Samsung Plasma 2008
87 svar till detta ämne
Postad 16 juni 2008 - 22:31
Unregistered33aea5f7
-
Unregistered33aea5f7
-
Veteran
-
-
1 610 inlägg
Tack så mycket för dina synpunkter. Verkar som du är mycket nöjd med ditt köp vilket är glädjande att höra. Några ytterligare frågor som jag hoppas du har tid och lust att besvara.
- Du skriver att du har en A556 och inte A558. Då Samsung inte har någon info på sin sida vet jag inte vad det är för skillnad på dessa skärmar. Har din skärm t ex 100Hz som jag vet att A558:an har?
- Du nämner att du använder HTPC vilket jag också ämnar göra. Var du aldrig orolig för inbränningar i och med att det är en plasma och du använder den som datorskärm ibland? Kan tänka mig att om man har en webläsare uppe några timmar kan man råka ut för inbränningar?
Tacksam för dina synpunkter.
Det finns A556, A557 och A558. Som jag förstått det är skillnaderna rent kosmetiska, om ens det. Kan till och med vara så enkelt att det är versioner för olika marknader där sistasiffran bara betyder just det. Min är i alla fall helsvart med ett transparent "spår" i nederkanten som lyses upp i centrum av en svagt blåvit lysdiod. Bordsstativet (som jag inte använder) har en rektangulär fotplatta. Jag kör den visserligen mot HTPC, men PCn är en ren mediacenterdator och jag använder den inte som dator i egentlig mening. Det enda jag gör i Windows är lite sysadmin då och då och det handlar om minuter snarare än någonting annat. Jag hade farhågor åt samma håll som du men jag räknar med att risken är obefintlig för min del. Jag har skärmsläckaren inställd på 5 minuter för säkerhets skull. Här är en bild från min installation. Nämnde jag reflexer? 
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 16 juni 2008 - 22:36.
Postad 17 juni 2008 - 08:45
Unregistered0c76fa55
-
Unregistered0c76fa55
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Det finns A556, A557 och A558. Som jag förstått det är skillnaderna rent kosmetiska, om ens det. Kan till och med vara så enkelt att det är versioner för olika marknader där sistasiffran bara betyder just det. Min är i alla fall helsvart med ett transparent "spår" i nederkanten som lyses upp i centrum av en svagt blåvit lysdiod. Bordsstativet (som jag inte använder) har en rektangulär fotplatta.
Jag kör den visserligen mot HTPC, men PCn är en ren mediacenterdator och jag använder den inte som dator i egentlig mening. Det enda jag gör i Windows är lite sysadmin då och då och det handlar om minuter snarare än någonting annat. Jag hade farhågor åt samma håll som du men jag räknar med att risken är obefintlig för min del. Jag har skärmsläckaren inställd på 5 minuter för säkerhets skull.
Här är en bild från min installation. Nämnde jag reflexer? 

Tack förbilden på installationen och dina synpunkter. Du har helt rätt när det gäller specifikationerna modellerna emellan. Det var jag som var ute och cyklade, trodde t ex att A558 hade 100Hz vilket den inte har. Skrev ett mail till Samsung och fick följande svar De plasmorna som är i A5 serien heter:
PS50A556S2CXXE PS50A557S3CXXE PS50A558S1CXXE
Dessa har exakt samma specifikation bara design skillnad. De tre har hybridbox är fullhd har inte 100htz teknik men har moviplus. De har filterbright.Den dynamiska kontrasten är på 1000,000:1. De har 1080p/24Hz. Panelenslivslängd är på 100,000 tim.
Är det något mer du undrar över specefik är det bara att ställa frågan. Vi har ingen mer koll på tekniska supporten vilka som har vilken av dessa modeller. Men det är ju bara designskillnad.Det enda som nu stör mig lite är att det inte är 100Hz, kanske inget att hetsa upp sig för på en plasmaskärm? Är väl betydligt mer relevant på en LCD?
Postad 17 juni 2008 - 21:03
HåkanÅ
-
HåkanÅ
-
Rookie
-
8 inlägg
Tack förbilden på installationen och dina synpunkter. Du har helt rätt när det gäller specifikationerna modellerna emellan. Det var jag som var ute och cyklade, trodde t ex att A558 hade 100Hz vilket den inte har. Skrev ett mail till Samsung och fick följande svar
De plasmorna som är i A5 serien heter:
PS50A556S2CXXE PS50A557S3CXXE PS50A558S1CXXE
Dessa har exakt samma specifikation bara design skillnad. De tre har hybridbox är fullhd har inte 100htz teknik men har moviplus. De har filterbright.Den dynamiska kontrasten är på 1000,000:1. De har 1080p/24Hz. Panelenslivslängd är på 100,000 tim.
