Modifieringstråden om Curanta MB-801S, eGreat EG-M31A
Curanta MediaBox MB-801S
(Mediaspelare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Egreat EG-M31A
(Mediaspelare)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Egreat EG-M31B
(Mediaspelare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
* Officiell tråd - Curanta MB-801S, eGreat EG-M31A (636 inlägg)
|
15 år sedan |
Debox, nya NMT-spelare m HDMI 1.3, USB-slave osv (24 inlägg)
|
17 år sedan |
Curanta MediaBox MB-801S (5 inlägg)
|
17 år sedan |
Blandade frågor om Mediabox MB-801S (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 01 September 2008 - 21:14
Postad 07 September 2008 - 12:52
Postad 07 September 2008 - 13:19
vill också veta ifall man behöver fläkt om man inte tänker använda hårddisk?
Då Mediaboxens "moderkort" blir varmt oavsett om man har hårddisk eller inte så är fläkt relativt viktigt.
Så, ja. Jag rekommenderar att man kör med fläkt..
Postad 08 September 2008 - 19:01
burken är nu tyst iaf, enda som låter är lite från hårddisken, och luftflödet bör vara mkt större än förr med.
häftigast vore om jag kunde sätta ekfanér runt hela (även originaldelen) men har ingen som helst erfarenhet av fanér så det får nog bli.
DSC_5813.jpg 914.03K
0 Antal nerladdningar
DSC_5815.jpg 873.78K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregisteredb7d466df, 08 September 2008 - 19:03.
Postad 08 September 2008 - 19:49
efter mkt tid på jobbet har jag äntligen haft lite tid över att komma nånstans med min moddning, kvar att göra är att spraya trädelen (blanksvart) och tillverka en ny frontplatta... får se om jag sprayar dem svarta med.
burken är nu tyst iaf, enda som låter är lite från hårddisken, och luftflödet bör vara mkt större än förr med.
häftigast vore om jag kunde sätta ekfanér runt hela (även originaldelen) men har ingen som helst erfarenhet av fanér så det får nog bli.
Hur löste du med att koppla den nya fläkten till den gamla kontakten?
Postad 08 September 2008 - 20:15
Hur löste du med att koppla den nya fläkten till den gamla kontakten?
Klippte av sladdarna och lödde (du ser lödningen med krympslang över i första bilden), en sockerbit är väl lätt annars man inte har en lödtång
Postad 09 September 2008 - 17:21
Klippte av sladdarna och lödde (du ser lödningen med krympslang över i första bilden), en sockerbit är väl lätt annars man inte har en lödtång
Okej tyvärr har jag inte de verktygen hemma utan får ta med till elkunskapen i skolan isf
Postad 09 September 2008 - 18:52
och vart ska man köra in usb-hdisken för att uppdatera bak eller fram?? peace an out
Postad 09 September 2008 - 19:24
Min box blir inte varm alls tycker jag :\...
och vart ska man köra in usb-hdisken för att uppdatera bak eller fram?? peace an out
Fram
Postad 10 September 2008 - 01:39
är inte det en 12 volts fläkt? ...då kör du också på 5 volt...efter mkt tid på jobbet har jag äntligen haft lite tid över att komma nånstans med min moddning, kvar att göra är att spraya trädelen (blanksvart) och tillverka en ny frontplatta... får se om jag sprayar dem svarta med.
häftigast vore om jag kunde sätta ekfanér runt hela (även originaldelen) men har ingen som helst erfarenhet av fanér så det får nog bli.DSC_5813.jpg 914.03K 0 Antal nerladdningar
Postad 10 September 2008 - 06:42
är inte det en 12 volts fläkt? ...då kör du också på 5 volt...
Jepp det är jag medveten om, men det är väl inget problem?
Redigerat av Unregisteredb7d466df, 10 September 2008 - 06:42.
Postad 10 September 2008 - 10:14
Klä den i något vinylliknande kanske skulle funka? Annars är nog en ide att spackla igen skarven och lacka den högglansvit? Mycket man kan göra.
/R
Postad 10 September 2008 - 10:33
endorphin > Smart där, kanske kopierar din ide
Vilken fläkt blev det och rekomenderar du den?
Klä den i något vinylliknande kanske skulle funka? Annars är nog en ide att spackla igen skarven och lacka den högglansvit? Mycket man kan göra.
