Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitsubishi HC4900

185 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 November 2007 - 14:31

Berem
  • Berem
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Igår var jag och jämförde först benq9000 mot panna ae2000, och där vann benq.

Jag kan tyvärr inte ha benq hemma pga den dåliga kastlängden.

Nu jämförde jag istället panna ae2000 mot Mits 4900 och här hade 4900 den bästa bilden. Båda projjarna var uppackade direkt från kartong utan någon kalibrering.

Det låter skumt, vilka lägen använde ni på projektorerna?

Jag har sett alla de modeller du beskriver och jag håller utan tvekan AE2000 som minst lika bra som BenQ W9000, och en bra bit längre ner på listan HC4900. 4900 har ingen lensshift, den kan inte visa 24Hz och den har en MYCKET tydligt arbetande iris, som kan vara irriterande. I övrigt ger det massor för pengarna, men mot AE2000U tycker jag att den inte har något att sätta emot, speciellt om man har lite ströljus i rummet.

Jag säger inte att du upplevt fel, bara att det stämmer mycket dåligt med mina erfareheter. Kan något ha varit galet inställt? Var tittade du på modellerna?

MVH
/Chuck

Jag var på hemmabiocenter lidingö.

jag kommer använda den i ett biorum med inget ströljus.

vet inte vilka lägen vi använde, jag blev bara visad

hur gör man då om den saknar lenshift? jag kommer ha den i taket med en 106" duk sittande i överkant i taket

Hejsan,

Jag har nyligen blivit lycklig ägare till en HC4900 och kan meddela att den visst har lensshift. Jag har den just nu placerad på ett bord medan jag bygger den hylla den skall upp på sedan. Detta är min första proj, så jag vet ej vad som är stor resp. liten lens shift men linsen kan för mig vara en god bit (75cm?) under eller över duken utan problem.

Vad gäller bilden har jag inte kalibrerat något än utan kör men standard än så länge. Är inte helt klar med rummet ännu och har vita väggar och tak. Bilden är som de flesta beskriver skarp och jag tycker att den är kanon i ljusare scener och visar exempelvis ansikten mycket bra. De mörka scenerna är sämre, jag tror att det mest beror på rummet och kalibreringen, men det får framtiden utvisa. Kommer att skaffa en DVE kalibreringsskiva (DVD) inom kort och börja laborera.

//Berem

Postad 13 November 2007 - 18:43

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Berem,

Kul att du är nöjd och bra med infon om lensshift. Var det ingen här som påstod att detta saknades på denna proj?

Jag tittade även med denna proj på en vanlig SD DVD skiva och tyckte det vart mycket bra.

Postad 13 November 2007 - 19:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Skrev helt fel, HC4900 har absolut lensshift, ledsen för den felaktiga uppgiften att det skulle saknas.

MVH
/Chuck

Postad 13 November 2007 - 21:33

Peak
  • Peak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Berem,

Kul att du är nöjd och bra med infon om lensshift. Var det ingen här som påstod att detta saknades på denna proj?

Jag tittade även med denna proj på en vanlig SD DVD skiva och tyckte det vart mycket bra.

Lite kommentarer från ytterligare en ägare. :P

Det jag gillar med Lens shiften (jämför då mot min tidigare PT-AE900) är att den är motoriserad och styrs med fjärrkontrollen. Detta känns grymt proffsigt och ger en känsla av kontroll ner på mikrosteg som jag inte hade med "spaken" som fanns på min tidigare Panasonic. Detta i kombination med en projicerad grid vid inställning av lens shiften gör att man verkligen kan ställa in var på duken projektorn kastar perfekt. Över huvud taget är jag mycket nöjd med hela "linspaketet" på HC4900:an, då den ger en grym skärpa. Det känns som detta är styrkan framför andra med HC4900.

Jag har ännu inte fått se den nya Pannan, som ryktesvis ska leverera en bra bild. Ska bli intressant att se denna, för att verifiera om man köpt "rätt"! :D Kul att höra att du på demon tyckte att HC4900 kom väl ut i jämförelsen...

Jag skulle som jag tidigare sagt inte tveka på att köpa om denna projektor. Känns som man med nuvarande prissättningar får väldigt mycket för pengarna.

Postad 14 November 2007 - 00:08

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Berem,

Lite kommentarer från ytterligare en ägare. :blink:

Det jag gillar med Lens shiften (jämför då mot min tidigare PT-AE900) är att den är motoriserad och styrs med fjärrkontrollen. Detta känns grymt proffsigt och ger en känsla av kontroll ner på mikrosteg som jag inte hade med "spaken" som fanns på min tidigare Panasonic. Detta i kombination med en projicerad grid vid inställning av lens shiften gör att man verkligen kan ställa in var på duken projektorn kastar perfekt. Över huvud taget är jag mycket nöjd med hela "linspaketet" på HC4900:an, då den ger en grym skärpa. Det känns som detta är styrkan framför andra med HC4900.

