Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intels nya processorer (core 2 duo och quad)

314 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.347826 (22) Inga priser
Intel Core 2 Quad Q9450 2,66GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.181818 (10) 3 395:-
Intel Core 2 Quad Q9300 2,5GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.083332 (11) Inga priser
Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.772726 (21) 2 180:-
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9.583332 (83) 1 699:-
Intel Core 2 Duo E8200 2,67GHz Socket 775 Box (Processorer (CPU)) 1 9 (4) 1 395:-
Intel Core 2 Quad Q9450 2,66GHz Socket 775 Tray (Processorer (CPU)) 3 8.75 (3) Inga priser
Intel Core 2 Quad Q9300 2,5GHz Socket 775 Tray (Processorer (CPU)) 1 (0) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 08 February 2008 - 18:30

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Överväger starkt att strunta totalt i INTEL och bara köra med AMD.
Tror fasiken jag ska rek AMD till andra som frågar mig i både arbete och privat.

Men det jobbiga är ju att Intel verkligen är ett så pass mycket bättre val i dagsläget. AMD har inte direkt imponerat så mycket de senaste åren. Tycker det är ganska synd faktiskt. Men för mig i dagsläget finns det inget annat alternativ än Intel. (Och det vet dom ju .. det är därför dom är så fula som dom är nu..).. Men i ärlighetens namn, hade man varit i köpläge vid någon annan tidpunkt än just de här första veckorna efter release, så hade det ju inte varit några som helst problem att få tag på processorerna och man hade varit hur nöjd som helt. Vi har olycklig timing bara.

Nej.. om det är nåt du ska göra så är det att övertala ALLA dina vänner och kollegor att OMEDELBART beställa flera stycken av de gamla processorerna.. så dom tar slut snabbare så vi kan få de nya tidigare..
Stödköpa processorer helt enkelt. Stöd för oss som väntar på de nya. :)

Postad 08 February 2008 - 18:32

cazz
  • cazz
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
hehe tyvärr men sant.

Man har ju inte alls lust att köpa E6XXX för det känns då som de har vunnit.
Får nog helt enkelt vänta och vänta och vänta.

Postad 08 February 2008 - 23:59

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

hehe tyvärr men sant.

Inse: Intel måste producera 65 nm till en massa datorbyggare som de har avtal med (HP, Dell osv osv)
De har inte ställt om sina olika linjer till 45nm. Eller så KAN de inte ställa om.

Det som intel kan beskyllas för är klantig marknads-launch.... Man kanske skulle ha lite att sälja?
Om de ville tömma lager så hade de dumpat priser på innevarande och höjt pris på nya? Exvis E8400. Men det är tvärtom, de nya är billigare....

Nu har Dustin flyttat fram till 03-12... Jag kunde lika gärna behållt hela min order på db.com som genast gav ett datum som nu verkar rimligt. Typ i mars.

Den som lever får se (som jag brukar tröst mig med)

Postad 09 February 2008 - 01:35

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

hehe tyvärr men sant.

Inse: Intel måste producera 65 nm till en massa datorbyggare som de har avtal med (HP, Dell osv osv)
De har inte ställt om sina olika linjer till 45nm. Eller så KAN de inte ställa om.

Det som intel kan beskyllas för är klantig marknads-launch.... Man kanske skulle ha lite att sälja?
Om de ville tömma lager så hade de dumpat priser på innevarande och höjt pris på nya? Exvis E8400. Men det är tvärtom, de nya är billigare....

Nu har Dustin flyttat fram till 03-12... Jag kunde lika gärna behållt hela min order på db.com som genast gav ett datum som nu verkar rimligt. Typ i mars.

Den som lever får se (som jag brukar tröst mig med)

Det är inget problem att migrera till Penryn, alla chipset i produktion har stöd. Bara en enkel BIOS-uppdatering med microkod.

Redigerat av dunde, 09 February 2008 - 01:38.

Postad 09 February 2008 - 03:49

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Det är inget problem att migrera till Penryn, alla chipset i produktion har stöd. Bara en enkel BIOS-uppdatering med microkod.

Förstår inte riktigt vad du menar med detta, avseende tillgänglighet för oss konsumenter?

