Allt om Fujifilm FinePix F30, F31, F40 & F50
165 svar till detta ämne
Postad 13 augusti 2007 - 14:59
-fikabord-
-
-fikabord-
-
Rookie
-
1 inlägg
Joakim, tack för alla inlägg till att börja med.
Har lite frågor. Jag köpte mig en F30 i början av februari då jag skulle ut och resa efter att ha läst mycket bra om just denna kamera och att det egentligen inte skiljde så mycket mellan den och F31:an.. eller gör det det?
Jag har varit otroligt nöjd med de flesta av mina bilder jag tagit, kvalité osv. Väldigt bra köp, men det finns dock ett par saker som stört mig. (Tilläggas ska att det är min första digialkamera så att jämföra blir lite svårt för mig, tidigare använt många av mina vänners olika kameror när vi rest runt.)
1. De manuella inställningarna är inte helt manuella, man kan välja att ställa in slutartid eller bländaren men bara en av de båda. Den andra rättar in sig automatiskt vilket förstör lite av att få exprimentera på egen hand ibland.
2. Kan tycka att kameran har svårt att hantera olika ljus i samma bild. Där min vän använde en Canon-kompaktkamera och fick bra ljus hamnade min F30 alltid ett steg bakom med en överexponerad eller en underexponerad del. Ofta blev bilder "förgyllda" om jag nu kan beskriva det så, väldigt ljusa helt enkelt.
3. ISO över 800 är helt värdelöst så varför man äns har med de högre talen är för mig en gåta. Kvalitén är ivarje fall helt bortblåst.
Nu låter jag bitter, men det är jag verkligen inte. Är förutom dessa punkter väldigt nöjd, har fått mycket beröm av folk som testat kameran när jag vart ute och rest ska också tilläggas. Så bra är den verkligen. För mig får de gärna sno Canons funktion att alltid vända bilden rätt, tycker jag är guld.
Postad 24 augusti 2007 - 22:33
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Beklagar att svaret har dröjt.
De "manuella" inställningarna är lite begränsade, men i den här klassen är det svårt att räkna med annat. Det är lite ovanligt i den här prisklassen att det ens finns de manuella inställningar denna kamera erbjuder. Den avancerade versionen av F30/F31 heter S6500FD, den bygger på samma sensor men har en kropp som är bättre anpassad till sensors potential.
Det skiljer inte mycket mellan F30 och F31. Det som skiljer är ansiktsigenkänning och IR-överföring. De har även tweakat kameran för att bli av med eller lindra ett problem som låter väldigt likt det du upplevt med F30.
Det är nämligen ett problem som visar sig under ljusa förhållanden då kameran ibland får problem att exponera korrekt. Kameran har haft en förmåga att överexponera bilderna, något man har försökt arbeta bort i F31. Jag tycker att det borde ha gått att lösa genom en mjukvaruuppdatering, men de kan ha gjort en fuling och skippat det så att folk köper F31 istället. Ett tips är att kolla om det finns uppdaterad mjukvara till F30, besök deras hemsida eller kontakta Fujifilm.
Angående det angivna ISO-talet så kan jag hålla med om att över ISO800 sällan är användbart. Men som vanligt flashar tillverkarna gärna med specifikationer. Ett användbart ISO800 är hur som helst väldigt ovanligt, alla andra kompaktkameror i klassen ger användbara bilder bara upp till ISO400 och ibland ISO200.
Postad 28 augusti 2007 - 18:44
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Efter att ha läst mycket gött om F31FD och F40FD slog jag idag till på en F40FD. 31an hade de inte så den kunde jag inte testa eller för den delen köpa den 
I butiken stog jag en lång stund och testade denna och Ixus 75an. Hittade inga större skillnader på de i butiken så jag gick på alla andra omdömenen jag sätt. Kan ju inte bli sämre än min gamla Canon A70.
Nu har batteriet laddat klart och igång jag är. Rapp på fokus är den allt.. pang pang. Men i makro läge har den en tendens att ibland inte klara av att fokusera helt. Jag får ofta flytta kameran ett par cm bak medans fokus är på för att jag skall tycka det blir skarpt. Tilläggas bör att jag inte är närmare än min avstånd. Normal läge funkar detta dock bra och snabb är den ju. Bilderna blir välldigt skarpa och med naturliga färger.
