Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Importera LCD t Sverige fr England

116 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2007 - 13:07

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Tjena,
Jag bodde i England 2005 och plockade då upp en LCD TV som jag tog med hem när jag flyttade tillbaka. Det var en Panasonic TX-32LXD500 (som förövrigt vann bästa LCD 2005 och står sig mycket bra fortfarande fast kostar fortfarande nästan lika mycket).
Den har en inbyggd DVB tuner som funkade klockrent i england och det var riktigt smidigt med TV guide etc etc. Här i svea har jag bott i två lägenheter ("com hem" hus) och har inte lyckats få tunerna att plocka upp några TV signaler. Lite irriterande. Nu är det inte ett jätteproblem för jag kan kolla på TV via DVD recordern och kollar inte så mycket på TV ändå men men.
Först trodde jag att digital standarden var annorlunda mellan england och sverige men jag har inte lyckata få något klart svar på det varken när jag pratade med Panasonic sverige eller Com hem.
Jag kollar inte mycket på TV och har inget intresse av att betala för att se på gratis kanalerna så jag plockade upp en separat digital box som skulle låta mig göra just det (utifall det var skillnad i standarderna). Men den kunde inte heller hitta några kanaler så jag utgår ifrån att man måste ha någon av com hem godkänd box eller så. (Någon som har en aning?)

Min panasonic ska uppdatera sin mjukvara då och då automatiskt via antennen men det kan den ju inte göra nu men det hade den förmodligen inte kunnat göra ändå eftersom den inte står i UK. Det kan vara värt att tänka på för dom som vill importera.

99 köpte jag en Samsung 15 tums LCD monitor/TV i england. Den funkar klockrent i sverige (och funkar fortfarande) men det är ju då en analog tuner.

Så kortfattat så funkar TVn utmärkt, ljud/bild funkar precis som i UK men det kan värt att fundera på det här med firmware uppdateringar och integrerad digital TV tuner.

-Jan

<{POST_SNAPBACK}>

1. Analoga tv-standarden skiljer sig mellan sverige och UK, ljudet ligger på en annan frekvens. Många apparater, klarar dock båda systemen. Sverige och Tyskland använder båda samma variant av PAL.

2. Analoga standarden i ett kabelnät (com hem) är samma som i marksända nätet.

3. Digitala standarden för marksändningar är den samma i hela europa, inklusive UK.

4. Digitala standarden för kabelnät (com hem alltså) skiljer sig från marknätet, DVB-C kontra DVB-T.

5. I stort sett alla TV-apparater har enbart mottagare för marknätet, oavsett om det är analog eller digital tuner.

Nu vet jag ju inte om din panasonic har både analog och digital tuner, men utgående från dina problem, så kan vi nu konstatera.
A) Eftersom du bor/bott i com hem-hus, så har du kabeltv vilket enligt (4) medför att du aldrig kan få in nån digitaltv från dina "3 hål i väggen" med din panasonic.
<_< OM den har analog tuner också, så innebär det att den inte är mutistandard, utan bara klarar den PAL-standard som UK använder...
C) Om du skaffar en inomhusantenn, så kan du ta emot de digitala sändningarna i marknätet (du kan behöva pilla lite med inställningarna för att få kanalsökningen att hitta alla kanaler...)

Vad (A) beträffar, så gäller det för alla tvapparater som inte har en DVB-C-tuner.
vad © beträffar så gäller det för alla tvapparater med dvb-t-tuner.

din lilla sammy däremot har uppenbarligen en analog multistandardtuner.

Postad 02 February 2007 - 16:18

Pentagon
  • Pentagon
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Nån som vet om man kan åka och hämta ut en 46a i någon av dessa engelska nätaffärer? Har pratat med några kompisar om att bila ner till tyskland o köpa lcd, men det verkar ju nästan bättre att åka till england. Då måste man ju dock veta att butiken i fråga har tvn på lager..

<{POST_SNAPBACK}>

Ska ner till Flensburg den 10 feb. (från Gbg.) Blir en dagstur, för att handla dricka... ;) Om du är intresserad, så kan du hänga med. Dom har en bra Mediamarkt därnere.

Postad 03 February 2007 - 11:07

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Mina LCD är på väg!

Befinner sig nog nu ute till havs på ett DFDS fartyg. ;) Fartyget lägger till i Göteborg så därefter blir det vidaretransport till Malmö. Har fått ett kolli-nr så det går att följa transporten - Läckert!!!

Skickades 2007-02-01 och beräknas vara framme 2007-02-07.

Mailsupporten med 247AV har varit SUPERB både innan beställningen men även efter. Jag har fått en updatemail varje dag.