Är det något mer du undrar över specefik är det bara att ställa frågan. Vi har ingen mer koll på tekniska supporten vilka som har vilken av dessa modeller. Men det är ju bara designskillnad.
Det enda som nu stör mig lite är att det inte är 100Hz, kanske inget att hetsa upp sig för på en plasmaskärm? Är väl betydligt mer relevant på en LCD?
Om du tvunget vill ha en skärm med 100Hz så kan du ju alltid välja A456 istället. Billigare än 5-serien och j-----t bra bild!
Postad 17 juni 2008 - 22:02
Unregistered0c76fa55
-
Unregistered0c76fa55
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Om du tvunget vill ha en skärm med 100Hz så kan du ju alltid välja A456 istället. Billigare än 5-serien och j-----t bra bild! 
Hade kanske varit ett alternativ om det varit Full HD. Även om jag inte kommer använda det jättemycket nu i början känns det mer framtidssäkert med Full-HD och värt att betala lite extra för.
Postad 17 juni 2008 - 22:18
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Hade kanske varit ett alternativ om det varit Full HD. Även om jag inte kommer använda det jättemycket nu i början känns det mer framtidssäkert med Full-HD och värt att betala lite extra för.
Jepp, framtidssäkert ifall du sitter svinnära tvn, på 3m kan man inte se skillnad på 1080p och 720p på en 50 tummare.
Postad 18 juni 2008 - 08:45
Unregistered0c76fa55
-
Unregistered0c76fa55
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jepp, framtidssäkert ifall du sitter svinnära tvn, på 3m kan man inte se skillnad på 1080p och 720p på en 50 tummare.
Har hört det argumentet förut men köper det inte. I så fall skulle upplösning på skärmarna vara helt oväsentligt eller vad? NEj, Full-HD känns som ett tryggare köp!
Postad 18 juni 2008 - 09:09
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Har hört det argumentet förut men köper det inte. I så fall skulle upplösning på skärmarna vara helt oväsentligt eller vad? NEj, Full-HD känns som ett tryggare köp!
Tror du att du skulle kunna se skillnad på en skärm av mobiltelefonstorlek som hade 1024*768 pixlar relativt 1920*1080 om alla faktorer var desamma? Samma princip men lite överdrivet...
Postad 18 juni 2008 - 20:39
HåkanÅ
-
HåkanÅ
-
Rookie
-
8 inlägg
Tror du att du skulle kunna se skillnad på en skärm av mobiltelefonstorlek som hade 1024*768 pixlar relativt 1920*1080 om alla faktorer var desamma? Samma princip men lite överdrivet...
Håller med helt och hållet! Har jämfört full HD med HD-ready och ser ingen diekt skillnad....
Postad 19 juni 2008 - 20:55
Björnaskim
-
Björnaskim
-
Amatör
-
-
72 inlägg
OK, jag fick alltså hem min 50A556 i fredags, tyvärr tog det mycket mer tid än jag trodde att skruva ihop och sätta upp väggfästet plus all ny kabeldragning med HDMI-splitter och så vidare, det var dessutom skolavslutning så jag har inte hunnit labba särskilt mycket med den.
Om vi börjar med det rent mekaniska: Den är väldigt snygg. Dessutom är den relativt tunn (78mm) vilket gör att den sitter snyggt på väggen trots att jag har ett relativt tjockt lut- och vridbart fäste. Tyvärr är bildytan som sagts tidigare väldigt blank vilket gör att det blir extremt mycket reflexer från infallande ljus från sidan - i mitt rum med 4 stora fönster som vetter rakt åt väster är TV-tittande i princip uteslutet om jag inte drar ned mörkläggningsgardinerna - och vem vill göra det mitt i sommaren? Å andra sidan kanske en bra hint om att det finns andra saker att göra än att se på TV när det är sommar ute. En matt bildyta hade varit bättre i det avseendet men annars gillar jag den blanka ytan eftersom det ger mer djup i bilden.