Jag har ännu inte fått se den nya Pannan, som ryktesvis ska leverera en bra bild. Ska bli intressant att se denna, för att verifiera om man köpt "rätt"! :lol: Kul att höra att du på demon tyckte att HC4900 kom väl ut i jämförelsen...

Jag skulle som jag tidigare sagt inte tveka på att köpa om denna projektor. Känns som man med nuvarande prissättningar får väldigt mycket för pengarna.

Du kan vara lugn, du har gjort ett bra köp och kan vara lugn att när du jämför med Pannan, då kommer du märka att din proj presterar INTE 7000:- mindre i kvalitet. (mina åsikter)

Hur upplever du att den saknar 1080p/24? Är det ett problem eller är det bara ett "problem" som man vill prata om? B)

Postad 14 November 2007 - 12:32

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Lite läsning...
http://www.bigscreen...bishiHC4900.htm

Postad 14 November 2007 - 22:55

Berem
  • Berem
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Lite läsning...

Jag läste denna test och där står att iris auto 2 ger bäst bild så jag provade själv att ändra till detta och jag tycker att svärtan blir klart bättre. Visst det syns i vissa scener när irisen arbetar men jag föredrar den bättre svärtan som blir resultatet.

Postad 08 December 2007 - 19:14

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Lite läsning...

Jag läste denna test och där står att iris auto 2 ger bäst bild så jag provade själv att ändra till detta och jag tycker att svärtan blir klart bättre. Visst det syns i vissa scener när irisen arbetar men jag föredrar den bättre svärtan som blir resultatet.

reagerar irisen snabbare i detta läget eller? själv gillar jag svärtan då irisen är stängd men finns ju inget läge för att manuellt ställa den i mörkaste läget själv och i auto 1 läget så känns det som att det måste till en jättemörk bild som ligger kvar ett tag innan irisen stänger ner.
önskar att dom kunde släppa en ny firmware där man kan ställa irisen hur man vill, är det en mörkfilm kanske man vill sitta med så bra svärta som möjligt hela tiden även om det kommer vissa scener med lite mer ljus.
har bara lekt lite med en HC4900 på HBC än så länge men den ligger i topp just nu för inköp...

Postad 25 December 2007 - 21:05

palled
  • palled
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Någon som har provat HTPC via DVI till denna?

Funkar 48 och 50Hz bra i 1920x1080?

Postad 29 December 2007 - 18:58

jagren
  • jagren
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Just investerat i en HC4900. Primära kriteriet för att välja den var det låga fläktljudet och den överträffar förväntningarna. I standardläge låter den ungefär (kanske ngt mer) som den vanliga ventilationen i huset. Med Eco läge får man anstränga sig för att höra den i ett tyst rum... Med ljud på är det helt ohörbart... :-)

Mitt primära användningsområde för denna är HTPC. Jag har en nyköpt Mac Mini. Dock efter initiala tester har jag inte lyckats få den att visa ngt annat än 4:3 format.

Finns en tabell i slutet av manualen (som går att hitta på nätet) där det framgår vilka upplösningar den hanterar (20-tal). De högsta den klarar är:
- 1280 x 1024, 60 Hz
- 1600 x 1200, 60 Hz

Jag har dock än så länge bara kört med analog VGA. Det är möjligt att det går att åstadkomma mer med DVI. Dock osäker om min dator kan skicka 1080p - projen klarar 1080p 50 och 60 Hz (dvs inte 48 Hz). Enligt denna tabell.

Postad 31 December 2007 - 10:47

jagren
  • jagren
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Just investerat i en HC4900. Primära kriteriet för att välja den var det låga fläktljudet och den överträffar förväntningarna. I standardläge låter den ungefär (kanske ngt mer) som den vanliga ventilationen i huset. Med Eco läge får man anstränga sig för att höra den i ett tyst rum... Med ljud på är det helt ohörbart... :-)

Mitt primära användningsområde för denna är HTPC. Jag har en nyköpt Mac Mini. Dock efter initiala tester har jag inte lyckats få den att visa ngt annat än 4:3 format.

