Audyssey Multi-EQ kalibreringssystem
527 svar till detta ämne
Postad 20 januari 2008 - 22:04
pogg
-
pogg
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Mycket intressant tråd
Jag har Denon 4306 och kör alltid i läge "Audyssey" när jag ser på film Det finns även Front, Flat och Manual .. Front är ett läge så de andra högtalarna är ställd i förhållande till frontarna och frontarna har ingen EQ ( om jag fattat det rätt )
Men då jag lyssnar till 2 kanal kör jag i direktläge och då är stärkaren ställd till EQ OFF Tycker det låter pekka med EQ
Hur gör ni vid 2 kanal ?
Maveric 
Jag kör också i "Pure audio" läget....ingen eq tack när det är musik på tapeten mvh
Postad 20 januari 2008 - 22:08
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Mats "Noobman" du har alltså olika lägen för frontarna....gäller det på Onkyos också tro?
Du menar alltså att tex ett soffbord inte skall ha nån betydelse?
Ja jag har ju inte provat att mäta nåt framför "sweetspot" och har ingen tripod men tycker ändå att jag lyckats få till det med microfonen exakt rakt upp....
mvh
Det jag menar är att soffbord har betydelse, Detta med micen rakt upp trodde jag var en självklarhet(var det inte så att innan Audyssey gjorde en finputsning på systemet så var det ibland bättre att rikta micen rakt mot högtalaren.....eller gällde det bara Denon maskiner?) Mvh. Mats
Postad 20 januari 2008 - 22:12
pogg
-
pogg
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Ja då ska jag rensa bort soffbordet å sånt.....men tyvär åker det ju tillbaks sen....
mvh
Postad 21 januari 2008 - 00:34
pogg
-
pogg
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Det jag undrar med tex Audyssey ar ju nar man utvecklar ett s[nt system sa borde det vara sa att man stravar efter en rak frekvenskurva vid den sa kallade sweetspot tycker da att man inte skulle behova moblera om for att fa ratt ljud da det systemet
borde kompensera for det mesta eftersom man faktiskt har en microfon vid matpunkten. Attvid film tittande det ar for lite bas kan jag kopa da det ar valdigt manga inklusive jag som garna har lite mer skjuts i basen da....( detta ar ju sa klart teoretiskt i mitt huvud) men anda....
(ber om ursakt den dator jag sitter vid har inte svenska alfabetet)
mvh
Postad 21 januari 2008 - 08:14
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Det jag undrar med tex Audyssey ar ju nar man utvecklar ett s[nt system sa borde det vara sa att man stravar efter en rak frekvenskurva vid den sa kallade sweetspot tycker da att man inte skulle behova moblera om for att fa ratt ljud da det systemet borde kompensera for det mesta eftersom man faktiskt har en microfon vid matpunkten. Attvid film tittande det ar for lite bas kan jag kopa da det ar valdigt manga inklusive jag som garna har lite mer skjuts i basen da....( detta ar ju sa klart teoretiskt i mitt huvud) men anda....
(ber om ursakt den dator jag sitter vid har inte svenska alfabetet)
mvh Chris, Audyssey: Let me clarify a couple of things here. First, the Audyssey calibrated response is not flat. There are many reasons for this that came out of our research. They have to do with the fact that directivity of loudspeakers is very different at high frequencies than it is in the lower frequencies. So the relative weighting among them has to be balanced and we do that with a rolloff in the high frequencies that starts at 4 kHz and goes down gently at 10 kHz and then slightly steeper after that to 20 kHz. The only time we recommend using a Flat response (Audyssey provides that as well) is when the receiver is set to THX mode. Then the THX re-eq is allowed to do its job properly.
Second, it is absolutely critical to not point the mic towards the speakers. That will produce very ragged results at high frequencies that can be off by up to 8-10 dB at 20 kHz. With an omni mic calibrated for grazing incidence the difference between free field and pressure field measurements is very large. For some speakers (e.g. omnipolar) the high frequency response must be tailored to be rolled off more than the standard Audyssey curve. In the Pro version of Audyssey there is much more flexibility to do that by the installer. In the built-in version it can be done using the tone controls.
MVH /Chuck
Postad 26 januari 2008 - 09:03
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Körde Audyssey igår på min Marantz SR7001.
Använde alla 6 mätpunkter på olika platser i biosoffan, och resultatet blev kalas.
Den mätte upp avstånd korrekt och, ja, det fungerade helt smärtfritt.
Tidigare hade jag en del oönskat muller från basen men det mesta av det är borta nu.
