Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med 2st DCB-P850ZS

53 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 april 2012 - 17:09

Marli
  • Marli
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 2

Yes, samma 1000µF konding har poppat på mitt kort. Det hade man ju kunnat räkna ut. Nu återstår det att se om en ny fixar biffen.

Har sett på 850V tråden att det även bytts lite annat smått o gott och lite mysko att man bytt till 1500µF, men ska precis som SPsson testa att byta konding o förhoppningsvis funkar det :

https://www.minhembi...p;#entry1584100
Här byttes följande:
1 st Motstånd 470OHM 1/4 W
1 st Zenerdiod BZX85/C33
1 st Kondensator Elyt. 1500uF/10V

Vi köpte en kondensator 1000uF/25V från Elfa (10 kr + moms) och och bytte den, FUNGERAR PERFEKT! Otroligt, vi är inte alls kunniga i området men med hjälp här i forumet lyckades vi över förväntan.

Postad 05 augusti 2012 - 11:23

Bellatrix
  • Bellatrix
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 1
Nu är det väl knappt nån som har denna PVR längre, och följaktligen inte bryr sig om detta inlägg, men jag tänkte bara meddela att ÄVEN JAG hörde ett poff, som följdes av tre blinkande röda lampor.

Av med kåpan, och mycket riktigt var det samma kondensator som alla andras, som hade poffat. Min var dock inte gul utan svart, och hade 10V / 1000µF.

Lyckligtvis hade jag en gammal likadan box, som också gått sönder (dock ej samma fel, kondensatorn var fortfarande hel), och därmed kunde jag norpa kondensatorn från denna box!

Jag är total nybörjare på det här med komponenter/kretskort/lödning/mm, så jag "test-norpade" några andra kondensatorer först, för att se hur man gör. Det gjorde jag rätt i, för det visade sig att när man drar loss en kondensator, så följer bara den stora överdelen med, medan den lilla underdelen sitter kvar (allt detta vet naturligtvis ni erfarna hemmameckare, så nu vänder jag mig till mina nybörjarvänner).

Alltså fick jag "skrapa loss" lödtennet på baksidan av kretskortet, och sedan försiiiiktigt "vicka loss" (den hela) kondensatorn, så att båda benen hängde med. Sedan körde jag bara ner den i de två hålen på kretskortet, där den poffade kondensatorn suttit. Jag äger inte en lödkolv, så jag prövade att bara vika de två benen på baksidan av kretskortet (där fanns fortfarande en del lödtenn), och det funkade!

Så min box funkar som den ska igen, och det kostade mig 0 kr!

Postad 18 november 2012 - 22:06

Unregistered491ee9b8
  • Unregistered491ee9b8
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Även jag hade detta fel men med hjälp av ovanstående instruktion, en slaktad nätdel från en skrotdator på mitt jobb samt en minuts reparationstid med lödpennan så blev vår Samsungbox som ny igen. Enda lilla smolket i glädjebägaren var att jag trodde att även zenerdioden var paj, då boxen inte ville visa betalkanaler först (klagade på att det inte satt något kort i läsaren) men det visade sig bero på att kortet (som jag tog ur i samband med demontering inför reparationen) satt upp och ner. :-)

Tack och bock för en excellent instruktion!

Postad 30 november 2012 - 13:22

christopherkennedy1983
  • christopherkennedy1983
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 1
Tack ALLA för en otroligt bra tråd. Min box stod bara & startade om sig själv hela tiden.
Jag åkte till Elfa Solna och köpte en Elektrolytkond 1000uF/16Volt.
Artikelnummer på Elfa: 67-234-07. Pris ca 7kr. Köpte 3st för att vara säker. Bytte 2st i boxen & nu fungerar det igen!
Fan va kul att de går hur lätt som helst att fixa detta. Tog mig totalt ca 2 timmars arbete med att hitta tråden här, åka till elfa & löda om kortet.
Så fett värt med allt man hade sparat på boxen & alla pengar man sparar på att köpa nytt! Tänk på miljön!

Men har dock lite problem med att bilden är lite lite sämre än innan, lite pixlig/grynigare än tidigare :( Någon som vet vad detta kan vara?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.