Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Importera LCD t Sverige fr England

116 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 december 2006 - 15:46

wulff1133
  • wulff1133
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Många importerar fr Tyskland, varför inte fr England ? Är det en annan TV std ?

Jag bor i Borås & här är det analoga marknätet nersläkt, Boxer gäller här vid markbundet. Vidare skall TV:n kopplas till HTPC (Skall inhandlas/byggas i Sverige) & i den kan man väll stoppa i passande DVB-T mottagare om det skulle vara olika standarder mellan UK & SE ?

Jag är spekulant på en Sharp som kostar ca 27-34 KKr i Sverige. Kostar BARA ca 1170 GBP (ca 15,8 KKR) exkl lev ifrån Norra trakten av London !!.
Jag kan nog fixa transport på ett just sätt, ev tar man & kombinerar en mini-Londonsemester för att själv ta hem den (semester skall man ju ha ändå..).

Vilka är erfarenheterna ? Tips, Råd...

Gott Nytt ÅR

Uffe

Postad 01 januari 2007 - 16:57

Drexon
  • Drexon
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Tror inte de tillhör EU och du därför åker på tull.

Postad 01 januari 2007 - 17:12

Sadex
  • Sadex
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
England är med i EU vad jag känner till och du åker därför inte på tull etc.

Ska själv köpa nu plasma/lcd och har själv kollat på tyska/engelska sidor men är okså lite osäker vad gäller skillnader mellan länderna om det nu är några.

Du sa en 46" sharp för 15 000kr ungefär
Det lät inte dåligt!

Vad var det för sida?
Låter väldigt intressant

Postad 01 januari 2007 - 19:30

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3 967 inlägg
  • 0
En anledning till att inte så många handlar ifrån England är att de engelska handlar nästan alla vägrar att skicka saker över kanalen till oss. De har bara internethandel inom England verkar det som.
Jag har inte hittat någon handlare som ville skicka till mig när jag kikade runt för ca 1 år sedan i alla fall.

Tyskarna är ju lite mer villiga att skicka utanför landets gränser.

Postad 02 januari 2007 - 10:33

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Förutom att strömmoddningen kostar en del så är den sällan särskilt snygg ...

Förutom att britterna är lit esvåra på att skicka så brukar frakterna vara avsevärt dyrare från england än Tyskland.

Postad 02 januari 2007 - 11:17

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Ehhh, det behövs normalt ingen strömmoddning från england, det är bara att byta kabel...

Postad 02 januari 2007 - 21:15

RollE2k
  • RollE2k
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
eller ännu lättare - köpa omvandlare - det enda som behövs eftersom bara pluggarna ser annorlunda ut... det gjorde jag till mitt RIAA steg jag köpte från england.

Redigerat av RollE2k, 02 januari 2007 - 21:15.

Postad 03 januari 2007 - 09:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

Ehhh, det behövs normalt ingen strömmoddning från england, det är bara att byta kabel...

<{POST_SNAPBACK}>

My bad. Mental härdsmälta efter julhelgerna. Kan man skylla på skinkan? :rolleyes:

Postad 07 januari 2007 - 19:12

Pentagon
  • Pentagon
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är fortfarande så, men när jag pluggade elektronikservice på åttiotalet, så fick vi lära oss att England hade anan bärfrekvens för ljudet i TV´n.

Om jag minns rätt, så ligger den "vanliga" bärfrekvensen på 5.5MHz, medan engelsmännen använde sig av 6.5MHz.

Detta var för att skydda den inhemska marknaden. "Only Buy British" med andra ord.

mvh
Georg

Postad 08 januari 2007 - 09:14

matwe
  • matwe
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Om det nu skulle funka med TV från England så kan jag inte förstå varför ingen från Sverige verkar ha köpt TV där?

T.ex Sharps LCD 46:a i XD1E-serien kostar på ett ställe £1495 (ca 20k) att jämföra med 29k som just nu är det billigaste alternativet från nätbutik i Sverige.

