Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba Z3030 - 37"-52"

1520 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 November 2007 - 11:13

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Min uppfattning är att svärtan på min 47Z3030 är mycket bra. Kanske i samma klass som en plasma, men jämfört med de LCD jag har sett i diverse butiker är svärtan bland de abslout bästa jag har sett. Men nu är kanske inte jag någon expert på området..

Min teve är också placerad i ett rum med stora fönster och som du skriver är en matt skärm ett stort plus. Inga reflexer alls.

Om någon kan föreslå någon filmsekvens där dålig svärta är extra påtaglig så gör jag gärna ett test och kommer med ett omdöme (inte Bergman-filmer tack)

///

Ingo

Hur tycker du att "100Hz Active Vision M100 HD" fungerar? Övriga intryck, plus och minus? :)

Postad 06 November 2007 - 12:33

DrHD
  • DrHD
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Presis vad jag undrar över om det skiljer mellan svärta på 42 vs 47 modellerna eftersom det verkar skilja lite i kontrast!

Håller med om att denna serie Toshiba är mycket mera intressant än Samsungs F86 Serie om man tänker på det med 100hz.
En kompis har köpt en sådan i 40 tum och 100 hz är lika med NOLL, ett stort skämt enbart, vi höll på att garva ihjäl oss när man slog på det.totalt overkligt och funkar inte ens i spel!

Vad jag läste på en rec om Toshiban ska 100hz fungera ypperligt så okey om den har lite sämre svärta än Sammyn kan jag leva med lätt för att få 100hz som verkligen fungerar sen är den dessutom 1000 ggr snyggare :)

Postad 06 November 2007 - 13:06

ingake
  • ingake
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Min uppfattning är att svärtan på min 47Z3030 är mycket bra. Kanske i samma klass som en plasma, men jämfört med de LCD jag har sett i diverse butiker är svärtan bland de abslout bästa jag har sett. Men nu är kanske inte jag någon expert på området..

Min teve är också placerad i ett rum med stora fönster och som du skriver är en matt skärm ett stort plus. Inga reflexer alls.

Om någon kan föreslå någon filmsekvens där dålig svärta är extra påtaglig så gör jag gärna ett test och kommer med ett omdöme (inte Bergman-filmer tack)

///

Ingo

Hur tycker du att "100Hz Active Vision M100 HD" fungerar? Övriga intryck, plus och minus? :)

OK,

här kommer alla plus:

1. Toshiban är SNYGG. Även då den är avstängd...
2. Den hanterar SD-sändningar förbaskat bra. Ofta undrar man om det är HD man tittar på..
3. Högupplöst blir det naturligtvis ännu bätrre!!
4. Den har inga eftersläpningar (vad jag kan se i all fall...)
5. Ingen bandning - ingen clouding. Inga mystiska ljud från nätdelen.. Efter att ha löst Sharp & Samsung trådar upp & ner i över ett år kännar man att man valde rätt (Sharp? Lågbudgetmärke som får alltför stor uppmärksamhet!!)
6. Funkar kanon med min HTPC. Teven har de inställningsmöjligheter som behövs. Ingen fladdrande muspekare ála Philips).
7. Inställningsmöjligheterna vad det gäller färger / ljusstyrka / bakgrundsbelysning. Allt finns!!
8. Priset!! 18500 inkl. frakt från Tyskland är helrätt.
9. Ljudet är det bästa jag hört från en TV.
10. Ingångar & utgångar. De JAG behöver finns.
11. Delad bild TV/ Text-tv utan att förvränga bilden. Den visar 2 lika stora (men förminskade) bildrutor i rätt format.
12. Kvalitetskänslan. Teven känns robust. Ingen plast-känsla.

också lite minus:

1. Dålig respons från fjärrkontrollen. Den arbetar med några tiondelars fördröjning. Irriterande när man bläddrar på text-tv.
2. Fabriksinställningarna var ingen höjdare. "Butiks"-inställnigar med överdrivna färger & ljusstyrka
3. Inga direktvalsknappar för de olika ingånarna. Det krävs ett flertal tryck på fjärren för att byta ingång. Helt klart en (onödig) miss av japanerna.

Det finns säkert fler saker som är MINUS, men inga jag kan komma på i nuläget. Den "perfekta" teven existerar ju knappast. Allt är en kompromiss för att åstadkomma bästa möjliga bild.

