LG LCD - LG5000
198 svar till detta ämne
Postad 28 August 2008 - 20:10
mrbean_stockholm
-
mrbean_stockholm
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Hmm, man blir intresserad.
Jag hittar inte så mycket teknisk info om 47LG5030. Vad skiljer sig mellan den och 47LG5000?
11999 kr känns attraktivt, har tidigare funderat på A656 och W4000, gör LG jobbet så varför inte?
Klarar 47LG5030 24p?
Finns input-laggen specad? Har den "game-mode".
Vad har LG för pixelgaranti?
Vad är det för panel?
Är tv tyst eller finns det någon fläkt för kylning som hörs?
Om den har 24p har ni sett några hackningar eller frysningar på Blueray material t.ex. när kameran panorerar?
Detta verkar en del andra modeller ha svårt med.
Har den pixelmappning 1:1 vid 1080p?
Helt enkelt, ÄR NI NÖJDA? Jag sitter med fingret på köp-knappen.....
Postad 28 August 2008 - 20:25
peter_02
-
peter_02
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hmm, man blir intresserad.
Jag hittar inte så mycket teknisk info om 47LG5030. Vad skiljer sig mellan den och 47LG5000? 11999 kr känns attraktivt, har tidigare funderat på A656 och W4000, gör LG jobbet så varför inte?
Klarar 47LG5030 24p? Finns input-laggen specad? Har den "game-mode". Vad har LG för pixelgaranti? Vad är det för panel? Är tv tyst eller finns det någon fläkt för kylning som hörs? Om den har 24p har ni sett några hackningar eller frysningar på Blueray material t.ex. när kameran panorerar? Detta verkar en del andra modeller ha svårt med. Har den pixelmappning 1:1 vid 1080p?
Helt enkelt, ÄR NI NÖJDA? Jag sitter med fingret på köp-knappen.....
Jag är skitnöjd!! BESTÄLL!!
Postad 28 August 2008 - 20:55
JoacimZ
-
JoacimZ
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Saxat från www.lge.com
Full HD i avskalad stilren design, utan synliga högtalare. LG5000 är utrustad med 3 HDMI (1.3) och dubbla grafikkort för högsta bildkvalitet oavsett om det är en dator eller videoutrustning som ansluts. Med Intelligent Sensor slipper du krångliga bildjusteringar samtidigt som energiförbrukningen blir avsevärt lägre. Ikonbaserade menyer ger en enkel och lättöverskådlig navigering. LG5000 är ISF ccc-kalibreringsklar och klarar att återge 1080p korrekt utan skalning av bilden, samt har korrekt hantering av 24p till 72Hz.
Finns bara en lg50xx modell av 47" så 5030 och 5000 bör vara samma.
Postad 28 August 2008 - 22:19
Chichin
-
Chichin
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Det är samma modell, om nu inte LG ljuger, mailade för ett par dar sen och frågade om detta och svaret var att det var samma modell.
Postad 28 August 2008 - 23:50
inconsistent
-
inconsistent
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Någon som har mer info? kört Blu ray filmer på den ? mer hyllning och sågningar tack
Postad 29 August 2008 - 11:59
demoniak
-
demoniak
-
Användare
-
-
178 inlägg
Vad skiljer sig mellan den och 47LG5000?
Det är samma. Bara annat nummer för att olika butikskedjor skall få en exklusiv modell. Vad har LG för pixelgaranti?
De har 100% nu http://nordic.lge.co...NU_5593_1.jhtmlÄr tv tyst eller finns det någon fläkt för kylning som hörs?
Absolut ingen fläkt, det har väl ingen.... men inga störade klick, brum eller pip från min i alla fall. Har den pixelmappning 1:1 vid 1080p?
Jag har bara kört data via VGA än så länge men där är det inga problem. Helt enkelt, ÄR NI NÖJDA?
