I mina rum var det tvärt om omöjligt att få dem att lira ordentligt tillsammans då de stod så pass tätt. Visst lät det ok, men hur jag än testade och vred ville de ha mer plats mellan.Det är en mycket bra placering där. Lik min egen. Nästan exakt samma vinkel på toe-in och avstånd från bakvägg.
Canton Ergo RC-L
(Golvhögtalare)
|
1
|
(113)
|
Inga priser |
Postad 25 August 2008 - 08:37
Postad 25 August 2008 - 09:41
Har inte möjlighet att göra som Packetloss, d v s att ställa dem så brett isär, men jag undrar hur det låter och var Packetloss sitter. Finns det någon vinst med att ha dem så långt isär?
Har flera gånger upplevt att de liksom försvinner ur rummet (med nästipstoe-in) och att man blir sittande med bara musiken. Har varit stativ kille förut och även haft Carlsson. Carlssönerna försvann ochså ur rummet men det var på ett annat, mindre positivt sätt.
Postad 25 August 2008 - 09:50
3m är väl ungefär det mått jag åxå haft då det funkat. Tyckte dock att det snarast såg ut som omkring 2m på bilden.Mina står i en liksidig triangel med 3 m i sida,
Har flera gånger upplevt att de liksom försvinner ur rummet (med nästipstoe-in) och att man blir sittande med bara musiken. Har varit stativ kille förut och även haft Carlsson. Carlssönerna försvann ochså ur rummet men det var på ett annat, mindre positivt sätt.
Postad 25 August 2008 - 09:53
Mvh
Martin
Postad 25 August 2008 - 11:18
Postad 25 August 2008 - 14:54
Har hört rykten om att RC-L är en mycket duktig högtalare på att spela Metal och Hårdrock, stämmer detta? Undrar också om de står pall för Höga ljudvolymer med rätt förstärkar kraft? (Äger en H/K 970 och funderar på att investera i ett slutsteg). Gillar att dra på ordentligt så måste spana lite, blir ett eventuellt köp då jag ska sälja mina GLE-409:or.
Mvh
Martin
Iofs, så tycker jag att 409 har en riktigt skönt sound med drag i. Den stora skillnaden med RC-L blir ett betydligt större lugn över hela registret. Alltså högtalaren "försvinner" från ljudet och musiken kommer fram utan att högtalaren egentligen hörs. Alltså betydligt neutralare och anonym i sin återgivning. Beror ju på vilket intryck du är ute efter liksom.
/Micke
Postad 25 August 2008 - 18:28
märker ingen skilnad om jag andvänder sd fötterna eller dom gummibitar som följde med högtalaren.x-12, schysst avatar1
har gjort det med en sk "bokhyllehögtalare" med port bakåt! Och med gott resultat. Kostar väl inget att prova. Sen har man ju boxen också.
Har du någon erfarnhet av SD? Om man får tro bilderna i ditt galleri, verkar du vara en basälskare!
MVH
men du kan labba mera med kontrollerna på boxen och på förstärkaren.
Postad 25 August 2008 - 19:13
golvspån och vanlig plastmatta matriaal i under golvet är en blandning mellan rockwool och cellplastx-12,
vad har du för golvbeläggning och material i undergolvet?
Postad 25 August 2008 - 19:52
Själv har jag trägolv (plank) med tung trossbotten. Det är helt resonansfritt och det uppstår inget eko. Har läst/hört att SD-kuddar är bättre på sådant underlag än t ex spikes eller superspikes. Någon kommentar från fanklubben?
Postad 25 August 2008 - 20:09
spikes leder ljudet ner i golvet se bara hur en cello fungerar då den andvänder sig av golv stödetx-12,
Själv har jag trägolv (plank) med tung trossbotten. Det är helt resonansfritt och det uppstår inget eko. Har läst/hört att SD-kuddar är bättre på sådant underlag än t ex spikes eller superspikes. Någon kommentar från fanklubben?
trsbottnen är det kolstybb eller kutter spån eller vanlig isolering
Postad 25 August 2008 - 20:26
fan jag hade nästan gissat på pappers tidningar och kolstybb som isoleringDet är sand, grus och gammalt tegel. Kåken är 100 år.
men sand och tegel och grus borgar för ett reonans fritt golv
Postad 25 August 2008 - 21:01
funkar bra har det till alla högtalare och även anläggningenx-12, O basguru, vad trot du om SD?
Postad 25 August 2008 - 21:19
Du kan ju försöka sära på dem lite mer eftersom jag alltid ha tyckt att basen minskar ju längre isär de står.
Postad 03 September 2008 - 00:50
Men undrar om det finns någon som i Umeå som man kan provlyssna ett par såna här högtalare hos!