Jag är riktigt nöjd faktiskt.
När jag kör tvåkanal slår jag över på B-utgången ochkör Pure Direct, så bortser den från bioinställningarna.
Mycket bra.
Postad 18 februari 2008 - 09:08
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Jojo, min Marantz 7002 har tydligen en bugg som gör att LFE kanalen ställer sig i -10 db för lågt, när man kör Audyssey!! http://www.avsforum........489&page=38Inte undra på att basen försvunnit varje gång (trots noggranna mätningar för 6 olika punkter) jag försökt kalibrera systemet! Oh well, får väl testa att dra på +10db på subben helt enkelt och hoppas att det löser sig!
Redigerat av ajzman, 18 februari 2008 - 09:08.
Postad 18 februari 2008 - 09:48
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Ny fråga... Pga att min Marantz 7002 bevisligen buggar och drar ner LFE med 10db, tänkte jag försöka köra på Audyssey inställningarna igen, men eftersom jag redan ställt in nya värden på "Manuell", kommer alla EQ-inställningar att fungera då (Audyssey, Flat, Front), eller måste jag köra hela "Auto-setup" (6 olika mätpunkter med micken) en gång till...? Kanske lika bra att vara grundlig och köra från scratch...?
Postad 20 februari 2008 - 21:15
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Slänger in en fråga till (som jag precis postade i Marantz 7002/8002-tråden): Enligt texten nedan ska THX Re-EQ (som finns på min Marantz 7002) endast användas tillsammans med Audysseys "Flat"-läge (alltså inte Re-eq OCH Audyssey-läget som jag kört på några dagar)? Frågan är dock vad som låter bäst: Enbart Audyssey-läget (med Re-Eq OFF) eller Flat + Re-Eq...? För min lilla lya borde det (om man utgår från texten nedan), vara Flat + Re-Eq, men det är säkert högst indivudellt oxå! Eller? Jaja, får väl testa vidare imorgon! Editorial Note on Choosing the Correct Audyssey EQ ModeWhen enabling the EQ it’s important to select the proper type for your system. The “Audyssey” EQ mode introduces a slight high frequency roll-off to restore the balance between direct and reflected sound while the “Flat” setting still uses the MultEQ filters in the same way as the “Audyssey” curve, but it does not apply a high frequency roll-off. The “Flat” setting is more appropriate for small or highly treated rooms in which the listener is seated in close proximity to the loudspeakers while the “Audyssey” mode is more appropriate for lively large open rooms. It is recommended for all rooms when the receiver is in “Cinema” THX processing mode to use the “Flat” setting as it allows THX re-equalization to operate exactly as it was intended. If you instead use “Audyssey” in conjuncture with THX re-EQ, than you will essentially be rolling off the high frequencies twice causing too much attenuation and potentially compromising sound quality. http://www.audioholi...ci-system-setup
Postad 20 februari 2008 - 22:32
highlander1100
-
highlander1100
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag kör manuellt på min 905:a. Audyssey läget låter tunnt och som om jag satt i en gympasal .. kanske jag som klantar till det med micken
Postad 26 februari 2008 - 20:45
d00mo
-
d00mo
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag tror 90% av de som är missnöjda sitter med helt felaktiga inställningar, som tex att subwoofern enbart spelar LFE och huvudhögtalarna ska sköta resten.
MVH /Chuck
Hur styr man om subwoofern enbart skall spela LFE eller ej? Jag har en Marantz SR6001 + Canton Movie 150QX.
Postad 26 februari 2008 - 20:47
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Kolla de poster som jag gjort där jag citerer Chris på Audyssey, jag har för mig att det gås igenom några vanliga misstag.
MVH
/Chuck
Postad 12 april 2008 - 22:04
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
det verkar som den ger högtalare som kan producera massiv bas ett sämre läge och tvärtom
Har helt avfärdat läget "audyssey" nu, Kan inte se(höra) att detta läge är användbart till något alls. Har införskaffat nya högtalare på senare tid och dessa har ett helt annat basregister än mina förra, För mitt lilla vardagsrum fullkomligt "dränker" dessa rummet med bas(oturligt nog är baspuckeln mitt i sweetspot  ). Fortfarande gäller "front" som det bästa alternativet om man vill att kalibreringen ska ske automatiskt, Tätt följt av "flat". "Audyssey" tar inte bara bort all bas utan även allt vad dynamik heter tyvärr. Det jag föredrar till 2 kanalslyssning nu är att manuellt sänka vissa låga frekvenser några db. i läget "Off", Men då går jag misste om kalibreringen av resten av frekvensomfånget. Ska ta mig tid att manuellt ändra några värden i "Front", Detta måste nog ses som det mest effektiva i min situation. LÄNGE LEVE Audyssey MultEQ!!!! MVH. Mats
Redigerat av Noobman, 26 april 2008 - 19:16.