Jag är jättenöjd. Spanade mest på 40-42 tum men slog till på en 47 från Expert. Skaffade en HDTV-box från Comhem på en gång också, HDTV rockar verkligen :-) + Snygga menyer + Bra autowide-läge för analoga sändningar + Bra mottagning för marksänd digital, får 100% kalitét med bara en sladd som antenn! + Bra default-inställningar, man behöver inte trixa så mycket - Det syns ytterst lite ojämnhet i bakgrundsbelysningen i hörnen, men bara när det är helt svart bild
Postad 31 August 2008 - 21:43
Zera
-
Zera
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har också köpt LG5030 på expert för 11999:-
Ett problem (jag är nybörjare så det finns säkert ett ord för detta jag beskriver) som jag märker är att om man har ett rörligt objekt på TVn som sedan stannar upp, då tar det typ 0,5 sekunder innan skärpan ställer in sig på det objektet och det blir en "klar" bild.
Någon mer som märker detta?
Postad 01 September 2008 - 08:18
Jumjum
-
Jumjum
-
Rookie
-
5 inlägg
Ett problem (jag är nybörjare så det finns säkert ett ord för detta jag beskriver) som jag märker är att om man har ett rörligt objekt på TVn som sedan stannar upp, då tar det typ 0,5 sekunder innan skärpan ställer in sig på det objektet och det blir en "klar" bild.
aHH... nu när man nästan hade bestämt sig för att sponsra expert så läser jag detta... nu kan jag absolut inget men kan det vara så att du missat nån inställning??
Postad 01 September 2008 - 10:46
Zera
-
Zera
-
Rookie
-
9 inlägg
aHH... nu när man nästan hade bestämt sig för att sponsra expert så läser jag detta... nu kan jag absolut inget men kan det vara så att du missat nån inställning??
Jag vet inte. Har testat lite men har inte fått det att försvinna på nått sätt. Vore kul om några fler som köpt TVn kan säga om de har detta problemet också. Man ser det lättast när man spelar spel (wii i mitt fall), för i filmer/tv är det inte så ofta ett objekt blir helt stillastående.
Postad 01 September 2008 - 12:32
rajjan
-
rajjan
-
Rookie
-
6 inlägg
Jag vet inte. Har testat lite men har inte fått det att försvinna på nått sätt. Vore kul om några fler som köpt TVn kan säga om de har detta problemet också. Man ser det lättast när man spelar spel (wii i mitt fall), för i filmer/tv är det inte så ofta ett objekt blir helt stillastående.
Hej! Jag har också köpt LG5030 hos Expert, och jag tittade på Sin City igår kväll och upplevde precis samma sak som du beskrev i ett tidigare inlägg, det tar 0.5sek innan bilden blir skarp. Svärtan kan jag inte klaga på men jag upplever tv:n lite oskarp. Jag har provat med alla möjliga inställningar men jag får inte bort det. Sedan har jag även ett surrande ljud som kommer från komponenterna i tv:n. Vilket avstånd har ni mellan tv:n och soffan? //rajjan
Postad 01 September 2008 - 12:34
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Testa att byta till något av de befintliga modes som finns tillgängliga. Har hört att en del kör med "game mode" som eliminerar släpningar och dylikt.
Postad 01 September 2008 - 21:03
Zera
-
Zera
-
Rookie
-
9 inlägg
Testa att byta till något av de befintliga modes som finns tillgängliga. Har hört att en del kör med "game mode" som eliminerar släpningar och dylikt.
Funkar inte för mig iaf  Verkar som det inte bara är jag som har problemet då. Är det någon som INTE har detta problemet?
Postad 02 September 2008 - 06:13
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Funkar inte för mig iaf
Verkar som det inte bara är jag som har problemet då.
Är det någon som INTE har detta problemet?
Testa att stänga av alla bildförbättringsfunktioner manuellt - såg en Philips 7403 som hade samma fenomen och det försvann när bildförbättringen slogs av.
Postad 02 September 2008 - 13:45
Zera
-
Zera
-
Rookie
-
9 inlägg
Testa att stänga av alla bildförbättringsfunktioner manuellt - såg en Philips 7403 som hade samma fenomen och det försvann när bildförbättringen slogs av.
Testat o ändrat på allt jag kunde hitta nu. Ingenting eliminerade problemet. Drog man ner skärpan till 0 så såg man det inte lika väl, fast bilden blev ju inte direkt skön att titta på.
Postad 02 September 2008 - 14:52
Chichin
-
Chichin
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Problemet med stillbilder har jag inte upplevt faktiskt och då har det spelats en hel del PS3 på den är TV:n
Tror det hänt en gång att det blivit hackigt, var någon scen där de panorerade (rätta mig om det är fel ord) över någon stad eller nåt, då hackade bilden lite gran men det är också enda gången.
