Det beskrivs ofta så i förbigående, men jag har svårt att tro att det endast innebär visande av samma bild utan mellanrum.Ja, men tanken med 5:5 pulldown (eller X:X pulldown) är att bilden visas helt utan "förstörande" bildbehandling, t ex interpolering. Det är puristens val, 24p ska visas som det är lagrat på BD/HD-DVD. Vid 24p och 120Hz uppdatering så visas EXAKT samma bild som 5 ggr efter varandra. På en LCD så innebär det ingen skillnad att visa samma bild 5 ggr vid 120 Hz eller att visa bilden 1 gång vid 24Hz. En LCD påverkar inte ögats "sample and hold" olika med "äkta" 24 fps eller 24fps med 5:5 pulldown eftersom ögat inte uppfattar någon skillnad.
Hur det än är med den saken, om man tänker sig sample-and-hold som en trappa (antal trappsteg motsvarar samples) med ett visst djup på trappstegen (motsvarar hold) där höjden och djupet på själva trappan är konstant och motsvarar tidsintervallet så borde samma trappa med fler trappsteg (fler samples) ge mindre djupa trappsteg (kortare hold) för att nå samma höjd och djup. Tänker man sig då en observatör som tittar på stillbilder av en person som väldigt snabbt springer uppför trappan borde också det upplevda felet i personens av ögat förväntade position minska.
Usch, det blev krångligt att beskriva med ord, vet inte om det öht är möjligt att förstå vad jag menar.
Eftersom ljusstyrkan i bilden integreras (summeras) över tid borde det innebära att även en "äkta" 5:5 är någon sorts bildbehandling hos en LCD. Det är svårt att bevisa eller motbevisa då det mig veterligen inte finns native 24 Hz eller alternativ till 5:5 att beskåda på exempelvis din Toshiba så du kan väl inte säga om du märker någon praktisk skillnad mellan 1:1, 2:2, 3:3, eller 5:5 för 24p, eller?
Finns det något att läsa om att 3:3, 5:5 eller 8:8 på en LCD verkligen innebär att visa samma bild utan någon annan åtgärd?Det är ett teoretiskt resonemang eftersom det inte finns någon TV med 24 Hz uppdatering. Men det är alltså ingen skillnad mellan 3:3, 5:5 eller 8:8 pulldown på en LCD så länge man inte blandar in interpolering, black frame insertion, blinkade backlight etc. Det är därför en LCD behöver (t ex) interpolering för att minska röresleoskärpa.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?