Finns en tabell i slutet av manualen (som går att hitta på nätet) där det framgår vilka upplösningar den hanterar (20-tal). De högsta den klarar är:
- 1280 x 1024, 60 Hz
- 1600 x 1200, 60 Hz

Jag har dock än så länge bara kört med analog VGA. Det är möjligt att det går att åstadkomma mer med DVI. Dock osäker om min dator kan skicka 1080p - projen klarar 1080p 50 och 60 Hz (dvs inte 48 Hz). Enligt denna tabell.

Puuuhhh... Det funkar med DVI-kabel! Var rejält orolig ett tag.
Dock fortf en dum nackdel att projektorn endast förefaller kunna visa 16:9 format från en dator via DVI och HDMI ingångarna.

Så om du har en HTPC med endast analog VGA utgång så fungerar det inte att visa 1080!!!

Jag har inte kalibrerat och justerat inställningar än så jag kan tyvärr inte svara på om det blir BRA - men det förutsätter jag :-)

Postad 31 December 2007 - 12:45

palled
  • palled
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

- 1280 x 1024, 60 Hz
- 1600 x 1200, 60 Hz

Ok, det låter ju inte så lovande. Men du bör driva den med DVI, din Mac Mini har ju utgång för det så det bör väl inte vara något problem? Låter ju extremt konstigt att den inte har stöd för mer än 1600x1200 på DVI.

Om du har möjlighet skulle jag vara väldigt tacksam om du testar lite olika upplösningar och hz med DVI (har just lagt en order). Om du behöver ändra till upplösningar och hz som inte står med i Systeminställningar så prova programmet SwitchResX (http://www.madrau.co.../SRX/About.html).

Postad 05 January 2008 - 21:54

Johan Lundberg
  • Johan Lundberg
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Dock fortf en dum nackdel att projektorn endast förefaller kunna visa 16:9 format från en dator via DVI och HDMI ingångarna.

Så om du har en HTPC med endast analog VGA utgång så fungerar det inte att visa 1080!!!

Kan meddela att 1920x1080 (dvs 16:9) funkar visst även om projen matas via VGA. Jag har kört denna upplösning både direkt från dator samt från PS3 (komponent via VGA-box) och det funkar absolut.

Redigerat av Johan Lundberg, 05 January 2008 - 21:55.

Postad 07 January 2008 - 02:41

PontaP
  • PontaP
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Åker till Tokyo på onsdag, tänkte ta med mig en av dessa hem :)
Eller ska man "kötta" på med en fläskigare projje.

Vill ha "bang for buck"!

Postad 07 January 2008 - 03:29

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Åker till Tokyo på onsdag, tänkte ta med mig en av dessa hem :)
Eller ska man "kötta" på med en fläskigare projje.

Vill ha "bang for buck"!

Sony VW60 för 19.500 + 5.500 kr tullmoms känns som ett tryggare köp med mer bangande för herr Buck.

Postad 09 January 2008 - 04:24

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Mycket intressant projektor!

Funderar nu starkt på att beställa en i slutet på denna månad. Har för närvarande en SONY HS60 720p projje som skriker efter uppmärksamhet då jag helt glömt bort den sedan jag köpte en 40tums 1080p TV :D Så nu kanske man borde investera i en 1080p projje också så att biorummet inte ska känna sig övergivet ;)
Frågan är bara om man verkligen blir nöjd med bytet?

Självklart är ju 1080p grymt mycket bättre än 720p (då jag mest ser på bluray/hddvd), men svärtan på HC4900 oroar mig lite pga av lite tveksam kritik i olika recensioner. Min HS60 har 10 000 i kontrast och den har riktigt bra svärta, däremot är den alldeles för ljussvag. Bilden får aldrig någon "stuns", inte ens i HIGH läget på lampan.

Nu undrar jag om någon kan svara på mina funderingar...

1. bör jag satsa på en 4900 eller spara lite mer till en fetare 1080p modell med bättre kontrast/svärta för att slippa bli besviken? Eller hur upplever ni svärtan jämfört med andra 720p projjar?

2. Jag har ett avstånd från duk till vägg (bakom biostolarna) på ca 4 meter (flyttade till mindre lya nyligen), och nästan mitt i väggen har jag en dörr, därmed måste jag sätta projjen till vänster om dörren och köra en lensshift på bilden närmre en halv meter eller mer åt höger, går det med denna projektor? (Gick bra med HS60 med god marginal)

3. Kanske en dum fråga, men vilken butik skulle ni rekommendera att handla från? Det skiljer ju typ en 1000-lapp från tex Webhallen och HBB/HBC, är det värt priset?

Tack på förhand
MVH
Martin

Redigerat av MrMartin, 09 January 2008 - 04:35.

