Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är meningen med 5:5 pulldown på LCD med p24-material?

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 March 2008 - 15:13

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Ja, men tanken med 5:5 pulldown (eller X:X pulldown) är att bilden visas helt utan "förstörande" bildbehandling, t ex interpolering. Det är puristens val, 24p ska visas som det är lagrat på BD/HD-DVD. Vid 24p och 120Hz uppdatering så visas EXAKT samma bild som 5 ggr efter varandra. På en LCD så innebär det ingen skillnad att visa samma bild 5 ggr vid 120 Hz eller att visa bilden 1 gång vid 24Hz. En LCD påverkar inte ögats "sample and hold" olika med "äkta" 24 fps eller 24fps med 5:5 pulldown eftersom ögat inte uppfattar någon skillnad.

Det beskrivs ofta så i förbigående, men jag har svårt att tro att det endast innebär visande av samma bild utan mellanrum.

Hur det än är med den saken, om man tänker sig sample-and-hold som en trappa (antal trappsteg motsvarar samples) med ett visst djup på trappstegen (motsvarar hold) där höjden och djupet på själva trappan är konstant och motsvarar tidsintervallet så borde samma trappa med fler trappsteg (fler samples) ge mindre djupa trappsteg (kortare hold) för att nå samma höjd och djup. Tänker man sig då en observatör som tittar på stillbilder av en person som väldigt snabbt springer uppför trappan borde också det upplevda felet i personens av ögat förväntade position minska.

Usch, det blev krångligt att beskriva med ord, vet inte om det öht är möjligt att förstå vad jag menar.

Eftersom ljusstyrkan i bilden integreras (summeras) över tid borde det innebära att även en "äkta" 5:5 är någon sorts bildbehandling hos en LCD. Det är svårt att bevisa eller motbevisa då det mig veterligen inte finns native 24 Hz eller alternativ till 5:5 att beskåda på exempelvis din Toshiba så du kan väl inte säga om du märker någon praktisk skillnad mellan 1:1, 2:2, 3:3, eller 5:5 för 24p, eller?

Det är ett teoretiskt resonemang eftersom det inte finns någon TV med 24 Hz uppdatering. Men det är alltså ingen skillnad mellan 3:3, 5:5 eller 8:8 pulldown på en LCD så länge man inte blandar in interpolering, black frame insertion, blinkade backlight etc. Det är därför en LCD behöver (t ex) interpolering för att minska röresleoskärpa.

Finns det något att läsa om att 3:3, 5:5 eller 8:8 på en LCD verkligen innebär att visa samma bild utan någon annan åtgärd?

Postad 20 March 2008 - 15:22

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Sålänge man inte stoppar in en svart frame mellan varje byte av "originalframe", så borde det väl inte bli någon som helst skillnad vad gäller tiden det tar för en pixel att släckas?
Såvida det nu inte är så att man faktiskt kan "stressa" en LCD-panel på så sätt att den faktiskt tänder och släcker pixlarna snabbare ju högre uppdatering man matar den med? Är det så?

Vad jag läst så är det väl där glappet varit med 120 Hz tekniken, dvs tillräckligt bra algoritm för interpolering i 120 Hz samt tillräckligt snabb elektronik för att driva panelen med bilddata, men jag börjar ta mig vatten över huvudet. Har läst alldeles för lite om LCD märker jag när jag läser dylika trådar ;)

Redigerat av Wolfy, 20 March 2008 - 15:23.

Postad 20 March 2008 - 20:43

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0

Det är ett teoretiskt resonemang eftersom det inte finns någon TV med 24 Hz uppdatering.

Finns inga tv'n men med dataskärmar kan man visa hur illa 24hz kan vara, i detta fall jämfört med 60hz.
http://loot-ninja.co...24fps-vs-60fps/

M

Vettetusan om jag såg någon större skillnad mellan 24 och 60 fps där, kan bero på att bilden var så liten iofs..

Edit: Självklart såg jag skillnad på bollen där vid splitscreen sekvensen.

Redigerat av Danne2k7, 20 March 2008 - 20:46.

Postad 22 March 2008 - 18:24

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1561 inlägg
  • 0

Eftersom ljusstyrkan i bilden integreras (summeras) över tid borde det innebära att även en "äkta" 5:5 är någon sorts bildbehandling hos en LCD. Det är svårt att bevisa eller motbevisa då det mig veterligen inte finns native 24 Hz eller alternativ till 5:5 att beskåda på exempelvis din Toshiba så du kan väl inte säga om du märker någon praktisk skillnad mellan 1:1, 2:2, 3:3, eller 5:5 för 24p, eller?

Så här har jag uppfattat det hela: eftersom LCD är en "hold-type" display, d v s bilden ligger kvar och "klingar inte av" som t ex på en CRT, så finns det inget mellanrum mellan de 5 bilderna. 24p med 5:5 pulldown ger alltså samma resultat som "äkta" 24 Hz uppdatering. Jag kan bara jämföra 24p/5:5 pulldown med olika interpolerade lägen och jag kan säga att rörelseskärpan ökar tydligt med interpolering. Jag föredrar därför interpolerat läge före äkta 24p, Toshibas interpolering förstör inte den "filmiska" känslan allt för mycket (imo) och introducerar relativt få bildproblem.

Finns det något att läsa om att 3:3, 5:5 eller 8:8 på en LCD verkligen innebär att visa samma bild utan någon annan åtgärd?

Här finns en intressant pdf att läsa som berör LCD, interpolering, responstider, black frame insertion mm:
Advanced Technology Seminar-1.pdf

Postad 27 March 2008 - 13:49

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

... Jag föredrar därför interpolerat läge före äkta 24p, Toshibas interpolering förstör inte den "filmiska" känslan allt för mycket (imo) och introducerar relativt få bildproblem.

Jepp, interpolering gör framsteg. Har tittat på Toshiba LCD samt även Pioneers variant till G8, sk "smooth". Det ser överlag bra ut, enstaka artefakter uppkommer då och då. Det som stör mig mest är att det ibland (bara ibland) blir väldigt tydligt att rörelsen blir för mjuk, det ser väldigt konstigt ut och tar mig direkt ur handligen hos det jag tittar på, IMHO såklart.

Här finns en intressant pdf att läsa som berör LCD, interpolering, responstider, black frame insertion mm:
Advanced Technology Seminar-1.pdf

Det var mycket intressant läsning. Tack för länken!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.