Sony Vaio VGN-FZ38M
134 svar till detta ämne
Postad 11 July 2008 - 17:55
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2124 inlägg
Har ni läst om de senaste problemen med Nvidias 8400/8600 grafikort? Finns lite info på Sweclockers nyhetssida. Det verkar rätt allvarligt....
Dustin lämnar bara 1 års garanti men problemen verkar inte komma förrän datorn körts hårt (på/av/på/av = varm/kall/varm/kall) under ett bra tag. Detta påverkar materialet i grafikkortet som därmed tappar delar av kylförmågan. Man kan gissa att detta uppträder precis när garantin gått ut.
HP's lösning på problemet är en bios-fix som drar igång alla fläktar tidigare än normalt. Detta orsakar inte bara oljud utan förkortar batteritiden en del också. Har varit i kontakt med Sony angående detta men de känner inte till problemet ö h t. Sonys egna butiker lämnar tydligen 2 års garanti på sin produkter. Därmed skulla man våga köpa en 8400/8600-basrad laptop hos dem, om de nu bara sålde den aktuella modellen!
Själv har jag en FZ38m som ligger ock väntar på lokala poststället, men vet inte om jag ska hämta ut den eller returnera. Hur varma blir era Vaios efter en timmes körning?
Postad 12 July 2008 - 05:19
xdusty
-
xdusty
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Ajdå, det lät ju inte kul... Har själv en FZ38M som väntas på att plockas upp från posten nu på måndag..
Postad 12 July 2008 - 21:41
Unregisteredd660b9dc
-
Unregisteredd660b9dc
-
Rookie
-
7 inlägg
Har ni läst om de senaste problemen med Nvidias 8400/8600 grafikort? Finns lite info på Sweclockers nyhetssida. Det verkar rätt allvarligt....
Dustin lämnar bara 1 års garanti men problemen verkar inte komma förrän datorn körts hårt (på/av/på/av = varm/kall/varm/kall) under ett bra tag. Detta påverkar materialet i grafikkortet som därmed tappar delar av kylförmågan. Man kan gissa att detta uppträder precis när garantin gått ut.
HP's lösning på problemet är en bios-fix som drar igång alla fläktar tidigare än normalt. Detta orsakar inte bara oljud utan förkortar batteritiden en del också. Har varit i kontakt med Sony angående detta men de känner inte till problemet ö h t. Sonys egna butiker lämnar tydligen 2 års garanti på sin produkter. Därmed skulla man våga köpa en 8400/8600-basrad laptop hos dem, om de nu bara sålde den aktuella modellen!
Själv har jag en FZ38m som ligger ock väntar på lokala poststället, men vet inte om jag ska hämta ut den eller returnera. Hur varma blir era Vaios efter en timmes körning?
Låter ju inte toppen. Men jag måste säga att min dator inte blir särskilt varm, trots att jag ofta har den i knäet. Är det nån som har koll på om man kan byta grafikkort? Om det ens är möjligt är det dyrt? Grafikkortet är nog det jag är minst imponerad av gällande den här datorn.
Postad 12 July 2008 - 21:44
jockehellgren
-
jockehellgren
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Nej, verkar verkligen inte roligt det där. Har nu suttit ett par dagar och funderat om jag ska beställa en FZ38M eller inte, detta gör inte mitt beslut något lättare.
Jag tycker nämligen denna maskin är en av de klart snyggaste ute på marknaden just nu - ja, jag är så utseendefixerad - till ett vettigt pris. How to do, how to do..
Postad 13 July 2008 - 07:15
xdusty
-
xdusty
-
Lärjunge
-
-
310 inlägg
Hmmm lite klent om information angående fz38m runt om på nätet. Söker lite tips och tricks på olika forum som kan hjälpa mig med guider och annat kul för att rensa vistan på bloatware eller en ren installation. Om ni har några bra sidor där dom diskuterar denna laptop så dela med er.  På sonys eget forum så har jag inte sett så mycket om fz38 och sökfunktionen funkar ju inte där heller.
Jockehellgren, jag velade runt länge också tills jag fastnade för denna modell, orkade inte söka i mörkret längre efter något som kunde jämföras med den här bärbara. Har läst mycket gott om den så man får väl hoppas man får ett exemplar som håller sig länge.
Postad 13 July 2008 - 15:10
hamski
-
hamski
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej, jag ska försöka förklara så gott jag kan.