Verkar ju som att man borde kunna göra nåra tusenlappar i alla fall.

Postad 08 januari 2007 - 09:26

Unregistereda1718c35
  • Unregistereda1718c35
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Verkar vara något vi borde kolla upp mer. Jag är ganska intresserad men först måste vi ju veta att allt fungerar.
Kanske en stor beställning tillsammans?

Postad 08 januari 2007 - 10:01

matwe
  • matwe
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Jag ska åka över nu Februari och hälsa på släkt, min kusins ex jobbade faktiskt på Dixons tidigare...ska se om jag får tag på honom så kan jag kolla vad som gäller med standarder osv.

Postad 08 januari 2007 - 17:32

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Att det är dyrt att skicka från england är skitsnack. Jag skickade över 4 stycken 19" fälgar med däck för 88£ inklusive allt från dörr till dörr. Nu är det inte elektronik men frakten är densamma. Att överväga är också att bilfärd från göteborg över för 2 personer + bil (dock utan hytt) kostar < 1000 kronor.

Redigerat av Dreadlock, 08 januari 2007 - 17:33.

Postad 09 januari 2007 - 08:53

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Att det är dyrt att skicka från england är skitsnack. Jag skickade över 4 stycken 19" fälgar med däck för 88£ inklusive allt från dörr till dörr. Nu är det inte elektronik men frakten är densamma. Att överväga är också att bilfärd från göteborg över för 2 personer + bil (dock utan hytt) kostar < 1000 kronor.

<{POST_SNAPBACK}>

1500 spänn kan det nog kosta att skicka en skärm.

Tyvärr tror jag inte längre det finns någon reguljär passagerartrafik med båt till England längre. Den las ner pga oljepriset och passagerarunderlaget. DFDS har i alla fall slutat, finns det någon annan linje?

Postad 09 januari 2007 - 13:08

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

kanonpris. Vi har kikat på en del byggmaterial (jobbet) och de priser vi fått är en lastbil från Tyskland klart billigare än från England.
Då jag specialbeställt whisky har det varit avsevärt billigare frakter från Tyskland än England.
Enligt mina erfarenheter var det alltså dyrare.

Postad 10 januari 2007 - 20:33

Unregistered457e76fb
  • Unregistered457e76fb
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Någon som har blivit något visare i importeringsfrågan?

Postad 14 januari 2007 - 10:52

jalmqvist
  • jalmqvist
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tjena,
Jag bodde i England 2005 och plockade då upp en LCD TV som jag tog med hem när jag flyttade tillbaka. Det var en Panasonic TX-32LXD500 (som förövrigt vann bästa LCD 2005 och står sig mycket bra fortfarande fast kostar fortfarande nästan lika mycket).
Den har en inbyggd DVB tuner som funkade klockrent i england och det var riktigt smidigt med TV guide etc etc. Här i svea har jag bott i två lägenheter ("com hem" hus) och har inte lyckats få tunerna att plocka upp några TV signaler. Lite irriterande. Nu är det inte ett jätteproblem för jag kan kolla på TV via DVD recordern och kollar inte så mycket på TV ändå men men.
Först trodde jag att digital standarden var annorlunda mellan england och sverige men jag har inte lyckata få något klart svar på det varken när jag pratade med Panasonic sverige eller Com hem.
Jag kollar inte mycket på TV och har inget intresse av att betala för att se på gratis kanalerna så jag plockade upp en separat digital box som skulle låta mig göra just det (utifall det var skillnad i standarderna). Men den kunde inte heller hitta några kanaler så jag utgår ifrån att man måste ha någon av com hem godkänd box eller så. (Någon som har en aning?)

Min panasonic ska uppdatera sin mjukvara då och då automatiskt via antennen men det kan den ju inte göra nu men det hade den förmodligen inte kunnat göra ändå eftersom den inte står i UK. Det kan vara värt att tänka på för dom som vill importera.