Om du menar att det bör *funka* så läste jag nyss i tråden om Fata1ity där man får klocka ner CPU:n. Och *exempelvis* märkesdatorer som Dell Optiplex med garanterad hårdvaruplattform på flera år ändras inte i ett nafs.

Vet inte riktigt varför jag svarar, eller på vad :)

Vad menar du? I Den allmäna konspirationen gällande Intel och lagertömning *S*

Postad 09 February 2008 - 11:13

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt vad du menar med detta, avseende tillgänglighet för oss konsumenter?

Om du menar att det bör *funka* så läste jag nyss i tråden om Fata1ity där man får klocka ner CPU:n. Och *exempelvis* märkesdatorer som Dell Optiplex med garanterad hårdvaruplattform på flera år ändras inte i ett nafs.

Vet inte riktigt varför jag svarar, eller på vad :)

Vad menar du? I Den allmäna konspirationen gällande Intel och lagertömning *S*

Du menar att de måste tillverka till Dell mfl och att det därför motar 45nm.

Postad 09 February 2008 - 12:41

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Det är värre än så.

För att byta från 65 till 45 nanometer får man i princip bygga en helt ny fabrik. Med de renlighetskrav som gäller i en processorfabrik så tar det mycket lång tid att byta ut nått i renrummen. Därav brukar man låta äldre fabriker tillverka mindre krävande chip efter ett tag och så bygger man en ny fabrik för nya produkter istället. Problemet är bara att det kostar några miljarder så det är inget man gör bara sådär

Postad 09 February 2008 - 13:21

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Jag menar att Intel knappast har problem att sälja "gamla" CPU:er och att omställningen för stora tillverkare kanske inte bara innebär en ny BIOS som du skrev...

Jag tror mats2442 slog huvudet på spiken, Intel kan inte leverera pga "produktionsproblem".

Postad 11 February 2008 - 22:36

SpooZ
  • SpooZ
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Beställde på E8400 på inwarehouse 2008-02-10.
Då stod det obekräftat 2008-02-15.
Men nu står det Bekräftat leveransdatum: 2008-02-18 :)

Postad 11 February 2008 - 23:08

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Beställde på E8400 på inwarehouse 2008-02-10.
Då stod det obekräftat 2008-02-15.
Men nu står det Bekräftat leveransdatum: 2008-02-18 :)

Jag såg också att dom flyttat tillbaka preliminära datumet. Hmmmmmmm.. min egen beställning som jag la den 29/1 står fortfarande på det sjuka bekräftade leveransdatumet 27/3!! Om dom inte ändrar på det de närmaste dagarna så kommer någon bli rejält arg! hmm.. fattar inte vad det är dom håller på med.

Postad 12 February 2008 - 01:03

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Felet är ju inte butikerna. Det är ju INTEL som har bestämmt att butikerna ska sälja ut processorerna ur 6xxx serien innan dom börjar släppa på med 8xxx serien fullt ut..

Som om Intel bryr sig, dom säljer ju sitt lager TILL butikerna/tillverkarna, och de sätter priserna och vet sitt eget lager + launch date, dom kan göra all planering innan launch. Man får väl anta att dom ställer om en eller annan produktionslinje från 65 till 45 nm istf att producera tonvis 65nm CPU:er. Jag tror nog dom inte kan producera nog . Kanske en linje som gått knas eller nått annat crap med den första batchen *ingen bra reklam* att skylta med.

Nja det där har du nog fått lite om bakfoten. Det är leverantörer som köper in från Intel. Men det är fortfarande inte leverantörerna/butikerna som bestämmer när varan kommer in till butiken/leverantören. Det är Intel som håller i dessa trådar. Allt styrs av intel. Precis som AMD styr sina släpp utav processorer.

Postad 13 February 2008 - 09:32

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Vad ska man ha för moderkort till en sån här rackare då? i mATX storlek.