Postad 02 September 2008 - 23:30
peter_02
-
peter_02
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har också köpt LG5030 på expert för 11999:-
Någon mer som märker detta?
Hej, det har jag inte märkt av faktiskt.men har inte spelat nått spel än, men tycker som nån annan att de är lite gryningt! men bara på tv tittande, som dataskärm är den helt underbar! tror jag sitter lite för nära min Tv..ungefär 2meter skulle jag tippa, Ni andra då?
Postad 03 September 2008 - 15:00
Chichin
-
Chichin
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Hej, det har jag inte märkt av faktiskt.men har inte spelat nått spel än, men tycker som nån annan att de är lite gryningt! men bara på tv tittande, som dataskärm är den helt underbar! tror jag sitter lite för nära min Tv..ungefär 2meter skulle jag tippa, Ni andra då?
Sitter också på ca:2m och det är kanske lite stort men jag är helnöjd med TV:n som dataskärm. O.T Kan man köra boxer i lägenhet som har avtal med Comhem? Skulle nämnligen vilja slippa ha ytterligare en apparat här hemma, TV:n kan ju bara ha boxer så...
Postad 05 September 2008 - 15:54
Gah
-
Gah
-
Rookie
-
1 inlägg
Skillnaden mellan LG5000, 5010, 5020 och 5030 är en liten färgrand nere på tvn, va själv o shoppade en 5010 på elgiganten i förrgår, som jag förhoppningsvis får hem på tisdag. Återkommer med recension
5010:
lg_5010.jpg 20.24K
0 Antal nerladdningar
5020:
LG_42LG5020.jpeg 7.8K
0 Antal nerladdningar
5030:
LG_37LG5030_0.jpg 20.21K
0 Antal nerladdningar
5000 är helsvart..
Postad 08 September 2008 - 23:44
kuDDer
-
kuDDer
-
Rookie
-
1 inlägg
Att läsa den här tråden avgjorde mitt köp, tack för alla inlägg, här kommer en liten recension av mitt köp.
LG 47LG5030 11.999:- på expert.
Generella intryck är riktigt bra, 8 av 10p.
Skärmen är snygg, bildytan är matt så man slipper reflexer i skärmen vilket är mkt bra i mitt v-rum med mkt fönster.
Svärtan riktigt bra.
Extern digital box via fiberbredband från Telia ger överraskande bra bild, man kan ju hoppas Telia kan styra upp en HD-TV box snart.. Men det handlar mkt om vad det är för program man tittar på, en film ger fin bild, äldre TV-serier inte så bra bild. Fotboll ungern-sverige TV4 inte bra, men testade inte så mkt med inställningarna under matchen.
Full HD funktionen via Blu-ray (jag har samsung BDP1400) är fantastiskt, enda negativa jag hittat är vid långsamma panoreringar över stora landskap(flygturen över new york i början på i am legend) så känns det lite hackigt, men det är just bara i den scenen jag sett det.
Bildinställningarna är bra/lättändrade, smidigt med att kunna göra inställningarna för vardera ingång (tex en för blu-rayen och en för digital-TV boxen). Intelligent sensor anpassar sig efter ljuset i rummet och funkar helt ok, om man inte orkar hålla på och pilla så är det bara att låta sensorn hålla på.
ljudet är OK, men hemmabiosystem rekommenderat för film om man vill ha ut maxad upplevelse :)
Tidigare nämnt i den här tråden om konstigt ljud från komponenterna i TVn har jag inte, skärpan har inte heller vart något problem för mig.
Nintendo wii spelandet går bra(inte klockrent) följemässigt, jag har dock problem med att få siktet precis där man siktar på skärmen i höjdled. Lösningen ser ut att bli en liten anordning där man hänger ner sensorbaren ca 4cm ner från övre kanten. (dvs inte in på själva bildytan), hoppas det funkar då man vill ha siktet exakt i FPS spelen.
Postad 11 September 2008 - 22:45
Unregistered4a57e51a
-
Unregistered4a57e51a
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Köpte mig en LG5000 idag och är så här långt mkt nöjd.
Nu skall TVn kalibreras vilket inte visade sig va helt lätt för en amatör som mig.