99 köpte jag en Samsung 15 tums LCD monitor/TV i england. Den funkar klockrent i sverige (och funkar fortfarande) men det är ju då en analog tuner.

Så kortfattat så funkar TVn utmärkt, ljud/bild funkar precis som i UK men det kan värt att fundera på det här med firmware uppdateringar och integrerad digital TV tuner.

-Jan

Postad 14 januari 2007 - 11:20

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Koppla in en bordsantenn och testa vetja, du kan inte få in digitala boxerkanaler i ett comhem-nät!

Postad 14 januari 2007 - 14:16

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Skitdyrt, från Tyskland hade det varit mindre än halva priset på frakten.

England ska man aldrig beställa större saker från, frakterna är sanslösa som ovan och det beror på att dom ligger isolerade mot övriga EU, dvs vatten till kontinenten och det blir alltid dyrare då.

Postad 14 januari 2007 - 15:16

jalmqvist
  • jalmqvist
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Junkan:

Jag beställde in inomhus antenn idag (kollade runt lite på forumet här och kom fram till Televés Mira) för att se om det funkar. Jag kan lägga inlägg på denna tråden sedan med resultatet.

-jan

Postad 14 januari 2007 - 15:54

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0

Junkan:

Jag beställde in inomhus antenn idag (kollade runt lite på forumet här och kom fram till Televés Mira) för att se om det funkar. Jag kan lägga inlägg på denna tråden sedan med resultatet.

-jan

<{POST_SNAPBACK}>

Vore kanonbra, det är nog många som vill veta, vad jag hört så har de ett annat text-tv system i england och det kan ju kanske ställa till det med textning av program.

Postad 14 januari 2007 - 17:55

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag köpte en DVD-inspelare i England till min bror för ett par är sedan och den hade inte VHF-bandet dvs kanalerna upp till 21(?). Han lyckades inte få in några analoga kanaler från Com Hem. Nu gjorde inte det så mycket eftersom han hade Com Hems digitalbox. Jag tror inte heller att de har Nicam ljud men jag är inte helt hundra på det. Hur det fungerar med DVB vet jag inte.
/Anders

Postad 16 januari 2007 - 10:14

Unregistered7c02b5c4
  • Unregistered7c02b5c4
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
http://www.hiwayhifi...fo/delivery.asp

Postad 16 januari 2007 - 12:17

dankenownz
  • dankenownz
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag är verkligen intresserad att göra en beställning från england.. Jag har läst och klurat nu i några dagar och det lutar mot en SHARP LC46XD1E, kan inte se att det skiljer nånting mellan den engelska verisionen av tvn och den svenska modellen.. Båda använder ju DVB-T och ljudet och texten verkar inte vara annorlunda.. :)

Postad 16 januari 2007 - 12:48

Unregistereda1718c35
  • Unregistereda1718c35
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Är också intresserad men samtidigt är det enklare att köpa lokalt om man vill reklamera eller liknande.
Är det säkert att dom har samma standarder på allt? Man kan fortfarande ta garantiärenden mm genom sharp antar jag. Verkar dock som om dom flesta tar det genom återförsäljaren vilket säkert är enklare och i vissa fall bättre.

Postad 16 januari 2007 - 15:05

jalmqvist
  • jalmqvist
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Enklare att köpa i sverige visst men när det skiljer typ 10 000 (SHARP LC46XD1E) så börjar man ju fundera. Det är alltså 35% billigare.
Jag väntar fortfarande på min bordsantenn så jag kan försäkra mig om att TVn jag har nu (som är från UK) funkar med de svenska signalerna.

-janne

Postad 16 januari 2007 - 22:52

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej wulff1133

Roligt att stöta på din tråd :D då jag själv håller på för fullt att undersöka en eventuell import av samma Sharp modell som du skriver om.

Har kommit fram till följande:
1. Jag har varit i kontakt med åtskilliga butiker och som Berggren skriver här i tråden så är det nästan omöjligt att hitta en butik som vill leverera till Sverige. Nu har jag dock lyckats att hitta en: 247av.com
Se svaret från butiken längre ner.