Postad 13 February 2008 - 12:16

seals
  • seals
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Efter att ha läst en massa om vilka delar jag vill ha till min nya HTPC fastnade jag till slut för en E8400 och la en beställning från en tysk firma. Som för så många andra så blev denna beställning uppskjuten till slutet av mars. Blev då lite irriterad och började söka runt i Europa, men ingenstans fanns den i lager. Sökte mig då utanför Europa och hittade den på Ebay från en amerikans och en kanadensisk firma. Den amerikanska hade bättre pris, men via deras shop på Ebay sålde de inte till Europa (däremot gjorde deras företag det, men då var den mycket dyrare). Det kanadensiska företaget svarade snabbt, hade bra pris på porto så jag slog till. Köpte den fredag morgon 06.07 och betalade via PayPal (som jag hade satt in pengar på dagen innan).
Idag fick jag en avi från posten att jag kunde hämta paketet så allting skedde snabbare än vad det brukar ta om man skulle beställt det i Sverige. Knepigt att det ska vara så =)

Tyvärr har jag inte fått moderkort och grafikkort ännu, men det kommer nästa vecka. Extra plus är att jag slapp betala tull och moms. Han märkte paketet som gåva och att det var värt $100 (utan att jag frågade om det). Visst, hade posten tappat bort paketet så hade jag förmodligen förlorat pengarna, men men...

CPU $250 + S/H $24 = $274. Totalt 1 800 SEK. Helt okej pris med tanke på att den knappt går att få tag på.

Säljaren heter abelectroncs för övrigt. Han har några processorer kvar, men auktionen slutar snart.

Postad 14 February 2008 - 11:56

Unregisteredbd15be38
  • Unregisteredbd15be38
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Det är inte så stor tillgångsproblem i USA eller? Skall dit på lördag och funderade på att försöka få tag på en 8400. Kan det vara så väl att de finns i lager hos compusa tex?

Hade suttit fint i den nya htpc:n :)

Postad 15 February 2008 - 21:51

ursidae
  • ursidae
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
E8200 finns i lager hos Inet, fanns 14 stycken igår (en av dem är dock på väg hem till mig nu :) ).
Jag ville inte vänta längre eftersom jag inte visste om tillfället skulle återkomma i närtid, även om jag kanske helst skulle köpt en E8400, så jag slog till på en E8200 (plus HTPC-chassi, moderkort mm).
Skickades idag enligt leveransbekräftelse från dem.

De hade dock inga E8400 eller E8500 i lager.

Postad 15 February 2008 - 23:00

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hmmm.. så kom dagen.. dagen då Inwarehouse skulle fått in E8400 enligt preliminära besked tidigare i veckan. Och visst.. idag gick dess lagerstatus över till "1-3 dagars leverans".. Inte nog med det. Priset hade hoppat från de urprungliga ~1900:- till ~2400:-

jag satt och hoppade av glädje med tanke på att man ju beställde för över två veckor sedan.. och SÄKERLIGEN levererar dom väl först och främst till redan lagda ordrar och det som blir över.. det är DET dom skriver lagerstatus på? Och för 500 kronor billigare än alla andra till och med.

Men nix pix! Dagen kom och gick.. på eftermiddagen gick lagerstatus över till "prel 1 mars".. jag skickade ett argt mail och frågade om jag skulle tolka detta som att dom i första hand skickade till nya beställningar och väntade lite med att leverera till redan lagda ordrar. Jag menar det är ju inte otänkbart att om dom själva fått köpa in dom dyrare än vanligt inte bara skänker bort dom några hundralappar billigare.. så att dom tänkt vänta med oss tills dom fick in betydlgit fler igen.

Fick kort därefter svar att dom sätter 1-3 dagar eftersom deras leverantör påstått att dom skulle ha den i sitt lager då. Något som till slut inte hade skett och han försäkrade mig om att dom inte leverat en endaste E8400 till NÅGON den senaste tiden.

Hmm.. tja.. får man väl kanske tro på då. Men det känns ju lite snopet. Här trodde man att torkan hade släppt, men icke. :)

Redigerat av funkymoz, 15 February 2008 - 23:03.

Postad 16 February 2008 - 10:44

Dapper Wellie
  • Dapper Wellie
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Oj, jag måste haft en väldig tur som lyckades få en E8400 i den första batchen från Komplett då för tre veckor sedan.

Funkar utmärkt i alla fall, har inte testat att överklocka den än, men den spöar skiten ur min gamla X2 3800+.