1. Det ska jag försöka förklara genom att svara på dina andra frågor
2. Du får inte en 64-bitsversion genom att bränna ut recoveryskiva, det är 32-bitsversionen. Jag mjelade Dustin Home om detta (där jag beställde min dator) men de sa att jag var tvungen att köpa Vista 64-bits version då det inte gick att få tag på cd-nyckeln till Vista som var förinstallerat. Det var som tur var rent skitsnack. Under datorn satt produktnyckeln till Vista och det fungerar bra att installera Vista 64-bit med vilken skiva som helst och sen använda din 32-bistnyckel. Då blir det en äkta Windows Vista 64-bits version.
3. Se föregående svar. 
4. Drivrutinerna är tyvärr det som kräver lite tid. Det ÄR svårare att hitta drivrutiner till 64-bitsversionen, men det kommer mer och mer. Det som troligtvis slås ut när du installerar 64-bitsversionen är: WLAN-kortet, grafikkortet, minneskortsläsaren och om jag inte minns helt fel var det en saktill också som jag tyvärr inte minns vad. A ) WLAN-drivrutinerna hittar du på Sonys egen hemsida. Du får klicka dig vidare på deras supportsida till "förinstallerade drivrutiner" eller något sådant. B ) Grafikkortet var helt klart svårast att fixa. Jag kunde inte hitta någon drivrutin på www.nvidia.com konstigt nog, utan fick vända mig till http://www.laptopvideo2go.com/forum där har de störtkoll på allt du kan tänkas behöva få hjälp med. Där hittade jag även drivrutinerna till kortet. Det som kan vara krångligt är att du måste ladda ned deras "moddade ini-fil" och byta ut den som följer med till originaldrivrutinerna. När du sedan har gjort det ska du installera grafikkortsdrivrutinerna manuellt och välja den moddade ini-filen. Guider till hur det går till finner du på deras hemsida. De var väl utförda med bilder och allt (dock på engelska) C ) Även minneskortsläsaren krånglade och drivrutiner till den fanns inte på Sonys hemsida, det ironiska är att HP däremot hade drivrutinerna på sin hemsida och de fungerade perfekt. D ) Om det nu var något mer så skulle det ha funnits en förklaring här 5. Jag brände aldrig ut något recoveryskiva då det ändå bara installeras massa skit med dem, så jag vet inte vilka program som finns med där. Andra eventuella program som du vill ha finns antagligen på www.vaio.se Men som jag nämnde så ville jag ha en helt ren kopia av vista och har därför inte installerat några av de program som fanns när jag fick min Vaio.
Hoppas det här hjälpte till lite åtminstone. Har du/ni fler frågor är det bara att höra av sig här eller via PM.
Okej, jag försökte hitta drivrutins guiden på hemsidan men jag lyckades inte så jag undrar om någon har länken till den eller något annat förslag på hur jag ska kunna uppdatera grafik drivrutinen. och så undra jag om det är någon som vet hur man får igång scrollen efter att ha bytt till vista 64-bit?? Peace
Postad 14 July 2008 - 10:39
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Min Vaio blir inte överdrivet varm, den blir lika varm som de flesta laptopsen blir. Min förra HP blev riktigt het ibland. Fläktarna på Vaio hörs nästan inte enligt mig och batteritiden på laptops är något man alltid få se mellan fingrarna på ändå. När jag spelar har jag naturligtvis alltid i sladden. Men om det du säger är sant, så verkar ju bios-fixen ganska bra. Men det känns (om du ursäktar uttrycket) som ett jävligt luddigt påstående att grafikkortet skulle krångla strax efter att garantin har gått ut. Jag är inte ett dugg orolig för detta. P.s skulle du kunna länka till sidan med HP:s lösning på detta så att jag kan få läsa lite närmare? D.s Okej, jag försökte hitta drivrutins guiden på hemsidan men jag lyckades inte så jag undrar om någon har länken till den eller något annat förslag på hur jag ska kunna uppdatera grafik drivrutinen.
och så undra jag om det är någon som vet hur man får igång scrollen efter att ha bytt till vista 64-bit??
Peace http://www.laptopvid...showtopic=16277Där har du en direktlänk till drivrutinen och den moddade ini-filen som krävs. Om du inte har häng på hur man installerar drivrutinen manuellt, så finns det guider på hemsidan. Lycka till!
