Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor RS6 och RS8?

77 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HK 970 (Förstärkare) 1 8.803278 (60) Inga priser
Monitor Audio Silver RS6 (Golvhögtalare) 2 9.162162 (110) Inga priser
Monitor Audio Silver RS8 (Golvhögtalare) 1 9.560606 (65) Inga priser
57 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Förstärkare stänger av sig själv (9 inlägg) 11 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 11 år sedan
Slutsteg till hemmabioreceiver (3 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 12 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 15 år sedan
Hur högt spelar ni? (403 inlägg) 16 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Stereoförstärkare till B&W DM685 (44 inlägg) 16 år sedan
vilken uppgradering ger störst skillnad? (6 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Kablage till MA RS6, H/K 980 och HD 980? (0 inlägg) 17 år sedan
Mest överskattade/Hypeade högtalarna? (226 inlägg) 17 år sedan
Ny referens bland golvare <15k! (63 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Nya golvare (67 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Hk 970 (10 inlägg) 17 år sedan
Ny Hk970 med nya Klipsch RF-82 o basen är borta. (19 inlägg) 17 år sedan
Sub till Monitor Audio RS6 (1 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan
HK 970 som slutsteg? (13 inlägg) 17 år sedan
Harman Kardon HK970: Högtalare för renodlat musiksystem? (22 inlägg) 17 år sedan
Sub till Dali 909 (0 inlägg) 17 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 17 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 18 år sedan
Bestlutsångest. Hjälp mig :s (5 inlägg) 18 år sedan
Black Diamond v2 + Yamaha RX-V661 (5 inlägg) 18 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 18 år sedan
HK 3480 vs. HK 670. (26 inlägg) 18 år sedan
Golvare till Rotel RB-980BX & RC-980BX. (5 inlägg) 18 år sedan
HK 970 mk2 ? (9 inlägg) 18 år sedan
HK 970 vs. Cambridge Azur 640 v.2 (40 inlägg) 18 år sedan
Vilka högtalare för under 10 000kr? (13 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 18 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlägg) 18 år sedan
Angående MA RS6 omdömme i Hifi&Musik (102 inlägg) 18 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 18 år sedan
En tråd för stärkare.. (14 inlägg) 18 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 18 år sedan
Stereo + Surround Förstärkare (4 inlägg) 18 år sedan
HK 970? (60 inlägg) 19 år sedan
Räcker min förstärkare? (43 inlägg) 19 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 19 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 19 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 19 år sedan
Kef 7- Ikon6 - Silver RS6 - B&W 603 (19 inlägg) 19 år sedan
Stativhögtalare till H/K 970 + ny CD/DVD/Vinyl (10 inlägg) 19 år sedan
nya frontar, rf82 eller rs8 (67 inlägg) 19 år sedan
Dynaudio 82 VS Monitor Audio RS8 (10 inlägg) 19 år sedan
Dynaudio 72se eller Monitor Audio Silver RS8? (61 inlägg) 19 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 19 år sedan
Monitor Audio till NAD? (11 inlägg) 19 år sedan
Uppgradera recivern eller utöka med billig 2-kanal (22 inlägg) 20 år sedan
Var ute på lyssningsrunda idag... (41 inlägg) 20 år sedan
MA RS6 vs Swans Diva 4.2 / 6.2 (12 inlägg) 20 år sedan

Postad 06 December 2006 - 14:43

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Jag har nu varit och lyssnat på RS6:orna en gång till, och de kommer absolut räcka till för mig. Försäljaren på Best Sound sa att RS8:orna inte spelade djupare i basen utan endast kraftigare, stämmer det? :D

Ska in på fredag förhoppningsvis och lyssna på Heco m.fl.

Fick precis veta att jag inte kom in på utbildningen i vår, **** OCKSÅ... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tråkigt med utbildningen… :huh:

Det stämmer på sätt och vis med basen på RS6:an och 8:an, enligt specen ska 6:an gå ner till 38Hz och 8:an till 33Hz, så man (jag) hör väl inte någon större skillnad i hur långt ner de kan gå. Men RS8:an blir "lite mer av allt" som någon skrev här. Dvs fylligare bas, något bättre mellanregister och en bredare ljudbild som fyller upp ett rum bättre. Men det är absolut inte en jätteskillnad, utan det är nog efter personligt önskemål, samt rummets behov som får avgöra. Själv tänkte jag även på att de ska funka när jag flyttar till större bostad. De kan mycket väl räcka till dig. Du tyckte ju själv att de räckte när du fick jämföra dom… för försäljaren lät dig väl jämföra med 8:orna? Jag har nämligen råkat ut för försäljare som inte har velat demonstrera för mig. (Gällde inte MA RS högtalarna) En "besserwisser" som redan hade bestämt vad som var bäst för mig! Gissa om jag handlade av honom… – Noooot!!