Sval är den också, 33C idle, 45-47C load med en Thermalright Ultra 120 + Noctua fläkt i en Antec P182.

Postad 18 February 2008 - 11:27

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Är inte intresserad av de nya själv förtillfället då det blir betydligt enklare grejor i min HTPC, men har en polare som jag skall bygga en "vanlig" burk till inom kort.

När kan man förvänta sig att få tag i en Q9300 egentligen?

Postad 18 February 2008 - 15:35

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

E8200 finns i lager hos Inet, fanns 14 stycken igår (en av dem är dock på väg hem till mig nu :blink: ).
Jag ville inte vänta längre eftersom jag inte visste om tillfället skulle återkomma i närtid, även om jag kanske helst skulle köpt en E8400, så jag slog till på en E8200 (plus HTPC-chassi, moderkort mm).
Skickades idag enligt leveransbekräftelse från dem.

De hade dock inga E8400 eller E8500 i lager.

Noll i lager numera...men en
är påväg till mig, tillsammans med
och 2Gb RAM.

Redigerat av nobba, 18 February 2008 - 15:36.

Postad 18 February 2008 - 19:54

SpooZ
  • SpooZ
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Inwarehouse har inte skickat min E8400 heller. Fastän det står
e1333189
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz 6M
1.831:-
Bekräftat leveransdatum: 2008-02-18

I orderbekräftelsen

1a Mars känns avlägset och är dessutom en lördag.

Har skruvat i allt i den nya

EN gammal i väntan på billigare blueray

Behöver bara en CPU nu

Redigerat av SpooZ, 18 February 2008 - 20:04.

Postad 18 February 2008 - 20:14

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
SpooZ: Aj då. Inte bra för nerverna sånt där :)

Postad 18 February 2008 - 23:11

ursidae
  • ursidae
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
nobba:
Jag beställde också det moderkortet och 2GB ram (samt en hårddisk och en Antec Fusion-låda).

Efter en massa meck (trångt i lådan, plus lite osäkerhet kring installation av processor/fläkt) är nu prylarna installerade. Verkar fungera fint, men jag har inte hunnit installera något OS ännu.
Processorfläkten verkar ganska tyst (fast den kanske låter mer under belastning).

Postad 19 February 2008 - 08:47

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Oj oj, lite överraskad blir man när man läser här. Fick min 8400 för ett antal veckor sedan :)

Postad 19 February 2008 - 19:49

SpooZ
  • SpooZ
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Nu har invarehouse ändrat status på E8400 igen.
Numera är det "Obekräftat leveransdatum" som gäller.

Postad 19 February 2008 - 21:43

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på det där. Var ser du det? Typ på produktens egna sida? Eller din egen order? För igår fick jag leveransbeskedet på min order ändrat till preliminärt 13/3.. kan fortfarande läsa det på min order inne på sajten. Men om jag går till processorn så läser jag där preliminärt 1/3.
Det är alltså tre helt olika besked på samma processor från samma butik som man kan avläsa samma dag.

Snacka om att dom inte har den blekaste aning. :)

Edit: Och visst är det skumt att dom på produktens hemsida vågar sätta ett datum som är tidigare än det datum dom säger till de som haft en beställning liggandes i flera veckor redan. Vad är det för signaler dom ger?

Redigerat av funkymoz, 19 February 2008 - 21:47.

Postad 20 February 2008 - 03:31

SpooZ
  • SpooZ
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jag blir inte klok på det där. Var ser du det? Typ på produktens egna sida? Eller din egen order? För igår fick jag leveransbeskedet på min order ändrat till preliminärt 13/3.. kan fortfarande läsa det på min order inne på sajten. Men om jag går till processorn så läser jag där preliminärt 1/3.
Det är alltså tre helt olika besked på samma processor från samma butik som man kan avläsa samma dag.

Snacka om att dom inte har den blekaste aning. :)

Edit: Och visst är det skumt att dom på produktens hemsida vågar sätta ett datum som är tidigare än det datum dom säger till de som haft en beställning liggandes i flera veckor redan. Vad är det för signaler dom ger?