Bildmässigt då: notera att det här är min första platta TV, jag köpte den för att avlasta projektorn så mina synpunkter skall relateras till det jag tenderar att jämföra med - min Panasonic AX100 720p-projektor.
Jag har inte hunnit kolla på något 1080p-material ännu, eftersom det var U.S Open-helg gick mesta TV-tiden åt att se på golf från Sky Sports HD (som sänder i 1080i). SkyHD-boxen kan ställas in på att skicka ut 1080i eller 720p, jag har tidigare alltid kört med 1080i och låtit projektorn skala ned till sin egen upplösning. I det här fallet kunde jag inte se någon märkbar skillnad men jag kanske får återkomma till det när jag testat med andra typer av sändning än bara golf. Ska kolla på en inspelad film i kväll.
Svärtan är ju naturligtvis i en helt annan klass än min LCD-projektor, men det var väl helt att förvänta och det säger ju ingenting om hur Samsungen står sig kontra andra plasmapaneler. Innan jag bestämde mig för 50A556 hade jag kollat på ett par olika Panasonic-plasmor i full-HD, en Pioneer HD-readypanel och ett par LCD från Philips och Toshiba. Eftersom jag pga HTPC-användande behöver full-HD för att få rätt pixelmappning (vilket fungerar KALAS på Samsungen med "just scan"-läget) valde jag bort Pioneer på ett tidigt stadium eftersom deras full-HD-plasmor kostar rätt mycket mera. Det var i alla fall inget tvivel om att plasma var valet, jag tycker att LCD-bilden känns artificiell på något sätt.
Jag ska även testa några HD DVD och BD så fort jag får tid i veckan, jag kommer att lägga upp några screenshots i mitt galleri (som f.n är under ombyggnad pga byte av en hel del prylar) så snart jag hunnit.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd så långt. Jag är intresserad av tips från andra 5-serieägare kring bra/rekommenderade inställningar. Är DVE ett bra tips att använda?
/P-O
Måste bara fråga av nyfikenhet, varför valde du denna istället för en Panasonic TH-50PX8, sry FullHD e klart
Redigerat av Björnaskim, 19 juni 2008 - 20:57.
Postad 19 juni 2008 - 21:00
Unregistered0c76fa55
-
Unregistered0c76fa55
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Förstår vad du menar och syftar på också men när man ändå köper ny skärm och lägger ut mycket pengar vill i alla fall jag att det ska vara enligt senaste "standard". Kanske inte ser stor skillnad som du säger men tror ändå jag skulle gräma mig om jag inte satsade på Full-HD. Var tycker du gränsen går? Behöver TV:n ens vara HD-ready om jag sitter ca 5m från TV:n? Enligt den typen av resonemang kan alltså utvecklingen på skärmar stanna av redan nu då man ändå inte ser skillnad?
Redigerat av Unregistered0c76fa55, 19 juni 2008 - 21:01.
Postad 19 juni 2008 - 21:47
Unregistered0c76fa55
-
Unregistered0c76fa55
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Prylportalen har testat denna skärm (A556,557,558) i 50 tums varianten. Länk till testet nedan http://www.prylporta...123724-642.html
Redigerat av Unregistered0c76fa55, 19 juni 2008 - 21:47.
Postad 23 juni 2008 - 17:32
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Kollade på en 456a på siba i sundsvall och blev förvånad över den fruktansvärt dåliga bilden.
Apparaten matades förvisso med en extern dilog-box kopplad via komponent. Har även kollat på en 416 matad med HD-signal vilket såg helt OK ut.
Har funderat på någon av dessa nya plasmor men blev nästan skrämd till flykt när jag såg hur undermåligt 456an presterade under dessa förutsättningar.
Någon som har nya generationens samsung kanske kan råda bot på mina tvivel ang. dessa modeller?
Postad 23 juni 2008 - 20:14
Parmen
-
Parmen
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har en50 tums 457:a, antar att det bara är aluminiumlisten längst ner på TV´n som skiljer. Tv´n är kopplad med HDMI-kabel från Canal Digitals HD PVR BOX. HD-kanalerna ser förstås riktigt riktigt bra ut.
Vanlig digital-tv via parabolen ser väldigt bra ut,mycket bättre än min gamla 32crt med dilog box (Boxer). Trots att skärmen är så mycket större, jag vart förvånad att det vanlig tv kunde vara så bra på 50tum. TV6 tar jag fortfarande in via antennen och den är nääästan lika bra som kanalerna via parabol. Det anda jag märkt som kan ge riktigt dålig bild är gamla tv-serier som dom kör på 4:an GULD och 4:an komedi. Men då är det knappast skärmens fel.