Vad det gäller "100Hz Active Vision M100 HD" så har jag funktionen på. Jag har inte haft anledning att stänga av den bara för att kolla om bilden blir sämre...

Det som är lite tråkigt är att Toshiba i Sverige uppenbarligen inte ser potentialen i sina egna produkter. De Toshiba som säljs i Sverige är ju mestadels 32 tummare av sämsta enklaste modell (32A3030D) som man kan ihtta på El-Giganten & liknande... Dålig PR för Toshiba tyvärr.

Facit:

Vill du ha en TV som du blir nöjd med och kan skriva positiva omdömen om? Köp denna TV!

Vill du diskutera diverse problem med likadrabbade på detta forum? Köp något annat.

///

Ingo
:) & nöjd

Postad 06 November 2007 - 13:19

DrHD
  • DrHD
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Tackar det låter som det defenetivt är denna Tv'n man ska ha, helt underbart med 100hz som fungerar för en gångs skull :)
Finns ingen snyggare Tv heller sen har jag inte hört något problem om banding/clouding på Toshibas Tv's heller, antar det är väl bara nåt man får på köpet av en Sammy Tv haha :)

Redigerat av DrHD, 06 November 2007 - 13:21.

Postad 06 November 2007 - 13:47

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

///

Ingo

OK,

här kommer alla plus:

2. Den hanterar SD-sändningar förbaskat bra. Ofta undrar man om det är HD man tittar på..
5. Ingen bandning - ingen clouding. Inga mystiska ljud från nätdelen.. Efter att ha löst Sharp & Samsung trådar upp & ner i över ett år kännar man att man valde rätt (Sharp? Lågbudgetmärke som får alltför stor uppmärksamhet!!)
6. Funkar kanon med min HTPC. Teven har de inställningsmöjligheter som behövs. Ingen fladdrande muspekare ála Philips).
7. Inställningsmöjligheterna vad det gäller färger / ljusstyrka / bakgrundsbelysning. Allt finns!!
11. Delad bild TV/ Text-tv utan att förvränga bilden. Den visar 2 lika stora (men förminskade) bildrutor i rätt format.

också lite minus:

1. Dålig respons från fjärrkontrollen. Den arbetar med några tiondelars fördröjning. Irriterande när man bläddrar på text-tv.
2. Fabriksinställningarna var ingen höjdare. "Butiks"-inställnigar med överdrivna färger & ljusstyrka
3. Inga direktvalsknappar för de olika ingånarna. Det krävs ett flertal tryck på fjärren för att byta ingång. Helt klart en (onödig) miss av japanerna.

Det finns säkert fler saker som är MINUS, men inga jag kan komma på i nuläget. Den "perfekta" teven existerar ju knappast. Allt är en kompromiss för att åstadkomma bästa möjliga bild.

Vad det gäller "100Hz Active Vision M100 HD" så har jag funktionen på. Jag har inte haft anledning att stänga av den bara för att kolla om bilden blir sämre...

Det som är lite tråkigt är att Toshiba i Sverige uppenbarligen inte ser potentialen i sina egna produkter. De Toshiba som säljs i Sverige är ju mestadels 32 tummare av sämsta enklaste modell (32A3030D) som man kan ihtta på El-Giganten & liknande... Dålig PR för Toshiba tyvärr.

Facit:

Vill du ha en TV som du blir nöjd med och kan skriva positiva omdömen om? Köp denna TV!

Vill du diskutera diverse problem med likadrabbade på detta forum? Köp något annat.

///

Ingo

Wow, låter som en kanon teve! Blir verkigen sugen på att beställa.

"8. Priset!! 18500 inkl. frakt från Tyskland är helrätt."
Inte helt fel, men vad gäller här gällande garanti? Behöver man skicka tillbaka den till Tyskland om det blir något fel på teven? Existerar öppet köpet om man beställer från Tyskland? Ingår bordstativet till detta pris?

Någon som vet om det finns någon fysisk butik som har denna teven? Eller kan ta in den?

Du får jätte gärna lägga upp några bilder på teven.. den verkar riktigt snygg måste jag säga!