Obekräftat leveransdatum är det som står i min order. Vilket tidigare var Bekräftat leveransdatum: 2008-02-18.
Men jag kan bekräfta att Invarehouses orderbekräftelse kan man inte lita på förän man fått ett kollinummer från posten.
På produktens sida står det Prel. 1 mar.
Att det står preliminärt 13/3 på din order och obekräftat på min borde innebära att du står före mig i kö?
Känns som dom lika gärna kunde skriva leverans 1-3 veckor

Edit:
Nu är det ändrat till Bekräftat leveransdatum: 2008-02-28 ?????

Redigerat av SpooZ, 20 February 2008 - 20:25.

Postad 20 February 2008 - 20:27

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Jag beställde från Inet efter tips i tråden (på söndagen). Sex stycken skulle finnas i lager men nån leverans blev det aldrig. Ringde på onsdagen och fick veta att lagersaldo inte fungerar, oklart om det bara gäller över helgen eller annars med.

Tog en rövare och ringde Alina Systems som jag aldrig handlat från och fick prata med en trevlig och hjälpsam person som förklarade att lagersaldo uppdaterades ca varje kvart så om jag inte hade extrem otur kunde jag lägga händerna på en av deras tre E8200.

En timme senare var lagersaldo 0 och en 8200 till mkt bra pris på väg fick jag besked om i eftermiddags. Så nu ikväll kunde jag äntligen avbeställa från datorbutiken.com, Komplett, Inet och Dustinhome :-)

Det verkar komma skvättar med E8200 som säkerligen lätt går att klocka till en E8500 (om man nu har behovet..) så mitt tips är att hålla koll efter dessa på prisjakt.

Postad 20 February 2008 - 22:28

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag beställde från Inet efter tips i tråden (på söndagen). Sex stycken skulle finnas i lager men nån leverans blev det aldrig. Ringde på onsdagen och fick veta att lagersaldo inte fungerar, oklart om det bara gäller över helgen eller annars med.

Tog en rövare och ringde Alina Systems som jag aldrig handlat från och fick prata med en trevlig och hjälpsam person som förklarade att lagersaldo uppdaterades ca varje kvart så om jag inte hade extrem otur kunde jag lägga händerna på en av deras tre E8200.

En timme senare var lagersaldo 0 och en 8200 till mkt bra pris på väg fick jag besked om i eftermiddags. Så nu ikväll kunde jag äntligen avbeställa från datorbutiken.com, Komplett, Inet och Dustinhome :-)

Det verkar komma skvättar med E8200 som säkerligen lätt går att klocka till en E8500 (om man nu har behovet..) så mitt tips är att hålla koll efter dessa på prisjakt.

Jag fick tag i en E8200 från Inet. Jag har haft uppe den i 4 GHz men tyvärr så hänger inte minnet riktigt med i den hastigheten så jag har backat den till 3,84 GHz. Har höjt Vcore med 0,05 V. Vmem är uppat med 0,1 V. Moderkort är ett Ga-P34-DS4 och 2x2GB Adata PC6400. Denna CPU:n är god för runt 4,5Ghz med rätt moderata spänningsökningar, plz Gigabyte, nytt bios med flera dividers....

Redigerat av dunde, 20 February 2008 - 22:31.

Postad 24 February 2008 - 17:37

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Jaha.... nu har man beställt denna! Verkar dessvärre som man får vänta ett bra tag!
Byter min C2D 6750 mot denna och 6750 åker in i HTPC'n... Ut med den sunkiga AMD 3200+ skräpet...
Passade på att beställa 3st 500gb spinpointdiskar samtidigt, blir en raid5 tror jag! :)

Postad 24 February 2008 - 17:44

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Nu tröttnade jag på att vänta på min E8400 och beställde en Celeron 1.6GHz för 300 spänn "istället".
Den ska vara GRYM har jag hört.. :D
Jag gjorde det mest för att kunna få igång min nya dator överhuvudtaget som nu så länge suttit och suktat efter en processor.

Däremot har jag lurat mer och mer på om man istället för E8400an skulle ta en av de nya Quadarna. En av anledningarna till att jag valde E8400 tidigare var ju att dom hade släppts och quadarna skulle ta tid på sig. Men nu har ju de första också dragit ut en massa på tiden så dom kan ju mycket väl släppas ungefär samtidigt.