Postad 09 January 2008 - 11:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

1. bör jag satsa på en 4900 eller spara lite mer till en fetare 1080p modell med bättre kontrast/svärta för att slippa bli besviken? Eller hur upplever ni svärtan jämfört med andra 720p projjar?

Svärtan i jämförelse med andra 720p projektorer i ungefär samma prisklass är inte alls dålig på HC4900. Helt ok och inte totalt värdelös som man kanske kan tro ab många kommentarer.

Det här med hur mycket man skall betala för att bli nöjd är helt personlig. jag själv betalade lite mer, man hade sannoligt blivit mycket nöjd med en HC4900 som trots allt har fina kvalitéer att erbjuda.

Bra saker med HC4900 (som jag ser det):
-Extrem skärpa, bland de skarpaste projektorerna överhuvudtaget oavsett priklass.
-Väldigt tyst
-Förhålladevis ljusstark
-Lättplacerad
-"billig"
-Enför prisklassen bra kontrast

Mindre bra saker med HC4900:
-Kan inte visa mutipel av 24 Hz.
-Svärtan är inte super
-Stör mig på den dynamiska irisen som man kan störa sig på när den jobbar (det syns att den "stegar")
-Har väl inte någon superförmåga att justera bilden

Finns säkert fler saker som är bra och dåliga, det vara bara de snabba saker jag kom på när jag sett den som jag lagt märke till.

2. Jag har ett avstånd från duk till vägg (bakom biostolarna) på ca 4 meter (flyttade till mindre lya nyligen), och nästan mitt i väggen har jag en dörr, därmed måste jag sätta projjen till vänster om dörren och köra en lensshift på bilden närmre en halv meter eller mer åt höger, går det med denna projektor? (Gick bra med HS60 med god marginal)

Det går inte med HC4900 om jag förstår det rätt eftersom den bara har en horisontell lensshift på 5%.

3. Kanske en dum fråga, men vilken butik skulle ni rekommendera att handla från? Det skiljer ju typ en 1000-lapp från tex Webhallen och HBB/HBC, är det värt priset?

Återigen är det nog en smaksak, vissa värderar närheten till en fysisk butik och betalar gärna lite mer för den säkerheten som man kan uppleva. Andra värderar själva priset högre och har inte mycket till övers för den kontakt andra gillar med en fysisk butik.

Fundera lite över det själv. Hur går du tillväga om det blir strul (hur ofta kan det tänkas blir strul överhuvudtaget)? Bor du i närheten av butiken, eller är det lång? Det finns ju massor med saker att fundera över och ta ställning till.

MVH
/Chuck

Postad 09 January 2008 - 19:34

palled
  • palled
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Mindre bra saker med HC4900:
-Kan inte visa mutipel av 24 Hz.

Kan du bekräfta att den inte kan köra 48Hz via DVI från en PC? Ingen som lyckats med detta?

Då kanske jag måste skynda mig och avbeställa min, det blir ju problem med allt NTSC/HD material...

Postad 09 January 2008 - 19:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Nej, det törs jag inte göra palled.

Det får du kolla upp ordentligt. Kan inte de fu köper av hjälpa dig i den frågan? Mitsubishi Sverige måste väl ha någon kundsupport?

MVH
/Chuck

Postad 10 January 2008 - 13:34

Telchar
  • Telchar
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej alla,
Såg på AVSforums att det i USA går att få tag på en HC4900 med 500$ is s.k. mail-in rabatt. Tot pris då under 1500$. (ca 10000:- SEK).
Vore kul med lite såna rabbattrundor här i Svea.
Suck.

(First post...yay.)

Postad 12 January 2008 - 02:17

Markland
  • Markland
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag tänker köpa mig en FullHD projektor nu i slutet på denna månad, det blir den första projektorn jag köper och anledning till att jag vill ha en FullHD är för att den ska ersätta min 40" HD-Ready TV och då vill jag inte bara få större bild utan högre upplösning...

Hursomhelst, jag kommer ha ett titt-avstånd på c.a. 3,9 meter och projektorn själv kommer stå 4 meter ifrån själva duken. Min undran är följande; då jag kommer ha själva duken ganska långt ner, ca. 60-80 cm från golvet, klarar denna projektor av att skifta bilden vertikalt nedåt tillräckligt mycket på 4 meters avstånd, om den är monterad 2,3 meter up och inte upp och ner?

Vore väldigt tacksam för ett svar!