/ Tobbe

Postad 06 November 2007 - 13:59

ingake
  • ingake
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

///

Ingo

OK,

här kommer alla plus:

också lite minus:

Facit:

///

Ingo

Inte helt fel, men vad gäller här gällande garanti? Behöver man skicka tillbaka den till Tyskland om det blir något fel på teven? Existerar öppet köpet om man beställer från Tyskland? Ingår bordstativet till detta pris?

Någon som vet om det finns någon fysisk butik som har denna teven? Eller kan ta in den?

Du får jätte gärna lägga upp några bilder på teven.. den verkar riktigt snygg måste jag säga!

/ Tobbe

Du har 1 års garanti. Blir det fel på teven måste den sannolikt skickas till Tyskland. Öppet köp har du i 14 dagar. Bordsstativet ingår i priset. Stativet är färdigmonterat så det är bara att lyfta ur teven ur kartongen och sätta i kontakten.

Postad 06 November 2007 - 14:09

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

///

Ingo

OK,

här kommer alla plus:

också lite minus:

Facit:

///

Ingo

Tack för det! :blink:

Postad 06 November 2007 - 14:11

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

///

Ingo

Hur tycker du att "100Hz Active Vision M100 HD" fungerar? Övriga intryck, plus och minus? :blink:

OK,

här kommer alla plus:

också lite minus:

Facit:

///

Ingo

/ Tobbe

Du har 1 års garanti. Blir det fel på teven måste den sannolikt skickas till Tyskland. Öppet köp har du i 14 dagar. Bordsstativet ingår i priset. Stativet är färdigmonterat så det är bara att lyfta ur teven ur kartongen och sätta i kontakten.

Tack! Såg nu även att du hade bilder i ditt galleri :)
Finns det någon seriös review på just denna modell tro? Samt vet du när denna släpptes på den globala marknaden?

/ Tobbe

Postad 06 November 2007 - 14:47

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Tack! Såg nu även att du hade bilder i ditt galleri :)
Finns det någon seriös review på just denna modell tro? Samt vet du när denna släpptes på den globala marknaden?

/ Tobbe

Z3030 helt ny, den har kommit till Sverige de senaste veckorna. 42:an och 47:an borde finns på lager hos Svenska Toshiba medan 57:an är några veckor bort. Bristen på bra recensioner har delvis att göra med att den är så ny och att det (för ovanlighetens skull) inte finns någon Amerikansk motsvarighet till denna modell ännu! Normalt brukar jänkarna få det senaste först, men inte när det gäller Toshiba....

Postad 07 November 2007 - 00:57

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Ingake

Kanon kul att du är nöjd med TV'n! Känns nu äntligen att man hittat rätt skärm efter över 1 års letande (låter som du harvat i samma vända)!

En fråga gällande PIP, går det att köra PIP med två olika HDMI ingångar? (Jag kommer köra allt via HDMI så utan det så är det en värdelös funktion, dock om det funkar vilket jag vet att det inte gör på vissa så vore det kanon!)

En tipps som vore kul o testa, kör 100hz funktionen på resp av på något PS3 spel, helst något racing spel om du har och se skillnaden? Det vore ju bara så fräckt om TV'n kunde få spel o flyta på bättre.

En annan fråga som är mer generell är om 100hz funktionen fungerar när man kör data i 1920x1080... Normalt så kör man ju 60hz då, rullar skärmen på i 120hz då och dubblar bilder så man får dubbel framerate i spelen!? (det vore ju sjukt ballt om så är fallet)

/Roger

Postad 07 November 2007 - 08:51

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

///

Ingo

Jag vet att många använder The chronicles of Riddick för att testa svärta och detaljnivå i mörka scener. En annan film/sekvens som brukar användas är från första filmen i Sagan om Ringen-trilogin, när grottan ("Moria"?) rasar och det blir kolsvart innan Gandalf tänder staven. Efter det följer en sekvens med "dunkla" scener.

Redigerat av Tomas L, 07 November 2007 - 08:52.

Postad 07 November 2007 - 09:19

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Jag undrar hur bildtypen är, är den mer år Philips och sony hållet eller åt Samsung?

Var in igår på Hifiklubben och prata med butiks chefen, och dom kommer ta in Toshibas LCD till alla deras butiker, men avtalet var inte klart sa han, är väll prissättningen som kvarstår, men dom ska komma, när visste han dock inte sa bara att det kan gå fort när avtalet är klart.