Postad 06 December 2006 - 22:28

tooobe
  • tooobe
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag lyssnade faktiskt inte på RS8:orna den här gången. Tanken var att endast avgöra om RS6:orna skulle räcka till, sen såg jag inte att han hade RS8:orna framme... Och rummet var väl på en 55 kvadrat, inget lyssningsrum hade dem på Best Sound tydligen, men som sagt, räckte till gjorde dem.

Jag påpekade det att enligt specsen går RS8:orna ner till 33Hz, men han babblade på om att det var rumsfrekvensen och tjafs, och att siffrorna egentligen innebar att RS6:orna spelade lika lågt (eller att RS8:orna inte spelade lägre iaf). Skitsnack eller? :D

Fick RS6:orna demade med en Audio Pro baslåda för ~5000 också och jag tror den lösningen kommer funka helt ok för mig om jag någon gång i framtiden får för mig att basen i RS6:orna inte skulle räcka till. Några nackdelar med en sån lösning?

Redigerat av tooobe, 06 December 2006 - 22:29.

Postad 07 December 2006 - 00:32

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Jag lyssnade faktiskt inte på RS8:orna den här gången. Tanken var att endast avgöra om RS6:orna skulle räcka till, sen såg jag inte att han hade RS8:orna framme... Och rummet var väl på en 55 kvadrat, inget lyssningsrum hade dem på Best Sound tydligen, men som sagt, räckte till gjorde dem.

Jag påpekade det att enligt specsen går RS8:orna ner till 33Hz, men han babblade på om att det var rumsfrekvensen och tjafs, och att siffrorna egentligen innebar att RS6:orna spelade lika lågt (eller att RS8:orna inte spelade lägre iaf). Skitsnack eller? :huh:

Fick RS6:orna demade med en Audio Pro baslåda för ~5000 också och jag tror den lösningen kommer funka helt ok för mig om jag någon gång i framtiden får för mig att basen i RS6:orna inte skulle räcka till. Några nackdelar med en sån lösning?

<{POST_SNAPBACK}>

Var du nöjd med ljudet så kan du känna dig lugn, och nöjd när du fått hem dem. Försäljare är nästan alltid - just försäljare!! :D Tycker nog att han kunde ha demonstrerat RS8:orna brevid, men du kan säkert vara helt nöjd med en sådan kombination! Jag kan ingenting om subbasar, mer än att du behöver en som har kraft nog och kan spela tight/snabbt för att hänga med musikaliskt. Vid filmljud kan man acceptera mer muller utan några problem. Men du fick ju Audio Pro lådan demad samtidigt och var nöjd med det ljudet och det är väl bra! :D Lyssnade du utan baslåda också? Det är ju egentligen så du ska få lyssna i första hand för att ha en ärlig chans att jämföra högtalare, oavsett fabrikat och modell… Kanske hade du varit nöjd med kombon RS1:an + Audio Pro basen och då kommit ner i pris lite? Försäljare babblar nästan alltid, och vad han menade om "rumsfrekvensen" är jag inte kunnig nog att kommentera. Jag menar bara att man själv ska bilda sig en uppfattning, utan att någon ska bestämma vad man ska köpa… :D

RS6:an är som sagt en mycket bra högtalare (hela RS-serien faktiskt) och du kommer inte att bli pålurad en dålig högtalare, du tycker redan om ljudet har du konstaterat, så du kan nog göra ett bra val.

Lycka till!

Thomas

Postad 07 December 2006 - 08:40

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Lyssnade du med H/K som elektronik (vilket du fm skulle köpa?) eller var det något annat som bjöds? Rätt matchning är ju a och o.