Redigerat av Unregistered1165, 14 July 2008 - 10:37.
Postad 15 July 2008 - 16:38
Anwest
-
Anwest
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Drog ner Windows Vista Premium och installerade det på datorn med den nyckel som stod under datorn. Det var lätt värt de timmar det tog allt som allt, blev nästan en helt ny dator. Skamligt av Sony att förse datorn med så mycket skit att det - åtminstone för mig - renderade i otaliga krascher av Windows.
Postad 15 July 2008 - 17:12
Mr_nygren
-
Mr_nygren
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Är själv oerhört sugen på denna, nyss sålt min gamla bärbara. Sådenna blir det helt klart!
Postad 16 July 2008 - 15:15
Unregisteredd660b9dc
-
Unregisteredd660b9dc
-
Rookie
-
7 inlägg
Har några frågor till er andra som installerat 64-bit-versionen.
1. Var hittar ni drivrutiner till bluetoothen?
2. Var hittar ni drivrutiner till minneskorten?
3. Behöver man installera drivrutiner till blu-ray-spelaren?
4. Har någon fått "scroll-funktionen" på pekplattan att funka?
5. Funkar er inbyggda mick? Behövs drivrutiner till denna?
Bifoga gärna exakta länkar till drivrutinerna. Tack på förhand!
Postad 18 July 2008 - 13:39
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2124 inlägg
Nolervik: The full storyHP's fix: här (bläddra ned till Update the BIOS)Baserat på Nvidias senaste uttalanden är inte samtliga kort drabbade. Hoppas de släpper mer info snart.
Postad 21 July 2008 - 10:01
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Nolervik: The full story
HP's fix: här (bläddra ned till Update the BIOS)
Baserat på Nvidias senaste uttalanden är inte samtliga kort drabbade. Hoppas de släpper mer info snart.
Tackar! Men HP's fix lär ju inte fungera med Vaion right? Då är det ju bara att hoppas att Sony gör något åt saken aswell. Men som du säger. ALLA drabbas ju inte.
Postad 21 July 2008 - 11:00
black_ice
-
black_ice
-
Amatör
-
-
66 inlägg
nån som har en elmätare å kan testa hur mkt power den drar i idle samt max belastning..
vore kul å veta.. är ju inget prestanda monster så borde inte dra så mkt lr?
edit: behövs ej kolla.. denna model har utgått från sony.. dom själv säljer den inte längre, nu är det FW serien som är istället.. så denna blir det inte för min del
Redigerat av black_ice, 21 July 2008 - 17:31.
Postad 22 July 2008 - 12:53
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
nån som har en elmätare å kan testa hur mkt power den drar i idle samt max belastning.. vore kul å veta.. är ju inget prestanda monster så borde inte dra så mkt lr?
edit: behövs ej kolla.. denna model har utgått från sony.. dom själv säljer den inte längre, nu är det FW serien som är istället.. så denna blir det inte för min del
Skulle det vara https://www.prisjakt...kt.php?e=314363 då eller?
Postad 22 July 2008 - 14:55
Videotejp
-
Videotejp
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag är köpsugen på en Sony Vaio, men jag undrar egentligen om man har nån nytta av blue ray spelaren? Tex. Om jag har en blue-ray film inlagd på datorn och spelar upp den genom hdmi till min hd-ready tv, är inte det samma sak som att spela upp en blue ray film i läsaren?
Postad 22 July 2008 - 22:44
black_ice
-
black_ice
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Skulle det vara https://www.prisjakt...kt.php?e=314363 då eller?
jepp den finns i 3 varianter den billigaste saknar blue-ray.. modell med får man ge runt 12900.. så vet inte om det blir nån vaio för min del.
Postad 23 July 2008 - 06:23
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Jag är köpsugen på en Sony Vaio, men jag undrar egentligen om man har nån nytta av blue ray spelaren? Tex. Om jag har en blue-ray film inlagd på datorn och spelar upp den genom hdmi till min hd-ready tv, är inte det samma sak som att spela upp en blue ray film i läsaren?
Det är väl precis samma sak som för alla filmer? jepp den finns i 3 varianter den billigaste saknar blue-ray.. modell med får man ge runt 12900.. så vet inte om det blir nån vaio för min del.
Hmm, nej jag skulle inte vara så sugen på den där heller. Dels för att den rent estetiskt är fulare än FZ-serien (den gröna on/off-knappen på sidan är horibel!) men dessutom för att grafikkortet i den är sämre och 1GB mindre ram.