Sen gäller som för många andra skärmar att man måste stänga av alla "bildförbättrande" egenskaper innan man får ordning på bilden.
Men som sagt skärmen är kopplad med HDMI-kabel, men jag tycker inte att det borde göra så stor skillnad på vanligt tv tittande
Redigerat av Parmen, 23 juni 2008 - 20:17.
Postad 23 juni 2008 - 20:14
HåkanÅ
-
HåkanÅ
-
Rookie
-
8 inlägg
Kollade på en 456a på siba i sundsvall och blev förvånad över den fruktansvärt dåliga bilden. Apparaten matades förvisso med en extern dilog-box kopplad via komponent. Har även kollat på en 416 matad med HD-signal vilket såg helt OK ut.
Har funderat på någon av dessa nya plasmor men blev nästan skrämd till flykt när jag såg hur undermåligt 456an presterade under dessa förutsättningar.
Någon som har nya generationens samsung kanske kan råda bot på mina tvivel ang. dessa modeller?
Tjena! Hur en tv ser ut i butik ska du inte direkt bry dig om. Sämsta möjliga signal och ingen som helst inställing av apparaterna. Har själv en 50A456 och är skitnöjd. Matar den med en vanlig bordsantenn från siba och har superb bild. Om du tyckte att 456:an presterade så dåligt beror det nog inte på tv:n utan omständigheterna. Jämförde själv mellan en del apparater när jag köpte min och kan säga att i prisklassen så finns det få, om någon, skärmar som presterar bättre.
Postad 27 juni 2008 - 17:45
Elessar
-
Elessar
-
Användare
-
-
155 inlägg
Förstår inte alls vad du menar. Om man ska jämföra en mobiltelefonskärm med en 50" plasma så ska du ju sitta 30 meter ifrån plasman och inte 3 meter för att de ska vara samma sak. Självklart är det skillnad på 1024x768 och 1920x1080 om man sitter nära tvn, det är ju då det syns som tydligast! Däremot är det sagt att man inte ser skillnad på full HD och HD ready på en 32" eller mindre skärm oavsett hur man sitter.. Jag har beställt en PS-50P96 men eftersom att den utgått så erbjuder dom mig en PS-50A556 istället. Förstått att det är sågott som samma skärm? /D
Postad 30 juni 2008 - 11:32
D_B
-
D_B
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
-Går jag miste om något mer än ett års garanti och svensk manual vid utlandsköp? Jag tänker främst på digital-TV-tunerns "sverigekompabilitet" (bor i comhem-hus)
Det undrar jag också, funderar på att beställa från Dustin men deras apparater är väl importer vad jag har förstått? Vore ju trevligt med fungerande inbyggd dvb-c mottagare... //DB
Postad 10 juli 2008 - 09:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Var tycker du gränsen går? Behöver TV:n ens vara HD-ready om jag sitter ca 5m från TV:n? Enligt den typen av resonemang kan alltså utvecklingen på skärmar stanna av redan nu då man ändå inte ser skillnad?  Hjälp... Så du tror att det enda som utvecklats på platt-tv är upplösningen? Brist på upplösningen är det minsta problemet platt-tv har haft. Att folk har så svårt att inse att den bild man ser består av en UPPSJÖ av faktorer varav upplösning är en enda. Det betyder inte att upplösning är oviktigt bara att det ska ställas i rimlig proportion till allt annat. Folk har en tendes att sätta faktorn upplösning på en guld-pedistal och, rent ut sagt, skita i allt annat. Det är helt galet. På samma sätt kan man inte säga att 4-serien skulle vara ett bättre köp än 5-serien enkom baserat på en siffra hit eller dit. Det kan mkt väl vara så att det är massor som skiljer förutom 100 Hz och upplösning. Sånt man märker om man släpper ögonen från specen och tittar på bilden istället... Kanske inte ser stor skillnad som du säger men tror ändå jag skulle gräma mig om jag inte satsade på Full-HD.
