Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

iriver Clix vs iAUDIO D2

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 maj 2007 - 12:03

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Nu börjar du låta som en onoff-försäljare! ;) Användare på Clixhere forumet skriver om högre bitrater som det kodat med och lyckats spela på clix2:an.

<{POST_SNAPBACK}>

:P

Ja, då är det ju bara att gratulera dem. Det jag skrev är ju det officiella som den i alla fall alltid klarar. Sen är det som du säger möjligt att den klarar mer än så. :)

Postad 22 maj 2007 - 19:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Du Sean, såg den underbara testen mellan AMOLED och TFT LCD skärmar lite längre upp på sidan. Är TFT LCD:n samma som sitter i typ Ipod video??

Postad 22 maj 2007 - 22:08

Xhit
  • Xhit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Du Sean, såg den underbara testen mellan AMOLED och TFT LCD skärmar lite längre upp på sidan. Är TFT LCD:n samma som sitter i typ Ipod video??

<{POST_SNAPBACK}>

TFT LCD är det som sitter i det flesta platta tv-apparater, monitorer och displayer idag. Enkelt talat så bygger det på att kristaller filtrerar ljus för att skapa färger. Vitt är således ingen filtrering medan svart är filtrering av alla färger. Denna typ kräver att ljus projiceras på dem och ofast är det bakgrundsljus som är inbyggt i displayen,

OLED bygger på att varje liten pixel alstrar ljus av sig självt, lite som stora jumbotroner gör fast i mycket mindre skala. Detta för med sig vissa fördelar, t ex så blir kontrasten mellan vitt och svart väldigt bra eftersom svart vekligen blir helt svart. Dessutom för det med sig att skärmen kan betraktas ifrån alla vinklar 180 grader. Den kan också vara ljuststarkare än en TFT LCD och klara solljus bättre, men om den är bättre beror också på hur kraftiga ljus en specifik LCD panel klarar av.

iPod Videos display är av typen TFT LCD men den är i jämförelsen rätt dålig eftersom den endast klarar av att visa 65 000 färger medan displayen på D2:an klarar av att visa hela 16 miljoner färger.

Postad 22 maj 2007 - 22:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, Xhit har redan gett dig lite mer info. Du kan alltid kolla på Samsungs sida för just AMOLED på följande sida (som jag tycker är riktigt snygg, men kanske inte så lättnavigerad):
http://amoled.samsungsdi.com/

Postad 25 maj 2007 - 15:34

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Jag förstår de olika teknikerna men det finns ju även olika typer av kvalité på TFT LCD skärmar (Transreflective LCD i Ipodens fall). Frågan var dock, den som jämfördes med AMOLED skärmen, var den av ipod kvalité eller var den sämre/bättre? Min polare har en Ipod Video (är kanske lite väl på honom om apple ibland.. lol) och den är det ändå ganska bra kvalité på. Ska bli kul att jämföra Ipoden med Clixen! ;)

Postad 25 maj 2007 - 16:28

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

Jag förstår de olika teknikerna men det finns ju även olika typer av kvalité på TFT LCD skärmar (Transreflective LCD i Ipodens fall). Frågan var dock, den som jämfördes med AMOLED skärmen, var den av ipod kvalité eller var den sämre/bättre? Min polare har en Ipod Video (är kanske lite väl på honom om apple ibland.. lol) och den är det ändå ganska bra kvalité på. Ska bli kul att jämföra Ipoden med Clixen! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Jag har ingen aning om exakt vilken skärmtyp som sitter i D2 så det får någon entusiast svara på från iAudio för nu tar jag helg! :) Jag vet i alla fall att AMOLED spöar allt som finns i skärmväg idag. hihi

Ha en grymt bra helg! ;)

Postad 25 maj 2007 - 18:23

Xhit
  • Xhit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Jag förstår de olika teknikerna men det finns ju även olika typer av kvalité på TFT LCD skärmar (Transreflective LCD i Ipodens fall). Frågan var dock, den som jämfördes med AMOLED skärmen, var den av ipod kvalité eller var den sämre/bättre? Min polare har en Ipod Video (är kanske lite väl på honom om apple ibland.. lol) och den är det ändå ganska bra kvalité på. Ska bli kul att jämföra Ipoden med Clixen! :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är denna skärm som sitter i D2:an: http://www.samsung.c.../LTV250QV_1.htm

Åk till affärerna och titta och känn på dom, det är det som är viktigast. Man kan snacka hur mycket teknik som helst men det bästa är alltid att testa prylarna innan.

Postad 29 maj 2007 - 21:04

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4 558 inlägg
  • 0
Tack för era svar men det va inte D2:s skärm jag undrade över, det var Ipod Videons. :blink: Ska definitivt testa dem sida vid sida någon gång!

Postad 05 augusti 2007 - 18:12

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0

EDIT: Ska passa på att tillägga att du i Clix kan skifta mellan MTP och UMS i spelaren i Settings. Med Clix behöver du således heller inget externt program som iriver plus 3 eller WMP 11, om du inte verkligen vill använda det såklart. Du har full valmöjlighet.

<{POST_SNAPBACK}>

Gäller detta också "gamla Clix", eller bara Clix2 som du mest skriver om i inlägget? Någon annan som vet?

...och är det också i "UMS-läge" och minst XP som gäller?

Redigerat av tommypeters, 05 augusti 2007 - 18:12.

Postad 05 augusti 2007 - 21:24

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0

EDIT: Ska passa på att tillägga att du i Clix kan skifta mellan MTP och UMS i spelaren i Settings. Med Clix behöver du således heller inget externt program som iriver plus 3 eller WMP 11, om du inte verkligen vill använda det såklart. Du har full valmöjlighet.