Postad 06 February 2007 - 10:41

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag kunde inte vänta utan jag beställde en 42XD1E från England just, jag beställde från krishav.co.uk då jag tyckte de verkade seriös och så var (även) de snabba på mail!
Jag tar dock hem dem via Schenker och deras minidebitering var 100kg så om nån är intresserad att få hem en TV från Krish AV till någorlunda ok frakt så PM'a mig :) Isånafall kommer er TV att hamna i Gävle-trakten ...

Jag tror Schenker kör landvägen genom Europa upp då det var rätt snabba leveranser, skickade man i början av veckan från London så hade man det på Fredagen ute iskogen där jag bor ...

Sen skrev John Dogra på Krish att de fått hem en laddning 42'er i Fredags, ska bli intressant att se serienummer på dem!

Ja, hur som helst, spännande att se hur det här går ...

Postad 06 February 2007 - 20:16

Pentagon
  • Pentagon
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
OK! Vem tipase Aftonbladet??? :unsure:

Redigerat av Pentagon, 06 February 2007 - 20:19.

Postad 07 February 2007 - 21:26

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
He he! Tänkte samma :angry:

Jag fick ett brev från DFDS (DSV) igår. Det är bara för mig att plocka ut mina 2 LCD på deras lager här i Malmö :angry:
Kommer att hämta dom på lunchen samt köpa ny strömsladd och sen ska produktchefen på mitt jobb kalibrera "den nyvunna kärleken"

Mer info, totalpris, plus och minus följer!

Postad 08 February 2007 - 06:09

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

samt köpa ny strömsladd

<{POST_SNAPBACK}>

Satt och kikade i PDF-manualen och där ser det nästan ut som att det är en sån "vanlig" datorströmsladd, med en IEC (eller vad de heter) kontakt i en änden, typ en sån här http://www.dustin.se...ProdID=32075123 - stämmer det?

Postad 08 February 2007 - 16:03

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Någon av er som har fått ett annat svar från Sharp Sverige än den jag fick (Står längre upp här) gällande garanti?

Postad 08 February 2007 - 16:21

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
För min del verkar frakten vara det största problemet med att handla från UK :) Kontakten med KrishAV har varit klockren, men sen hade jag möjlighet att få billig frakt genom att nyttja Schenker. Så i Tisdags faxade jag Schenker Sveriges Importavdelning alla uppgifter om företag där det skulle hämtas, kontaktperson ,telefonnumer osv.
På Onsdag får jag mail från KrishAV att de inte hört nåt av Schenker, så igår började jag jaga på Schenker för att fortsätta idag, jag har ringt, faxat in uppgifter om hämtningen igen, ringt igen för att nu före fyra få veta att de mailat en "Allison" på Schenker UK (Basildon) och det var allt de kunde göra. Nu kunde hon inte komma åt deras intranät för att hitta telefonnumer så jag letade rätt på det själv och nu har jag ringt dit 100ggr :blink: utan att få svar. Känns som at amn blivit "lurad" på frakten ... Jaja, får se vad som händer imorgon. Hämtar de inte paketet imorgon så får jag det inte på Tisdag nästa vecka utan Fredag ...

Dryyyygt ...

EDIT: Okej, jag ska inte spy för mycket galla på Schenker, jag ringde fel kontor ;-)
När jag ringde rätt så svarade denne Allison direkt och mitt paket kommer hämtas upp imorgon, gå på båt i helgen, vara i Göteborg på Måndag och här på Tisdag!
Men lite humor var det, när jag ringde först han jag just berätta mitt ärende när samtalet bröts, när jag ringde upp igen så satt "Allison" i telefon och när hon svarade så sade hon att de i eftermiddag fått tag på KrishAV, hon sade även att hon såg att en kollega ringt i Måndags men inte fått tag på KrishAV (konstigt eftersom jag beställde i Tisdags) - hur som helst, jag tror lätt hon ringde till KrishAV när vårt samtal bröts ;-)

Jaja, får se hur fortsättningen följer!

Redigerat av boppenn, 08 February 2007 - 16:41.

Postad 08 February 2007 - 16:23

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Någon av er som har fått ett annat svar från Sharp Sverige än den jag fick (Står längre upp här) gällande garanti?

<{POST_SNAPBACK}>

JAg harför mig att jag tidigare sett på nån konsument-sida att när ett företag tillhandahåller "Europ-garanti" så innebär det att man kan serva produkten i vilket land som helst (i Europa). Dvs de bör ta hand om all service i Sverige även panelbyten etc.

Typ som Samsonite, gå in var som helst i världen och byt väska under garantitiden ...

Men det är bara vad jag har för mig.

Postad 08 February 2007 - 17:13

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

JAg harför mig att jag tidigare sett på nån konsument-sida att när ett företag tillhandahåller "Europ-garanti" så innebär det att man kan serva produkten i vilket land som helst (i Europa). Dvs de bör ta hand om all service i Sverige även panelbyten etc.

Typ som Samsonite, gå in var som helst i världen och byt väska under garantitiden ...