Det finns potentiellt hundratals-grejjer man riskerar att gräma sig över när det gäller tv-apparater. Om man ser folks kommentarer efter de köpt en tv så blir det såväl ris som ros om både det enda och det andra. Det är dock väldigt sällan folk säger vare sig bu eller bä om upplösningen - det kanske är en hint om nått? goblin wizard>> Frekvensdubblering till 48 Hz istället för frekvenstrippling till 72 Hz (eller 4 ggr för 96 Hz) gör inte att bilden blir ett jota hackigare. Du kan köra bilden i 24 Hz, blir fortfarande inte ett dugg hackigare. Det är ju rätt logiskt, att visa samma bild 1,2,3 eller 4 ggr spelar naturligtivs ingen roll för hackigheten. Vad man dock riskerar med på en plasma är att bilden blir flimmrig om man kör i så låg frekvens som 48 Hz. Panasonic PZ800 har tydligen det problemet - om det gäller Samsung vet jag dock inte. Är förövrigt jäkligt sugen på att ta mig en detaljerad kik på Sammys nya plasmor. De verkar extremt roliga att ratta iaf...
Postad 11 augusti 2008 - 20:08
JonasÖ
-
JonasÖ
-
Rookie
-
8 inlägg
Köpte en PS50A558 i onsdags och idag så startar inte Skärmen, ljuddelen funkar men ingen bild. Någon som varit med om samma sak? Pratade med Samsung och dom hänvisade till återförsäljaren, i det här fallet Expert. Kan bli kul att flytta TV´n utan kartong bara.... :/
Postad 11 augusti 2008 - 20:27
Salle
-
Salle
-
Användare
-
-
160 inlägg
Det undrar jag också, funderar på att beställa från Dustin men deras apparater är väl importer vad jag har förstått? Vore ju trevligt med fungerande inbyggd dvb-c mottagare...
//DB
Hej det du går miste om ifall du köper en gråimporterad samsung istället för en "svensk" är att du får dvb-t och dvb-c tuner som är funktionellt med det svenska nätet, svenska menyer och manualer, 100% pixelgaranti och hämtservice om TV:n är större än 26". Personligen tycker jag att det är värt dom extra hundralapparna för att få detta, då det känns tryggt att jag vet att jag får en ny TV om där är en pixel som är fel och att dom kommer hem och hämtar TV:n om den går sönder. Sen så kan det vara skönt att slippa extern digitalbox ifall man nån gång i framtiden använder boxer eller comhem.
Postad 12 augusti 2008 - 09:32
Stiffy100
-
Stiffy100
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Hej!
Vad egentligen är skillnaden mellan PS A457 och storebrorsan A557? Är det enda full hd vs hd ready och film+ mm? Vad jag har förstått så är bildbehandlingsprocessorn densammma.
Tacksam för svar.
Mvh
/stiffy
Postad 12 augusti 2008 - 15:20
JonasÖ
-
JonasÖ
-
Rookie
-
8 inlägg
Köpte en PS50A558 i onsdags och idag så startar inte Skärmen, ljuddelen funkar men ingen bild. Någon som varit med om samma sak? Pratade med Samsung och dom hänvisade till återförsäljaren, i det här fallet Expert. Kan bli kul att flytta TV´n utan kartong bara.... :/
Pratat med Expert idag, dom har ingen utbytes TV förens 28/8. När jag sedan pratade med Samsung så vill dom att servicekillarna ska komma å kolla istället. Ungefär hur lång tid tar dom på sig innan dom här av sig, någon som vet?
Postad 17 augusti 2008 - 12:33
Lurpen
-
Lurpen
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har köpt en Samsung PS50A456. Jag irreterar mig på att den röda färgen flimrar under OS sändningarna. Speciellt vid närbilder av tex en idrottare med röd klädsel så hoppar och flimrar färgen. När bilden följer en idrottare flimrar tex röda stolpar på arenorna och reklamskyltar i bakgrunden. Vid bilder på avstånd är bilden mycket bättre. Någon som har samma problem och vet vad man kan göra åt det?
Postad 19 augusti 2008 - 08:26
Unregisterede0a10cd5
-
Unregisterede0a10cd5
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har köpt en Samsung PS50A456. Jag irreterar mig på att den röda färgen flimrar under OS sändningarna. Speciellt vid närbilder av tex en idrottare med röd klädsel så hoppar och flimrar färgen. När bilden följer en idrottare flimrar tex röda stolpar på arenorna och reklamskyltar i bakgrunden. Vid bilder på avstånd är bilden mycket bättre. Någon som har samma problem och vet vad man kan göra åt det?