Borde väl finnas en RC-L ägare inom det området iallafall.
Känner mig inte så sugen på att flyga ner till stockholm för en provlyssning direkt.
Postad 03 September 2008 - 20:02
Om jag satt framåtlutad i soffan lät RC-L som ett par Genelec studiomonitorer av större snitt. Och när jag lutade mig tillbaka gick det inte får något i världen att höra skillnad på elektrostatljud och dessa RC-L... Faaaan!
Än tråkigare blir det att under ett antal år nu med "bättre hälft" i en duktigt undermålig lägenhet för audiofila uttryck. Behöva kompromissa i detta himmelsrike jag hade. Men men, inget ont som inte har något gott med sig. Samtidigt inser man att ekonomin lär få sig ett uppsving i denna "låtsaspengapolitik" som annars bedrivs. Det innebär att jag nu kommer att satsa på FEM eller fler RC-L för att till slut hamna i en galen värld av multipla RC-L orgasmer. Hehe.
Bilder kommer på nuvarande "sambovänliga" uppställning i nya lägenheten!
Postad 04 September 2008 - 23:11
Tänkt att bygga upp ett 5.1 system hemma nu
Vore tacksam för tips runt 10000.
Postad 05 September 2008 - 08:40
De väger nästan 10 kg mer också
Sedan är ju frågan om man skall ha en dyrare A/V-reciever endast eller en billigare plus ett externt 2-kanal slutsteg.
/Heron
Postad 05 September 2008 - 09:29
Får du in boxen i Onkyon?Enligt flera tester så är Onkyo 805 och 875 kraftigare jämfört med andra A/V-reciever i samma prisklass. De kan med andra ord driva krävande högtalare bättre än motsvarande modeller.
De väger nästan 10 kg mer också![]()
Sedan är ju frågan om man skall ha en dyrare A/V-reciever endast eller en billigare plus ett externt 2-kanal slutsteg.
Jag gillar förslaget med steg. Köp en enkel med de funktioner du vill ha + ett beg steg. Mer kraft för mindre pengar.
Postad 05 September 2008 - 09:48
Postad 05 September 2008 - 10:29
Jag vet inte hur viktigt det är att gå miste om boxen när man kollar på film, 5.1 via digital opt/coax. Om man har har analog 5.1 utgångar på dvd-spelaren så går man aldrig miste om boxen så länge man kan klara sig med musik och film endast via dvd-spelaren.
/Heron
Postad 05 September 2008 - 11:21
Har de också en box?
Om inte - låter de lika bra som RC-L med boxen inkopplad?
/Heron
Postad 05 September 2008 - 19:24
Lite bilder finns i mitt galleri
och här är en jämförande bild på mina rcl och digital 1
Postad 05 September 2008 - 20:04
Postad 05 September 2008 - 23:15
Tillsamms la vi en beställning på ett par canton rc-l åt honom
Man undrar vad man måste köpa för att matcha dessa.
Respons audio ligger ju bra till men tusan vad dyrt det är.
Redigerat av wader, 05 September 2008 - 23:17.
Postad 06 September 2008 - 17:13
RC-L ser ju nästan små ut jämfört med digital 1
Shit, jag tyckte jag såg fel men RC-L är den mindre högtalaren i bilden?
Postad 06 September 2008 - 19:41
Man undrar vad man måste köpa för att matcha dessa.
Klart man kan bräcka RC-L ljudmässigt men i klassen hifi-per-krona vinner RC-L överlägset. För ett halvår sedan gjorde jag en noggrann lyssningsrunda och den billigaste högtalaren som var märkbart bättre än RC-L var Dynaudio Focus 220, alltså 3 ggr dyrare.
Postad 07 September 2008 - 11:18
Tack för imput angående spikes och dämpkuddar. Köpte dämpkuddar i fredags och kan konstatera att basen är mer välartikularad nu, jämfört med de små genomskinliga plastplupparna som kom med högtalaren. Provade också med ett par no-name spikes som földe med ett stativ jag köpt en gång. Det lät inte bra.
Dämpkuddarna blev Valhalla som säljs av hifi-klubben.
Postad 07 September 2008 - 13:41
Med kuddar är bra.
Postad 08 September 2008 - 08:15
Är det inte rätt olika ljudideal på dem?Klart man kan bräcka RC-L ljudmässigt men i klassen hifi-per-krona vinner RC-L överlägset. För ett halvår sedan gjorde jag en noggrann lyssningsrunda och den billigaste högtalaren som var märkbart bättre än RC-L var Dynaudio Focus 220, alltså 3 ggr dyrare.