Postad 26 april 2008 - 18:41
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Har nu beställt en 2808, kunde inte motstå det snänkta priset  .
Skall bli kul att prova allt nästa vecka.
Autosetupen fungerar bra verkar det som? Och ni är nöjda med den har purdirectmode vid musiklyssning? Låter kul, själv är jag ute efter både bättre musik som bioljud. Skall även bli spännade att biampa frontarna, aldrig testat förr  . Verkar vara en del stul med olika filmlägen, audyssyläget speciellt?Verkar kunna få att låta bra med en del envishet. Har jag fel? Det här med micen, är det svårt att få den att stå rakt upp eller, verkar vara en del som gör "fel"? Måste man köpa ett stativ till den för att få det perfekt eller  ?
Hoppas att jag gjort ett bra köp nu och att jag inte sliter ig i håret nästa vecka när den kommer  .
/Genstruktur
Redigerat av genstruktur, 26 april 2008 - 22:40.
Postad 27 april 2008 - 15:03
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Postad 27 april 2008 - 16:54
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Har nu beställt en 2808, kunde inte motstå det snänkta priset .
Skall bli kul att prova allt nästa vecka.
Autosetupen fungerar bra verkar det som? Och ni är nöjda med den har purdirectmode vid musiklyssning? Låter kul, själv är jag ute efter både bättre musik som bioljud. Skall även bli spännade att biampa frontarna, aldrig testat förr . Verkar vara en del stul med olika filmlägen, audyssyläget speciellt?Verkar kunna få att låta bra med en del envishet. Har jag fel? Det här med micen, är det svårt att få den att stå rakt upp eller, verkar vara en del som gör "fel"? Måste man köpa ett stativ till den för att få det perfekt eller ?
Hoppas att jag gjort ett bra köp nu och att jag inte sliter ig i håret nästa vecka när den kommer .
/Genstruktur
Autosetupen är en barnlek, Puredirect är SUVERÄNT till 2 kanalslyssning och när det gäller micen så förordar jag en tripod(stativ). Tänk även på att halva nöjet med nya leksaker är att man får "pilla" rätt så friskt i början med allt vad inställningar heter för att få till det  . Once you go Denon you never go back!!(ruskigt gammalt indian uttryck). MVH. Mats
Postad 27 april 2008 - 17:20
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Låter oneklingen trevligt men vart får man tag i ett stativ? Följer med? använder ni ett kamerastativ då eller?
Sen tänkte jag på en sak till, skall man själv vara i rummet när man kör autosetupen, borde man vara för man kommer sitta där sen och lyssna juh? Eller skall man vara ivägen så lite som möjligt?
Tack för lyckoönskningana i alla fall!
Postad 27 april 2008 - 17:29
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Låter oneklingen trevligt men vart får man tag i ett stativ? Följer med? använder ni ett kamerastativ då eller? Sen tänkte jag på en sak till, skall man själv vara i rummet när man kör autosetupen, borde man vara för man kommer sitta där sen och lyssna juh? Eller skall man vara ivägen så lite som möjligt?
Tack för lyckoönskningana i alla fall! 
Själv har jag ett kamerastativ, Och JA var så lite "ivägen" vid mätningen(mellan mic och högtalare). Inget stativ följer med, Utan detta får man inhandla separat  . MVH. Mats
Postad 27 april 2008 - 17:40
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Hmmm jaha att lägga den på te.x soffans kant där huvudet brukar vara är inte att rekommendera läste jag på deras hemsida. Stativ....vart skall man fixa det nu. Ligger verkligen microfonen bra på ett sånt stativ som inte är anpassat för den då? Man kanske kan köpa nåt skitstativ på classe ohlson iofs.
Skumt att man inte kan få optimala mätförhållanden ur kartong så att säga.
Postad 27 april 2008 - 17:41
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Hmmm jaha att lägga den på te.x soffans kant där huvudet brukar vara är inte att rekommendera läste jag på deras hemsida. Stativ....vart skall man fixa det nu. Ligger verkligen microfonen bra på ett sånt stativ som inte är anpassat för den då? Man kanske kan köpa nåt skitstativ på classe ohlson iofs.
det lär du alldrig få då den levereas med audysy vilket är rena skämtet det har även börjat att knorras over där över att skiten inte funkar som den skall. och jag kommer inte att köpa en apparat som innehåller audysy nomoore
Redigerat av Unregistered1022, 27 april 2008 - 17:42.