Men det är bara vad jag har för mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Philips har en liknade beskrivning på deras garantisedel som du nämner. Jag har själv haft andra produkter som är köpta i Asien med världs garanti dock inget från Sharp. Det har gått jättebra med att få service här hemma.

Tänkte mest om Sharp hade bestämmelse gällande lcd?

Jag misstänker att det svaren jag fick från Sharp är att få folk att inte importera utan köpa här hemma???

Postad 08 February 2007 - 20:11

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Sharp Sverige gällande garantin för lcd ej köpta i Sverige.
-Sharp, 1års reparations garanti på saker vi kan laga. Pixel fel, byte av panel, byte av större kretskort då ska tv:n skickas till det landet den är köpt.
Jag antar man få stå för retur frakten oxå?

Nu vet jag inte hur kvaliten är på en Sharp tv. Min Sony tjockis har hängt med i 15år nu utan att klaga, ta på trä.

<{POST_SNAPBACK}>

Men vad fixar de på garantin om de inte gör nåt av ovanstående? Plastdetaljer som varit trasiga från leverans och mjukvaruuppgraderingar :) Nu är jag "part i målet" men inte kan man väl kalla det Europgaranti?!

Postad 08 February 2007 - 20:15

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

samt köpa ny strömsladd

<{POST_SNAPBACK}>

Satt och kikade i PDF-manualen och där ser det nästan ut som att det är en sån "vanlig" datorströmsladd, med en IEC (eller vad de heter) kontakt i en änden, typ en sån här http://www.dustin.se...ProdID=32075123 - stämmer det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har fått hem min TV men kommer tyvärr inte att öppna paketet idag. Jag kan dock säga att det inte är samma sladd som till en dator. Själva honan som sätt in i TV´n är av mindre standard men troligtvis den som sitter i en mindre bärbar stereospelare, klockradio etc. Jag var på Expert på Mobilia i Malmö och kollade. Ska köpa den på lördag.

Postad 08 February 2007 - 21:22

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Aha, typ en sån "8"? Men de är väl ojordade? LCD'er kanske inte behöver jordas?

Redigerat av boppenn, 08 February 2007 - 21:41.

Postad 08 February 2007 - 21:58

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Sharp Sverige gällande garantin för lcd ej köpta i Sverige.
-Sharp, 1års reparations garanti på saker vi kan laga. Pixel fel, byte av panel, byte av större kretskort då ska tv:n skickas till det landet den är köpt.
Jag antar man få stå för retur frakten oxå?

Nu vet jag inte hur kvaliten är på en Sharp tv. Min Sony tjockis har hängt med i 15år nu utan att klaga, ta på trä.

<{POST_SNAPBACK}>

Men vad fixar de på garantin om de inte gör nåt av ovanstående? Plastdetaljer som varit trasiga från leverans och mjukvaruuppgraderingar :rolleyes: Nu är jag "part i målet" men inte kan man väl kalla det Europgaranti?!

<{POST_SNAPBACK}>

Det undrar jag oxå????
Andra tillverkare ersätter varan om den inte skulle gå och laga (köpt utomlands) så killen jag pratade med måste drömt.

Postad 10 February 2007 - 23:02

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
rickie1976, boppenn!
Är ni så nöjda med era tv att ni har glömt bort oss? :o

Vad kostade frakten med Schenker, var försändelsen försäkrad?

Postad 12 February 2007 - 10:59

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag är absolut nöjd med TV´n som jag köpte. Har dock inte hunnit testa och kalibrera ordentligt ännu. Företaget som jag köpte den av 247av levde verkligen upp till vad dom lovade och jag hade överhuvudtaget inga som helst problem med min order.

Här är vad jag skrev till dom idag:
Hi Arun,

I picked up the 2 LCD TV Thursday.

The contact and mailsupport with your company has been SUPERB, the delivery has been SUPERB, the LCD products is exactly what I´ve expected and again SUPERB.
I never expected it to go so smoothly especially not with all my questions. I´m honest to tell you that I will recommend you in numerous forums in Sweden.
The shipment directly from you took 6 days and I was ably to follow my order online – faster then many companys in Sweden!

Now to another issue. Do you know if and in that case when you get in the computercase Origen S21T? http://www.origenae....oducts_htpc.htm
And what will the price be?

Thank you for excellent service!

Best regards,
Rickie

Postad 12 February 2007 - 11:23

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

kanske ska skriva vad dom svara när jag fråga om fraktkostnaden på sharpen..

Från:  Vimal Arora <[email protected]>

Hi

Approx cost for insured delivery for this will be around £300.00/£350.00

Regards,

Hi Way Hi Fi Ltd

<{POST_SNAPBACK}>

Varför köpa från England av alla ställen? hög valuta och sviniga fraktpriser för att dom ligger på en ö.

I Tyskland kostar det aldrig över 100 euro att skicka en 50" plasma tex som jag gjorde.

