Postad 08 January 2008 - 15:01
Postad 08 January 2008 - 15:28
Håller faktiskt på och skriver på den så småttRuggigt bra guide Martin, tackar! Även om jag tycker att jag har hyffsad koll på min squeezebox så fanns det en hel del matnyttigt. EAC-guiden kommer väl tillhanda nu när jag ska ominstallera EAC. Så när kommer plugin-guiden?
Postad 08 January 2008 - 18:47
Sitter själv fortfarande utan en Squeezebox och nu dyker snart nya Duet upp... svårt att bestämma mig.
Men en stor eloge till dig Martin, keep it up!
Postad 25 January 2008 - 18:43
Ganska ny med det här att tagga skivor. Använder Tag&Rename. Skulle behöva tips/inputs till att tagga samlingsskivor. Vad bör man tänka på? Får inte riktigt till det. Tips på guide?
Postad 25 January 2008 - 19:17
Ska inte vara någon skillnad om det är samlingsskivor eller inte.
Postad 25 January 2008 - 21:24
Taggning av samlingsskivor!
Ganska ny med det här att tagga skivor. Använder Tag&Rename. Skulle behöva tips/inputs till att tagga samlingsskivor. Vad bör man tänka på? Får inte riktigt till det. Tips på guide?
Nästan alltid är sådana här saker bäst att fixa vid rippningstillfället och i EAC har du ett val vid rippningstillfället att kryssa i en ruta
"Various artists"
om du har en skiva med olika artister.
Ska du fixa taggarna i efterhand med Tag & Rename eller liknande så är det ju bara att fixa taggarna låt för låt. Det brukar ju finnas olika taggar för "Artist" och "Album Artist". I vanliga fall är båda samma, men i fallet med samlingsskivor så blir väl "Album Artist" = Various Artists och "Artist" = låtartisten.
Postad 25 January 2008 - 21:28
Om vi pratar tag&rename nu då.
Redigerat av Martin, 25 January 2008 - 21:29.
Postad 25 January 2008 - 21:39
Eller så trycker man bara F9 och hämtar ner datat från cddb .. eller F10 från amazon, funkar också bra
Om vi pratar tag&rename nu då.
Du har helt rätt! Det finns motsvarande i Mp3tag [jag ska sluta skriva inlägg på fredag kväll...
Postad 27 January 2008 - 12:22
Efter å ha ställt in EAC efter guiden så har jag inte rippat så många skivor men nu har har den buggat rejält
EAC tar sannslöst lång tid på sig att läsa helt repfria skivor (1-3h), och flac kodar inte ordentligt! Normalt sett så tar det ju lite tid för flac att koda ett spår, men nu går det hela på max 10 sek och filerna blir 2-3mb istället för 20mb
Jag har prövat att installera om, boota om, etc Gav upp och börja på laptopen istället, nu har den börjat med samma sak..
Någon som har nån tanke på vad det kan vara, börjar bli smått desperat..?
/Danne
Postad 16 February 2008 - 19:52
Nu ligger travar med CD runt omkring i "arbetsrummet" och väntar på att bli rippade till FLAC.
Inköpet av Squeezeboxen har gjort att mitt musik- och HiFi-intresse har vaknat till liv igen.
Misstänker att det kommer bli rejält mycket dyrare i slutändan än inköpet av boxen...
Har upptäckt ett litet problem med EAC dock.
När jag kör shift+F6 för att först testa och sedan rippa så kraschar datorn.
Verkar bero på Folder Lock (det är windrvnt.sys som spökar)
shift+F5 fungerar bra dock.
Postad 04 March 2008 - 17:04
Bra guide, men det börjar bli dags för "lite roliga plugins" nu...
Ja, det är hög tid nu
Allvarligt talat så tycker jag det är ok att avvakta skarpa Squeezecenter.
Postad 04 March 2008 - 17:15
Det enda jag använder just nu är lazysearch typ
Postad 04 March 2008 - 17:23
Alltså.. behovet av plugins minskar ju med varje version av Squeezecenter, dom bygger in allt som är bra!
Det enda jag använder just nu är lazysearch typ
Det var det jag också tänkte säga, men min son fick mig att glömma det...
Postad 10 March 2008 - 08:24
Varför jag undrar är för att jag just nu läser in en väldigt repig skiva som tagit just nu över 48 timmar på 1 spår och beräknar ytterligare 150 timmar. Den läser en full kontrollruta på ca 1 timme. Så detta tar tid minst sagt. I vanliga fall vid läsfel tar detta kanske 1 minut.
Redigerat av Stormen, 10 March 2008 - 08:25.
Postad 10 March 2008 - 10:27
Konstigt, med så många uppdateringar, att EAC fortfarande inte kan ge en summering som stämmer...
Postad 10 March 2008 - 10:37
Postad 27 March 2008 - 21:29
Försöker få ordning på alla mina samlngsskivor, men det verkar inte bli som jag tänkt, ELLER så tänker jag fel...
Är novis inom området TAGGNING...
Behöver er input här!
Jag vill få till:
- Album Artist: Minstry of sound
- Få med artist per låt, ex Funcadelic
Hur gör jag? Har försökt både det ena och det andra och det slutade med att jag ändrade till samma artist på alla 500 låtarna vilket inte var rätt då jag (väl) inte kan söka låtarnas artist?
Använder Tag&Rename...
Postad 28 March 2008 - 12:41
Vad jag kunde se i guiden skrev du att Cue sheet skulle förklaras senare vad det innebär och används till, men jag hittar inte informationen om det.
Postad 28 March 2008 - 14:24
Cue-sheets används om man vill bränna ner en exakt kopia av sina filer som man rippat ner!Trevlig guide.
Vad jag kunde se i guiden skrev du att Cue sheet skulle förklaras senare vad det innebär och används till, men jag hittar inte informationen om det.
Finns en bra förklaring på wikipedia!
Cue-sheets
Det är även mycket användbart om man tex rippar ner en ihopmixad skiva till en stor fil, så kan man hålla ordning på var låtar börjar och slutar med cue-sheetet.
Mvh // Martin
Redigerat av Martin, 28 March 2008 - 14:25.
Postad 09 April 2008 - 11:58
En fråga: (Tänk på att jag inte är så insatt, så förklara gärna som du skulle förklara för en 5-åring.) Jag läste på några andra forum om EAC, och där avhandlas själva CD-läsaren i minsta detalj, och specifika läsare rekomederades för bästa resultat. Min fråga blir då hur viktigt detta är för resultatet? Om jag följer guiden och inte får några felmeddelanden, kan jag nöja mig så och leva i vetskap att jag har en exakt kopia?
Postad 11 April 2008 - 09:47
Postad 11 April 2008 - 10:09
Vad som är bäst har jag faktiskt ingen koll på i dagsläget, men när jag var yngre var det ju plextor som gällde all the way.
Slutresultatet blir dock samma oavsett, tiden som kan skilja lite
Postad 24 May 2008 - 16:17
-Bebop
Postad 24 May 2008 - 17:02
Kan du testa med Soft Squeeze och se om du får samma resultat? För att utesluta att det inte är fysiska Squeezevoxen som det är fel på.
Postad 24 May 2008 - 17:50
Tack för hjälpen!
-Bebop
Postad 25 May 2008 - 08:16
Testa att installera senaste slimserver, håll sen nere brightnessknappen och tvinga fram en ominstallation av firmware.
Inte så troligt att det är felet kanske men det skadar ju inte att testa.
Postad 25 May 2008 - 13:51
-Bebop
Postad 25 May 2008 - 14:05
Men, nu kan du ju lyssna i alla fall och det är ju det primära!
Postad 07 June 2008 - 16:25
Skumt värre .. dock så är det ju inte dumt att avkoda på servern. Det ska till och med låta bättre säger förståsigpåare ... själv hör jag ingen skillnad
Men, nu kan du ju lyssna i alla fall och det är ju det primära!
Var hittar man den inställningen?
Postad 24 June 2008 - 19:20
Postad 30 June 2008 - 20:46
Jag tänkte att själva guiden ska hållas ren så jag skapar den här tråden separat för förslag och glada tillrop
![]()
![]()
Den ligger som en Sticky under forumdelen Ljuduppspelning
Direktlänk HÄR
Hoppas någon får nytta av den! Och det kommer mer som sagt, precis börjat
// Martin
VARNING FÖR N00B FRÅGA
vad är en Squeezebox ?
Postad 30 June 2008 - 20:48
Den ultimata maskinen för att spela upp hårddiskbaserad musik! Finns i ett par olika utföranden.VARNING FÖR N00B FRÅGA
vad är en Squeezebox ?
Postad 26 September 2008 - 23:08
Jag måste erkänna att jag varit en arg motståndare till komprimering av musik. Men efter att ha följt anvisningarna och konfigurerat EAC. Har jag fått ändra min syn på komprimering och använder nu Exact Audio Copy med Lame till min musiklyssning. Tyckte att FLAC var kanon bra och MP3 var helt OK. Ogg Vorbis har jag också konfigurerat till EAC och det tycker jag låter lite bättre än MP3 varianterna. Men föredrar som sagt FLAC.
Har snart lagt alla mina Cd-skivor på hårddisken och använder Foobar2000 för att lyssna på dom. Man slipper ha en massa cd-skivor i hyllorna, lådor, borden och liggandes över allt i huset. Nu hamnar cd-skivorna i garderoben.
Funderar också på att skaffa mig ett ny datachassi (HTPC) och köra datorn som media center för musik och film.
Bra jobbat!
/turismo/
Postad 26 September 2008 - 23:13
Finns det frågor är det bara att skriva här eller skicka mig ett pm!
Postad 30 September 2008 - 19:08
Jag har en Squeezebox Duet på ingång. Ska ha den och mina AudioEngine 2 (underbara) i köket.
Tänkte börja rippa mina favoritskivor i hög kvalitet och med så mycket taggar som möjligt, även texter på några.
Har läst den omfattande guiden, förstår principerna men långt ifrån alla detaljer.
Accuraterip säger att den inte hittar några av mina testade skivor, Bruce, Whitney H, ELO, mfl. Skumt.
När jag kör skift+6 så tar det en evig tid, har provat flac och mp3 320. Båda indikerar uppåt 80-90 timmar för att bli klara. Min dator är inte supermodern men 2,4 ghz p4, 2 gb minne.
Det känns som om det är något fel! Provade att rippa mp3 i Nero med högsta kvalitet, det tog 15 minuter.
Jag kan inte heller spara cue-sheets, minns ej felmeddelandet men typ "not supported by your drive".
DVD brännaren som jag använder är en ny LG som funkar bra annars.
Har någon en förklaring på den lååånga behandlingen?
Är Eac MYCKET bättre än t ex Nero på att rippa mp3:or? Jag är ingen audiofil men vill ha bra kvalitet på favvisskivorna.
Frank
Postad 30 September 2008 - 22:12
Efter EAC rekommenderar jag att du prövar dbPoweramp istället, mycket lättare att förstå sig på.
http://www.dbpoweramp.com/
Postad 22 October 2008 - 15:08
Mina frågor kommer säkert att idiotförklara mig, men det bjuder jag på. Är absolut nybörjare och så långt ifrån musikperfektionist man kan komma.
Vill gärna ha en squeezebox att spela musik med, men är helt ointresserad av att lägga ner en massa jobb på att tagga låtar perfekt osv. Om man är så konstig som jag är, kan man då bara köpa billigast möjliga men ändå funktionella nas (berätta gärna vilken det är) och ställa den i tvättstugan, ha en mapp som heter musik med en massa mp3´s och koppla in det till squeezeboxen och stereon i vardagsrummet och så funkar det!? Eller kräver lösningen en massa jobb av mig?
Vill ha det så enkelt som möjligt.
Oerhört tacksam för svar.
Postad 22 October 2008 - 16:28
Om du ska använda den som du säger råder jag dig att köpa en soundbridge eller något annat skräp, du kommer inte att märka skillnad ändå
Sen sparar du lite pengar också!
Postad 22 October 2008 - 17:16
Min disk krånglade ganska mkt i början men efter service så funkar den felfritt. Koppla den till routern och kör installationsprogrammet. Gör samma sak med soundbridge/squeezebox och det är klart.
Kopiera sedan dina musikfiler till hårddisken. Då du endast kan kopiera via närverket och inte via usb så tar detta momentet längre tid. Enkelt och relativt billigt. Enda kruxet är väl att man ibland får starta om hårddisken om mottagaren tappar kontakten med den, det händer kanske en gång i månaden eller nått.
Postad 11 November 2008 - 14:17
Tack för en bra guide!
Finns det något program som gör att jag inte behöver konvertera flac-filerna till wav innan jag bränner en cd med hjälp av cue-filen?
I img-burn kommer jag en bit men får ConnectFilters(Source, Sample Grabber) Failed! antagligen när img-burn försöker konvertera filen. Hittar tyvärr inga bra inställningar för att fixa problemet, några tips?
Edit: Formulerade om frågan efter att jag testat och lyckats bränna en cd efter jag konverterat flac-filerna till wav.
Redigerat av tttomte, 11 November 2008 - 14:32.
Postad 02 December 2008 - 17:34
Postad 02 December 2008 - 18:22
Redigerat av Unregistered803f725b, 02 December 2008 - 18:22.
Postad 03 December 2008 - 21:32
Jag har en fråga som jag inte har hittat svaret på här. Möjligen är det helt självklart för en del, dock inte för mig...
Min SqueezeCenter är installerad på en stationär dator som står i ett annat rum. Jag har därför behov av att styra den via en annan dator (min laptop) som jag har på soffbordet. Jag skulle naturligtvis kunna använda fjärren, men en dataskärm ger helt andra möjligheter till överblick.
Tilläggas kan att jag tidigare använt iPeng och kopplat upp mig via det plug-inet. Det har dock alltid varit lite buggigt iom att jag använt en dator och inte en iPhone/iPod Touch, och nu verkar det ha buggat ur helt.
Någon här som har bra förslag på hur man gör?
Postad 04 December 2008 - 03:28
alltså .. exempel .... http://192.168.0.11:9000
9000 är defaultporten.
Postad 04 December 2008 - 19:45
Postad 30 December 2008 - 21:56
Några album visar "cover.jpg" andra INTE. Alla cover(s).jpg ligger respektive "album" [FLAC] / [mp3].
Vad har jag missat?
Redigerat av weezzle, 30 December 2008 - 21:57.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?