Postad 24 July 2008 - 17:28
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Hej!!
jag går också i funderingar ang denna eller en hp eller möjligtvis en dell.
Dock vore jag tacksam om någon kunde förklara detta med 32 & 64 bit windows
som ni pratar om i tråden.
Jag har inte hängt med i datorutvecklingen på ett tag så
det jag skulle viljal veta är vad skillnaderna är och vilket är det man får med
till sonyn från början?
Tack på förhand!
Mvh Kimme
Postad 25 July 2008 - 07:51
Unregisteredd660b9dc
-
Unregisteredd660b9dc
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!!
jag går också i funderingar ang denna eller en hp eller möjligtvis en dell.
Dock vore jag tacksam om någon kunde förklara detta med 32 & 64 bit windows som ni pratar om i tråden. Jag har inte hängt med i datorutvecklingen på ett tag så det jag skulle viljal veta är vad skillnaderna är och vilket är det man får med till sonyn från början?
Tack på förhand!
Mvh Kimme
Köp denna Sony, den är kanon tycker jag! Du får med Vista 32-bit men behöver 64-bit för att kunna utnyttja alla de 4 gb i RAM-minnet. Det är såvitt jag vet hela skillnaden. Jag installerade 64-bit Vista utan problem men du måste installera lite drivrutiner vilket kan vara krångligt. Har inte haft tid att fixa bluetoothen, mikrofonen, minneskortet eller blu-rayspelaren än men det andra har jag installerat. Fördelen med att installera om vista är också att du slipper all förinstallerad skit som sony lagt på datorn.
Postad 28 July 2008 - 15:39
Unregisteredce93e47d
-
Unregisteredce93e47d
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Verkar som att det mesta slås ut med en installation utav vista 64bit på denna burk.
Grafikkortet och minneskorts läsaren har jag luskat fram drivrutiner till men efter ha läst på annat forum så
behövs drivrutiner för snabbknapparna på datorn, t.ex så ska inte F- knapparna funka inte heller kameran eller micken.
Inte heller high definition audio codecen heller.
Ni som har föllföljt en ren installation utav vista 64bit på denna laptop har ni hittat alla drivrutiner och får ni alla funktioner att fungera som de ska?
Bifoga gärna länkar till samtliga drivrutiner som behövs för att få alla komponenter att funka..
Mvh
Andreas
Postad 29 July 2008 - 13:16
Unregisteredd660b9dc
-
Unregisteredd660b9dc
-
Rookie
-
7 inlägg
Verkar som att det mesta slås ut med en installation utav vista 64bit på denna burk. Grafikkortet och minneskorts läsaren har jag luskat fram drivrutiner till men efter ha läst på annat forum så behövs drivrutiner för snabbknapparna på datorn, t.ex så ska inte F- knapparna funka inte heller kameran eller micken. Inte heller high definition audio codecen heller. Ni som har föllföljt en ren installation utav vista 64bit på denna laptop har ni hittat alla drivrutiner och får ni alla funktioner att fungera som de ska?
Bifoga gärna länkar till samtliga drivrutiner som behövs för att få alla komponenter att funka..
Mvh Andreas
Av det som inte funkar för dig så är det bara kameran jag fått att fungera. Jag har dock inte försökt med det andra då jag inte haft tid. Tror inte jag behövde några drivrutiner till kameran, om jag nu installerade några var det med 90% sannolikhet från Sonys hemsida. Har du fixat bluetooth, minneskort och Blu ray? Hur i så fall (länk)?
Postad 30 July 2008 - 12:14
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Verkar som att det mesta slås ut med en installation utav vista 64bit på denna burk. Grafikkortet och minneskorts läsaren har jag luskat fram drivrutiner till men efter ha läst på annat forum så behövs drivrutiner för snabbknapparna på datorn, t.ex så ska inte F- knapparna funka inte heller kameran eller micken. Inte heller high definition audio codecen heller. Ni som har föllföljt en ren installation utav vista 64bit på denna laptop har ni hittat alla drivrutiner och får ni alla funktioner att fungera som de ska?