Postad 27 april 2008 - 17:49
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Absolut rätt att man EJ ska lägga micen direkt på soffan, Micen gängas på stativet så det är inga problem med att "den ej ligger kvar". När du(om du nu kommer göra det) köper en tripod se då till att gängen på micen överenstämmer med stativets, I mitt fall var jag tvungen att egentillverka en "adapter" för att kunna passa in micens gäng till stativets. MVH. Mats
Postad 27 april 2008 - 18:07
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Eh he he låter som ett heltidsjobb det där med stativet  . Kanske får tillverka ett eget stativ av 3pinnar och ett snöre helt enkelt  . Får fråga på hifiklubben hur de har gjort när de ställt in och om man möjligtvis kanske kan låna ett där. Eller så får jag väl tejpa fast den på en sopkvast eller nåt  .
Men om man inte har ett stativ så blir hela autosetupen fel och då även "allt" felinställt i förstärkaren?  Eller gäller detta bara audusseyEQn?
Är det bara Nooban och x-12 som har gjort mätningarna? Hur gjorde ni andra med micen?
Hade varit gött at ha det klart för sig när den anländer.
Redigerat av genstruktur, 27 april 2008 - 18:17.
Postad 27 april 2008 - 18:21
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Eh he he låter som ett heltidsjobb det där med stativet . Kanske får tillverka ett eget stativ av 3pinnar och ett snöre helt enkelt . Får fråga på hifiklubben hur de har gjort när de ställt in och om man möjligtvis kanske kan låna ett där. Eller så får jag väl tejpa fast den på en soprkvast elelr nåt .
Men om man inte har ett stativ så blir hela autosetupen fel och då även "allt" felinställt i förstärkaren?
Är det bara Nooban och x-12 som har gjort mätningarna? HUr gjorde ni andra med micen?
Det optimala är självklart med en tripod, Men i ärlighetens namn så märkte jag ej någon större(läs:STÖRRE) skillnad mellan att sitta som ett "fån" med micen på huvudet och med en tripod, Förrutom att det är mer praktiskt med tripod. Prova med att själv agera stativ och se om det faller i din belåtenhet, Om inte försök att tillverka en själv(du har ett gäng fina ideer som kanske funkar  ). MVH. Mats
Postad 27 april 2008 - 18:25
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
 Det var just en ide också men det kanske fungerar!
Hoppas grannarna titta in just då
Kanske är lite tjatig men ville bara ha klart för mig de bästa förutsättningarna så att säga.
Postad 27 april 2008 - 18:41
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Det var just en ide också men det kanske fungerar! Hoppas grannarna titta in just då
Kanske är lite tjatig men ville bara ha klart för mig de bästa förutsättningarna så att säga.
Hur tror du jag kände mig med en mic på huvudet och sedan halvliggande med benen uppstickandes för att få till den rätta höjden när sedan sambon slänger en blick som inte är av denna världen  . Detta är lite av "tjusningen" med denna hobby, Allt som är runtomkring själva resultatet. Gäller bara att inte ta sig själv på för stort allvar när man blir ertappad i dom mest avancerade ställningarna i jakten på det perfekta ljudet  . MVH. Mats
Redigerat av Noobman, 27 april 2008 - 18:44.
Postad 28 april 2008 - 08:25
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Hej. Jag körde setupen med micen på rygg-kuddarna på soffan. Jag fick ett helt ok resultat tycker jag, absolut inget att klaga på. (Denon 3808)
Men jag väntar på ett stativ och då ska jag göra en "riktig" kalibrering. Ska bli spännande att se om jag får andra kurvor och värden.
/Niklas
Postad 02 maj 2008 - 23:23
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Så nu har den landat! Min Denon 2808.
Tejpade fast micen på ett vattepass som var i lagom höjd  . Kan väl inte vara någon skillnad mot ett stativ?
Varit svineseg av allt kopplande men lite har jag provat. Körde krafwerk minimum - maximum som jag vet är grymt mixad. OJ OJ OJ vilket ljud det var lite skillnad det, detta var på EQ i off och med DTS. Jag måste säga så här långt så tycker jag det låter bäst.