<{POST_SNAPBACK}>

Gäller detta också "gamla Clix", eller bara Clix2 som du mest skriver om i inlägget? Någon annan som vet?

...och är det också i "UMS-läge" och minst XP som gäller?

<{POST_SNAPBACK}>

Gäller bara Clix2 och inte den gamla.

Postad 05 augusti 2007 - 22:19

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2 279 inlägg
  • 0
Tack, då går den bort av dubbel anledning (också pga att man måste köpa till en usb-laddare för att kunna ladda den på resa). Då är det bara T60 kvar från iRiver (har UMS, har vanligt AAA-batteri).

Har iAudio någon spelare med UMS + vanliga batterier eller medföljande laddare, 4GB flash, endast musiken är viktig och inte video...? Eller något annat märke med bra ljudkvalitet?

Postad 24 augusti 2007 - 13:24

Koffe_WhatTheFuckHiFi
  • Koffe_WhatTheFuckHiFi
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Premiärpost här. Hej på er alla!

[quote=sean.wiklund]Och jag kan sätta pengar på att du i en blindtest inte skulle kunna skilja 10 st MP3-låtar i 320 kbps mot samma filer i FLAC i slumpad ordning på din D2, eller Clix2 för den delen. Det krävs betydligt bättre ljudchip och en fet stereo för det. Kolla bara alla trådar här i forumet om "MP3 vs CD" och se hur många som röstar fel, för det låter så otroligt snarlikt och jag tror inte det minsta på att du bara lyssnar på klassisk musik (där man hör skillnaderna som tydligast) men om du gör det så, då passar D2 dig utmärkt. FLAC är på väg i uppdateringen av Clix2 som kommer inom en mycket snar framtid enligt uppgifter från vår kontakt i Korea på kontoret. Så än så länge har den inte stöd för FLAC, men det kommer.
/quote]
Jag kan bara instämma. Man kan inte skilja en bra mp3:a från en flac med hörseln. Jag har varit med och testat och det går inte (om man tänker efter är det själva poängen med mp3-komprimering). Men det finns andra starka skäl att spara sin omsorgsfullt rippade musiksamling i flac. Om man skall vara uppriktigt så är det som gäller. De andra proprietära lossless formaten "faller" just på att de är proprietära - vill du att Apple eller MS skall få betämma om du får spela din skivsamling eller inte - om en så där, tio år?

Då är det lite glädjande att läsa att ni kommer att lägga till flac.

Om det inte finns stöd för detta kommer man att tvingas transkoda vid varje överföring till spelaren (alt. spara all musik i två format). Modeller som inte stöder flac måste man därför ställa sig tveksam till.

Redigerat av Koffe_WhatTheFuckHiFi, 24 augusti 2007 - 13:27.

Postad 25 augusti 2007 - 21:29

Keng
  • Keng
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0

Tack, då går den bort av dubbel anledning (också pga att man måste köpa till en usb-laddare för att kunna ladda den på resa). Då är det bara T60 kvar från iRiver (har UMS, har vanligt AAA-batteri).

Har iAudio någon spelare med UMS + vanliga batterier eller medföljande laddare, 4GB flash, endast musiken är viktig och inte video...? Eller något annat märke med bra ljudkvalitet?

<{POST_SNAPBACK}>

iAUDIO D2, UMS och batteriladdare på köpet :)

Postad 19 september 2007 - 20:29

Unregistered0799e6d1
  • Unregistered0799e6d1
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Gammal tråd , jag vet :) . Men var helt tvungen att säga att Clix 2 är den snyggaste , bästa mp3n jag nånsin ägt eller sett ;> .. En kompis som har iAudio och skärm mässigt så slår clixen den rätt hårt (iaf min åsikt). Satt och tittade på en 1,5 timme lång film , Helt utan problem (förutom lite ont i nacken)

Ber om ursäkt för eventuella stav fel ^^.

Redigerat av Unregistered0799e6d1, 19 september 2007 - 20:32.

Postad 17 december 2007 - 15:43

Koffe_WhatTheFuckHiFi
  • Koffe_WhatTheFuckHiFi
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
OK. Jag skall köpa en spelare i julklapp till min sambo. Jag köper den i butik imorgon. Det blir en clix2 om:

1. Patchen som ger flac finns ute NU! Jag orkar inte transcoda 100 Gb med filer. Att patchen kommer "sen" räknas inte med mindre än att jag får en garanti som tillåter mej att häva köpet (pengarna tillbaka) om patchen inte kommer.
2. Den inte kräver MP11. Jag kör slimserver på win. Min sambo kör linux så den måste gå att montera via USB.

Tacksam för svar :-)

Redigerat av Koffe_WhatTheFuckHiFi, 17 december 2007 - 15:43.

Postad 17 december 2007 - 16:41

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2 179 inlägg
  • 0

OK. Jag skall köpa en spelare i julklapp till min sambo. Jag köper den i butik imorgon. Det blir en clix2 om:

1. Patchen som ger flac finns ute NU! Jag orkar inte transcoda 100 Gb med filer. Att patchen kommer "sen" räknas inte med mindre än att jag får en garanti som tillåter mej att häva köpet (pengarna tillbaka) om patchen inte kommer.
2. Den inte kräver MP11. Jag kör slimserver på win. Min sambo kör linux så den måste gå att montera via USB.

Tacksam för svar :-)

Hej!

1. Det gör den tyvärr inte, så då är den ute ur leken. Sorry.

2. WMP11 fungerar galant om du väljer MTP-läget. WMP11 fungerar även i MSC-läget men då är den inte optimerad för WMP (såklart).

Postad 17 december 2007 - 20:24

Koffe_WhatTheFuckHiFi
  • Koffe_WhatTheFuckHiFi
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Toppen! Då blir det något annat. Men jättetack för det snabba svaret! Super!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.