USB anslutningen är även denna mycket snabbare än min gamla A70 trots att bilderna är mycket större.
Bilden generellt då.
Efter att ha till en börjat sätt ett ända myr krig mer eller mindre och varit mycket besviken har jag märkt att kameran är mycket känslig för små små rörelser vid bild ögonblicket. Belysning, inomhus med lampa och blixt blir det även någon slags hinna kring de flesta föremål. lite irriterande och lite gryn är det minsan lite av också. Faktiskt inte alls så imponerad av denna rent bildmässigt i normalläge mot min A70. Precis som A70 känns det som man måste ta 6 bilder med olika inställningar i manuellt läge innan man anser att man fått en bild som man vågar visa andra än sig själv. Makro bilderna är det dock hästlängders skillnad emot.
Återkommer om några 100 bilder..
Redigerat av Triton242, 28 augusti 2007 - 19:09.
Postad 28 augusti 2007 - 19:21
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Ladda gärna upp ett par exempelbilder i original som tydligt visar problemet du beskriver, så kan vi kanske hjälpa dig med tips på inställningar och dylikt.
Postad 02 september 2007 - 05:44
jimmyle
-
jimmyle
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej Joakim
Är det något fel på min nya F31 Autofocus ? Ett fladdrande ljud eller oljud från autofous motorn när den håller på att ställa in sig, 1 drygt sek innan den börja ta bilden. Om jag fotar med blixt på så slocknar skärmen upp till 2 sekunder fast batteriet är full laddat.
Jag tar kort inomhus med normal belysning utan dagsljus med Autoläge och alla andra lägen. Bilderna är fina.
Är det normal eller fel?
// Jimmy
Postad 02 september 2007 - 18:41
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Ett skorrande ljud när kameran ställer in autofokus och beräknar ljusnivåerna är normalt, oavsett vilken kamera det är. Vissa kameror är tystare, men ofta är då autofokusen långsammare istället.
Att skärmen stänger av sig när man använder blixt är inte heller ovanligt. Blixten i den här kameran är relativt stark, och när den använder full styrka så stängs skärmen av för att återladda blixten så att den blir redo att ta nästa foto med blixt.
Postad 06 september 2007 - 15:53
B-GEORGE
-
B-GEORGE
-
Användare
-
-
111 inlägg
Snart lanseras f50 runt 3000 kr i svergie men vet inte riktigt att det är värd att vänta på, även f31fd börjar komma in i lager igen för runt 2000kr, finns även f40fd för samma priset men problemet är att jag har en SD extrem kort på 2gb hemma så om jag köper f31an kommer jag inte kunna använda den.
F31,F40 eller F50?
Postad 06 september 2007 - 16:32
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Svårt att säga i dagsläget. Allt hänger på hur den presterar bildkvalitetsmässigt. Funktionsmässigt är F50 en bättre kamera, men de har pressat in så många pixlar att risken finns att bildkvaliteten blir lidande bara därför.
Postad 07 september 2007 - 12:24
Capone
-
Capone
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Efter att ha läst denna tråd om F31FD samt läst testen på www.dpreview.com så var valet av en ny kamera lätt. Jag lag en beställning på Digicom på tisdagen och igår torsdag så kom den.
Nu har jag bara knäppt ca 50 kort och filmat i 2 minuter, men jag är grymt nöjd med kameran med tanke på priset.
Postad 17 september 2007 - 20:54
JTL
-
JTL
-
Användare
-
-
105 inlägg
Köpte också en F31D och är väldigt nöjd hitils, har dock knappt hunnit ta några kort alls men kameran verkar ha många bra funktioner. Har tyvärr inte fått något minneskort ännu, har beställt ett men dustin hade inget i lager (vill köpa därifrån eftersom jag har fri frakt) Fick dock se att dom har detta i lager nu: Direktlänk: http://www.dustinhom...odID=5010105992Vad innebär "OLYMPUS XD FLASHMEDIA TYP M 2 GB MED PANORAMA" Fungerar det i kameran? Vill helst ha ett kort innan helgen eftersom jag tänkt använda kameran då. Mycket tacksam för snabba svar!