Sen har England inte samma euro versioner som övriga Europa oftast.

Postad 12 February 2007 - 12:44

Fearnox
  • Fearnox
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
För att tyskland är mycket dyrare om man ska köpa tv. Specielt om man ska ha en xd1.

Postad 12 February 2007 - 16:43

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

För att tyskland är mycket dyrare om man ska köpa tv. Specielt om man ska ha en xd1.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt rätt! Priset i England är mycket billigare. Jag har sparat ca. 7-7500 på min Sharp 46"!
Att det sen var helt smärtfritt gör det ännu bättre. I förra veckan kostade Sharp 46" 33.000:- på Expert - samma Tv som jag köpte i England för 20.000:- minus frakt!

Innan jag köpte min från England beställde jag en Sony LCD från Inwarehouse men där tog leveringen ca. 3 veckor fastän att den fanns på lager. När den väl kom var jag så förbannad att den skickades tillbaka. Dessutom fick jag istället Sharps 46" toppmodell istället för Sonys 40" för "ungefär" samma pengar.

Postad 13 February 2007 - 08:35

Fearnox
  • Fearnox
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Kan någon ge en sammanfattning?

-fraktens slutgiltiga pris

-hur det är med garantier

-vad exakt man måste göra för att beställa tv därifrån

btw är det någon som vet hur betraktningsvinkeln är på xd1?

Postad 13 February 2007 - 11:12

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

rickie1976, boppenn!
Är ni så nöjda med era tv att ni har glömt bort oss?  :)

Vad kostade frakten med Schenker, var försändelsen försäkrad?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte fått TV'n än!!! Beställde frakten i Tisdags förra veckan, på Torsdagen hade Schenker inte hört av sig till butiken i England så då började jag jaga på Schenker UK och på Fredagen hämtade de, och då sade de att den skulle komma till Gbg på Måndag och vara uppe hos mig idag! Min sambo hörde med han som kör godsbilen här och han trodde inte han hade med sig nån TV :-( Så hon skulle ringa ned till Gbg och kolla om de fått in den där.

Så det problemet jag har är väl mest frakten, men jag kanske är lite väl sugen på TV'n, den har ju inte varit på väg så länge ...

Angående pris på frakten vet jag inte det än då min Sambo kunde fixa den till bra pris genom kontakter.
Men nåt som kan vara intressant är väl att när Schenker frågade om storlek på kollit de skulle hämta och jag sade typ 40-45kg så sade de att deras minimideb var 100kg så det kanske är ett alternativ om man ska beställa 2 (3 tror jag blir mer än 100kg) skärmar!

Försäkring: Ingen aning :)

Angående krishav.co.uk så kunde han frakta (med UPS då tror jag) för £155, sen tog de £55 för att paketer TV'n på pall istället för att bara köra den som kartong. Tyckte det kändes tryggare att skicka den på pall.

Men förhoppningsvis i kväll eller imorgon har jag TV. Om den inte står kvar hos Schenker UK, då får jag de förhoppningsvis på Fredag ... det går tydligen två båtar i veckan till Sverige.

EDIT: Har hittat igen min pall nu, den lossades 10:25 i Gbg så förhoppningsvis kommer den hit imorgon förutsatt att den hinner på bilen från Göteborg!
Dessutom fick jag sök på "Schenker Land" så det verkar som att den gått med bil från London?

/Boppen

Redigerat av boppenn, 13 February 2007 - 13:25.

Postad 13 February 2007 - 13:39

Fearnox
  • Fearnox
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag är rätt intresserad av att beställa tv. Om det är någon mer som är det så kan den personen höra av sig till mig.

Jag bor i Halmstad(mitt i mellan Malmö och Göteborg).

Vad kommer jag behöva för att få denna tv att funka som en svensk(förutom att ta imot gamla analoga signaler antar jag?)

Skulle gärna vilja veta om man kan lämna in den i sverige om den inte fungerar som den ska innan jag köper en dock :) och hur betraktningsvinkeln är för jag har en hörnsoffa till tvn.

Postad 13 February 2007 - 17:12

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Ni som inte har följt Sharp tråden kan jag glädja er att buzzing problemet är på väg att lösas. Sharp Sverige väntar på en ny nätdel som ska komma ganska snart.

Postad 14 February 2007 - 00:32

Gäst_SEMC_*
  • Gäst_SEMC_*
  • 0
Hej på Er...

Efter mycket funderingar och flackande mellan olika köpalternativ bestämde jag mig tillslut för att slå till på en Sharp LC46XD1E från www.krishav.co.uk.

Kostnad - £1440 för TV'n + £155 för frakt (levereras med UPS).
För detta alternativ klipper de "av" pallen för att minska volymvikten och därmed
fraktkostnaden (...även om det är apa dyrt ändå)

Alla XD1E's som de har i lager just nu är inkomna de senaste 7-14 dagarna.