2. Butiken är VeriSign Secured men det är omedelbart ingen garanti för att alla regler överhålls. Jag har kontaktat Konsument Europa för att höra om butiken har fått några anmärkningar och dom lovade att undersöka och återkomma till mig så fort som möjligt.

3. Jag arbetar själv för en elektronikförsäljare och har därför även bett en av våra servicetekniker kontrollera att det inte uppstår några problem med själva produkten. Strömmen är inget problem men man får köpa ett annat uttag till TV´n här i Sverige då det engelska uttaget innehåller en sorts säkring. Det är, enligt serviceteknikern på mitt jobb, inget som helst problem på Sharp modellerna eftersom att det går att plocka bort hela strömsladden - samma princip som en strömsladd till en dator B)

4. Har även kontaktat Sharp Sverige för att höra om hur det fungerar med garantin. Butiken i England har 1 års garanti men jag förstår det som att det då förutsätter då garantireparation i England. Avvaktar svar om Sharp om det är möjligt att utnyttja garantin i Sverige. Återkommer så fort jag vet mer om detta.

5. DVB-T & analog mottagning är inget problem. Enligt serviceteknikern är det B/G vi använder för det analoga och det finns med i specifikationen. Dom digitala som stöds är VIAaccess, Crypto Works, Aston Cam, Nagra Vision, Irdeto och MR Cam. Ljudet är inte längre ett problem.
Om jag inte är fel på det så tror jag tex att Boxer använder sig av VIAccess, men här får någon gärna rätta mig om jag har fel.

Jag och en kompis funderar på att beställa en i dagarna om det visar sig vara ett positivt svar från Sharp samt Konsument Europa. Eftersom frakten kommer att kosta ca. 4500-5000 :P och om du eller någon annan funderar på att slå till samt bor eller har nära Malmö så vore det en fördel om vi kunde beställa tillsammans.

Du kan nå mig på [email protected] eller [email protected]

Svar från butik:
Hi Rickie

We have supplied many items to Sweden..
The model being supplied here is a UK model and comes to work on a 220volts,50HZ with a UK power lead. You will need to get the plug sorted to suit your end..

As regards the cost of freight it is about £280 delivered to you.

Hope this information is enough.

Regards,
Customer Services | 247av.com
tel: +44 (0)870 745 9692 fax: +44 (0)870 745 9693
www.247av.com

Postad 17 januari 2007 - 15:13

jalmqvist
  • jalmqvist
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

*snip*

We have supplied  many items to Sweden..
The model being supplied here is a UK model and comes to work on a 220volts,50HZ with a UK power lead. You will need to get the plug sorted to suit your end..

As regards the cost of freight it is about £280 delivered to you.

*snip*

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter ju bra. Totalpriset hamnar på ca 25-26k då med frakt och det är ju ganska många tusenlappar billigare (en PS3a typ :()
Själv kommer jag nog att plocka en från England men inte riktigt än (måste få deklarationen fixad först så jag vet om jag har råd eller inte :)).
Jag vet inte om man tjänar så mycket på att samleverera (någon som vet?) men om någon i göteborgsområdet funderar på att plocka hem en i mars/april så hojta så kan vi kolla upp det.
min mail: [email protected]

ps. Hiwayhifi (länk i ett tidigare inlägg) skickar också till svea och då kostar det £320.01 för 46" och 42".

Redigerat av jalmqvist, 17 januari 2007 - 15:14.

Postad 17 januari 2007 - 22:18

Pentagon
  • Pentagon
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Ett alternativ, om det är många som är intresserade av att köpa, är att åka ner och hämta.

DFDS Seaways har ju slutat med Gbg.-Newcastle, med dom kör Esbjerg-Harwich.