Vill dock först vara säker på att den inte blir för varm i jämförelse. Den ska ju sitta i en HTPC och ska kunna klara sig med att kylas av en:

Utan tillhörande fläkt. Vill att de intillsittande chassifläktarna ska räcka, så man slipper en fläkt. Finns inte direkt mycket plats för någon fläkt nämligen. :)

Enligt vänner så ska det gå fint med förra generationens (65nm) Core2Duos och tydligen är de nya Quadarna ungefär lika varma som dessa. Åtminstone vad gäller de med 6MB cache. 12MB versionerna lär vara ännu varmare.

Redigerat av funkymoz, 24 February 2008 - 17:49.

Postad 24 February 2008 - 23:09

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Nu tröttnade jag på att vänta på min E8400 och beställde en Celeron 1.6GHz för 300 spänn "istället".
Den ska vara GRYM har jag hört.. :D
Jag gjorde det mest för att kunna få igång min nya dator överhuvudtaget som nu så länge suttit och suktat efter en processor.

Däremot har jag lurat mer och mer på om man istället för E8400an skulle ta en av de nya Quadarna. En av anledningarna till att jag valde E8400 tidigare var ju att dom hade släppts och quadarna skulle ta tid på sig. Men nu har ju de första också dragit ut en massa på tiden så dom kan ju mycket väl släppas ungefär samtidigt.

Vill dock först vara säker på att den inte blir för varm i jämförelse. Den ska ju sitta i en HTPC och ska kunna klara sig med att kylas av en:

Utan tillhörande fläkt. Vill att de intillsittande chassifläktarna ska räcka, så man slipper en fläkt. Finns inte direkt mycket plats för någon fläkt nämligen. :)

Enligt vänner så ska det gå fint med förra generationens (65nm) Core2Duos och tydligen är de nya Quadarna ungefär lika varma som dessa. Åtminstone vad gäller de med 6MB cache. 12MB versionerna lär vara ännu varmare.

Om du menar denna: https://www.prisjakt...kt.php?p=257727 = ja. Om du menar Celeron 420 singelcore så = mindre het...

Redigerat av dunde, 24 February 2008 - 23:10.

Postad 24 February 2008 - 23:39

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Iofs var nog valet mellan en E8400 eller en Quad...... :)
Celeronen var ju bara en nödlösning... :D

Postad 24 February 2008 - 23:49

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Celeronen var ju bara en nödlösning... :P

Ja det var ju så jag menade ja.. :D
Har installerat Vista på datorn med Celeronen nu.. det här är ju verkligen ingen mysig upplevelse, men det funkar ju tills vidare.

Postad 25 February 2008 - 00:34

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Celeronen var ju bara en nödlösning... :P

Det framgår väl, men jag bara förtydligar att det finns två olika :D
Många köper fel Celeron.

Eller vart vill du komma?

Postad 25 February 2008 - 00:38

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
I säng.... Att det ska vara så svårt att slå av burken och gå och nanna..... :)

Postad 25 February 2008 - 00:39

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Iofs var nog valet mellan en E8400 eller en Quad...... :D
Celeronen var ju bara en nödlösning... :D

Det framgår väl, men jag bara förtydligar att det finns två olika :P
Många köper fel Celeron.

Det är faktiskt intressant det du säger.. jag kände inte till att det fanns olika typer. Frågade en kompis, som i dagarna gjorde exakt samma köp för att ha en processor så länge, hur många kärnor det var i Celeronen. Han sa två.. men nu när man kör med den så rapporteras enbart en kärna. I vårt fall är det egentligen strunt samma. Vi köpte ju bara billigast möjliga processorn som går att få tag på, men jag kan tänka mig att andra väljer fel på grund av detta. I vårt fall, om det hade funnits en billigare modell, så hade vi valt fel med denna. :)

Postad 25 February 2008 - 07:21

Erilun
  • Erilun
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Beställde just en Q9450. :)

Postad 25 February 2008 - 19:20

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Iofs var nog valet mellan en E8400 eller en Quad...... ;)
Celeronen var ju bara en nödlösning... B)

Det framgår väl, men jag bara förtydligar att det finns två olika :lol:
Många köper fel Celeron.