Postad 07 November 2007 - 09:34

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Jag undrar hur bildtypen är, är den mer år Philips och sony hållet eller åt Samsung?

Var in igår på Hifiklubben och prata med butiks chefen, och dom kommer ta in Toshibas LCD till alla deras butiker, men avtalet var inte klart sa han, är väll prissättningen som kvarstår, men dom ska komma, när visste han dock inte sa bara att det kan gå fort när avtalet är klart.

Jag pratade med dem igår också.. de nämnde dock endast X-modellen, men förhoppningsvis kommer väl Z också. Vi får se, man undrar ju vad priserna kommer lägga sig på, får inte känslan av att hifiklubben är "prispressaren".

//M

Postad 07 November 2007 - 09:57

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
nej tyvärr har inte klubben kända för att ha låga priser direkt, men man kan iallafall ta en på räntefritt B)

Postad 07 November 2007 - 09:58

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Ojoj... stort prisfall på...

...intressant!
//M

Postad 07 November 2007 - 10:36

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja säga Toshibas bildfilosofi ligger någonstans mellan Philips och Sony (kankse närmast Philips) men en bra bit från Samsungs överstyrda DNIe-apparater. Ingen vidare hjälp, man måste se apparaten i verkligheten.

Postad 07 November 2007 - 13:30

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0
Här är en bra länk för de som vill få lite mer detaljerad information om Toshibas TV. Den försöker föklara "Active Vision 100 HD", "Pixel Pro 5", "Regza link", "Film judder canceller" mm:

Toshiba Katalog (tyska)

Postad 07 November 2007 - 15:00

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja säga Toshibas bildfilosofi ligger någonstans mellan Philips och Sony (kankse närmast Philips) men en bra bit från Samsungs överstyrda DNIe-apparater. Ingen vidare hjälp, man måste se apparaten i verkligheten.

Ahh ok, det är bra för mig allafall, då jag gillar lite mattare bild som sony och philips ger än samsung .

Postad 07 November 2007 - 15:16

DrHD
  • DrHD
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
Låter helt underbart tycker jag, Samsung är ju ganska värdelöst skikande hysteriskt nästintill!
Tja typ allt med Samsung är ju rent skit när jag tänker efter :lol:

Redigerat av DrHD, 07 November 2007 - 15:17.

Postad 07 November 2007 - 15:30

Unregistered66083f18
  • Unregistered66083f18
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej! Ny här på forumet och jag är väldigt intresserad av denna tv. Har försökt att hitta nån butik som har den hemma så man kunde se den innan man slår till, men har inte lyckats var köper jag denna tv bäst och lättast
Tacksam för hjälp

Postad 07 November 2007 - 19:32

maerd
  • maerd
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Ojojoj...helt plötsligt så sjunker priset avsevärt mycket...vad har hänt. Har dom upptäckt något dåligt med denna produkt och rear ut den eller?

Nåja...hoppas inte det iaf. För jag tycker som ni övriga här inne att denna tv ser väldigt intressant ut. Hade tänkt köpt teven denna vecka men en stor summa pengar gick åt till och köpa mark i Thailand...så det får bli senare.
Kanske bra så man får höra lite mer ris eller ros om teven.

Postad 07 November 2007 - 19:42

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
42 tummaren har nog lite sämmre kontrast än 37 och 47, sen är det pixmania som sängt priset inte mycke att bry sig åt tror jag

Postad 08 November 2007 - 01:58

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Review på 46ZF355

http://www.areadvd.d...6zf355d_1.shtml

Postad 08 November 2007 - 08:11

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Här är en bra länk för de som vill få lite mer detaljerad information om Toshibas TV. Den försöker föklara "Active Vision 100 HD", "Pixel Pro 5", "Regza link", "Film judder canceller" mm:

Toshiba Katalog (tyska)

Ännu en länk med information om Toshibas TV, denna gång på engelska. Den visar samtidigt hur man i olika länder fokuserar på olika funktioner, "Pixel Pro 5" och DCDi deinterlacing nämns ö h inte i dessa broschyrer trots att det är samma TV!

Toshiba kataloger (engelska)

Redigerat av Tomas L, 08 November 2007 - 08:11.