Mvh Andreas
Det verkar vara olika för alla. Snabbknapparna fungerar kanon för mig. Har inte ens behövt installera drivrutiner för dem. Ljudkortet och F-knappar likaså. Lite tidigare i denna tråd ser ni exakt vad som slutade fungera för mig och vad jag behövde installera för nya drivrutiner. Sen angående problemet med grafikkorten som dör i framtiden (någon som läst om det?), vet ni i så fall om Dells eller HP:s biosfix även fungerar på Sony-datorerna? Eller kommer Sony, alternativt nVidia själva släppa åtgärda problemet?
Postad 01 August 2008 - 09:35
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
En enkel fråga när ni köper sony vaio tänker ni bara på hur den ser ut eller vad är den främsta orsaken att ni köper en. Att köpa en lika prestanda mässig HP dator kan oftas bli 2000-3000lr billigare. Så vad är det som motiverar er.??
Postad 04 August 2008 - 13:35
Unregistereddf371679
-
Unregistereddf371679
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
En enkel fråga när ni köper sony vaio tänker ni bara på hur den ser ut eller vad är den främsta orsaken att ni köper en. Att köpa en lika prestanda mässig HP dator kan oftas bli 2000-3000lr billigare. Så vad är det som motiverar er.??
När jag köpte min FZ38 fanns så vitt jag vet ingen bärbar dator med likvärd konfiguration för mindre pengar. Att den dessutom är vacker att titta på samt riktigt välbyggd gör inte valet svårare. Mina Mac-polare på jobbet tittade bara avundsjukt på mig när de upptäckte att jag minsann hade blåstråleläsare i min dator. De kommenterade bara det med att Sony förmodligen gav bort läsarna efter att de till sist vunnit formatkriget och ville få lite mer sprutt på skivförsäljningen  Hur det nu än är med den saken så blir jag inte direkt ledsen för att det sitter en BluRay i den. Men jag har funderat över en sak. Stödjer denna maskin 1080p24? Har en Optoma HD70 ansluten till den via HDMI och kan inte tvinga den att köra i 24 fps.
Postad 05 August 2008 - 10:29
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
När jag köpte min FZ38 fanns så vitt jag vet ingen bärbar dator med likvärd konfiguration för mindre pengar. Att den dessutom är vacker att titta på samt riktigt välbyggd gör inte valet svårare. Mina Mac-polare på jobbet tittade bara avundsjukt på mig när de upptäckte att jag minsann hade blåstråleläsare i min dator. De kommenterade bara det med att Sony förmodligen gav bort läsarna efter att de till sist vunnit formatkriget och ville få lite mer sprutt på skivförsäljningen Hur det nu än är med den saken så blir jag inte direkt ledsen för att det sitter en BluRay i den.
Kan inte säga det bättre själv
Postad 05 August 2008 - 15:41
MrAcash
-
MrAcash
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej! Fick hem min för några dagar sedan och installerade en ren version av Home Premium x64 med produktnyckeln under datorn. Detta rekommenderas starkt då datorn är mycket piggare och man slipper allt förinstallerat skräp, dessutom får man ju loss den där extra GB i ram:) Det enda jag inte fått att fungera med 64-bit versionen är minneskortsläsaren.....läste i ett tidigare inlägg att någon hade fått det att fungera med HP:s drivrutiner men isåfall vilka? en länk skulle vara tacksamt. Det som inte fungerade direkt för mig samt länkar till drivrutiner för dessa var följande: Grafikkortet: http://www.laptopvid...showtopic=19831(Kom ihåg den moddade INF-filen) Webkameran: Sonys hemsida (Förinstallerade drivrutiner) tror jag.... WLAN: Sonys hemsida (Förinstallerade drivrutiner) Scrollfunktionen på pekplattan: http://www.radarsync...ointing_device# (Fältet till höger och version 7.100..... för x64) Snabbknapparna fungerar men inget syns på skärmen när de används, vet ej hur man åtgärdar detta, borde vara något förinstallerat program....... I övrigt funkade allt kanon och jag är jättenöjd med datorn.
Postad 18 August 2008 - 10:32
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Om jag kommer ihåg så kan jag kolla vad minnekortsläsaren heter när jag kommer hem. Då kan du bara tanka drivrutinen sen
Postad 19 August 2008 - 06:15
Insanewithmybody
-
Insanewithmybody
-
Användare
-
-
111 inlägg
Hejsan alla stolta ägare av denna dator jag har en liten fråga.
Har denna dator slutat sålts av Sony nu när FW serien har kommit?