Tänkte kolla med er vilka inställningar som ni kör med?
Tänkte köra igenom Digital Vidio Essentials när jag får tid att sätta mig in i allt tekniskt
Postad 14 September 2008 - 12:58
Bluee
-
Bluee
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej!
Nyss köpt LG5030 47" och är nöjd. Men finns det någon sida som hjälper en med de optimala bildinställningarna eller har ni nå bra tips?
Postad 19 September 2008 - 06:37
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Fick hem 42" 5000 häromdagen och visst ******** är det ett surr i skärmen - som om man konstant har nån granne som kör med röjsåg 50meter bort  Totalt omöjligt att njuta av den fina bilden. croati2 hade ju tydligen varit i kontakt med LG och de tyckte att det var ok med 20dB vid 1meters avstånd - det låter för mig helt oacceptabelt.
Surret kommer när det är lite mörkare bild, vilket är jäkligt ofta. Lyckades i princip få bort det genom att köra i Spel-läge och maxa bakgrundsbelysningen, men så ska man ju inte behöva gör för att använda skärmen - alla andra lägen går ju om intet då.
Konstigt som attan att det bara verkar vara 42" som lider av det här och inte t.ex. 47"... Eller finns det folk därute med surrande 47or?
Finns det någon firmwareuppdateringsmöjlighet eller måste skärmen lämnas in för sånt? Eller är det helt enkelt kassa komponenter i vissa batcher som skapar oljudet?
Om inte LG kommer med något konkret åtgärdsförslag kommer den åka tillbaka...
Postad 30 September 2008 - 13:31
Osires
-
Osires
-
Rookie
-
6 inlägg
Tja. Har skaffat en LG G5010.
Nån som fått pixelmappat över HDMI med denna eller? Använder en HDMI 1.3kabel å en Dell XPS 1530 å denna å då blir inte bilden fullt utsträckt på TV:n när man kör 1920x1080. Det blir en mindre bild än tvbilden. Valen jag har i Nvidia kontrollpanelen är 1080p och 1080p24hz. Väljer jag 1080p så blir bilden mindre än tv-ytan å väljer jag 1080p24Hz så blir bilden overscaned och för stor för bildrutan.
Någon som vet vad problemet är?
Får hela bilden utsträckt korrekt när jag kör 1024x768.
Tack för hjälp på förhand!
Postad 05 October 2008 - 21:56
EatMyRam
-
EatMyRam
-
Lärjunge
-
-
267 inlägg
Köpte denna tv för några dagar sedan.
Måste säga att jag är väldigt nöjd med denna LCD än så länge.
Har en LG hd ready plasma sedan tidigare som har ca 2 år på nacken. Valde plasma för 2 år sedan för att jag tyckte inte det fanns någon LCD som var bra nog och som hade samma svärta som en plasma.
Men det har uppenbarligen hänt en hel del på 2 år...
Svärtan är lika bra, om inte snäppet bättre än på min LG plasma (px4r).
Kör via dator och HDMI kabel. 1080p, får lite overscan, men det kan jag leva med.. inte alls lika mycket som på min plasma. Kör VISTA mce och där märker man knappt att det är lite overscan...
Till en början blev jag lite besviken på dvd material...men så installerade jag nvidias purevideo decoder...OJ..vilken skillnad mot microsofts mpeg2 dekoder...ser helt suveränt ut måste jag säga.
Mina farhågor att allt annat än hd material skulle se dåligt ut på en full hd lcd stämmer inte alls.
Kör man htpc så beror nog den största delen på bildkvalite på vilken decoder man använder.
Själv använder jag ffdshow för att skala upp xvid och purevide decoder till dvd.
Den inbyggda digitalboxen fungerar helt okej. TV sändningar ser helt okej ut!
Nu har jag bara min hd ready plasma som referens... och ett antal lcd tv som jag testade för 2 år sedan...
Helt klart en prisvärd lcd enligt mig.
Postad 12 October 2008 - 17:29
smookiguy
-
smookiguy
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag har provat tre stycken 42"LG5000 och har upptäckt ett konstigt ljud på allihop. 47":an däremot är tyst. Jag vet inte om problemet är på alla 42:or men i alla fall på de tre stycken jag provat.
jag har haft två st 47" LG5010 och båda surrade, så att 47an inte surrar stämmer inte, har beställt en 47a LG6000 istället. Hoppas inte den surrar, annars blir d aldrig LG för min del igen.