Postad 07 December 2006 - 12:57

tooobe
  • tooobe
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag påpekade det att enligt specsen går RS8:orna ner till 33Hz, men han babblade på om att det var rumsfrekvensen och tjafs, och att siffrorna egentligen innebar att RS6:orna spelade lika lågt (eller att RS8:orna inte spelade lägre iaf). Skitsnack eller? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Var du nöjd med ljudet så kan du känna dig lugn, och nöjd när du fått hem dem. Försäljare är nästan alltid - just försäljare!! ;) Tycker nog att han kunde ha demonstrerat RS8:orna brevid, men du kan säkert vara helt nöjd med en sådan kombination! Jag kan ingenting om subbasar, mer än att du behöver en som har kraft nog och kan spela tight/snabbt för att hänga med musikaliskt. Vid filmljud kan man acceptera mer muller utan några problem. Men du fick ju Audio Pro lådan demad samtidigt och var nöjd med det ljudet och det är väl bra! :D Lyssnade du utan baslåda också? Det är ju egentligen så du ska få lyssna i första hand för att ha en ärlig chans att jämföra högtalare, oavsett fabrikat och modell… Kanske hade du varit nöjd med kombon RS1:an + Audio Pro basen och då kommit ner i pris lite? Försäljare babblar nästan alltid, och vad han menade om "rumsfrekvensen" är jag inte kunnig nog att kommentera. Jag menar bara att man själv ska bilda sig en uppfattning, utan att någon ska bestämma vad man ska köpa… :D

RS6:an är som sagt en mycket bra högtalare (hela RS-serien faktiskt) och du kommer inte att bli pålurad en dålig högtalare, du tycker redan om ljudet har du konstaterat, så du kan nog göra ett bra val.

Lycka till!

Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

Har faktiskt inte köpt högtalarna än, ska ge Heco m.fl. en chans först har jag tänkt. Jag har självklart lyssnat på RS6 och RS8 bredvid varandra tidigare, men den här gången var lite av tanken att inte lyssna på en högtalare som uppenbart är bättre, utan känna om RS6 räckte till... Jag lyssnade självklart också på RS6 utan baslåda först, men ville höra hur det lät OM jag någon gång i framtiden får för mig att jag behöver mer bas, alternativt vill komplettera med surround.

Lyssnade du med H/K som elektronik (vilket du fm skulle köpa?) eller var det något annat som bjöds? Rätt matchning är ju a och o.

<{POST_SNAPBACK}>

Lyssnade på H/K 970. Ljudkaraktären på den älskar jag, så där är det inga tveksamheter :huh:

Postad 07 December 2006 - 13:19

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Det här låter bra. Du verkar klok nog att skaffa saker som du kommer att bli nöjd med, klokare än jag var när jag var 20 år… :D

Postad 08 December 2006 - 12:53

tooobe
  • tooobe
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hittade ingenstans att lyssna på Heco i Sthlm. Därför kom jag nyss hem med två stycken RS6:or och ett stycke H/K 970. Tror jag kommer bli mkt nöjd! Nu ska jag packa upp och installera. :wub:

Postad 08 December 2006 - 12:56

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Hittade ingenstans att lyssna på Heco i Sthlm. Därför kom jag nyss hem med två stycken RS6:or och ett stycke H/K 970. Tror jag kommer bli mkt nöjd! Nu ska jag packa upp och installera.  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis!

Postad 08 December 2006 - 13:25

tooobe
  • tooobe
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Tack! Men finns verkligen inte Heco att lyssna på NÅGONSTANS i Stockholm??? :wub:

Postad 09 December 2006 - 12:34

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
innan du bestämmer dig så gör dig besväret att lyssna på ett par Canton RC-L. t.om billigare än RS6:orna men avsevärt bättre tryck. ingen av dom andra högtalarna som nämnts har en chans när det gäller skön, balanserad, fet bas. sen kanske du inte gillar resten men med tanke på att dom kostar 8000 kr nya så borde du provlyssna. möjligt att din stärkare kanske är lite klen men det vore kul att höra vad du tycker. inte helt säkert att du gillar dom men att inte provlyssna dom först är ett misstag.

Postad 10 December 2006 - 02:03

tooobe
  • tooobe
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Skulle gärna ha gjort det, men hittade ingenstans att provlyssna på dem... Dessutom är de i mina ögon inte snygga. Är mycket nöjd med mina RS6:or, men självklart borde jag ha provlyssnat på fler alternativ. Tyvärr blev jag för sugen på ny anläggning för att vänta längre :rolleyes: Är hittills mycket nöjd!

