strålar ut beror nämligen på att det sitter en högtalare till i närheten.

Effekten som genereras är energi per sekund, och energi är kraft gånger sträcka. Sträckan är i det här fallet +/- 1 mm och kraften ges av det mottryck som ljudtrycket i luften ger på konen.

Om ljudtrycket blir dubbelt så stort av att det sitter ett element till i närheten, då genererar varje högtalare dubbelt så mycket arbete, totalt fyrdubblas alltså ljudeffekten. Detta ger alltså en nivåökning på 10*log(4)=6 dB.*

Det finns ytterligare synsätt, men alla (riktiga) slutar med att både ljudtrycksnivå och ljudeffekt stiger med 6 dB. Det är ju så det är.

Det är alltså lite lustigt att verkningsgraden faktiskt ökar om man använder fléra element. Det får man inte glömma om man tex gör en högtalare med två baselement. Om inte annat märker man det när man mäter."

Postad 16 April 2007 - 06:14

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
men visst borde väl en bättre sub också ge bättre kapacitet? :)

undrar när HFM ska öppna egentligen, börjar gnaga på tapeterna här snart. :lol:

Postad 16 April 2007 - 09:53

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Beror på vad man menar med kapacitet, men visst, en "bättre" sub borde vara... bättre... :)

En bättre fråga är vad som är tillräckligt bra (för dig/mig) och hur mycket som är försvarbart att lägga i reda pengar på just den prestandan.

Postad 21 April 2007 - 05:15

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
Klagade förut på att subben inte märktes. Vill bara säga att det gör den numera. Har den precis i mitten på volymmätaren och pluggarna i och ändå blir det ett ###### tryck i filmer och spel. Testade att dra ur pluggarna i Burnout Revenge crash-mode och **** vilket tryck från explosionerna ^^ och då som sagt bara på medium nivå, aldrig testat mera för det räcker.

Postad 21 April 2007 - 10:22

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Trevligt med lite uppföljningar.

Mina två 99 w12:or (matt svart) ska enligt fyndbörsen skickas om ca 2 veckor. Ska blir roligt att se hur dem presterar med m-65:orna samt en yamaha rx-659.

/Martin

Redigerat av MGW, 21 April 2007 - 10:23.

Postad 21 April 2007 - 21:41

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag kör också med båda pluggarna ur numera. Det blir mer fysisk bas samtidigt som den inte blir för sladdrig alls, fortfarande snabb men inte lika stramt möjligen.
Detta är bättre, ännu bättre.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 21 April 2007 - 21:41.

Postad 23 April 2007 - 17:37

Unregistered9bf3363c
  • Unregistered9bf3363c
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Har också testat att dra ut pluggarna. Allt utom höger plugg ur (enbart) funkar, men där är liten skillnad mellan båda pluggar ur och båda i (+ lite högre volym). Detta gäller i mitt rum och med min anläggning förstås.

Just nu sitter jag och spisar The Haunted...inget fel på varken musiken eller bottendraget! :ph34r: ;)

Redigerat av Unregistered9bf3363c, 23 April 2007 - 17:45.

Postad 06 May 2007 - 22:09

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Två frågor:

1. Enligt manualen anges watten vid 2 ohm och 4 ohm. Min receiver klarar bara av 6 ohm. Innebär det att jag bör välja en annan subwoofer?
2. Det skiljer 400 kr mellan matt svart och pianolack. Ni som har den ena eller den andra, vad tycker ni? Ont om bra bilder på fyndbörsens hemsida...

Postad 07 May 2007 - 06:39

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Det är steget i subben som belastas och inte din reciver med tanke på att subben är aktiv (egen strömförsörjning).
Så du kan lungt välja en XTZ 10.16 eller vilken annan sub du vill oberoende av ohm.

/Martin

Postad 07 May 2007 - 15:25

Mr M
  • Mr M
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Det är steget i subben som belastas och inte din reciver med tanke på att subben är aktiv (egen strömförsörjning).
Så du kan lungt välja en XTZ 10.16 eller vilken annan sub du vill oberoende av ohm.

/Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Ni verkar ha koll på det här med subbar jag bara köper liksom :)

Ja mitt dilemma då, Har xtz front högtalarna och fick min sub bas idag problemet är att det är ett jäkla surr i bakgrunden av den så högt att det inte kan vara normalt.

Så jag har provat att byta låg nivå kabel ingen skillnad exaxt samma surr.

Det där med el utag osv ja som sagt bor ju en äldre lägenhet mitt i stan här i sthlm så jag har inte jordade el uttag.

Ja vad kan man mera göra? några tips till nybörjaren.

Postad 07 May 2007 - 16:21

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
testat att vända elkontakten dvs vriden den 180 grader?

Testa i ett annat uttag och se om det försvinner. Om problemet en då kvarstår så testa i ett annat hem för att utesluta att det är subben det är fel på.

Om inget av detta hjälper dig så får du kontakta fyndbörsen och reklamera den.

/Martin

Postad 07 May 2007 - 16:30

Mr M
  • Mr M
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

testat att vända elkontakten dvs vriden den 180 grader?

Testa i ett annat uttag och se om det försvinner. Om problemet en då kvarstår så testa i ett annat hem för att utesluta att det är subben det är fel på.

Om inget av detta hjälper dig så får du kontakta fyndbörsen och reklamera den.

/Martin

<{POST_SNAPBACK}>

Ok det har inte nått med förstärkaren då? för när man drar ur låg nivå kabeln så tystnar det. Eller då blir det som det ska bli som jag tycker.

/M

Postad 07 May 2007 - 16:48

Mr M
  • Mr M
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Nja räckte med att byta el uttag tur det ;-)

/M

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.