Postad 12 October 2008 - 17:41
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Beror på vad du menar med surr. Lägger man huvudet bakom huvudet hör man ett litet surr.
Postad 12 October 2008 - 19:45
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Beror på vad du menar med surr. Lägger man huvudet bakom huvudet hör man ett litet surr.
Hmm... Hur ska man lyckas med det? Väntar på min nya 42" 5000 - hoppas att den inte surrar *peppar peppar* Men av LG fick man ingen respons alls på problemet, riktigt usel av dem att, i mitt fall, bara ignorera det  Någon annan som har varit i kontakt med dem?
Postad 12 October 2008 - 22:28
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Hmm... Hur ska man lyckas med det? Väntar på min nya 42" 5000 - hoppas att den inte surrar *peppar peppar* Men av LG fick man ingen respons alls på problemet, riktigt usel av dem att, i mitt fall, bara ignorera det Någon annan som har varit i kontakt med dem?
Trött ibland.....  Lägger du huvudet mot tv:n så du har nätaggregatet in närheten så kommer du höra ett surr.
Postad 13 October 2008 - 04:53
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Trött ibland.....
Lägger du huvudet mot tv:n så du har nätaggregatet in närheten så kommer du höra ett surr.
Den jag hade hemma så räckte det med att vara i närheten av vardagsrummet så hördes det - totalt oacceptabelt. Måste ju vara pga otroligt dåliga komponenter i just den batchen, eftersom det är många som har 42" utan att ha något störande surr.
Postad 14 October 2008 - 09:48
smookiguy
-
smookiguy
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
surret har med bakgrundsljuset o göra, låter skumt men så är d. höjer du bakgrundsljuset över 96 (!!) så försvinner surret.. MEN även om du höjt de så högt och det råkar komma en väldigt mörk scen på vad du än tittar på ..så ja du hör surret...
Förklaring till surret.
på dagen så kanske de inte hörs så mycket, men morron o kväll när allt är tystare så hörs det ordentligt. jag höjde till volym 20 på båda apparaterna o ändå surrade tv. (allt detta från långt håll, 4-5m)
Jag ska inte klaga på tvn för mycket.. tycker det är en helt ok tv för pengarna, man får relativt mycket, bara synt att surret förstör så mycket för mig, nu sitter jag utan tv i väntan på en annan tv
Redigerat av smookiguy, 14 October 2008 - 09:49.
Postad 12 November 2008 - 00:59
epatnor
-
epatnor
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag tänkte väcka liv i den här tråden lite. Är på gång att köpa TV och kan inte nonchalera LG då de flesta ger dem ett ganska bra allroundbetyg! Framför allt så verkar analog/digital standard TV funka bra på dem? Sen tycker i alla fall jag om designen på LG6000 (men om regeringen där hemma gör det får vi se  ). Men det där med dator över HDMI. Är det verkligen ingen som fått till pixelmappningen ordentligt? Alltså exakt 1920x1080 punkter från dator till TV? Det vore tråkigt om det inte funkade... Fortfarande så är LG5000 billigast, men är L6xxx eller LG7xxx ett bättre val om de sjunker lite mer i pris?
Postad 12 November 2008 - 01:11
epatnor
-
epatnor
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Som student på Dustin kan man köpa en 47LG6000 för ~13000:-. Är det ett bättre val kanske, med 100Hz och allt?
LG 47LG6000 47# LCD-TV FULL-HD + VÄGGFÄSTE & HDMI-KABEL
Elegant och supertunn lcd-tv med ny teknik
13 013 kr
(Saxat från Dustin Home 12 nov 08)
Postad 12 November 2008 - 09:08
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
surret har med bakgrundsljuset o göra, låter skumt men så är d. höjer du bakgrundsljuset över 96 (!!) så försvinner surret.. MEN även om du höjt de så högt och det råkar komma en väldigt mörk scen på vad du än tittar på ..så ja du hör surret...