Det är faktiskt intressant det du säger.. jag kände inte till att det fanns olika typer. Frågade en kompis, som i dagarna gjorde exakt samma köp för att ha en processor så länge, hur många kärnor det var i Celeronen. Han sa två.. men nu när man kör med den så rapporteras enbart en kärna. I vårt fall är det egentligen strunt samma. Vi köpte ju bara billigast möjliga processorn som går att få tag på, men jag kan tänka mig att andra väljer fel på grund av detta. I vårt fall, om det hade funnits en billigare modell, så hade vi valt fel med denna. :)

Jo. E1200 är ju en riktig liten guldklimp... ;)

Postad 26 February 2008 - 07:24

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Nu verkar Alina (som jag själv köpte ifrån) ha fått en liten skvätt E8200 igen för den som inte orkar vänta på en 8400. 8200:an är ju ändå 400 spänn billigare och klockar bra..

Postad 26 February 2008 - 10:58

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Otroligt att dom har några i lager. nästan så man blir sugen på att köpa en nu.

Postad 26 February 2008 - 12:41

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Om vi snackar billiga alternativ medans man väntar så kan ju E2140 eller E2160 också vara värda att titta på.
Dubbelt så mycket cacheminne som E1200 men inte jättemycket dyrare. Skillnaden i cacheminne gör en hel del
i prestandaskillnad mellan E1200 och E2140. E2140 är i och för sig nästan dubbelt så dyr som Celeron 420.
En E2140 på ett klockvänligt moderkort kan gå att få upp i 3 GHz eller mera och då kan den bli ungefär lika bra
som en oklockad E8200.

Ni som är ute efter E8400, glöm inte att Xeon E3110 är exakt samma processor i princip. Den är visserligen lika svår att få tag på men det är ett alternativ i alla fall. Jag kopplade Xeon E3110 till tråden men det verkade inte funka, kanske mste godkännas först eller så är det bara trådskaparen som kan göra det?

Redigerat av ronnylov, 26 February 2008 - 12:45.

Postad 26 February 2008 - 16:47

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Oj, jag måste haft en väldig tur som lyckades få en E8400 i den första batchen från Komplett då för tre veckor sedan.

Funkar utmärkt i alla fall, har inte testat att överklocka den än, men den spöar skiten ur min gamla X2 3800+.

Sval är den också, 33C idle, 45-47C load med en Thermalright Ultra 120 + Noctua fläkt i en Antec P182.

Hehe jag hade väl också lite tur då ;) Jag hade hållt ögonen på den här processorn i nån månad innan så det var bara att slå till på en gång när de kom in på komplett. Jag var dock inte så snabb att jag hann med att välja övriga komponenter innan de lyckats höja priset på E8400:an med 200kr, men man fick den ju iaf för under 2000kr och på direkten dessutom.

Jag har också ett Antec P182 och processorns orginalkylare fungerar utmärkt i detta chassi. Jag har inte testat överklocka ännu pga att processorn har massor av överflödig kraft just nu :) till exempel drar Call of Duty 4 bara 20-30% av processorn i stabila 1280x1024@125fps :D (jag har ett GeForce 8800GTS 512MB för övrigt). Det kanske blir andra bullar om man ska testa Crysis sen dock... ;)

Även fast orginalkylaren är mindre än dess föregångare är den tillräcklig i sin kylning, och fläkten för inte mycket oväsen av sig (tystare än antechs tri-cool chassifläktar som är på "low"). Här är lite data från någon timmes Call of Duty 4 spelande här om dagen:

IDLE	LOAD (20-30%)
CPU temp (C):		   27			   36
Core temp (C):		  47			   55
CPU fan speed (rpm):  1311			 1484
Hoppas att processorerna kommer in på lager igen nu snart för er andra...
nu vet ni iaf vad ni har att se fram emot ;)

Postad 27 February 2008 - 08:28

Lordak
  • Lordak
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Vad fick du för leveransdatum på en sådan?

