Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa 1080P projektorn bildmässigt

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Benq W9000 (Projektorer) 1 9.380952 (20) Inga priser
InFocus IN81 (Projektorer) 1 7.5 (1) Inga priser
Sony VPL-VW60 (Projektorer) 1 9.124998 (7) Inga priser
Mitsubishi HC6000 (Projektorer) 1 9.166666 (5) Inga priser
Sanyo PLV-Z2000 (Projektorer) 0 9.499998 (21) Inga priser
Panasonic PT-AE2000 (Projektorer) 1 9.695652 (22) Inga priser
Epson EMP-TW2000 (Projektorer) 1 9.708332 (23) Inga priser
22 relaterade trådar
* Officiell tråd - Panasonic's PT-AE2000U * (480 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Sanyo LP-Z2000 * (245 inlägg) 12 år sedan
BenQ-klubben (200 inlägg) 12 år sedan
Montera EMP-TW2000 i tak (4 inlägg) 13 år sedan
Takfäste för EPSON TW modellerna (19 inlägg) 14 år sedan
Hur står sig Benq W9000 idag? (12 inlägg) 15 år sedan
Benq W9000 Vs Panasonic PT-AE4000 + Sony Vpl-Hw15 (24 inlägg) 16 år sedan
Enkelt billigt snyggt takfäste (0 inlägg) 17 år sedan
Sony HW10 VS Epson TW2000 (0 inlägg) 17 år sedan
Mitsubishi HC6000 (99 inlägg) 17 år sedan
Vilken proj i halvmörkt rum? (17 inlägg) 17 år sedan
Hur mkt låter era Z2000? (4 inlägg) 17 år sedan
W9000! Ny 1080p projektor från BenQ (354 inlägg) 17 år sedan
Vilken projektor ur Dustins sortiment? (28 inlägg) 17 år sedan
Epson EMP-TW2000 (293 inlägg) 17 år sedan
JVC DLA-HD1 vs. TW-2000 (27 inlägg) 17 år sedan
Överskattat med dyrare projektor? (32 inlägg) 18 år sedan
Sony VPL-VW60 (105 inlägg) 18 år sedan
Projektor VS Bakprojektorn (1 inlägg) 18 år sedan
INFOCUS IN81 (9 inlägg) 18 år sedan
Varför har inte tillverkarna insett vikten av design? (8 inlägg) 18 år sedan
Köpa projektor 10-15000kr (28 inlägg) 18 år sedan

Postad 09 February 2008 - 15:10

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
jösses va olika vi projektorägare är... jag riktade in min projektor på duken, fipplade lite i menyerna i 5 minuter, sen var den färdig att tas i bruk :)

Nu slår jag på den, stoppar i en film i DVDspelaren/PS3an beroende på skiva, och tittar. :D

Postad 09 February 2008 - 15:35

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

Det du efterfrågar finns redan, du kan mäta hur gamman fungerar via en grey ramp eller inverse grey ramp. Det finns även liknande ramps för varje primär och sekundärfärg för att se hur de fungerar. Vanliga i ramps är steg om 5 eller 10 och du har hela skalan från 0 till 100 IRE plus BTB samt WTW.

En intressant aspekt dock som jag inte tror så många har mätt upp idagsläget. Ska nog faktiskt ta och göra det nästa gång jag mäter upp gamma på olika displayer för att se hur de hanterar det.

Mja, man vill ju gärna mäta på samma ställe på duken/skärmen vid varje mätning och då funkar inte de grey ramps som finns.
Det jag menar är ett testmönster där de olika rutorna byter plats så att 0 ligger i mitten först, se'n ligger 10 i mitten etc. :)
Finns ju uniformitetsaspekter m.m. som kan ställa till det om man måste flytta mätaren...