Postad 08 September 2008 - 13:05
Postad 08 September 2008 - 17:15
Är det inte rätt olika ljudideal på dem?
Ja och nej. De låter lite olika framför att att Focus är lite öppnare, luftigare och också mer detaljerad i de övre registren. Däremot tycker jag att båda strävar mot hyfsad korrekthet i den mån att inget register är över- eller underbetonat. Focus går inte lika djupt som RC-L men ner till dryga 30 Hz (+- 3 dB) är tillräckligt för att de andra fördelarna ska överväga. Därmed tycker jag att man kan jämföra dem. Däremot går det inte att jämföra med en Audiovector i samma prisklass eftersom de medvetet formar ljudet på ett visst sätt.
Jag skulle dock tro att de flesta som gillar RC-L också skulle gilla Focus 220 och somliga skulle föredra det luftigare ljudet hos Focus 220.
Postad 08 September 2008 - 18:22
Postad 08 September 2008 - 20:08
Allt detta prat om att RC-L är prisvärd samt likvärdig högtalare i över 10000kr-klassen gör mig lite nyfiken på hur den egentligen står sig emot B&W 683?
RC-L kostade närmare 20000:- när dom såldes på svenska marknaden i slutet av 1999.
Så dom ska jämföras med högtalare idag i 20K klassen.
Postad 09 September 2008 - 19:45
RC-L kostade närmare 20000:- när dom såldes på svenska marknaden i slutet av 1999.
Så dom ska jämföras med högtalare idag i 20K klassen.
word......
Har nu hamnat i samboträsket och gissa om ljudet har blivit lidande... Bidar min tid tills villan står redo om några år. Hehe, då jäklar!
Postad 09 September 2008 - 20:15
Alla är nöjda? Eller vet att man inte kan få tag i en bättre högtalare utan att lägga ned rejält mer med stålar?
Postad 09 September 2008 - 20:23
Postad 09 September 2008 - 20:34
Själv köpte jag dem olyssnat och som enda referens ett minne av hur det lät hos en bekant för åtta år sedan. Jag är sjukt nöjd.
Och det kanske bara är på detta forum som det finns en devot skara beundrare.. För andra är det kanske bara en gammal högtalare?
Postad 10 September 2008 - 09:56
Vi uppfattar dem bitvis lika, men jag tycker skillnaden i mellan/topp är ganska stor där det är mer "bett" i RC-L och högre och mer luftat mellan i 220.Ja och nej. De låter lite olika framför att att Focus är lite öppnare, luftigare och också mer detaljerad i de övre registren. Däremot tycker jag att båda strävar mot hyfsad korrekthet i den mån att inget register är över- eller underbetonat. Focus går inte lika djupt som RC-L men ner till dryga 30 Hz (+- 3 dB) är tillräckligt för att de andra fördelarna ska överväga. Därmed tycker jag att man kan jämföra dem. Däremot går det inte att jämföra med en Audiovector i samma prisklass eftersom de medvetet formar ljudet på ett visst sätt.
Jag skulle dock tro att de flesta som gillar RC-L också skulle gilla Focus 220 och somliga skulle föredra det luftigare ljudet hos Focus 220.
Postad 10 September 2008 - 10:02
Jag tycker de är ute ganska ofta. Mer än hälften begär dock 7-10', vilket knappast är relevant. På slutet verkar dock 5' bli en allt vanligare prislapp.Packetloss: Det är bra att du vill hålla andrahandsvärdet uppe. Men man ser sällan RC-L till försäljning begagnade. Eftersom det väl var en tre år sedan någon i Sverige upptävkte att man kunde handla denna klassiker för 7 kkr i Tyskland, borde blocket vara fullt av RC-L. Men icke.
Alla är nöjda? Eller vet att man inte kan få tag i en bättre högtalare utan att lägga ned rejält mer med stålar?
Som Chris säger - med tanke på vad man får för 5' smärtar det säkert för många att sälja. Har för övrigt sett några par för 4'. Hyfsat mycket för pengarna.
Postad 10 September 2008 - 10:44
Postad 10 September 2008 - 16:17
Vi uppfattar dem bitvis lika, men jag tycker skillnaden i mellan/topp är ganska stor där det är mer "bett" i RC-L och högre och mer luftat mellan i 220.
Ja, Focus 220 har ju en softdome medan RC-L har alumangan så det blir ju skillnad i diskanten. Skillnaden utfaller, för min del, till Focus 220s fördel på grund av att ljudet är större, luftigare och mer detaljerat samt naturligtvis mjukare. Hos RC-L kan man höra en viss ringning i diskanten jämfört med Focus 220.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd högtalare med varmt ljud
59 bilder
84 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?