Exemplaret jag får ingår i den senaste batchen de fick in (den 7:e Feb).

Lämnar London på Torsdag den 15:e Feb, så nu är det bara att be till de högre makterna att man får ett x utan framförallt buzzing problemet :)

Någon som hittat en vettig UK -> SE kontaktadapter någonstans ?
De jag sett på ClasOhlson / Kjell & Co verkar omvandla åt andra hållet enbart.

För Er som är intresserade så finns en "spänningsguide" här...
http://www.kropla.com/electric2.htm

Postad 14 February 2007 - 12:36

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Den har kommit! Har iof inte hunnit packa upp den en så jag vet inteo mdet är 40kg tegelsten eller om det är en TV ;-)

Men den var välpaketerad iallfall, och nu förstår jag vad som menas med en halv pall ...

Återkommer när jag packat upp den!

Bifogad fil  V_lpaketerad_ny_TV__Medium_.jpg   75.27K   129 Antal nerladdningar

EDIT: Puuhhh ... det var inte tegelsten, det var en "Colour LCD TV" :) Sen så hade Krish AVvarit snäll och stoppad ned en svensk strömsladd, dock en sådan som man har till datorn med IEC-kontakt i ena änden så den passade ändå inte ;-) Får ta och sno den från transistorradion istället då!
Sen var serienumret 701xxxxx så de var väl någorlunda färska då!

Redigerat av boppenn, 14 February 2007 - 12:54.

Postad 14 February 2007 - 13:56

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Den har kommit! Har iof inte hunnit packa upp den en så jag vet inteo mdet är 40kg tegelsten eller om det är en TV ;-)

Men den var välpaketerad iallfall, och nu förstår jag vad som menas med en halv pall ...

Återkommer när jag packat upp den!

Bifogad fil  V_lpaketerad_ny_TV__Medium_.jpg   75.27K   129 Antal nerladdningar

EDIT: Puuhhh ... det var inte tegelsten, det var en "Colour LCD TV" :) Sen så hade Krish AVvarit snäll och stoppad ned en svensk strömsladd, dock en sådan som man har till datorn med IEC-kontakt i ena änden så den passade ändå inte ;-) Får ta och sno den från transistorradion istället då!
Sen var serienumret 701xxxxx så de var väl någorlunda färska då!

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, menar du att strömsladden till denna är av standard "radio" typ, dvs en sån "åtta sladd"?
Det låter ju inte så säkert, med tanke på att dom inte är jordade, eller har jag fel?

Postad 14 February 2007 - 14:00

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Hmm, menar du att strömsladden till denna är av standard "radio" typ, dvs en sån "åtta sladd"?
Det låter ju inte så säkert, med tanke på att dom inte är jordade, eller har jag fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt detsamma jag tyckte, men den strömsladden som följde med original (den med Englands-plugg) är en sådan "8" som man hittar till typ små radioapparater etc. Så tydligen är TV'n inte jordad, det kan inte bli några suspekta fenomen om man kopplar in utrustning (läs typ dator) som är jordad?

EDIT: Man får väl ta och såga bort lite plast, se om man hittar nlite metall och jorda själv helt enkelt ;-)
Näe, seriöst, hur är det på andra LCD-TV då? Brukar de vara jordade? Detta kan inte ha nåt at göra med de buzzing-problem som vissa alltid har oavsett när TV'n är tillverkad medans andra inte har det på de första batcharna?
Ett sånt här scenrio tex: analog tv-signal via taskigt TV-nät med jordproblem, dator som sitter i ojordat uttag inkopplad via VGA-kabel och sen är ju TV'n också ojordad såklart.

Redigerat av boppenn, 14 February 2007 - 14:04.

Postad 14 February 2007 - 17:49

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej på Er...

Efter mycket funderingar och flackande mellan olika köpalternativ bestämde jag mig tillslut för att slå till på en Sharp LC46XD1E från www.krishav.co.uk.

Kostnad - £1440 för TV'n + £155 för frakt (levereras med UPS).
              För detta alternativ klipper de "av" pallen för att minska volymvikten och därmed
              fraktkostnaden (...även om det är apa dyrt ändå)

Alla XD1E's som de har i lager just nu är inkomna de senaste 7-14 dagarna.

Exemplaret jag får ingår i den senaste batchen de fick in (den 7:e Feb).

Lämnar London på Torsdag den 15:e Feb, så nu är det bara att be till de högre makterna att man får ett x utan framförallt buzzing problemet  :)

Någon som hittat en vettig UK -> SE kontaktadapter någonstans ?
De jag sett på ClasOhlson / Kjell & Co verkar omvandla åt andra hållet enbart.

För Er som är intresserade så finns en "spänningsguide" här...
http://www.kropla.com/electric2.htm

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte en adapter hos Expert för 98 spänn. Billigt och precis det som behövdes!