Postad 09 February 2008 - 15:38

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0

jösses va olika vi projektorägare är... jag riktade in min projektor på duken, fipplade lite i menyerna i 5 minuter, sen var den färdig att tas i bruk :)

Nu slår jag på den, stoppar i en film i DVDspelaren/PS3an beroende på skiva, och tittar. :D

Hahaha... Ja, men det är väl samma med bilar o mycket annat. Jag tvättar knappt bilen och jag får ångest när jag måste tanka. Andra lever ju i garaget nästan. :D
Tur att vi är olika. :)

Postad 07 April 2008 - 22:02

mrspl
  • mrspl
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Kan Sonys vW50 vara ett alternativ ?
Jag såg att Dustin hade den för 19 990:-
Vet inte riktig hur mycket sämre den är än vW60 men någon annan kanske kan fylla i, priset var iaf bra mycket bättre

Postad 07 April 2008 - 22:56

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0

Kan Sonys vW50 vara ett alternativ ?
Jag såg att Dustin hade den för 19 990:-
Vet inte riktig hur mycket sämre den är än vW60 men någon annan kanske kan fylla i, priset var iaf bra mycket bättre

Nja. Den är hyfsad men jag skulle hellre köpa BenQ W5000 för 22'. Såg den idag. Fast Epson TW2000 tycker jag är ett bättre köp om man har råd men 31'. Underbar bild, överlägsen i den prisklassen. Pannan AE2000 var suddigare och Mitsu HC6000 grön.

My 2c...

Postad 09 April 2008 - 07:29

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

men om man ser på bildkvaliten i sig, är duken då 50% av det då? alltså har duken en sådan stor påverkan? för många dukar har samma specar tex 09 i gain vit, eller 0.8 grå osv, är det annan färg på tex stewart då?

idag har jag en Euroscreen en grå med 0.8 i gain, men den har blivit vågig tyvärr :S så den skall bort

En duk handlar om mycket mer än bara gain och färg - läs gärna dukguiden på Component.se, där har jag tagit upp flera av de aspekter man skall tänka på vad gäller dukar.

Det är inte bara gain som man ska kolla på utan även på maskningen osv.
Billiga dukar har oftast sämre manskning och därav så blir det mer ett rutnät på en sådan duk än en dyrare med mindre maskor.

??? Maskningen? Ehhh - vad?!

En grej som slog mig är varför exempelvis ISF som kalibrering endast bygger på stillbillder när det är rörliga bilder vi använder våra projektorer till? :)

Kalibrering handlar om att uppnå eller komma nära ett antal standarder vad gäller gråskala och färgåtergivning, vilka lätt mäts via stillbilder - men för mig innebär även kalibrering skärpa, deinterlaceing och alla delar som bidrar till en så bra upplevelse som möjligt. Därför använder jag alltid testmaterial som visar filmklipp för att se hur kalibreringen har fallit ut.

En aspekt som nästan garanterat blir "fel" många gånger skulle jag tro är gamma. Man pratar ofta om simultankontrast (ANSI) kontra totalt omfång (ON/OFF) - men jag hör aldrig diskussioner ang. simultangamma kontra den gamma man traditionellt mäter och justerar emot - alltså den sekventiella.
Gamma (och såklart även gråskala) mäter och justerar man ju mot statiska testbilder, antingen fullskärm eller i fönster, med olika intensitetsnivåer - men det som kanske är minst lika viktigt är hur gammaemuleringen fungerar inom en och samma bildruta.
För att kunna mäta det så krävs ju ngt motsvarande testmönstret för ansi-kontrast, fast med gråskalesteg i t.ex. 0, 10, 20 etc procents intensitet. För att mätningarna ska vara användbara så behövs ändå en testbild perintensitet som man ska mäta, men att det t.ex. ligger i mitten hela tiden och att de övriga tar plats runt den man mäter... Ungefär som det "alternativa" ANSI-mönstret som har funnits ett tag.
I en stabil display så borde resultatet bli någorlunda samma som då man mäter gamma på traditionellt sätt, men något säger mig att det nog kan finnas en skillnad här i vissa displayer (läs: auto-iris/dynamisk kontrast). ;)
Så visst finns det utrymme för nya typer av mätningar och testmönster. :P

Gamma i "digitala" displayer är ju mycket lätt - man får det man betalar för, dvs den algoritm som de som tillverkade displayen lade in. Vissa displayer, som du naturligtvis vet, har ju gamma equalizers - men de arbetar ju fortfarande efter de algorithmer som programmerades. Det enda sättet att påverka gamman i en sådan display är ju att kompromissa med gråskalan.