By the way, ska jag tänka på något särskilt när jag spelar in högtalarna? Inte spela för högt eller så?

Postad 10 December 2006 - 02:15

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

By the way, ska jag tänka på något särskilt när jag spelar in högtalarna? Inte spela för högt eller så?

Exakt, ta det bara lugnt med volymen de första 100 timmarna eller så (max ca 1/3 volym). Därefter kan du öka till drygt halva volymen tills du spelat ca 250-300 timmar (för att vara på den säkra sidan…). Sen kan du spela som du vill. Det är många som skrivit i MA RS-tråden att de märkt en klar förändring efter ca 2-300 timmar. Visst mjuknade dom, men jag upplevde det själv inte så starkt.

Thomas

Postad 10 December 2006 - 12:28

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Bara att gratulera till ditt fina inköp. Tror att du kommer bli mkt nöjd med ditt val och få ut mkt glädje av det i framtiden. :)

Postad 10 December 2006 - 13:43

tooobe
  • tooobe
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Exakt, ta det bara lugnt med volymen de första 100 timmarna eller så (max ca 1/3 volym). Därefter kan du öka till drygt halva volymen tills du spelat ca 250-300 timmar (för att vara på den säkra sidan…). Sen kan du spela som du vill. Det är många som skrivit i MA RS-tråden att de märkt en klar förändring efter ca 2-300 timmar. Visst mjuknade dom, men jag upplevde det själv inte så starkt.

Thomas

<{POST_SNAPBACK}>

Vad innebär 1/3 volym? Jag har tyvärr inte kunnat hålla mig utan testat att dra på lite (upp till -20dB, fullt ljud från datorn), har jag gjort något dumt? :D

Bara att gratulera till ditt fina inköp. Tror att du kommer bli mkt nöjd med ditt val och få ut mkt glädje av det i framtiden. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Tack, det tror jag också :)

Redigerat av tooobe, 10 December 2006 - 13:51.

Postad 10 December 2006 - 19:18

foose
  • foose
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
intressant att du valde en H/K 970 som förstärkare. Du får gärna komma med lite input sen när du har lirat kombon ihop ett tag. Vilket träslag valde du på RS6:orna?

Postad 10 December 2006 - 19:56

tooobe
  • tooobe
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

intressant att du valde en H/K 970 som förstärkare. Du får gärna komma med lite input sen när du har lirat kombon ihop ett tag. Vilket träslag valde du på RS6:orna?

<{POST_SNAPBACK}>

Det blev valnöt, verkligen ett svårt beslut men efter mycket funderande kom jag fram till att det tröttnar jag nog inte på på ett tag. När det visade sig att de fanns i lager i valnöt var det ett omen som talade tydligt. :D

Jag skulle kunna komma med ett omdöme redan nu då anläggningen har spelat mer eller mindre non-stop hela helgen. Väntar lite ändå, då jag nu är så euforisk över att slippa min gamla skräpanläggning för att kunna vara "objektiv" :)

Postad 10 December 2006 - 20:15

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Vad innebär 1/3 volym? Jag har tyvärr inte kunnat hålla mig utan testat att dra på lite (upp till -20dB, fullt ljud från datorn), har jag gjort något dumt?  :)

Vet inte vilken toppangivelse och minstaangivelse som du har på din stärkare för volymen, men dela upp den "skalan" i tre delar så ska du nog komma på det… :D Valnöt är fina!

T

Postad 06 January 2007 - 18:34

tooobe
  • tooobe
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Sådär, nu börjar högtalarna bli inspelade (vilken ###### skillnad förresten :wub: ). Är MYCKET nöjd hittills. Har precis städat rummet också, så nu kan jag slänga upp lite bilder inom kort och återkomma med en liten recension/omdöme :)

Postad 07 January 2007 - 00:09

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Sådär, nu börjar högtalarna bli inspelade (vilken ###### skillnad förresten :blink: ). Är MYCKET nöjd hittills. Har precis städat rummet också, så nu kan jag slänga upp lite bilder inom kort och återkomma med en liten recension/omdöme :D

<{POST_SNAPBACK}>

Kul, kommer att bli kul att höra recensionen din kombi med RS6 & H/K 970. :)
Var det en så stor skillnad på när de blev inspelade? En del upplevde att högtalarna riktigt "släppte", men jag tyckte inte att mina skiftade så plötsligt, mer gradvis liksom.