Körde en liten koll, och det kan se ut såhär:
--------------------------------------------------------------------------------

Esbjerg to Harwich Total Payable: €540.00

2 Passengers (2 adult) (Avg per person: €270.00)

Depart: Tue 06 February 2007

Esbjerg to Harwich 17h 45m DFDS Seaways
Depart: 18:45 Arrive: 11:30 (+1 day)

Vehicle: Volvo V70 (2004) (Car)
Caravan / Trailer: not required
Accommodation / Seating: 2 berth lower outside cabin (shower/wc)

--------------------------------------------------------------------------------

Return: Fri 09 February 2007

Harwich to Esbjerg 18h DFDS Seaways
Depart: 18:00 Arrive: 13:00 (+1 day)

Vehicle: Volvo V70 (2004) (Car)
Caravan / Trailer: not required
Accommodation / Seating: 2 berth lower outside cabin (shower/wc)

Räknade med två pers i bil, och en vanlig V70. Man kan få in ganska många platta paket i en sådan.

Sträckan Gbg.-Esbjerg, ligger på ca. 55 mil enkelväg.

Tillägg:

Kollade hur det skulle bli med fyra pers i fyrbäddshytt, om man tog med sig en släpa på 4m med maxhöjd 1,85m, och då blev priset enligt följande:

Esbjerg to Harwich Total Payable: €787.00

4 Passengers (4 adult) (Avg per person: €196.75)

Redigerat av Pentagon, 17 januari 2007 - 22:24.

Postad 17 januari 2007 - 22:34

dankenownz
  • dankenownz
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
lät inte som nåt vidare alternativ lär jag säga..

Postad 18 januari 2007 - 07:10

jalmqvist
  • jalmqvist
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Fick hem min bordsantenn igår som jag kopplade till min panasonic med inbyggd DVB-T som jag köpt i England (för att dubbelkolla så att allt funkar med en importerad maskin). Allt såg ut att funka fint men det konstiga var att det verkar som om klockan går en timme fel. På panasonicen så kan man alltså inte ställa klockan manuellt för den ska plocka upp den automagiskt. Den verkar alltså plocka upp brittisk tid på något underligt sätt. Vet inte riktigt vad det beror på.
Jag har aldrig kört "riktig" digital TV här i sverige (kollar inte så mycket på TV) men i England så fanns det en motsvarighet till text TV på digital kanalerna. Något sådant fick jag inte att funka här. Vad ska hända när man trycker på text-TV knappen här i svea om man kollar digitalt?

På det stora hela så verkar det funka utan problem. För strömmen har jag bara en adapter men om det är så som ricki1976 sa att det är typ PC sladd i sharpen så är ju inte det ett hinder direkt. Menyer etc kommer ju inte på svenska och det kan bli lurigt att visa svenska tecken i guiden etc men det kan man ju leva med.
Men jag ska ju inte plocka upp en ny TV än på ett par månader så man vet ju aldrig vad som händer med priset här hemma.

-j

Postad 18 januari 2007 - 07:53

Pentagon
  • Pentagon
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, med sändningskostnad på 4 till 5 tusen pix, så hamnar man på ungefär samma kostnad. Men då ser man också vad man köper, och är själv ansvarig för hanteringen. Och ett plus i kanten är att man får säkert en trevlig resa med nya polare, och några mysiga pubkvällar i England.

Postad 18 januari 2007 - 10:55

dankenownz
  • dankenownz
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, med sändningskostnad på 4 till 5 tusen pix, så hamnar man på ungefär samma kostnad. Men då ser man också vad man köper, och är själv ansvarig för hanteringen. Och ett plus i kanten är att man får säkert en trevlig resa med nya polare, och några mysiga pubkvällar i England.