Audyssy blev platt, några av de andra var helt ok. Skall lyssna mer imorgon och då skall jag även testa film. Får vi se om basen är så lågt inställd som vissa påstår. Till denna dvd var den perfekt i alla fall!
Har lite andra funderingar men de får jag väl ta upp i 2808tråden.
Skika gära in där om ni vill hjälpa mig  .
/Genstruktur
Postad 03 maj 2008 - 03:44
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Postad 03 maj 2008 - 08:51
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Så nu har den landat! Min Denon 2808.
Tejpade fast micen på ett vattepass som var i lagom höjd . Kan väl inte vara någon skillnad mot ett stativ? Varit svineseg av allt kopplande men lite har jag provat. Körde krafwerk minimum - maximum som jag vet är grymt mixad. OJ OJ OJ vilket ljud det var lite skillnad det, detta var på EQ i off och med DTS. Jag måste säga så här långt så tycker jag det låter bäst. Audyssy blev platt, några av de andra var helt ok. Skall lyssna mer imorgon och då skall jag även testa film. Får vi se om basen är så lågt inställd som vissa påstår. Till denna dvd var den perfekt i alla fall!
Har lite andra funderingar men de får jag väl ta upp i 2808tråden. Skika gära in där om ni vill hjälpa mig .
/Genstruktur
hade du räknat med något annat med audyssy in kopplad
Postad 03 maj 2008 - 09:24
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
hade du räknat med något annat med audyssy in kopplad
Varför är du så negativ till Mult-EQ, det finns många som är mycket tillfredsställda med systemet? MVH /Chuck
Postad 03 maj 2008 - 09:49
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Varför är du så negativ till Mult-EQ, det finns många som är mycket tillfredsställda med systemet?
MVH /Chuck
man betalar för något som ej fungerar tillfredställande och som i viss mån lurar kunden att tro att har man bara Multi eq inkopplad så har man uppnåt nirvana personligen så tycker jag att det är det sämsta skit jag har hört för har man högtalare som är kapabla att producera bas så funkar det inte med Multi eq inkopplad basen blir livlös platt man kan göra listan hur lång som helst med negativa saker om Multi eq. Multi eq kanse passar för dom som har stativ högtalare men inte för dom som har golvare som är baskapabla. jag har testat skiten ett otaglig antal gånger på 1.5 år både med basmodul och utan bas modul och fått samma resultat platt livlös tråkigt ljud som man blir trött att höra på sen kan man inte göra några som helst inställningar i multi eq när den andvänds såsom i eqn utan där har man dom fasta parametrarna som gäller efter en mätning jo jag har testat med olika placeringar på högtalarna men med samma resultat platt och livlös men som tur är så kan man göra egna inställningar manuellt. sen är det bara synd att man skall betala för något som inte funkar det kan lika bra vara mjukvaran som inte fungerar i multi eq men då borde dom som säljer apparaterna ta större ansvar men det är som det är sälj apparaten hoppas att kunden inte kommer till baka och klagar.
Postad 03 maj 2008 - 10:01
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
"Lurar" tycker jag är ett starkt ord, men som så mycket annat här i världen så får man väl själv värdera om det är något att ha eller inte.
Angående basproblem så hoppas jag du läst tråden på AVS som i mångt och mycket handlar om just det "problemet". Jag håller med om att användarvänligheten borde bli bättre, och även inställningsmöjligheterna för användaren. Dock är det inte bara Audysseys fel, det är lika mycket tillverkarnas implementation av systemet som är dåligt.
Du verkar ha "baskapabla" fronthögtalare som du skriver. Hur gör du med LFE-kanalen?
Jag tycker inte man ensidigt skall säga att det är skit, det finns många som faktiskt fått ett bättre ljud med Mult-EQ, även de med golvhögtalare.
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 03 maj 2008 - 10:01.
Postad 03 maj 2008 - 10:12
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
"Lurar" tycker jag är ett starkt ord, men som så mycket annat här i världen så får man väl själv värdera om det är något att ha eller inte.
Angående basproblem så hoppas jag du läst tråden på AVS som i mångt och mycket handlar om just det "problemet". Jag håller med om att användarvänligheten borde bli bättre, och även inställningsmöjligheterna för användaren. Dock är det inte bara Audysseys fel, det är lika mycket tillverkarnas implementation av systemet som är dåligt.
Du verkar ha "baskapabla" fronthögtalare som du skriver. Hur gör du med LFE-kanalen?
Jag tycker inte man ensidigt skall säga att det är skit, det finns många som faktiskt fått ett bättre ljud med Mult-EQ, även de med golvhögtalare.