Postad 08 November 2007 - 12:02

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
På deras hemsida kan man köpa tv om man vill, men dom är inte billiga, förmodligen vill dom inte sälja den vägen så tar bra betalt för om någon vill ha en från dom. 17.300 för x3030 och 21.300 för z3030, får hoppas Hifiklubben inte tar deras pris som riktpris

Postad 08 November 2007 - 14:28

Unregistered457e76fb
  • Unregistered457e76fb
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Letat efter en hygglig tv i ett par år. Undrar om jag har hittat den rätta nu? Avvaktar mer recensioner. Tänker på 47:an

Postad 08 November 2007 - 14:59

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

På deras hemsida kan man köpa tv om man vill, men dom är inte billiga, förmodligen vill dom inte sälja den vägen så tar bra betalt för om någon vill ha en från dom. 17.300 för x3030 och 21.300 för z3030, får hoppas Hifiklubben inte tar deras pris som riktpris

Vad jag hört kommer hifiklubben bara ta in X-modellen.. vi får väl se om Z också kommer.. :)

Postad 08 November 2007 - 15:01

DrHD
  • DrHD
  • Användare

• 166 inlägg
  • 0
En till som hyllar denna Tv och 100hz fungerar helt perfekt, vad annars :)

"I got the 42Z delivered on Monday and WOW it is has been worth the wait and deserves a big ! If you have been thinking about getting this TV then I can say without hesitation that it is VERY good particularly when watching football as I have been studying the picture on Sky HD Champions League for the last 2 nights and the Active M100 does it's job magnificantly. My previous TV was a Tosh 32ZP48 100 Hz CRT and the motion handling on the 42Z is just as good in fast moving scenes."

http://www.avforums........812&page=49

Postad 09 November 2007 - 10:11

marpou
  • marpou
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Letat efter en hygglig tv i ett par år. Undrar om jag har hittat den rätta nu? Avvaktar mer recensioner. Tänker på 47:an

Mmm samma här 47:an har ju bäst kontrast undrar om det är på bekostnad av nåt annat bara ....

Postad 10 November 2007 - 17:14

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Har beställt 42 tummaren från tyskland, skickades igår (fredag) så får väl den nån gång nästa vecka. Kommer väl hit och skriver lite om den då.

Postad 10 November 2007 - 17:27

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Har beställt 42 tummaren från tyskland, skickades igår (fredag) så får väl den nån gång nästa vecka. Kommer väl hit och skriver lite om den då.

Kanon, ska med stor sannolikhet köpa en 42:a för att ersätta min 37" Full HD skärm som jag nu kör som datorskärm (den ska in i sovrummet istället), så det vore väldigt intressant att få lite info ang kompabilitet ifrån PC (samt generell feedback också såklart).

Hoppas du blir nöjd! Tror det här är den helt klart bästa skärmen som finns ute nu (nästan oavsett pris)

/Roger

Postad 10 November 2007 - 22:48

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Ja det vore kanon med lite info om hur du upplever bilden på denna TV´n med både vanlig DVD, BD (PS3) samt via dator om du nu har eller kör det på den, främst då för att kolla pixelmappat och annat..

Jag är nämligen på jakt efter en ny TV och jag har kollat in denna ganska mycket och för priset så verkar ju den kanon.
Det står mellan denna och ev Sharp´s XL2E modell i 46".

Det som talar för just denna modellen från Toshiba lite mer är ju faktiskt designen, den är ju grymt snygg och det har ju ganska mycket med saken att göra idag.
Samsung´s modeller enligt mig lider nästan alltid av nått som är kass med dom och Sony´s modeller är för dyra mot vad dom presterar i bild och plasma är inget för mig eftersom jag ska köra HTPC framöver.

Är det någon som vet när denna kommer i 47" till Sverige ???
Nämligen den storleken som jag är intresserad av.

Postad 11 November 2007 - 11:05

Nodas
  • Nodas
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Vilken tysk butik köpte du ifrån och hur mycket kostade det med frakt och andra avgifter. Är också sugen på att köpa från tyskland men det är svårt att välja butik och så vill man ju ha cash on delivery.