Är det värt att köpa denna dator ändå eller vilken av Vaio ska man annars kunna köpa i samma prisklass och prestanda?
Är det 1 år eller 2 års garanti? För på dustinhome står det 1 år hämtservice men jag är rätt säker på att sony har 2års fabriksgaranti stämmer det?
Redigerat av Insanewithmybody, 19 August 2008 - 10:33.
Postad 19 August 2008 - 10:10
TeddyKJB
-
TeddyKJB
-
Rookie
-
2 inlägg
Om jag kommer ihåg så kan jag kolla vad minnekortsläsaren heter när jag kommer hem. Då kan du bara tanka drivrutinen sen 
Vore svingott om du fixade en länk till denna Nolervik, har samma problem själv. Mvh KJB
Postad 19 August 2008 - 10:22
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1862 inlägg
Skulle jag köpa mig en sony skulle det vara för att den har drivrutiner för både Xp och Vista. HP har oftast bara drivrutiner som fungerar ihop med Vista. Vista på HP´s datorer är segt som sirap(iaf deras AMD modeller)
Postad 20 August 2008 - 07:56
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Vore svingott om du fixade en länk till denna Nolervik, har samma problem själv.
Mvh KJB
Minnet är bra men kort! Jag ska kolla upp det när möjlighet ges! Hejsan alla stolta ägare av denna dator jag har en liten fråga. Har denna dator slutat sålts av Sony nu när FW serien har kommit? Är det värt att köpa denna dator ändå eller vilken av Vaio ska man annars kunna köpa i samma prisklass och prestanda?
Är det 1 år eller 2 års garanti? För på dustinhome står det 1 år hämtservice men jag är rätt säker på att sony har 2års fabriksgaranti stämmer det?
Sony säljer - mig veterligen - inte datorerna själva. Mängder av leverantörer säljer FZ38m fortfarande och den är fett (om ni ursäktar uttrycket) ###### prisvärd. På flera punkter är den dessutom betydligt bättre än FW-serien.
Postad 20 August 2008 - 10:53
Insanewithmybody
-
Insanewithmybody
-
Användare
-
-
111 inlägg
Sony säljer - mig veterligen - inte datorerna själva. Mängder av leverantörer säljer FZ38m fortfarande och den är fett (om ni ursäktar uttrycket) ###### prisvärd. På flera punkter är den dessutom betydligt bättre än FW-serien.
Tack för svaret =) Jag beställde denna skönhet igår från dustinhome och om jag har tur så kanske den dyker upp i dag =) Något jag borde göra direkt när jag får denna bärbara dator? (Första gången jag ska äga en bärbar) Är det bara massa skit program med från Sony som tar plats?
Redigerat av Insanewithmybody, 20 August 2008 - 10:55.
Postad 20 August 2008 - 20:51
TeddyKJB
-
TeddyKJB
-
Rookie
-
2 inlägg
Ja det ligger en massa skit på den från Sony. Jag la in ett Vista Ultimate 64-bit på den och det blev avsevärt mycket bättre. Har hittat drivrutinen till minneskortläsaren också. Fann den på en länk från Sony där de lagt upp nya drivrutiner till 64-bit. Den hette EP0000140008 om jag minns rätt. http://www.vaio-link...os/vista/64bit/Här verkar de flesta drivrutinerna finnas. Det enda jag inte fått igång är att se volymmätaren på skärmen när jag använder snabbknapparna. Om det är någon som har ett tips vore jag tacksam.
Postad 21 August 2008 - 08:48
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Tack för svaret =) Jag beställde denna skönhet igår från dustinhome och om jag har tur så kanske den dyker upp i dag =) Något jag borde göra direkt när jag får denna bärbara dator? (Första gången jag ska äga en bärbar) Är det bara massa skit program med från Sony som tar plats?
Det du ska göra är följande: 1. Starta upp den (och låt den installera sig själv). 2. Stäng av den 3. Formatera datorn och installera Vista Premium 64 bit. (du kan använda registreringsnyckeln på undersidan av din VAIO) 4. Läs den här forumtråden om vilka drivrutiner du kommer behöva efter din installation. 5. Tuta och kör.  Ja det ligger en massa skit på den från Sony. Jag la in ett Vista Ultimate 64-bit på den och det blev avsevärt mycket bättre.