Postad 17 september 2007 - 21:19
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Ja, det fungerar. Kortet är lite långsammare än typ H-varianten, men alla kamerans funktioner fungerar som de ska ändå. xD-mediet är överhuvudtaget väldigt långsamt, så skillnaden mellan H och M är liten (jag har båda).
Postad 18 september 2007 - 04:35
Ankattakk
-
Ankattakk
-
Rookie
-
8 inlägg
Nu sitter man här mitt i natten och kan fortfarande inte bestämma sig för vilken kamera man ska ta. Har gjort tusen rundor på nätet för att spana efter den som passa mig bäst, priset var ganska skitsamma. Jag fetfastnade för Panasonics fx55 med 28mm vidvinkel och helt överlägsna videofunktioner. På något sätt när jag på skoj kikade lite billigare kameror så hitta jag f31fd och såg bilderna av den på dpreview - http://dpreview-img....dscf0765_gs.jpgGer helt klart mer känsla än någon annan kamera jag sett. Jag har inte ägt en stillbildskamera tidigare och nu undrar jag hur mycket jag kommer sakna 28mm vidvinkellinsen när jag ska komponera bilder och 3" lcd-skärmen när jag ska visa bilder på en fest? Jag har mest tittat på panasonics TZ3-bilder för att få en uppfattning om hur bilderna fx55 kommer ta är, men jag har känslan av att fujin är helt overkligt överlägsen när det gäller bildkvalitet, eller är det bara jag som har fått för lite sömn? Sen undrar jag hur ljudinspelningen är på fujin, är den bra så väger det rätt bra när jag ska välja mellan fujin och panyn. Enda punkten fujin är bättre än panyn är bildkvallen, jag försöker komma på om det är det enda som räknas.. Om du hade 4,5k vilken kamera skulle du ta då Joakim?  F40 tycktes vara ett bra alternativ då den är mindre än f30.. men nehe: http://forums.dprevi...essage=24723362
Postad 18 september 2007 - 08:53
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Tufft val. Generellt sett är Panasonic lite halvdåliga när det kommer till lågljusegenskaper, men å andra sidan är majoriteten av tillverkarna och deras kameror det då alla kör med sitt megapixelrace som mest gynnar sämre bildkvalitet. Det är tveklöst så att F31 ger mycket bättre bilder i sämre ljusförhållanden, men under bra/normala ljusförhållanden är de flesta kameror ganska likvärdiga. Vissa har det där lilla extra och det kan vara så att F31 har det men det är svårt att uttala sig om när FX55 fortfarande är rätt ny på marknaden.
Man ska dock inte underskatta vidvinkeln på 28mm, det är väl avsaknaden av detta samt lågljusegenskaperna som annars är kompaktkamerornas största nackdelar i dag. Man har mer användning än man tror av den där vidvinkeln. Så jag säger, är man mån om bra lågljusegenskaper är det F31 som gäller i dagsläget. Spelar det ingen större roll så tycker jag att FX55 kan vara värt ett test, Panasonic brukar inte göra bort sig utan levererar välbalanserade kameror.
Som jag har skrivit tidigare så är F31 bättre än F40 vad gäller bildkvaliteten, men F40 erbjuder ett tunnare format (dock till helheten en större kamera) och SD-stöd. Båda två är bra kameror, bildkvalitetsmässigt tror jag att även F40 står sig bra mot FX55, men det är bara FX55 som erbjuder 28mm vidvinkel av de här tre.
Postad 18 september 2007 - 13:54
Ankattakk
-
Ankattakk
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack för svaret!
Hehe nu beställde jag faktiskt precis en f31fd, över 1500kr billigare än panyn när man räknar med minneskort så. Jag vet att jag saknat en vidvinkellins otroligt när jag filmat men jag tror det har större betydelse då än på stillbilder. Eftersom det ändå kommer bli min första kamera så kändes det vettigare att köpa en ganska tråkig billigare kamera nu och sen uppgradera sig sen när pixelracet börjar avta och 28mm blivit standard  ... Iofs lär dom väl fortsätta krympa chippen o laga ännu mer slimmade kameror, bastards..