Postad 11 November 2007 - 14:36

mAniAk-
  • mAniAk-
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0
Har tyvärr inget annat än datorn och ett wii att prova den med för tillfället, kanske ett xbox 360 utan hdmi. Kommer använda tvn främst för att spela upp film och serier från datorn, den blir invigd med Band of Brothers 1080p :lol:.

Vilken tysk butik köpte du ifrån och hur mycket kostade det med frakt och andra avgifter. Är också sugen på att köpa från tyskland men det är svårt att välja butik och så vill man ju ha cash on delivery.

Köpte den från www.my-solution.de, gick på 14977 med frakt och allt. Läste på prisjakt.se att nån annan precis hade köpt 47" versionen utan problem från den sidan. Tror inte det går att ta cash on delivery, jag betalade i förskott med banköverföring (vart lite billigare än med plastkortet).

Vad folk tycker om dom, iofs på tyska: http://www.idealo.de...01.html#Meinung

Postad 11 November 2007 - 19:17

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Trustedreviews har en recension på Toshiba Regza 42Z3030D, det verkar som om man har otur kan man få ett måndas exemplar så det är kanske bäst och få tag i den här hemma

http://www.trustedre...-42in-LCD-TV/p1

Postad 11 November 2007 - 21:27

TheRoggan
  • TheRoggan
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Trustedreviews har en recension på Toshiba Regza 42Z3030D, det verkar som om man har otur kan man få ett måndas exemplar så det är kanske bäst och få tag i den här hemma

Väldigt intressant läsning, låter precis som dom andra intryck man fått om denna skärm, allt super possitivt förutom svärtan som får medelbetyg (men bra för att vara LCD).

Bra att han fick ett dåligt exemplar och beskrev det tydligt så man vet vad man ska se upp med, viktigt att kunna skicka tillbaka om man får samma symptom (vilket som sagt talar för lokal handlare), det blir klart enklare att förklara och motivera att man skickar tillbaka då man kan hänvisa till den reviewen!

Ser fortfarande ut som det blir Z3030 som gäller, en 52:a till vardagsrummet och 2st 42:or till kontor och kök :-)

/Roger

Redigerat av TheRoggan, 11 November 2007 - 21:30.

Postad 11 November 2007 - 22:07

keffosteffo
  • keffosteffo
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Håller med ovanstående inlägg också, mycket intressant läsning.
Äntligen fick man många saker bekräftade i en recension att de saker som står i specifikationerna verkligen funkar.
En sak jag blev positivt överraskad över är:
"...unlike some TVs, the 42Z3030D is happy to accept a 1080p signal over component as well as HDMI." Jag har bara läst att det varit 1080i på component ingången, men då bekräftar detta 1080p också då.
Slipper jag sälja mitt Xbox 360 och köpa en HDMI-version. :lol:

Är ju nästan så att man vill trycka på beställ-knappen redan nu, men ska vänta tills någon annan än pixmania har lägre pris. Lockande att beställa från Tyskland och spara pengar, men får man ett måndags-exemplar eller att annat krånglar så sitter man väl lite i skiten eller?

En avslutande fråga bara. Är det någon större skillnad mellan z3030- och zf355-serien?

Postad 12 November 2007 - 08:55

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Håller med ovanstående inlägg också, mycket intressant läsning.
Äntligen fick man många saker bekräftade i en recension att de saker som står i specifikationerna verkligen funkar.
En sak jag blev positivt överraskad över är:
"...unlike some TVs, the 42Z3030D is happy to accept a 1080p signal over component as well as HDMI." Jag har bara läst att det varit 1080i på component ingången, men då bekräftar detta 1080p också då.
Slipper jag sälja mitt Xbox 360 och köpa en HDMI-version. :blink:

Är ju nästan så att man vill trycka på beställ-knappen redan nu, men ska vänta tills någon annan än pixmania har lägre pris. Lockande att beställa från Tyskland och spara pengar, men får man ett måndags-exemplar eller att annat krånglar så sitter man väl lite i skiten eller?

En avslutande fråga bara. Är det någon större skillnad mellan z3030- och zf355-serien?