/R
Sån blev det, har inget ont att säga om den, kunde nog vara mer flås i den utan att man störde sig på nå ljud, oandra sidan tror jag den klår originalfläkten rätt grovt ändå, viktigaste är väl att den startar på 5v eller mindre som tidigare diskuterats, om du inte ska koppla den på 12v.
jag tror jag målar trädelen i blanksvart till att börja med, blankvitt är dock ingen dum idé det heller, ett problem är att min trädel inte är exakt lika stor som originaldelen, så kanske ser konstigt ut om man ser att den smalnar.
Vi får se helt enkelt
Postad 10 September 2008 - 11:30
Sån blev det, har inget ont att säga om den, kunde nog vara mer flås i den utan att man störde sig på nå ljud, oandra sidan tror jag den klår originalfläkten rätt grovt ändå, viktigaste är väl att den startar på 5v eller mindre som tidigare diskuterats, om du inte ska koppla den på 12v.
jag tror jag målar trädelen i blanksvart till att börja med, blankvitt är dock ingen dum idé det heller, ett problem är att min trädel inte är exakt lika stor som originaldelen, så kanske ser konstigt ut om man ser att den smalnar.
Vi får se helt enkelt
tack blir modda snart. Bara spackla upp den i jämnhöjd
/R
Postad 19 September 2008 - 17:00
curantan.jpg 179.51K
0 Antal nerladdningarSå ser min curanta ut nu, kanske skulle döpa om den till black box?
Eventuellt är jag klar, eventuellt ska jag måla även toppen i svart, inte bestämt mig riktigt. Finishen är inte perfekt men tillräcklig för att den inte ska se speciellt hemgjord ut såvida man inte tittar närmre.
Förutom tystare är det mkt lättare att "träffa" med fjärren nu också \o/
Och för den som undrar var slopandet av USB hålen ett medvetet val, använder dem bara till firmware uppgradering så när det behövs öppnar jag boxen eller tar av fronten, blev mer stilrent utan
Redigerat av Unregisteredb7d466df, 19 September 2008 - 17:05.
Postad 20 September 2008 - 09:36
Varför blir det lättare att träffa med fjärren nu då?
curantan.jpg 179.51K 0 Antal nerladdningar
Så ser min curanta ut nu, kanske skulle döpa om den till black box?
Eventuellt är jag klar, eventuellt ska jag måla även toppen i svart, inte bestämt mig riktigt. Finishen är inte perfekt men tillräcklig för att den inte ska se speciellt hemgjord ut såvida man inte tittar närmre.
Förutom tystare är det mkt lättare att "träffa" med fjärren nu också \o/
Och för den som undrar var slopandet av USB hålen ett medvetet val, använder dem bara till firmware uppgradering så när det behövs öppnar jag boxen eller tar av fronten, blev mer stilrent utan
Postad 20 September 2008 - 10:58
Varför blir det lättare att träffa med fjärren nu då?
Har ju bytt ut fronten helt, min version har bättre sikt på mottagaren så antar att det är det...
Postad 20 September 2008 - 11:02
nää.. jag tycker att boxen känns sval ändå.Jepp det är jag medveten om, men det är väl inget problem?
så länge fläkten startar, och kortet klarar att leverera strömmen, så kan man ju inte skada något.
Jag har nu även målat lite tipex på baksidan av ljusutsläppet vid den blå dioden.
Nu irriteras jag inte av det skarpa blå ljuset.
Jag tycker att hur man håller fjärrkontrollen påverkar väldigt mycket hur signalen går fram.
fjärren e ju klart budget..
Postad 22 September 2008 - 14:13
nää.. jag tycker att boxen känns sval ändå.
så länge fläkten startar, och kortet klarar att leverera strömmen, så kan man ju inte skada något.
Jag har nu även målat lite tipex på baksidan av ljusutsläppet vid den blå dioden.
Nu irriteras jag inte av det skarpa blå ljuset.
![]()
Jag tycker att hur man håller fjärrkontrollen påverkar väldigt mycket hur signalen går fram.
fjärren e ju klart budget..
"Klånkar" och har sig era fjärrkontroller också? Min "ok" knapp låter riktigt konstigt när man trycker på den.
/R
Postad 26 September 2008 - 11:11
nää inte min, bara allmänt svampig"Klånkar" och har sig era fjärrkontroller också? Min "ok" knapp låter riktigt konstigt när man trycker på den.
/R
Postad 29 October 2008 - 08:11
nää inte min, bara allmänt svampig
Kör en multifjärr nu istället så man slipper den. Känns som att den närsom faller ihop i bitar.