Mvh

Postad 12 January 2008 - 03:32

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Från sidan 12 i manualen.
Bifogad fil  hc4900.PNG   87.46K   1 Antal nerladdningar

Leta upp din dukstorlek längst till vänster i tabellen.
I kolumnerna under projector distance kan du se kortaste och längsta möjliga avstånd från duk till lins.
I den redje kolumnen från höger(H cm) kan du läsa hur högt från dukens mittpunkt du kan placera projektorn(eller egentligen linsens mitt om man vill vara petig).

Om du t ex har en 80" duk kan du placera mitten av projektorns lins 25 cm ovanför och 2.5-4,0 meter bort från duken.

Postad 12 January 2008 - 17:25

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
..............

Redigerat av Unregistered4f61698d, 13 January 2008 - 02:10.

Postad 13 January 2008 - 06:22

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

..............

Självläkte den? :mellow:

Postad 13 January 2008 - 09:40

stinger32
  • stinger32
  • Forumräv

• 529 inlägg
  • 0
MrMartin skrev "Självklart är ju 1080p grymt mycket bättre än 720p" Är det verkligen SÅ mycket bättre med 1080P jämfört med 720P?

Postad 13 January 2008 - 09:46

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

MrMartin skrev "Självklart är ju 1080p grymt mycket bättre än 720p" Är det verkligen SÅ mycket bättre med 1080P jämfört med 720P?

Kör man en HD-DVD eller Blu-rayskiva med bra mastrat material så är det i mina ögon stor skillnad. Dock inte sagt att en 720p-projektor inte kan ge bra bild. Men i dagsläget satsas det noll på sådana modeller som får kosta lite mer, det är 1080p för hela slanten.

MVH
/Chuck

Postad 13 January 2008 - 21:17

Unregistered4f61698d
  • Unregistered4f61698d
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

..............

Självläkte den? :lol:

ja, verkar som det...
vete fan va problemet va.
jag är nöjd bara det inte händer igen. :)

Postad 14 January 2008 - 14:14

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

som sagt, om källan är 1080 så är en 1080 proj att föredra. annars räcker det gott och väl med en 720 projektor!
detta för att pixelmappning alltid är det bästa och skarpaste!

Postad 16 January 2008 - 18:33

Unregistered7630b632
  • Unregistered7630b632
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Slog till på erbjudandet i USA då jag har en polare som bor där. 1899$ - 500$ för rabatten så jag hamnade totalt på 1399$ = 8800kr med dagens kurs. Oavsett hur bra/dålig svärtan är så blir det en bra ersättare för min Pana AE300 till det priset :)
Cine4Home har dessutom nu en modifiering till 4900 precis som de hade till 5000. En modifierad HC 4900 ULTRA har förbättrad native kontrast på 2000:1 om jag läser rätt. Kanske värt 390 Euro.

Hej alla,
Såg på AVSforums att det i USA går att få tag på en HC4900 med 500$ is s.k. mail-in rabatt. Tot pris då under 1500$. (ca 10000:- SEK).
Suck.

(First post...yay.)

Postad 21 January 2008 - 23:17

jagren
  • jagren
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Svärtan i jämförelse med andra 720p projektorer i ungefär samma prisklass är inte alls dålig på HC4900. Helt ok och inte totalt värdelös som man kanske kan tro ab många kommentarer.

Jag har för närvarande problem med svärtan, men det förefaller vara kabelberoende.

När jag kör 10 m DVI -> HDMI (CLicktronics från Kjell & Co) från min Mac Mini i 1080p upplösning är svärtan urusel, när jag går ner till 720p är den mkt bättre.

När jag kör med DVI -> RGB 10 m (Kjell & Co billigaste) är svärtan bra igen även i 1080p.

Pga av övrig utrustning vill jag köra DVI->HDMI från Macen. Jag skall nu försöka prova i butiken o jämföra med bättre kablar, om det är så att denna "billiga" kabel slår i taket vid 1080p. Vad jag har förstått förefaller det som att analoga anslutningar är mindre känsliga vid längre kabellängder.

Är det ngn annan som har iakktagit samma sak beroende på kabelval till 4900?

Postad 23 January 2008 - 20:17

Unregistered10930504
  • Unregistered10930504
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag är jättenöjd med min nya HC4900 och vad det gäller svärtan så tycker jag inte att den är speciellt mycket sämre än på min gamla CRT VPH1271

Postad 23 January 2008 - 23:23

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Slog till på erbjudandet i USA då jag har en polare som bor där. 1899$ - 500$ för rabatten så jag hamnade totalt på 1399$ = 8800kr med dagens kurs. Oavsett hur bra/dålig svärtan är så blir det en bra ersättare för min Pana AE300 till det priset :P
Cine4Home har dessutom nu en modifiering till 4900 precis som de hade till 5000. En modifierad HC 4900 ULTRA har förbättrad native kontrast på 2000:1 om jag läser rätt. Kanske värt 390 Euro.