T

Postad 07 January 2007 - 00:48

Assman
  • Assman
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Sådär, nu börjar högtalarna bli inspelade (vilken ###### skillnad förresten :) ). Är MYCKET nöjd hittills. Har precis städat rummet också, så nu kan jag slänga upp lite bilder inom kort och återkomma med en liten recension/omdöme :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Skönt att höra att du är nöjd! Jag upplever samma sak och nu är subben avstängd:D

Postad 07 January 2007 - 14:33

tooobe
  • tooobe
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Kul, kommer att bli kul att höra recensionen din kombi med RS6 & H/K 970.  :)
Var det en så stor skillnad på när de blev inspelade? En del upplevde att högtalarna riktigt "släppte", men jag tyckte inte att mina skiftade så plötsligt, mer gradvis liksom.

T

<{POST_SNAPBACK}>

Njae så plötsligt gick det kanske inte men en jäkla skillnad från när de var nya är det allt!

Skönt att höra att du är nöjd! Jag upplever samma sak och nu är subben avstängd:D

<{POST_SNAPBACK}>

Yupp, bara att skruva upp basen på förstärkaren några snäpp om man vill ha lite dunka-dunka :blink:

Postad 24 January 2007 - 14:30

Unregistered44389
  • Unregistered44389
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en fråga vad ni tror är bäst mellan dessa 2 köp???

1. Paket med RS6, RSLCR,RSFX

2. RS8 att börja med för att senare köpa center och surround...

Mitt rum är ca 20kvm, är det för lite för att ha RS8??

Hälsningar
lalle

Postad 24 January 2007 - 15:01

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har en fråga vad ni tror är bäst mellan dessa 2 köp???

1. Paket med RS6, RSLCR,RSFX

2. RS8 att börja med för att senare köpa center och surround...

Mitt rum är ca 20kvm, är det för lite för att ha RS8??

Hälsningar
lalle

<{POST_SNAPBACK}>

Kan vara på gränsen storleksmässigt, beror också på hur stängt rummet är. T.ex. hur högt det är till tak, finns det öppningar såsom valv etc.? Mitt rum är ca 20kvm och är avdelat med ett draperi, standardhöjd i tak men däremot öppet ut till hallen. Så det funkar, men är på gränsen till att vara för stora, men man kommer väl inte att bo här för evigt… :) Kan ju bara bli större. 1/2-rummare finns väl inte? :)

Men varför inte köpa center och surrounder förrän senare om det blir rs8:an? Ett tips som jag fick när jag köpte mina rs8:or var att välja bronze-seriens BRFX:er istället. Sparade 2500:- och är väldigt nöjd med det… :D Surrounderna är de som man hör minst skillnad på, däremot ska man inte välja bronze-seriens center.

T

Postad 24 January 2007 - 16:21

Unregistered44389
  • Unregistered44389
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Kan vara på gränsen storleksmässigt, beror också på hur stängt rummet är. T.ex. hur högt det är till tak, finns det öppningar såsom valv etc.? Mitt rum är ca 20kvm och är avdelat med ett draperi, standardhöjd i tak men däremot öppet ut till hallen. Så det funkar, men är på gränsen till att vara för stora, men man kommer väl inte att bo här för evigt… :) Kan ju bara bli större. 1/2-rummare finns väl inte? :)

Men varför inte köpa center och surrounder förrän senare om det blir rs8:an? Ett tips som jag fick när jag köpte mina rs8:or var att välja bronze-seriens BRFX:er istället. Sparade 2500:- och är väldigt nöjd med det… :D Surrounderna är de som man hör minst skillnad på, däremot ska man inte välja bronze-seriens center.

T

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Är faktiskt riktigt sugen på RS8... Har du lyssnat på RSFX och jämfört med BRFX?
Har du sub till din anläggning? Ett måste vid filmtittande eller klarar man sig med RS8:orna??