Förklaring till surret. på dagen så kanske de inte hörs så mycket, men morron o kväll när allt är tystare så hörs det ordentligt. jag höjde till volym 20 på båda apparaterna o ändå surrade tv. (allt detta från långt håll, 4-5m)
Jag ska inte klaga på tvn för mycket.. tycker det är en helt ok tv för pengarna, man får relativt mycket, bara synt att surret förstör så mycket för mig, nu sitter jag utan tv i väntan på en annan tv
Böt ut min och fick en skärm från en ny batch och den surrade nada (om jag nu inte trycker örat mot bakstycket, men det ska man ju inte göra) Men det vore intressant och se vilka inställningar ni kör med. Testade att pillra lite på inställningarna med hjälp av DVE (tråkigt nog har jag bara SD och inte HD), men det var ruskigt svårt iom att man kan justera backlight själv, så ni som lyckats få till klockrena inställningar får gärna dela med er
Postad 13 November 2008 - 10:06
Camper
-
Camper
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Men det där med dator över HDMI. Är det verkligen ingen som fått till pixelmappningen ordentligt? Alltså exakt 1920x1080 punkter från dator till TV? Det vore tråkigt om det inte funkade...
Fortfarande så är LG5000 billigast, men är L6xxx eller LG7xxx ett bättre val om de sjunker lite mer i pris?
Jag pratade med en försäljare, som ja. Faktiskt verkade ha lite koll. Det är som sagt inte pixelmappat via HDMI. Men det är det via VGA porten. Så det är ju inget problem att koppla HTPC till TVn med en DVI - VGA Kabel, alltså utan adapter. Edit: jag ska hämta ut min LG47 5010 på fredag.
Redigerat av Camper, 13 November 2008 - 10:08.
Postad 13 November 2008 - 11:23
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1973 inlägg
Som student på Dustin kan man köpa en 47LG6000 för ~13000:-. Är det ett bättre val kanske, med 100Hz och allt?
LG 47LG6000 47# LCD-TV FULL-HD + VÄGGFÄSTE & HDMI-KABEL Elegant och supertunn lcd-tv med ny teknik
13 013 kr
(Saxat från Dustin Home 12 nov 08)
Den stora skillnaden är svärtan kan jag tänka mig och då även kontrasten så slå till på den lite vassare tv-n
Postad 21 November 2008 - 08:46
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Men det vore intressant och se vilka inställningar ni kör med. Testade att pillra lite på inställningarna med hjälp av DVE (tråkigt nog har jag bara SD och inte HD), men det var ruskigt svårt iom att man kan justera backlight själv, så ni som lyckats få till klockrena inställningar får gärna dela med er 
Har hittat tråd på AVS där de delar med sig av sina inställningar, men de snackar om ställa in någon "10 points IRE" som jag inte kan hitta i expertmenyn. Kan det vara så att den bara finns på den amerikanska modellen? Får det inte riktigt att bli bra med min iaf, får någon form av röd ghosting som inte är så himla fin  Men jag antar att det är pga dålig kalibrering *peppar peppar*
Postad 15 December 2008 - 14:56
Unregistered4a57e51a
-
Unregistered4a57e51a
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Har hittat tråd på AVS där de delar med sig av sina inställningar, men de snackar om ställa in någon "10 points IRE" som jag inte kan hitta i expertmenyn. Kan det vara så att den bara finns på den amerikanska modellen? Får det inte riktigt att bli bra med min iaf, får någon form av röd ghosting som inte är så himla fin Men jag antar att det är pga dålig kalibrering *peppar peppar*
Skulle du kunna posta länken till den tråden? Har googlat som en dåre utan att hitta nått  Själv kör jag i game mode även fast jag inte tycker att det är optimalt(lat..)
Postad 16 December 2008 - 23:45
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Skulle du kunna posta länken till den tråden? Har googlat som en dåre utan att hitta nått Själv kör jag i game mode även fast jag inte tycker att det är optimalt(lat..)
Vet inte om vi europeer har så stor nytta av många av de inställningarna som står med där, iom att vi inte har det här 10p IRE på våra modeller, vilket jänkarna har. Men, länka kan jag iaf göra -->> länk <<-- Jag har själv inte fått till den där perfekta bilden än, men ju fler som prövar ju bättre
Postad 24 December 2008 - 12:20
Unregisteredc7eac6f7
-
Unregisteredc7eac6f7
-
Amatör
-
-
56 inlägg
God Jul allesamman!