MVH /Chuck
jo jag har skummat i genom den men det har inte hjälpt mig det är det samma som före och efter. sen beror det på vad man anser vad ett par baskapabla högtalare är för något sen vet man inte vad dom som tycker att det funkar bra med multi eq har för referenser innan andvändandet av multi eq men mitt personliga tycke är fortfarande att det är inte bra sen verkar det som nästan alla tillverkare kör med systemet i dag för jag har ett högt krav på hur det låter.
Postad 03 maj 2008 - 10:33
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Jag vet att tex Kalman Rubinson (Stereophile) föredrar en Mult-EQ bestyckad Integra 9.8 istället för en Meridian 861-kombination, han har 3 st B&W 802D som LCR. Jag har fått intrycket att han är kräsen med sitt ljud i multikanal.
Kan det inte vara så att du gjort inställningarna galet på något sätt?
MVH
/Chuck
Postad 03 maj 2008 - 10:47
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Jag vet att tex Kalman Rubinson (Stereophile) föredrar en Mult-EQ bestyckad Integra 9.8 istället för en Meridian 861-kombination, han har 3 st B&W 802D som LCR. Jag har fått intrycket att han är kräsen med sitt ljud i multikanal.
Kan det inte vara så att du gjort inställningarna galet på något sätt?
MVH /Chuck
hur mycket fick han betalt när det gäller journlister så tror jag inte ett skvatt på dom allt går att köpa till rätt peng sen har integran den proffesionela delen av multi eq och då pratar man om något helt annat så vi håller oss till den sunkiga delen av multi eq. har läst manualen för integra/onkyo profesional några gånger. nej jag har inte gjort något galet när jag har gjort intällningarna men det kan lika bra vara en bugg i firmwaren på denon 3806 men troligen så gör dom ingen firmware uppdatering utan har väntat tills 3808ci kom och har gjort den bättre men vem vet den kanse är lika sunkig i den nya maskinen men det har börjat att knorras på andra sidan atlanten också över multieq.
Postad 03 maj 2008 - 15:17
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
hur mycket fick han betalt när det gäller journlister så tror jag inte ett skvatt på dom allt går att köpa till rätt peng
Ok, så du tror Kalman Rubinson är mutad. sen har integran den proffesionela delen av multi eq och då pratar man om något helt annat så vi håller oss till den sunkiga delen av multi eq.
Integran har Mult-EQ XT, precis som en hel drös med billiga receivers från under 10' kr. Jag tror absolut inte skillnaden ligger där. har läst manualen för integra/onkyo profesional några gånger.
Ok. nej jag har inte gjort något galet när jag har gjort intällningarna men det kan lika bra vara en bugg i firmwaren på denon 3806 men troligen så gör dom ingen firmware uppdatering utan har väntat tills 3808ci kom och har gjort den bättre men vem vet den kanse är lika sunkig i den nya maskinen men det har börjat att knorras på andra sidan atlanten också över multieq.
3806 har en version som klart sämre än de som finns i den senaste generationen receivers, bla är upplösningen många gånger finare idag. Jag tror inte det har att göra med att Denon är taskiga, processorkraften i din 3806 räckar antagligen inte till för att klara merjobbet. Det fins en liten genomgång med resultat av en körning med Mult-EQ och 3806 på Audioholics: Denon AVR-3806 Audyssey MultEQ XT Test Report som kanske kan vara intressant. Jag har läst många trådar på olika forum om Mult-EQ. Och kontentan av det jag läst säger mig att de flesta som är väldigt missnöjda antingen har missförstått något med inställningarna, eller så gillar man kanske inte en rakare frekvensrespons. Sen kan det absolut vara så att ens egna idéer inte stämmer överens med Audyssey hur man bäst anpassar en anläggning till att ge det bästa ljudet, och att Audyssey inte passar alla system. Dessutom finns det ett antal fallgropar som gör att många upplever total avsaknad av bas, något som natuligtvis inte är avsikten. Det här med delningsfrekvenserna och small/large blir tokigt är inte Audysseys fel, det är upp till tillverkaren att implementera det på ett bra sätt, vilket inte alltid görs. MVH /Chuck
Postad 03 maj 2008 - 17:34
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Körde om mätningen idag, bara för att vara säker  .