//lalle

Postad 24 January 2007 - 18:51

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Är faktiskt riktigt sugen på RS8... Har du lyssnat på RSFX och jämfört med BRFX?
Har du sub till din anläggning? Ett måste vid filmtittande eller klarar man sig med RS8:orna??

//lalle

<{POST_SNAPBACK}>

Nä, jag testade aldrig RSFX utan jag gick på försäljarens förslag. Jag tyckte att RSFX:en var lite väl dyr för en surroundare till siverserien. 6000kr mot BRFX:en som kostar 3000kr. (De har egentligen uppgraderats, då hette de BFX och kostade 3500kr.) Hela Bronze-serien har ju uppgraderats nu på senhösten till att bli ännu mer lika silverserien i uppbyggnaden. Mest lådan som ändrats med seperata utrymmen för elementen, men ska även ha fått några förbättrade komponenter. Kan inget om detaljerna om det men du kan ju kolla på MA:s hemsida om du vill. Jag har annars bara fått tillfälle att jämföra Bronze-seriens stativare (BR2) mot silver-seriens stativare (RS1) och där tycker jag det är stor skillnad (till RS1:ans fördel såklart…). Men på ett par diffusa surroundarre tyckte jag inte det var värt 2500 extra, eller 3000 i skillnad mot dagens uppgraderade BRFX. Jag kan bara konstatera att jag är helnöjd med ljudet. Designen är ju dessutom identisk med RSFX, förrutom att det är äkta fanér på RSFX. Dock är det inte mycket trä som syns på dom, så det tyckte jag inte heller var något problem…

Och nej, jag har ingen sub till min anläggning. Tror att hyresvärden skulle slänga ut mig ur min etta fortare än kvickt då… :D RS8:a + sub? Nä, det får vänta tills jag flyttat till en lämpligare bostad. Dessutom tycker jag att MA:s sub (RS W12) är för dyr - 9500kr! Då kan jag nog hitta en billigare som är lika bra. Det skulle nog bara vara om den var tvungen att stå synlig (och jag hade snubblat över en skattkista) som jag hade valt den. Vid filmtittande så tycker jag att det kunde vara bra med en sub vid lite moderatare ljudvolymer, men drar man på så får man en fysisk upplevelse ändå. Jag har fått rutorna att skallra, men den volymen vågar jag inte hålla kvar.

Det var en annan medlem här som valde den uppsättningen med RS8, RSLCR och BRFX, men jag kommer inte ihåg vem det var, tyvärr - annars kunde du ha frågat honom.

Thomas

Postad 23 March 2007 - 09:54

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det blev valnöt, verkligen ett svårt beslut men efter mycket funderande kom jag fram till att det tröttnar jag nog inte på på ett tag. När det visade sig att de fanns i lager i valnöt var det ett omen som talade tydligt. ;)

Jag skulle kunna komma med ett omdöme redan nu då anläggningen har spelat mer eller mindre non-stop hela helgen. Väntar lite ändå, då jag nu är så euforisk över att slippa min gamla skräpanläggning för att kunna vara "objektiv" ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Väcker denna tråden lite...
Tooobe, blir det någon recension eller? :huh:

Postad 09 August 2007 - 22:37

adidasove
  • adidasove
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
tja !

enligt ljudochbildhemma ska dessa högtalare spela enooormt bra. Denna subbas kan ha den bas du letar efter! Sen behöver inte H/K 970 ta hand om nån askraftig bas.. det gör subbasarnas egna förstärkare på 400w rsm styck ! Sateliterna är dessutom nått riktigt specielt och det går bra rykten om xtz 99.25.
99.25 har ett mycket högt rankat ljud men kommer till sin rätt med en riktigt stark förstärkare... det är där H/K 970 kommer in med sin råstryka !
Dessutom är designen helt underbar enligt mej (;

2 eller 1

sen var det nån som skrev i ett tidigare inlägg att inte ens 8or räcker till riktig party. Jag instämmer till viss del. Mina M-85or (2x8") dundrar så inni **** i rum upp till 30kvm.. sedan räcker inte 8orna till, enligt mej. ska snart inhandla en HK970 och sedan komplettera med en Xtz 99 w12... då blire party hemma hos mej kan jag lova (; Så ska du ha party med 6or så får får du skriva upp en kompetent subbas på önskelistan

Postad 10 August 2007 - 10:53

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
hk970 råstyrka?.... haha :huh:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.