Jag resiza ner FX55 bilder till samma storlek som f31fds bilder och zooma in 100%, även dagsbilderna tyckte jag såg mycket bättre ut med f31fd men det behöver inte va helt vetenskapligt korrekt. Hoppas jag är tillräckligt stadig på handen för att åstadkomma lika bra bilder som dpreview utan optisk bildstabilisator bara  .
Lär väl ta en vecka innan jag har den då d där värdelösa jvla minneskortet inte fanns på lager. 7 dagars noja över att den kommer va för tjock o otymplig och alltför narrow när man ska fota, wee!
Postad 18 september 2007 - 15:54
mcbain
-
mcbain
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Nu har du kanske redan beställt men F50fd verkar ju ha dykt in i lager och kan ju vara intressant.
Postad 18 september 2007 - 17:04
Ankattakk
-
Ankattakk
-
Rookie
-
8 inlägg
Njae jag vill ändå inte lägga ut så mycket pengar på en kamera o ändå bara få 35mm vidvinkel. Såg nu att filmerna med f50fd bara är på 25fps istället för 30 som har varit standard, undrar om kvaliten istället har ökat vilket isåfall skulle vara en väldigt bra avvägning. Men svagt att inte erbjuda 16x9 film.
Om inte f50fd tar bättre bilder än f31fd i allt ljus (not gonna happen, möjligen mer detaljer, men massor mer brus) så föredrar jag nog panasonic fx55 stort framför f50fdn.
Edit: Hmm. bajs, nu har jag ju beställt ett xD m-kort. Den söligare varianten av de redan suktiga xD-korten alltså, kommer jag ha problem med att spela in video och burstfota? Borde jag avbeställa och springa o leta ett h-kort för kanske 200kr mer?
EDIT2: Hähä ok, missade att det redan var svar på det här i samma tråd  . nvm
Redigerat av Ankattakk, 18 september 2007 - 23:33.
Postad 18 september 2007 - 18:15
JTL
-
JTL
-
Användare
-
-
105 inlägg
konstigt nog tar ju dustin mer betalt för det sämre kortet:S
Lagom störande, att få betala mer för ett sämre kort bara för man vill ha det en vecka snabbare.
Skulle gärna vilja ha kameran i helgen men kanske är värt att låda fars sunkiga "Advent" och vänta på det andra kortet?
(skiljer visserligen bara ett par 20-lappar men ändå)
Postad 19 september 2007 - 07:18
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Det kan inte vara så att det är dubbla lagringsutrymmet på M-varianten? H-varianten (lite snabbare) finns bara i 1GB, medans M-varianten (lite långsammare) finns i 2GB vilket motiverar det högre priset. Skillanden i hastigheten är dock liten som tidigare nämnt.
Postad 19 september 2007 - 11:59
Mulvan
-
Mulvan
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Så, nu har jag också beställt en F31fd med ett SanDisk xD-Picture 2GB. Har ju läst så otroligt mkt bra om den här kameran så jag kunde inte motså. Ville nog egentligen ha en lite mindre kamera, men då får man ju offra bildkvalité och funktioner och det ville jag inte.
Hoppas den uppfyller min förväntingar.  Återkommer senare och då med även mina synpunkter på kameran.
Postad 02 oktober 2007 - 00:36
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Tänkte köpa en digitalkamera och då är det Fuji FinePix som verkar vara för mig. Har kollat in tester och de verkar överlägset bäst på att ta bilder utan massor med brus jämfört med andra märken i samma prisklass. Har testat lite DK förr genom åren HP bland annat men aldrig blivit nöjd och lämnat tillbaka dem. Jag tycker det är oacceptabelt att det är så mycket brus att vad som ska vara kolsvart ser ljusgrått ut.
Jag är långt ifrån expert på kameror och vill ha en enkel kamera som ändå ger bra bilder ute som inne, utan att det måste vara 100 % ideala förhållanden för att bilden ska vara acceptabel.
F31 verkar vara bra och ha bra pris men finns det några andra att titta närmare på som inte kostar allt för mycket mer än den? Läste att F40 inte var uppföljare till F30 utan till F20 så blir väl inte den då men vad mer finns det att välja på?
Det här med att den bara tar xD-kort vad betyder det i praktiken? lite längre överföringstider till datorn? Planerar inte att spela in video eller ta flera kort i rad.
Redigerat av dagas, 02 oktober 2007 - 02:30.