Fick lite annorlunda resulta, fick center LARGE istället för SMALL. Delningsfrekvnsen på surr. bak blev 90hz isället för 80hz. Har nu kört lite film idag. Det som slår mig är hur ycket tightare basen är jämfört med förr, detta kan iofs. vara min nya reciever. skulle kunna tänka mig att det är så, den är ändå dubbelt så dyr som min gamla.
Autosetupen ställe mig sub på -1.5 db. Jag får bas med denna inställning, inget snack om det. Sen om det är så mycket bas man vill ha är en annan sak. -1.5db tror jag bli alldeles utmärkt till Musik dvds i surround. Roade mig med att höja suben lite i moriascenen i LOTR, kanske att jag ställer upp den till 0- +3 någonstans där. Testade Eq - off och auyssey. Audyssey är inte värdelöst tycker jag sen om det är det bästa vet jag inte, får nog kolla mer film innan jag ger ett utlåtande. just nu tycker jag Audssey gör ljudet lite mer diskantigt tycker jag, lite mindre fylligt. Basen är väl ungefär den samma. Skulle jag vilja så kan jag höja suben till +12 så att det inte skulle få att få bas på audyssey tycker jag verkar skumt, sen om sub. inställning som är efter autosetupen inte är direkt den man vill ha är möjligt.
Märkte en lite skum grej, autosetupen ställe min högra fronthögtalare 0.5 db högre än den vänstra. Låter bra iofs. kanske har att göra med att jag har en fåtlöj ca 2m framför den högra fronten?
Till cd lyssning har jag kört mest Pure direct och det är verkligen en dröm, Mina Dali har verkligen blommat ut mera. Var tvungen och kolla så inte suben stod på, mycket mera kontroll på basen. Sen är det mer rymd och fyllighet också! Tycker att det inte låter ansträngt vid högre volyme heller, hade lite problem med det innan.
Är mycket nöjd, audyssey får utvärderas lite mer men värdelöst skulle jag inte säga att den är.
/Genstruktur
Redigerat av genstruktur, 03 maj 2008 - 18:41.
Postad 03 maj 2008 - 18:08
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1 019 inlägg
Tja.
Jag har Marantz Sr7001 och i dagens läge så kör jag utan
audyssey eq. Tycker som (x12) att ljudet blir platt speciellt basen
om man jämför med sina egna inställningar (Avstånd)för min del.
Men grejjen är att jag va nöjd med audysseyn eq ljudet tills jag
mätte o gjorde egna då fick högtalarna ett helt annat kärraktär
sen den dan var jag inte nöjd längre med audyssey ljudet.
Postad 03 maj 2008 - 18:39
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Om man kör med EQ= off, då är väl audyssey av? Eller har jag förstått det fel?
Tänkte bara dubbelkolla  .
Höjde nu upp basen till 0db från -1.5db och jag tyckte det fladdra på bra utan att ta över, körde Moria scenen i LOTR. Lika bra att köra samma scen  . Eq off låter bra, Bypass L/R lät också ganska bra tror jag? Audyysey tycker jag nästan tar bort mer mellanregister än bas, blir lite skrikigt nästan? man får ganska mycket detaljer men ja jag vet inte om jag gillar det. Har inte provat FLAT än men jag får nog köra det imorgon, har fan testat ljudet sedan kl 14 och grannarna kanske inte tål mer. Dumt att utmana ödet  . MANUALläget i eq har jag inte testat alls, vad gör man där?
Jag köpte inte stärkaren alls för EQläget Audyssey så för mig spelar det inte så stor roll att det kanske inte är det bästa. Kollade runt i tråden och såg att man kanske borde ta bort soffbordet? Ni som gjort detta bblev det bättre med soffbord borta vid setupen? Min ceneter är väl ungeför på samma höjd som översta skivan på soffbordet. Väldigt tunn skiva med mycket luft mella men det kanske spelar roll?
/Genstruktur
Redigerat av genstruktur, 03 maj 2008 - 19:35.
Postad 03 maj 2008 - 19:29
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Mycket intressant tråd
Jag har Denon 4306 och kör alltid i läge "Audyssey" när jag ser på film Det finns även Front, Flat och Manual .. Front är ett läge så de andra högtalarna är ställd i förhållande till frontarna och frontarna har ingen EQ ( om jag fattat det rätt )
Men då jag lyssnar till 2 kanal kör jag i direktläge och då är stärkaren ställd till EQ OFF Tycker det låter pekka med EQ
Hur gör ni vid 2 kanal ?
Maveric 
Vad tycker du skillnaden är mellan Audyssey och Eq off vid filtittande? Har kört med PURE DIRECT mode vid 2kanalslyssnning, tycker detta låter skitbra!