Har själv en PS50A457 och har inte gjort en enda inställning men jag ser inget rött flimmer eller andra artefakter och jag kollar MYCKET på OS
Postad 19 augusti 2008 - 11:52
Unregisteredb7b69fb2
-
Unregisteredb7b69fb2
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag läste i A456-tråden ( https://www.minhembi...ic=193889&st=90) om detta. Har klippt in det nedan: Citera(Stiffy100 @ Aug 17 2008, 14:31 ) Hej! Har inget problem med att min 42" har röd flimmer men tycker att den röda färgen är lite övermättad. Jag kör comhem box och har sänkt färgen till 45-46 samt röd gain under vitbalans är sänkt till 20 och röd offset till 22. Testa detta och säg hur det blev. Kanske inte hjälper men det är värt ett försök. Och förresten sätt colour space på Auto. Mvh MT Hej! Tack för tipset. Bilden blev bättre helt klart, men flimret försvann inte riktigt. Däremot testade jag att köra teven direkt genom uttaget istället för genom Tele2/Kabelvisions boxen. Vilken skillnad! Färgerna höll sig på plats plötsligt. Nu vet jag att det alltså är boxen som ställer till det...Men har bara 4 kanaler genom uttaget tyvärr. Jag kör genom scart just nu och Tele2 stödjer ej HD ännu. Kan det bli stor skillnad med en box som stödjer HD och möjlighet att använda HDmi utgången?
Redigerat av Unregisteredb7b69fb2, 19 augusti 2008 - 11:53.
Postad 21 augusti 2008 - 20:01
Surpa
-
Surpa
-
Rookie
-
9 inlägg
Någon som har en PS50A476? eller någon som vet om den är nåt att ha?
Vad är skillnaden mellan 476 och tex 457? Det skiljer några tusen i pris.
Tack på förhand!
Postad 25 augusti 2008 - 07:43
rikardh
-
rikardh
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Medlemserbjudande 11995 för 50A476, vad är nackdelen? Är det ett klipp? http://www.expert.se...MMk_aug_web.pdf
Postad 30 augusti 2008 - 18:10
Lurpen
-
Lurpen
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har nu kommit tillrätta med problemet med fladdrande röd färg i bilden på PS50A456. Det blev bra när jag bytte ut tele2:s digitalbox mot en ny. Det var alltså boxens fel, inte tevens.
Däremot tycker jag att bilden inte hänger med vid snabba rörelser. När fotsbollsspelarna jagar bollen har de 2-3 skuggor efter sig en kort stund. Samma sak vid vanliga program om en person rör sig snabbt så blir figuren dubblerad en kort stund. Snabba "runt rörelser" med teve-kameran skappar oskärpa och lite hackiga rörelserså man blir nästan yr av bilden. Är det digitalboxen som spökar igen eller är teven känslig för oskärpa?
jag funderar skarpt på att sälja den här teven. Skapar mest besvikelse. Eller har jag för höga förväntningar på en plasma TV i denna prisklass. Kan en HD box med HDMI utgång ge en bättre bild så man slipper skuggorna eller är det något man får stå ut med?
Postad 30 augusti 2008 - 18:28
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1 554 inlägg
Tror att du har stängt av 100 hz på teven 
Om inte , sälj den / byt tillbaka / reklamera eller vad man nu ska säga du ska göra
Satsa på en Panasonic pz80 och sänk ljusstyrkan så hudtonerna blir mer varma och naturliga.
Eller en LG PG6000 men där har du sjukt mycke ghosting =/
Jag har en kontakt som säljer pioneer 50 tum & 42 tum plasma pioneer från tradera /london , han jobbar på PAL , han kanske kan skicka en i postförskott (helt ny internationell garanti o allt dvs) för samma summa inkl frakt som du betala för denna teve.
Tror att det blir 12 000 kr för 42 tummarn, Mvh
Postad 23 september 2008 - 08:47
de_dave
-
de_dave
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
VAd är det för skillnad på 556, 557 558? Skiljer ju ganska mycket i pris...
Har också kollat på 50" ps-a656. Några kommentarer kring den? Den är konstigt nog billigare är 558, men är av nästa serie. Den har 100hz istället för 50hz.
Nån skillnad i praktiken?