<{POST_SNAPBACK}>

4-5000 tusen säget du? vi säger att man är två lr fler som delar på fraktkostnaden.. vi säger 2500 till 1500 :- per skalle för frakten beroende på hur många som beställer, samtidigt så lär väll du köpa den i butik då och jag tror inte den är lika billig i butik som på nätet.. Okej kanske att man får en trevlig resa med polarna men, om du lägger till kostnaderna på dina "mysiga" pubkvällar och allt annat som kostar runt omkring så tror jag inte det är något bra alternativ.. Då blir det nog billigare att köpa den i Sverige för din del :)

Postad 18 januari 2007 - 16:35

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Fick hem min bordsantenn igår som jag kopplade till min panasonic med inbyggd DVB-T som jag köpt i England (för att dubbelkolla så att allt funkar med en importerad maskin). Allt såg ut att funka fint men det konstiga var att det verkar som om klockan går en timme fel. På panasonicen så kan man alltså inte ställa klockan manuellt för den ska plocka upp den automagiskt. Den verkar alltså plocka upp brittisk tid på något underligt sätt. Vet inte riktigt vad det beror på.
Jag har aldrig kört "riktig" digital TV här i sverige (kollar inte så mycket på TV) men i England så fanns det en motsvarighet till text TV på digital kanalerna. Något sådant fick jag inte att funka här. Vad ska hända när man trycker på text-TV knappen här i svea om man kollar digitalt?

På det stora hela så verkar det funka utan problem. För strömmen har jag bara en adapter men om det är så som ricki1976 sa att det är typ PC sladd i sharpen så är ju inte det ett hinder direkt. Menyer etc kommer ju inte på svenska och det kan bli lurigt att visa svenska tecken i guiden etc men det kan man ju leva med.
Men jag ska ju inte plocka upp en ny TV än på ett par månader så man vet ju aldrig vad som händer med priset här hemma.

-j

<{POST_SNAPBACK}>

Just den Sharp modell som hänvisas till i det här forum har Svensk OSD och en svensk manual kan man ladda ner från Sharps hemsida.

Uttdrag från den engelska manualen
OSD Language: English/German/Frebch/Italian/Dutch/Swedish/Portoguese/Finnish/Turkish/Greek/Russian/Polish

Någon som vet mer precist angående Text-TV? Surt att köpa om det inte fungerar!

Postad 19 januari 2007 - 00:02

Pentagon
  • Pentagon
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Har jämfört både den engelska och den svenska manualen. Båda hänvisar till samma analoga Text-TV standard, så det borde inte vara något problem.

Postad 19 januari 2007 - 22:11

dankenownz
  • dankenownz
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
vad händer kan vi få lite "updates"? jag vill ha min 46"a! :unsure:

Postad 20 januari 2007 - 13:19

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
Hur blir det någon som gjort en beställning?
Någon som vet vad butikspriset ligger på? Skiljer det mycket?
Tänkte om man kunde be någon som bor där skicka hem den till Sverige!

Postad 20 januari 2007 - 17:16

Aminadze
  • Aminadze
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har ju beställt min 42:a här hemma men den levereras inte förän mitten av februari. butiken har sagt att jag kan få mina pengar tillbaka om jag så önskar. för dom pengarna verkar man ju kunna få en 46:a i England så om någon här vet hur man ska gå tillväga eller tänkt åka så är jag sugen!!! Bor i Borås men är flexibel. Eller om någon har lyckats få en levererad till sverige från england....
Lite brottom dock om jag ska hinna kräva tillbaka pengar som jag lagt på 42:an.

Postad 20 januari 2007 - 23:52

dankenownz
  • dankenownz
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
kanske ska skriva vad dom svara när jag fråga om fraktkostnaden på sharpen..

Från: Vimal Arora <[email protected]>

Hi

Approx cost for insured delivery for this will be around £300.00/£350.00

Regards,

Hi Way Hi Fi Ltd

Postad 23 januari 2007 - 11:16

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
En liten snabbkoll på UPS hemsida ger en fraktkostnad med UPS Standard, ca fem dagars leveranstid, på £140, alltså närmare 2000 kronor.

Förutsättningarna är då ett paket, från Birmingham (där jag har en kontakt) till Stockholm, som inte är riktigt lika stort som en Sharp 46". Skriver man in ett paket med korrekt storlek (eller i alla fall min gissning, dvs 125*40*85) så får man inte skicka paketet eftersom det då överstiger 330 cm i längd+omkrets ( omkrets = 2*bredden+2*höjden)!!