Hej alla,
Suck.

(First post...yay.)

Berätta gärna lite mer om detta erbjudande och vilken butik osv.

Postad 24 January 2008 - 14:28

Unregistered7630b632
  • Unregistered7630b632
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
http://www.projector...tsubishi HC4900
Tyvärr så krävs det ett amerikanskt kreditkort och den skeppas bara inom USA. Kostnad på saiten är 1899$ och Mitsubishi själva lämnar 500$ i rabatt. Man måste skicka in en kupong (som finns på saiten) och rabatten gäller givetvis bara inom USA.

Berätta gärna lite mer om detta erbjudande och vilken butik osv.

Postad 24 January 2008 - 23:16

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Den finns något billigare på andra siter= 1879USD men projektorpeople känns seriösast "over there"

Har beställt en via en kontakt i USA.

Det jag nu behöver bestämma:

Jag vill självklart ha ut max ur 4900:an och har tänkt koppla upp den mot någon av Onkyos recievrar 805 eller 875.

805 scalar inte upp bilden till 1080P men det gör 875 ( har HQV REON ;) )

Men har jag någon nytta av den dyrare videodelen i 875:an?

Jag menar projektorn scalar ju åxå upp bilden till sin native upplösning 1080P, eller?

Så min fråga är: Blir det tårta på tårta att välja 875 eller är det en nödvändighet för att få ut max ur projjen?

Prisskillnaden är ju ändå 5000 SEK.

Please help! :)

Postad 25 January 2008 - 00:20

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Du har inte möjlighet att vänta med receiver-inköpet tills du provat den inbyggda uppskalningen i HC4900?

Postad 26 January 2008 - 14:13

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Visst kan jag det... Tänkte bara om någon vet vilken som klarar uppskalning bäst, 4900 internt eller onkyon med HQV REON...

Alltför lätt att hänga upp sig på tekniska specar mm.

Och då dessutom det talas så mycket om att 4900 har en "billigare" videodel än 5000 så är det ju klart att man undrar om man behöver kompensera detta med en "dyrare" videodel i recivern

Postad 01 February 2008 - 19:30

Markland
  • Markland
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu har min HC4900 kommit!

Beställde den via en kompis i USA. Han köpte projektorn åt mig för c.a. 2000 dollar med en 500 dollars mail-in rabatt och packade sedan om den och skickade den till mig med UPS. Total kostnad so-far är 15500 (avrundat till jämnt hundratal uppåt), när jag får mail-in rabatten tillbaka kommer den totala kostanden vara 12.400 kronor. Hyfsat, får man säga.

Hur som helst så anlende den bra mycket fortare än jag räknat med, så min duk är inte här ännu men jag har givetvis provkört i alla fall, mot vita gardiner, och jag måste säga att jag är grymt imponerad av kvalitetén från en medioker konsért som jag har på DVD bl.a. är skärpan enorm och slår min Fujitsu Siemens VQ40-1 flera gånger om!

Kopplat som följer: DVD-spelare (budget, Samsung c.a. 1400kr) <- (Tech Link HDMI kabel, 1.5m) -> Marantz SR7001 <- (10 meter Supra HDMI) -> HC4900.

Jag har även min HTPC kopplad via HDMI till min Marantz och via den kan jag köra 1920x1080 i 50 och 60hz utan några som helst problem, bilden blir väldigt bra och otroligt skarp. Då använder jag ett GainWard 8600GT kort med HDMI utgång, dvs. inga externa adaptrar DVI->HDMI.

Kan inte vänta tills min duk är klar, då kommer det även upp lite bilder från mig på projektorn.

Jag är grymt nöjd so-far, utan en riktig duk!

Redigerat av Markland, 01 February 2008 - 19:33.

Postad 02 February 2008 - 00:08

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
trevlig läsning, och vilket pris!

Postad 02 February 2008 - 14:08

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Mitsubishi USA har förlängt kampanjen med 500USD i rabatt 1 månad till så den gäller hela februari åxå.

Du måste dock ha någon boende i Usa som köper projjen och får tillbaka pengarna från Mitsubishi.

Kostar idag ca 1899USD-500USD= ca 9000 +eventuell frakt och moms.

Postad 02 February 2008 - 14:12

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Vilken typ av duk funkar bäst till denna projje?

det skrivs ju på flera ställen att svärtan inte är i topp... innebär detta att man bör ha en grå duk?