Denna TVn finns nu på MediaMarkt för 10 lapp, 46".
Ska man slå till eller?
Tveksam blir jag när TrustedReview ej rekommenderar den överhuvudtaget...
Redigerat av Unregisteredc7eac6f7, 24 December 2008 - 12:25.
Postad 24 December 2008 - 13:09
inconsistent
-
inconsistent
-
Amatör
-
-
66 inlägg
ca 13800 för lg 7000 modellen. 47tum, jag hade nog valt den istälet.
Postad 24 December 2008 - 13:49
Unregisteredc7eac6f7
-
Unregisteredc7eac6f7
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Jo, men nu snackar vi inte om alternativ eller 14k för den delen.
Jag frågade ang den här TVn som kostar 10k.
Valet står mellan denna och en Samsung 558, lika stora och samma pris. Lutar dock mer mot Samsungen.
Redigerat av Unregisteredc7eac6f7, 24 December 2008 - 13:50.
Postad 24 December 2008 - 22:45
Unregistered33753
-
Unregistered33753
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hmm, sitter och funderar på om just 47 LG 5000 (för 10 000 kr) är en tillräckligt bra tv eller inte. Jag tänkte köra den som PC skärm till en HTPC och mest SD material då (har DVB-T Boxer).
Någon kommentar?
Joksi, varför lutar du åt Samsungs 558:a?
Postad 24 December 2008 - 23:52
Unregisteredc7eac6f7
-
Unregisteredc7eac6f7
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hmm, sitter och funderar på om just 47 LG 5000 (för 10 000 kr) är en tillräckligt bra tv eller inte. Jag tänkte köra den som PC skärm till en HTPC och mest SD material då (har DVB-T Boxer).
Någon kommentar?
Joksi, varför lutar du åt Samsungs 558:a?
För att priset är detsamma, men testresultat i recensioner har den fått helt okej omdöme + snyggare enligt mig.
Postad 28 December 2008 - 03:09
Unregisteredf817260e
-
Unregisteredf817260e
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Köpte 47lg5000 igår på mediamarkt, och kan bara säga att jag är riktigt nöjd med köpet.
Spelat ganska mycket ps3-spel på den, då funkar den gudomligt bra. Wii ser okej ut, kör med component-kablar.
Bluray-filmer via ps3an blir grymt bra, kan ibland bli hackit vid panoreringar (som många andra sagt), men inget jag riktigt stör mig av (med tanka på priset  ).
Många har sagt att de hör ett bakgrundssus från tvn, men jag hör nada, och jag är väldigt känslig med "sådana" ljud, t.ex kan höra om en crt-tv på övervåningen är på, då förstör ni  .
Har testat koppla in pcn via hdmi och vga, pixelmappat med båda två. Körde lite 1080p trailers på apples hemsida, såg skitbra ut.
Har inte kalibrerat tvn själv, men jag hitta lite inställningar på nätet som jag tyckte var ganska bra. Man kan ändra grymt mycket ifall man lägger ner lite tid på det. En dålig grej är att bildens mörkare partier inte är helsvarta, men jag antar att man inte kan få allt för priset.
Tvmenyerna ser bra ut, fyller sin funktion. Lite seg mellan olika ingångar, vid vanligt tvtittande funkar det finfint.
Sd-material kan jag inte kommentera på, kör via antenn-kabeln, som ser ruttet ut, men det är för att signalen är rutten  .
Postad 28 December 2008 - 19:42
David_off78
-
David_off78
-
Rookie
-
4 inlägg
Jag har provat tre stycken 42"LG5000 och har upptäckt ett konstigt ljud på allihop. 47":an däremot är tyst. Jag vet inte om problemet är på alla 42:or men i alla fall på de tre stycken jag provat.
Postad 28 December 2008 - 19:47
David_off78
-
David_off78
-
Rookie
-
4 inlägg
jag har en lg 5030 som är 47" o den surrar som fan, har även haft den oinne på service och dem har bytt ut något nätverkskontakt på den och låter lika illa för det..men min kompis köpte lg 5000 nu på mellandagsrean och den är as fin i ljudet..helt felfri.. finns det någon mer som har problem med sitt surrande ljud?
Postad 28 December 2008 - 23:39
Unregistered8af05ad5
-
Unregistered8af05ad5
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Köpte 47lg5000 igår på mediamarkt, och kan bara säga att jag är riktigt nöjd med köpet.