Man kan säkert få mer exakta upplysningar om man ringer UPS.

Postad 23 januari 2007 - 14:28

meeep
  • meeep
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hörde med krishav.co.uk om frakt osv på Sharp 46an:
good afternoon erik -

no problem to ship the set to sweden - costs will be £175.00 / gbp we can ship tomorrow - transit time around 5 days straight to your door

warranty is eu for 12months you can take it to sharp sweden for any service required under warranty

please advise if you wish to proceed to purchase

many thanks

Sincerely,

John Dogra

Krish AV Limited
488-490 Chiswick High Road
Chiswick, London
W4 5TT

Dom har ju hyfsat pris också, typ 20400:
http://www.krishav.c...&idCategory=497

2500 är ju rätt saftigt för frakt men det skiljer ju fortfarande typ 7000! mot svenska priset.. sen får man ju tydligen 2 års garanti från svenska sharp gentemot 1 år från engelska.. men är det värt 7000? hehe

Postad 23 januari 2007 - 17:02

mr_smoko
  • mr_smoko
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
jag har också kontaktat krishav.co.uk och fick ett liknande svar.
jag undrar vad som menas med insured delivery (ca 300 pund) som det diskuteras i inläggen här, är det en försäkrad frakt och är det därför den är dyrare än krishav.co.uk frakt på 175 pund?

Postad 25 januari 2007 - 11:57

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har nu äntligen fått svar från Konsument Europa - som väntat!

Svar
Hej Rickie,

Konsument Europa har inga uppgifter om det här företaget, vilket innebär att ingen konsument har kommit till oss pga problem med företaget.
Detta är dock ingen garanti för att företaget är seriöst.

Det du ska tänka på är:
- Betala inte in pengar via Wwstern Union
- Sök på internet för information om företaget, om åsikter från andra köpare och ifall adressen verkar vara korrekt
- Och, ifall ett pris eller en vara verkar för bra för att vara sann...så är den oftast för bra för att vara sant. Så sunt förnuft är bra att ha i ryggsäcken när man handlar via nätet.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Malin Andersson
Jurist
Konsument Europa
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad

Beställning :)
Jag har efter "ganska" mycket mailkontakt med butiken 247AV äntligen beställt mina produkter - 2 st SHARP 46".

Allt som allt blir det £3511,50. Frakten utgör £480,00. Det blir trots allt då billigare att köpa i England. Dom tar inte utländska kort så betalning sker som banköverföring men eftersom att jag har kollat upp företaget och har deras VAT. och registreringsnummer så känner jag mig ganska trygg. Dessutom har mailkontakten varit SUPERB.

Leveransen ska ta 5-7 dagar men jag räknar med ca. 10.

Butiken meddelade mig att dom igår även fått in en annan beställning av 2 Nos skärmar som också ska levereras till Malmö - kul! :angry:

Återkommer med mer information om leverans!

Postad 30 januari 2007 - 12:44

meeep
  • meeep
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Svar
Hej Rickie,

Konsument Europa har inga uppgifter om det här företaget, vilket innebär att ingen konsument har kommit till oss pga problem med företaget.

Det du ska tänka på är:
- Sök på internet för information om företaget, om åsikter från andra köpare och ifall adressen verkar vara korrekt
- Och, ifall ett pris eller en vara verkar för bra för att vara sann...så är den oftast för bra för att vara sant. Så sunt förnuft är bra att ha i ryggsäcken när man handlar via nätet.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Malin Andersson
Jurist
Konsument Europa
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad

Beställning  :D
Jag har efter "ganska" mycket mailkontakt med butiken 247AV äntligen beställt mina produkter - 2 st SHARP 46".

Allt som allt blir det £3511,50. Frakten utgör £480,00. Det blir trots allt då billigare att köpa i England. Dom tar inte utländska kort så betalning sker som banköverföring men eftersom att jag har kollat upp företaget och har deras VAT. och registreringsnummer så känner jag mig ganska trygg. Dessutom har mailkontakten varit SUPERB.