Postad 04 maj 2008 - 11:00
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10 389 inlägg
Efter audyssey så tyckte jag det blev för mycket dov bas i frontarna och centern samt att centern lät för lite så jag ändrade lite i setupen så att det passar min smak.
Audyssey hade satt cut off på 70 för frontarna och 60 på centern men jag ändrade dem till 80. Centern stod på -7,5 dB och jag höde den till -65.
Ljudet blev klarare och renare tycker jag.
Det finns ändå massor av tryck i subben när det åskar eller så.
Om jag vill ha lite mer tryck i subben så vrider jag bara upp reglaget på själva subben lite, men det kanske är helt fel?
Postad 04 maj 2008 - 13:16
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
jo jag är inne på samma linje, tanken med rums eqn är väl att den skall låta bra utan att man pillar på den.
Det är eq lägen jag prata om. Autosetupen fungerar bra.
HAr heller inga basproblem med subban, volymratten år på kl 12 och i recievern är den på 0/12 och det är bra kräm.
Läget Fade L/R tyckte jag annars verkade ok igår. VAd det nu innebär, vet inte vad det gör riktigt  .
Jag vet inte Audyssey kanske ger en det där "Riktiga" ljudet som det "skall" vara enligt någon förståsigpåare, sen är det väl så att det inte är exakt så som man själv hade tänkt sig, eller hade innan?
Verkar ine vara så måmga på forumet som äger en reciever med audyssey.
Redigerat av genstruktur, 04 maj 2008 - 13:28.
Postad 04 maj 2008 - 14:34
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
jo jag är inne på samma linje, tanken med rums eqn är väl att den skall låta bra utan att man pillar på den. Det är eq lägen jag prata om. Autosetupen fungerar bra. HAr heller inga basproblem med subban, volymratten år på kl 12 och i recievern är den på 0/12 och det är bra kräm. Läget Fade L/R tyckte jag annars verkade ok igår. VAd det nu innebär, vet inte vad det gör riktigt .
Jag vet inte Audyssey kanske ger en det där "Riktiga" ljudet som det "skall" vara enligt någon förståsigpåare, sen är det väl så att det inte är exakt så som man själv hade tänkt sig, eller hade innan?
Verkar ine vara så måmga på forumet som äger en reciever med audyssey.
med fade så justerar du volymerna på högtalarna
Postad 04 maj 2008 - 14:54
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Jag tycker Audyssey funkar riktigt bra,ja det med basen är bara att fixa till när det första är inställt.
Postad 04 maj 2008 - 15:16
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Jag tycker Audyssey funkar riktigt bra,ja det med basen är bara att fixa till när det första är inställt.
jo om man kör med stativare så funkar den men inte med golvare då man ej kan röra något i eqn då dom är fixerade
Postad 04 maj 2008 - 15:58
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
jo om man kör med stativare så funkar den men inte med golvare då man ej kan röra något i eqn då dom är fixerade
Okej det visste jag inte,det va ju till det sämmre,jag som ska köpa mig golvare.
Postad 04 maj 2008 - 16:00
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5 433 inlägg
Okej det visste jag inte,det va ju till det sämmre,jag som ska köpa mig golvare.
låna hem först och prova och se vad som händer. men eqn är forfarande fixerad
Redigerat av Unregistered1022, 04 maj 2008 - 16:01.
Postad 04 maj 2008 - 16:37
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
låna hem först och prova och se vad som händer. men eqn är forfarande fixerad
Jo det får ja göra,men det kommer lösa sig,behöver som sagt inte låsa mig vid Audyssey.
Postad 04 maj 2008 - 16:42
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Även om du har golvhögtalare så betyder inte det att dessa placerade i ditt rum, vid lyssningsplatsen ger en bra respons ner under 50 hz. Audyssey beräknar (beroende på implementation av tillverkaren och vad dessa har för delningsfilter) var -3dB ligger och utgår från det. Och det är ju det relevanta egentligen, vad man vid lyssningsplatsen har för frekvensrespons, vad som står i en broschyr är mindre värt. MVH /Chuck
Postad 04 maj 2008 - 17:06
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Jag har en Denon 4306 med Audyssey och är mycket nöjd med detta för film.
Man kan dessutom släppa igenom ljudet från frontarna och bara låta center o subbarna
få inställning med utgångspunkt från frontarna.
Audysseyläget låter dock bäst.
Sedan finns ju manuell inställning också ..
Vari ligger problemet ?
Maveric
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|