Postad 02 oktober 2007 - 13:10
pops_
-
pops_
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag tänker också i liknande banor, läst mycket nu och F31 verkar ser onekligen bra ut men kan inte tänka mig använda xD kort  vilket är synd för det är de enda negativa. F50 verkar inte vara perfekt med sina 12MP så nu är det på F40 men dem test bilder jag tittat på har inte övertygat mig fullt än.
Som sagt finns det andra alternativ för F31 med stöd för SD? eller blir man tvungen att ta en F40?
Postad 02 oktober 2007 - 13:32
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Nackdelen med xD är längre överföringstid till datorn. Markant långsammare än SD faktiskt. Men när det sitter i kameran är det lugnt. Det går inte blixtsnabbt att bläddra mellan bilderna, men det är helt godkänt.
Jag såg en ISO1600 från F50FD som faktiskt såg helt okej ut trots 12mp, klart användbart i 10x15-format. Det ska bli intressant att se ett seriöst test av den hos DPreview.
Postad 02 oktober 2007 - 13:52
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Låter som F31 är bäst val ändå. Långa överföringstider är ju jobbigt men tycker ändå bildkvalitén är viktigast. Är så trött på kameror med brus. Fattar inte att de andra företagen inte verkar bry sig. Kan ju inte vara bara jag som har problem med det. Såg jämförelse mellan F30 och en canon powershot och nån sony cybershot i samma prisklass i 800 ISO och de var ju inte i närheten. canon speciellt såg helt förjävlig ut.
Postad 02 oktober 2007 - 14:00
pops_
-
pops_
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Joakim titta på denna: F50fdVerkar vara något allmänt problem med linsen som resulterar bluriga bilder på upper högra hörn?
Postad 02 oktober 2007 - 15:13
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Nu har jag inte översatt texten och läst vad det handlar om, men av de bilder jag har tittat på så ser jag inte riktigt problemet du nämner? Kan du hänvisa till någon bild där det syns tydligt? Tackar för länken förresten! Kul med riktigt bra exempelbilder från både F50 och F31, det har jag sett fram emot. Som väntat så visar testet att F31 ger mer detaljer än F50. Men, och detta är lite överraskande för mig, F50 gör verkligen inte bort sig på högre ISO-tal trots det höga antalet megapixlar. Här är en exempelbild från testet, F31 först och F50 sedan. Det är samma upplösning på dem (6mp) och ISO1600. Man ser att F31 ger mycket mer detaljer, men att F50 presterar väldigt bra. » Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... « F31FD
fuji_f31fd_06m_iso1600l.jpg 95K
0 Antal nerladdningarF50FD
fuji_f50fd_12m_iso1600l.jpg 93,06K
0 Antal nerladdningarJag personligen tror att F50 kommer tilltala en stor publik och att den kommer stå sig starkt bland konkurrenterna med sin fortsatt goda ISO-prestanda, bildstabilisator och SD-stöd.
Postad 02 oktober 2007 - 15:39
pops_
-
pops_
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Här har någon ställt dem sida vid sida. dpreview forumOm man tittar noga på bilderna tycker man att F50 är skarpare i mitten och vissa andra partier än F31 men F31 skarpare överlag. Svårt att bedöma. Får titta närmare på ytterligare bilder, har inte bråttom men vill ha en så skarp kamera som möjligt.
Postad 02 oktober 2007 - 16:22
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Ja nu ser jag när jag tittade på en annan bild. Den näst längst ner här: LänkDet är alltså vänstra hörnet som är drabbat, inte högra. Ska bli intressant med respons från Fujifilm om det. Detta händer ibland i kompaktkameror, och mig veterligen fixar de detta. Antagligen måste man lämna in kameran om man redan köpt en som lider av problemet.
Postad 02 oktober 2007 - 16:36
pops_
-
pops_
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ja precis den bilden! Men tycker du inte den högra sidan ser också lite konstig ut?
Postad 03 oktober 2007 - 12:30
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Inte i närheten av det övre vänstra hörnet, och inte mer än övriga hörn. Jag tror att det bara är vänstra hörnet som är märkbart, resten är fullt godkänt för att vara kompaktkamera i denna klass.