Butiken meddelade mig att dom igår även fått in en annan beställning av 2 Nos skärmar som också ska levereras till Malmö - kul!  B)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur går det, har du fått någon TV? Väntar med spänning! ;)

Postad 30 januari 2007 - 21:08

rickie1976
  • rickie1976
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Svar
Hej Rickie,

Det du ska tänka på är:

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Malin Andersson
Jurist
Konsument Europa
Konsumentverket
Box 48
651 02 Karlstad

Beställning  :D

Butiken meddelade mig att dom igår även fått in en annan beställning av 2 Nos skärmar som också ska levereras till Malmö - kul!  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur går det, har du fått någon TV? Väntar med spänning! :P

<{POST_SNAPBACK}>

Nope! Inte ännu men efter att jag överfört pengarna får jag en statusmail från dom varje dag. Senaste idag där dom skrev att dom fortfarande inte fått pengarna men det var väntat eftersom att pengarna överfördes i fredags eftermiddag.

Skriver så fort jag vet mer!

Postad 31 januari 2007 - 18:20

javlahardrock
  • javlahardrock
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Nån som vet om man kan åka och hämta ut en 46a i någon av dessa engelska nätaffärer? Har pratat med några kompisar om att bila ner till tyskland o köpa lcd, men det verkar ju nästan bättre att åka till england. Då måste man ju dock veta att butiken i fråga har tvn på lager..

Postad 31 januari 2007 - 22:39

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

2500 är ju rätt saftigt för frakt men det skiljer ju fortfarande typ 7000! mot svenska priset.. sen får man ju tydligen 2 års garanti från svenska sharp gentemot 1 år från engelska.. men är det värt 7000? hehe

<{POST_SNAPBACK}>

När jag ringde Sharp Sverige innan jul så finns inte 2års garanti längre. 1år garanti är det. Dom kan ju ändrat igen?

Redigerat av StevenStevenL, 31 januari 2007 - 22:47.

Postad 31 januari 2007 - 23:17

meeep
  • meeep
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

När jag ringde Sharp Sverige innan jul så finns inte 2års garanti längre. 1år garanti är det. Dom kan ju ändrat igen?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad skumt, alla ÅF jag pratat med har sagt 2 år. Även sharp. Minns iofs inte om detta var innan eller efter jul.. han kanske hade fel?

Postad 01 februari 2007 - 08:26

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Vad skumt, alla ÅF jag pratat med har sagt 2 år. Även sharp. Minns iofs inte om detta var innan eller efter jul.. han kanske hade fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har rätt. Sharp hade 3års garanti men ändrade till 2år. Det var Elgiganten som sa 1år. Man blir förvirrad när man ringer runt för mycket. :)

Postad 01 februari 2007 - 11:02

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Hörde med krishav.co.uk om frakt osv på Sharp 46an:
good afternoon erik -

no problem to ship the set to sweden - costs will be £175.00 / gbp we can ship tomorrow - transit time around 5 days straight to your door

warranty is eu for 12months you can take it to sharp sweden for any service required under warranty

please advise if you wish to proceed to purchase

many thanks

Sincerely,

John Dogra

Krish AV Limited
488-490 Chiswick High Road
Chiswick, London
W4 5TT

Dom har ju hyfsat pris också, typ 20400:
http://www.krishav.c...&idCategory=497

<{POST_SNAPBACK}>

Sharp Sverige gällande garantin för lcd ej köpta i Sverige.
-Sharp, 1års reparations garanti på saker vi kan laga. Pixel fel, byte av panel, byte av större kretskort då ska tv:n skickas till det landet den är köpt.
Jag antar man få stå för retur frakten oxå?

Nu vet jag inte hur kvaliten är på en Sharp tv. Min Sony tjockis har hängt med i 15år nu utan att klaga, ta på trä.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.