Jag ska ha projjen i ett dedikerat biorum med mycket lite ljus i.

Har funderat på nya kingpin velvet. den är ju vit med svarta sammetkanter.

Jag är nybörjare på detta med dukar men är säker på att det finns de som vet vad som passar bäst...

Postad 02 February 2008 - 17:07

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Beställde den via en kompis i USA. Han köpte projektorn åt mig för c.a. 2000 dollar med en 500 dollars mail-in rabatt och packade sedan om den och skickade den till mig med UPS. Total kostnad so-far är 15500 (avrundat till jämnt hundratal uppåt), när jag får mail-in rabatten tillbaka kommer den totala kostanden vara 12.400 kronor. Hyfsat, får man säga.

Hur som helst så anlende den bra mycket fortare än jag räknat med, så min duk är inte här ännu men jag har givetvis provkört i alla fall, mot vita gardiner, och jag måste säga att jag är grymt imponerad av kvalitetén från en medioker konsért som jag har på DVD bl.a. är skärpan enorm och slår min Fujitsu Siemens VQ40-1 flera gånger om!

Kopplat som följer: DVD-spelare (budget, Samsung c.a. 1400kr) <- (Tech Link HDMI kabel, 1.5m) -> Marantz SR7001 <- (10 meter Supra HDMI) -> HC4900.

Jag har även min HTPC kopplad via HDMI till min Marantz och via den kan jag köra 1920x1080 i 50 och 60hz utan några som helst problem, bilden blir väldigt bra och otroligt skarp. Då använder jag ett GainWard 8600GT kort med HDMI utgång, dvs. inga externa adaptrar DVI->HDMI.

Kan inte vänta tills min duk är klar, då kommer det även upp lite bilder från mig på projektorn.

Min systerdotter bor i Boston, så hon kan säkert hjälpa mig. Men jag tror jag behöver lite mer info från dig innan jag beställer. Är det något jag skall tänka på för att få hem den till Sverige?

1. Går det att betala med kontokort?
2. Hur skall den skickas från USA till Sverige på det bästa sättet?
3. Kan man slippa moms och tull på något sätt?
4. Vad skiljer denna USA 4900 mot en likadan som man köper i Sverige?
5. Fick du betala moms och tull?

Postad 02 February 2008 - 17:41

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
I USA Import tråden kanske du finner en del svar!
https://www.minhembi...s...164669&st=0

Postad 02 February 2008 - 19:18

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Min systerdotter bor i Boston, så hon kan säkert hjälpa mig. Men jag tror jag behöver lite mer info från dig innan jag beställer. Är det något jag skall tänka på för att få hem den till Sverige?

1. Går det att betala med kontokort? Lite olika, på vissa siter gäller endast amerikanska kort
2. Hur skall den skickas från USA till Sverige på det bästa sättet? UPS brukar funka bra.
3. Kan man slippa moms och tull på något sätt? [b]Ifall din släkting skickar det och upger att det är något annat som inte har något värde... finns dock risk att paketet fastnar i tullen[/b]
4. Vad skiljer denna USA 4900 mot en likadan som man köper i Sverige? som det verkar... ingenting
5. Fick du betala moms och tull? i mitt fall... Nej.

Om du har kontakterna, så är det bara att slå till, kan du dessutom slippa momsen så är det en bonus... Se dock till att läsa igenom villkoren för mail-in rebate på 500USD noga så din systerdotter verkligen får tillbaka de pengarna åt dig...

Postad 02 February 2008 - 22:25

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Om du har kontakterna, så är det bara att slå till, kan du dessutom slippa momsen så är det en bonus... Se dock till att läsa igenom villkoren för mail-in rebate på 500USD noga så din systerdotter verkligen får tillbaka de pengarna åt dig...
[/quote]

Är det något speciellt som står i villkoren som du redan nu kan upplysa mig om?

Postad 03 February 2008 - 00:10

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Mitsubishi USA har förlängt kampanjen med 500USD i rabatt 1 månad till så den gäller hela februari åxå.

Du måste dock ha någon boende i Usa som köper projjen och får tillbaka pengarna från Mitsubishi.

Det är lite lurigt detta. När man går in på http://www.projector...sp?itemid=23232
så står det $2499, men sedan kan man klicka på on sale price, då ändrar den priset till $1999, alltså en säkning med $500. Frågan är om den säkningen på $500 är mail-in rebate?

Alltså kostar den 2499-500 eller 1999-500?