Postad 03 oktober 2007 - 17:26
pops_
-
pops_
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Mjo, men jag är ändå lite missnöjd med skärpan på F50 jämfört med 31an. När jag jämför kort tagna på 6MP från F50, för det är väl rättvist? Jag tror nog en 6MP räcker för mig ändå då bilden på kvalitet är det viktigaste.
Postad 04 oktober 2007 - 18:40
DXD
-
DXD
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Köpte precis en F31FD men jag är inte så hajj på digitalkamerornas inställningar ännu. Vad kan anses som bästa inställningar när det gäller konserter, där kan det ju vara lite speciellt med ljuset, men för det mesta gissar jag på att det är ganska mörkt ändå förutom scenen. Och en massa rörelser? Hmm.
Postad 15 oktober 2007 - 01:06
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Fick denna fråga via e-mail. Jag låter det vara anonymt, men postar fråga och svar här ifall andra är intresserade. Efter att ha läst ganska mkt om f31:an beslutade jag mig för att köpa den. Mkt pga alla lovord för hur bra kort den tar i mörkare situationer. Har haft den en månad nu och tagit en hel del kort. Är inte alls imponerad, får hur gryniga kort som helst i festmiljöer på kvällar. Måste jag alltid använda blixt för bra kort i mindre upplysta situationer? Det blir ju så grymt ljust, man tappar ju känslan av att det är kväll. Vilka inställningar är bäst. Som det har sett ut nu tog jag bättre bilder med min gamla IXUS400 under samma förhållande.
När det gäller kort tagna i dagsljus har jag absolut inget att klaga över.
Har ju antagligen fel inställningar och behöver hjälp av en expert =)
Beklagar att du inte känner dig nöjd med hur F31FD presterar! Faktum är dock att bland dagens kameror så är detta en av de bästa om inte den absolut bästa kameran i sin klass för fotografering under dåliga ljusförhållanden. Gamla digitalkameror är faktiskt, precis som du upplever, i många fall likvärdiga med dagens kameror tack vare större sensorer och bättre objektiv. Det är trist att utvecklingen inte har gått framåt mer än den har gjort! Själv använder jag kameran i M-läget och har valt att ställa ISO-styrkan till ISO800 Auto. Detta innebär att den själv väljer ISO-läge, men den överstiger aldrig ISO800. F31FD har nämligen en förmåga att vilja dra upp ISO-styrkan lite mer än vad som egentligen behövs, och därför är det suveränt att begränsa till ett visst maxläge men fortfarande låta den välja själv inom den intervall man har angett. ISO1600 och ISO3200 är något att använda i nödsituationer. ISO800 är dock klart godkänt och fungerar fint till mindre utskrifter. I dag är det svårt att hitta kameror som presterar så mycket bättre utan att smeta ut bilderna så att de ser ut som målningar p.g.a. för hård brusreducering. Ett annat tips är att sätta blixten i slow sync-läget i de fall blixt krävs. Då hämtar kameran in lite mer av det befintliga ljuset vilket ger en lite mer balanserad ljussättning i bilden när den blandar befintligt ljus med blixtljus. Finns nästan inget befintligt ljus alls, ja då är man tvingad till att använda blixten oavsett kamera.
Postad 15 oktober 2007 - 12:36
Lakris
-
Lakris
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Är F40D likadan som F31D förutom mer pixlar? Eller är F31D nyare med bättre prestanda?
Postad 15 oktober 2007 - 13:10
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
F40FD är lite nyare men bildkvalitetsmässigt presterar F31FD aningens bättre. De är dock relativt likvärdiga. Mer info finns i den här tråden.
Postad 15 oktober 2007 - 14:00
Lakris
-
Lakris
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Äsch, typiskt att man skall vara så "trigger happy" och skjuta först och fråga sen. Har redan beställt en F40D i tron att det var samma som F31D fast med lite fler pixlar, fast så verkar det ju inte vara. Nåja, F40D lär ju iaf vara ett lyft från min nuvarande Canon Digital Ixus v3 med 3Mp och 1" skärm typ... Och om jag inte gräver ner mig i skillnaderna så kommer jag inte veta om dom och leva lyckligare
Postad 17 oktober 2007 - 12:30
pops_
-
pops_
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Äsch, typiskt att man skall vara så "trigger happy" och skjuta först och fråga sen. Har redan beställt en F40D i tron att det var samma som F31D fast med lite fler pixlar, fast så verkar det ju inte vara. Nåja, F40D lär ju iaf vara ett lyft från min nuvarande Canon Digital Ixus v3 med 3Mp och 1" skärm typ... Och om jag inte gräver ner mig i skillnaderna så kommer jag inte veta om dom och leva lyckligare 
<{POST_SNAPBACK}>
Men det är väl inte så lätt att få tag på en F31FD idag?