Har hittat drivrutinen till minneskortläsaren också. Fann den på en länk från Sony där de lagt upp nya drivrutiner till 64-bit. Den hette EP0000140008 om jag minns rätt.
http://www.vaio-link...os/vista/64bit/
Här verkar de flesta drivrutinerna finnas.
Det enda jag inte fått igång är att se volymmätaren på skärmen när jag använder snabbknapparna. Om det är någon som har ett tips vore jag tacksam.
Fantastiskt, då slipper jag leta upp den  ¨ Den där sidan du länkar till fungerar inte från mitt jobb, så jag ska kolla in den sen. Men är den helt ny? När jag installerade om min VAIO fanns det definitivt inga 64-bitsdrivrutiner på deras hemsida.
Redigerat av Unregistered1165, 21 August 2008 - 08:50.
Postad 21 August 2008 - 10:05
Insanewithmybody
-
Insanewithmybody
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag installerade om vista 32 bit på den då jag tänkt att testa datorn ett tag och i samband med att jag ska byta till 64 bitars os på min stationära så gör jag det på min bärbara också =)
Denna dator är verkligen en riktig skönhet må jag säga
Vilket program använder ni när ni ska titta på Blu-ray filmer?
Redigerat av Insanewithmybody, 21 August 2008 - 10:21.
Postad 22 August 2008 - 03:47
hamski
-
hamski
-
Rookie
-
4 inlägg
Scrollfunktionen på pekplattan: http://www.radarsync...ointing_device# (Fältet till höger och version 7.100..... för x64) Jag tanka den men när jag skulle installera så kom det upp att jag var tvungen att vara inloggad som admin, ändå var jag redan inloggad prova logga in och ut men det hjälpte inte. någon som vet hur man fixar det??
Postad 22 August 2008 - 06:23
Insanewithmybody
-
Insanewithmybody
-
Användare
-
-
111 inlägg
Jag tanka den men när jag skulle installera så kom det upp att jag var tvungen att vara inloggad som admin, ändå var jag redan inloggad prova logga in och ut men det hjälpte inte. någon som vet hur man fixar det??
Har du stängt av användarkontrollen UAC?
Postad 24 August 2008 - 12:04
MrAcash
-
MrAcash
-
Rookie
-
2 inlägg
Ja det ligger en massa skit på den från Sony. Jag la in ett Vista Ultimate 64-bit på den och det blev avsevärt mycket bättre.
Har hittat drivrutinen till minneskortläsaren också. Fann den på en länk från Sony där de lagt upp nya drivrutiner till 64-bit. Den hette EP0000140008 om jag minns rätt.
http://www.vaio-link...os/vista/64bit/
Här verkar de flesta drivrutinerna finnas.
Det enda jag inte fått igång är att se volymmätaren på skärmen när jag använder snabbknapparna. Om det är någon som har ett tips vore jag tacksam.
Hej! Såhär fick jag volymmätaren att fungera: 1. Ladda hem Original Utilities Package från sonys hemsida: http://support.vaio....i...N-FZ&m=30652. Packa upp filen och installera följande i den ordning de står. - Sony Utils DLL - Sony Shared Libary - Vaio Event Service (Det är denna som fixar volymmätaren) - Vaio Control Center Hoppas det hjälper! //Rgrds Anders
Postad 25 August 2008 - 00:35
xnd
-
xnd
-
Rookie
-
8 inlägg
Det du ska göra är följande: 1. Starta upp den (och låt den installera sig själv). 2. Stäng av den 3. Formatera datorn och installera Vista Premium 64 bit. (du kan använda registreringsnyckeln på undersidan av din VAIO) 4. Läs den här forumtråden om vilka drivrutiner du kommer behöva efter din installation. 5. Tuta och kör.
Du menar att man kan uppdatera gratis till Vista 64 bit genom att använda nyckeln man fick med vid köp av sin Vaio? Min Vista som jag fick med vid köp av min Vaio är bara 32 bitar. Var hittar man uppdateringen isf?
Postad 25 August 2008 - 08:19
Insanewithmybody
-
Insanewithmybody
-
Användare
-
-
111 inlägg
Du menar att man kan uppdatera gratis till Vista 64 bit genom att använda nyckeln man fick med vid köp av sin Vaio? Min Vista som jag fick med vid köp av min Vaio är bara 32 bitar. Var hittar man uppdateringen isf?