Det tråkiga är att det känns nästan tryggare att köpa från en seriös tysk handlare än från Pixmania. Pixmania verkar vara mindre bra på felhantering, är det värt ca 2000kr extra? Om du väljer en tysk leverantör måste du tyvärr stå för frakt till leverantören, men iom det lägre priset så har du råd med ungefär 2st returer innan det upp mot Pixmania-pris. Jag står själv inför denna fråga.. ;)

Frågan är då...
- vilken tysk leverantör är seriös?

Jag ORKAR inte strula med affärer. Om det skall vara så väntar jag hellre och betalar lite extra för ett 'helsvenskt' inköp, dvs att man får svensk toshiba-garanti.

ZF har s-pva panel men samma bildhantering som Z3030 (52/57" av Z3030 har också S-pva panel).
//M

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 12 November 2007 - 09:12.

Postad 12 November 2007 - 09:06

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Mmm samma här 47:an har ju bäst kontrast undrar om det är på bekostnad av nåt annat bara ....

Ja, det är en bra fråga och det är något man definitvt bör vara medveten om: TV:n har olika specifikationer beroende på storlek. Men jag tror inte att 47:an lider av att ha högre kontrast...

Ja, det beror på vad man menar med "stor skillnad!" De har t ex helt olika panaler, ZF-serien har S-PVA panel och Z3030 har en IPS (eller S-IPS). Max storlek för ZF är 46" medan Z3030 finns i storlekar upp till 57". ZF är dessutom ganska mycket dyrare vilket enbart måste bero på den "slimmade" designen, för spcifikationer och funktioner är samma/sämre än Z3030 (jämför 46/47" versionerna).

Väldigt intressant läsning, låter precis som dom andra intryck man fått om denna skärm, allt super possitivt förutom svärtan som får medelbetyg (men bra för att vara LCD).

Det är det enda negativa som jag har läst om denna TV: svärtan är inte bäst i klassen. Men testen gäller 42:an och jag är intresserad av 47:an som har ganska mycket högre specad (dynamisk) kontrast. Jag har tyvärr inte sett några siffror på panelkontrasten.

Lite funderingar kring olika paneltyper...och tänker då mest på 47Z3030 med IPS panel.

Har själv bäst erf. av S-IPS som jag tycker har bäst egenskaper med oförändrade färger och svärta ut i betraktningsvinklar, alltså klart bättre än S-PVA.

Har då läst om att t.ex. 37 X3030 har IPS Alpha panel, som anses vara överlägsen S-PVA.

Nu till frågan som jag inte kan hitta svar på... har 47 Z3030, IPS el. den som kallas IPS Alpha? Är det samma panel?

T.ex. 42an fick mycket bra kritik på allt utom svärtan, som är spec. till 10000:1, men 47an är spec. till 15000:1, vilket borde vara en viss skillnad, från samma tillverkare. Har för övrigt inte hittat några tester på 47an el. för den delen 52an, som jag hellre vill ha, men är mer tveksam till, på grund av S-PVA panelen.

Ja, det är samma betänkligheter som jag har, jag är som sagt intresserad av 47:an. Men tar hellre något sämre svärta än dålig detaljnivå mörka bilder (black crush), dålig 100 Hz implementering, rullande ränder, buzzande nätdelar, clouding mm, mm. När jag tänker efter är valet lätt...jag beställer nog lite senare idag och jag hoppas få den nästa vecka. ;)

Postad 12 November 2007 - 09:11

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Det tråkiga är att det känns nästan tryggare att köpa från en seriös tysk handlare än från Pixmania. Pixmania verkar vara mindre bra på felhantering, vilket blir det enda fallet du kommer ha med dem att göra är det värt ca 2000kr extra? Om du väljer en tysk leverantör måste du tyvärr stå för frakt till leverantören, men iom det lägre priset så har du råd med ungefär 2st returer innan det upp mot Pixmania-pris. Jag står själv inför denna fråga.. ;)

Frågan är då...
- vilken tysk leverantör är seriös?

Jag ORKAR inte strula med affärer. Om det skall vara så väntar jag hellre och betalar lite extra för ett 'helsvenskt' inköp, dvs att man får svensk toshiba-garanti.
//M

Det tråkiga är att Toshiba Sverige (än så länge) bara använder sig av Tomi Elektronik (Uppsala?) för service, TV:n måste alltså skickas till dem för service om man köper "svenskt" på nätet. Det bästa vore om man kunde köpa via en svensk ÅF, men jag har inte sett att någon rikstäckande ÅF har tagit upp Z3030 i sitt sortiment ännu.(?) Man kan dock köpa Toshiba TV av nästan vilken PC-handlare som helst som då får ta hand om eventuella reklamationer.