Postad 17 oktober 2007 - 13:59
DXD
-
DXD
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Men det är väl inte så lätt att få tag på en F31FD idag?
<{POST_SNAPBACK}>
Det var inte svårt två veckor sen i alla fall.
Postad 18 oktober 2007 - 09:10
Unregisteredded1b6ff
-
Unregisteredded1b6ff
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har nyss skaffat mig en f31fd och den känns väldigt bra än så länge inna jag testat den i "tuffare" förhållanden. Har dock en annan fråga.
Jag har en gammal Fujifilm F601Z som jag tappat bort laddar sladden på. funkar det med samma? På båda kamerorna står det bara DC IN 5V vid uttaget, funkar det med samma? Är det dumt att bara testa? Kan man bränna nåt?
Postad 18 oktober 2007 - 11:48
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
Försök ta reda på hur kraftig den gamla laddaren var, googla eller kolla i manualen. Titta efter ampere-styrka. Stämmer de på ett ungefär ska det nog gå bra vad jag vet. Titta på batterispecifikationen för båda kamerorna, har de ungefär samma kapacitet är det väl ganska troligt att laddarna är ungefär lika starka.
Postad 18 oktober 2007 - 22:44
Unregisteredea9b4b77
-
Unregisteredea9b4b77
-
Användare
-
-
145 inlägg
Är sugen på ny kamera, har en drygt 2-3år gammal konica minolta med 3megapixel som tar helt okej/bra bilder under "normala" förhållanden
däremot är den inte så snabb och tar dåliga bilder i mörker
jag är inte ute efter någon kamera som skriker megapixelrace
utan jag vill hellre ha en kamera med runt 3-5megapixel och bra bildkvalitet som just f31fd har
men då jag ska önska mej den nu när ja fyller 18 (30 oktober) så brukar föräldrarna handla i butik
vad för kamera är likvärdig?
Postad 25 november 2007 - 15:58
arina
-
arina
-
Rookie
-
1 inlägg
Datum på korten ?
Jag har köpt en F31FD.
När jag ska flytta korten med minneskortet till min dator så får jag inte med ngt datum på korten.
Med min gamla kamera så skrevs datumet när kortet är taget automatiskt in i kortet med svaga röda siffror i ena hörnet på korten, DET saknar jag just nu med min nya F31FD.
Finns det någon som kan hjälpa mig, finns den funktionen över huvudet taget eller har jag någon inställning felaktig?
Postad 26 november 2007 - 20:36
guldfisk
-
guldfisk
-
Lärjunge
-
-
406 inlägg
Vet inte för F31, men funktionen kanske betraktas som överflödig när tid och datum finns lagrade i Exif-informationen och ibland skrivs ut på baksidan av kopior från fotolabb. Kanske finns någon datormjukvara som kan lägga in det i bilderna efteråt?
Postad 05 december 2007 - 12:05
En i kvadrat
-
En i kvadrat
-
Användare
-
-
167 inlägg
Verkar som om försäljningen nästan upphört helt på F31FD nu om man kollar i prisjakten om vilka som har den och framförallt - priset är uppåt 3000 kr medan F40 närmar sig 1500:-
Nu står alltså valet mellan F40 och F50 för min del. Ska gå ut o klämma på dem till helgen för att jämföra.
Postad 05 december 2007 - 22:01
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Ja F31:an finns ju inte längre i princip..
Köpte precis F40fd för 1995 kr hos Dustin med 1GB minne och väska, riktigt prisvärt det.
Tycker inte riktigt F50:n verkar vara värd en tusenlapp till men den verkar lite smidigare och snyggare iaf.
Postad 05 december 2007 - 23:25
Unregisteredea6526e9
-
Unregisteredea6526e9
-
Användare
-
-
120 inlägg
Ja F31:an finns ju inte längre i princip..