Nej det kan man inte vad han menar är att du ska ladda ner en vista 64 bits version eller låna skivan av någon kompis och använda din nyckel som du fick med din vaio så kommer det att funka =)
Postad 25 August 2008 - 09:40
Unregistered1165
-
Unregistered1165
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Om du har Vista 64-bit på en skiva kan du installera det tillsammans med cd-nyckeln till ditt 32-bits Vista som sitter under laptopen. Det fungerar perfa!
Postad 29 August 2008 - 12:20
Unregisteredf721f19d
-
Unregisteredf721f19d
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nån som vet vad felet är när jag inte har nåt ljud på internetklipp. När jag använder tex itunes och andra program har ljud men inte när jag ska kolla på klipp på nätet, oavsätt sida.
Postad 07 September 2008 - 05:53
Insanewithmybody
-
Insanewithmybody
-
Användare
-
-
111 inlägg
Någon som vet hur man stänger av själva musplattan på datorn då den är lite i vägen när man använder en vanlig mus och skriver på datorn...?
Postad 07 September 2008 - 08:45
datornsomstereo
-
datornsomstereo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Det handlar om känsla av kvalitet och att den är lite lyxigare =) Rent prestandamessigt hade jag gått på en Dell XPS istället. Jag har haft nästan alltid haft Dell, men det är en helt annan känsla i Sonyn! Det märks att de funderar på hur kunden vill ha det i slutändan.
Postad 07 September 2008 - 08:50
datornsomstereo
-
datornsomstereo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Någon som vet hur man stänger av själva musplattan på datorn då den är lite i vägen när man använder en vanlig mus och skriver på datorn...?
Under kontrollpanelen mus så finns det en inställning att stänga av tapping. Ta bort denna och/eller kryssa i att den ska stänga av sig när du skriver. Då slipper du kanske stänga av den helt å hållet.
Postad 07 September 2008 - 08:54
datornsomstereo
-
datornsomstereo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hej!
Jag var å tittade på bärbara datorer igår och fastnade för Sony Vaio VGN-FZ38M
Är det någon som redan köpt den eller vet någonstans det finns en recension, jag hittar ingen!
Länk till maskinen https://www.prisjakt...kt.php?e=287128
Fasiken vad nöjd jag är! Två frågor har jag dock: 1. Är det någon annan som får problem när de aktiverar bluetooth? Då blir datorn superslö. 2. Jag laddade hem HD material för att köra på min nya Samsung 40 tummare (full HD) HDMI kabel. Det flyter inte på rikgit bra. Är det ett prestandaproblem? Vad kan jag göra för att få det att funka?
Postad 07 September 2008 - 10:49
Insanewithmybody
-
Insanewithmybody
-
Användare
-
-
111 inlägg
Under kontrollpanelen mus så finns det en inställning att stänga av tapping. Ta bort denna och/eller kryssa i att den ska stänga av sig när du skriver. Då slipper du kanske stänga av den helt å hållet.
Jag hittar inte det du menar kan du förklara lite mer under vilken flik jag ska titta och så?
Postad 07 September 2008 - 22:05
datornsomstereo
-
datornsomstereo
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag hittar inte det du menar kan du förklara lite mer under vilken flik jag ska titta och så?
Startmenyn/Kontrollpanelen/Masinvara & Ljud/mus/tapping Gå in där och slå av tapping eller ändra känsligheten! Passa på att bekanta dig med kontrollpanelen, där hitar du alla inställningar! lycka till!
Postad 08 September 2008 - 06:58
Insanewithmybody
-
Insanewithmybody
-
Användare
-
-
111 inlägg
Startmenyn/Kontrollpanelen/Masinvara & Ljud/mus/tapping Gå in där och slå av tapping eller ändra känsligheten!
Passa på att bekanta dig med kontrollpanelen, där hitar du alla inställningar!
lycka till!
Jag är bekant med kontrollpanelen men det finns inget och jag menar inget där det står tapping där du nämner att det ska vara. Så antingen förklarar du dåligt eller så är jag blind (det är jag absolut inte ser ju vad du skriver)
Postad 10 September 2008 - 08:52
syclone
-
syclone
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Scrollfunktionen på pekplattan: http://www.radarsync...ointing_device# (Fältet till höger och version 7.100..... för x64)
Får inte denna att fungera, någon annan som har samma problem. Väljer x64 versionen.
Redigerat av syclone, 10 September 2008 - 08:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|