Någon mer som moddat sin har skoj bilder att bjuda på?
/R
Postad 11 November 2008 - 23:50
Postad 12 November 2008 - 16:00
vad är det för skitsnack att det är 40mm på fläkten som sitter i?! Har nu köpt mig en 40mm fläkt http://www.webhallen...od.php?id=90369 och den får varken plats på bredden eller i höjdstorlek där den befintliga fläkten sitter på!!
40x40x10 ska det vara, eller ÄR rättare sagt. Har själv satt dit en 12 volts 40mm fläkt som snurrar långsammare och är helt ljudlös men kyler ändå tillräckligt.
Postad 12 November 2008 - 21:44
Storlek: 40 x 40 x 10mm är det på den jag köpt :S40x40x10 ska det vara, eller ÄR rättare sagt. Har själv satt dit en 12 volts 40mm fläkt som snurrar långsammare och är helt ljudlös men kyler ändå tillräckligt.
Vilken fläkt har du köpt då?
Postad 12 November 2008 - 23:35
Storlek: 40 x 40 x 10mm är det på den jag köpt :S
Vilken fläkt har du köpt då?
Denna: http://www.dustin.se...5010048869.aspx
Fast 2 pins anslutningen passar ej, fel storlek så man får löda.
Postad 13 November 2008 - 10:55
Denna: http://www.dustin.se...5010048869.aspx
Fast 2 pins anslutningen passar ej, fel storlek så man får löda.
Jag får väl beställa den då. Konstigt att inte min passade :S Är den fläkten exakt lika stor som orginal fläkten?
Hur många db är din fläkt på?
Fungerar den här lika bra? http://www.dustinhom...5010065988.aspx? ? Den finns nämligen på den lokala datorbutiken här hemma så då sparar jag in 100kr om jag köper den istället för den du skrev. Tänkte mest om det var samma storlek på dom två...
Redigerat av TaubermaN, 13 November 2008 - 12:28.
Postad 13 November 2008 - 17:05
Jag får väl beställa den då. Konstigt att inte min passade :S Är den fläkten exakt lika stor som orginal fläkten?
Hur många db är din fläkt på?
Fungerar den här lika bra? http://www.dustinhom...5010065988.aspx? ? Den finns nämligen på den lokala datorbutiken här hemma så då sparar jag in 100kr om jag köper den istället för den du skrev. Tänkte mest om det var samma storlek på dom två...
Vet ej men jag skulle tro att den passar. Att jag valde den jag valde berodde mest på 2-pins anslutningen, jag hoppades att jag bara skulle behöva plugga in den men tji fick jag. Angående storlek på fläkten så var den exakt lika stor. Står det att den ska vara 40x40x10 mm så får man ju lita på det. Angående decibel på fläkten jag bytt till så ska man ju vara medveten att den går knappt på halvfart eftersom den matas med 5 volt istället för 12. Men den är totalt ljudlös om man inte sätter örat mot den, så under 15 db.
Postad 13 November 2008 - 17:50
Vet ej men jag skulle tro att den passar. Att jag valde den jag valde berodde mest på 2-pins anslutningen, jag hoppades att jag bara skulle behöva plugga in den men tji fick jag. Angående storlek på fläkten så var den exakt lika stor. Står det att den ska vara 40x40x10 mm så får man ju lita på det. Angående decibel på fläkten jag bytt till så ska man ju vara medveten att den går knappt på halvfart eftersom den matas med 5 volt istället för 12. Men den är totalt ljudlös om man inte sätter örat mot den, så under 15 db.
Okej tack för svar
Testar först att köpa den här http://www.liontech......31;r:prisjakt för den har 2-pins kontakt. Om den heller inte skulle passa får jag väl köpa den du länkade
Postad 13 November 2008 - 18:38
Skriv gärna här hur den funkade, om du slapp löda osv och om den var tystare än orginalfläkten. Börjar bli trött på surret under filmtittande vid låg volym.
Postad 13 November 2008 - 20:17
TaubermaN:
Skriv gärna här hur den funkade, om du slapp löda osv och om den var tystare än orginalfläkten. Börjar bli trött på surret under filmtittande vid låg volym.
Löda eller tvinna måste jag göra och tystare kan den nog bara bli
Postad 15 November 2008 - 15:08
Postad 16 November 2008 - 02:01
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell tråd - Curanta MB-801S, eGreat EG-M31A
15 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna