Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Så du har köpt en Squeezebox?

206 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 november 2007 - 12:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag tänkte att själva guiden ska hållas ren så jag skapar den här tråden separat för förslag och glada tillrop :P :(

Den ligger som en Sticky under forumdelen Ljuduppspelning

Direktlänk HÄR

Hoppas någon får nytta av den! Och det kommer mer som sagt, precis börjat :)

// Martin

#2

Postad 04 november 2007 - 12:44

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Ser ut att vara en gedigen guide. Ett mycket bra initiativ.

#3

Postad 04 november 2007 - 12:52

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Jag tackar och tar emot :)

#4

Postad 04 november 2007 - 13:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tar gärna emot rättelser, åkte på tidernas magsjuka ungefär i mitten, så jag skrev en del med allt annat än ett klart sinne :)

#5

Postad 04 november 2007 - 13:21

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Kanon Martin!

Del 1 ( i början):

För att kopiera in musiken från dina cd-skivor så rekommenderar jag att du använder Exact audio copy och sen FLAC för förlustfri komprimering (funkar som en zip/rar-fil för ljud kan man säga).
För förlustfri komprimering rekommendar jag att använda Mp3 och LAME som encoder, kommer även visa inställningar för ett par andra format.


Här skriver du förlustfri komprimering för både Flac och Mp3.... Ska väl vara förlustfri bara för Flac?

Mvh / Ulf

#6

Postad 04 november 2007 - 13:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tackar för det Ulfsan, det är fixat nu.
Man blir lite blind när man läser det man skrivit själv :)

#7

Postad 04 november 2007 - 20:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag har fått en del frågor via pm (ni kan ställa dom här i tråden också, jag bits inte).

Det som har undrats om är kodraden för flac:

-8 -A tukey(0.25) -A gauss(0.1875) -b 4096 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s --sector-align

tukey och gauss-inställningarna har väl varit frågetecknen och jag ska försöka förklara så bra jag kan, det är halvinvecklat.

Varje subframe i ljudfilen komprimeras med olika matematiska funktioner. Normalt väljs en kodning per automatisk och sen körs det på den.
Det som den här kommandoraden gör är att tvinga encodern att köra både gauss och tukeykomprimeringen och sen för varje frame väljs den som är minst.
Oftast är det inga stora skillnader vi pratar om, men varför inte. Om man vill kan kan köra kodraden såhär istället.

-8 -b 4096 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s --sector-align

Att just gauss och tukey har valts är pga en rekommendationer från folk som kan mer än mig, dom ger den minsta filen i de allra flesta fall. Det finns även andra kodningstekniker man kan pröva om man känner för det.

bartlett, bartlett_hann, blackman, blackman_harris_4term_92db, connes, flattop, hamming, hann, kaiser_bessel, nuttall, rectangle, triangle, welch.

Klistrat från flac-dokumentationen:

Window audio data with given the apodization function. The functions are: bartlett, bartlett_hann, blackman, blackman_harris_4term_92db, connes, flattop, gauss(STDDEV), hamming, hann, kaiser_bessel, nuttall, rectangle, triangle, tukey(P), welch.
For gauss(STDDEV), STDDEV is the standard deviation (0<STDDEV<=0.5).
For tukey(P), P specifies the fraction of the window that is tapered (0<=P<=1; P=0 corresponds to "rectangle" and P=1 corresponds to "hann").
More than one -A option (up to 32) may be used. Any function that is specified erroneously is silently dropped. The encoder chooses suitable defaults in the absence of any -A options; any -A option specified replaces the default(s).
When more than one function is specified, then for every subframe the encoder will try each of them separately and choose the window that results in the smallest compressed subframe. Multiple functions can greatly increase the encoding time.


http://flac.sourcefo...tools_flac.html

För den som vill fördjupa sig i matematiken ännu mera: http://en.wikipedia....zation_function

Ni kan ju testa egna parametrar om ni vill det. Flac är ALLTID lossles ska tilläggas, det som kan hända är följande:
Filen blir mindre eller större, kodningen tar längre eller kortare tid ;) Men självklart kan man säkert lyckas sabba till filerna på något sätt om man inte vet vad man gör.

Sen till sist ska jag ge mig på en förklaring av hela radan med kod.

-8 -A tukey&#40;0.25&#41; -A gauss&#40;0.1875&#41; -b 4096 -V -T &#34;artist=%a&#34; -T &#34;title=%t&#34; -T &#34;album=%g&#34; -T &#34;date=%y&#34; -T &#34;tracknumber=%n&#34; -T &#34;genre=%m&#34; %s --sector-align
-8 = komprimeringsgraden, 8 är den maximala komprimeringen, tar längst tid och ger minst filer. Har man en dator som inte är 10 år gammal finns ingen anledning att köra något annat.
-A tukey(0.25): Tvingar encodern att använda sig av tukeykomprimering.
-A gauss(0.1875) Tvingar encodern att använda sig av gausskomprimering.
Sedan för varje frame kommer det automatiskt väljas den som blev minst mellan dessa två.
-b 4096 Specificerar blockstorleken i bytes. 4096 är standard och bör inte ändras om man inte vill åtstakomma något speciellt.
-V Verifierar hela kodningsprocessen genom att simultant köra en dekodningsström och jämför med orginalfilen. Om något skulle skilja avbryts kodningsprocessen.
-T "artist=%a" Skriver in taggen för artist i metadatat
-T "title=%t" Låttital
-T "album=%g" Albumtitel
-T "date=%y" Årtal
-T "tracknumber=%n" Låtnummer
-T "genre=%m" Genre
Dessa variabler beror ju på om man har dom i EAC, annars kan man lägga till dom senare tex i Tag&Rename
%s --sector-align Används egentligen till att fixa till knepigt kodade filer, men vanliga cd-formatet så spelar det faktiskt ingen roll.

Så man kan använda sig av den här kodraden utan problem om man vill det

-8 -b 4096 -V -T &#34;artist=%a&#34; -T &#34;title=%t&#34; -T &#34;album=%g&#34; -T &#34;date=%y&#34; -T &#34;tracknumber=%n&#34; -T &#34;genre=%m&#34;

Eller om man inte vill koda in taggar på en gång ...

-8 -b 4096 -V

Eller om man inte vill bestämma blockstorlek

-8 -V

:D

Rekommenderar dock att man aldrig tar bort verifieringen B)

Hoppas detta rätade ut några frågetecken!

#8

Postad 04 november 2007 - 21:04

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Excellent! Äntligen! ;) Har själv funderat på detta, men jag har INTE fått ur tummen. Mycket bra initiativ.

#9

Postad 05 november 2007 - 00:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu är kapitel 4 klart!

#10

Postad 05 november 2007 - 09:58

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Blir det en Slimscrobblerguide i kap.5?? Jag får inte igång min just nu ;)

Alldeles lysande guide och bra jobbat. Man kanske kan tillägga att vi som kör Itunes kan rippa till Apple Lossless.

MVH Kribban

#11

Postad 05 november 2007 - 12:53

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Blir det en Slimscrobblerguide i kap.5?? Jag får inte igång min just nu B)

Alldeles lysande guide och bra jobbat. Man kanske kan tillägga att vi som kör Itunes kan rippa till Apple Lossless.

MVH Kribban

Jajamensan, det kan du räkna med, det är ett av pluginsen man inte kan vara utan ;)

#12

Postad 05 november 2007 - 23:16

amund
  • amund
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0
Kanonguide Martin, tackar så hemskt mycket!
En liten fråga.. Jag har inga omslag till några av mina album, vet du hur jag får tag i det samt hur jag lägger in dom?


Mvh, Danne

#13

Postad 05 november 2007 - 23:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Om du inte vill använda tex Tag&Rename så finns det ju många rätt bra sidor på nätet

Tex http://www.albumart.org/

Själv brukar jag mest använda http://www.google.com om det är något jag inte kan hitta :wub:

Finns även en uppsjö med olika program tex http://team.thenexusnet.com/nexus/AAA/

#14

Postad 05 november 2007 - 23:43

jnon
  • jnon
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag brukar ladda ner omslagsbilder från itunes store, det är något krångligare men kvalitén är riktigt bra. Jag kan skriva ihop en liten guide om någon är intresserad.

#15

Postad 06 november 2007 - 07:35

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Jag brukar ladda ner omslagsbilder från itunes store, det är något krångligare men kvalitén är riktigt bra. Jag kan skriva ihop en liten guide om någon är intresserad.


Klart man är intresserad :)

#16

Postad 06 november 2007 - 23:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Bra jobbat Martin B)

Maveric ;)

#17

Postad 06 november 2007 - 23:47

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0

Jag brukar ladda ner omslagsbilder från itunes store, det är något krångligare men kvalitén är riktigt bra. Jag kan skriva ihop en liten guide om någon är intresserad.

Mycket intresserad =)

Och en fråga.
Finns det nå bra sätt att rippa vinylskivor till flac?
Kan man använda EAC till det o på något sett kopiera från ljudkortets Audio In?
( blir inte aktuelt förren nästa dator i början av nästa år då ett ESI Juli@ kommer att användasmen är ju bra o kolla upp först)

#18

Postad 07 november 2007 - 22:05

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag tar gärna emot en liten guide skriven för mac så lägger jag in det tillsammans med det andra.

Ang vinylrippning finns det bra sätt, EAC är inte inblandat, det enda man behöver egentligen är ett schysst ljudkort
samt något slags program för att fånga ljudströmmen med.
Vinyl står på min önskelista, sen ska jag pröva att rippa ner mina Infected Mushroom vinyler i 24/48 .. blir fint de! :lol:

Tar gärna emot en liten guide på detta också om någon känner sig manad.

Meningen är att guiden ska täcka det mesta till slut, kommer det nya bättre saker så lägger jag till dom.

Men på tur är lite plugins, har inte hunnit mycke senaste dagarna dock, varit sjuk, på kalas... trasigt internet osv osv, inte en sekund till övers, men nu så ska jag komma igång igen.

#19

Postad 08 november 2007 - 21:13

jnon
  • jnon
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Här är den utlovade guiden, tyvärr bara för Windows.

Program som behövs:

1. Installera iTunes och öppna ett konto på iTunes store

2. Importera din musik till iTunes. Jag använder inte iTunes i vanliga fall så jag skapade 8 kbps mp3-filer att importera i iTunes. Ett spår per album är tillräckligt.

3. Hämta omslagsbilder genom att högerklicka på spåren och klicka Get artwork.

4. Öppna iTunes store file validator och tryck F2 för att öppna inställningsmenyn. Under fliken Validate > File System finns alternativen för att exportera omslagsbilder, ställ in dem som du önskar.

5. I iTunes store file validator klicka Validate iTunes Music Library för att behandla hela ditt iTunes-bibliotek eller klicka Validate Selected Tracks för att behandla bara de filer du markerat i iTunes.

Nu ska du ha dina omslagsbilder som jpg-filer enligt de inställningar du gjort. Jag har ingen aning om vad som i övrigt händer med filerna i ditt itunes-bibliotek så ett visst mått av försiktighet rekommenderas. Om dina filer redan har omslagsbilder från en annan källa måste du avaktivera dem för att kunna ladda ner nya omslagsbilder, men jag har aldrig haft några sådana problem.

Redigerat av jnon, 22 december 2007 - 15:45.


#20

Postad 09 november 2007 - 09:23

mikael_in_action
  • mikael_in_action
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

1. Installera iTunes och öppna ett konto på iTunes store


Måste man inte ange kreditkortsnummer för att öppna ett konto?

#21

Postad 09 november 2007 - 13:50

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Hej.

Hatten av för dig Martin otroligt bra jobbat :) , Nästan att man blir tvungen att prova på lite "squeeze".


Mvh.
Mats

#22

Postad 09 november 2007 - 16:40

jnon
  • jnon
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

1. Installera iTunes och öppna ett konto på iTunes store


Måste man inte ange kreditkortsnummer för att öppna ett konto?


Ja, men man kan använda en tjänst så att man inte behöver uppge sitt riktiga kortnummer (t.ex. e-kort från Swedbank).

#23

Postad 09 november 2007 - 17:17

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

  • 647 inlägg
  • 0
kanon Martin, la till den bland mina bokmärken så jag lätt hittar till denna tråd.

//Niklas

#24

Postad 11 november 2007 - 00:38

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Om du kör med NAS kanske du kan skriva hur man fixar till det lättast :)

#25

Postad 11 november 2007 - 20:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag har ställt in eac och rippat enligt guiden, funkar kanon på vissa skivor , men vissa skivor vägrar han läsa trots typ 6 timmars försök. Förslag på bra och billig drive som funkar bra att läsa skivor med, gärna direktlänk till butik.

Fråga 2: Jag har rippat en del skivor och gjort cue-sheet, men hur bränner jag ut dem, med vilket program?

Redigerat av greveriff, 11 november 2007 - 20:46.


#26

Postad 12 november 2007 - 00:27

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Fråga 2: Jag har rippat en del skivor och gjort cue-sheet, men hur bränner jag ut dem, med vilket program?


Burrrn är smidigt

#27

Postad 12 november 2007 - 14:45

thrawn
  • thrawn
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Fråga 2: Jag har rippat en del skivor och gjort cue-sheet, men hur bränner jag ut dem, med vilket program?


Burrrn är smidigt


jag slår ett slag för ImgBurn som enligt mig är det överlägst bästa och smidigaste brännarprogrammet.

Martin: en fråga bara, varför vill man tagga om alla låtar?

#28

Postad 12 november 2007 - 15:42

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Martin: en fråga bara, varför vill man tagga om alla låtar?

i 9 fall av 10 tycker jag inte taggarna stämmer med verkligheten.
Jag lägger inte in något "skarpt" bland mina album om det inte är 100% korrekt och har omslag, recensioner etc.

#29

Postad 12 november 2007 - 17:28

thrawn
  • thrawn
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Martin: en fråga bara, varför vill man tagga om alla låtar?

i 9 fall av 10 tycker jag inte taggarna stämmer med verkligheten.
Jag lägger inte in något "skarpt" bland mina album om det inte är 100% korrekt och har omslag, recensioner etc.



ok, jag är inte så noga med all metadata, bara artist, låttitel och albumtitel stämmer (stämmer det inte rättar jag till det i EAC innan jag rippar) så är jag nöjd, det är den informationen jag kollar på. Sen laddar jag hem omslagen med Album Cover Art Downloader. Men vi är alla annorlunda =)

#30

Postad 13 november 2007 - 06:33

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Album Cover Art Downloader va ju riktigt smidigt, tackar vi för =)
Kvaliten på alla cover är inte den bästa alltid men det kanske man klarar sig utan.

Redigerat av Threepwood, 13 november 2007 - 06:39.


#31

Postad 04 december 2007 - 17:54

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Får det inte att funka med AccurateRip. ;) Det som följde med var Feedback.

#32

Postad 23 december 2007 - 12:46

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Förslag: Lista på radiokanaler och deras adresser.

#33

Postad 23 december 2007 - 12:59

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Förslag: Lista på radiokanaler och deras adresser.

Ja varför inte, det finns ju iofs redan tusentals kanaler inlagda, och man kommer åt alla på shoutcast och många fler ställen.

Men vi gör såhär, jag startar en ny tråd där man kan lägga in sina egna förslag så sammanställer jag dom i en lista.

Kolla här: https://www.minhembi...howtopic=180334

#34

Postad 25 december 2007 - 22:36

Unregistereda1f5d656
  • Unregistereda1f5d656
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Mycket bra vägledning i denna guiden! Ska kika på radiolistan oxå - är osäker på hur man bäst hanterar radiostationerna mm.
Tack för hjälpen!
/Peter

#35

Postad 26 december 2007 - 14:25

Unregistereda1f5d656
  • Unregistereda1f5d656
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej, nån som vet hur man ändrar genre på dom rippade skivorna?

#36

Postad 26 december 2007 - 14:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hej, nån som vet hur man ändrar genre på dom rippade skivorna?

I guiden använder jag Tag & Rename. Mycket funktionabelt. Finns såklart en uppsjö med andra också om man inte gillar det.

#37

Postad 26 december 2007 - 15:31

Unregistereda1f5d656
  • Unregistereda1f5d656
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Aha, så man måste alltså köra genom ett "sånt där" taggningsprogram. Jag försökte i EAC - genom att mata in skivan och göra ett nytt cue-sheet. Fick det inte att funka. Det kanske alltså inte ska funka.

#38

Postad 26 december 2007 - 15:34

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Aha, så man måste alltså köra genom ett "sånt där" taggningsprogram. Jag försökte i EAC - genom att mata in skivan och göra ett nytt cue-sheet. Fick det inte att funka. Det kanske alltså inte ska funka.


Det bästa är självklart att fixa taggarna i EAC vid rippningstillfället så du slipper ändra/lägga till efteråt, men om du måste ändra så gör som Martin säger eller använd t.ex. Mp3tag

#39

Postad 26 december 2007 - 15:36

Unregistereda1f5d656
  • Unregistereda1f5d656
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
OK, jag TROR jag fattar. Om man missar/skriver fel i EAC så måste man redigera med ett s.k taggningsprogram, eller? ALternativt rippa om skivan? Vilket (gratis)taggningsprogram föredrar du?
/Tack Peter

#40

Postad 26 december 2007 - 23:01

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Jag föredrar Mp3tag som jag nämner ovan. Det är enkelt att använda, men om du behöver göra speciella saker så har du möjligherna att göra det också. Jag har inte provat Tag & Rename, men det verkar vara populärt (fast inte gratis). Ett annat program som är gratis och mycket kraftfullt är The Godfather (fånigt namn, jag vet :)). Problemet med det (enligt mig) är att det inte är speciellt lätt att börja använda. Som jag har förstått har du dock väldigt många möjligheter när du använder det programmet.

#41

Postad 27 december 2007 - 12:37

Unregistereda1f5d656
  • Unregistereda1f5d656
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
TCM: Tack för tipsen. Har testat med mp3tag nu - verkar räcka för mig.
/Peter

#42

Postad 28 december 2007 - 08:51

Oslox
  • Oslox
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Först stort kudos till dig Martin för din utmärkta guide!

Jag har också kört både mp3tag och Tag&Rename... båda fungerar bra, men precis som Martin också noterat så får jag bara korrekt taggning av dubbelalbum i det sistnämna.

En fråga - ni som har hundratals album på samma disk, har ni upplevt problem med windows? Säg 500 album = foldrar i rooten på en egen disk, blir det då för mycket för windows utforskaren att hantera map. scrollning, skapande av nya mappar etc? Bör man dela in i underfoldrar?

#43

Postad 28 december 2007 - 09:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag har mina album sorterade fysiskt just nu i bokstavsordning ... 0-9 A-Ö samt "VA"
Enbart pga att det blir så fruktansvärt segt att bläddra i katalogen annars som du beskriver.

Så jag tycker nog man behöver dela in lite, pga hanterbarheten.
Squeezen bryr sig iaf inte hur det ser ut, den bara fixar allt så fint :)

Funderar på att göra kataloger i årtal istället, bara för att möblera om lite så det inte blir damm på filerna.

#44

Postad 30 december 2007 - 00:40

thomas911
  • thomas911
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Får börja med att tacka för en utmärkt guide!