Postad 14 February 2007 - 18:34

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Testade TV´n igår!

Eftersom att jag håller på att renovera har jag inte TV´n hemma och har därför testat hos en kompis. Därav dom lite diffusa svaren!

Min 8-sladd för 98:- från Expert fungerar perfekt. Den här TV´n är GRYM! Inställningar och menyer är klockrena. Inga problem med ljudet som det varit en del skriverier om - ljudet var däremot en positiv överraskning. Klart bättre än förväntat!
Har ännu bara hunnit testa kvaliten på bilden med analog signal men den imponerar faktiskt. Tittade på en hockeymatch och det var HELT utan eftersläpningar - GRYMT BRA! Fick dock sänka skärpan lite...

[/U]Svärtan är nått i hästväg[/U] om jag jämför med andra LCD jag sett live. Den enda gång jag såg att svärtan/bilden inte hängde helt med var när bilden skiftade till helt svart. Bra svärta men skillnaden när "lamporna" släcktes var tydlig. Det handlar om 100-dels sekunder och inget man stör sig märkbart på.

Det negativa som jag kan komma på är, "som vanligt", att fjärrkontrollen känns plastig och att bordstativet som följer med är skrattretande - känns riktigt riktigt billigt! Men eftersom att jag ändå ska hänga den på väggen så är det inget jag bryr mig så mycket om.
Dessutom är där en del "eftersläpningar" när man bytar kanal, ungefär som med en digitalbox. Tar mindre tid än med en digitalbox men ändå!! Detta är ett stort irritationsmoment för mig då jag zappar mycket. Jag jämför dock med vanliga CRT TV då jag inte har någon tidigare erfarenhet av Plasma/LCD. Någon som har någon annan uppfattning?
Att det dessutom inte finns någon minneskortläsare ser jag som ett litet minus. Men detta visste jag redan innan och var inget som påverkade köpet eftersom att jag ändå ska ha en HTPC.

Jag glömde helt att testa Text-TV men utgår inte från att detta är något problem.

Jag har beställt en CA-Modul så jag återkommer med mer information när jag fått och testat digital TV med Boxer. Det finns även en funktion som heter EPG (Electronic Progam Guide) men om jag har förstått det rätt är detta bara en (sändnings) funktion som finns in England, och som inte har med TV´n att göra men om det fungerar även här så hade det varit riktigt positivt! :)

Kvittot på mitt köp ligger på jobbet men jag lovar att återkomma med exakta priser. Kan varmt rekommendera 247av.

Postad 14 February 2007 - 21:59

Fearnox
  • Fearnox
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hur var betraktningsvinkeln?!

Om den är dålig så är inte det här ett solklart köp för mig :)

Postad 15 February 2007 - 10:41

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Jag har precis köpt en 42" Tatung full HD och står i valet och kvalet om jag ska lämna tillbaka den. Tänkte i så fall inhandla en 42 eller 46" Sharp XD1 (kanske från England). Har dock några funderingar kring sharpen.

1. Om man läser i Sharptråden verkar det vara problem att få till pixelmappat i 1920*1080 i 50 Hz läget. Är det någon som lyckats få till detta? Detta funkar klockrent på Tatungen och det är viktigt för mitt val av TV. Om det inte går, funkar det med annan upplösning pixelmappat 50 Hz ex. 1360*768?

2. Betrackningsvinkeln på Tatungen är inte bra. Redan 15-20 grader från sidan börjar färgerna att blekna och blir värre ju längre ut på sidan man kommer. Vet att några har klagat på betrackningsvinkeln på Sharpen, men är det lika illa som jag beskriver Tatungen. Det blir även skillnad i färger om man sitter eller står upp 3 meter i från TV:n. Upplevde inte alls detta problem med min Samsung LE40R72 som jag hade tidigare.

3. På Tatungen hörs ett svagt ljud från TV:n även i Stand by läge, hur är detta på sharpen?

4. Upplever "småhackande" vid panoreringar på Tatungen, finns detta fenomen även på sharpen? Var heller inte lika ryckigt på min Samsung.

Utöver frågeställningar ovan är jag nöjd med vad Tatungen presterar. Uppskattar även PIP som inte finns på sharp. Är även ett grymt ljud i Tatungen jämfört med min gamla Samsung.

Tacksam om någon vill hjälpa mig.

//Magnus

Postad 15 February 2007 - 10:46

Brelle
  • Brelle
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jag är rätt intresserad av att beställa tv. Om det är någon mer som är det så kan den personen höra av sig till mig.

Vad kommer jag behöva för att få denna tv att funka som en svensk(förutom att ta imot gamla analoga signaler antar jag?)

Skulle gärna vilja veta om man kan lämna in den i sverige om den inte fungerar som den ska innan jag köper en dock  :)  och hur betraktningsvinkeln är för jag har en hörnsoffa till tvn.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du inte redan har beställt så skulle jag kanske också kunna vara intresserad, jag bor också i Halmstad. Har du haft någon kontakt med någon försäljare i England, 247av?