Postad 03 February 2008 - 00:40

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Det är lite lurigt detta. När man går in på http://www.projector...sp?itemid=23232
så står det $2499, men sedan kan man klicka på on sale price, då ändrar den priset till $1999, alltså en säkning med $500. Frågan är om den säkningen på $500 är mail-in rebate?

Alltså kostar den 2499-500 eller 1999-500?

De får inte visa sitt ordinarie pris utan att man klickar på priset eller lägger produkten i varukorgen... nån restrektion från mitsubishi typ... ska inte vara så lätt att se vem som är billigast...

Det rätta priset är 1999... dessutom har de en 100$ kupong, som de kallar playoff cupon som du fyller i när du beställer(eller din systerdotter beställer eftersom det måste vara någon i usa med amerikanskt kreditkort)

Mail in rebate 500$ formuläret laddar du ned , skriver ut, fyller i med köparens uppgifter, bifogar kopia på kvitto och skär ut en del av kartongen(tror det är streckkoden typ) och skickar in till mitsubishi som returnerar 500$ till köparen. ( allt står på formuläret du laddar ned, länk finns på siten... )

Skäl 2 till varför det måste vara din systerdotter som fixar detta är att 500$ rabatten endast gäller i USA...

så priset blir 1999$ -100$(kupong) -500$ (mail in rebate]=1399$ med dagens kurs blir det ca 9000SEK

Det är vad jag kallar NICE PRICE! ;)

Postad 03 February 2008 - 00:48

Thunderace
  • Thunderace
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Vilken typ av duk funkar bäst till denna projje?

det skrivs ju på flera ställen att svärtan inte är i topp... innebär detta att man bör ha en grå duk?

Jag ska ha projjen i ett dedikerat biorum med mycket lite ljus i.

Har funderat på nya kingpin velvet. den är ju vit med svarta sammetkanter.

Jag är nybörjare på detta med dukar men är säker på att det finns de som vet vad som passar bäst...

Räcker svärtan till för att köra vit duk?

Postad 03 February 2008 - 14:26

Markland
  • Markland
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag byggde min egna duk, av flera skäl, men framför allt var jag osäker på hur stor duk jag verkligen ville ha och jag ville inte lägga pengar på något som inte vart 100% bra.

Sagt och gjort, jag byggde ram och beställde mörkläggningstyg med en lite gråaktig ton och satte upp. Kommer snart lägga upp bilder på detta i ett galleri. Min uppfattning så här långt är inte att svärtan är något problem dock att kontrasten kunde varit bättre. Nu har jag i och för sig bara en LCD-TV att jämföra med, och den är inte särskilt bra specs på.

Postad 03 February 2008 - 14:33

Markland
  • Markland
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

1. Går det att betala med kontokort?
2. Hur skall den skickas från USA till Sverige på det bästa sättet?
3. Kan man slippa moms och tull på något sätt?
4. Vad skiljer denna USA 4900 mot en likadan som man köper i Sverige?
5. Fick du betala moms och tull?

1. Det går bra att betala med kontokort, dock måste din systerdotter beställa eftersom det måste vara någon i USA som gör det. Du betalar fullt pris först, med projektorn kommer din systerdotter få ett "Certificate of purchase" som hon fyller i och skickar in till Mitsubishi, som sedan betalar ut $500 till henne, vilka hon i sin tur då kan skicka till dig.
2. Min kompis i USA plockade ur projektorn och provkörde den, sedan packade han om den så att det inte såg helt nytt ut, packade sedan projektor lådan i en större låda med ordentligt med dämpande material och skickade via UPS. Han försäkrade sändelsen hos dem för ett värde av $2000, bara om ifall att.
3. Moms och tull kan vara lite trickigt, det hänger nog lite på tur om du slipper eller inte.
4. Ingenting förutom språken i manualen.
5. Jag klarade mig undan tull och moms.

Hoppas detta förtydligar något. ;)

Postad 09 February 2008 - 09:00

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
Hallå

Nybliven 4900-ägare sedan igår. Har funderat på denna proj ett tag och när dom hade ett erbjudande på projektormässan i Lund igår kunde jag inte låta bli. Kul att uppgradera till en 1080P maskin!.

Har ni några tips på inställningar för att få bättre bild? Bigscreen skrev t ex "Det enda vi gjorde var att hitta en bra vitbalans (Color Temp User) som blev: -7, 0, 0, 2, -7, 2". Någon som testat? Andra trix & tips?

Skall sätta mi med en kalibreringsskiva i helgen, men rakt ur lådan tycker jag bilden är grymt imponerande. Kanske lite grälla färger, men i övrigt en skarp och klar bild.

//erikli

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.