Fågra funderingar:

1. I FLAC så kan man ju ställa in komprimeringsgrad (1-8). Det nämns det inget om i guiden. Eller väljs det automatiskt mha kodsträngen man klistrade in kanske?

2. Vilken mediaspelare använder ni på datorn (Ni som inte kör Squeezbox och dylikt)? iTunes funkar inte med FLAC och inte Windows Media Player heller (buggigt). WinAMP kommer jag inte överrens med heller. Volymen funkar inte verkar det som med FLAC. Plus att man inte kan få någon vettig sortering/ordning på skivorna och inte verkar man kunna ändra storlek på Album art heller. Vad använder folket för mediaspelare?

3. Omslagen man laddar ner från Amazon har en irriterande vit ram runt sig oftast. Finns det något sätt att bara ladda ner själva omslaget "rent" utan ram, så man slipper beskära i efterhand i PhotoShop?

#45

Postad 30 december 2007 - 00:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Får börja med att tacka för en utmärkt guide!

Tack :blush:

1. I FLAC så kan man ju ställa in komprimeringsgrad (1-8). Det nämns det inget om i guiden. Eller väljs det automatiskt mha kodsträngen man klistrade in kanske?

Ser ingen anledning till att inte alltid köra 8, tidsskillnaden är minimal!

Det är dock det allra första i kodremsan, bara att ändra om man vill!

-8 -A tukey(0.25) -A gauss(0.1875) -b 4096 -V -T "artist=%a" -T "title=%t" -T "album=%g" -T "date=%y" -T "tracknumber=%n" -T "genre=%m" %s --sector-align


2. Vilken mediaspelare använder ni på datorn (Ni som inte kör Squeezbox och dylikt)? iTunes funkar inte med FLAC och inte Windows Media Player heller (buggigt). WinAMP kommer jag inte överrens med heller. Volymen funkar inte verkar det som med FLAC. Plus att man inte kan få någon vettig sortering/ordning på skivorna och inte verkar man kunna ändra storlek på Album art heller. Vad använder folket för mediaspelare?

Soft Squeeze såklart ;)

3. Omslagen man laddar ner från Amazon har en irriterande vit ram runt sig oftast. Finns det något sätt att bara ladda ner själva omslaget "rent" utan ram, så man slipper beskära i efterhand i PhotoShop?

Hmm aldrig fått en vit ram faktiskt, kanske är någon inställningsgrej?

#46

Postad 02 januari 2008 - 22:37

kosspatrik
  • kosspatrik
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Fantastisk guide! Stort tack! Särskilt kapitlet om taggning som jag inte hade koll på!

#47

Postad 03 januari 2008 - 00:15

nap
  • nap
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Helt underbar guide! Precis vad jag letat efter! :)

Åker direkt in bland bokmärken för senare användning! :)

#48

Postad 03 januari 2008 - 00:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tack ska ni ha pöjkar! Nu vet jag varför jag inte haft ork på flera veckor heller att skriva mer.

Var på vårdcentralen i morse och hade halsfluss, lätt lunginflammation, bihåleinflammation, allmäna influensasymptom typ mm mm i stort sett mer död än levande... så har man gått runt HELA december... :)

En kasse prylar från apoteket och jag ska vara up and rolling igen på ett par dagar, redan börjat plinka ner lite mer text.

#49

Postad 03 januari 2008 - 11:57

Unregistered1411abf7
  • Unregistered1411abf7
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hur pass bra är kvaliteten på ljudet, om vi säger mp3 i 192kbs? kopplar ni digitalt eller analogt?

#50

Postad 03 januari 2008 - 12:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hur pass bra är kvaliteten på ljudet, om vi säger mp3 i 192kbs? kopplar ni digitalt eller analogt?

En Squeezebox förbättrar ju inte ljudet på något sätt, så om du spelar 192 Kbps så blir det så bra, sen är det ju upp till var och en om det duger.
Själv håller jag mig till 3 olika format i första hand.

1. FLAC
2. MP3 CBR 320
3. MP3 VBR V0



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.