// Brelle

Postad 15 February 2007 - 12:48

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Alla TV-apparater jag haft de senaste åren har bara haft en sån där Eurokontakt vilket innebär alltså att TV-apparaterna inte varit jordade. De är istället dubbelisolerade och behöver därför inte jordas.

Otroligt inspirerande att det gått så klockrent att beställa från England. Synd att frakten ska vara så dyr ändå. Men ok, nu blev jag lite sugen på att köra samma race.

Postad 15 February 2007 - 13:40

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Testade TV´n igår!
'Det finns även en funktion som heter EPG (Electronic Progam Guide) men om jag har förstått det rätt är detta bara en (sändnings) funktion som finns in England, och som inte har med TV´n att göra men om det fungerar även här så hade det varit riktigt positivt!  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Det ska vara standard så den EPG som finns fungerar säkert här också, EPG använder ju den information som kommer som EIT via signalen, dvs de två kommande programmen (eller är det mer nuförtiden?).

Däremot vet jag inte hur det är med Boxer Navigator, men TV'n stödjer ju MHEG så det kanske fungerar det med?
/Boppen

Postad 15 February 2007 - 13:47

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag kör min TV nu jag också, är mer än helnöjd, kör 1920x1080p i 50Hz pixelmappat från HTPC som enda källa. Kikade lite på C+ FILM HD, rätt ok bild ;-)

Angående buzz så kanske, kanske det låter litegrann om man lägger örat ovanpå TV'n, men då lär det ju vara minst sagt knäpptyst i resten av huset - typ strömavbrott - men då lär ju inte TV'n buzza heller ;-)

Jag tyckte krishav.co.uk var kanon att handla från.

Postad 15 February 2007 - 14:53

Fearnox
  • Fearnox
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Skulle gärna vilja veta om man kan lämna in den i sverige om den inte fungerar som den ska innan jag köper en dock  :P  och hur betraktningsvinkeln är för jag har en hörnsoffa till tvn.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du inte redan har beställt så skulle jag kanske också kunna vara intresserad, jag bor också i Halmstad. Har du haft någon kontakt med någon försäljare i England, 247av?

// Brelle

<{POST_SNAPBACK}>

nej jag har inte bestället än och jag har inte kontakt med någon återförsäljare..

skulle vilja veta mer om betraktningsvinkel innan jag beställer för det är ganska viktigt för hur jag bor nu....

Postad 15 February 2007 - 18:16

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Testade TV´n igår!
'Det finns även en funktion som heter EPG (Electronic Progam Guide) men om jag har förstått det rätt är detta bara en (sändnings) funktion som finns in England, och som inte har med TV´n att göra men om det fungerar även här så hade det varit riktigt positivt!  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Det ska vara standard så den EPG som finns fungerar säkert här också, EPG använder ju den information som kommer som EIT via signalen, dvs de två kommande programmen (eller är det mer nuförtiden?).

Däremot vet jag inte hur det är med Boxer Navigator, men TV'n stödjer ju MHEG så det kanske fungerar det med?
/Boppen

<{POST_SNAPBACK}>

Låter grymt! Får testa i helgen :D

Postad 15 February 2007 - 19:53

Brelle
  • Brelle
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

nej jag har inte bestället än och jag har inte kontakt med någon återförsäljare..

skulle vilja veta mer om betraktningsvinkel innan jag beställer för det är ganska viktigt för hur jag bor nu....

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, du kan väl hojta till i denna tråden om du är på gång. Jag har inte riktigt bestämt mig heller ännu...

Postad 16 February 2007 - 07:55

boppenn
  • boppenn
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Så här har jag det hemma:
# # # #
#                ||
#                ||
# 

<-    4 m ca    ->

# = sittplats i soffa
|| = TV

Och jag ser ingen skillnad på bilden oavsett var i soffan jag sitter, dock tycker jag man ser att bilden börjar ljusna om jag ställer mig cirka en meter vid sidan om soffan.

Postad 16 February 2007 - 09:04

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Totalpris för min TV = 24.415,48 :lol:
Ganska bra pris. Sparar nästan 10.000:- jämfört med Expertpriset

Postad 20 February 2007 - 19:17

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Hej!
Någon som har en bild på vilken sorts sladd det r man behöver?
Samt är det någon som vet närmare om vad som gäller vid garanti ärenden? Säg att den slocknar efter 6 måndader, vart vänder man sig då?

Är sugen på att köpa den större, 52". Någon som importerat denna? vad kostade frakten?