Köpte precis F40fd för 1995 kr hos Dustin med 1GB minne och väska, riktigt prisvärt det.
Tycker inte riktigt F50:n verkar vara värd en tusenlapp till men den verkar lite smidigare och snyggare iaf.
F40 tillhör en annan familj och når inte upp till F31:ans känslighet. F50fd har en hög känslighet, bildstabilisering och 12 MP. Trots detta har F31fd en högre känslighet än F50fd. Om du vill ta bilder vid dålig belysning utan blixt så är F31:an det bästa alternativet bland kompaktkameror.
Postad 05 december 2007 - 23:27
-Erik-
-
-Erik-
-
Användare
-
-
158 inlägg
Funderar också på att köpa F40FD till jul. Är kameran bra då, har läst att det ska vara bra.
Men den har väl ingen Bild Stabilator eller hur det skrivs, är det något som man saknar eller blir det bra ändå?
F31, är ser lite gammal ut så den blir det inte. Är innte på CANON DIGITAL IXUS 70 , 860 IS, 950 IS eller Finepix F40FD. Lutar mot F40FD.
Redigerat av -Erik-, 05 december 2007 - 23:31.
Postad 05 december 2007 - 23:54
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Ja F31:an var en bra mörkerkamera helt klart men jag tror F40 kan hänga med bra när det är ljust samt att den förmodligen är bättre än flera andra även när ljuset sviker litegrann. Brusigare än F31 men ändå bra kan man nog säga.
Jag valde också mellan Ixus 70 och F40fd nu och jag gick på Fujin eftersom jag var så nöjd med min tidigare F31:a. Skall bli kul o se hur F40:n står sig. Hur man än ser på det hela så tycker jag Fuji har ett sådant skönt djup i bilderna och sköna färger m.m
Ixus 70 tycker jag är riktigt grann och fräck och den är ju smidigare än F40 men jag tog Fujin iaf p.g.a bättre mörkeregenskaper och lite mer upplösning samt bättre batteritid och ännu bättre bildkvalité. Framförallt så är väl kantskärpan bättre gentemot Ixus 70
F50:n har mer brus och grejer i bilderna än F31 och F40 men de testbilder jag har sett innehåller ju mkt detaljer iaf när man kikar på dom i "normal" storlek på skärmen. Tror inte detta "brus" på F50:ns bilder är något man ser såvida man inte sitter och idiotzoomar bilderna. Tycker ändå inte den är värd den extra pengen men tycker man inte den extra tusingen gör så mkt så kanske den är ett bättre val än F40:n
Optisk bildstabilisering var inget jag kände så stort behov av på F31:an iaf men det är ju en bra grej helt klart. Fotar man utan stativ i mörker m.m så underlättar det ju. F31:an kompenserar det ju genom att man kan ha ett högt ISO-tal och kortare slutartid jämfört med andra kameror. Upplevde den så snabb och rapp så jag trorknappt det behövdes. Tror också bildstabilisering gör mer nytta om man har en extrem långzoomare.
Hursom så tror jag att alla 3 är ganska kompetenta kameror varesig man kör på F31/F40 eller F50:n
Postad 06 december 2007 - 14:04
En i kvadrat
-
En i kvadrat
-
Användare
-
-
167 inlägg
Lönar det sig med ett snabbare kort än SD dvs Ultra eller Extremevarianterna? Vill minnas att jag någonstans sett att den ska kunna skriva i 60x hastigheten men jag är inte säker.
Beställde en utan minneskort igår. Kunde inte hålla mig längre. Tråkig design kanske men om den tar bra bilder så...
Postad 06 december 2007 - 14:49
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3 956 inlägg
DPreview recenserar F50FD: LänkSammanfattningsvis tycker de att bildkvaliteten inte når upp till F31FD men att den fortfarande är mycket bra och erbjuder i sin helhet en av marknadens bästa kameror i sin klass.
Postad 07 december 2007 - 11:12
En i kvadrat
-
En i kvadrat
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hur stor fil blir en bild i maxupplösning med F40D dvs 8,3 megapixel?
Funderar på om jag ska köpa 1 eller 2 Gb minneskort.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|