Postad 27 February 2008 - 09:51

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jag fick precis nämnt från en kompis att Yorkfield processorerna (quadarna) kommer att släppas en månad efter Wolfdale'arna (duo) även nu efter alla utdragna datum. Är osäker vad han hade för källa på det, men han brukar ha stenkoll på sådant. Om det stämmer så är det ju lite småjobbigt, faktiskt. Hade ju hoppats på release ungefär samtidigt.. nu när man börjat tänka quad istället för duo.

Men vad man sett på sistone gällande E8400 & co, är ju i alla fall att återförsäljarna har absolut noll koll på datum, med tanke på att dom flyttar dessa fram och tillbaka utan någon uppenbar logik. Så man bör nog inte gå på dessas datum förrän processorerna verkligen släppts (för släppta produkter - när dom har i lager - brukar dom ju dock ange realistiska datum).

Postad 27 February 2008 - 10:59

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Jag fick precis nämnt från en kompis att Yorkfield processorerna (quadarna) kommer att släppas en månad efter Wolfdale'arna (duo) även nu efter alla utdragna datum. Är osäker vad han hade för källa på det, men han brukar ha stenkoll på sådant. Om det stämmer så är det ju lite småjobbigt, faktiskt. Hade ju hoppats på release ungefär samtidigt.. nu när man börjat tänka quad istället för duo.

Men vad man sett på sistone gällande E8400 & co, är ju i alla fall att återförsäljarna har absolut noll koll på datum, med tanke på att dom flyttar dessa fram och tillbaka utan någon uppenbar logik. Så man bör nog inte gå på dessas datum förrän processorerna verkligen släppts (för släppta produkter - när dom har i lager - brukar dom ju dock ange realistiska datum).

De släpptes ju för drygt en månad sedan. Några av oss har ju den, inkl. mig själv...Problemet är bara att efterfrågan är större än tillgången just nu.

Postad 27 February 2008 - 11:20

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

De släpptes ju för drygt en månad sedan. Några av oss har ju den, inkl. mig själv...Problemet är bara att efterfrågan är större än tillgången just nu.

Du pratar om Wolfdale processorerna, va? E8200, E8400, etc?
Visst släpptes dom, men Intel slutade ju omedelbart leverera dom efter det. Så om du menar att det är ett tillgångsproblem när Intel helt ställer in leveranser, så visst... Mig veterligen är det nämligen INGEN återförsäljare som får leveranser av dessa just nu och har inte fått på flera veckor. Så "tillgång och efterfrågan" tycker jag inte passar helt med vad Intel håller på med nu, utan det rör sig om medveten lagerränsning av förra generationens processorer.

Angående Quad så tror jag det väl finns nån Extreme edition släppt också redan.. för typ 7000-8000, men det känns ju inte helt aktuellt.

Postad 27 February 2008 - 12:07

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Visst släpptes dom, men Intel slutade ju omedelbart leverera dom efter det. Så om du menar att det är ett tillgångsproblem när Intel helt ställer in leveranser, så visst... Mig veterligen är det nämligen INGEN återförsäljare som får leveranser av dessa just nu och har inte fått på flera veckor. Så "tillgång och efterfrågan" tycker jag inte passar helt med vad Intel håller på med nu, utan det rör sig om medveten lagerränsning av förra generationens processorer.

Angående Quad så tror jag det väl finns nån Extreme edition släppt också redan.. för typ 7000-8000, men det känns ju inte helt aktuellt.

Jasså, är det så jävligt...mer än jag visste om. Då känner man sig ännu mer lyckligt lottad :)

Postad 27 February 2008 - 12:39

funkymoz
  • funkymoz
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Jasså, är det så jävligt...mer än jag visste om. Då känner man sig ännu mer lyckligt lottad :)

Jo.. ni är väl en tre-fyra stycken här i tråden hittills som kommit över en genom vanliga kanaler.. vi andra som suttit inne med beställningar i en månad är jätteglada för er skull. :)

Postad 28 February 2008 - 15:14

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Dustin uppdaterade precis det preliminära leveransdatumet på min e8400 till 15:e april.

:P

mvh,
Daniel.

Postad 28 February 2008 - 16:07

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Surt...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.