Spelat ganska mycket ps3-spel på den, då funkar den gudomligt bra. Wii ser okej ut, kör med component-kablar.
Bluray-filmer via ps3an blir grymt bra, kan ibland bli hackit vid panoreringar (som många andra sagt), men inget jag riktigt stör mig av (med tanka på priset ).
Många har sagt att de hör ett bakgrundssus från tvn, men jag hör nada, och jag är väldigt känslig med "sådana" ljud, t.ex kan höra om en crt-tv på övervåningen är på, då förstör ni .
Har testat koppla in pcn via hdmi och vga, pixelmappat med båda två. Körde lite 1080p trailers på apples hemsida, såg skitbra ut.
Har inte kalibrerat tvn själv, men jag hitta lite inställningar på nätet som jag tyckte var ganska bra. Man kan ändra grymt mycket ifall man lägger ner lite tid på det. En dålig grej är att bildens mörkare partier inte är helsvarta, men jag antar att man inte kan få allt för priset.
Tvmenyerna ser bra ut, fyller sin funktion. Lite seg mellan olika ingångar, vid vanligt tvtittande funkar det finfint. Sd-material kan jag inte kommentera på, kör via antenn-kabeln, som ser ruttet ut, men det är för att signalen är rutten .
Den här tv:n klarar INTE 1080p pixelmappat över hdmi, bara vga.
Redigerat av Unregistered8af05ad5, 28 December 2008 - 23:40.
Postad 29 December 2008 - 09:50
Unregistered33753
-
Unregistered33753
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag köpte denna tv till slut också och är hittills nöjd. Det är ju viss skillnad på en 47" och en 32" (som jag hade innan). Bilden är tillräckligt bra, kanske inte 110% perfekt alla gånger men för 10k får man nog inte mer.
Jag har dock inte testat att koppla PC via HDMI utan kör via VGA. Är det värt att testa via HDMI eller duger det med VGA som inkoppling till PCn.
Annars jag har jag mest letat efter 1080 "skin" till MediaPortal.
Postad 29 December 2008 - 13:09
brickuz
-
brickuz
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej,
Sitter som bäst och väntar på att min 47" ska anlända och för att roa mig så länge så har jag börjat trixa med digital-TV som är ett helt nytt begrepp för mig .)
Själva har jag ComHem (grundutbud) och undrar om någon antingen vet vad det är för modell på digital-TV -boxen (för det lyckas jag inte hitta på LGs sida t.ex.) eller ännu bättre om den funkar med ComHems digital-TV. Skulle någon även sitta inne på infon om man måste beställa till något från ComHem för att få se på grundutbudet av digital-TV eller om man har det gratis som boende i ComHem -hus så får ni gärna hojta också (har grundutbudet med SVT1,2,24, TV4, 4+, Kanal 5, MTV osv. via antennkabel nu).
Tack på förhand för hjälpen!
Postad 29 December 2008 - 16:29
Unregisteredc7eac6f7
-
Unregisteredc7eac6f7
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hej, Sitter som bäst och väntar på att min 47" ska anlända och för att roa mig så länge så har jag börjat trixa med digital-TV som är ett helt nytt begrepp för mig .)
Själva har jag ComHem (grundutbud) och undrar om någon antingen vet vad det är för modell på digital-TV -boxen (för det lyckas jag inte hitta på LGs sida t.ex.) eller ännu bättre om den funkar med ComHems digital-TV. Skulle någon även sitta inne på infon om man måste beställa till något från ComHem för att få se på grundutbudet av digital-TV eller om man har det gratis som boende i ComHem -hus så får ni gärna hojta också (har grundutbudet med SVT1,2,24, TV4, 4+, Kanal 5, MTV osv. via antennkabel nu).
Tack på förhand för hjälpen!
För att titta på Comhems grundutbud digitalt behöver du en sk CA-modul (+ abonnemang). Om TVn är godkänd av Comhem kan du hitta på Comhems sida, men jag tror de ända som är godkända är Sony, Samsung och Philips. Grundutbudet är gratis, dock ej det digitala. Allting står på comhem.se
Redigerat av Unregisteredc7eac6f7, 29 December 2008 - 16:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|