Har räknat lite och priset borde hamna runt 5-6 tusen billigare (inklusive frakt) mot om man köper den här. Kan man ju köpa sig en htpc också ;)

Postad 20 February 2007 - 23:17

Gäst_SEMC_*
  • Gäst_SEMC_*
  • 0
Totalkostnaden för min LC46XD1E blev 22543,57 SEK från www.krishav.co.uk
I denna summa ingår även 270 SEK extra (EU TRANSPORT TAX) som drogs från mitt konto
(undersöker detta med banken nu i och med att KrishAV inte dragit denna kostnad överhuvudtaget)

LC46XD1E - Fraktavg. £155.00 (om man begär att pallen ska "klippas")

LC52XD1E - Fraktavg. £295.00 (går att fixa till detta pris lite om man pratar med John D)

Tittade själv på 52" alternativet men tyckte att det "drog iväg" lite väl mycket (även om TV'n är billigare så är fraktkostnaden inte att leka med....)

Får hem min LC46XD1E om några dagar så nu är det bara hoppas att allt gått bra i frakten och att man blir nöjd ;) .

Postad 23 February 2007 - 04:03

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

• 1180 inlägg
  • 0
Kanonpris verkligen :D
Blir lite avtänd på buzzingproblem är det lika vanligt förekommande som apparaterna från Sverige?

Postad 23 February 2007 - 12:48

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

I denna summa ingår även 270 SEK extra (EU TRANSPORT TAX) som drogs från mitt konto
(undersöker detta med banken nu i och med att KrishAV inte dragit denna kostnad överhuvudtaget)

LC52XD1E - Fraktavg. £295.00 (går att fixa till detta pris lite om man pratar med John D)

Tittade själv på 52" alternativet men tyckte att det "drog iväg" lite väl mycket (även om TV'n är billigare så är fraktkostnaden inte att leka med....)

Får hem min LC46XD1E om några dagar så nu är det bara hoppas att allt gått bra i frakten och att man blir nöjd  :D .

<{POST_SNAPBACK}>

Grymt pris!
Skickar dom med UPS eller Schenker?

Postad 26 February 2007 - 14:36

Kettricken
  • Kettricken
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

EU har ingen sådan EU TRANPORT TAX. Hela EU skall vara en gemensam fri marknad.
Jag kollade med en kompis som jobbar som speditör på utlandsavdelningen på DFDS transport, och han sa att det är bara ett försök att ta ut lite extra. Jag tycker du skall stå på dig, får du inte tillbaka pengarna omgående skall du anmäla till Konkurrensverket, som bevakar den fria marknaden.

http://www.kkv.se/

Redigerat av Kettricken, 26 February 2007 - 14:37.

Postad 28 February 2007 - 11:21

parasati
  • parasati
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
har köpt 2st lc 42xd1e krishav 27/2 med visa kort var lite strul med att jag skulle leggitimera mig
efter lite e-mail traffik löste det sig.lev skall ske 28 eller 1mars. väntar mig lev i början av mars??++

Postad 28 February 2007 - 14:29

xoan
  • xoan
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är det någon av er som fått hem TV från England som fått Text TV via digitalboxen till att fungera. Jag köpte en Samsung från KrishAV och Text Tv via den inbyggda digitalboxen fungerar ej. Men via det analoga så funkar det.

mvh
X

Postad 28 February 2007 - 23:30

Gäst_SEMC_*
  • Gäst_SEMC_*
  • 0

Får hem min LC46XD1E om några dagar så nu är det bara hoppas att allt gått bra i frakten och att man blir nöjd  :) .

<{POST_SNAPBACK}>

Grymt pris!
Skickar dom med UPS eller Schenker?

<{POST_SNAPBACK}>

-- Till mig (Malmö) kom skeppningen med Åkeribolaget (lastbil) från Helsingborg.

Postad 28 February 2007 - 23:39

Gäst_SEMC_*
  • Gäst_SEMC_*
  • 0

EU har ingen sådan EU TRANPORT TAX. Hela EU skall vara en gemensam fri marknad.
Jag kollade med en kompis som jobbar som speditör på utlandsavdelningen på DFDS transport, och han sa att det är bara ett försök att ta ut lite extra. Jag tycker du skall stå på dig, får du inte tillbaka pengarna omgående skall du anmäla till Konkurrensverket, som bevakar den fria marknaden.

http://www.kkv.se/

<{POST_SNAPBACK}>

-- Det hela var rakt av ett missförstånd. KrishAV tog enbart de pengar de skulle (dvs motsvarande 22273,57 SEK). Det föll så idiotiskt att ett taxibolag jag åkt med (precis samma dag som dragningen gjordes) hette EU TRANSPORT TAX i mitt kontoutdrag. Normalt sett heter ju dragningarna så att säga som taxibolagets namn men i detta fall var tydligen detta idiotiska namn inregistrerat.
För att sedan ytterligare joxa till det blev förmodligen bokstaven I, i TAXI kapat när banken sedan drog det från kontot (Swedbank's), så det var dessutom deras joxs.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.