Jag tror därför att även om själva tanken är helt rätt så är nyttan begränsad....

Mja, man vill ju gärna mäta på samma ställe på duken/skärmen vid varje mätning och då funkar inte de grey ramps som finns.
Det jag menar är ett testmönster där de olika rutorna byter plats så att 0 ligger i mitten först, se'n ligger 10 i mitten etc. :lol:
Finns ju uniformitetsaspekter m.m. som kan ställa till det om man måste flytta mätaren...

Det finns på Avia PRO, men den är lite onödigt dyr för att endast ha det testmönstret - men hör av dig till mig så kanske jag kan fixa ett sådant mönster via mina kontakter, t ex Joe B)

mvh

/Pär

Postad 09 April 2008 - 08:01

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
"Det är inte bara gain som man ska kolla på utan även på maskningen osv.
Billiga dukar har oftast sämre manskning och därav så blir det mer ett rutnät på en sådan duk än en dyrare med mindre maskor."

Tror han menar strukturen på dukväven, och då är det ju sant det han säger, iof. beroende på dukstorlek och det gäller främst 1080P/i.

Vid för grov väv och för liten bild så faller de små pixlarna in i väven på ett negativt sätt vilket inte är önskvärt.

Eller har jag fel Perra1?

Redigerat av Dr. Death, 09 April 2008 - 11:29.

Postad 09 April 2008 - 11:49

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
perra>>

Jag tror därför att även om själva tanken är helt rätt så är nyttan begränsad....

Nja, man kan ju använda det för att avgöra vilken av två displayer som gör detta bäst. Precis på samma sätt som man kan mäta, men inte påverka, ANSI Kontrast. Det är väl nytta? :)

Postad 09 April 2008 - 13:15

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

perra>>
Nja, man kan ju använda det för att avgöra vilken av två displayer som gör detta bäst. Precis på samma sätt som man kan mäta, men inte påverka, ANSI Kontrast. Det är väl nytta? :)

Jag förstår hur du menar - men det skulle bli mer en visuell check än en regelrätt mätning. Men visst gör den nytta :P

De patterns jag använder för detta ändamål är dels Reverse Greyramps på DVE - men också windows på AVIA PRO, de har alla gråskalor från 8 IRE till (tror jag) runt 20 IRE i staplar brevid det window man mäter. Detta ger en mycket tydlig bild av hur gråskalan påverkas i botten av gammajox i autoirisar.

Problematiken med att göra dessa patterns är att pricka rätt APL, då all bildinformation påverkar ljusutbytet i en display - och dessutom interna reflexer i optiken kan påverka absoluta värden eller upplevelsen av dem.

mvh

/Pär

Postad 10 April 2008 - 10:27

mindwipe
  • mindwipe
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Någon som testat Sanyo PLV-Z2000 med en dator via VGA ingången och fått upplösningen 1920x1080 att fungera? Och blir det bra bild?

Postad 10 April 2008 - 14:31

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0

hehe, nej men alltså jag frågade "en kille som kan" han sa att den nya ifrån KINGPIN är riktigt bra :D. velvet eller något hette den, jag har inte råd med en duk som som en kille i England har broderat själv och som kostar som en antik tavla

haha jag hade köpt en ferrari med volvomotor :P tjejerna hade nog inte märkt någon skillnad =)

Jag kan rekomendera Grandview Velvet... riktigt bra velvet duk som inte kostar så mycket.

Postad 15 April 2008 - 17:13

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
bigscreen och några usa-recensioner har sagt Mitsubishi HC4900 är klart bäst.... vad säger ni?

Postad 15 April 2008 - 17:39

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

bigscreen och några usa-recensioner har sagt Mitsubishi HC4900 är klart bäst.... vad säger ni?

Vilka recensioner från usa som du läst vet jag inte men av de LCD-projar som Bigscreen testat så är inte Mitsubishi HC4900 bäst, det är Epson TW2000.

Bigscreen - Epson TW2000

MVH
Jonsod

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.