Premiärpost här. Hej på er alla!
[quote=sean.wiklund]Och jag kan sätta pengar på att du i en blindtest inte skulle kunna skilja 10 st MP3-låtar i 320 kbps mot samma filer i FLAC i slumpad ordning på din D2, eller Clix2 för den delen. Det krävs betydligt bättre ljudchip och en fet stereo för det. Kolla bara alla trådar här i forumet om "MP3 vs CD" och se hur många som röstar fel, för det låter så otroligt snarlikt och jag tror inte det minsta på att du bara lyssnar på klassisk musik (där man hör skillnaderna som tydligast) men om du gör det så, då passar D2 dig utmärkt. FLAC är på väg i uppdateringen av Clix2 som kommer inom en mycket snar framtid enligt uppgifter från vår kontakt i Korea på kontoret. Så än så länge har den inte stöd för FLAC, men det kommer.
/quote]
Jag kan bara instämma. Man kan inte skilja en bra mp3:a från en flac med hörseln. Jag har varit med och testat och det går inte (om man tänker efter är det själva poängen med mp3-komprimering). Men det finns andra starka skäl att spara sin omsorgsfullt rippade musiksamling i flac. Om man skall vara uppriktigt så är det som gäller. De andra proprietära lossless formaten "faller" just på att de är proprietära - vill du att Apple eller MS skall få betämma om du får spela din skivsamling eller inte - om en så där, tio år?
Då är det lite glädjande att läsa att ni kommer att lägga till flac.
Om det inte finns stöd för detta kommer man att tvingas transkoda vid varje överföring till spelaren (alt. spara all musik i två format). Modeller som inte stöder flac måste man därför ställa sig tveksam till.
Redigerat av Koffe_WhatTheFuckHiFi, 24 augusti 2007 - 13:27.