Postad 24 september 2008 - 10:27
veum
-
veum
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej, jag antar att det här får bli mitt första inlägg, jag har precis beställt en 557 från netonnet, Skillnaded mellan 556, 557 och 558 är bara kosmetiskt så vitt jag har förstått, detta för att vissa kedjor ska kunna hålla sin lägsta pris garanti, med andra ord, så att exempelvis onoff kan säga att de har lägst pris i sverige på just denna modell (dock vara de enda som säljer den) men ändå lyckas blåsa dig på ett par tusen spänn
Postad 29 september 2008 - 11:31
s_prince
-
s_prince
-
Rookie
-
2 inlägg
Har själv en PS50A457 och har inte gjort en enda inställning men jag ser inget rött flimmer eller andra artefakter och jag kollar MYCKET på OS
Fanns det en massa klister-märken, såsom man få se i butik, när du fick hem din tv. På min fanns inte någon som helst klistermärke... Är den ny ???
Postad 17 november 2008 - 22:18
Unregisterede0a10cd5
-
Unregisterede0a10cd5
-
Rookie
-
2 inlägg
Fanns det en massa klister-märken, såsom man få se i butik, när du fick hem din tv. På min fanns inte någon som helst klistermärke... Är den ny ???
Skall du anmärka på stavfel så har du stora problem med din fritid. Artifakter om det passar herrn bättre. Skaffa ett liv...
Postad 25 november 2008 - 00:54
Loxarn
-
Loxarn
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
nån som vet varför min samsung 457 startar av sig själv på nätterna?
Postad 27 november 2008 - 21:36
Unregistered5979802c
-
Unregistered5979802c
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har en PS50A676 som verkar lida av ett snarlikt problem. Inom en timme efter den placerats i standby-läge försöker den starta men stängs direkt av igen. Har googlat lite på problemet och det verkar som det är något relä som strular. Min tv tjuter för övrigt oacceptabelt högt i standby vilket jag anar kan vara pga samma fel. Min förra tv, en PS50A656, surrade knappt hörbart i standby (var dock tyvärr tvungen att returneras efter några veckor pga fraktskada).
Postad 14 december 2008 - 16:31
Alarma
-
Alarma
-
Användare
-
-
150 inlägg
Dustinhome har någon ny modell nu. Verkar snarlik 50A556,7,8. Priset är riktigt trevligt (11 144kr med studentrabatt). http://www.dustinhom...5010186623.aspx Vad tror ni om den? Hittar inga skillnader direkt mot de andra apparaterna..
Redigerat av Alarma, 14 december 2008 - 16:32.
Postad 23 december 2008 - 08:04
Ned1
-
Ned1
-
Rookie
-
5 inlägg
Dustinhome har någon ny modell nu. Verkar snarlik 50A556,7,8. Priset är riktigt trevligt (11 144kr med studentrabatt). http://www.dustinhom...5010186623.aspx Vad tror ni om den? Hittar inga skillnader direkt mot de andra apparaterna..
Den har inte 100Hz
Postad 14 januari 2009 - 10:20
Aquilo
-
Aquilo
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har en PS50A676 som verkar lida av ett snarlikt problem. Inom en timme efter den placerats i standby-läge försöker den starta men stängs direkt av igen. Har googlat lite på problemet och det verkar som det är något relä som strular. Min tv tjuter för övrigt oacceptabelt högt i standby vilket jag anar kan vara pga samma fel. Min förra tv, en PS50A656, surrade knappt hörbart i standby (var dock tyvärr tvungen att returneras efter några veckor pga fraktskada).
Det här är inget fel, det är en vald inprogrammerad grej. Det är någon mjukvaru-uppdateringskoll eller något. Detta kan man stänga av. Min var satt på 45 minuter efter avstängning, man kan sätta ett klockslag, typ mitt i natten, eller stänga av kollen helt. Kommer inte exakt ihåg vilken meny jag hittade det under, men det finns där, så surfa runt lite...
Postad 16 maj 2009 - 13:35
Garrett
-
Garrett
-
Guru
-
-
6 980 inlägg
Ni som har haft Samsung PS50A558 ett tag nu... är ni nöjda? Jag är jäkligt sugen på en sådan... kollar mycket på TV genom Tele2vision digitalt... och spelar ps3, och kör HTPC och bluray från ps3an ibland... hur blir denna på lågupplöst digital sändning? Och BD filmer, funkar det bra, utan några större judder? Och snabba spel, så som Cod4 tex på ps3, flyter det på bra?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|