Redigerat av Tomas L, 12 November 2007 - 09:13.

Postad 12 November 2007 - 12:01

keffosteffo
  • keffosteffo
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Ja, det beror på vad man menar med "stor skillnad!" De har t ex helt olika panaler, ZF-serien har S-PVA panel och Z3030 har en IPS (eller S-IPS). Max storlek för ZF är 46" medan Z3030 finns i storlekar upp till 57". ZF är dessutom ganska mycket dyrare vilket enbart måste bero på den "slimmade" designen, för spcifikationer och funktioner är samma/sämre än Z3030 (jämför 46/47" versionerna).

Är det jag som inbillar mig och läst på helt fel, men IPS (eller S-IPS) behöver automatiskt inte vara sämre än S-PVA paneler?
Läste att IPS-paneler ofta har snabbare uppdatering och bättre betraktningsvinkel. Men kanske S-PVA har bättre bild sett till färger och svärta? Är det så?

Postad 12 November 2007 - 13:40

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Är det jag som inbillar mig och läst på helt fel, men IPS (eller S-IPS) behöver automatiskt inte vara sämre än S-PVA paneler?
Läste att IPS-paneler ofta har snabbare uppdatering och bättre betraktningsvinkel. Men kanske S-PVA har bättre bild sett till färger och svärta? Är det så?

Det finns rapporter på att S-PVA paneler har en viss 'delay'. S-PVA är inte rekommenderat av gamers, tex snabba shootem up spel, just pga denna lag. Det behöver inte vara så att ZF lider av samma 'problem', men möjligheten finns. S-PVA största fördel är somsagt svärta och gråskalor.

S-PVA är inte per automatik bättre än IPS. Tester behövs.. ;)
//M

Postad 12 November 2007 - 14:02

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Det finns rapporter på att S-PVA paneler har en viss 'delay'. S-PVA är inte rekommenderat av gamers, tex snabba shootem up spel, just pga denna lag.

Då är frågan hur är 42" med IPS panel att lira ett snabbt tv spel på, nån som vet?

Postad 12 November 2007 - 14:34

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Det finns rapporter på att S-PVA paneler har en viss 'delay'. S-PVA är inte rekommenderat av gamers, tex snabba shootem up spel, just pga denna lag.

Då är frågan hur är 42" med IPS panel att lira ett snabbt tv spel på, nån som vet?

Ingen har iaf klagat, än! Har läst om många som kopplat PS3:an till Z3030 (IPS).. samtliga verkar nöjda. Kan dock inte svara med säkerhet.. ;)

Postad 12 November 2007 - 16:07

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Ingen har iaf klagat, än! Har läst om många som kopplat PS3:an till Z3030 (IPS).. samtliga verkar nöjda. Kan dock inte svara med säkerhet.. :blink:

Detta sades på avforums..

I have a PS3, and it is incredible, playing Call of duty 4 at 1080p is simply stunning, smooth textures, colouful, runs very smoothly no problems atall. Same goes with my other games, heavenly sword (again, stunning graphics) and the demos for GT5 are a real showcase for it. I really want to post some pics, I promise I shall try over these next two days!!

Ser lovande ut.. ;)

Postad 12 November 2007 - 16:53

maestrokba
  • maestrokba
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag är sugen på denna TV´n

Någon som vet när 47" modellen kommer till Sverige ????

Postad 12 November 2007 - 17:11

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0

Jag är sugen på denna TV´n

Någon som vet när 47" modellen kommer till Sverige ????

komplett skall preliminärt få in 18st. den 20/11.

Postad 12 November 2007 - 18:52

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
tack mlmc då får det bli en 42" snart

Postad 12 November 2007 - 19:17

fest
  • fest
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har idag beställt en 47Z3030 på den lokala expert butiken, 24k..kanske lite dyrt, men va faan orkar inte vänta mer.
leverans 3-4 dagar. :)

Postad 12 November 2007 - 19:22

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
jaha expert kan ta in den det visste jag inte, borde maila dom å fråga vad dom tar för 42"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.